• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Den Store Stadion-utbyggings-tråden

Started by Kirk, November 08, 2005, 21:03:04 PM

0 Members and 6 Guests are viewing this topic.

Go Down

krøvel vellevold

Quote from: "jako"
Quote from: "krøvel vellevold"Som jeg har skrevet tidligere: I Sverige, Danmark, England, Frankrike, Nederland, Belgia, Portugal, Italia, Tyskland og Skottland er det ingen lag som har klart økning i tilskuersnittet i mer enn de tre siste sesongene på rad. Unntaket er klubber som har klatret i divisjonssystemet og fått økning av den grunn. Brann har nå hatt økning 4 år på rad.Det blir antagelig ny økning igjen i år. Men det er nok ikke lenge før taket er nådd og vi vil oppleve stagnasjon eller nedgang i tallene igjen.


Hvorfor det?

Du må da klare å komme med noe bedre enn statistikk. Tribunene i Tyskland er forøvrig helt fulle, så da blir det litt vanskelig å få noen særlig økning. Eneste tilfellet når det ikke er fullt er om vinteren og skyldes kulde stort sett.



jammen så får du bare tro at det bare vil fortsette å øke og øke i all evighet da!

Legg forresten merke til det du selv sier om at arenaene i Tyskland er fulle. Altså ingen som bygger stadioner de bare kan fylle to ganger i året...
Legg ned hele klubben!

Marek

Quote from: "jako"[Det gjør jeg ikke. Jeg sier at det er ingen god grunn for at Brann ikke skal bli en toppklubb de nærmeste årene. Supporterne lar seg altfor ofte prege av klubben magre historie.

Historie betyr egentlig nada for hva du kan utrette i fremtiden.


Tror du ikke Leeds fansen tenkte det samme?
Er ikke så alt for lenge siden vi stod i knestående og var langt fra å være en toppklubb i dette landet her. Forskjell på storklubb og toppklubb.
ons Ivar skal hem...

Marek

Quote from: "jako"Ser at du sier at Blackburn tidligere var en rik klubb. Det er en sannhet med mange modifikasjoner. Blackburn hadde en rik eier som spyttet mange penger inn i klubben. Klubben i seg selv har aldri vært rik. Det har heller aldri blitt regnet som en særlig storklubb i England. Blackburn er forøvlig en liten småby rett utenfor Manchester med et meget begrenset nedslagsfelt. Så sammenligningen med Brann er ikke spsesielt gunstig.


Om du så at jeg sa det så burde jo du også sett resten jeg skrev. Nå har jo heller ikke Brann vært en rik klubb i seg selv de siste årene, men totalt avhenging av ekstern kapital. Og at Blackburn ikke er en storklubb er jo også noe jeg poengterer, men som du allikevel føler å belære folk om.

Du har aldri tenkt tanken på at denne kurven som du skisserer kanskje en gang kan begynne å synke også her? Om den flater ut nå og forblir der så tror jeg vi skal være meget fornøyd.
ons Ivar skal hem...

monzilla

Vel, Marek, i norsk målestokk kan det diskuteres. De har tross alt brukt en god del millioner til nytt annlegg. Ting kommer nok til å endre seg neste år når alt står ferdig, da vil vi nok se et stort sportslig løft.

Petter Puddefjord

Det er ikke snakk om at det kommer til å øke og øke i all evighet, men at det kommer til å stabilisere seg på et adskillig høyere antall brannsupportere enn tidligere er hevet over enhver tvil. En maksimumskapasitet på 21-22.000 er altfor lite, og det tror jeg Bjørn Dahl og co. har begynt å forstå.

monzilla

Jeg tror ikke det er for lite. En kapasitetsøkning på 20-30% får i første omgang holde. Men det jeg er litt skuffet over er at de ikke tilrettelegger stadion slik at dersom det skulle være nødvendig, at de da har muligheter til å øke kapasiteten uten å gjøre større endringer på anlegget. Men her er det vel naboene som har siste ordet. Drittnaboer.

jako

Quote from: "Marek"
Quote from: "jako"Ser at du sier at Blackburn tidligere var en rik klubb. Det er en sannhet med mange modifikasjoner. Blackburn hadde en rik eier som spyttet mange penger inn i klubben. Klubben i seg selv har aldri vært rik. Det har heller aldri blitt regnet som en særlig storklubb i England. Blackburn er forøvlig en liten småby rett utenfor Manchester med et meget begrenset nedslagsfelt. Så sammenligningen med Brann er ikke spsesielt gunstig.


Om du så at jeg sa det så burde jo du også sett resten jeg skrev. Nå har jo heller ikke Brann vært en rik klubb i seg selv de siste årene, men totalt avhenging av ekstern kapital. Og at Blackburn ikke er en storklubb er jo også noe jeg poengterer, men som du allikevel føler å belære folk om.

Du har aldri tenkt tanken på at denne kurven som du skisserer kanskje en gang kan begynne å synke også her? Om den flater ut nå og forblir der så tror jeg vi skal være meget fornøyd.
quot;One Evertonian is worth twenty Liverpudlians,"
-Brian Labone

jako

Quote from: "krøvel vellevold"
Quote from: "jako"
Quote from: "krøvel vellevold"Som jeg har skrevet tidligere: I Sverige, Danmark, England, Frankrike, Nederland, Belgia, Portugal, Italia, Tyskland og Skottland er det ingen lag som har klart økning i tilskuersnittet i mer enn de tre siste sesongene på rad. Unntaket er klubber som har klatret i divisjonssystemet og fått økning av den grunn. Brann har nå hatt økning 4 år på rad.Det blir antagelig ny økning igjen i år. Men det er nok ikke lenge før taket er nådd og vi vil oppleve stagnasjon eller nedgang i tallene igjen.


Hvorfor det?

Du må da klare å komme med noe bedre enn statistikk. Tribunene i Tyskland er forøvrig helt fulle, så da blir det litt vanskelig å få noen særlig økning. Eneste tilfellet når det ikke er fullt er om vinteren og skyldes kulde stort sett.



jammen så får du bare tro at det bare vil fortsette å øke og øke i all evighet da!

Legg forresten merke til det du selv sier om at arenaene i Tyskland er fulle. Altså ingen som bygger stadioner de bare kan fylle to ganger i året...


Det er jo ikke bare bare å bygge ut et anlegg som allerede rommer 60 000. Det blir jo mye penger bare fordi man skal øke til 62000. Det er jo bare å ta en nåverdi-analyse på det så skjønner du jo at det ikke er særlig lurt. I tillegg så tenker de også på utseende.

Alt handler jo om hva som er lønnsomt for klubben.
quot;One Evertonian is worth twenty Liverpudlians,"
-Brian Labone

jako

Quote from: "Marek"
Quote from: "jako"[Det gjør jeg ikke. Jeg sier at det er ingen god grunn for at Brann ikke skal bli en toppklubb de nærmeste årene. Supporterne lar seg altfor ofte prege av klubben magre historie.

Historie betyr egentlig nada for hva du kan utrette i fremtiden.


Tror du ikke Leeds fansen tenkte det samme?
Er ikke så alt for lenge siden vi stod i knestående og var langt fra å være en toppklubb i dette landet her. Forskjell på storklubb og toppklubb.


Driver Brann usunt økonomisk i dag? Insinuerer jeg til usunn økonomisk drift på noen som helst? I så fall på hvilken måte? Hvis ikke begriper jeg ikke hvor du vil hen.
quot;One Evertonian is worth twenty Liverpudlians,"
-Brian Labone

Nixon

Quote from: "jako"Registrer at det er mange som mener vi allerede har nådd toppen, men få som virkelig klarer å komme med en begrunnelse på hvorfor. Eneste jeg har sett så langt er stort sett betydningsløs Statistikk og tall fra en engelsk middelmådighet som forøvrig har et mindre nedslagsfelt enn det Brann har.


Mange som mener at toppen allerede er nådd? Hvem da? Det tror jeg du skal lete lenge etter. Jeg kan ikke huske at det er en utbredt oppfatning her på forumet.

Alle tror at det kommer til å øke videre. Spørsmålet er bare hvor mye.
Rød makt på Hansa

jako

Sitat Krøvel: Hva om vi allerede har nådd toppen.


Sitat Marek: Tror vi skal være veldig fornøyd hvis vi bare holder oss på det nivået vi er på nå.

Sitert fritt etter hukomelsen.
quot;One Evertonian is worth twenty Liverpudlians,"
-Brian Labone

krøvel vellevold

Quote from: "jako"
Quote from: "krøvel vellevold"
Quote from: "jako"
Quote from: "krøvel vellevold"Som jeg har skrevet tidligere: I Sverige, Danmark, England, Frankrike, Nederland, Belgia, Portugal, Italia, Tyskland og Skottland er det ingen lag som har klart økning i tilskuersnittet i mer enn de tre siste sesongene på rad. Unntaket er klubber som har klatret i divisjonssystemet og fått økning av den grunn. Brann har nå hatt økning 4 år på rad.Det blir antagelig ny økning igjen i år. Men det er nok ikke lenge før taket er nådd og vi vil oppleve stagnasjon eller nedgang i tallene igjen.


Hvorfor det?

Du må da klare å komme med noe bedre enn statistikk. Tribunene i Tyskland er forøvrig helt fulle, så da blir det litt vanskelig å få noen særlig økning. Eneste tilfellet når det ikke er fullt er om vinteren og skyldes kulde stort sett.



jammen så får du bare tro at det bare vil fortsette å øke og øke i all evighet da!

Legg forresten merke til det du selv sier om at arenaene i Tyskland er fulle. Altså ingen som bygger stadioner de bare kan fylle to ganger i året...


Det er jo ikke bare bare å bygge ut et anlegg som allerede rommer 60 000. Det blir jo mye penger bare fordi man skal øke til 62000. Det er jo bare å ta en nåverdi-analyse på det så skjønner du jo at det ikke er særlig lurt. I tillegg så tenker de også på utseende.

Alt handler jo om hva som er lønnsomt for klubben.


Men det er jo FREMDELES ingen av disse som har bygget så store stadioner at de bare fyller dem et par ganger i året! Tror du det var uventet at det kom til å bli fullt hver gang?
Legg ned hele klubben!

jako

Njaaa

Pågangen har nok vært større enn det de har regnet med, i all fall slik jeg har forstått det. Før de bygget de nye arenaene hadde de i all fall et mye lavere snitt enn det de har i dag.

Tenker nå først og fremst på Bayern, Hamburg, Schalke og Dortmund.
quot;One Evertonian is worth twenty Liverpudlians,"
-Brian Labone

Nixon

Quote from: "jako"Sitat Krøvel: Hva om vi allerede har nådd toppen.


Sitat Marek: Tror vi skal være veldig fornøyd hvis vi bare holder oss på det nivået vi er på nå.

Sitert fritt etter hukomelsen.


En svale gjør ingen sommer. Og et retorisk spørsmål er heller ikke noe særlig å bygge en påstand på. Slik jeg har oppfattet Krøvel er han ganske fornøyd med at Brann kryper litt over 20.000 tilskuere. Og siden hans våte drøm er smekkfulle tribuner i hver kamp sier det seg selv at han tror på videre økning. Men selvsagt vesentlig mindre økning enn de mest optimistiske.

Hva Motyka egentlig mener må gudene vite.
Men "mange" er det definitivt ikke.
Rød makt på Hansa

Haugen2

Quote from: "Talentspeider"RBK vil som første klubb i Norge passere 20 000 i tilskuergjennomsnitt i år. Da Lerkendal har en kapasitet på 21 166 vet jeg at RBK nå jobber med å utbygge stadion. Det er snakk om å tette igjen hjørnene, bytte de røde setene på den ene langsiden til svarte, ha kunstgress og skyvbart tak. Det ligger en modell av dette prosjektet ute et sted på internett. Med denne utbyggingen vil Lerkendal ha ca. 25 000 sitteplasser og det kan fort bli en realitet at dette anlegget står klart innen 2010. Lerkendal Park vil bli et kjempeflott anlegg.


Må rette litt på denne Talentspeideren. RBK har lagt planene om tak til side, disse er ikke lengre med i 10-årsplanen som foreligger, og tror heller ikke at det er planlagt kunstgress i umiddelbar fremtid. Derimot stemmer det at hjørnene skal bygges ut. Lerkendal vil da som Talentspeider skriver få en kapasitet på 25000, noe jeg tror er ideelt for RBK

Lerkendal kommer aldri til å bli et flott stadion i mine øyne. Til det ødelegger VIP-tribunene for my, og Lerkendal har alt for få rader ned mot gresset. Har litt sansen for den stadionen dere bygger i Bergen. Den får etter det jeg har erfart en bratt etasje, og den BT-tribunen dere allerede har satt opp, blir/er en av de råeste endetribunene i Norge!

Men, "min" ultimate stadion er en stadion lik Viking sin, men med plass til 25000.

Edit: Flott farge på fasadene har dere også.. Trodde aldri jeg skulle bli missunnelig på Bergensere..;)

DJ_ADG

Quote from: "Haugen2"
Men, "min" ultimate stadion er en stadion lik Viking sin, men med plass til 25000.


altså, Neo Stadio Karaiskaki(olypiakos) som har plass te 33296
http://www.stadionwelt.de/neu/sw_stadien/fotos/stadionlisten/griechenland/neo_stadio_karaiskaki/110.jpg
ær med å støtt tifo-gruppen med noen kroner, konto nummer 3628.52.72631 (merk tydelig med TIFO)

krøvel vellevold

Quote from: "jako"Njaaa

Pågangen har nok vært større enn det de har regnet med, i all fall slik jeg har forstått det. Før de bygget de nye arenaene hadde de i all fall et mye lavere snitt enn det de har i dag.

Tenker nå først og fremst på Bayern, Hamburg, Schalke og Dortmund.


njaaa

Bayern hadde de siste 11 sesongene på gamle Olympiastadion et snitt på mellom 52538 og 59353. Dagens snitt er 69000, så snittet var ikke MYE lavere der! Dortmund har ikke ny stadion. Bare en utvidelse av sitt gamle.
Legg ned hele klubben!

DJ_ADG

ær med å støtt tifo-gruppen med noen kroner, konto nummer 3628.52.72631 (merk tydelig med TIFO)

Marek

Quote from: "jako"
Quote from: "Marek"
Quote from: "jako"[Det gjør jeg ikke. Jeg sier at det er ingen god grunn for at Brann ikke skal bli en toppklubb de nærmeste årene. Supporterne lar seg altfor ofte prege av klubben magre historie.

Historie betyr egentlig nada for hva du kan utrette i fremtiden.


Tror du ikke Leeds fansen tenkte det samme?
Er ikke så alt for lenge siden vi stod i knestående og var langt fra å være en toppklubb i dette landet her. Forskjell på storklubb og toppklubb.


Driver Brann usunt økonomisk i dag? Insinuerer jeg til usunn økonomisk drift på noen som helst? I så fall på hvilken måte? Hvis ikke begriper jeg ikke hvor du vil hen.


Insinuerer vel at ingen av oss kan spå om framtiden. Mulig jeg tar feil der, jeg VET at jeg ikke kan det, men skal jo ikke se bortifra at du kan.
ons Ivar skal hem...

Marek

Quote from: "Nixon"

En svale gjør ingen sommer. Og et retorisk spørsmål er heller ikke noe særlig å bygge en påstand på. Slik jeg har oppfattet Krøvel er han ganske fornøyd med at Brann kryper litt over 20.000 tilskuere. Og siden hans våte drøm er smekkfulle tribuner i hver kamp sier det seg selv at han tror på videre økning. Men selvsagt vesentlig mindre økning enn de mest optimistiske.

Hva Motyka egentlig mener må gudene vite.
Men "mange" er det definitivt ikke.


Med det mener han at vi nok vil få en økning når stadion står feridig, men at det fra der av og utover bare vil øke og øke og øke har jeg heller liten tro på. Da tror jeg vel så gjerne at den kan synke. Kapasiteten er finfin den.
ons Ivar skal hem...

laop

Selv om kapasiteten bare blir 17-18000 denne sesongen, så tror eg at hele Hansa blir en syngende tribune. Tviler på at bare felt Z, og bataljonens felter synger for full hals denne sesongen.

På svar-sanger eller veksel  rop,hadde d vært kanon bra om hele stadion hadde svart Hansa. :D

Kjipt d fortsatt e over 70dager igjen.....

Superjack

Quote from: "laop"Selv om kapasiteten bare blir 17-18000 denne sesongen, så tror eg at hele Hansa blir en syngende tribune. Tviler på at bare felt Z, og bataljonens felter synger for full hals denne sesongen.

På svar-sanger eller veksel  rop,hadde d vært kanon bra om hele stadion hadde svart Hansa. :D

Kjipt d fortsatt e over 70dager igjen.....


På f.eks 16 mai kampen var det virkelig trøkk fra BT tribunen. Svar og veksel sanger mellom Hansa og BT ville være virkelig konge.

Jeg tror også at hele Hansa blir sang tribune når både felt Z og Nedre del av Hansa tar tak. Da blir det naturlig for dem som har plasser på resten av Hansa å synge med også.
Brannsupporter.

jako

Quote from: "krøvel vellevold"
Quote from: "jako"Njaaa

Pågangen har nok vært større enn det de har regnet med, i all fall slik jeg har forstått det. Før de bygget de nye arenaene hadde de i all fall et mye lavere snitt enn det de har i dag.

Tenker nå først og fremst på Bayern, Hamburg, Schalke og Dortmund.


njaaa

Bayern hadde de siste 11 sesongene på gamle Olympiastadion et snitt på mellom 52538 og 59353. Dagens snitt er 69000, så snittet var ikke MYE lavere der! Dortmund har ikke ny stadion. Bare en utvidelse av sitt gamle.


Et hopp på 10-15 000 er da ganske mye, i all fall etter min oppfatning. Tar man utgangspunkt i en middelverdi på ca 56000 utgjør jo de en prosentvis økning på 23%. Direkte sammenlignet med Brann Stadion gir det 21 000 i snitt. Og da har man ikke tatt hensyn til at mindre anlegg gjerne får større prosentvise utslag. Problemet med Brann Stadion er at man skal ha dette anlegget i minst tyve år frem i tid og således ville det jo vært dumt om vi bygget for lite.

Er forøvrig fullstendig klar over at Dortmund fremdeles spiller på Westfalen. Poenget var at de fikk en kraftig økning etter at de bygget ut. Ja jeg vet jeg skrev ny Stadion.
quot;One Evertonian is worth twenty Liverpudlians,"
-Brian Labone

jako

Quote from: "Marek"
Quote from: "jako"
Quote from: "Marek"
Quote from: "jako"[Det gjør jeg ikke. Jeg sier at det er ingen god grunn for at Brann ikke skal bli en toppklubb de nærmeste årene. Supporterne lar seg altfor ofte prege av klubben magre historie.

Historie betyr egentlig nada for hva du kan utrette i fremtiden.


Tror du ikke Leeds fansen tenkte det samme?
Er ikke så alt for lenge siden vi stod i knestående og var langt fra å være en toppklubb i dette landet her. Forskjell på storklubb og toppklubb.


Driver Brann usunt økonomisk i dag? Insinuerer jeg til usunn økonomisk drift på noen som helst? I så fall på hvilken måte? Hvis ikke begriper jeg ikke hvor du vil hen.


Insinuerer vel at ingen av oss kan spå om framtiden. Mulig jeg tar feil der, jeg VET at jeg ikke kan det, men skal jo ikke se bortifra at du kan.


Da skjønner jeg ikke hvorfor du trakk frem Leeds og Brann på nittitallet. Jeg har jo aldri antydet at Brann skal drive usunt økonomisk på noen som helst måte.
quot;One Evertonian is worth twenty Liverpudlians,"
-Brian Labone

Marek

Quote from: "jako"Da skjønner jeg ikke hvorfor du trakk frem Leeds og Brann på nittitallet. Jeg har jo aldri antydet at Brann skal drive usunt økonomisk på noen som helst måte.


Så det er totalt utenkelig at Brann noen gang i la oss si de ti neste årene kan havne i økonomisk uføre igjen? Får håpe du har rett.
ons Ivar skal hem...

jako

Quote from: "Marek"
Quote from: "jako"Da skjønner jeg ikke hvorfor du trakk frem Leeds og Brann på nittitallet. Jeg har jo aldri antydet at Brann skal drive usunt økonomisk på noen som helst måte.


Så det er totalt utenkelig at Brann noen gang i la oss si de ti neste årene kan havne i økonomisk uføre igjen? Får håpe du har rett.


Utenkelig er det jo ikke, men hvorfor skulle det skje? Låne penger til spillerkjøp og spillerlønninger? Jeg tar utgangspunkt på at faktum ad de har lært av tidligere feil. Det er ikke så fryktelig vanskelig å drive en fotballklubb.
quot;One Evertonian is worth twenty Liverpudlians,"
-Brian Labone

Marek

Quote from: "jako"
Quote from: "Marek"
Quote from: "jako"Da skjønner jeg ikke hvorfor du trakk frem Leeds og Brann på nittitallet. Jeg har jo aldri antydet at Brann skal drive usunt økonomisk på noen som helst måte.


Så det er totalt utenkelig at Brann noen gang i la oss si de ti neste årene kan havne i økonomisk uføre igjen? Får håpe du har rett.


Utenkelig er det jo ikke, men hvorfor skulle det skje? Låne penger til spillerkjøp og spillerlønninger? Jeg tar utgangspunkt på at faktum ad de har lært av tidligere feil. Det er ikke så fryktelig vanskelig å drive en fotballklubb.


Dyre og feilslåtte spillerkjøp, suksess uteblir og publikumsnedgang er det vanskelig å gardere seg mot. Tror det er særdeles vanskelig å drive en fotballklubb.
ons Ivar skal hem...

SK Fire

Petter Puddefjord



Ble Medlem: 28 Mai 2006
Innlegg: 250

Skrevet: Fre Jan 26, 2007 12:11 pm    Tittel:    

--------------------------------------------------------------------------------

Det er ikke snakk om at det kommer til å øke og øke i all evighet, men at det kommer til å stabilisere seg på et adskillig høyere antall brannsupportere enn tidligere er hevet over enhver tvil. En maksimumskapasitet på 21-22.000 er altfor lite, og det tror jeg Bjørn Dahl og co. har begynt å forstå.

Til Toppen      


monzilla



Ble Medlem: 23 Aug 2003
Innlegg: 888
Bosted: Bergen
Skrevet: Fre Jan 26, 2007 12:53 pm    Tittel:    

--------------------------------------------------------------------------------

Jeg tror ikke det er for lite. En kapasitetsøkning på 20-30% får i første omgang holde. Men det jeg er litt skuffet over er at de ikke tilrettelegger stadion slik at dersom det skulle være nødvendig, at de da har muligheter til å øke kapasiteten uten å gjøre større endringer på anlegget. Men her er det vel naboene som har siste ordet. Drittnaboer



Men du jublet jo nylig over det du hevdet var Branns planer om å bygge ut til ca. 24.000 seter, sammen med en annen kar som hadde sett tegninger på dette (ny søndre tribune i to egt. etc.) Har du ombestemt deg, stemte dette ikke likevel?

jako

Quote from: "Marek"
Quote from: "jako"
Quote from: "Marek"
Quote from: "jako"Da skjønner jeg ikke hvorfor du trakk frem Leeds og Brann på nittitallet. Jeg har jo aldri antydet at Brann skal drive usunt økonomisk på noen som helst måte.


Så det er totalt utenkelig at Brann noen gang i la oss si de ti neste årene kan havne i økonomisk uføre igjen? Får håpe du har rett.


Utenkelig er det jo ikke, men hvorfor skulle det skje? Låne penger til spillerkjøp og spillerlønninger? Jeg tar utgangspunkt på at faktum ad de har lært av tidligere feil. Det er ikke så fryktelig vanskelig å drive en fotballklubb.


Dyre og feilslåtte spillerkjøp, suksess uteblir og publikumsnedgang er det vanskelig å gardere seg mot. Tror det er særdeles vanskelig å drive en fotballklubb.


Kommer helt an på hvordan man budsjetterer det. Jeg går nå ut ifra at Dahl tar høyde for at det kan komme en liten nedgang når han setter opp budsjettet, viser nøkternhet. Alle økonomer skal kunne det. Innkjøp er jo stort sett risikokapital så det skal i utgangspunktet ikke gå utover driften.

Man kan aldri gardere seg mot nedturer, men man kan planlegge nøye og gjøre grundige vurderinger. Et viktig botemiddel mot uforutsigbarhet er jo å selge partoutkort og signere lange sponsorkontrakter. Og så lenge vi ansetter kompetente mennesker i Brann bør ikke det bli et problem. Det er langt vanskeligere å drive større børsnoterte selskaper enn en fotballklubb, men alt er vanskelig når man ikke kan det.
quot;One Evertonian is worth twenty Liverpudlians,"
-Brian Labone

Xminator

Om vi skal planlegge for økonomisk nedgang kan vi jo utsette gulljakten 40-50 år til. Brann anno 2007 hadde ikke knekt nakken på å bygge 25000 seter. Brann anno 2003 derimot ... Det var en helt annen historie, og hvorfor det fleste tross alt ser hvorfor de gjorde som de gjorde...

Marek

Quote from: "jako"Kommer helt an på hvordan man budsjetterer det. Jeg går nå ut ifra at Dahl tar høyde for at det kan komme en liten nedgang når han setter opp budsjettet, viser nøkternhet. Alle økonomer skal kunne det. Innkjøp er jo stort sett risikokapital så det skal i utgangspunktet ikke gå utover driften.

Man kan aldri gardere seg mot nedturer, men man kan planlegge nøye og gjøre grundige vurderinger. Et viktig botemiddel mot uforutsigbarhet er jo å selge partoutkort og signere lange sponsorkontrakter. Og så lenge vi ansetter kompetente mennesker i Brann bør ikke det bli et problem. Det er langt vanskeligere å drive større børsnoterte selskaper enn en fotballklubb, men alt er vanskelig når man ikke kan det.


Jeg regner jo med at de trodde hva de visste hva de gjorde før også og at de ikke ansatte iknkompetente mennesker med vitende og vilje.
ons Ivar skal hem...

Strandlien

Quote from: "Marek"
Quote from: "jako"Kommer helt an på hvordan man budsjetterer det. Jeg går nå ut ifra at Dahl tar høyde for at det kan komme en liten nedgang når han setter opp budsjettet, viser nøkternhet. Alle økonomer skal kunne det. Innkjøp er jo stort sett risikokapital så det skal i utgangspunktet ikke gå utover driften.

Man kan aldri gardere seg mot nedturer, men man kan planlegge nøye og gjøre grundige vurderinger. Et viktig botemiddel mot uforutsigbarhet er jo å selge partoutkort og signere lange sponsorkontrakter. Og så lenge vi ansetter kompetente mennesker i Brann bør ikke det bli et problem. Det er langt vanskeligere å drive større børsnoterte selskaper enn en fotballklubb, men alt er vanskelig når man ikke kan det.


Jeg regner jo med at de trodde hva de visste hva de gjorde før også og at de ikke ansatte iknkompetente mennesker med vitende og vilje.


Når inkompetente mennesker skal hente inn folk så er sjansen større for at man henter inn inkompetente mennesker og... Hvem ønsker å ansette noen som er bedre enn seg selv?

monzilla

SKfire - Nja, 24000 eller 22000 er egentlig ett fett. Blir 24, vent å se ;)


Brannfrelst

Nå begynner det å ligne på noe. Trodde kun det skulle bli 13 rader for "allmennheten",var det som stod opplyst på setekartet. Men det blir jo 18,noe som lover bra;) Syns det ser ut som det blir en bra tribune. Kapasitet på 4500?? Noen som vet noe?
2.10.07-Gullet kom hem!

jako

Quote from: "Xminator"Om vi skal planlegge for økonomisk nedgang kan vi jo utsette gulljakten 40-50 år til. Brann anno 2007 hadde ikke knekt nakken på å bygge 25000 seter. Brann anno 2003 derimot ... Det var en helt annen historie, og hvorfor det fleste tross alt ser hvorfor de gjorde som de gjorde...


Blir vanskelig for meg å uttale meg om, siden jeg ikke har sett hvilken størrelsesorden de to alternativene har. Men jeg utelukker ikke at du kan ha rett i det.
quot;One Evertonian is worth twenty Liverpudlians,"
-Brian Labone

SK Fire

Quote from: "monzilla"SKfire - Nja, 24000 eller 22000 er egentlig ett fett. Blir 24, vent å se ;)



Kjenner du noen i Brann, da?

Håper du har rett, men vet ikke om jeg helt tør stole på deg.

Synes ikke 22.000 og 24.000 er ett fett, jge.

Xminator

24000 eller 22000. I praksis betyr det at vi i flere kamper hvert år vil ha over 20000 tilskuere. Med "bare" 20000 vil vi ha kamper med 19 og noe.

24000 vil være nær perfekt. Noe for Brann å strekke seg etter, og bare 6000 fra EM-kravet, noe som bør være overkommelig.

Kirk

Men hva pokker skjer med reguleringssøknaden for søndre tribune?
Hvis behandlingen tar ett år kan de jo bare glemme å få tribunen ferdig til neste sesong, men mindre de har sendt inn søknaden alt uten at jeg har fått det med meg:

http://fotball.bt.no/eliteserien/article71002.ece

Hadde gjort seg med noen tegninger også snart, slik at vi får se hvordan den blir, og ikke minst hvor stor kapasiteten blir, så får vi i hvertfall en ting mindre å krangle om.

robbie A

Quote from: "Kirk"Men hva pokker skjer med reguleringssøknaden for søndre tribune?
Hvis behandlingen tar ett år kan de jo bare glemme å få tribunen ferdig til neste sesong, men mindre de har sendt inn søknaden alt uten at jeg har fått det med meg:

http://fotball.bt.no/eliteserien/article71002.ece

Hadde gjort seg med noen tegninger også snart, slik at vi får se hvordan den blir, og ikke minst hvor stor kapasiteten blir, så får vi i hvertfall en ting mindre å krangle om.


Etter at Brann overtok hele stadion så er vel ikke boliger lenger aktuelt. Dette medførere at de sikkert kan holde seg innenfor eksisterende reguleringsplan. Da blir utbyggingen av søndre en ordinær byggesak.

Det tar vanligvis ikke et år, men jeg er enig med deg. Det hadde vært bra  å se planer av søndre også. Men jeg tipper de venter med å offentligjøre planene slik at de kan sende nabovarsel for endelige planer. Mest ryddig slik.

vh
R.

Kirk

At Brann overtok hele Stadion sto samme dag i BT som saken jeg linket til, så de må nok sende inn en ny reguleringssøknad. De kan ikke bygge like høyt på søndre som på resten innenfor dagens reguleringsplan.



fettnok

hole glass hadde bare bt-svingen. er forskjellige prosjekter for hver tribunedel sånn som jeg har skjønt det.
ette går aaaaaldri bra!


Marek

Quote from: "Atlet Orvanger"


Hvor, hvor?
ons Ivar skal hem...


Brann_copper

Nye bilder på brann.no. http://brann.no/bilder/utbygging/2007-02-06_115202.jpg

Men jeg skjønner ikke helt hvordan den takkonstruksjonen er ment. Er ikke den siste bjelken feil vei?
We will fight them on the beaches, we shall fight on the landing grounds, we shall fight in the fields and in the streets...  We will never surrender!  - Sir Winston Churchill -

Christian

Den er nok riktig. Tribunen heves litt på midten, men ikkje taket i forkant.

Brann_copper

We will fight them on the beaches, we shall fight on the landing grounds, we shall fight in the fields and in the streets...  We will never surrender!  - Sir Winston Churchill -

Go Up