• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

"Engelsk" stemning

Started by BL, November 12, 2005, 17:54:32 PM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

BL

Til alle som er imot trommer, lalling og lolling på stadion. Drømmer om den såkalte engelske stemningen på stadion. Ta en titt på NRK1. Det er trommer, lalling, lolling. Til og med trompet tror eg
Hansa-
Felt Z

mobli

Tror oss som har argumentert for engelsk stemning har tidligere spesifisert at det er engelsk klubbstemning vi vil ha, ikke engelsk landslagstemning.

Yngve

Eit godt døme på engelsk stemmning er forige l'pool (fysj) kamp i cl. Til tider fantastisk stemning. Det er den stemninga me er ute etter.

KjellMo

Quote from: "BL"Til alle som er imot trommer, lalling og lolling på stadion. Drømmer om den såkalte engelske stemningen på stadion. Ta en titt på NRK1. Det er trommer, lalling, lolling. Til og med trompet tror eg


Nå går denne kampen i Brussel, så representativt for Engelsk stemning er det ikke.
GGG Travel

Lennono8

Lager engelskmenn en annen stemning når de er i utlandet? Hehe...
Er nok en del flere engelskmenn som drar til Belgia for å se landslaget sitt enn det er bergensere på bortekamp med Brann.

Northside

Engelske klubber og har begynt med trommer og slikt... mer og mer slike sanger som ultras kulturen og mer og mer tifo. Etter noen få år er det kun vi som ikke har innsett at engelsk kultur ikke er den beste for å lage god stemning. Men sier ikke at det ikke er god stemning i england, men tror det har mer med hvordan de her der, de lever jo av fotball.

Allez tifo fra Liverpool som har "engelsk kultur", God stemning har de hverfall.
http://img376.imageshack.us/img376/3421/normaldscn25712ri.jpg

Flere og flere klubber har fått ultras grupper der, men pga regler er det vansklig å innføre tifo i England, de har jo regler om alt, størrelse på flagg, bannere, ikke lov å stå, konfetti og kaos ikke tillatt og pyro er selvsagt ikke lovlig. (disse reglene varierer ganske mye fra klubb til klubb)

nå kommer det sikkert mange artige innlegg mot mitt :)

mobli

Quote from: "KjellMo"
Quote from: "BL"Til alle som er imot trommer, lalling og lolling på stadion. Drømmer om den såkalte engelske stemningen på stadion. Ta en titt på NRK1. Det er trommer, lalling, lolling. Til og med trompet tror eg


Nå går denne kampen i Brussel, så representativt for Engelsk stemning er det ikke.

DJ_ADG

Kampen gikk i Geneva, Sveits, Men det é ikkje så lang tog reise fra England, personelig synnes eg é beste stemmningen på en engelsk landskamp på lenge, selv om den gikk i Sveits.
Første om gang var syk stemning og då Owen scorret 2-2 i 88 og 2-3 på overtif gikk stadion av hengslene. Når enggelske supportere drar i gang Vindaloo sangen é det det villeste og høre på, ikkje dårlig på Rulle Britania heller.

England har ikkje bare en tromme, men et helt band; http://www.englandsupportersband.com/
ær med å støtt tifo-gruppen med noen kroner, konto nummer 3628.52.72631 (merk tydelig med TIFO)

rødesk

noen som har noe brae linker til filmer av supportere som synger??
oen må gå...!

Northside

Quote from: "rødesk"noen som har noe brae linker til filmer av supportere som synger??


Det har jo blitt postet mange ganger no...
gå inn på siden min og se under video.

rødesk

Quote from: "NorthsideFCDH"
Quote from: "rødesk"noen som har noe brae linker til filmer av supportere som synger??


Det har jo blitt postet mange ganger no...
gå inn på siden min og se under video.


den siden funker ikke..
oen må gå...!

krøvel vellevold

Quote from: "NorthsideFCDH"Engelske klubber og har begynt med trommer og slikt... mer og mer slike sanger som ultras kulturen og mer og mer tifo. Etter noen få år er det kun vi som ikke har innsett at engelsk kultur ikke er den beste for å lage god stemning. Men sier ikke at det ikke er god stemning i england, men tror det har mer med hvordan de her der, de lever jo av fotball.


At noen tullinger i England drar med seg trommer og laller i vei med allez allez, trenger vel ikke bety at nå har alle i England funnet ut at trommer og forza allez er bra for stemningen? Det er omtrent hvis noen har på seg kjeledress og klovnehatt på Brann-kamp, og så si at "endelig har bergenserne funnet ut hvor kult dette er"...

Dette ultras-tullet er for spesielt interesserte og vil aldri fenge den jevne stadiongjenger. Men hvis folk syns det er bedre med 50 stykker som gnåler om og om igjen de samme sangene i 90 minutter, enn at 15-20000 er med på syngingen (og heller godta at det da ikke blir sunget hele tiden), så gjerne for meg. Ultras-kulturen er kunstig! Når supportergjengen blir viktigere enn laget på banen, så er det kunstig!
Legg ned hele klubben!

Brannfrelst

Ganske enig med Krøvel her. Synges det om og om igjen de samme kjedelige sangene på engelske ligakamper? Spør du meg blir samme sangen dratt i gang en 3-4 ganger med SKIKKELIG trøkk. Og det synges kanskje ikkje hele kampen. Det eneste som er noe positivt med såkalte ultras er at de setter litt mer farge på tilværelsen. Ja til spontan stemning!
2.10.07-Gullet kom hem!

Northside

Quote from: "krøvel vellevold"
Dette ultras-tullet er for spesielt interesserte og vil aldri fenge den jevne stadiongjenger. Men hvis folk syns det er bedre med 50 stykker som gnåler om og om igjen de samme sangene i 90 minutter, enn at 15-20000 er med på syngingen (og heller godta at det da ikke blir sunget hele tiden), så gjerne for meg. Ultras-kulturen er kunstig! Når supportergjengen blir viktigere enn laget på banen, så er det kunstig!



Trenger ikke ha noe ultras greier på stadion, men litt blanding kan ikke skade ettersom vi ikke får til noe engelsk stemning uansett. og nei, jeg mener ikke at hele england har ultras stemning no pga noen få personer tar med tromme.

Men hvor har du det fra at kun 50 stykker synger når det er "ultras stemning"? eller at de synger samme 2-3 sangene om og om igjen? Dette er ho bare piss og vas noe jeg tror du også er rimelig klar over. Hvor mange som hiver seg på sangene har ingenting med hvilken kultur man bruker på kampene (som oftest), det avhenger av hvordan stadion er oppbygd, hvor de syngene supporterne står og hvilket publikum man har, dvs molde folk eller Bergensere. eks, du ville aldri fått med deg hele løkkerøkke på allsang uansett kor mye engelsk eller ultras kultur som ble brukt.

Og hvem har sagt at supporteren skal være viktigere enn laget bare pga ultras stemning? ja, noen supportere tenker slik men det har heller ingenting å gjøre med hvilken kultur en bruker. Eks klanen som bruker engelsk kultur, de melder seg inn i klanen og heier på klanen, etter noen uker går det opp for de at klanen er for Enga. Så kan vi bruke noen lag nede i Italia/balkan hvor de stiller 10 000 personer på en trening for å støtte laget før seriestart, det er ultras som tenker på laget fremfor gruppen.
(har eksempler med bilder dersom du trenger det)

Og får å bare klargjøre min mening. Jeg vil ikke ha en gruppe på 50 personer som synger.
Jeg vil ikke ha 2-3 sanger som blir sunget om og om igjen tusen ganger (selv om vi ikke er langt unna det).
Jeg vil ikke ikke ha en tromme som går i et fra kampstart til kampslutt og jeg vil ikke at de rundt meg bryr seg mer om gruppen sin enn selve laget, vi er der for å støtte laget, ikke oss selv.

krøvel vellevold

QuoteMen hvor har du det fra at kun 50 stykker synger når det er "ultras stemning"? eller at de synger samme 2-3 sangene om og om igjen?
QuoteOg hvem har sagt at supporteren skal være viktigere enn laget bare pga ultras stemning? ja, noen supportere tenker slik men det har heller ingenting å gjøre med hvilken kultur en bruker. Eks klanen som bruker engelsk kultur, de melder seg inn i klanen og heier på klanen, etter noen uker går det opp for de at klanen er for Enga
.

Klanen lager stemning uten trommer og forsanger. Slik sett ligner de på England. Men når det gjelder det med å være "klans-supportere", ligner de mer på dette ultras-greiene. Det er gjengmentalitet der tilhørighet til en gruppe ofte er viktigere enn følelsene for klubben.



QuoteSå kan vi bruke noen lag nede i Italia/balkan hvor de stiller 10 000 personer på en trening for å støtte laget før seriestart, det er ultras som tenker på laget fremfor gruppen.


Publikumstallene på Balkan er jo elendige, så hvis det kommer 10000 på trening, så må jo det være for at det er eneste måten å se spillerne gratis. At masse ultras møter opp på trening, kan jo også være et utslag av at man gjør hva som helst for å få medieomtale. Det ligger jo helt åpenbart en enorm prestisje i å være de beste ultrasene. Det er jo bare å se hvor mye skrytesider og skrytebilder som finnes på nettet!




QuoteOg får å bare klargjøre min mening. Jeg vil ikke ha en gruppe på 50 personer som synger.
Jeg vil ikke ha 2-3 sanger som blir sunget om og om igjen tusen ganger (selv om vi ikke er langt unna det).
Jeg vil ikke ikke ha en tromme som går i et fra kampstart til kampslutt og jeg vil ikke at de rundt meg bryr seg mer om gruppen sin enn selve laget, vi er der for å støtte laget, ikke oss selv.


Kanskje vi ikke er så uenige når alt kommer til alt?
Legg ned hele klubben!

Northside

ja, virker som vi er en smule egentlig ja :wink:

fortsatt en del jeg kunne sagt, som blant annet hvorfor folk ikke stiller bra opp på kampene i balkan landene. Det er pga pris på kampene og at de er en smule fattige der.

Ellers så kan vi resten av diskusjonen ligge død litt, kommer sikkert ingen vei etter at vi har hver sin mening :wink:

Gull2006

Sydlansk stemning eller Engelsk stemning.. det er etteraping uansett hvordan man vrir og vrenger på det. Jeg personlig blåser i hvem vi ligner mest på, så lenge vi er komfortable med det vi holder på med, og at det fungerer..

abe78

Krøvel: Foreslår at du tar deg en tur til supporternes hjemland - Italia. Se en kamp og gjør deg opp en mening om supporterkultur etter det. 50 ultraz som synger? Du er helt på jordet som vanlig.
.og husk!

krøvel vellevold

Quote from: "abe78"Krøvel: Foreslår at du tar deg en tur til supporternes hjemland - Italia. Se en kamp og gjør deg opp en mening om supporterkultur etter det. 50 ultraz som synger? Du er helt på jordet som vanlig.


Italia supporternes hjemland? Det er kanskje ultraenes hjemland, men allsang på fotballkamper er det ingen som har gjort lenger eller kan bedre enn engelskmenn og skotter.

Når jeg snakker om 50 stykker som synger, så mener jeg ultras-potensialet i Bergen - ikke Italia! Var det vanskelig å skjønne? Er det ikke stemningen på Stadion vi snakker om? Her er det nok DU som er på jordet!
Legg ned hele klubben!

Gud

Italia er ikke nærheten av å være supporternes hjemland. Det kan man se på den lave oppslutningen rundt lagene. Juventus som er fra en storby som Torino har bare 20 000  på sine hjemkamper. De fleste lag i Italia ligger på et nivå mellom 6-12000 tilskuere på kampene sine. Stemning kan de lage, men INGEN slår engelskmennene. Det er bare sør-amerikanerne som kan konkurrere mot dem.

Northside

Quote from: "Gud"Italia er ikke nærheten av å være supporternes hjemland. Det kan man se på den lave oppslutningen rundt lagene. Juventus som er fra en storby som Torino har bare 20 000  på sine hjemkamper. De fleste lag i Italia ligger på et nivå mellom 6-12000 tilskuere på kampene sine. Stemning kan de lage, men INGEN slår engelskmennene. Det er bare sør-amerikanerne som kan konkurrere mot dem.


stemmer det, England og sør Amerika har fantastiske fans, de er oppvokst med fotball og lært at fotball skal være en del av livet. Kanskje ikke for kvinner då...

Det har ingenting med hvilket supporter kultur de bruker, det går på rett og slett hvordan de er i de landene, det er nesten som en norm for de at du skal holde med laget i byen din.

DJ_ADG

Quote from: "Gud"Italia er ikke nærheten av å være supporternes hjemland. Det kan man se på den lave oppslutningen rundt lagene.


Italia er supporterens hjemland, det var der synging og tifo startet. Og Engelskmennene startet å synge også samtidig med Italienerene. Skottland har vel eldts fotball supporter kultur, eks i 1894 var det 88tog fra Glasgow til London(   Crystal Palace) og i 1909 ble hæren satt in etter cupfinalen mellom Celtic og Rangers

Serie A e dårlig på tilskuere, men god stemnig, vist man tenker på hele serie systemet i Italia er de veldig bra;
Genoa borte mot San Marino(Serie 1);http://www.fototifo.it/eventi/20052006/san-marino-genoa_29/20052006_san-marino-genoa_002.jpg
Sambened. - Cittadella(Serie 1): http://www.fototifo.it/eventi/20052006/sambenedettese-cittadella_7/20052006_sambenedettese-cittadella_007.jpg

Italie er som England, nedde i serie systemet finner man bedre stammning, i england har stammningen i Premier League blitt dårligere pga masse  tilreisene på kampene.

Her er fra engelsk 8.div(FC United of Manchester): http://www.fcumgallery.co.uk/colne/images/Picture050.jpg

Tyskland er det landet med høyest tilskuersnitt de siste årene, og de vil eg påstå har en blanding mellom Britisk og Italiensk kultur. Masse hoppesanger, masse flagg og itileg har de mange lange "britiske" sanger.
ær med å støtt tifo-gruppen med noen kroner, konto nummer 3628.52.72631 (merk tydelig med TIFO)

mobli

Ifølge en kamerat av meg, som er halvt italiensk og har stort sett ganske god peiling på slikt, så er den italienske supporterkulturen delvis inspirert av engelsk supporterklubb, og da spesielt Liverpools The Kop, så hvis det stemmer, kan man trygt si at England er fotballsupporteres hjemland

DJ_ADG

Quote from: "mobli"Ifølge en kamerat av meg, som er halvt italiensk og har stort sett ganske god peiling på slikt, så er den italienske supporterkulturen delvis inspirert av engelsk supporterklubb, og da spesielt Liverpools The Kop, så hvis det stemmer, kan man trygt si at England er fotballsupporteres hjemland


det stemmer. et godt eksempel er Curva Sud(AC Milan) der de har laget sinn egen versjon av You'll Never Walk Alone; http://www.brigaterossonere.it/cori_mp3/Curva%20Sud%20-%20You%27ll%20Never%20Walk%20Alone.mp3

Men engelske har startet å kopiere fra italia med å gå mer flagg og tifo på tribunne. Så eg vil si at det e hjemøang til to forsjelige kulturer som kopierer fra hverandre. Men i Landslag er det England og Skotland som har kultur.
ær med å støtt tifo-gruppen med noen kroner, konto nummer 3628.52.72631 (merk tydelig med TIFO)

fettnok

nå har det seg sånn at vi er fra norge å ikkje england, så koffor kan vi ikkje gjøre vår egen greie, altså akkurat det vi selv føler for, istedenfor å herme etter andre land. vet at dette høres litt merkelig ut. men det blir bedre om vi driter i ka alle andre driver med å bare gjør ka vi har lyst til.
ette går aaaaaldri bra!

Gull2006

Det er helt greit å finne seg en mellomting mellom Italiensk og Engelsk. Så en B.Munchen kamp for en stund siden.. De veivet med flaggene sine gjennom HELE kampen! Der var det snakk om 4-5 storflagg forran "ultras-grupperingen deres. Det blir liksom for drøyt.

DJ_ADG

Quote from: "Gull2006"Det er helt greit å finne seg en mellomting mellom Italiensk og Engelsk. Så en B.Munchen kamp for en stund siden.. De veivet med flaggene sine gjennom HELE kampen! Der var det snakk om 4-5 storflagg forran "ultras-grupperingen deres. Det blir liksom for drøyt.


Helt, helt enig. Vi må finne egen stil, for alle supporter kulturer har pluss og minus. Den tyske mellom tingen liker eg veldig, MYE på grunn av de forsatt har stå tribunneri Tyskland.
ær med å støtt tifo-gruppen med noen kroner, konto nummer 3628.52.72631 (merk tydelig med TIFO)

fettnok

drit no i tysk, italiensk, engelsk, skotsk eller belgisk stemning. bergen er bergen. i fjor hadde vi 300 småflagg under en kamp, men ble det flagget under hele kampen? håper jo på litt flagging, men tror ikke det er vits i å drømme om å bli noe vi ikke er. er bedre å ha det i kjeften synes nå jeg. to pins blokkerer alt som heter utsikt til banen for de som er bak, det er ikke kult å gå gilpp av ett mål fordi noen trer ett to pins opp i trynet på deg, altså: nei til to pins(under kampen)! når det gjelder topicen så synes jeg den bare er dum, diskutere ka slags stemning vi skal ha på stadion???hallo!? det e no for faen bare å synge  å flagge(ikkje to pins!) e det ikkje?
ette går aaaaaldri bra!

Northside

Enig at to pins ikke bør brukes under kamp, kun når vi synger byen e Bergen (så sant det ikke er spennende!!) og etter målene. Dette gjelder også vanlige flagg vil jeg tro, sikkert plagsomt får de bak dersom vi vifter med vanlige flagg når vi får mål.

Brannfrelst

Ja takk til engelsk spontan stemning og ikke italiensk,spansk osv.
Litt kaotisk stemning er bare kos.
2.10.07-Gullet kom hem!

krøvel vellevold

Quote from: "fettnok"drit no i tysk, italiensk, engelsk, skotsk eller belgisk stemning. bergen er bergen.  


Poenget er ikke om vi skal herme etter dem eller dem. I bunn og grunn dreier vel diskusjonen seg om vi skal ha spontan / impulsiv stemning, der stemningsfokus er på hele stadion, og det er folks innlevelse, følelser og engasjement som styrer stemningen.  Eller om vi skal ha koreografert / planlagt stemning der en capo skal styre showet, og så må de andre dilte etter. Slik koreografert stemning dreier seg gjerne om en seksjon eller en tribune (som f.eks. SS). Jeg syns uansett det er viktigere hva Stadion-publikum som helhet foretar seg, enn hva en liten supportergruppering gjør. (I Branns tilfelle utgjør supportergjengen kun 5% av den totale tilsuermassen).
Legg ned hele klubben!

mobli

Quote from: "DJ_ADG"
Quote from: "Gull2006"Det er helt greit å finne seg en mellomting mellom Italiensk og Engelsk. Så en B.Munchen kamp for en stund siden.. De veivet med flaggene sine gjennom HELE kampen! Der var det snakk om 4-5 storflagg forran "ultras-grupperingen deres. Det blir liksom for drøyt.


Helt, helt enig. Vi må finne egen stil, for alle supporter kulturer har pluss og minus. Den tyske mellom tingen liker eg veldig, MYE på grunn av de forsatt har stå tribunneri Tyskland.


En kompis av meg var med til Bergen i juli, og han mente at supporterstilen vår var ganske lik den tyske stilen, både når det gjelder synging på puben før kamp, og synging og flagg på tribunen.

Når det gjelder supporterkultur her i England, så er det en gjennomgående stil blant de forskjellige klubbene, men selvsagt er har en del klubber noe særegent i tillegg. F.eks har Portsmouth visstnok både en tromme og en skipsbjelle, Wigan har duskedamer og en hel familietribune som plystrer en eller annen melodi, og flere klubber har hatt tifo på tribunene ved flere anledninger, uten at noe av dette kan kalles typisk engelsk stemning.

For øvrig så har Fossa dei Leoni, som regnes som en av grunnleggerne av Ultras-kulturen, blitt nedlagt som følge av en aldri så liten skandale.

Northside

Quote from: "krøvel vellevold"Eller om vi skal ha koreografert / planlagt stemning der en capo skal styre showet, og så må de andre dilte etter. Slik koreografert stemning dreier seg gjerne om en seksjon eller en tribune (som f.eks. SS). Jeg syns uansett det er viktigere hva Stadion-publikum som helhet foretar seg, enn hva en liten supportergruppering gjør. (I Branns tilfelle utgjør supportergjengen kun 5% av den totale tilsuermassen).


Må rette deg på en liten ting.

Meningen med capo er ikke at han skal bestemme hva vi skal synge og gjøre, han skal organisere syngingen bedre. Med det så mener jeg at dersom vi har en capo så har vi en person som starter sanger, ikke 3 forskjellige som starter sanger samtidig slik at alt blir rot. I tillegg så står capoen godt plassert et sted hvor de fleste hører han, dermed så kan flere synge med allerede i starten av sangen. Slik det er no uten capo så er det ofte starteren står litt langt ute på ene siden dermed hører ikke de på motsatt side han, då kan det også hende de starter en annen sang nesten samtidig noe som bare fører til tostemt synging. En annen ting er at han kan forhindre nettopp tostemt synging ved hjelp av armbevegelser, f.eks klappe (når det skal klappes!).

Om folk vil følge denne capoen er jo opp til hver enkelt å avgjøre, men hef vil tro de fleste synger med på sangene han starter.

Men det går også an å bruke capo på andre måter, eks sanggruppen bbb har planer om, då kan det stå 10 stykker som "sammerbeider" og starter sanger, det kan muligens fungere bedre enn en enkel capo som skriker. Men poenget er jo det samme med begge disse metodene, at syngingen blir mer "kontrolert".

Sier ikke at denne sanggruppen eller capoen skal være sjef over alle andre, begynner en annen person på en sang så regner jeg med folk synger på den sangen også. Og når vi scorer eller spiller godt så pleier vi å starte sanger helt greit uten noen som styrer, det er mer under dødtidene vi trenger en gruppe eller person som kan få litt futt i oss.

mobli skrev:
QuoteFor øvrig så har Fossa dei Leoni, som regnes som en av grunnleggerne av Ultras-kulturen, blitt nedlagt som følge av en aldri så liten skandale.


Det var en følge av litt intern krangling i gruppen og at Viking Juve klarte å stjele bortebanneret deres. Etter "ultras reglene" så skal gruppen legges ned dersom noen klarer å stjele banneret deres.

krøvel vellevold

Quote from: "NorthsideFCDH"Etter "ultras reglene" så skal gruppen legges ned dersom noen klarer å stjele banneret deres.


...noe som viser hvor teit dette ultras-greiene er!

Capo kan jeg akseptere på en og annen sang der det gjerne er nødvendig. Som f.eks. forsøkene på tostemt-synging mellom SS og Hansa. Enkelte på SS er faktisk for dumme til å skjønne at vekselsangen skal gå mellom SS og Hansa - og ikke på SS internt. Men capo hele kampen (atpåtil med ryggen til banen) à la Kanaris, bør vi unngå!
Legg ned hele klubben!

Northside

Quote from: "krøvel vellevold"
Quote from: "NorthsideFCDH"Etter "ultras reglene" så skal gruppen legges ned dersom noen klarer å stjele banneret deres.


...noe som viser hvor teit dette ultras-greiene er!

Capo kan jeg akseptere på en og annen sang der det gjerne er nødvendig. Som f.eks. forsøkene på tostemt-synging mellom SS og Hansa. Enkelte på SS er faktisk for dumme til å skjønne at vekselsangen skal gå mellom SS og Hansa - og ikke på SS internt. Men capo hele kampen (atpåtil med ryggen til banen) à la Kanaris, bør vi unngå!


då e vi jo enig igjen då... nesten ikke gøy å diskutere med deg lenger :wink:

Selv om jeg mener ultras greiene ikke er teit,  bare den ene regelen der.

mobli

Det er den dummeste regelen jeg har hørt om, hvis den faktisk finnes.
Så vidt jeg vet, så hadde Fossa dei Leoni "funnet" to av Viking Juventus sine flagg, og vist dem frem som troféer under AC Milan-Juventus. Viking Juventus-ultras likte selvfølgelig ikke dette, og angrep et FdL-medlem, som hadde hovedflagget til FdL i bilen sin, etter kampen.
FdL-ledelsen gjorde da det utenkelige, og anmeldte dette til politiet. Da dette ble kjent, ba Brigate Rossonere og Commandos Tigre ledelsen i FdL om å trekke seg. De bestemte seg for at det var bedre å legge ned hele greiene, enn at andre tok over gruppen.
Mye politikk og mafia blant ultras-gruppene i Italia.

Så, tilbake til tema.
En annen ting jeg liker på engelske tribuner er hvordan man har litt humoristiske sanger om motstanderen. Da jeg så Wigan-Arsenal på lørdag, begynte Arsenalsupporterne å synge: "You're only known for your rugby", hvorpå Wiganfansen svarte: "You're just a small town in Tottenham".
Ellers så merket jeg meg også latteren som brøt ut da tilskuertallet ble oppgitt, 25004, som er ny record for Wigan Athletic, men er også det samme som rekorden til Wigan Warriors, som er rugbylaget fra Wigan.
Tydelig at noen hadde bestemt at dette var tilskuertallet, uansett hvor mange som var der.

BL

Quote from: "mobli"Mye politikk og mafia blant ultras-gruppene i Italia.


Ofte mer enn kjærligheten til fotball og klubben.
Hansa-
Felt Z

Kruxleiven

Jeg er forkjemper for italiensk steming, men jeg vet at det er mange som ikke er for det. Tysk steming, som har blitt klassifisert som noe midt i mellom Italia og England tror jeg kunne vært bra for oss. Schalke 04 tror jeg er et kjempeidol. Selvfølgelig skal man skape sin egen stil, men slik vår supportergruppe fremstår i dag er det nærmest nødvendig å hente inspirasjon. Inspirasjon, ikke plagiat. Vi skal ikke etterligne noen. Tysk steming der man kjører et brukbart tifo opplegg, lange sanger, noen korte sanger/rop med meget høy stemme og høy entusiasme hele kampen gjennom tror jeg kan være vår stil. Samtidig er tyskerne veldig flinke til å synge når det går dårlig (BVB, Schalke, Hertha, Leverkusen). Når alt det er sagt virker det som det aller mest passelige er å holde opp ca. 10000 skjerf (virket som det var så mange) som i cupfinalen. Da følte jeg vi hadde en identitet. Vi sang bra osv, men selv om det var en del bra vil jeg aldri i livet være med på at vi var bra med variasjon på sanger eller med det visuelle på tribunen. Vi har ikke noen kjerne på 10000 fans som gjør sånt (de gjør det kun i en stor sammenheng som en cupfinale). Vi har toppen 2000 og alle av oss bør forsøke å finne frem til en oppførsel på tribunen vi kan være noenlunde enig i.

brannfrik

flere gode poenger her.. eg e veldig for korte rop med høy intensitet. har blant annet sett at hammarby sine fans har fått det vldig bra til. ska se om eg finner en link en film senere. men for at vi skal få dette til må det organissering til.. sånt kommer ikkje av seg selv..men det e vel blant annet sånne oppgaver den kommende sanggruppen e tiltenkt..

for at vi skal beholde identiteten bør vi jo naturligvis fortsette å synge de gode gamle sangene som alle kan, og kanskje hente noen gamle sanger frem fra glemselen..

brannfrik

denne filmen her tror eg kan understreke effekten av korte rop.. bare spill forbi de 3 første minuttene med diverse TIFO ( eller se det hvis dere vil ). etter det kommer det en serie med korte rop som hammarby sine supportere har organissert bra og som de får kjempetrøkk på..

http://www.hammarbyultras.se/film/affb-difh05.wmv

Northside

kort rop fungere nesten alltid bra, eks vekselropet vårt.

Det kan gjøres på 2 forskjellige måter.
1.
En gruppe (eks ss) roper noe og så svarer (eks Hansa) en annen gruppe, det kan høres ganske bra ut! Men for å få det til må sangen ropet være litt kjent fra før, ellers så må de 2 forskjellige gruppene avtale det på forhånd. Det kan jo også skje automatisk slik som i vestlandshallen, men det skjer ikke så ofte...

Letteste måten å innføre det på er media, dvs bbb engasjerer seg litt, skriver det på forsiden og oppfordrer eks Hansa til å svare når ss roper. Få Brann.no til å skrive det og kanskje BA eller BT i tillegg, på den måten vil flere vite ka det går i.

men det beste ville selvsagt vært dersom vi bare får det til av seg selv.

en annen ting er at vi går Guttene på Hansa til å svare, svarer de ss så vil resten av Hansa auomatisk henge seg på.. Hvor giret guttene er på det er en annen sak.

2.
En annen måte er å bruke capo, då kan han si noe så svarer alle sammen, det pleier å høres ganske kult ut! Det kan også virke engasjerene på andre som til vanlig ikke synger så mye, folk føler for å svare capoen som står helt fremme. Men dette brukes nesten bare når en gruppe skal svare.

Kan finne filmer hvor dette gjøres slik at folk kan se kor godt det faktisk fungerer.

SeTrE

Capo funger som bare det....

Så RL kampen melllom Start og hammarby her i skien....Og hammarby supporterne var ikke flere en 100 stykker men de hørtes noe helt sykt....en person ropte noe på svensk som jeg ikke skjønte en dritt av..mens hele gjengen svarte med HAMMARBY HAMMARBY...var sikkelig phett og høre på!

håper vi får til noe som skape enda mer engasjemant blant vår fans...

krøvel vellevold

Quote from: "SeTrE"Capo funger som bare det....

Så RL kampen melllom Start og hammarby her i skien....Og hammarby supporterne var ikke flere en 100 stykker men de hørtes noe helt sykt....en person ropte noe på svensk som jeg ikke skjønte en dritt av..mens hele gjengen svarte med HAMMARBY HAMMARBY...var sikkelig phett og høre på!

håper vi får til noe som skape enda mer engasjemant blant vår fans...


Bare vi ikke begynner med sånne teite "JA FOR FAEN"-rop! Enda en ting vi ikke bør kopiere fra Kanari...
Legg ned hele klubben!

Go Up