• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

En trist dag...

Started by Bataljonen, October 29, 2005, 21:51:03 PM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

Bataljonen

Dagen i dag var på flere måter en gedigen nedtur men det som overskygger fotballhelgen er skaden til Dagfinn Enerly.
Dagfinn Enerly brakk i dag nakken mot Start og risikerer å få varige lammelser.

http://pub.tv2.no/nettavisen/sport/tippeliga/fredrikstad/article483023.ece

Bataljonen sender hilsner til Dagfinn og håper det går bra etter operasjoner han skal igjennom i morgen.
Brukes kun til moderering på forumet!
Er ikke i bruk av Brann Bataljonen Bergen sitt styre!

Mvh
Christian Bøe

sekto

Ikke så mye å si om dette. Er fryktelig trist og noe man ikke unner noen fotballspillere eller andre mennesker.

Håper på positive rapporter så ikke 2005 sesongen avsluttes på en særdeles trist måte.

Beistet

Slutter meg til her.
Dette e fryktelig trist.
Håper han kommer godt ut av det, og forhåpentlig blir helt frisk igjen.

xTaTic

Håper virkelig han ikke er ødelagt for livet!
Det ville være utrolig trist for norsk fotball, og ikke minst for hans familie!!

Gud

Triste greier for Enerly. En meget sympatisk
spiller. Synes veldig synd på Raymond og Fredrikstad-laget som
opplever dette her når de skulle feiret sikker plass i TL.

Gull2006

Ja, kjenner at jeg blir skikkelig trist når jeg tenker på det. Håper at han blir frisk, og kommer seg tilbake til fotballen igjen.

flott gjort av Bataljonen.

Nettn

Forferdelig trist. Håper at han blir frisk igjen.

Candyman

Utrolig trist. Medaljer og plasseringer blir uviktig i kveld. Håper for all del han klarer seg. Med tanke på at han kan bli lam for livet, så blir ord fattig her... Håper operasjonen går bra, lykke til Dagfinn.
10% i 90 minutter eller 100% i 9 minutter?
Det er spørsmålet...

Gull2006

tenkte det kunne være greit å sende en liten melding på forumet deres, bare for å vise sympati..

http://www.ffksupporter.net/forum/kategori.php?id=1

Lurkin

Huff, synd, eneste som kunne stoppet meg å feire et Brann-gull måtte være at en spiller skader seg så alvorlig - eller at en supporter går bort (som det kan virke har skjedd i Klanen).
Berømte Brann fra Bergen

BrannFa(e)n

Herlighet. Jaja. Glemte å se innom dette emnet før jeg laget et eget om Dagfinn. Don't shoot. Trodde dette var et "Jeg-er-deppa,vif-tok-gullet"-emne.
rannfasiten

Lurkin

Fikk nummeret hans fra en FFK-supporter, sendte like godt en "god bedring" -melding med hilsner fra Brann Bataljonen Bergen, regner med alle føler sympati her, og kan ikke skade at han våkner opp i morgen og får vite at har folk som tenker på han i Bergen også.
Berømte Brann fra Bergen

Bataljonen

Under har jeg kopiert et svar fra en kyndig person som uttaler seg om skaden til Enerly, ikke akkurat hyggelig lesning....

QuoteRyggraden er svært mobil, noe som gjør at vi kan bende oss i alle mulige retninger. Dette blir mulig p.g.a ledd som hver av ryggsøylene er satt sammen med. I midten av ryggraden ligger ryggmargen, som kan sees på som en forlengelse av hjernen. D.v.s. at den er den del av sentralnervesystemet.

Ryggraden fungerer som en beskyttelsesmekanisme, som skal hindre at ryggmargen blir skadet, siden den er meget sensitiv for trauma.

Ut fra hver ryggsøyle går det nerver ut fra en liten kanal fra hvert enkelt ledd, som gir impulser til muskler i de respektive kroppsdeler.

Nerver som kommer utfra nakken kalles for brachiale plexus, og gir impulser til muskler i armene våre.

P.g.a. bruddet som Enerly nå har pådratt seg, har ryggmargen blitt skadet og klarer ikke å videresende signaler til muskler som den får beskjed om fra hjernen.

Nå er det slik at en viktig muskel (kalles Diaphragm) får impulser fra øvre del er nakken, nærmere bestemt ryggvirvel nr 4 (nakkeregionen kalles for cervical--> derfor sier vi Cervical 4). Denne musklen er hovedmuskelen som gjør at vi kan puste, også kjent som "mellomgulvet". Hvis denne skaden hadde skjedd ved nakkevirvel cervical 4, ville denne muskelen ikke fått impulser, noe som ville gjort at vi ikke ville vært istand til å puste.

Dette har ikke skjedd med Enerly, men fordi han ikke følelse i armer, betyr det at skaden har skjedd i øvre region av nakken. En konsekvense av dette betyr at alle nerver og muskler nedenfor skadestedet ikke får impulser, ergo pasienten blir paralysert eller lammet.

I utgangspunktet er en slik skade ikke til å rette opp, og heller da ikke bruke kroppen i aktiviteter som å gå.

Nå er det ennå uvisst om omfanget av skaden, men tidlige signaler gir ikke positive tegn, men dette blir mere beskjeder om i de neste 24 timene. Forøvrig skal Enerly opereres i natt på Ullevaal.
Brukes kun til moderering på forumet!
Er ikke i bruk av Brann Bataljonen Bergen sitt styre!

Mvh
Christian Bøe

ein71

Stiller meg i rekken av folk som synes dette er utrolig trist for Enerly og hans nærmeste. Man glemmer ofte hvor små marginene er når man står på tribunene å brøler og skriker. Ting får et litt annet perspektiv når slike ting skjer. Håper konsekvensene for skadene ikke blir som beskrevet av "fagkyndig person", krysser fingrer og tær for at Enerly skal bli frisk igjen.

abe78

Dette er utrolig trist. Regner med at han uansett er ferdig som ballspiller. Får bare håpe at han ikke blir lam resten av livet.
.og husk!

SKBrann BERGEN

tenkte jeg bare skulle skrive en liten hilsen fra oss i Bergen på forumet til ffk.


http://www.ffksupporter.net/forum/kategori.php?id=1
tore stå kommer alltid til å ha en stor plass i mitt hjertet!!

Go Up