• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Den Store Stadion-utbyggings-tråden

Started by Kirk, November 08, 2005, 21:03:04 PM

0 Members and 8 Guests are viewing this topic.

Go Down

Kai-Olai

Det er faktisk, og det ikke det minste overdrevet, det STYGGESTE jeg har sett i hele mitt liv!
Da tenker jeg ikke bare i Stadion-sammenheng, men generelt! Sinnsykt!

Snakk om å snike i køen over de som må gå! Gratulerer Roald, du rykket ett hakk bakover, minst!

Lilleheil

Helt enig i at det ser helt latterlig ut, men på bildene man ser innenfra de nye losjene ser det ut til at setene er under losjene og dermed går sammen med spv og hansa. Sjekk ut bildet nede i artikkelen.

Nixon

Det ser ut til at de skraper markedet for VIP-losjer med dette prosjektet. Det kan bety at de har planer om å bygge søndre som ren tilskuertribune uten losjer. Der vil jo byggeprisen pr. sete bli lavere slik at det kan lønne seg. Sett i lys av det er det ikke sikkert at dette er så dumt. Selv om det vil se litt dumt ut.
Rød makt på Hansa

storB

Begrepet "lappeteppet" fikk nettopp en ny dimensjon..
"Ojo er en stor mann, og idag spillte han mot to kvinnfolk" Mjelde etter RBK kampen.

Huff

Ser ikke at det andre bildet henger sammen med det første



Her ser det ut som Losjene er over tribunen, ikke omvendt. Ser forøvrig ut som omkring 300 nye seter. Og iom at dette er nevnt i artikkelen, tror jeg ikke det er snakk om seter både under og over tribunen. Forstår delvis også hvorfor dette gjøres, enten Vipplasser, eller ingen tribune i det hele tatt, grunnet øk hensyn.

Falkman


.. men tar vi ikke sorgene litt på forskudd her? kan ikke tenke meg at svingen blir seende slik ut.. skjønt man vet jo aldri..vi er tross alt Brann!

Markmus

Quote from: Lilleheil on March 27, 2009, 17:32:44 PM
Helt enig i at det ser helt latterlig ut, men på bildene man ser innenfra de nye losjene ser det ut til at setene er under losjene og dermed går sammen med spv og hansa. Sjekk ut bildet nede i artikkelen.


De to bildene henger faktisk sammen. På det første bildet hvor man ser det forfra, der kan man se at det er to småetasjer før setene begynner 10m lenger oppe. Om du ser på grensen til Frydenbøtribunen, vil du se at losjene er der - bak setene.
Ka du ve?

storB

Quote from: Falkman on March 27, 2009, 17:47:49 PM

.. men tar vi ikke sorgene litt på forskudd her? kan ikke tenke meg at svingen blir seende slik ut.. skjønt man vet jo aldri..vi er tross alt Brann!


Man må jo bygge slik som økonomien tilsier det. VIP = peng
"Ojo er en stor mann, og idag spillte han mot to kvinnfolk" Mjelde etter RBK kampen.

Falkman

Quote from: storB on March 27, 2009, 17:51:35 PM
Quote from: Falkman on March 27, 2009, 17:47:49 PM

.. men tar vi ikke sorgene litt på forskudd her? kan ikke tenke meg at svingen blir seende slik ut.. skjønt man vet jo aldri..vi er tross alt Brann!


Man må jo bygge slik som økonomien tilsier det. VIP = peng


selvsagt.som tidligere nevnt ser jeg på VIP-boksene og losjene som et nødvendig onde, såfremt inntektene de genererer bidrar til å styrke den sportslige satsingen.  men et visst minimumskrav må det jo være lov å stille, også når det gjelder estetiske hensyn.

Ricky

Quote from: Falkman on March 27, 2009, 17:11:14 PM
i tider som disse, hvor de fleste av oss etterlyser sportslige forsterkninger, bør man jo samtidig anerkjenne at klubben ønsker å tjene mest mulig penger..såfremt disse pengene kommer det sportslige apparatet i klubben til gode, selvsagt.


Nå har jo Brann gått fra 79 til 186 millioner i omsetning siden stadionutbyggingen begynte i 2005. Det er jo DERFOR vi etterlyser de sportslige forsterkningene... Hvor tar pengene veien? Den tilsynelatende eneste måten Branns voldsomme inntektsøkning har kommet A-laget til gode på, er jo på lønningssiden. Da er det kanskje bedre å roe litt ned og ta noen evalueringsrunder før man bygger denne VIP-Mastodonten. Se litt tilbake på de opprinnelige formålene ved utbyggingen; nemlig å øke kapasiteten, tjene penger til å kunne gjennomføre spillerkjøp, og skape et moderne og helhetlig stadionbygg man kan være bekjent av.

Nå har vi etter tre vellykkede byggetrinn klart å redusere kapasiteten med nesten 15%, og vi står fortsatt uten en eneste krone til spillerkjøp. Og så får vi presentert planene for det fjerde (og inntil videre siste) byggetrinnet. Her er planen å hulle opp supportertribunen for å etablere 300 VIP-seter i en frittstående greie som rent visuelt ikke ser ut til å passe inn med resten av anlegget i det hele tatt. Ikke økes kapasiteten, inntektsøkningen vi vil få blir antageligvis temmelig marginal, og Stadion får lappeteppe-inntrykket tilbake.

Men så har jo Brann også blitt en organisasjon som er helt ute av stand til å evaluere seg selv og hva de driver med. Finnes jo ingen sammenheng lenger mellom målsetting, planlegging og gjennomføring.

Xminator

Den eneste måten det der kan se noenlunde ut en gang i fjern fremtid er ved å rive Hansatribunen. Problemet er vel at det da dukker opp noen glassvegger fra outer space der også.

purolatino

Ut ifra bildene ser det jo ut som om det kommer sitteplasser over vip-boksene, stemmer dette?
Det ser jo helt forferdelig ut, hvis man må ha vip-bokser i hjørnet der bør dem bli bygget lik resten av SPV tribunen og svingen SPV / BT, hvis ikke vil jo dette se helt dumt ut.

Xminator

Tribunen er selvsagt hevet så vipene ikke må se opp på felt-z-folkene...

Xminator

Det er også en mulighet for at Brann har sett fornuften og legger inngang/utgang til hjørnet og ikke midt på en etablert tribune.

Spelaren

Gå av.

Markmus

Når jeg tenker meg om, så er jo dette en åpenbar aprilsnarr de vil skrike "1. april" til når den tid kommer.
Ka du ve?

Henrik8

Henger meg på kritikken. Noe av det sykeste jeg har sett.

Herre.
Kjør over pakket 09`

abe78

Jeg tar heller 3 slike hjørner og en ny søndre uten VIP.

Dette er uansett plan B - om Norge ikke får EM.
.og husk!

moffy_

I mine øyne er det viktigste helt klart å få Stadion mere lukket, og selv om jeg er helt enig i at dette ikke ser direkte vakkert ut på illustrasjonen, så blir det uansett mye bedre en slik vi har det i dag! Og for min del kan gjerne hele svingen være for VIP'er, for vi har jo uansett ikke nok vanlige supportere til å fylle opp Stadion!
Eg sitter på Frydenbø og eg e stolt av d!

SKBMiller

Om det stemmer at VIPboksene kommer under setene er det bare sykt. Fikk helt sjokk når jeg så bildene. Det er greit med losjer, men da skal de selvsagt være på samme måte som på SPV.

For en skuffelse!

Markmus

Quote from: SKBMiller on March 28, 2009, 16:43:47 PM
Om det stemmer at VIPboksene kommer under setene er det bare sykt. Fikk helt sjokk når jeg så bildene. Det er greit med losjer, men da skal de selvsagt være på samme måte som på SPV.

For en skuffelse!

VIP-boksene er som du ser OVER setene. De skrev 6 store losjer og 8 små og det er de du ser over/bak setene. Hva som er under har de ikke sagt noe som helst om.
Ka du ve?

SKBMiller

Hva er det under setene da? Er jo det som ødelegger alt.

Markmus

Aner ikke jeg, men VIP-bokser er det i alle fall ikke om det er riktig det som står der.
Ka du ve?

SKBMiller

Samme for meg hva det er, det ødelegger utseende på svingen totalt uannsett.

krøvel vellevold

Det er vel åpning for trailere. De skal jo ha sånne svære konserter der inne...
Legg ned hele klubben!

Xminator

Quote from: SKBMiller on March 28, 2009, 18:25:03 PM
Samme for meg hva det er, det ødelegger utseende på svingen totalt uannsett.


Som før sagt, det kan være at man har ombestemt seg og har utgangen fra Hansa på siden og ikke dette planlagte hullet på midten. Da er det i så fall sunn fornuft.

Man kunne for syns skyld klistret inn noen seter helt nederst, 5-6 rader.

SKBMiller

Ser jo absolutt ikke ut som en inngang av noe slag.

kjegil

Jeg foretrekker Stadion uten det makkverket enn med. Hva er galt med denne planen?

http://www.brann.no/index.php?valg=nyhet&nyhet=6146

Heispassasjer

March 28, 2009, 19:12:47 PM #4978 Last Edit: March 28, 2009, 19:15:21 PM by Heispassasjer
Enig med sistnevnte, den opprinnelige planen ser 10 ganger bedre ut:

(Ps. Hvordan får en lagt ut bilde som en har gjort tidligere i tråden her egentlig?)

1908

Jeg hadde håpt at Bataljonen med Frode i spissen gikk ut i media å kritiserte denne planen for alle pengene.. Dette faenskapet må vi få stoppet... Grunnent sure naboer må vi få inn mest mulig seter, ikke dette døfødte prosjektet her.. Kanskje en stor banner i hjørne der vi krever seter enn vipvegger!!!

Nixon

Quote from: kjegil on March 28, 2009, 19:05:14 PM
Jeg foretrekker Stadion uten det makkverket enn med. Hva er galt med denne planen?


Reistad svarer på dette spørsmålet på brann.no:
Rød makt på Hansa

1908

Så han sier egentlig velkommen til å se fotball rikmannsfolk. Desverre fam og fattigfolk, vi driver kun VIP!!!

Nixon

Quote from: 1908 on March 28, 2009, 20:34:49 PM
Så han sier egentlig velkommen til å se fotball rikmannsfolk. Desverre fam og fattigfolk, vi driver kun VIP!!!


Ja, realiteter kan være vanskelig å svelge. I alle fall dersom man selv ikke har noe ansvar for resultatet..

For snakk om å overdrive. Vi snakker om en sving her som blir veldig dyr å bygge i forhold til antall seter. Og forhåpentligvis vil dette bety at det ikke er marked for VIP´er på søndre, slik at det blir en ren tilskuertribune.
Rød makt på Hansa

1908

Bare pisspreik at det ikke er verd å bygge pga kostnader.. Da burde no alle andre hjørner rundtom på andre stadioner uteblitt... Kan vere de ikke tjener det inn på 123, men faen heller... Det er for folket Brann skal vere, da bør de bygge der etter!!!!!!

Heispassasjer

La oss si det går an å legge til rette for 1000 plasser i svingen her. Gjennomsnittlig billettpris i overkant av 200 kr vil gi 200 000 norske kroner per kamp, ganger vi det med 15 får vi 3 millioner i inntekt på denne svingen. Og selv med 1000 plasser er det plass til losjer øverst i samme stil som Spv.

Må da være økonomisk forklarlig det vel?

Yngve

Eg tykkjer du er vel mykje på parti med Reigstad & co her, herr president.

Kor mange millionar kan no verkjeleg ein slik sving kosta? Det reknestykket skulle eg tenkt meg å sett.

Om eg ikkje hugsar heilt feil vart Hansa bygd for 70 millionar kroner, og den vart rekna som ekstremt dyr. Og der har dei bygd 4000 seter. Difor tykkjer eg det høyrest litt spesielt om denne kostar 20 - 30 millionar, for det er jo det han seier. Fleire ti-tals millionar.

Og som Heispassasjer viste, så inneholdt og det tidlegare forslaget vip-plassar. Kvifor har dei gått vekk i frå det forslaget? Der får dei i påse og sekk. Både vip-plassar OG ein estetisk fin tribune.

moffy_

I åpningskampen, mot regjerende seriemester Stabæk så kom det rundt 15000 på Stadion.. I år blir det nok kun fullt hus 16.mai, så å bygge ut svingen med vanlige sitteplasser blir jo som å kaste penger ut av vinduet! Innse det folkens, byen e full av medganssupportere, alle de som ble ihuga fans over natten i 2007 e no forsvunnet som dugg for solen. Så lenge VIP-markedet går som det griner (noe som forundrer meg i disse tider) så er det eneste rette å legge til rette for mest mulig VIP fasiliteter
Eg sitter på Frydenbø og eg e stolt av d!

1908

Så det finnes ikke medgangsupportere bland vip klovnene??

TCAC

Quote from: moffy_ on March 28, 2009, 23:38:00 PM
Så lenge VIP-markedet går som det griner (noe som forundrer meg i disse tider) så er det eneste rette å legge til rette for mest mulig VIP fasiliteter


Hvis det stemmer er det jo definitivt et resultat av investeringer i Brann-administrasjonen, noe som er veldig positivt. Når det gjelder utbyggingen av hjørnet er jeg enig i at å få lukket det er det viktigste, men den 3D-skissen var tross alt forferdelig stygg. Hvis vi bare skal ha noen få seter der må de definitivt plasseres nederst for syns skyld, selv om det sikkert skaper relativt store problemer for helhetsplanen med nybygget...

krøvel vellevold

Mye rart her...

For det første: Prisen på Hansa... Hvis den kostet 70 mill i 1998, så koster den defintivt ikke 70 mill i 2009. Så at det hjørnet vil koste "noen titalls mill", er ikke det minste merkelig.

Heispassasjer: Kan ikke tenke meg at det er plass til 1000 mennesker i tillegg til losjer i det hjørnet. Og som en annen var inne på: Hjørnet vil kanskje betale seg med vanlige seter hvis det er fullt i alle kampene. Men all den tid man i flesteparten av kampene ikke ville hatt en tilskuer ekstra på grunn av dette hjørnet, så ville det vært penger rett ut av vinduet. Skal man betale f.eks. 20 mill for noe, så må det gjøre at man mimimum får de 20 millene inn igjen som følge av investeringen. Ellers er det jo et tapsprosjekt. Hvis man skal selge hus, så pusser man ikke opp for 200 000 i forkant, hvis det bare gir 100 000 mer i verdi.

Disse losjene er det visstnok venteliste på. Var det ikke noen og tredve bedrifter som stod i kø? Nå vet jeg ikke om det var etter 2007-sesongen og før både Brann-krise og finanskrise, men det er godt mulig at man i hvert fall får solgt ut disse losjene man bygger i hjørnet. Det er vel bare snakk om noen få. Og pengene disse losjene genererer vil gjerne finansiere utbyggingen av hjørnet.
Legg ned hele klubben!

TCAC

Du må nok tjene inn LANGT mer enn 20 mill i framtida om en 20-mills-tribune skal være en lønnsom investering. Dersom vi skal se rent økonomisk på dette er det nok en veldig god løsning Brann har kommet opp med. Tror det er greit av Brann å holde tilskuerkapasiteten nede på et ikke altfor høyt nivå også. Jeg tror det i enkeltkamper er lettere å fylle en 18 000-stadion enn å tiltrekke seg 18 000 på en stadion med plass til 25 000 der alle vet det ikke blir utsolgt.

Ingo

Når det gjelder oppmøte til Stabæk kampen så er det noen viktige momenter som gjør at oppmøte er på 15000, seint kamptidspunkt (pendlere) og dårlig prestasjon mot Sandefjord og vi "topper heile driten" med sludd og dårlig vær kampdagen, samt kampen går på TV.
Men eg kan skjønne Brann vist utbyggingen koster 20 mill.(hørtes dyrt ut!)
Stadion trenger større kapasitet på lengre sikt, vi regner med at Brann sin sine økonomiske muskler vil prege norsk tippeliga fremover.

krøvel vellevold

Quote from: Ingo on March 29, 2009, 02:40:41 AM
Når det gjelder oppmøte til Stabæk kampen så er det noen viktige momenter som gjør at oppmøte er på 15000, seint kamptidspunkt (pendlere) og dårlig prestasjon mot Sandefjord og vi "topper heile driten" med sludd og dårlig vær kampdagen, samt kampen går på TV.
Men eg kan skjønne Brann vist utbyggingen koster 20 mill.(hørtes dyrt ut!)
Stadion trenger større kapasitet på lengre sikt, vi regner med at Brann sin sine økonomiske muskler vil prege norsk tippeliga fremover.


Brann har ingen økonomiske muskler. Og hvis det er omsetningen du tenker på, så blir det sølv et hav bak RBK hvert år. Blir ikke feber og 20000 på alle kampene av at Brann kjemper om sølv. Da må de i så tilfelle sette prisene ned på RBK-nivå. Men da blir jo billettinntektene der etter.
Legg ned hele klubben!

Ricky

Quote from: Nixon on March 28, 2009, 21:16:55 PM
For snakk om å overdrive. Vi snakker om en sving her som blir veldig dyr å bygge i forhold til antall seter. Og forhåpentligvis vil dette bety at det ikke er marked for VIP´er på søndre, slik at det blir en ren tilskuertribune.

kjegil

March 29, 2009, 12:11:49 PM #4994 Last Edit: March 29, 2009, 12:13:24 PM by kjegil
Dette vet jeg egentlig ikke noe om, men jeg tipper at årets VIP-avtaler ble fornyet før finanskrisen slo inn i høst. Derfor er alle utsolgt i år. Men jeg blir ikke overrasket over om situasjonen er en helt annen neste sesong. Det første bedrifter som sliter økonomisk kutter er de utgiftene som ikke er avgjørende for driften, med andre ord VIP-bokser...

Derfor er Branns enorme tro på VIP-markedet etter min mening et luftslott basert på en TV 2-hype om at treet vokser til himmels og at norsk tippeligas kvalitet er fullt på høyde med fotball-VM.

Legger også merke til at i saken på brann.no så sto det at svingene skulle stå ferdig til sesongstart i 2009. Føler at Brann ikke sier hele sannheten til omgivelsene... Når de utsatte byggingen av den siste langsiden var det på grunn av Champions League... Jeg tror årsaken er så enkel som økonomi... Det er forsåvidt fair nok det...

Men i valget mellom VIP og ikke-VIP så foretrekker jeg faktisk et hjørne uten tribune...




TCAC

Folk klager og klager over at det ikke tjenes penger i Brann, men det er neimen ikke mange måter de får lov å tjene penger på... Foretrekker hjørne uten tribune fremfor noen VIP-plasser? Herregud.

kjegil

Det er for liten kapasitet på Stadion (selv om det bare var 15.000 mot Stabæk). Jeg har alt for mange ganger de siste årene ikke fått billett til viktige kamper. Arenaen trenger flere plasser til vanlige folk, ikke flere VIP-plasser. Når en vet det er begrenset hvor høyt en får lov å bygge i det området er det dumt å bruke verdifull plass på VIP-ene. Da foretrekker jeg heller at de venter med å bygge ut til pengene er på plass. Derfor foretrekker jeg at hjørnene står tomme. Det er ikke mer herre gud enn det.

Klaus_Brann

Får inderlig håpe at det ikke er nok interesse for disse boksene blant VIP'ene, slik at vi slipper å måtte oppleve at dette blir virkelighet. Helt sinnsykt stygt.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Xminator

Som sagt før så håper jeg de legger utgangene til hjørnet så vi slipper ett gapende hull midt i den røde veggen, og pusser litt på photoshoparbeidet så det ikke blir seende så forbannet stygt ut.

Charmless Man

Ser fælt ut.

Men jeg er mer bekymret for at Brann skal kjøre på med Vip-plasser på nye søndre tribune også, hvis noen slike planer blir lagt frem bør Bataljonen og resten av Branns supportere mobilisere.

Ladish on the Foot

Go Up