• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Satsing på unge talenter.

Started by Rasmus_brann, January 12, 2006, 15:23:43 PM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

Rasmus_brann

Leser i dagens BA at Emil Reiber Moen (15 år, Nymark) Tore Kannelønning (16 år, Stord/Moster) og Didrik Torbjørnsen (17 år, Hovding) (Lillebror til Johan Torbjørnsen) skal trene med Brann i ti dager, i håp om å få bli med til La Manga. Jeg synts det er kjempe bra at Brann endelig begynner og satse litt mer på unge lokale spillere, dette har vel egentlig ikke vært så synlig gjort før. Et bra eksempel på lokal talentutvikling er Lyn, med flere unge spillere på laget. De har jo hatt både Walde, Storesund,Misje, og Spurkeland i stalle i det siste, men de får ikke så mye spilletid og ender vel da opp i Løv Ham, som kan virke gå begge veier.

Synspunkter?? Ideer?? Innspill?? Meninger??
et e ikke tvil at det går ann, så lenge hjertet står i Brann!

Xminator

Dette har Brann drevet med i flere år.

Satsing på egne talenter - lotto, samtidig, uten å levere inn kuponger vinner man ikke.

Henningen

Syns dette er veldig positivt!

Det må da finnes en og annen junior som kan ta steget opp. Vi er ikke akkurat bortskjemt med gode spillere fra Bergensområdet...
Vet at det er vanskelig å få dem frem, men det hadde vært ekstra artig med en bergensgutt eller to på laget, hadde det ikke?

Brann skal ha ros for at de prøver hvertfall.

Rasmus_brann

Jeg kjønner ikke hvorfor Bergen har fostret så få unge talenter.. I oslo kommer de jo som om de var virile sports mennesker hele byen. Men ikke bare oslo, overalt!!!
et e ikke tvil at det går ann, så lenge hjertet står i Brann!

Kruxleiven


naitsirk


Kruxleiven

David Driscoll, Jonas Krogstad, Espen Næss Lund og Thomas Holm  :oops:  Sånn ca. i hvertfall.

Xminator

Det var ikke noen direkte imponerende liste det der... Jeg tror mye av dominansen østlandet har på aldersbestemte landslag er pga nærhet til de som tar ut lagene.

Det har også noe med treningskultur å gjøre. Det er ikke tilfeldig at Huseklepp har trent en god del mer enn sine gjevnaldrede.

naitsirk

vart ikkje særlig skremt eg heller.

brann e ikkje dårligare enn vif på talentarbeid. vif liker heller å gå andre vegen.

BrannFa(e)n

Brann bør kvitte seg med alle ubrukelige liksomtalenter. Som Arve Walde og  alle de andre (til og med Spurkeland). De får det mye bedre i Løv-Ham og andre klubber (men utlån er greit da), og der kan de bygge opp potensialet sitt igjen. Det neste som burde stått på dagsorden er å sparke/selge/gi vekk alle over 22-23 år på 2. laget. Så kjøper Brann inn  5-6-7 unge talenter. Relativt helt jævlig unge (15-16 år), og bygger opp et treningsopplegg rundt dem. Vi må fortsatt ha en del spillere på andrelaget som faktisk klarer å holde Brann 2 oppe i 3. divisjon, for for mange oppsigelser og salg ville ført dem rett ned i fjerde.

Det høres sikkert enkelt ut, og dette ville jeg selv prøvd ut, men jeg banner på at det ikke hadde funket.
rannfasiten

tormi

Man kan ikke bygge opp potensialet sitt. Potensialet ligger i enhver person og det er opptil en selv med hjelp av trenere osv å nå sitt potensial.

Anyways - skulle virkelig ønsket Brann kunne lykkes bedre med dette. Er faktisk utrolig kjekt å se på Husekleppen som er ekte Bergenser med stor B og som digger å spelle for klubben. Du får ikke slike "trofaste" spellere andre steds fra, som spiller med hjertet utenpå drakten.
SK BRANN - SK BRANN - SK BRANN
-----------------------------------------

Nixon

Quote from: "Kruxleiven"Vi burde likevel klare å få til noen innimellom. RBK som betegnes som i hvertfall blant landets 2-3 største kjøpeklubber klarer jo det med Skjeldbred, Tettey og unge Jamtfall.
https://datesnow.life"]Actual Women[/URL]


tormi

Quote from: "Kruxleiven"RBK som betegnes som i hvertfall blant landets 2-3 største kjøpeklubber klarer jo det med Skjeldbred, Tettey og unge Jamtfall.
SK BRANN - SK BRANN - SK BRANN
-----------------------------------------

ikstart

Jeg synes det er litt merkelig at ikke en stor by som Bergen har fått frem flere talenter i de siste årene. Meget merkelig!
Bergensere trodde jeg skulle ha såpass selvtillit at de skulle få til noe. At ungdommer i Bergen er selvsikkre er vel ingen myte?
Hva er det dere gjør feil? Er det dårlige holdninger?

Ser at det er mange som nevner Rosenborg og Oslo-klubbene, men dere må heller ikke glemme Start og Sørlandet!
Uten de talentene vi hadde for 5-år tilbake, hadde ikke Start vært der de er idag. Start måtte satse på talenter og det har fått enorme resultater idag og vil også gi det i fremtiden.
Nevner bare Kristofer Hæstad, Marius Johnsen, Fredrik Strømstad, Lars Martin Engedal som alle Kr.sands gutter. Alle er idag på landslaget, Engedal kaptein på U21.
Vi har også 1 spiller på U17 landslaget, hele 6 på U18 og 2 spillere på U19. Spesiellt Jesper Mathisen og Morten Hæstad kan fort få sitt gjennombrudd ganske snart, gedigne talenter begge to. Vil også nevne Aram Kahili som bare er 15år og scorer høyevis av mål for Start2, som iår rykket opp til 2-div.
Andre lokale men litt eldre spillere er; Steinar Pedersen og Bård Borgersen, begge på landslaget og fra Kr.sand. Også keeperen vår Rune Nilsen. Dermed er over halve A-laget vårt lokalt, da ikke tatt med Atle Roar Håland som er fra nabo byen, Mandal. Disse fikk sølv iår, og viser at det er mulig å satse på egne spillere!

Det er klart dette gleder meg, og talent arbeidet har blitt jobbet med i det usynnelige. Da Start var en klubb som alle lo av og ingen trodde på Start ble talent arbeidet i Kr.sand satset på. Og det vil bare bli bedre og bedre. Start3 satser på opprykk til 3-div neste år og Erik Soler har sagt at det skal satses på lokale talenter også i fremtiden!

Tilbake til saken lurer jeg som sagt på hva som er blitt gjort feil i Bergen og Brann?
Hvor er det blitt av spillere som Azar Karadas, Tommy Knarvik og Alex Valencia? Husker Knarvik for noen år siden, trodde det skulle bli noe stort av han. Og skal nå Erlend Hanstveit kanskje selges. Blir ikke det bare en ny bergenser ut?
Jeg takker for Valencia for det er rett og slett en fantastiskt spiller, men jeg lurer litt på hvorfor han ikke fikk det til i Brann?
Azar Karadas som gikk til RBK  sier jo senere at hvis du får suksess i Bergen ble du med en gang en superstjerne og fikk et enormt press på seg.
Kan dette være noe av problemet?

Hvorfor jeg bryr meg om Brann er fordi jeg liker Brann meget godt. Jeg har alltid likt Bergensere og dere engasjemang. Men dere har aldri fått det orgentlig til!
Tenk hvordan det hadde blitt på stadion hvis Brann hadde vært ett topplag, det hadde tatt fullstendig av. Dere har et enormt potensial. Bataljonen hadde vært norges beste supportergruppe hvis Brann hadde vært Norges beste klubb, det er garrantert! Husker bare cupfinalen. Ikke sett maken til publikum! Kr.sands publikummet blir ettermin mening bare slått av dere på sitt beste, det skal sies at vi i Kr.sand har hatt en enorm utvikling iår. Folk har vært gale på stadion!

Forslaget mitt er å begynne å satse fullt og helt på talenter, Bergen er en stor by og bergens ungdom har full av selvtillit.
Jeg håper Brann snart blir et topplag!
K Start - Vi lier det <3

tormi

Du stiller mange interessante spørsmål og det finnes vel ikke et enkelt svar.

Det jeg først må få sagt er at "hele" Bergen hadde troen på Knarvik, men han er ikke god nok rett og slett. Han taklet dårlig å sitte på benken og sutret mye - noe som passer VELDIG dårlig med Mjelde som trener.

Alex Valencia. Han ble til dels spist av "stadiontrollet". Til tider har vi de beste Brann supporterne i Norge men han ble gjentatte ganger buet ut på stadion da han ikke lykkes. (Han gjorde periodevis MANGE feil). Uansett er jo dette latterlig av publikumet som driver med slikt.

Valencia kom uansett ikke helt til sin rett i Brann selv om han hadde en ganske god sesong da han ble landslagsaktuell. At han lykkes i Start er flott for det bor mye god fotball i ham. Synd at vi dreit oss ut der og ikke klarte å lage en god fotballspiller av ham. Han kom nok litt på kant med Mjelde og hadde nok i sin Brann tid alt for mye fokus på "flotte biler" og denslags. At han nå har riktig fokus under Nordli er topp for ham.

I tillegg så har ikke Brann taklet dette storby livet. Vi har til dels slitt med dårlig økonomi og i disse tidene da skal vi liksom satse på ungdommen. Men med engang vi får penger mellom hendene så er ungdomssatsing ut. Mangel på kontinuitet kalles dette.

Du skryter fælt av Start. Og det er nok delvis berettiget og det er uansett imponerende å haven på 2. plass etter opprykk. Men jeg tror nok at "makrell landsbyen" bør se litt bak resultatene også.

1. Tom Nordli er skamdyktig på å rykke opp. Han har vist flere ganger at han har større problemer med å forsvare sin posisjon enn å utfordre.

2. Start kom på andre plass på en tabell hvor alle tok poeng av alle. Sjelden har serien vært vunnet med så få poeng.

3. Veldig mange av Start sine poeng kom på slutten av kampene. Dette viser ungdommelig guts og selvtillit. Med et par tap i begynnelsen av sesongen kunne dette fort vært snudd til tap. (Min mening) F.eks. var jo Start griseheldig da de slo Brann i Kristiansand. Start hadde en del slike kamper ifjor.

4. Sesong 2006 kan bli tøff for start. Nå skal alle talentene vise at de duger. Sesong nr. 2 er ofte tøff på unge spillere.

- Jeg ønsker Start alt godt og har selv aldri ledd av Start. Men jeg tror ikke Start kommer til å kjempe i toppen i år, men tror nok de holder seg greit i eliteserien.
SK BRANN - SK BRANN - SK BRANN
-----------------------------------------

Xminator

Quote3. Veldig mange av Start sine poeng kom på slutten av kampene. Dette viser ungdommelig guts og selvtillit. Med et par tap i begynnelsen av sesongen kunne dette fort vært snudd til tap. (Min mening) F.eks. var jo Start griseheldig da de slo Brann i Kristiansand. Start hadde en del slike kamper ifjor.


Nå var dette overhode ikke Start høstsesongen 2006. Snarere tvert imot. På vårsesongen scoret de på over 60% av sjansene sine siste 10 minutter. Det er i all hovedsak flaks og stolpe inn.

Start er i år totalt avhengige av en god start. Tviler sterkt på at de roter seg i bunnstriden, men det er veldig mange som skal følge opp en god sesong, og de andre lagene er særdeles oppmerksomme på Start denne sesongen.

Brann og Start lever i to forskjellige verdener. Soler hadde ikke fått sitte i ledende stilling etter å ha rykket ned med Brann for å si det slik. Det er ett helt annet press for å prestere for og i Brann. Da ligger det i sin natur at det er særdeles vanskelig for en ungdom å ta steget i klubben.

Derabilo

Grunnen til at Valencia ble en flopp i Brann er at han "var for god" til å komme på trening.. Mente selv han ikke trengte det.. Så da solgte Mjelde han, og Nordlie fikk banket inn i hodet på gutten at han måtte komme på trening..! Dette ifølge en Brann-spiller.. At han hadde talent var det ingen tvil om, men at han visste det og trodde han allerede var verdens beste, er det heller ingen tvil om.. Bra Nordlie har fått litt vett inn i hodet på gutten..!
Bergen ut av Norge -

Christian

Sier ikkje at eg nødvendigvis mener at historien over er 100% korrekt, men det det er vel gjerne slike ting et miljøskifte typisk gjør noe med. Igjen: At Valencia gikk fra Brann i sin tid var nok til det beste for alle parter.

Derabilo

Bør vel kanskje si det at det er ikke sikkert den er 100 % den fine historien, men er slik eg har fått høre det.. Om folk har hørt annet kan det godt vere det stemmer, men dette er iallfall det eg har hørt..
Bergen ut av Norge -

tormi

Har Brann en videresalgsklausul på Valencia? Det burde de jo sikret seg uansett, han gikk jo nesten gratis...
SK BRANN - SK BRANN - SK BRANN
-----------------------------------------

ikstart

Nicolai Misje? Er ikke han et stort talent?
Husker han debuterte i tippeligaen for et par år siden...

Og dere har jo fotballgymnas her, Ole Marius Gundersen fra Kristiansand var jo innom der men flyttet tilbake. Spiller nå i MK...
Hørt også noen rykter om at Fana og Løv-ham er gode?

Ser at det er mange som tviler på Start iår. Det er klart alle er spent på hva som skjer nå og hvordan det går. Det Nordlie og Soler tydeligvis satser på nå er å utvikle spillerne våre enda mere. For det er ingen tvil om at vi har gedigne talenter i klubben, som har et enormt potensial og som forhåpentligvis bare vil bli endre bedre enn de var ifjor. Det er dette vi håper på!
At Start hadde litt flaks til tider er jo sant, men når det blir såkalt flaks i flere kamper på rad så man at det var noe helt spesiellt og mere enn bare flaks. Vi spillte til tider også glimrende fotball og overkjørte flere lag!

At Erik Soler ble i Start er nok ikke bare det med at Start er dumstridig og lot han bli da laget rykket ned. Vi så nok heller at det var noe stort på gang og hadde usedvanlig mange talenter i klubben. Derfor satset vi videre på Soler.
Uten Erik Soler (og Ernst ravnaas) hadde vi heller ikke fått ny stadion. Som skal stå klar til neste år!
K Start - Vi lier det <3

OmOssSjølOgHansaøl

Dagbladet kårer Norges 30 største fotball-talenter på http://www.dagbladet.no/sport/2006/01/17/455052.html og nevner Nikolai Misje og Tor Jørgen Spurkeland. Listen e ikkje nummerert, men eg antar den e "grovsortert". Misje nevnes som nummer 23 og Spurkeland som nummer 28.

Landslagstrener for G19-landslaget, Tor Ole Skullerud, vurderer dem sånn:

QuoteNikolai Misje: - Kan spille sentralt på midtbanen og på venstre kant. God til å passere spillere og til å drible, men må lære seg i hvilke situasjoner han heller bør spille fra seg ballen.

QuoteTor Jørgen Spurkeland: - Sentral midtbane, men også kant. God basisteknikk og balanse. Har størst utviklingspotensial når det gjelder «trøkk» og tøffhet.
.. men først og fremst så synger vi om fotballaget Brann!

Xminator

De kårer strengt tatt ikke noe, men lister opp spillerene som er tatt ut til samling. Må si jeg foretrekker karakteristikken våre får der det "tekniske" er i orden, fremfor den en del av de andre får. Som yngsteblad Hæstad som har "brorens aggresivitet og utholdenhet, men ikke teknikk".

Personlig tror jeg Misje når lengst av våre to.

Nå blir det nok lenge til Brann har 2 på samling slik som nå. Det er nærliggende å tro at de fleste talentene vil gå inn i "Huseklepp-modellen" fra i år av. Misje og Spurkeland er de to siste fra det "gamle" systemet.

Rasmus_brann

et e ikke tvil at det går ann, så lenge hjertet står i Brann!

adio

Går jo ikke ann  å si at Tettey er så langt unna RBK sitt a-lag når han blir hevet innpå mot Real-Madrid..Så han senest i forgårs mot Djugården. Treningskamp riktignok, menmen...

Go Up