• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

På tide å detonere de dårlige nyhetene...

Started by enavgutta, October 06, 2005, 17:21:47 PM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

enavgutta

Stor-Bergen boligbyggelag ønsker altså nå ikke å være med på byggingen av Stadion likevel.

Rasmus_brann

Bra innlegg. Triste greier, en rik onkel hadde vært noe. Hvorfor ikke spørre Idar Vollvik, tror han hjelper til hvis det trengs......??
et e ikke tvil at det går ann, så lenge hjertet står i Brann!

BrannFa(e)n

Bra inlegg. Ingenting å tilføye, bortsett fra at hele styret er ubrukelig, sammen med trenerteamet og det medisinske teamet.
rannfasiten

megleren

Jeg må jo si at jeg begynner å lure her. Brann alene har solgt faste seter til over ti mill. Og B. Dahl sier i i dagens B.T. at byggearbeidet starter som planlagt og Brann kan ikke spille R. L. hjemme i vinter. Visst dette som en av gutta skriver er riktig er det rart at det ikke fremkommer i dagens avis? Jeg tror en av gutta har drømt i natt, desverre. Han henviser ikke til fakta kilder og synser en masse her. Dessuten er jo den nye stadion utbyggingen full finansiert av boligsalg og Brann. Tror det ville være flott om dette boligselskapet trakk seg jeg.Da ville Brann vært herre over egen stadion igjen.. Med andre ord en vinn vinn deal for Brann.
r og blir et sittesvin på Hansa

Nixon

Merkelig sak all den tid enavgutta påstår at BT sitter på den informasjonen. At de vil spare den til Langeland er ferdig med sitt makkverk tror jeg ikke noe på. Og når Dahl sier at nye Stadion er i rute burde BT trukket dette i tvil jo før jo heller. For slik jeg kjenner media er de livredd for at andre (i dette tilfelle BA) skal ta saken. Og BT er ikke annerledes enn andre aviser i så måte vil jeg tro.

På VGD ble emnet også diskutert i dag og der var det en som jobbet i et rivningsfirma eller noe som hadde fått i oppdrag av Brann å rive gamle Sitte i begynnelsen av november.

Så jeg tar dette foreløbig med en klype salt.
Rød makt på Hansa

Motyka

Quote from: "Nixon"

På VGD ble emnet også diskutert i dag og der var det en som jobbet i et rivningsfirma eller noe som hadde fått i oppdrag av Brann å rive gamle Sitte i begynnelsen av november.



Får for guds skyld håpe de stopper dette rivningsfirmaet om enavgutta har rett!
elt fra Kniksen til Monkam, har mitt hjerte stått i Brann!

Halvgjort er velgjort!

Bombefar

Har vanskelig for å tro på det du skriver, men dette ville vært veldig trist.

kabelmann

Quote from: "Nixon"På VGD ble emnet også diskutert i dag og der var det en som jobbet i et rivningsfirma eller noe som hadde fått i oppdrag av Brann å rive gamle Sitte i begynnelsen av november.


Og i samme tråd ble det senere nevnt at en hadde vært på foredrag med Bjørn Dahl idag og at byggestart av ny hovedtribune skjer i november (såvidt jeg kan huske).

Tar trådstarters innlegg med en tønne salt.
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

Erik

Håper ikke det blir som før med Hansa.. bygger enda en ny tribune, så tar det evigheter før resten kommer på plass..

Straffe!!!

Og hvor pokker var alle dere "engasjerte sjeler" når vi andre var på medlemsmøte i Bataljonen?

Ha en fin kveld.

monzilla


Nixon

Quote from: "Straffe!!!"Og hvor pokker var alle dere "engasjerte sjeler" når vi andre var på medlemsmøte i Bataljonen?


Ikke fullt så engasjert tilstede på jobb...:)
Rød makt på Hansa

enavgutta

Det er godt mulig det har skjedd noe over natten. Har Brann og Stor-Bergen kommet frem til et kompromiss i tolvte time? Kanskje Stadion blir en drabantby for alt vi vet. Klubben har slitt med å finne ny finansiering, så det kan virke som om Stor-Bergen kan sitte på de beste kortene i en forhandlingssituasjon. Muligens flere leiligheter i komplekset? Vel, akurrat dette blir kun spekulasjon. Men ellers er ikke mine kilder som gatemixen fra VGD.

Blir interessant å se her, hvem som blir vinneren... Brann eller boligbyggerlaget.

monzilla

du får unnskylde min skepsis, enavgutta, men hvor har du alt dette fra?
Er dette teorier slik at du kan si "hva sa jeg" dersom ting skjærer seg? Ren synsing? Eller kan du begrunne påstandene dine, gjerne med kilder eller gode argumenteR?

Mico

Det er mye som skurrer i framstillingen her.
For det første er det slik at Brann og dette andre selskapet eier stadion ca 50 % hver.
Det sier da seg selv at begge parter må gå inn med samme sum.
I hvert fall vil det være urealistisk å tro at Brann betaler mer, ettersom det vil være det samme som å gi penger til boligbyggelaget.

Samtidig er det lite realistisk å tro at man skal få noe særlig med utenforstående investorer med (sett vekk i fra at noen gjerne betaler noe av Brann sin del), uten at man tilbyr eierandeler, ettersom dette vil medføre at man ikke bare gir penger til Brann, men også boligbyggelaget.

naitsirk

virker og litt underligg om boligbyggelaget berre kan trekka seg ut av prosjektet utan noko som helst form for kompensasjon.
men da e vel typisk brann å ikkje ha ein sånn avtale.

men so lenge dahl ikkje seier noko anna, so går eg for ny stadion.

Superjack

Må komme med ett lite spørsmål: Hvorfor bestemte stor-bergen at de skulle bygge hovedtribunen først for ca 2 uker siden?

Kilde: Prosjektleder i Stor-Bergen.

Så vi får vente og se. Rykter uten bekreftelser vil jeg ikke kommentere før jeg vet med sikkerhet.

MEN: jeg har hele tiden sagt at jeg tror ikke det kommer noe ny stadion før jeg faktisk ser at de begynner å bygge. Husker med gru all gørra som kom frem etter at hansa tribunen ble bygget....
Brannsupporter.

kabelmann

I utgangspunktet ikke så veldig merkelig. De slettet jo tross alt gjelden til Brann når de tok over halve anlegget. Om de skulle trekke seg ut så ville jo det vært hurra og jubel for Brann, så noen kompensasjon tror jeg ikke ville vært tema engang.

Forøvrig har jeg vanskelig å se for meg at Stor-Bergen skulle trekke seg ut av noe slikt som dette. Beliggenheten er enestående med tanke på at du kan få rundt 150 leiligheter såpass sentrumsnært. At de må punge ut med 150 millioner i stadionanlegg for å kunne bygge disse leilighetene tror jeg markedsavdelingen bare gliser bredt for: "Sentrumsnære leiligheter med ørten mål grøntanlegg i bakgården!" ... "Leiligheter med superstjerner som nærmeste nabo!"
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

AtroZ

Såvidt jeg husker fra avisene, så gav Stor-Bergen-boligbyggelaget Brann bare 1 mill for 51% av aksjene til Brann stadion as. Gjelden på stadion ble så overtatt av det nye selskapet, det samme ble stadion. En del av gjelden ble avskrevet av den svenskebanken, pga deres kundeforhold med Stor-Bergen. Banken nektet å inngå en lignende avtale med en bergenser som sa seg villig til å gi brann den samme millionen(eller brann aleine for den saks skyld).

Bortsett fra de som ble avskrevet, betjenes gjelden av Brann stadion as, dvs av brann (ikke storbergen). Så nå eier storbergen 51% av en jævlig verdifulltomt. Som de altså fikk for 1 mill. Den skal de bygge boliger på. Planen var å bygge stadion et annet sted, for så å bygge boliger på heletomten. Nå skal altså det bygges leiligheter på bare deler av tomten. Fortsatt en fantastisk bra deal for storbergen, som utnyttet Brann når de var på sitt skjørest. Dette har absolutt ingenting med patriotisme, eller at storbergen vil hjelpe brann.

Sånn ser jeg det. Hvertfall frem til stadion er ferdigbygget og vi får fakta på bordet.(Hvis noensinne)
Football is a game in which a handful of fit men run around for one and a half hours
watched by millions of people who could really use the exercise.`

atlascopo

enavgutta er en klovn. Storestå blir revet etter Odd kampen, Og vi får en ny hovedtribune på nordre side. Dette fordi naboene ikke enda har godkjent en så høy tribune der dagens hovedtribune står. Og brann har ikke tid til å vente på denne godkjenningen. dermed bygger de først nordre tribune, og bytter om i forhold til slik tribunene var tenkt plassert.

Digg.

Kirk

Bra at det ser ut til å skje noe! (Selv om bystyret fortsatt har mulighet til å kødde det til . . .)

Det eneste kjipe er at fremtidige planer om å legge tak over Stadion ryker pga. at noen få naboer har sendt inn protester. I følge BT har altså Veidekke fått oppdraget med å bygge ny nordre tribune og klokkesvingen, men skal de bygge begge nå, eller blir det kun langsiden som blir klar til neste år?

jegløh

Scenarie A: I en stund nå har byggherren til byens fremste prestisjebyggeprosjekt visst at prosjektet ikke skulle realiseres. Det samme har byens største (landets fjerde største) avis og enavgutta (heretter kalt Deep Throat) visst.

Deep Throat lanserer bomben på supporternes forum. Avisen velger å drøye med scoopet til fotballkorrespondenten er ferdig med artikkelserien om Branns dårlige spill.

Stadig uten lyd fra verken SKB, SB eller avisen kommer nyheten fra Deep Throat om en løsning i tolvte time.

Veidekke kontrahert til å utføre jobben.

Scenarie B: Enavgutta er en klovn.
Fucking Hell!!!"
-Robbie Winters etter at Helge B har blåst en ferdigdempet pasning i ansiktet hans mot Moskva.

Xminator

Tror egentlig Enavgutta skal konstentrere seg om å sy Miller på skottlandsflagget sitt.

P-K

http://fotball.bt.no/nyhetsarkiv/article.jhtml?articleID=87095

Vridningen av anlegget er idiotisk. Med Branns nye kriseplan blir anlegget enda dårligere enn først antatt. Kan noen snart få satt en stopper for dette.

Nye anlegg dukker opp som paddehatter i det ganske land, og vi driver fortsatt og vil flikke på et anlegg som ikke holder mål.

Vi trenger et skikkelig stadion, og det kan IKKE ligge på Nymark!!
lo til Chelsea - 3,75 millioner, Harrys lydanlegg - 3 millioner, Hansasvingen - 40 millioner+. Følelsen den dagen Brann vinner serien - Ubetalelig!

Christian

Quote from: "P-K"
Vi trenger et skikkelig stadion, og det kan IKKE ligge på Nymark!!


Litt seint for det om du vil at Brann skal spille toppfotball i Bergen de kommende sesongene. La no for gudsskyld ikkje denne debatten òg ende opp med en diskusjon om hvor det er best å bygge ny Stadion. Hjelpes...

Xminator

Synest egenlig Plan B er bedre. Hvorfor? Fordi det gir samme antall sitteplasser, og det gir høyere antall sitteplasser frem til Stadion er ferdig. Hvem vet, kanskje får de bygge litt høyere på sørsiden når kommunen har godkjent en plan som velforeningen faktisk er enig i, men som ett par kverulanter har satt seg imot?

P-K

Quote from: "Christian"
Quote from: "P-K"
Vi trenger et skikkelig stadion, og det kan IKKE ligge på Nymark!!


Litt seint for det om du vil at Brann skal spille toppfotball i Bergen de kommende sesongene. La no for gudsskyld ikkje denne debatten òg ende opp med en diskusjon om hvor det er best å bygge ny Stadion. Hjelpes...


Det tar mye mindre tid å bygge fra scratch enn å flikke på det vi har idag.

Jeg har vært i mot dette fra starten, og denne endringen gjorde det ikke akkurat bedre. Nå blir høydeforskjellen mellom tribunene stor, samtidig som den dårligste tribunen blir stående lengst. Anlegget blir styggere og enda mindre praktisk anlagt. Vi dummer oss ut for fotballnorge ved å prøve å utbedre Stadion.
lo til Chelsea - 3,75 millioner, Harrys lydanlegg - 3 millioner, Hansasvingen - 40 millioner+. Følelsen den dagen Brann vinner serien - Ubetalelig!

Xminator

Der er jeg uenig P-K. Den dårligste tribunen sett fra mitt ståsted som tilskuer er klart nordre.

Og vi dummer oss enda mer ut ved å ikke ha ett stadion å spille på. Nytt stadion ett annet sted i Bergen, såpass sentrumsnært at det faktisk blir en oppgradering, er ett luftslott plassert flere år inn i fremtiden. Brann trenger nytt stadion .

Nixon

Hadde vi hatt en sentrumsnær tomt klar og byggetegningene i hånden hadde det nok vært like kjapt å bygge nytt. Men det er utopi å tro at disse tingene vil bli klare i vår ganske så trange by på noen år. Og med et NFF som bare blir mer og mer utålmodig må det nesten bli slik.
Rød makt på Hansa

chris_henrik

Da vi tydeligvis enda er på et stadie hvor det er mulig å gjøre store endringer på utforming.

http://www.mffsupport.com/arenautformning.pdf

Malmø FF er også i prosessen med å bygge nytt, og her har Mffsupport laget et dokument som beskriver ulike forhold ved arena bygging som vil bedre opplevelsen som tilskuer. Noen som har kontakter i Brann som kan tipse sportsklubben om dette?
<BRANN> ..... DKFM

atlascopo

Quote from: "P-K"
Quote from: "Christian"
Quote from: "P-K"
Vi trenger et skikkelig stadion, og det kan IKKE ligge på Nymark!!


Litt seint for det om du vil at Brann skal spille toppfotball i Bergen de kommende sesongene. La no for gudsskyld ikkje denne debatten òg ende opp med en diskusjon om hvor det er best å bygge ny Stadion. Hjelpes...


Det tar mye mindre tid å bygge fra scratch enn å flikke på det vi har idag.

Jeg har vært i mot dette fra starten, og denne endringen gjorde det ikke akkurat bedre. Nå blir høydeforskjellen mellom tribunene stor, samtidig som den dårligste tribunen blir stående lengst. Anlegget blir styggere og enda mindre praktisk anlagt. Vi dummer oss ut for fotballnorge ved å prøve å utbedre Stadion.



Må si du fremstår snart som en like stor klovn som tråd-starter. Er langtifra sikkert det blir noe høydeforskjell mellom tribunene. De har som sagt nå to nye år på seg for å få de rette reguleringene på plass så det blir likt, før de starter å bygge nye søndre. Når det står ferdig tror eg det blir ett veldig bra annlegg. Bir riktignok 2 forskjellige stiler Hansa og Resten. Men aldri om det kommer fremstå som noe lappeteppet. Og siden tribunene nok blir like høy som Hansa, ligger det til rette for at de svingene kan bygges ut på kort tid ved behov for utvidelse.

Xminator

Det de sa da de startet prosjektet var:
* Bratte tribuner
* Ingen søyler
* Intimt
* En etasje
Har ikke hørt noe som tilsier at de 4 punktene ikke er der fortsatt.

Det er mye det som står i det dokumentet. Det som var "feil" på skissen vi fikk tidligere er at inngangen er plassert nede på baneplan. Det betyr at man får store hull i tribunene (god illustrasjon i Malmøs dokument). Jeg mener inngangene skal så høyt opp på tribunene som overhode mulig.

Det andre vi ikke har fått høre noe om enda er takets utforming. Håper de gjør som i det dokumentet og laget "bøy" fremme på taket.

Det tredje er ståplasser som vist i dokumentet. Mange gode ideer der. Jeg vil som sagt helst ha dette fordelt over to felt sentralt på en langside.

Det er vel for sent å gjøre noe nå. Anbudet er avsluttet og anlegget starter om en måned.

Noen som vet om de endelige skissene/planene ligger tilgjengelig på nett? Så vi kan finne høyde og bredde på hver seterad (igjen var det dokumentet flott lesing. tør vi håpe på 80x50?)

enavgutta

Folkens ! Klovnen her. Vel vel vel... vi kan jo lese mellom linjene at Brann tapte forhandlingene og nå alt er på Stor Bergen sine premisser. Så kan man skylde på "enkeltstående naboprotester" så mye man vil i den offisielle versjonen.

Xminator

Joda, men er det ikke på tide å slutte å ro nå?

grei

De dårlige nyhetene er vel at det er Veidekke som skal bygge. Det er jo ikke akkurat noe fruktfat de har fått i stand med Hansa-tribunen.

mobli

Jeg husker at vi var flere som syntes at Hansa så ganske bra ut da den ble bygget, og jeg synes fremdeles den ser helt ok ut.
Eneste negative er at den er delt i 2 etasjer og at det er stolper som sperrer for utsikten...

Erik

Vell, de nye tribunene skal vere 1 etasje uten stolper.. De bygger jo den nye tribunen i Sogndal no..

jegløh

Quote from: "enavgutta"Folkens ! Klovnen her. Vel vel vel... vi kan jo lese mellom linjene at Brann tapte forhandlingene og nå alt er på Stor Bergen sine premisser. Så kan man skylde på "enkeltstående naboprotester" så mye man vil i den offisielle versjonen.


Til opplysning: StorBergen får nå en etasje med leiligheter siden leilighetstribunen blir der hvor hovedtribunen er i dag. De ønsket andre siden da de fikk to etasjer med leiligheter her.
Fucking Hell!!!"
-Robbie Winters etter at Helge B har blåst en ferdigdempet pasning i ansiktet hans mot Moskva.

Kalinkasvingen

Quote from: "grei"De dårlige nyhetene er vel at det er Veidekke som skal bygge. Det er jo ikke akkurat noe fruktfat de har fått i stand med Hansa-tribunen.


Nå har det aldri vært entreprenøren som bestemmer hvordan Stadion skal se ut. Det er det Brann Stadion AS som bestemmer. Den er enormt grei!

Når det gjelder høyden på tribunen som skal erstatte "gamle sitte", så er naboprotestene uungåelig etter at Brann prøvde seg med noen finter. De fikk tillatelse for den utvidelsen som ble foretatt for noen år siden, men med en gitt høyde på tribunen inkludert flomlyset. Så bygde de en halv meter lavere og satt opp tre meter høye lysmaster,som aldri er godkjent, langs hele siden. Nå prøvde de seg med å få denne høyden godkjent fordi de hadde jo lysmastene der allerede. Det hadde vært bedre å samarbeide med naboene.

enavgutta

Quote from: "jegløh"
Quote from: "enavgutta"Folkens ! Klovnen her. Vel vel vel... vi kan jo lese mellom linjene at Brann tapte forhandlingene og nå alt er på Stor Bergen sine premisser. Så kan man skylde på "enkeltstående naboprotester" så mye man vil i den offisielle versjonen.


Til opplysning: StorBergen får nå en etasje med leiligheter siden leilighetstribunen blir der hvor hovedtribunen er i dag. De ønsket andre siden da de fikk to etasjer med leiligheter her.


Godt. Hensikten med innlegget var jo å få mer fakta på bordet og få en avklaring rundt den videre utvikling av Stadion.

Ingenting er mer hyggelig å høre at det ser ut til å bli best mulig løsning for Brann. Det er faktisk reelt at prosjektet holdt på å strande. Samtidig vedgår jeg, at jeg ikke hadde fått med meg siste døgns "gjennombrudd" i saken, altså dagens aviser da innlegget gikk i "trykken".

Så da er vel alt vel foreløpig:-) Det vil si ... Jeg frykter at man ønsker å styrke egenkapitalen ytterligere ved å selge Fussballgott i januar.

gull05

E` det mulig??? Dette er bare tull og oppspinn!!!! Stadion påbegynnes etter siste hjemekamp mot Odd Grenland. Sendte en mail Til Bjørn Dahl, han bekreftet dette. Altså Den store bomben er bare fiksjon og oppspinn fra en skrivekåt ung mann..
ød makt.

Nixon

Quote from: "gull05"E` det mulig??? Dette er bare tull og oppspinn!!!! Stadion påbegynnes etter siste hjemekamp mot Odd Grenland. Sendte en mail Til Bjørn Dahl, han bekreftet dette. Altså Den store bomben er bare fiksjon og oppspinn fra en skrivekåt ung mann..


For Bjørn Dahl vil jo selvsagt avsløre spillet i kulissene til en tilfeldig supporter. Selvsagt...
Rød makt på Hansa

enavgutta

Bjørn Dahl hadde i dag et foredrag på BI om tingenes tilstand i Sportsklubben om dagen. Slik har "Richard" på forumet www.skbrann.org oppsummert det som handler som Stadion.



Og plutselig ble jeg urolig igjen... jeg som begynte å få mistanker om at alt var den skjønneste orden nå, tross alt.

monzilla

vel, jeg tror ikke han hadde løyet et annet menneske rett opp i trynet, hadde det vært uklarheter hadde han vel kommet med et utsagn som gjør det mulig å trekke seg.
feks "vi vil mest sannsynlig begynne etter odd-kampen, må bare gjennom siste runde i styret" eller noe

Xminator

Nå er vel finansieringen av Hovedtribunen og Klokkesvingen på plass all den tid de skriver kontrakt på 120 millioner med Veidekke. Om Brann "dekker" mer enn 49% av dette betyr vel det at de får en større prosent av selskapet? Det ville jo være naturlig. Tviler på at boligbyggerlaget er spesielt giret på å gi fra seg kontrollen, så de spytter nok i sine 51%. At finansieringen av Gamle Sitte ikke er på plass er vel ikke helt utenkelig.

I BT (eller BA, en av de var det ref rapport om overskudd levert til lisensnemda) ble det jo sagt at det var "millioner" til å forsterke stallen før neste sesong. De fabler også om å fullfinansiere Vaagan Moen gjennom sportsklubben. Så helt galt kan det da ikke stå til?

grei

Quote from: "mobli"Jeg husker at vi var flere som syntes at Hansa så ganske bra ut da den ble bygget, og jeg synes fremdeles den ser helt ok ut.
Eneste negative er at den er delt i 2 etasjer og at det er stolper som sperrer for utsikten...


Tja. Det er mye som er galt med Hansa.

1. "Billig" utseende (bølgeblikk/betonginntrykk)
2. To "etasjer"
3. For "feltete". Bedre med flere men mindre gangveier.
4. Sjenerende stolper
5. Taket er ikke langt nok (det regner langt opp på nedre felt), og det er laget med materialer som ikke tar vare på lyden på noen god måte.
6. Tribunen er ikke nær nok banen
7. Inngangene er klumsete og alt for plasskrevende.

Rent bortsett fra dette er det en utmerket tribune, med god sikt og ofte god stemning. Men jeg håper virkelig de nye tribunene bygger de nye tribunene langt bedre.

BrannFa(e)n

Er enig med det meste bortsett fra inngangene, som jeg synes er rimelig greie. Men jeg kan slenge på en åtter:

8. Det er ikke bratt nok. Tribunen går altfor mye bakover og altfor lite oppover. Det er hellegraden som er en av to hovedpunkt i en intim arena: Hellegrad og at stadionen er lukket igjen. Det er hva jeg mener iallfall.
rannfasiten

Erik

Om du følger litt med, så får ikke Brann lov å bygge til himmels, Da blir de ikke så bratte, men de legger de litt bakover.. De nye tribunene som kommer vil vere litt brattere enn Hansa sin..

BrannFa(e)n

Yes, men det er fortsatt et minus, er det ikke? :)

Det er derfor jeg er delvis imot hele fornyingen. Hadde Brann bare fått et helt nytt anlegg kunne de skissert og hatt det så bratt de bare ville, med visse begrensninger. Håper Brann flytter ut av Stadda i rundt 2030.
rannfasiten

Erik

Hvorfor er det så minus da? har du problemer med å se helt frem? Så lenge mann ser så er jo d det viktigste..

Go Up