• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Hvem ødela store stå?

Started by Gøran Holter, October 14, 2005, 13:28:19 PM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

Gøran Holter

Hva hadde man før? En stor(større enn klanen og lenge like stor), sammensveiset og flink syngende gjeng med egen fanzine(red army). Hva har vi nå? Det har vel blitt slått fast i en annen tråd, og er åpenbart for alle som går på stadion. Hvem er skyld i dette, ikke alene, men dog: det er vel liten tvil om at de velkjente, ironiske "guttene" i Barten og miljøet rundt på egenhånd sørget for å skape en felles oppfatning om at store stå er blodharry og for bønder. Så har vi oppnådd et mer velkledd og kult publikum, men stemningen...hvor forsvant den?

BL

Stemningen ble ikkje med ned igjen på Store Stå etter sesongen på Hansa.
Hansa-
Felt Z

Xminator

For å være helt ærlig var stemningen i 98 den dårligste noensinne. Ja, dårligere enn 2004 og 2005. Det var nesten ikke folk, og de som stod der klaget værre enn min far når han ser fotball på TV.

Lurkin

Synes den var veldig god før 2004. Og den er jo god noen kamper (16. mai). Men jeg tror noen problemer er den jævla midtgangen (vi synger jo tostemt, trestemt og hele pakken), mange har flyttet til Hansa, altfor mange ikke-syngende småunger, et lite snev av medgangssupportere og ja, gudene vet.

Blir for vanskelig å definere, men vi er jo helt fantastiske supportere.
Hvor mange bor det i Bergen? 230 000? Hvor mange reiste til Oslo 7. november 2004? Rundt 10% av byens befolkning. Hvor mange tok i mot spillerene i Bergen, selv om mange fremdeles var i Oslo? MANGE.
Så å sende en stor andel av byen for å gjøre Lyn-supporterene, som bor i Oslo, til latter er jeg rett og slett jævla stolt av.

Hva problemet for SS er nesten umulig å vite.
Berømte Brann fra Bergen

Toa

Den dagen man gjerdet inne storestå og laget egen inngang, så ble det en eksklusiv klubb for spesielt inviterte. Ihvertfall slik det virker for utenforstående. Blir ikke mye nyrekruttering av slik.
ribl! Utfordr! Takl! Slutt å putl! Sentr! Kontr! Samhandl! Utlign!!

Xminator

Det er klart bedre stemning på SS i dag enn det var første kamp 2004. Det er klart bedre stemning i dag enn det var i 1998.

Men. Hullet i midten var en tabbe. Det burde aldri vært sentrert slik. Selv feltet har etter min mening vært en betinget suksess. Om man klarer det samme på Hansa - fylle en tribuneseksjon med rødkledde Brannsupportere så bør vi være fornøyd.

Svarte til trådstarter må være at det begynte å gå nedover en gang på midten av 90-tallet.

Gøran Holter

Svarte til trådstarter må være at det begynte å gå nedover en gang på midten av 90-tallet.

monzilla

Det virker som storestå er blitt et stoppested før man flytter opp i hansa. At man har seg en 4-5 år på baken på SS før man flytter opp på hansa. På en annen side er det imponerende at når det koker på stadion koker det mer enn noen steder i landet, tiltross for at vi er i nedrykksstriden når det gjelder supporterklubb.

LandåsKongen

Du er helt på bærtur Holter!
Du gir noen menn som lagde en brann fanzine en gang i tiden skylden for at SS har blitt dårlig.
SS kan skylde på seg sjøl.

Personlig så kan jeg ikke identifisere meg med SS. Og Ekerhovds nylige uttalelse at man skal tilrettelegge bataljonen for familer og kvinner gir meg brekninger.

Bataljonen

Quote from: "LandåsKongen"
Personlig så kan jeg ikke identifisere meg med SS. Og Ekerhovds nylige uttalelse at man skal tilrettelegge bataljonen for familer og kvinner gir meg brekninger.


Media har sin egen måte å vri på alt man sier. For å gjøre det klinkende klart : Bataljonen som organisasjon ER for alle, gammel som ung, sittende som stående.
Brukes kun til moderering på forumet!
Er ikke i bruk av Brann Bataljonen Bergen sitt styre!

Mvh
Christian Bøe

Nixon

Rød makt på Hansa

Xminator

Barten ja. Tror ikke de hadde for mye å si. Barten-rævdilterene derimot... De som ville være like kule. De som kalte alt med en kvadratcentimeter rødt stoff på seg for klovner. Eller genistreken med sort hettegenser med brannlogo. Eller luringene som skulle "ta" bortesupporterene ... Det bør si sitt om hvor lite folk det var på SS i 98 når de uhindret kunne springe fra midten av SS (dvs uten å komme borti folk) til motstanderens lille SS-hjørne. Jeg står på mitt, i forhold til 98'årgangen er dagens gjeng på Store Stå kjempebra.

Hatten av om man klarer å få en stor gjeng til å synge 1 time før avspark igjen. Det blir vanskelig.

edit: Holdt på å glemme en personlighet. Han som alltid skriker "få ned de jævla skjerfene" når det synges "Byen 'e Bergen". Håper ikke det er samme person, men så lenge jeg kan huske har det vært en tøff drittunge av en 15-åring som skal roper de greiene der. Om det er samme person har han sett ut som en 15-åring i snart 15 år :p

Professoren

Den gamle Hansa-svingen var et tilholdssted for mange yngre paa samme maate som klokkesvingen var det. Naar det ble bygget sittetribune i Hansa, ble dette svaert dyrt for de yngre, som stroemmet til SS som var mye billigere. Dette er i hovedsak grunnen slik jeg ser det. At 'guttene" og andre eldre supportere ikke identifiserte seg med den yngre garde og den stadig mer politiske korrekte holdningen paa stadion er fullt forstaaelig. Tidligere var det mer "anarki" og spontanitet paa SS. Selv om jeg ikke er en av "guttene", og ikke kler meg i hverken Lacoste eller Stone Island, identifiserer jeg meg mye mer med de enn fjortismentaliteten paa SS. At miljoet rundt "guttene" har vokst og fortsetter aa vokse, er en naturlig motreksjon paa det politiske korrekte paa dagens SS

Kruxleiven


krøvel vellevold

Quote from: "LandåsKongen"Og Ekerhovds nylige uttalelse at man skal tilrettelegge bataljonen for familer og kvinner gir meg brekninger.


Det var vel lederen for Brann Stadion som uttalte at de ville legge til rette for familier og kvinner. BBB-lederen sa vel bare at Store Stå skulle være inkluderende for alle typer mennesker.

Jeg er av den oppfatning at kvinneandelen på fotballkamp ikke bør være mer enn 10-15%, mens den i en supportergjeng ikke bør overstige 5-10 %. Men det betyr IKKE at kvinner skal kastes ut eller ikke skal føle seg velkommen. Alle mennesker med følelser for BRANN bør være velkommen i supportergjengen, og i hvert fall i supporterKLUBBEN. Jeg er imidlertid sterkt skeptisk til alle disse jentene som er først og fremst opptatt av "sjønne" enkeltspillere, det sosiale rundt supportermiljøet, eller henger på SS pga en eller annen tøff gutt i parallellklassen. Jeg kan vel enkelt konkludere med at jeg er positiv til jenter i supportermiljøet som enkeltindivider, men ikke som gruppe...

Når det gjelder dette med familier... Håper vi ALDRI får like stor andel familier og kvinnfolk og unger som Lerkendal og Danskebåten. Når AaFK får en stor sjanse på Danskebåten, hører du bare et vanvittig høyfrekvent hyyyyyyyyyyyl. Stadionet deres er jo fylt opp av fjortisjenter og bestemødre. På Lerkendal er det SINNSSYKT mye unger. Og da snakker jeg om folk med ett siffer i aldersrubrikken. Hør bare når de har sånn "RO - SEN - BORG" og "Err - bee - kåå" rundt Stadion: Det er BARE lyse stemmer. Fysj og fysj!
Legg ned hele klubben!

krøvel vellevold

I det hele tatt slår det meg at en vesentlig andel av gjengen på SS og de som tar BBB-bussen på bortekampene, virker mer opptatt av det sosiale rundt, drikkingen og festingen, enn fotballen, kampen og Brann. Folk flest gidder ikke henge rundt med en  sånn harry rølpegjeng - og definitivt ikke reise på 36 timers tur med dem! SS-miljøet har et rølpete og harry image. Fjortiser og jenter gir oss dårlig lydstyrke og et puslete image. Og så er det en del fulle og aggressive tullinger som hater alt og alle, og er mer opptatt av å hate mostanderen, spillerne deres, og helst også sikkerhetsvakter og purk, enn å elske Brann og støtte laget. Disse gir oss et rølpete og harry image.

Og se bare på disse turene: Virker som de fleste har disse turene for å ha en unnskyldning for en 36-timers fyllakule. Hadde det vært gratis øl på en pub i nærheten av banen, hadde de glatt sittet der under hele kampen! Hadde de giddet å reise hvis de ikke kunne drikke på hele turen? Tror ikke det, nei! Folk er jo ofte så fulle på disse turene at de kubber i sitt eget spy. Herlig!
Legg ned hele klubben!

grei

Det blir feil å snakke om "skyld" som om det var snakk om en bevisst plan og at noen har mer "ansvar" enn andre. Men det er vel ikke tvil om at når et såpass toneangivende miljø trekker seg unna fungerer det som fluepapir på en masse andre folk.

Tilbake står en latterliggjort (dels fortjent, dels urettferdig) gjeng som har svært liten apell for andre enn de yngste. Stemningen synker og alle "taper"- men noens "feil" er det ikke, folk må få stå/sitte med hvem de vil, vi kan ikke kreve at folk skal stå på Store stå ut fra veldedighet.

Ricky

Quote from: "krøvel vellevold"På Lerkendal er det SINNSSYKT mye unger. Og da snakker jeg om folk med ett siffer i aldersrubrikken. Hør bare når de har sånn "RO - SEN - BORG" og "Err - bee - kåå" rundt Stadion: Det er BARE lyse stemmer. Fysj og fysj!


Det er vel mest fordi alle trøndere over 20 har ødelagt stemmebåndene på karsk, snus og kaldkjeft.

Go Up