• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Den Store Stadion-utbyggings-tråden

Started by Kirk, November 08, 2005, 21:03:04 PM

0 Members and 7 Guests are viewing this topic.

Go Down

erik16

ja, sant nok..Som eg sa, det ligger vel i det økonomiske..
Men har de ingen planer om en liten oppussing utvendig, så det står i stil med resten av annlegget...?
Det nye anlegget bærer jo preg av mye glass og svarte farger, hadde vært fint om de hadde satt av penger til det syns eg..

Corran

Ja for når de endelig går i pluss så er dette meget viktig ting å bruke penger på.
Kan jo egentlig ikke lev med at Brann skal ha noen kroner til overs og til og med ha en sunn økonomi
Så oppussing burde stå høyt på prioriteringslisten
Helst før ny søndre tribune, ny gressmatte, bedre treningsfasiliteter og ikke minst før forsterkninger av stallen
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

erik16

Som eg sa tidligere går det vel på økonomien, så eg mener ikkje vi skal sprenge budsjettene, var bare et lite innspill fra min side :)

På en annen side e jo ikkje akkurat Brann den klubben med minst rike onkler som kunne spyttet inn penger. Etter de siste årene når eg ser på kor mye enkelte investorer i Bergen e interesserte å bruke på Brann, ville ikkje den tanken forundre meg..

Ricky

Quote from: "erik16"Har Brann aldri vurdert å pusse opp Hansa, så den vil stå i stil med resten av det nye anlegget?
Går ut ifra dette har med økonomi å gjøre, men hvis vi ser bort i fra det, hadde vært bedre med et komplett anlegg, enn en side som skiller seg ut i utseende.



Det har naturligvis med økonomi å gjøre, og man skal ikke se bort ifra at det kan gjøres lønnsomt på et eller annet vis gjennom utviding/forbedring av næringsarealer og (forhånds-)salg av noe VIP-opplegg.
Men for min del kan Hansa gjerne bare stå som den er til vi eventuelt trenger større kapasitet. En flott tribune :)

Xminator

Quote from: "monzilla"Eneste fordel å "pusse opp" hansa er estetikken. Er det verdt 50 millioner for at den skal se fin ut? De 50 mill blir tatt fra ett eneste sted, sportslig satsing.


Eneste er om de legger SPV-malen på Hansa også og får inn noen ekstra losjer. Det vil gå på bekostning av både tilskuertall og supporterliv, så jeg tviler på at Brann er kjølige nok til å gjøre det. Kanskje losjer oppe og en svær supportertribune i BT-stil? Tviler på at 10 losjer @ 300 000 i året er nok til å dekke utbyggingskostnaden ved å rive og bygge nytt.

Hansa vil nok bestå, så fortsett å bygge supportersjel inn i denne tribunen. Er meget godt fornøyd med det som er gjort derfra så langt i år!

Northside

Quote from: "erik16"Har Brann aldri vurdert å pusse opp Hansa, så den vil stå i stil med resten av det nye anlegget?
Går ut ifra dette har med økonomi å gjøre, men hvis vi ser bort i fra det, hadde vært bedre med et komplett anlegg, enn en side som skiller seg ut i utseende.


Skal de først pusse opp noe utvendig håper jeg inderlig det er de nye tribunen som får litt farge, i stil med Hansa.
hansatribunen er den tribunen med "riktige" farger for Brann stadion. VIP tribunen og BT ser mer ut som noen moderne kontorbygg...

Lilleheil

siden folk her inne klager over dårlig sikt på den nedereste delen av nye tribunen har eg et forslag eg tror folk vil like...
Koffor ikkje bare flytte hele store stå til det nedre feltet slik at vi for et ståfelt med seter rett foran tvkameraene.. dette må da sees jævla bra ut på tv... og ellers skape stor stemming fra midten av stadion og ikkje bare fra en kortside...

Brannfrelst

Quote from: "Lilleheil"siden folk her inne klager over dårlig sikt på den nedereste delen av nye tribunen har eg et forslag eg tror folk vil like...
Koffor ikkje bare flytte hele store stå til det nedre feltet slik at vi for et ståfelt med seter rett foran tvkameraene.. dette må da sees jævla bra ut på tv... og ellers skape stor stemming fra midten av stadion og ikkje bare fra en kortside...


Jeg er absolutt for den idèen. Men nå er det allerede i ferd med å bygge seg opp en kultur på Hansa,og den gjengen som satt der før Bataljonen kom bort,flytter seg vel neppe. Men da hadde vi jo fått 2 syngende tribuner igjen,noe jeg er veldig for. Uansett,blir nok aldri noe av.
2.10.07-Gullet kom hem!

Nesten

Det siste døgnet kan tyde på en liten sportslig nedtur. Uansett taler mye for at 20000 seter er mer en nok. Brann blir neppe en "stormakt" så en tatalkapasitet på 20000 bør kunne være tilstrekkelig. tross allt.
I så fall er jeg for bratt, intim søndre tribune og kan gjerne gi avkall på 7-800 seter.
eg er HELT sikker på at Brann taper de 2 neste seriekampene.  Også ifjor tapte vi mot VIF borte og RBK hjemme. -Kjempe sa du ? Nei det pleier vi ikke å gjøre.-

Xminator

Sportslige nedturer? Hva i alle dager er det du snakker om? Har vi tapt fotballkamper de siste dagene?

Corran

Jepp vi har blitt degradert fra 2 plass til siste plass
Har du ikke lest forumet her de siste dagene
Vi har mistet en benkesliter og en som har hatt klippekort og alle ville ha vekk så derfor blir vi trukket 25 poeng

Kan i alle fall virke slik
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

purolatino

Hvordan kan man laste opp bilder her? Tror jeg fikk det til.

http://img219.imageshack.us/img219/4924/img1362gl4.jpg

Slik kan de bygge Nye Søndre, 14 rader på nedre seksjon og 12 rader på øvre seksjon! Det bør kunne bli plass til 26 rader og bratte nivåer lik BT og SPV.

Tok utgangspunkt i en eldre skisse jeg fant i denne tråden!

Super Hasund

Quote from: "purolatino"Hvordan kan man laste opp bilder her? Tror jeg fikk det til.

http://img219.imageshack.us/img219/4924/img1362gl4.jpg

Slik kan de bygge Nye Søndre, 14 rader på nedre seksjon og 12 rader på øvre seksjon! Det bør kunne bli plass til 26 rader og bratte nivåer lik BT og SPV.

Tok utgangspunkt i en eldre skisse jeg fant i denne tråden!


Dæven! Tegnet an sjøl eller?
La Folket Synge

*Feltz*

Klaus_Brann

Quote from: "purolatino"Hvordan kan man laste opp bilder her? Tror jeg fikk det til.

http://img219.imageshack.us/img219/4924/img1362gl4.jpg

Slik kan de bygge Nye Søndre, 14 rader på nedre seksjon og 12 rader på øvre seksjon! Det bør kunne bli plass til 26 rader og bratte nivåer lik BT og SPV.

Tok utgangspunkt i en eldre skisse jeg fant i denne tråden!


Mail den til Brann, og forklar hvordan tingene skal gjøres!Endelig noen som har forstått det!
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

purolatino

Her er en litt bedre skisse/tegning av hvordan jeg kunne tenkt meg Nye Søndre på Nye Brann Stadion

http://img59.imageshack.us/img59/3158/img1364rm8.jpg

På denne skissen/tegningen er det 13 rader på nedre nivå, og 13 rader på øvre nivå, har også satt inn 2 rader bak glassveggen/vinduene på VIPen. Ved å bygge Nye Søndre slik vil eg anta at det blir plass til,
nedre nivå ca. 3400 pga. ingen innganger på selve tribunen, og ca. 2600 på øvre nivå pga. innganger på tribunen. Totalt 6000 plasser på "rettestykke". Hvis det er mulig med 2 seterader inne i VIPen, kan det bli ytteligere plass til ca. 350-400 seter til.

monzilla

Vipen skal ha seterader utenfor losjen tar jeg ikke helt feil.

purolatino

Quote from: "monzilla"Vipen skal ha seterader utenfor losjen tar jeg ikke helt feil.


Regner også med det egentlig, men foretrekker du monzilla seriøst en tribune med lav helling nede, enn en tribune med bratt helling både på øvre og nedre nivå når man egentlig ikke mister mer enn ca.800-1000 seter?

fisken74

Ville gått for en løsning som dette:

http://img63.imageshack.us/my.php?image=tribunesrgl3.jpg][/URL]
Vip bokser øverst, der de tre øverste radene kan være vip plasser.
Klippet og limt fra bt og spv-tribunen i paint.

Ajax

Enda en kjedelig strømlinjeformet stadion.  Ado Den Haag åpner sin nye stadion den 28 juli.  Den er om mulig enda mer upersonlig enn Viking Stadion.  Det positive er en etasjes tribuner og som på Viking Stadion så bryter hovedtribunen litt med de tre andre tribunene.  Stadionet tar vel 15.000 tilskuere og er konstruert for utbygging.  Holder rikelig for ADO som rykket ned fra Eredivisie forrige sessong,

http://www.adodenhaag.nl/adodenhaag/nl/html/algemeen/declub/nieuwstadion/standvanzaken.pshe

Jeg blir mer og mer overbevist om at Brann får et stadion som er blant de vakreste i små/mellomstore stadionene i Europa, med eller uten bratt tribune.  Har man sett nye Brann Stadion en gang på TV så vil man umiddelbart kjenne det igjen, i motsettning til Lerkendal, Viking eller Sør Arena.  Brann har sammen med Fredrikstad the råeste stadionet i Norge.

monzilla

Quote from: "purolatino"
Quote from: "monzilla"Vipen skal ha seterader utenfor losjen tar jeg ikke helt feil.


Regner også med det egentlig, men foretrekker du monzilla seriøst en tribune med lav helling nede, enn en tribune med bratt helling både på øvre og nedre nivå når man egentlig ikke mister mer enn ca.800-1000 seter?


1000 seter gir vel ca 3,5 mill i billettinntekter i løpet av et år dersom de koster 260 kr billette. 3,5 millioner pr år er lønn til en toppspiller. Ser ikke problemet, er ikke akkurat som nederste del kommer til å bli helt flat heller?

grei

Quote from: "fisken74"Ville gått for en løsning som dette:

http://img63.imageshack.us/my.php?image=tribunesrgl3.jpg][/URL]
Vip bokser øverst, der de tre øverste radene kan være vip plasser.
Klippet og limt fra bt og spv-tribunen i paint.

Vi har en vinner: Fiskens forslag.

Bratt, god sikt for alle, nok plasser, vil sammen med BT utgjøre ett stort, sammenhengende felt der Brannsupporterne vil framstå som en eneste stor dyrisk masse av et hav. Det bare må bli god stemning av sånt. Og dermed gode inntekter, siden de ekstra tilskuerne vi må trekke for å fylle en så stor arena vil være folk som er vel så opptatt av selve opplevelsen av å være på Stadion som selve spillet. Og atpåtil er VIP i boks, med bedre sikt enn de vil få i den planlagte "mellometasjen".

Følger du med, Reistad?

Xminator

Bortsett fra ett lite problem, det er ikke plass til vip-boksene der fisken klipper dem inn. Fiskens forslag legger stadionveggen helt opp i hagen til naboene. Det blir neppe aktuelt. Og som Monzilla sier det, det er en del penger i 1000 seter.

monzilla

Flott jeg er ikke den eneste som ser det økonomiske perspektivet her.

Dersom de får plass til 15 losjer på langsiden til ca 50 000 kr kamp vil det tilsvare nesten 10 millioner ekstra i rene inntekter.
Altså, brann sin variant vil gi nesten 15 millioner ekstra i inntekter fremfor alternativene som er lansert her. 15 millioner er en Pelle Nilsson i året. Er det verdt det? Stadion kommer jo til å se nydelig ut uansett! Husker når tegningene på SPV kom ble de slaktet, men alt i alt ser jo den tribunen relativt lekker ut.

Vi har hansa som vårt manifest. Resten av stadion er for mannen i gaten og næringslivet.

Kjør på Brann!

kjegil

Har liten tro på at Brann kan selge så mange flere VIP-bokser enn de gjør i dag. Har fulgt ekstra nøye med på SPV-tribunen de siste kampene, og synes det er overraskende mange glisne plasser allerede...

Tenk bare hva som skjer utover sommeren med godt vær og rikfolk på hyttetur. Tror ikke alle er interessert i reise tidlig hjem søndag og komme tre timer før kampstart for å spise middag og høre foredrag om fotball...

Når hypen roer seg litt kommer folk til å finne ut at VIP-boksene koster for mange penger og at fotball er best uten tre-retters middag på forhånd...

Den siste tribunen bør etter min mening bygges uten VIP og med flest mulig plasser. For oss som av ulike grunner ikke har sesongkort er det et mareritt å få tak i billetter om dagen...

dudo

"Folk" er én ting, "firma" en annen.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

kjegil

Quote from: "dudo""Folk" er én ting, "firma" en annen.


Firma består av folk.

dudo

Firma består av tilbydere overfor potensielle kunder. Ihvertfall de som kjøpe VIP-losjer. Det er snakk om å vise seg selv frem, og å kunne tilby noe ikke alle andre kan.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

grei

Quote from: "Xminator"Bortsett fra ett lite problem, det er ikke plass til vip-boksene der fisken klipper dem inn. Fiskens forslag legger stadionveggen helt opp i hagen til naboene. Det blir neppe aktuelt.


Det er sant at det blir en utfordring å få plass, ja. Nå er det jo et stykke mellom dagens tribune og hagene på den andre siden av plassen. Hvor dypt er egentlig søndre tribune planlagt å gå, er den ment å gå helt ut til veien (altså forbi der parkeringsplassene er i dag)? Finner ingen detaljerte tegninger over søndre. I og med at banen er flyttet endel nordover og at den gamle tribunen allerede er ganske langt fra banen skulle man jo tro at man allerede har "spart" inn litt. Dermed bør det vel kunne bli plass hvis en lar bilene parkere på den andre siden og bygger så nærme banen som regelverket gir adgang til?
Quote from: "Xminator"Og som Monzilla sier det, det er en del penger i 1000 seter.

At det er endel penger i 1000 seter fordrer jo at de fylles, regnestykket på lønnsomhet over her forutsetter fullsatt i hver kamp.

Quote from: "monzilla"Flott jeg er ikke den eneste som ser det økonomiske perspektivet her.

Dersom de får plass til 15 losjer på langsiden til ca 50 000 kr kamp vil det tilsvare nesten 10 millioner ekstra i rene inntekter.

Det er klart det er andre som ser det økonomiske motivet her. Jo flottere stadion og jo bedre stemning, jo høyere markedsverdi og jo flere tilskuere for Brann. Og disse losjene er det altså ønsket å få en annen plassering på - fortrinnsvis en mer attraktiv sådan øverst på tribunen. Uansett er det jo ikke slik at man kan fylle på med nye VIP-bokser i det uendelige og bare håve inn mer og mer. I så tilfelle kunne man jo byttet ut samtlige seter med VIP-losjer... Et sted når man taket, og som det nevnes har man forsynt seg ganske grådig av markedet for denne typen tilbud allerede på SPV, der hele tribunen er VIP i en eller annen form. Samtidig vil høyere tilbud enn etterspørsel redusere verdien på eksisterende losjer - det er det samme prinsippet som med klubbdrakten, man får ikke nødvendigvis høyere inntekter av å dele den opp på 20 mindre sponsorer i stedet for å selge den til én stor. Og er en VIP-losje midt på en tribune uten restaurantlokaler verdt like mye som losjene på SPV?

krøvel vellevold

Quote from: "grei"
Quote from: "Xminator";]Og som Monzilla sier det, det er en del penger i 1000 seter.

At det er endel penger i 1000 seter fordrer jo at de fylles, regnestykket på lønnsomhet over her forutsetter fullsatt i hver kamp.


Men det forutsetter jo ikke Xminator, for han vil jo helst ha et stadion som er så stort at det bare fylles opp på de store dagene (f.eks. 16.mai). Ikke akkurat god økonomi å bygge 1000 ekstra plasser som bare fylles en eller to ganger i året!
Legg ned hele klubben!

fisken74

Quote from: "Xminator"Bortsett fra ett lite problem, det er ikke plass til vip-boksene der fisken klipper dem inn. Fiskens forslag legger stadionveggen helt opp i hagen til naboene.

Vet ikke hvor dypt søndre tribune er planlagt å gå, så det kan godt være mitt forslag bygger for langt bak.

Men det er ikke problem å få til en løsning med vip bokser øverst, som ikke vil bygge lengre bak enn Branns eget forslag.
Forslaget til Brann bygger ca like langt bak som dagens BT-tribune (lik høyde og vinkel).

Fjernet gangen bak vip boksene (inngang fra tribunen) og flyttet boksene nærmere banen (to rader mindre)

http://img358.imageshack.us/my.php?image=tribunesr1rm7.jpg][/URL]

fisken74

Gikk igjennom arkivet på Brann.no for å finne ut hvordan søndre tribune egentlig var planlagt.
Kom over denne artikkelen http://www.brann.no/index.php?valg=nyhet&nyhet=3749 med følgende uttalelse fra Bjørn Dahl :

De nye tribunene er designet med henblikk på å skape "trøkk".

-Vi vil ha et så intimt anlegg som overhodet mulig, sier Dahl. -Derfor ønsker vi tribuner som ikke deles i to etasjer, samt en bratt stigning.

purolatino

Quote from: "fisken74"Gikk igjennom arkivet på Brann.no for å finne ut hvordan søndre tribune egentlig var planlagt.
Kom over denne artikkelen http://www.brann.no/index.php?valg=nyhet&nyhet=3749 med følgende uttalelse fra Bjørn Dahl :

De nye tribunene er designet med henblikk på å skape "trøkk".

-Vi vil ha et så intimt anlegg som overhodet mulig, sier Dahl. -Derfor ønsker vi tribuner som ikke deles i to etasjer, samt en bratt stigning.


Problemet nå er vell at de ønsker flere Vip bokser på stadion, da disse betyr enorme inntekter for Brann. Som sagt tidligere i tråden er det ikke mulig å bygge boksene helt øverst på tribunen, da det er for lite plass i dybden øverst, det er vel derfor de ønsker å bygge med to nivåer slik at man sparer plass og det blir flest mulig seterader på Søndre!
Er enig at det beste hadde vært seterader fra bunn til topp lik BT på Søndre, men har også forståelse for at Brann ønsker flere vip bokser pga. inntjenings mulighetene, dessuten mener eg at en tribune med to nivåer også kan lages med tanke på "trøkk", så lenge nivåene er bratte nok!

Hvis de bygger Søndre lik tribunen under, vil jeg si at den skaper "trøkk"!
http://img243.imageshack.us/img243/5066/purolatinosupersndregh2.jpg

grei

Les de andre postene til fisken, du...

Og jo, den tribunen der kan sikkert lage trøkk, litt på samme måte som tribunene på Lerkendal lager trøkk...

monzilla

Quote from: "krøvel vellevold"
Quote from: "grei"
Quote from: "Xminator";]Og som Monzilla sier det, det er en del penger i 1000 seter.

At det er endel penger i 1000 seter fordrer jo at de fylles, regnestykket på lønnsomhet over her forutsetter fullsatt i hver kamp.


Men det forutsetter jo ikke Xminator, for han vil jo helst ha et stadion som er så stort at det bare fylles opp på de store dagene (f.eks. 16.mai). Ikke akkurat god økonomi å bygge 1000 ekstra plasser som bare fylles en eller to ganger i året!


Litt av poenget med en utbygging er å øke kapasiteten for å kunne dra mest mulig ut av fotballhypen som er for tiden. Bare fordi du mener at 20 000 er det meste brann kan strekke seg gjør det ikke noe mer sant enn det X og undertegnede hevder her. Over tid vil det være forsvarlig med de ekstra plassene, forutsatt den sportslige suksessen fortsetter.

purolatino

Quote from: "grei"Les de andre postene til fisken, du...

Og jo, den tribunen der kan sikkert lage trøkk, litt på samme måte som tribunene på Lerkendal lager trøkk...


Den tribunen over er noe helt annet enn det du finner på Lerkendal, mer lik Hansa tribunen vår og ingen klager på den! Eneste forskjellen er vell at forhøyningen på tribunen som skiller nedre og øvre er at forhøyningen på denne tribunen blir litt høyere enn hvordan det er på dagens Hansa!
Man får jo også flere seterader med dette forslaget enn fisken sitt forslag, dessuten tror jeg det blir minimalt med plass for vip bokser øverst på tribunen!

Nesten

Søndre er eneste del forankret i fjell, hellingen fra Fridalen munner ut i Haukelandsmyren. Derfor er det gunstig i ha tribunens fundament der dagens er. Likevel vil jeg tro den kan gå utover dagens kant mot banen slik at vi får en bratt, intim tribune hvor alle får se godt, og uten slakk helling nederst. Med en totalkapasitet på 20500 og bratt søndre er jeg fornøyd.
eg er HELT sikker på at Brann taper de 2 neste seriekampene.  Også ifjor tapte vi mot VIF borte og RBK hjemme. -Kjempe sa du ? Nei det pleier vi ikke å gjøre.-

krøvel vellevold

Quote from: "monzilla"[ Litt av poenget med en utbygging er å øke kapasiteten for å kunne dra mest mulig ut av fotballhypen som er for tiden. Bare fordi du mener at 20 000 er det meste brann kan strekke seg gjør det ikke noe mer sant enn det X og undertegnede hevder her. Over tid vil det være forsvarlig med de ekstra plassene, forutsatt den sportslige suksessen fortsetter.


Xminator har selv sagt at han ønsker så stort stadion at den dekker behovet på de store kampene, som f.eks. 16.mai. Med andre ord: At stadion ikke fylles til de vanlige kampene. Så hans ønske om 25000 seter handler ikke om at han tror disse vil fylles til hver kamp. Men å bruke et xx antall millioner kroner ekstra på å få bygget et x antall tusen seter ekstra som bare brukes et par ganger i året, er veldig dårlig butikk!
Legg ned hele klubben!

monzilla

Selvsagt med forutsetning at vi ikke får fylt de setene. Mener å ha lest at han mener at 22500 er optimal kapasitet, men det skal han få svare for selv.

Alt kommer an på om fotballhypen fortsetter, og om den sportslige suksessen er der. Hvis disse to faktorene fortsatt står like sterkt vil vi få snitt på over 20 000 i 2008. Merk mine ord.

Xminator

Niks, 25000 er ideelt i Bergen. Om det "bare" blir 50% dekning på de siste 5000 plassene, så er det fortsatt 50% mer enn ingenting. Nå har vi ikke sett noen naturlig grensen med hverken fjorårets eller årets tilskuertall. Hvor går smertegrensen for de "minst" attraktive eliteseriekampene?  Den er over 16000. Er den 18k? 20k? 22k?

Nå er det ganske greit med Krøvel. Han hadde argumentert for 14000 seter om det var planene. Og skreket SKANDALE om de i det hele tatt tenkte på å øke til 15000. Det er noe stråmyrsk forutsigbart over akkurat den delen...

Petter Puddefjord

Ehh... Ja, nettopp. Det er hva jeg forsøker å få frem, men så kommer skolestilen fra Krøvel i retur, pluss endel andre innlegg fra andre som alltid er enig med mannen, uansett hvor lattelige meningene er. Skulle tro mannen opererer med flere brukernavn. Gjennomgangsmelodien blant nesten alle jeg snakker med i vår kjære by, er at stadion blir for liten med 22.000 sitteplasser. Her på forumet er det merkelig mange som er enig med "statistikeren" Vellevold.

Helt på linje med deg Xminator. Stadion burde ha en kapasitet på rundt 25.000 for fremtiden. Nå lukkes stadion igjen for de neste 30-40 år. Kan aldri tenke meg at det kommer til å skje noe med kapasiteten i disse tiårene når den er ferdigbygget, så Brann skyter seg selv i foten ved å bygge en knapp kapasitet nå. Det skal flere år med elendige sportslige resultater til for at nye stadion blir glissen. Jeg tror Brann har kommet seg i toppen for å bli. Jeg tror lagene fra de største byene kommer til å dominere mer og mer i norsk fotball. Tiden er definitivt forbi da Kongsvinger og Mjøndalen kunne skrelle storlagene som en banan. Bergen vokser, fotballinteressen øker - HELE TIDEN!

Vi må bygge for FREMTIDEN!

Xminator

Quote from: "monzilla"Selvsagt med forutsetning at vi ikke får fylt de setene. Mener å ha lest at han mener at 22500 er optimal kapasitet, men det skal han få svare for selv.

Alt kommer an på om fotballhypen fortsetter, og om den sportslige suksessen er der. Hvis disse to faktorene fortsatt står like sterkt vil vi få snitt på over 20 000 i 2008. Merk mine ord.


Snitt over 20000 er (desverre) ett mer realistisk mål enn gull :p

Klaus_Brann

Quote from: "Petter Puddefjord"Ehh... Ja, nettopp. Det er hva jeg forsøker å få frem, men så kommer skolestilen fra Krøvel i retur, pluss endel andre innlegg fra andre som alltid er enig med mannen, uansett hvor lattelige meningene er. Skulle tro mannen opererer med flere brukernavn. Gjennomgangsmelodien blant nesten alle jeg snakker med i vår kjære by, er at stadion blir for liten med 22.000 sitteplasser. Her på forumet er det merkelig mange som er enig med "statistikeren" Vellevold.

Helt på linje med deg Xminator. Stadion burde ha en kapasitet på rundt 25.000 for fremtiden. Nå lukkes stadion igjen for de neste 30-40 år. Kan aldri tenke meg at det kommer til å skje noe med kapasiteten i disse tiårene når den er ferdigbygget, så Brann skyter seg selv i foten ved å bygge en knapp kapasitet nå. Det skal flere år med elendige sportslige resultater til for at nye stadion blir glissen. Jeg tror Brann har kommet seg i toppen for å bli. Jeg tror lagene fra de største byene kommer til å dominere mer og mer i norsk fotball. Tiden er definitivt forbi da Kongsvinger og Mjøndalen kunne skrelle storlagene som en banan. Bergen vokser, fotballinteressen øker - HELE TIDEN!

Vi må bygge for FREMTIDEN!


Hvor mange år skal vi da gå rundt med mange tusen ledige seter på de vanlige kampene da?Når venter du at vi skal klare å fylle stadion nogenlunde til hver kamp??
Jeg tror en kapasitet på maks 22k hadde vært perfekt. Da hadde vi hatt en størrelse å vokse i, men samtidig hadde det ikke syntes for mye de gangene vi ikke selger ut stadion.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Nesten

At et stadion har en kapasitet som gjør at folk ikke er "sikre på" å få bilett kan være en drivkraft til rush etter både sosongbiletter og enkeltbiletter. Er kapasiteten for stor kan folk lene seg mer bakover i vissheten om at "det er godt med plasser" likevel. Tapet, / ulempen ved å ha noe mindre kapasitet, altså drøye 20500 er etter mitt syn så liten at det er verd den ulempen. I valget mellom at 1-3 kamper blir helt utsolgt og at folk som vil ikke får se kampen, og at alternativet er ikke fullsatt i 6-7 kamper velger jeg det første alternativet. Altså at la oss si 3 kamper er utsolgt hvert år og at noen hundre, kanskje noen tusen de gangene ikke får plass. Gevinsten/fordelen vil da kunne være at det bare er ledige seter i f eks 2 kamper istedenfor 6-7 kamper. Ledige seter i denne sammenheng er ikke bortekvoten for der er det vel kun 4-5 lag som vil fylle opp den? Har ikke statistikken på det. Når det gjelder ev inntektstap vil det neppe være noe å snakke om for det man taper på å ikke ha et antall litt dårlige plasser nederst ? vil man kunne ta igjen på noe mer VIP og noe mindre investeringskostnader samt "synergiverdien" av å ha max intimitet. Se ikke bort fra at noen kommer til stadion fordi det "alltid er fullsatt, intimt og trivelig" og den ikke-økonomiske verdien av aldri mange tomme seter er også et poeng, både for spillere og fansen.
Grunnforholdene er dårlige i vestre del, og luft mellom Hansa og de to langsidene vil ikke være glorete for allerede idag er dt jo delvis tettet igjen der, dessuten må jo storskjermene være et eller annet sted i fremtiden også.
eg er HELT sikker på at Brann taper de 2 neste seriekampene.  Også ifjor tapte vi mot VIF borte og RBK hjemme. -Kjempe sa du ? Nei det pleier vi ikke å gjøre.-

Petter Puddefjord

Forskjellen på oss er at jeg er overbevist om at det vil bli fullt på langt flere enn 1-3 kamper med større kapasitet. En stor, ny stadion vil ha en enorm drivkraft i seg selv. Jeg føler meg sikker på at nye stadion vil bli minst like ofte utsolgt (eller nesten utsolgt) som det vi har sett de siste sesongene med kapasitet på rundt 18.000.

Corran

Pudde e jo rette mannen til å snakke om å bruke flere profiler :-)

Ellers mener eg at 22000 holder lenge. Blir det for "lett" å få billetter så er det mange som ikke kjøper partoutkort og disse kommer heller ikke til å gå på alle kamper om de ikke har billettt til alle kampene
Og hvis det da butter litt i mot så kommer det plutselig til å se veldig tomt ut. Er det for lett å få billett så ser også folk litt mer på hvem de spiller mot, hvordan været blir, dagsformen o.l.
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

krøvel vellevold

Quote from: "Xminator"Nå er det ganske greit med Krøvel. Han hadde argumentert for 14000 seter om det var planene. Og skreket SKANDALE om de i det hele tatt tenkte på å øke til 15000. Det er noe stråmyrsk forutsigbart over akkurat den delen...


Som om jeg alltid støtter Branns planer? Jeg støtter jo IKKE de der to-etasjers-planene, f.eks.

Hvorfor skulle jeg argumentert for 14000 om det var planene? Riktig kapasitet er når stadion blir fullt til nesten hver kamp når vi ligger i toppen, og også en god del kamper når vi ligger i ingenmannsland.

Blir Stadion så fort utsolgt at det er "umulig" å få tak i billett til vanlige kamper (f.eks. at folk som prøver å bestille når billettsalget åpner, må ha FLAKS for å komme gjennom), så er kapasiteten for liten. Forsåvidt også hvis den blir utsolgt i løpet av et par-tre dager til hverdagskampene.

Men når stadion såvidt blir utsolgt før kampstart, så er kapasiteten passelig. Til de siste kampene (etter at de tok T-feltet i bruk), så har kapasiteten vært ca 17800. Til noen kamper har det vært utsolgt noen dager før, men til de fleste kamper har det vært mulig å få billett på kampdagen. Til forrige kamp var det ikke engang utsolgt. Når antallet sitteplasser øker fra ca 16800 til ca 21500, så vil det være fullt mulig å få tak i sitteplassbilletter helt frem til kampdagen på de aller fleste kampene. Og mulighetene for å få flere plasser ved siden av hverandre vil være der i lang tid foran hver kamp. Da er kapasiteten grei. Hvorfor skulle jeg argumentere for 14000 plasser (om det var planen) når vi vet at vi trekker 16-17000 til alle kamper?

At økt kapasitet ikke nødvendigvis fører til at stadion fylles av seg selv, er jo bare å se på Start, VIF og Lyn!
Legg ned hele klubben!

krøvel vellevold

Quote from: "Petter Puddefjord"Forskjellen på oss er at jeg er overbevist om at det vil bli fullt på langt flere enn 1-3 kamper med større kapasitet. En stor, ny stadion vil ha en enorm drivkraft i seg selv. Jeg føler meg sikker på at nye stadion vil bli minst like ofte utsolgt (eller nesten utsolgt) som det vi har sett de siste sesongene med kapasitet på rundt 18.000.


Start er jo et eksempel på at "ny stadion-effekten" ikke nødvendigvis fyller stadion i seg selv.

Men du snakker altså om NY stadion.... Så hva er egentlig problemet? Et nytt stadion ville ikke stått ferdig før om 5-10 år. Hvor skulle Brann spilt i mellomtiden? På Stadion med de gamle tribunene og med fasiliteter som aldri ville blitt godkjent av hverken NFF eller UEFA? Eller ville du helst sett at Brann skulle spilt hjemmekamper på Viking Stadion i denne perioden? Brann var allerede lovlig sent ute med utbyggingen, da de endelig kom igang. Brann kunne ikke ventet ytterligere 5-10 år. Om vi i beste fall hadde fått lov å spille på "det gamle anlegget", ville dette gitt store tap i publikumsinntekter, dermed også sponsorinntekter, tap i leieinntekter, ingen VIP-inntekter, dårligere sportslige resultater som følge av de tapte inntektene, og dermed enda dårligere publikums- og sponsorinntekter. Brann hadde blitt fullstendig frakjørt og vi hadde blitt satt 5-10 år tilbake i forhold til de andre klubbene. Syns du det hadde vært bedre?

Og et helt nytt stadion annetsteds hadde neppe blitt Branns eie. Det var nemlig heller ikke planen at det skulle være, da det var snakk om å bygge på Nygårdstangen, Mindemyren eller Solheimsviken. Det hadde blitt et investor-eid stadion hvor Brann bare hadde blitt leietager. Dermed hadde Brann gått glipp av leieinntekter, og det hadde heller ikke bare vært opp til Brann selv hvordan Stadion skulle være. Da hadde hensynet til alt mulig annet som kunne arrangeres der, vært like viktig i utformingen av stadion. Kanskje det hadde blitt løpebaner? Kanskje det hadde blitt gule fasader og blå seter? Kanskje stadion hadde hett Lyse Energi Stadion eller Ringnes Park? Kanskje Brann hadde måttet spille annetsteds når det dukker opp en kamp på relativt kort varsel, fordi det skulle være konsert på nye stadion denne dagen?

Så hvilket alternativ sitter vi igjen med? Jo, Brann Stadion der det ligger. Og er muligheten til å bygge ut til 25000-30000 der? Nei. Og om det var mulighet for det; så er det jo ikke verre enn at man bygger ut til 25-30000 om det skulle bli behov for det. Trenger ikke bygge kapasitet for hva som KAN bli behovet om 20-30 år, allerede nå!

Så hva er i det hele tatt problemet? Foreløbig holder 21500 i massevis. Blir det behov for mer, så blir det gjort noe med det! Enten via videre utbygging, eller et nytt stadion et annet sted.

Er det noen andre alternativer?
Legg ned hele klubben!

sydnes76

Quote from: "krøvel vellevold"
Quote from: "Petter Puddefjord"Forskjellen på oss er at jeg er overbevist om at det vil bli fullt på langt flere enn 1-3 kamper med større kapasitet. En stor, ny stadion vil ha en enorm drivkraft i seg selv. Jeg føler meg sikker på at nye stadion vil bli minst like ofte utsolgt (eller nesten utsolgt) som det vi har sett de siste sesongene med kapasitet på rundt 18.000.


Start er jo et eksempel på at "ny stadion-effekten" ikke nødvendigvis fyller stadion i seg selv.

Men du snakker altså om NY stadion.... Så hva er egentlig problemet? Et nytt stadion ville ikke stått ferdig før om 5-10 år. Hvor skulle Brann spilt i mellomtiden? På Stadion med de gamle tribunene og med fasiliteter som aldri ville blitt godkjent av hverken NFF eller UEFA? Eller ville du helst sett at Brann skulle spilt hjemmekamper på Viking Stadion i denne perioden? Brann var allerede lovlig sent ute med utbyggingen, da de endelig kom igang. Brann kunne ikke ventet ytterligere 5-10 år. Om vi i beste fall hadde fått lov å spille på "det gamle anlegget", ville dette gikk store tap i publikumsinntekter, dermed også sponsorinntekter, tap i leieinntekter, ingen VIP-inntekter, dårligere sportslige resultater som følge av de tapte inntektene, og dermed enda dårligere publikums- og sponsorinntekter. Brann hadde blitt fullstendig frakjørt og vi hadde blitt satt 5-10 år tilbake i forhold til de andre klubbene. Syns du det hadde vært bedre?

Og et helt nytt stadion annetsteds hadde neppe blitt Branns eie. Det var nemlig heller ikke planen at det skulle være, da det var snakk om å bygge på Nygårdstangen, Mindemyren eller Solheimsviken. Det hadde blitt et investor-eid stadion hvor Brann bare hadde blitt leietager. Dermed hadde Brann gått glipp av leieinntekter, og det hadde heller ikke bare vært opp til Brann selv hvordan Stadion skulle være. Da hadde hensynet til alt mulig annet som kunne arrangeres der, vært like viktig i utformingen av stadion. Kanskje det hadde blitt løpebaner? Kanskje det hadde blitt gule fasader og blå seter? Kanskje stadion hadde hett Lyse Energi Stadion eller Ringnes Park? Kanskje Brann hadde måttet spille annetsteds når det dukker opp en kamp på relativt kort varsel, fordi det skulle være konsert på nye stadion denne dagen?

Så hvilket alternativ sitter vi igjen med? Jo, Brann Stadion der det ligger. Og er muligheten til å bygge ut til 25000-30000 der? Nei. Og om det var mulighet for det; så er det jo ikke verre enn at man bygger ut til 25-30000 om det skulle bli behov for det. Trenger ikke bygge kapasitet for hva som KAN bli behovet om 20-30 år, allerede nå!

Så hva er i det hele tatt problemet? Foreløbig holder 21500 i massevis. Blir det behov for mer, så blir det gjort noe med det! Enten via videre utbygging, eller et nytt stadion et annet sted.

Er det noen andre alternativer?


Nei!

Vestkanten

For en del år tilbake så jeg for meg en bystadion ved store lungårdsvann med plass til 30 000 tilskuere. Jeg slo denne tanken fra meg ganske raskt når Bergen kommune begynte å planlegge dette sammen med Brann. Med mindre vi snakker om bompengeringer så vil aldri bystyret i denne byen bestemme seg for noe som helst som har med sport å gjøre, (eller annet). De fleste politikere i Bergen tror fortsatt at Skansemyren er et topp moderne idrettsanlegg. De har diskutert et 50 meters basseng i denne byen siden 1979....og fortsatt trener byens svømmeklubber i sentralbadet, og fortsatt diskuterer politikerne hvor det skal ligge. Det er egentlig en skandale at Mohn er den som står for all utvikling av idrettsanlegg i Bergen selv om han er søkkrik.
Dette har Brann skjønt og startet  derfor moderniseringen av Brann stadion, og her er det vel hverken infrastruktur eller politisk vilje til å tillate et stadionanlegg av Puddefjordiske dimensjoner? Uansett vil jo det bli spennende å se hvilke publikumstall Brann får når stadion er ferdig utbygd. Jeg tror også det er slik at dersom det aldri er problem med å få tak i billett så går tilskuerantallet ned, og at vi kanskje derfor ikke bør ha flere seter enn det antallet som Brann planlegger idag. Glisne tribuner er faktisk et trist syn.
Heia Brann!


Go Up