• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Frispark-taktikk

Started by Tom C, February 26, 2006, 14:21:20 PM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

Tom C

Noen flere enn meg som ergrer seg over de tannløse frisparkene til Brann? Blir som regel forsøk på fantastiske skudd (som går i mål en av tusen ganger), eller lomper inn i feltet som er både for slappe og for langt vekke fra mål. Enkelt for keeper eller forsvarere å avverge.

Har lagt merke til spesielt VIF og LSK sine frispark, som konsekvent slås knallhardt inn mot mål. Disse "innspillene" er livsfarlig både fordi keeper ikke får tid til å reagere dersom ballen stusses og forandrer retning. Og til og med når ingen når ballen, er det kinkig for keeper, fordi han forventer at noen kanskje vil nå den. Gudene vet at jeg sitter med hjertet i halsen hver gang det slås slike baller mot Brann sitt mål.

Derfor mener jeg at 9 av 10 frispark godt inne på motstanderenes banehalvdel bør slås på denne måten. Har sett at Andresen har slått et par slike, og det ble livsfarlig med en gang. Håper dette blir terpet på, spesielt nå som vi har både Vaagan Moen og Andresens innleggsføtter.
Aldri mer Obos....

tormi

Er fullstendig enig. Dette har jo i stor grad også vært gjeldende på corner. Men slik har det jo vært lenge. Kvisvik var en god frisparktager, men han plasserer ballen og var ikke så opptatt av "power".

Men jeg tror vi har litt flere spillere å spille på nå som Andresen er skadefri, PVM også har en brukbar frispark fot så blir spent.

Men at dette må terpes på er det jo ingen tvil om!
SK BRANN - SK BRANN - SK BRANN
-----------------------------------------

Gud

Får ofte den samme følelsen på cornere. Ingen plan over cornerne, og de ender som oftest i ingenting.

krøvel vellevold

Legg ned hele klubben!

Rasmus_brann

Enig med trådstarter. De mast en meget følsom frispark/corner fot med Kvisvik som fortsatt er savnet sårt. De korte cornerene er det verste jeg ser jeg hater de.. Nå har de PVM og Andresen som begge har fine innlegsføtter. Miller kan jo også legge inn, har hatt ihvertfall et fint frispark jeg kommer på i farten. Andresen kan er jo også utrolig god på langskudd...
et e ikke tvil at det går ann, så lenge hjertet står i Brann!

BrannFa(e)n

Siden det virker som om at du har peiling, Rasmus, kan du nevne hvor mange frispark Raymond Kvisvik har scoret på siden han kom tilbake. Du kan også fortelle hvor mange cornere Brann har scoret på med Kvisvik som corner-taker. Det er faen meg ikke mange, så at Kvisvik var god på dødball er bull.
rannfasiten

Rasmus_brann

Hovedgrunnen til at det ikke er blitt scoret på mange cornere av Kvisvik er vel fordi vi ikke har hatt så mange gode hodespillere etter min mening....
et e ikke tvil at det går ann, så lenge hjertet står i Brann!

tussler

Vi hadde vel en viss suksess med cornertrekket der Miller slår en kort ball, får den tilbake og slår inn på direkten i fjor? Mener å huske vi scorte noen mål på det. Men som med alle smarte trekk, det tar som regel ikke lang tid før motstanderne har mottrekket klart. Kom vel ikke mange mål på den døve voltestartcorneren i fjor?

Er det ikke PVM som er vår mann på dødballer i år? Tror det kan bli bra.

erikdale

Tror det kan være lurt å trene inn tre forskjellige taktikker på frispark/corner. Slik at motspillere ikke kan forutse hvilket trekk vi skal gjøre, samtidig som vi kan kjøre en greie vi kan.

Når Sæternes er frisk bør uanset lang ball inn i feltet være eneste alternativ!
f you're in the penalty area and don't know what to do with the ball, put it in the net and we'll discuss the options later

nummer9

Jaja, satt tilfeldigvis å så på Brann-LSK i 05 sesongen. 1 målet til Brann kom på et slikt friskark som Tom C beskriver (hardt mot mål). Innlegg fra Kvisik, dårlig klarering av LSK sin keeper, scoring av Soma. Hva dette betyr? At man ikke skal være bombastisk i sine uttalelser uten å ha sjekket ut fakta!

BrannFa(e)n

Det betyr at lsk hadde en svært rævva keeper som både brannfans og lskfans visste om på forhånd, og det florerte av meldinger på kanarifansens debattforum om at juniorkeeperen (eller en ung 3. keeper. Vet ikke) deres burde få spille før kampen, og man så hvordan det gikk når man ikke hørte på kanarifansen. Så hentet de gamlingen. Hva dette betyr? At man ikke skal være så bombastisk i sine uttalelser før man har sjekket fakta!!
rannfasiten

Tom C

Quote from: "nummer9"Jaja, satt tilfeldigvis å så på Brann-LSK i 05 sesongen. 1 målet til Brann kom på et slikt friskark som Tom C beskriver (hardt mot mål). Innlegg fra Kvisik, dårlig klarering av LSK sin keeper, scoring av Soma. Hva dette betyr? At man ikke skal være bombastisk i sine uttalelser uten å ha sjekket ut fakta!


Hvem som er bombastisk? Jeg? Tror jeg du må utdype.

Uansett understreker vel dette poenget mitt ytterligere. Kanskje vi hadde scoret oftere dersom vi hadde slått flere slike frispark.

Btw, med slike harde corner kan jo til og med Bjarnason score, noe han forøvrig også gjorde mot LSK i den kampen...
Aldri mer Obos....

nummer9

I ettertid må jeg nok moderere min uttalelse om at du var bombastisk. Likevel synees jeg at det å slenge ut en uttalelse om at Brann sine dødballer er mere tannløse enn andre lag, uten å presentere noe grunnlag for denne påstanden som litt tynt.

Jeg presanterte et mål som jeg kom på som brøt med din teori om at brann aldri slår disse «giftige» dødballene. Hvor rævva keeperen var, spiller vel bare egentlig inn på hvor «giftige» disse dødballene kan karateriseres på grunnlag av i alle fall denne scoringen.

Det er klart, sammenligner man seg med LSK (og kanskje VIF), så er dette et lag som de fleste vil være enig i at er et av de bedre dødballagene i TL. Det er kanskje morsomt for de som liker «brawns before brains», men jeg håper ikke Brann begynner å spille som LSK selv om det kan gi +1 i målprotokollen til tider. Et mål er et mål, men hvordan det scores teller faktisk noe, for meg i alle fall.

tormi

SK BRANN - SK BRANN - SK BRANN
-----------------------------------------

Tom C

Quote from: "nummer9"I ettertid må jeg nok moderere min uttalelse om at du var bombastisk. Likevel synees jeg at det å slenge ut en uttalelse om at Brann sine dødballer er mere tannløse enn andre lag, uten å presentere noe grunnlag for denne påstanden som litt tynt.

Jeg presanterte et mål som jeg kom på som brøt med din teori om at brann aldri slår disse «giftige» dødballene. Hvor rævva keeperen var, spiller vel bare egentlig inn på hvor «giftige» disse dødballene kan karateriseres på grunnlag av i alle fall denne scoringen.

Det er klart, sammenligner man seg med LSK (og kanskje VIF), så er dette et lag som de fleste vil være enig i at er et av de bedre dødballagene i TL. Det er kanskje morsomt for de som liker «brawns before brains», men jeg håper ikke Brann begynner å spille som LSK selv om det kan gi +1 i målprotokollen til tider. Et mål er et mål, men hvordan det scores teller faktisk noe, for meg i alle fall.


Du har en interessant måte å diskutere på...

1. Jeg har aldri sagt at Brann ALDRI slår slike frispark, jeg har bare påpekt at de burde gjøre det oftere.

2. Jeg har ikke nevnt noe om "rævva keepeere" i det hele tatt.

3. Har jeg sagt at Brann skal begynne å spille slik som VIF eller LSK? Jeg har kun sagt at disse lagene er flinke på farlige frispark varianter og at Brann burde etterstrebe å bli like flink.

Jeg tror du bør lese igjennom hva jeg faktisk skriver før du kommer med motargumenter på ting som aldri er blitt hevdet...
Aldri mer Obos....

nummer9

Jeg er kanskje litt for krass i ordleggingen min, det er jeg enig i. Greit, du sa ikke at Brann aldri slo slike frispark. Likevel synes jeg du lett slenger ut en påstand om at andre gjør det mere enn Brann, uten noe fakta.

Jeg kom med et eksempel på at Brann gjorde dette, og noen kommenterte da at keeperen til LSK i dette tilfellet var veldig dårlig. Jeg tror kanskje at BrannFa(e)n misforstod og trodde dette var et angrep på hans påstand, og det var det ikke ment som. Det var bare ment som et motargument mot at Brann ikke ofte slår slike frispark. Jeg så tilfeldighvis på denne ene kampen, og fant kjapt et eksempell på at Brann gjorde det. Jeg kan ha vært (u-)heldig og funnet den ene gangen Brann har gjort dette på mange sesonger, men jeg tror faktisk det det til nå har gått mere på folkene som står i feltet når Brann ikke scorer på dødballer enn hvilken måte selve dødballer blir slått.

BrannFa(e)n

rannfasiten

Go Up