Notice: A non well formed numeric value encountered in /home/bataluser/public_html/forum/Sources/Subs.php on line 4296
Tippeligaen med 16 lag?
  • Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Tippeligaen med 16 lag?

Started by TERD, November 03, 2005, 13:49:13 PM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

TERD

For en gangs skyld noe positivt fra Barteland:
http://fotball.aftenposten.no/nyhetsarkiv/article.jhtml?articleID=88806

Så hva tror dere? Jeg mener at dette utelukkende vil være positivt. Og for de av oss som sjelden eller aldri sover pga nedrykksspøkelser både under sengen og inni alle skap, vil det kanskje også føre til bedre livskvalitet.
-----------------
Dersom det bare finnes en vinner, må resten per definisjon være tapere.

Xminator

Vil være positivt for Branns del. 2 nye hjemmekamper er i seg selv grunn god nok. Og til de som ikke vil ha de to kampene mot "bunnlag" - lykke til med å spå hvilke av lagene som faktisk havner i bunnen ;)

hocey

Stiller meg også posetivt til dette forslaget. Det betyr økte inntekter, mer kamper for fansen etc.I tillegg holder de to øverste lagene grei nok tippeliga standard, samt at jeg tror at 1 divisjon ikke hadde tapt alt for mye på dette. Eneste problemet jeg ser er I vm og em sesonger, men nå er nå ikke Norge alt for ofte opptatt med det samt at kamp programmet kan godt bli tettere med enkelte midtuke kamper også på sommeren og høsten.
tenhus kan lett bryte sammen når de er dårlig bygget

TERD

Jeg vet at dette har vært debattert tidligere. Men er det noen som vet hvorfor det ikke allerede er innført? Er det den klassiske bakstreberske innen fotball som igjen gjør seg gjeldende?
-----------------
Dersom det bare finnes en vinner, må resten per definisjon være tapere.

Rasmus_brann

Jeg tror dette kan slå begge veier. Det øker inntektene for SKBrann, lengre sesong, dvs. kortere pause uten kamper.
Men det er flere lag i tippeligaen allerede som jeg  mener ikke hører hjemme her.. F.eks. Bodø Glimt (vet de har rykket ned, men vil med 16 lag komme opp igjen). Stabæk Sandefjord. osv. Pluss det kommer flere ubetydelige lag som Bryne, Moss, Hønefoss osv. Disse og andre "drittlag" kommer til å hoppe opp og ned av tippeligaen. Men utvidelse til 16 lag kan også få disse lagene til å forbedre seg (flere tilskuere, bedre supportere, bedre lag ikke minst, og bli litt stabile.) Men jeg er for utvidelse til 16 lag.. Hvis det ikke går bra er det jo bare å Legge ned VIF og RBK, så er vi 14 igjen.....
et e ikke tvil at det går ann, så lenge hjertet står i Brann!

krøvel vellevold

Hvordan i himmelens navn skal man få plass til 4 ekstra serierunder når man ikke engang kan finne plass til en enslig hengekamp mellom VIF og MFK? Og i vår spilte jo Brann 4 kamper på 7 døgn; torsdag, lørdag, mandag og torsdag. Sesongen kan vel heller knapt forlenges stort i noen av endene. Med mindre folk syns det er kjempekult med kamper i snøstorm. Jeg er imidlertid mer positiv hvis serien hadde blitt forlenget mot at det der Royal League-tullet hadde blitt lagt ned!

To ekstra hjemmekamper hadde selvsagt gitt mer billettinntekter, men det er ikke sikkert at at publikumstallene ville holdt seg like høye som nå. (Satt på spissen: Hadde Brann spilt hjemmekamp annenhver dag, hadde ikke snittet vært 15000...)  Og ikke glem at de to ekstra kampene hadde blitt mot lag som ellers ikke hadde vært kvalifisert. Altså to kamper mot ikke særlig attraktive lag.
Legg ned hele klubben!

Xminator

Er du sikker på det Krøvel? Var det noe som tydet på nedgående interesse da vi spilte kamper tett i vår? Om man må spille kampene like tett i en større del av sesongen vil det jo klart kreve større bredde i lagene. Og Brann er ikke akkurat den klubben som står dårligst rustet til å holde flere spillere i drift.

krøvel vellevold

Quote from: "Xminator"Er du sikker på det Krøvel? Var det noe som tydet på nedgående interesse da vi spilte kamper tett i vår? Om man må spille kampene like tett i en større del av sesongen vil det jo klart kreve større bredde i lagene. Og Brann er ikke akkurat den klubben som står dårligst rustet til å holde flere spillere i drift.


Nå var faktisk ikke hjemmekampene så tett i den travle perioden. Men det er jo klart at det vil bli færre folk som går på alle hjemmekampene jo flere hjemmekamper det blir. Mange vil sikkert velge vekk de mest uinteressante. Men spesielt vil dette gjelde borteturene. De som f.eks. reiser på 7 bortekamper i løpet av en sesong, vil gjerne fortsatt reise på 7 bortekamper også med 16 lag. Det er jo et spørsmål om hva man har tid og råd til. Og man må også huske på at de fire ekstra serierundene antagelig vil måtte spilles i midtuke. Og er det noe vi ikke ønsker, så er det flere bortekamper i midtuken!
Legg ned hele klubben!

Xminator

Joda, men definer "uintressant". Blir oppgjørene mot Aalesund og Bodø/Glimt mindre intressante selv om det er 15 kamper istedenfor 13? Slik norsk fotball har utviklet seg er det jo ren lotto hvilken av de 15 kampene som er "uintressante". For Branns del tror jeg det kun vil være positivt med flere hjemmekamper - også med tanke på publikumstall.

Det var mange som luftet tilsvarende bekymringer da man økte fra 12 til 14. 1. divisjon har 16 lag og strengt tatt har det vel aldri vert mer oppmerksomhet rundt den divisjonen enn i år. Selv om de helt store lagene manglet...

Henki

Er i utgangspunktet skeptisk til å utvide Tippeliagen nå. Fire ekstra kamper pr. sesong er ikke lett å få plass til i en terminliste som allerede er ganske overfyllt med landskamper, europacup, NM og  Royal League i tillegg til seriespill. I en sesong hvor det i tillegg skal spilles mesterskap (noe som skjer annenhver sesong) og med de kravene FIFA stiller om spillefri før og under mesterskapene kan det fort bli et voldsomt kampprogram å skulle hanskes med for klubbene. Dette vil føre til flere skader, flere karantener og føre til at det er tilfeldigheter mer enn godt spill som vil avgjøre hvordan serien ender. Tror jeg.
En annen ting som kan bli resultatet av en utvidelse er at man vil få opp lag som er dårligere, noe som vil skade kvaliteten på Tippeligaen. En annen fare med en utvidelse er at man kan få en del oppgjør som er uinterressante fordi de involverte lagene ligger i ingenmannsland midt på tabellen. Dette vil igjen føre til mindre interesse fra publikum.
Dette er ihvertfall hva jeg tror kan bli resultatet av en utvidelse nå. Slik jeg ser det bør man vente med en utvidelse til det har skjedd endringer på annleggssiden ikke bare i Tippeligaen, men også i 1.divisjon, da tenker jeg spesielt på undervarme slik at det vil være mulig å spille fotball både tidligere og senere på året. Det vil også, slik jeg ser det, være en fordel at nivået på 1.divisjon får tid til å bli bedre før man utvider Tippeligaen, slik at de lagene som kommer opp holder et så høyt nivå som mulig.
Ballen skal fremover!

naitsirk

eg trur 16 lag og fleire kampar vil heva nivået i tl betraktelig.
når eit lag som liverpool spele 50-60 kampar i året mot 30-35 for brann sin del, so blir da nødvendigvis større krav te spelarane.

spelarane må bli betre trent for å holda tritt gjennom ein heil sesong, noko som ganske sikkert slår positivt ut dersom cl eller uefacup skulle bli aktuelt.

krøvel vellevold

Quote from: "Xminator"Joda, men definer "uintressant". Blir oppgjørene mot Aalesund og Bodø/Glimt mindre intressante selv om det er 15 kamper istedenfor 13? Slik norsk fotball har utviklet seg er det jo ren lotto hvilken av de 15 kampene som er "uintressante". For Branns del tror jeg det kun vil være positivt med flere hjemmekamper - også med tanke på publikumstall.

Det var mange som luftet tilsvarende bekymringer da man økte fra 12 til 14. 1. divisjon har 16 lag og strengt tatt har det vel aldri vert mer oppmerksomhet rundt den divisjonen enn i år. Selv om de helt store lagene manglet...


Det hadde ikke blitt Glimt og AaFK som hadde blitt lag nr. 15 og 16 kommende sesong. Det hadde blitt Moss og Hønefoss. Ikke akkurat årets storkamper! Og som en var inne på lenger oppe; sjansen for å havne i ingenmannsland øker. Betydningen av hver enkelt kamp minsker jo flere kamper som spilles. Når fotballsesongen av naturlige årsaker ikke kan vare stort lenger enn 7 måneder i dette landet (spesielt ikke i Nord-Norge), så er det uansett helt umulig å få til en sesong med 30 kamper.

I år (uten VM- eller EM-pause), måtte altså en av tippeligarundene settes opp samtidig som CL-kval for VIF. Og det var tydeligvis et kjempeproblem å få fastsatt en dato for denne ene kampen! Pga VM-pausen til sommeren, blir neste års tippeligastart satt til begynnelsen av april. Stort tidligere enn dette er det ikke tilrådelig å starte serien her til lands. Det er såvidt de klarer å presse inn 26 serierunder neste år. Fortell meg hvordan de skal få presset inn ytterligere 4 runder de årene det er VM- eller EM-kvalik! Skal de klare det, må det spilles utrolig mye midtukekamper. Og er det ikke slik at vi helst ønsker at bortekampene går i helgene?
Legg ned hele klubben!

naitsirk

men korleis klare lag i europa å spela so mange kampar?

eit enkelt reknestykke:
england:38 kampar/8 mnd=4,75 kampar i mnd
norge:26/7 mnd=3,7 kampar i mnd

her e da vanskelig å pressa inn fleire kampar ser eg!
i tillegg kjem 2 cupar i england+e-cup for 6 lag.

krøvel vellevold

Quote from: "naitsirk"men korleis klare lag i europa å spela so mange kampar?

eit enkelt reknestykke:
england:38 kampar/8 mnd=4,75 kampar i mnd
norge:26/7 mnd=3,7 kampar i mnd

her e da vanskelig å pressa inn fleire kampar ser eg!
i tillegg kjem 2 cupar i england+e-cup for 6 lag.


Den engelske sesongen er NI måneder!

England: 38 k/9 mnd= 4,22 k pr mnd
Tyskland: 34 k/9 mnd= 3,78 k pr mnd
Norge med 16 lag: 30 k/ 7 mnd= 4,29 k pr mnd. Og er det VM eller EM: 30 k/ 5,5 mnd= 5,45 k pr mnd.
Norge med 14 lag: 26 k/ 7 mnd= 3,71 k pr mnd. EM-/VM-år: 26 k/ 5,5 mnd= 4,73 k pr mnd.

Forresten har UEFA lenge ønsket å redusere max. antall lag i øverste divisjon til 18 lag, pga for tett kampprogram. Altså ned til Tysklands nivå med 3,78 k pr. mnd.
Legg ned hele klubben!

Go Up