• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Det store selvbedraget

Started by krøvel vellevold, January 06, 2006, 09:11:50 AM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

krøvel vellevold

Er det ikke egentlig et stort selvbedrag dette om at Brann har en sånn unik posisjon, og at det er en slik enorm Brann-interesse her i by'n? Etter min mening så finnes det ikke noen "unik" Brann-interesse. Det er ikke særlig større interesse her enn andre steder i Norge.

Jeg har tidligere argumentert grundig for at det er vanskelig å sammenlige byer med totalt ulik størrelse, når det gjelder tilskuertall regnet i forhold til innbyggertall. Det handler om befolkningsstruktur mht geografi, at det er en større prestasjon for små byer å ha tippeligalag, at man får en annen nærhet til klubben på et lite sted, at det er færre konkurrerende fritidstilbud / større happening der, at det som oftest er en mindre andel tilflyttere i småbyer, etc. Dessuten vil nabokommunene rundt en småby som regel utgjøre minst like mange innbyggere til sammen som selve byen. Alt dette er formildende i favør klubber fra store byer som Bergen og Oslo. Men selv om man tar alt dette i betraktning, så bør jo tilskuertallene i bergensområdet (330 000 innb) være langt høyere enn f.eks. i ålesundsområdet (100 000 innb) eller stavangerområdet (250 000 innb). Men det er de jo ikke.

Historisk sett har Brann hatt høye publikumstall. Fra seriens start i 1948, ligger Brann og RBK på omtrent samme snitt over alle år, til tross for at RBK har vært mye bedre. Brann har dessuten langt bedre totalsnitt enn Viking og VIF for alle disse årene. Og vi har unngått skandaløse publikumstall som RBK (1100 vs LSK i 87) og VIF (550 vs Fyllingen i 90). Så langt alt vel.

Men jeg syns det er en myte at interessen er så mye større i Bergen. Publikumstallene er knapt bedre enn klubber med langt mindre publikumsgrunnlag. Viking og RBK selger mer p-kort enn oss. Lille AaFK i 1.div.selger omtrent like mange som oss. Hvorfor påstår man likevel at det er så enorm Brann-interesse i Bergen?
Legg ned hele klubben!

Xminator

Du får ta deg en prat med Davyen så får du nok ett svar på eksistenskrisen.

krøvel vellevold

Tilskuersnitt i øverste serien fra 1948/49, snittplassering i parantes:

1.RBK    10656 (3,23)
2.Brann 10254 (6,07)
3.AaFK    8624 (13)
4.Viking  7408 (4,28)
5.VIF      7207 (5,98)

Fra 1961/62 (første sesong med én avdeling):

1.Brann   10732 (6,22)
2.RBK      10716 (3,23)
3.AaFK      8624 (13)
4.Viking    7978 (4,6)
5.VIF        7312 (6,61)

Tallene viser at vi sett i forhold til sportslige resultater har gode publikumstall, men tar man i betraktning at Brann har et større publikumsgrunnlag enn RBK, AaFK og Viking, så er det ikke noe særlig imponerende. Dessuten skyldes mye av Branns høye snitt den store interessen på begynnelsen av 60-tallet og andre halvdel av 70-tallet. Tar man dagens tilskuertall, så er jo RBK bedre enn oss, VIF omtrent lik med oss og Viking tett oppunder oss. AaFK må vi nesten se litt over tid fordi det selvsagt er ekstra feber der når de tross nedrykket er inne i sin beste sportslige periode i klubbens historie, i tillegg til at de har fått nytt stadion. Det er ikke mange årene siden AaFK som regel trakk under 1000 i 1.div. Men fortsetter de i 10-15 år med fullt stadion på alle kamper, knuser de oss i publikumsinteresse, tatt befolkningsgrunnlaget i betraktning.

Så er det dette med stemning. Det påstås jo også at det er helt unik stemning på Brann Stadion. Og ja, på det beste er Stadion-publikummet bedre enn alle andre i Norge. I hvertfall de få gangene hele Stadion koker og er med på "heia Brann"-rop eller "Byen é Bergen". Vi er antagelig best på engasjement og innlevelse, og vi er best på stemning og trøkk i situasjoner der vi jager et avgjørende mål.

Men det kan like gjerne være drittstemning i en kamp der vi leder 3-0... Og på kamper uten særlig intensitet og nerve (enten vi leder eller ligger under klart), så er det bedre stemning på VIF's hjemmekamper. Og det er flere klubber som har begynt å få bra stemning på kampene. På Stadion klarer vi jo ikke engang å få til en skikkelig supportergjeng, og vi har store problemer med å fylle en buss til mange bortekamper.

Vi ligger i toppen når det gjelder stemning og engasjement, men å påstå at det er "unikt" og VELDIG mye bedre stemning på Stadion enn andre steder, er tull!

Men etter all denne negativismen kan det sikkert smake med en gledelig statistikk. Denne viser tilskuersnittet for sesonger fra 48/49 UTEN gull:

1.Brann 10085
2.RBK     8963
3.AaFK    8624
4.Viking  7005
5.VIF      6809

Fra 1961/62:

1.Brann 10534
2.RBK     9030
3.AaFK    8624
4.Viking   7560
5.VIF       6862

Så kan dere sammenligne med tallene øverst i innlegget...
Legg ned hele klubben!

Mico

Tallene du presenterer vitner jo om en ganske unik interesse da.
Men når folk (langt i fra bare bergensere) nevner dette tror jeg nok ikke at det siktes til supportere, men at "alle" i Bergen har et forhold til Brann.

Hvor mange sesonger ligger forresten bak aalesund sine tall?

Nixon

Må jo si Aalesund imponerer tatt i betraktning at de har underholdt i de lavere divisjoner i mange år. 8624 i snitt både når man teller fra 48/49 og fra 61/62 vitner om utrolig stabile supportere. Her må vi bergensere bøye oss i støvet...
Rød makt på Hansa

krøvel vellevold

Quote from: "Mico"Tallene du presenterer vitner jo om en ganske unik interesse da.
Men når folk (langt i fra bare bergensere) nevner dette tror jeg nok ikke at det siktes til supportere, men at "alle" i Bergen har et forhold til Brann.

Hvor mange sesonger ligger forresten bak aalesund sine tall?


For å ta det siste først; AaFK har spilt 2 sesonger i øverste div. Derfor understreket jeg i forrige innlegg at vi nok må se dem an over litt lenger tid før vi kan slå fast noe om dem.

De tallene jeg presenterte vitner om at vi har gode og jevne publikumstall sett i forhold til sportslige prestasjoner. MEN tar vi befolkningsgrunnlaget med i betraktningen, så er det ikke så fantastisk likevel. Som nevnt er det en del formildende omstendigheter som gjør at det er vanskeligere for en stor by å ha mange tilskuere i forhold til innbyggertallet, enn det er for en liten by. Men selv om man tar dette i betraktning, så er det ikke noen unik interesse i Bergen. Det som måtte være unikt, er at publikumstallene har holdt seg ganske JEVNE til tross for store sportslige svinginger.

Så er det dette med at "alle" har et forhold til Brann... Som jeg har vist, så er det ikke flere som har et så godt forhold til Brann at de gidder å gå på kamp, enn det er i andre byer. Vil din påstand si at det i Bergen er flere innenfor kategorien "er interessert, men går aldri på kamp" enn det er andre steder? Er det slik at alle som er interessert i Hamkam på Hamar, går på Briskeby? Eller at alle som bryr seg om RBK i Trondheim, går på Lerkendal? Er det slik at de på disse stedene enten er veldig interessert og går på kamp, eller så er de totalt uinteressert og går ikke på kamp? Mens det i Bergen er en svær gruppe mennesker som er midt imellom, slik at de ikke er så interessert at de gidd gå på kamp, men heller ikke er uinteresserte?
Legg ned hele klubben!

Mico

Quote from: "krøvel vellevold"Det som måtte være unikt, er at publikumstallene har holdt seg ganske JEVNE til tross for store sportslige svinginger.


Det er jo tross alt det det handler om i denne sammenheng. En klubb som har trofaste venner i et antall like under 10.000 i Norge er nok på sett og vis unike.
De som lar seg imponere over engen sine tall de siste sesongene bedrar seg selv, men det er ikke noe bedrag i å la seg imponerer over at en klubb uten seriemesterskap siden 63 ligger på tilskuertoppen.

En annen ting er jo at Bergen (kanskje med omgivelser) er den største byen i Norge der "alle" holder med en klubb.


Quote from: "krøvel vellevold"Så er det dette med at "alle" har et forhold til Brann... Som jeg har vist, så er det ikke flere som har et så godt forhold til Brann at de gidder å gå på kamp, enn det er i andre byer. Vil din påstand si at det i Bergen er flere innenfor kategorien "er interessert, men går aldri på kamp" enn det er andre steder? Er det slik at alle som er interessert i Hamkam på Hamar, går på Briskeby? Eller at alle som bryr seg om RBK i Trondheim, går på Lerkendal? Er det slik at de på disse stedene enten er veldig interessert og går på kamp, eller så er de totalt uinteressert og går ikke på kamp? Mens det i Bergen er en svær gruppe mennesker som er midt imellom, slik at de ikke er så interessert at de gidd gå på kamp, men heller ikke er uinteresserte?


Min erfaring med at folk mener det er noe unikt i Bergen stammer ikke fra andre bergensere, men folk fra andre steder i landet. Hvor dette inntrykket kommer fra kan ikke jeg si noe sikkert om.
Så noe selvbedrag er det definitivt ikke. Bergenserer generaliseres mye, og mye av det er selvsagt bare myter. Om forholdet til Brann er en myte vet ikke jeg. Til det kjenner jeg for få bergensere, og for få menneseker rundt om i landet.

abe78

Noen som var på cupfinalen'04 eller som var på Torgallmenningen etter kampen? Er Brann et A4 lag i Norge? Krøvel her er du fullstendig på jordet.
.og husk!

Gud

Vi må nok innse at vi ikke er hva vi engang var. Men med ny Stadion så bedrer det seg kanskje? Som Mico sier så er mitt inntrykk at dette er noe folk fra andre kanter av landet som sier, men vi hører jo selvfølgelig oss selv si at vi er de beste. Men hvor dette inntrykket kommer fra er jo ikke enkelt og finne ut. Bergens publikummet etablerte nå ryktet sitt ihvertfall på 60- og 70-tallet.

viks

Dette har vel vært diskutert i det lange og brede før, sånn rent bortsett fra at i denne tråden er ikke kapasiteten på nye Brann Stadion nevnt med et ord..

Brann og Bergen har særpreg, det er en grunn til at du finner folk rundt om i hele norge uten noen som helst tilknytning til Bergen, som elsker Brann...Elsket og hatet!
Da Miller lobbet inn 4-1 -hans tredje scoring for kvelden -rett før slutt, gikk et fullsatt Brann Stadion helt av hengslene. Folket reiste seg og sang "Rosenborg rykker ned!", så det hørtes nesten helt opp til Trondheim" (VG 20.06.05)

krøvel vellevold

Quote from: "abe78"Noen som var på cupfinalen'04 eller som var på Torgallmenningen etter kampen? Er Brann et A4 lag i Norge? Krøvel her er du fullstendig på jordet.
Legg ned hele klubben!

Nixon

Quote from: "viks"Dette har vel vært diskutert i det lange og brede før..


http://www.bataljonen.no/forum/viewtopic.php?t=4956&highlight=1961

En av Krøvel sine kjepphester. Men i den forrige tråden hadde han en mye mer positiv innfalsvinkel. Mørketiden må ha tatt knekken på livsgleden hans...
Rød makt på Hansa

krøvel vellevold

Quote from: "Nixon"
Quote from: "viks"Dette har vel vært diskutert i det lange og brede før..


http://www.bataljonen.no/forum/viewtopic.php?t=4956&highlight=1961

En av Krøvel sine kjepphester. Men i den forrige tråden hadde han en mye mer positiv innfalsvinkel. Mørketiden må ha tatt knekken på livsgleden hans...


Men jeg gjentar jo i denne tråden at vi HISTORISK har bra publikumstall sett i forhold til sportslige resultater. Sånn sett er vi bra. Men interessen i forhold til andre klubber er PER DAGS DATO jevnere enn gjennom tidene. De andre har tatt kraftig innpå når det gjelder å støtte opp i motgang.

Men det er ikke det som er poenget mitt. Poenget mitt er at vi har marginalt bedre publikumstall enn lag fra steder med langt mindre befolkning. Det er liksom opplest og vedtatt at det er så fantastisk fotballinteresse og hysteriske tilstander i Bergen. Det er det jo ikke! I så fall skulle vi jo hatt 40000 på kampene. DA hadde man kunnet snakke om UNIK interesse.
Legg ned hele klubben!

viks

Quote from: "krøvel vellevold"
Og så til VIKS som mener at det er unikt at folk fra hele landet holder med Brann. Vel, da skulle jo for det første Brann hatt ENDA høyere tilskuertall... For det andre så holder jo "hele Norge" med RBK og VIF. Begge klubber elsket og hatet, som du påstår er unikt for Brann.
Da Miller lobbet inn 4-1 -hans tredje scoring for kvelden -rett før slutt, gikk et fullsatt Brann Stadion helt av hengslene. Folket reiste seg og sang "Rosenborg rykker ned!", så det hørtes nesten helt opp til Trondheim" (VG 20.06.05)

naitsirk

lokal tilhørighet e mykje sterkare i eit lite samfunn kontra norges 2 største by.
da e ikkje mangen år sidan vif sleit med å få 1000 på kampane sine.
no drar dei 15000 pga at da e tøft å heia på vif og ikkje pga at dei e ein spesiell klubb.

da e jo ganske dårlig at arsenal, tottenham, chelsea osv ikkje drar 1 mill kvar, når london har ca 6 mill innbyggarar!

krøvel vellevold

Quote from: "viks"


Du klarer ikke å koble tilskuertall med særpreg, men det var jo nettopp DU som blandet særpreg inn her. Jeg har aldri påstått at Brann ikke har særpreg. Men jeg våger å påstå at Brann-interessen ikke er så unik som folk vil ha det til. Tilskuertallene gjenspeiler jo interessen, og de er altså marginalt bedre enn lag fra små kjuplasser. Jeg har dessuten selv påpekt at vi har bra tilskuertall sett ut fra sportslige prestasjoner, men det er ikke så mye bedre at vi kan kalle det unikt. Er noe unikt, så er det noe som ligger på et nivå langt høyere enn alle andre. Det gjør vi ikke!

Når det gjelder dette med at vi har så mange supportere rundt om i landet, så dreier vel dette seg først og fremst om utflyttete bergensere eller deres etterkommere. Tviler sterkt på at vi har så forferdelig mange tilhengere som er født og oppvokst i andre landsdeler, og som heller ikke har noen som helst tilknytning til Bergen.
Legg ned hele klubben!

krøvel vellevold

Quote from: "naitsirk"lokal tilhørighet e mykje sterkare i eit lite samfunn kontra norges 2 største by.
da e ikkje mangen år sidan vif sleit med å få 1000 på kampane sine.
no drar dei 15000 pga at da e tøft å heia på vif og ikkje pga at dei e ein spesiell klubb.

da e jo ganske dårlig at arsenal, tottenham, chelsea osv ikkje drar 1 mill kvar, når london har ca 6 mill innbyggarar!


Jeg har selv hele tiden sagt at man ikke kan sammenlige tilskuertall direkte mot innbyggertall, når man skal sammenlige store og små byer. Det har jeg forklart nøye både innledningsvis i denne tråden, samt i tidligere tråder. Der er vi helt enige! Men tross alt burde jo tilskuertallene til en klubb med 330 000 i befolkningsgrunnlag (Brann) være mer enn marginalt bedre enn tallene til en klubb med 100 000 i befolkningsgrunnlag (AaFK) eller under 250 000 i befolkningsgrunnlag (Viking). I hvert fall hvis vi skal kalle interessen "unik".
Legg ned hele klubben!

Nixon

Slutt nå i alle fall å sammenligne med Aafk. Blir jo helt på jordet å sammenligne over 40 års trøstesløs (stort sett) vandring i ørkenen med to år i jubelrus.
Rød makt på Hansa

krøvel vellevold

Quote from: "Nixon"Slutt nå i alle fall å sammenligne med Aafk. Blir jo helt på jordet å sammenligne over 40 års trøstesløs (stort sett) vandring i ørkenen med to år i jubelrus.


Joda, jeg mener selv at AaFK-interessen er oppskrytt og at de bør vise gode tall i mer enn tre-fire år for å kunne regnes med. Det har jeg selv argumentert for flere ganger her inne på forumet. Men likevel; det bor bare 40 000 i byen og i underkant av 100 000 i området, mens det bor 240 000 i Bergen, og 330 000 i bergensområdet. Og selv om det selvsagt er utopi at vi skal ha 3,3 ganger så mange tilskuere (som jeg har forklart lenger oppe), så burde det være mulig å ha flere p-kort enn dem når de tross alt spiller i 1.div... Selv om det er hype og sportslig suksess (relativt sett) der oppe nå. Er interessen i Bergen så unik, burde vi kunne selge en god del mer p-kort enn Viking. Selv om de har et veldig fint stadion...
Legg ned hele klubben!

Super Hasund

En klok mann ( altså nils arne eggen) sa engang at bergen e den beste fotball byen i norge.
La Folket Synge

*Feltz*

naitsirk

trur nok plassering av stadion har ein del å sei for antall publikum.
dei fleste tl-stadioner har i dag enkel og gode logistikk, mens brann stadion ligg gøymt inni mellom eit bolig området.

KEO

Brann som fotball lag fra Bergen har ett ekstremt høyt sovende publikum i Hordaland. Når noen utenfra fylkesgrensene spør en bergenser om hva som er spesielt med Bergen så blir nok Brann garantert nevnt, men spør du personen om han går på stadion og ser på så svarer de fleste nei.
Grunnen for dette kan være mangt, men store øyeblikk har ikke skjedd for ofte så det kan nok være litt av grunnen. Men det er nå en gang slik at nesten hver og en Bergenser/stril har en mening om Brann. og de fleste synest nok at Brann er noe de kan være stolt over. Hadde ullevåll tatt 80000 , og Oslo hadde hatt nok overnattingssteder så hadde bergenserene fylt den stadionen. Sånn er vi bare og sånn kommer vi nok alltid til å bli.
Brann stadion ligger ikke akkuratt i verdens strøk når det gjelder innfartsstruktur så der ligger også mye av grunnen for at folk ikke orker å stresse seg opp der.
Nu kør vi!

Northside

Quote from: "naitsirk"trur nok plassering av stadion har ein del å sei for antall publikum.
dei fleste tl-stadioner har i dag enkel og gode logistikk, mens brann stadion ligg gøymt inni mellom eit bolig området.


Kan jo ikke akkurat si at Viking sin stadio ligger så godt til heller, mener den ligger langt ute i ødemarkene...

God natt

enavgutta

Noen poenger:

Brann Stadion har i årevis sett ut som en bombekrater eller kanskje mer som et bossdepot i Dalen. Dårlige fasiliteter har ikke appelert til den jevne mann i gaten.

Brann Stadion har ikke hatt god infrastruktur rundt i forhold til andre klubber i Norge.

Stemningen på Stadion er unik når den er på topp. Flere som har vært på harry tur til Newcastle, sier at den kan være vel så bra og bedre på Stadion enn f.eks St.James Park med 65 000.

Gloryhunters fra f.eks cupfinalen vil bli en viktig "tilhengerskare" å ta vare på for å fylle Stadion til randen i årene fremover. Flere "nyere" lag i Norge bygger mye av sin interesse  og verdiskapning på dette. Vi må innse at potensialet for vekst nok ikke ligger i Foppisfolk eller bleikaser i bar overkropp med diverse tattiser om Brann og Bergen på spekket.

Ricky

Brann har en unik negativ interesse. Folk som 364 dager i året mener at Brann er noe dritt, å gå på stadion er et mas, <fyll inn navn> er elendig, <fyll inn navn> er inkompetent etc etc. Folk som ser kampene på tv, med et forutinntatt negativt syn på "egen" klubb. Og de frykter ikke å ta diskusjonen med seg til jobben.. skolen.. bussen.. internett..

Dette gir oss en evigvarende høy temperatur rundt klubben, og et unikt engasjement, som overgår alle klubber i Norge. Den positive interessen er nok dessverre overdrevet, men det har vel kanskje med at alle plutselig er 'ekte' supportere igjen når vi kommer til cupfinalen en gang i ny og ne. Helt ut av ingenting er vi plutselig 80.000 personer som krangler om den samme billetten.

naitsirk

der tar du nok grundig feil.

viking stadion ligger på forus like i nærheten av feks kvadrat. ligger ikkje i stavanger sentrum, det er riktig, men ankomsten er mykje lettare enn på stadion.

enavgutta

Der tar du feil naitsirk. VIKING: 10 min på motorvei med bil eller 12 min med tog fra sentralbanesjonen. Vel er område noe "industrielt" foreløpig, men her kommer det til å bygges boliger og annen næringseiendom ila de neste årene. Faktisk er parkering mye enklere her enn det var i forhold til Stavanger Stadion.

naitsirk

viking stadion ligger på forus!
det ligg som sagt ikkje i stavanger sentrum.

er vel det same som om brann stadion skulle vore på nesttun.
men som du sa sjølv, 10 min på motorveg i motsetning til 20-30 min på smale veger!
logistikken var dårlig i fjor, men det vart løyst med gratis båt og tog. no er dette utbetra.

Klaus_Brann

Quote from: "krøvel vellevold"
Quote from: "naitsirk"lokal tilhørighet e mykje sterkare i eit lite samfunn kontra norges 2 største by.
da e ikkje mangen år sidan vif sleit med å få 1000 på kampane sine.
no drar dei 15000 pga at da e tøft å heia på vif og ikkje pga at dei e ein spesiell klubb.

da e jo ganske dårlig at arsenal, tottenham, chelsea osv ikkje drar 1 mill kvar, når london har ca 6 mill innbyggarar!


Jeg har selv hele tiden sagt at man ikke kan sammenlige tilskuertall direkte mot innbyggertall, når man skal sammenlige store og små byer. Det har jeg forklart nøye både innledningsvis i denne tråden, samt i tidligere tråder. Der er vi helt enige! Men tross alt burde jo tilskuertallene til en klubb med 330 000 i befolkningsgrunnlag (Brann) være mer enn marginalt bedre enn tallene til en klubb med 100 000 i befolkningsgrunnlag (AaFK) eller under 250 000 i befolkningsgrunnlag (Viking). I hvert fall hvis vi skal kalle interessen "unik".


Slutt å sammenligne med Aafk. Viking har nettopp fått ny stadion og gjorde en god sesong, klart det trekker fler folk, akkurat som vi kommer til å øke snittet når stadion blir ferdig, og POL tenker på å kjøpe inn erstatninger, så vi tar gull i 06!
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

BrannFa(e)n

Bare for å dra inn et vesentlig moment som mange vet om, men glemmer i denne diskusjonen:

RBK har vunnet 13 år på rad og har ny stadion (altså bygget ut). Da skal man ha såpass mange på kampene sine.

VIF vant nesten i 2004, og vant i fjor, dermed skal de ha mange på kampene

AAFK fikk ny stadion. Hadde de fortsatt spilt på kråmyra hadde de aldri vært nevnt her

Viking har fått ny stadion. De hadde aldri hatt et bra tilskuertall uten den nye

Brann har spilt i år og dag på en sliten Brann stadion, med ståplasser i colasvingen og klokkesvingen, og også en del ståplaser ved hovedtribunen. I de senere år har Hansa kommet opp i colasvingen, og nå ser også Klokke ut til å se dagens lys. Hadde kunnet sett inn i fremtiden på tilskuertallene i 2008 / 2009 så hadde Brann *plutselig* hatt særpreg igjen, uansett plassering.

Brann spiller med ståplasser, folkens. VIF og RBK-supportere har all mulig luksus. De har sikkert gode dasstilbud, gode kiosk-tilbud,  og kun seter (iallfall på ullevaall). Det eneste de kan klage på er beliggenheten. Vi Brannsupportere kan pr. idag skylde på at stadion har sju-åtte forskjellige deler (Umbro, Klokke, Store Stå, Hansa, Ståplassene under hovedtribunen og hovedtribunen er i tre deler), dårlige dasstilbud, dårlige kiosktibud, alt mulig.

Akuratt nå de siste årene har vært en død-periode kun på grunn av at vi venter på nye Brann Stadion. Når jeg er på stadion og ser bort mot klokke blir jeg rett og slett deprimert, det er så forbanna stygt.

I 2009 finnes ikke denne typen diskusjon.
rannfasiten

DJ_ADG

Quote from: "BrannFa(e)n"med ståplasser i colasvingen,
[/b]
ær med å støtt tifo-gruppen med noen kroner, konto nummer 3628.52.72631 (merk tydelig med TIFO)

JS

det blir aldri hipt å være brannsupporter...det er noe man er...om man vil eller ikke. Derfor engasjerer det både positivt og negativt...derfor fylles verden av bergensere når seier er innen rekkevidde....det er jo først når det er snakk om heder og ære (og gjerne penger) at folk viser sitt sanne ansikt...det gjelder vel branntriumfer as well...så får heller vi idioter (les:ekte supportere) gå på dårlige bortekamper, tragiske hjemmetap mot lag som likevel rykker ned ( som Stabæk 04, Bodø\Glimt 05)...life sucks, men eg e supporter likevel!    

en som har vært på litt for mange hjemmetap, men fremdeles stiller...og skriker...og blir like forbanna...men kommer igjen...og igjen...og igjen...osv...
7.11.04.....4-1....finnes det bedre lesning?

kabelmann

Quote from: "BrannFa(e)n"Brann har spilt i år og dag på en sliten Brann stadion, med ståplasser i colasvingen og klokkesvingen, og også en del ståplaser ved hovedtribunen.


Dersom engasjementet i Bergen var så særegent som mange vil ha det til så hadde folk gitt en god F i om de måtte stå eller ikke - det være seg på hodet eller beina.
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

Stoffi

Krøvel, du er på jordet. Du leter så hardt etter negative ting at du ikke greier å se hele bildet.

Flott, Bergen har 240000 innbyggere og snittet vårt i fjor var vel på rundt 14000-15000. 6-7% av innbyggerene gikk på Stadion.
Birmingham har 4 millioner mennesker, men ta en titt på tilskuertallene. Ekstrem lav % og mange lag i england sliter med å fylle opp stadion for tiden.  Makan, da er de nok ikke fotballinteresserte i England... Du kan ikke sette ting opp slik som det, Krøvel.

Cupfinalen 04, rundt 25000-30000 bergensere var i Oslo for å se Brann, selv om mange ikke fikk billett. 10000 møtte opp på Torgallmenningen for å hylle heltene. 95% av de 10000 var garantert ikke på cupfinalen da reisetiden er lang hvis man ikke drar med fly.
Det vil si 35000 mennesker, pluss alle de som satt hjemme. Du må huske på at vi har mange eldre mennesker, familiemennesker, opptatte mennesker osv.
Når 15% av hele byens befolkning tar seg tid til å enten gå på cupfinalen eller hylle heltene i sentrum, så er det sinnsykt bra.
Og cupfinale er ikke i nærheten av seriegull.



Angående stemningen på Stadion, når stadion setter inn er det ingenting i Norge som slår oss. Gi oss en spennende eller engasjerende kamp, og du må til england for å sammenligne. Cupfinalen 04 for eksempel, gruser stemningen på mange engelske stadioner.
Min bestemor er tilgjengelig som Branntrener, løp og kjøp!

kabelmann

Quote from: "Stoffi"Birmingham har 4 millioner mennesker, men ta en titt på tilskuertallene. Ekstrem lav % og mange lag i england sliter med å fylle opp stadion for tiden.  Makan, da er de nok ikke fotballinteresserte i England... Du kan ikke sette ting opp slik som det, Krøvel.


Hvor mange PL-lag har du i Birmingham da? Jeg bryr meg ikke videre om engelsk fotball, men vet at det i ihvertfall kommer to PL-lag derfra. Ser ikke bort ifra at det muligens er noen 1. divisjonslag der også som plukker litt tilskuere.
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

Stoffi

Quote from: "kabelmann"
Quote from: "Stoffi"Birmingham har 4 millioner mennesker, men ta en titt på tilskuertallene. Ekstrem lav % og mange lag i england sliter med å fylle opp stadion for tiden.  Makan, da er de nok ikke fotballinteresserte i England... Du kan ikke sette ting opp slik som det, Krøvel.


Hvor mange PL-lag har du i Birmingham da? Jeg bryr meg ikke videre om engelsk fotball, men vet at det i ihvertfall kommer to PL-lag derfra. Ser ikke bort ifra at det muligens er noen 1. divisjonslag der også som plukker litt tilskuere.


Ta Newcastle i stedet. Ta Arsenal, Liverpool, Everton, Man U, Lazio, Milan, Cagliari, Barcelona, Nantes, etc etc. Du får det samme resultatet, bare en liten brøkdel av byen/bydelen går på kampene.
Min bestemor er tilgjengelig som Branntrener, løp og kjøp!

Pi_Meson

Quote from: "DJ_ADG"Rosenborg har høyere med en skuffende sesong, de har flere partout kort siden de har vunnet 13år på rad det fører til då mere tilskuere som minimum


Nei. Lerkendal har elektronisk bilettsystem. Et tilskuertall på 13 299 betyr at 13 299 personer passerte gjennom portene. Minimum er 0.

Pi_Meson

Quote from: "Stoffi"Ta Newcastle i stedet.


Hehe bra eksempel. Byen har 260 000 innbyggere, og gjennomsnittlig tilskuertall er på over 50 000.

BRANN gutten fra Os!

Quote from: "Pi_Meson"
Quote from: "DJ_ADG"Rosenborg har høyere med en skuffende sesong, de har flere partout kort siden de har vunnet 13år på rad det fører til då mere tilskuere som minimum


Nei. Lerkendal har elektronisk bilettsystem. Et tilskuertall på 13 299 betyr at 13 299 personer passerte gjennom portene. Minimum er 0.


det burde vi og fått.. da får vi i vert fall riktig antall tilskuere!
RANN<3

kabelmann

Quote from: "BRANN gutten fra Os!"det burde vi og fått.. da får vi i vert fall riktig antall tilskuere!


Og det ville ihvertfall ikke bragt oss _høyere_ på tilskuerlistene.
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

P-K

Quote from: "kabelmann"
Quote from: "Stoffi"Birmingham har 4 millioner mennesker, men ta en titt på tilskuertallene. Ekstrem lav % og mange lag i england sliter med å fylle opp stadion for tiden.  Makan, da er de nok ikke fotballinteresserte i England... Du kan ikke sette ting opp slik som det, Krøvel.


Hvor mange PL-lag har du i Birmingham da? Jeg bryr meg ikke videre om engelsk fotball, men vet at det i ihvertfall kommer to PL-lag derfra. Ser ikke bort ifra at det muligens er noen 1. divisjonslag der også som plukker litt tilskuere.


Aston Villa, Birmingham og WBA er alle fra Birmingham. Aston Villa hadde et snitt på over 37.000 tilskuere forrige sesong. Ikke dårlig for en arena som ta 42.632 tilskuere. Birminghams 28.760 for en stadion som tar 30.000 er vel heller ikke akkurat dårlig...
lo til Chelsea - 3,75 millioner, Harrys lydanlegg - 3 millioner, Hansasvingen - 40 millioner+. Følelsen den dagen Brann vinner serien - Ubetalelig!

krøvel vellevold

Quote from: "Stoffi"Krøvel, du er på jordet. Du leter så hardt etter negative ting at du ikke greier å se hele bildet.

Flott, Bergen har 240000 innbyggere og snittet vårt i fjor var vel på rundt 14000-15000. 6-7% av innbyggerene gikk på Stadion.
Birmingham har 4 millioner mennesker, men ta en titt på tilskuertallene. Ekstrem lav % og mange lag i england sliter med å fylle opp stadion for tiden.  Makan, da er de nok ikke fotballinteresserte i England... Du kan ikke sette ting opp slik som det, Krøvel.

Cupfinalen 04, rundt 25000-30000 bergensere var i Oslo for å se Brann, selv om mange ikke fikk billett. 10000 møtte opp på Torgallmenningen for å hylle heltene. 95% av de 10000 var garantert ikke på cupfinalen da reisetiden er lang hvis man ikke drar med fly.
Det vil si 35000 mennesker, pluss alle de som satt hjemme. Du må huske på at vi har mange eldre mennesker, familiemennesker, opptatte mennesker osv.
Når 15% av hele byens befolkning tar seg tid til å enten gå på cupfinalen eller hylle heltene i sentrum, så er det sinnsykt bra.
Og cupfinale er ikke i nærheten av seriegull.



Angående stemningen på Stadion, når stadion setter inn er det ingenting i Norge som slår oss. Gi oss en spennende eller engasjerende kamp, og du må til england for å sammenligne. Cupfinalen 04 for eksempel, gruser stemningen på mange engelske stadioner.
Legg ned hele klubben!

tormi

Er mye enig med krøvel, men samtidig er det jo en del faktorer her som en ikke kan glemme.

Viking har nettopp fått ny stadion og opplevde langt større publikumsinteresse etter denne kom. Er litt redd vi ikke får fullt samme effekten siden vi bruker flere år på å bygge vår stadion.

Så er jeg enig i at en cupfinale er full av glory hunters MEN du kan likevel ikke se helt vekk i fra den folkefesten Bergensere laget i Oslo under cupfinalen.

Fordi at Brann fikk kun tildelt ca 50% (rett meg her om jeg tar feil) av billettene til kampen. Likevel var 4 av 5 publikummere Brannsupportere. Selv kjøpte jeg Lyn billetter for å komme meg inn og folk fra Bergen gikk jo mann av huse for å kjøpe billetter.

Er ikke sikkert andre lag hadde klart lignende, jeg har ihvertfall aldri sett det.

Men alt blir vanskelig å sammenligne i og med at Lyn ikke akkurat er et publikumslag selv.
SK BRANN - SK BRANN - SK BRANN
-----------------------------------------

Stoffi

Quote from: "krøvel vellevold"


Flott, Birmingham har 1 mill innbyggere og i motsetning til hva du sa, så trekker ikke alle klubbene fulle stadioner i de fleste kampene.

At Birmingham da ikke fyller opp en stadion med 30000 plasser må da være helt horribelt i dine øyne, for Brann sin statistikk er MYE MYE bedre. I tillegg til dette, har brann en mye dårligere stadion og veldig få mennesker gidder å stå i klokkesvingen i pøsende regn. For å være helt ærlig, så hadde ikke jeg giddet det på vanlige kamper, føler meg ikke mindre brann supporter for det.

Grunnlaget ditt for at Bergen er så lite fotball interessert faller i grus ved å sammenligne med andre byer i andre land. Vi ligger skyhøyt oppe på den statistikken.
Min bestemor er tilgjengelig som Branntrener, løp og kjøp!

Pi_Meson

Quote from: "Stoffi"Flott, Birmingham har 1 mill innbyggere og i motsetning til hva du sa, så trekker ikke alle klubbene fulle stadioner i de fleste kampene.

At Birmingham da ikke fyller opp en stadion med 30000 plasser må da være helt horribelt i dine øyne, for Brann sin statistikk er MYE MYE bedre.


Dette forstår jeg ikke. Birmingham har et gjennomsnittlig tilskuertall på nesten 29 000 på et stadion som har kapasitet til å ta 30 000. Dette i en by med i underkant av en million innbyggere, som i tillegg til Birmingham har klubbene Aston Villa og West Bromwich i Premier League. For enkelhets skyld kan vi si at Birminghams befolkningsgrunnlag er ca. 330 000, til sammen har de tre Birminghamklubbene i PL et gjennomsnittlig tilskuertall på ca. 92 000. Hvorfor er Branns statistikk «MYE MYE bedre»? Mener du at Bimingham gjennomsnittlig burde ha hatt flere tilskuere enn stadion har kapasitet til?

krøvel vellevold

Quote from: "Stoffi"
Quote from: "krøvel vellevold"


Flott, Birmingham har 1 mill innbyggere og i motsetning til hva du sa, så trekker ikke alle klubbene fulle stadioner i de fleste kampene.

At Birmingham da ikke fyller opp en stadion med 30000 plasser må da være helt horribelt i dine øyne, for Brann sin statistikk er MYE MYE bedre. I tillegg til dette, har brann en mye dårligere stadion og veldig få mennesker gidder å stå i klokkesvingen i pøsende regn. For å være helt ærlig, så hadde ikke jeg giddet det på vanlige kamper, føler meg ikke mindre brann supporter for det.

Grunnlaget ditt for at Bergen er så lite fotball interessert faller i grus ved å sammenligne med andre byer i andre land. Vi ligger skyhøyt oppe på den statistikken.


Herlig du! Birmingham har 970892 innbyggere og TO klubber. Uansett er interessen dårlig i Birmingham i forhold til andre engelske byer. Det bor f.eks. 189863 i Newcastle...

Har regnet på befolkningsgrunnlaget til en del klubber (hjem- og og omegnskommuner), og her er hva BRANN måtte trukket i 2005 for å ha lik interesse i forhold til befolkningsgrunnlaget. Eller sagt på en annen måte: Hvor mange tilskuere de andre lagene relativt sett har trukket, hvis de hadde hatt Branns publikumsgrunnlag:

Viking   21918
TIL       20049
Glimt    24416
Start     25258
FFK       17979
RBK     22966
AaFK    42578
MFK     38291

(Altså; Brann måtte trukket 21918 i snitt for å matche Viking i tilskuertall i forhold til befolkningsgrunnlag).


Hvis vi KUN tar selve hjemkommunen med, så blir tallene slik:

Viking   28768
TIL       19341
Glimt    25753
Start    31723
FFK      29964
RBK     26822
AaFK    63071
MFK     64599

Som jeg skrev i første innlegg på tråden, er det selvsagt en del formildende omstendigheter i favør de store byene kontra de små. De store vil aldri slå de små i tilskuere i forhold til innbyggertall. Men likevel er det vel grunn til å slå fast at interessen ikke er så unik som folk vil ha det til...
Legg ned hele klubben!

Xminator

Så, hva hadde Brann trukker til Stadion om vi spilte i Premier League og hadde ett stadion på størrelse med Newcastles?

Vil påstå at det er lettere rent logistikkmessig å få høyere tilskuerforhold når man snakker om 8-9-10 tusen tilskuere.

Den eneste måten vi noensinne kan få avgjort dette på er om Brann får ett Stadion med kapasitet på 40000, med andre ord når det snør i helvete og griser flyr.

Super Hasund

Isje west bromwich også fra birmingham? eg bare lurer
La Folket Synge

*Feltz*

kabelmann

Quote from: "Xminator"Så, hva hadde Brann trukker til Stadion om vi spilte i Premier League og hadde ett stadion på størrelse med Newcastles?


Hadde sikkert blitt fulle hus. Vel og merke med en tredel Brannsupportere og to tredeler anglofile.
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

P-K

Quote from: "Super Hasund"Isje west bromwich også fra birmingham? eg bare lurer


Som sagt har både Villa og Birmingham "fulle" tribuner på hver eneste kamp. WBA har litt færre, men det tar gjerne litt tid før en treerklubb i en by greier å etablere seg.
lo til Chelsea - 3,75 millioner, Harrys lydanlegg - 3 millioner, Hansasvingen - 40 millioner+. Følelsen den dagen Brann vinner serien - Ubetalelig!

Go Up