• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Brann og bergenspatriotisme

Started by krøvel vellevold, September 26, 2005, 10:09:43 AM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

krøvel vellevold

Legg ned hele klubben!

Nixon

Vi synes det er en fjær i hatten for oss når vi har så mange Brannsupportere fra andre steder i landet som ikke har en naturlig tilknytning til byen vår. Men vi hadde aldri respektert en bergenser (utflytter eller ikke) som hadde meldt seg inn i Klanen. Aldri!
Rød makt på Hansa

Xminator

Bli vant til det. Som norges eneste spillende lag vil vi få mange av dem. Så får det heller være at de ikkje skjønner at Bergen er verdens peneste by ;)

krøvel vellevold

Quote from: "abe78"
Quote from: "krøvel vellevold"er ikke Brann- og bergenspatriotisme uløselig knyttet til hverandre?


Nei.
Legg ned hele klubben!

anita

På en måte kan du selvsagt si at Bergenspatriotisme og brann er knyttet til hverandre, men samtidig kan du si at det ikke er det. Man må ikke nødvendigvis være Bergenspatriot for å like fotball-laget brann.

Jeg er selv rogalending, men brannsupporter, noe jeg har vært så lenge jeg kan huske. Helt fra jeg var liten har min far (som er bergenser) printet inn i hodet på meg at "byen e Bergen og laget er Brann". Jeg vil nå mene at jeg er en like god supporter selv om dialekten min er litt annerledes enn den dialekten den store majoriteten av brannsupportere snakker. Nå skal det sies at jeg ikke har noe som helst imot Bergen by, imotsetning til hun som ble nevnt i første innlegget, og at kanskje saken blir litt annerledes.

Slik jeg ser det må det jo være et kompliment for sportsklubben brann, og supportergruppen, at man klarer å knytte til seg supportere fra andre steder i landet. At den fotballen laget spiller er så attraktiv at andre enn hordalendinger utvikler følelser for klubben må jo være positivt.

brannsupporteren:-D

Det er jo en klar sammenheng mellom brann og bergenspatriotisme men det gaar jo sikkert ann aa vaere brannsupporteren uten aa elske bergen da. Snodig, men mulig.
url=http://www.bergenck.net]BCK HJEMMESIDE[/url]

Henki

Det å være Bergenspatriot er uløselig knyttet til det å være Brannsupporter. Man kan ihvertfall ikke heie på et annet lag og hevde at man er Bergenspatriot.
Men man kan utmerket godt være Brannsupporter og ikke være Bergenspatriot. At en person fra Stavanger eller Kristiansand eller hvorsomhelstellers som heier på Brann synes hjemstedet sitt er finere enn Bergen får så være. Så lenge man holder med Brann og repsekterer at vi Bergenspatrioter ser på det som en del av vår identitet som Bergensere å heie på Brann så er alt i skjønneste orden. Synes jeg.
Ballen skal fremover!

Xminator

Vet da pokker jeg, det var da en viss fyllingensupporter som gav seg katten i Brann, men han var vel Bergenspatriot så det holdt? Det å være bergenspatriot gir ikke automatisk at du er Brannsupporter, og omvendt. At du har en stor andel som tilhører begge leire er vel sannsynlig.

BRANN gutten fra Os!

RANN<3

SKB e BEST!!!

Bergens-patroisme og Brann-patrioisme hørere uten tvil sammen!
Stolt over Brann, stolt over Bergen

Kjenner en bergenser som e medlem i Klanen, idiot.
idelse og smerte..eller bare ren plankekjøring.

enavgutta

Jeg vil heller kalle det den evige bergenske naivoptimismen :-)

krøvel vellevold

Når man er Brann-supporter så vil man jo få et "bergenser"-stempel på seg. I hvert fall som gruppe. Mediene forteller gjerne at "14000 bergensere jublet hemningsløst", "1000 bergensere hadde funnet veien til Stavanger", etc. Dette gjelder forsåvidt også laget og spillerne: "Bergenserne tok sin fjerde strake seier", "Bergenserne overtok føringen i kampen" osv. Og uansett om man er en Brann-spiller fra Gambia eller Brann-supporter fra Stavanger, så vil man som del av gruppen regnes som bergenser. Derfor mener jeg at man som Brann-supporter også får rollen som "bergenser". Da virker det merkelig for meg å være "imot" Bergen og bergensere når det gjelder bypatriotisme. (At de f.eks. støtter Stavanger by mot Bergen by, men støtter Brann mot Viking). Trodde liksom lokalpatriotisme og favorittlag hang noenlunde sammen...

Det var noen her som nevnte en eller annen "bergenser" som er klansmedlem. Da er det jo en del spørsmål som dukker opp: Synger han med på "Hater Bergen By"? Snakker han kanskje østlandsk med sine klansvenner? Kanskje han synger "Snakk norsk bønder!" til oss? Bor han i det hele tatt i Bergen? Det som imidlertid synes klinkende klart, er at han er medlem i Klanen pga Klanen - ikke pga VIF. Uten Klanen hadde ikke VIF vært mer verd enn Lørenskog. Sånn er det med DEN saken!
Legg ned hele klubben!

Glimten

Tynt eksempel Krøvel. At mediene kategoriserer Brannspillere og deres supportere som bergensere er vanlig praksis. Det er klubben de skriver om. Det hadde jo vært artig å skrive at "En bergenser, en odding, en jærbu, en ostring, en islending, en østlending, en siddis, to skotter og en australiener(skrives kanskje ikke slik) tok sin fjerde seier".

Jeg kan likevel forstå poenget ditt, men eksemplet ditt med siddis-damen viser vel at det ikke nødvendigvis er slik at bypatriotisme og favorittlag henger sammen. Hun er muligens unntaket som bekrefter regelen.

Jeg tror også at bypatriotismen står veldig mye sterkere i Bergen enn noen annen by i Norge, så det er kanskje derfor du reagerer slik på dette tema.

Xminator

Jeg tror ærlig talt at de i Aalesund knuser alt og alle når det gjelder bypatriotisme ;)

dex1974

Er 31 år gammel og er fra Oslo.
Min far flyttet fra Bergen på slutten av 60-tallet men flyttet tilbake med meg,min mor og min første lillebror for en periode på 70-tallet (fra jeg var 2-6 år gammel) før vi flyttet tilbake til Tiggerstaden før jeg skulle begynne på skolen i 1981.
Elsker Brann og Bergen og føler meg mye mer "hjemme" når jeg er i Bergen enn i nitriste Oslo.
Er jobb og venner som holder meg igjen men jeg har lovet meg selv at EN gang skal jeg flytte til Bergen...og det blir for godt!!!

Snakker østlandsk men kan skarre på r-ene så derfor synger jeg alltid på bergensk når jeg er på kamp!!!
Ekte lidelse fra 1982 frem til no!

Glimten

Xminator Skrevet: Lør Okt 01, 2005 9:13 am    Tittel:  

--------------------------------------------------------------------------------

Jeg tror ærlig talt at de i Aalesund knuser alt og alle nÃ¥r det gjelder bypatriotisme  


Det tror ikke jeg.

BL

Brann og Bergen er to sider av samme sak. Hvertfall for min del.
Hansa-
Felt Z

jako

Quote from: "Xminator"Jeg tror ærlig talt at de i Aalesund knuser alt og alle når det gjelder bypatriotisme ;)


Ingen slår bergensere i patriotisme. Iallfall ikke i Norge. Bergen har en kultur og historie som er helt unik i landet vårt.
quot;One Evertonian is worth twenty Liverpudlians,"
-Brian Labone

Mort1

Quote from: "Xminator"Jeg tror ærlig talt at de i Aalesund knuser alt og alle når det gjelder bypatriotisme ;)


Vær så snill og si at du kødder. Om du er fra Bergen og klarer å si noe sånt e det skandale. E du Bergenser bør du vite at ingen slår Bergensere når det gjelder patriotisme. Halve ålesund bor jo i Bergen By.
lt For Bergen!

Kollevåg�

Kjenner faktisk en bergenser som er RBK "supporter". Han er da riv ruskende gal, og kommer helt klart til å skifte mening når RBK rykker ned. Vet det er flere som "holder med det beste laget". Da blir det jo ikke noe lidenskap i det, siden prestasjonene varierer. Helt fra jeg så en fotball og begynte å interessere meg for denne unike sporten, har laget vært Brann.
#9829;Brann♥
♥Brann♥

Gud

Har også en kompis som er bergenser, men som er RBK-supporter. Det verste er at han snakker kav bergensk og ville være den personen du minst ville tro var en RBK-supporter.

oddewo

ddewo Mitt hjerte står i BRANN
Hvor står ditt???

Stalin

haha dette er jo latterlig, er du nødt Ã¥ elske byen pga du elsker fotballlaget..? Dette for min del handler om fotball og ikke hvilken by jeg liker.. Liker heller ikke den bergenske dialekta og bergen er jo ikke akkurat et fruktfat..  Ser ingenting galt med Ã¥ ikke like Bergen selvom du heier pÃ¥ Brann..

krøvel vellevold

Quote from: "Xminator"Jeg tror ærlig talt at de i Aalesund knuser alt og alle når det gjelder bypatriotisme ;)


Fordi de plutselig ble interessert i fotballaget sitt da de var i ferd med å rykke opp til eliten første gang? Denne "voldsomme" lokalpatriotismen der oppe var det jo ingen som hadde hørt noe om før 2002...
Legg ned hele klubben!

krøvel vellevold

Quote from: "Glimten"Tynt eksempel Krøvel. At mediene kategoriserer Brannspillere og deres supportere som bergensere er vanlig praksis. Det er klubben de skriver om. Det hadde jo vært artig å skrive at "En bergenser, en odding, en jærbu, en ostring, en islending, en østlending, en siddis, to skotter og en australiener(skrives kanskje ikke slik) tok sin fjerde seier".

Jeg kan likevel forstå poenget ditt, men eksemplet ditt med siddis-damen viser vel at det ikke nødvendigvis er slik at bypatriotisme og favorittlag henger sammen. Hun er muligens unntaket som bekrefter regelen.

Jeg tror også at bypatriotismen står veldig mye sterkere i Bergen enn noen annen by i Norge, så det er kanskje derfor du reagerer slik på dette tema.


Jeg mener fotballpatriotisme i Norge for en stor del handler om lokal tilhørighet.
Legg ned hele klubben!

Xminator

Quote from: "krøvel vellevold"
Quote from: "Xminator"Jeg tror ærlig talt at de i Aalesund knuser alt og alle når det gjelder bypatriotisme ;)


Fordi de plutselig ble interessert i fotballaget sitt da de var i ferd med å rykke opp til eliten første gang? Denne "voldsomme" lokalpatriotismen der oppe var det jo ingen som hadde hørt noe om før 2002...


Det sier vel strengt tatt mer om deg enn om de der oppe. De er, har alltid vert og vil sikkert fortsette å være noen skikkelige lokalsjåvinister i Aalesund uavhengig av fotball-lag i eliteserien. Om de forsvinner ned noen divisjoner igjen, så slipper du selvfølgelig å høre fra dem igjen. Jeg fikk min dose Aalesundpatriotisme gjennom fullført førstegangstjeneste for over 15 år siden. Tror ikke de hadde noe fotball-lag å snakke om den gangen, men nesegrus beundring for seg selv hadde de, og den sprang runder rundt det meste av lokalpatriotismen fra Bergen. Alt dreier seg ikke om fotball vet du.

Min mening er at Batalajonen og Brann skyter seg selv i hodet om Brann = Bergen. Brann er ett av de lagene som har markedskraft ut over eget lokalmiljø. Om Brann fortsetter å spille seg til posisjoner på øvre halvdel av tabellen så er det noe som vil tilta i styrke.

hocey

Det er en meget interessant diskusjon som blir tatt opp I denne diskusjonen. Hvis en ser litt utover Norges grenser er blidet iklart. De baskiske klubbene I Spania (Real Sociedad og AT Bilbao) representer klart sitt folk og er viktige symboler for Baskernes ønske om Ã¥ holde pÃ¥ sin egen identiet. Det samme kan sies om Barcelona der klubben er den viktigste instutisjonen for Ã¥ hevde sin identitet ovenfor sin gamle hovedfiende Castillianerne. Liverpool og Manchester City er klare klubber som er by lag I England og som sterkt representerer den byen de har tilhørighet, mens Olympic Marseille har til en hvis grad en slik rolle I Frankrike. Feyenord og Ajax er ogsÃ¥ viktige symboler I kampen mellom hva som strengt tatt er den viktigste byen I Nederland: Rotterdam eller Amsterdam. Motsatt finnes det klubber med en bred appell til hele landet hvor klubben befinner seg I. En annen interessant rivalisering finner en I Milan hvor borgerskapets klubb var Inter representert med de blÃ¥ stripene I drakten mens Milan var arbeidernes klubb representert med de rød stripene. Den samme rivaliseringen finnes mellom Boca Juniors og River I Argentina.  Motsatt pÃ¥ enden finner en klubber som Juventus, Benfica, Bayern Munchen og til dels Rosenborg som selv om de har sterk tilhørighet I byene de kommer fra ogsÃ¥ til dels representerer hele landet de kommer fra og som jeg vil tro er svært populære mange andre steder I landet ellers da de ikke er sÃ¥ kontroversielle.

Jeg tror nok at Brann tilhører mer den første gruppen her enn den andre grunnet vår historie og vår rivalisering både med Oslo (pga at hovedstaden ble flyttet) og Stavanger og Trondhem om å være mest viktig by. Kamper om slike symboler blir I dag utspilt på fotballstadioner og derfor blir Brann så viktig symbol for Bergen. I tillegg mener vi jo selv at Bergen er en meget spesiell by I Norge. Jeg sier ikke med det at en ikke kan holde med Brann hvis en kommer fra andre kanter av landet, men det er nå en gang slik at det blir litt rart å holde med et lag hvis du ikke liker byen, folket etc. Spesielt I et tilfelle som Brann hvor disse tingene etter min mening henger slik sammen. Kjenner selv mange fra andre kanter av landet som holder med Brann og en av grunnene til det er nettopp at de finner hele Bergensmiksen så spennennde.
tenhus kan lett bryte sammen når de er dårlig bygget

krøvel vellevold

Quote from: "Xminator"
Quote from: "krøvel vellevold"
Quote from: "Xminator"Jeg tror ærlig talt at de i Aalesund knuser alt og alle når det gjelder bypatriotisme ;)


Fordi de plutselig ble interessert i fotballaget sitt da de var i ferd med å rykke opp til eliten første gang? Denne "voldsomme" lokalpatriotismen der oppe var det jo ingen som hadde hørt noe om før 2002...


Det sier vel strengt tatt mer om deg enn om de der oppe. De er, har alltid vert og vil sikkert fortsette å være noen skikkelige lokalsjåvinister i Aalesund uavhengig av fotball-lag i eliteserien. Om de forsvinner ned noen divisjoner igjen, så slipper du selvfølgelig å høre fra dem igjen. Jeg fikk min dose Aalesundpatriotisme gjennom fullført førstegangstjeneste for over 15 år siden. Tror ikke de hadde noe fotball-lag å snakke om den gangen, men nesegrus beundring for seg selv hadde de, og den sprang runder rundt det meste av lokalpatriotismen fra Bergen. Alt dreier seg ikke om fotball vet du.

Min mening er at Batalajonen og Brann skyter seg selv i hodet om Brann = Bergen. Brann er ett av de lagene som har markedskraft ut over eget lokalmiljø. Om Brann fortsetter å spille seg til posisjoner på øvre halvdel av tabellen så er det noe som vil tilta i styrke.


1) Trodde det nettopp var vår sykelige patriotisme som gjorde at alle andre i Norge hater oss... Her har ålesunderne åpenbart gjort en dårlig jobb, ettersom det kun er folk i Molde som hater dem...

2) "Markedskraft utover eget lokalmiljø"... Fri meg for tanken pÃ¥ at Brann kan bli noe "hele Norges Brann"! Resten av Norge hater Bergen og Brann. De elsker Ã¥ mobbe oss. Da skal de f... ikke fÃ¥ ta del i vÃ¥r suksess nÃ¥r vi en sjelden gang har det! At Brann skal bli en sÃ¥nn nasjonal folkebevegelse, er like kvalmt som at RBK og VIF (dvs. Klanen) har blitt det. Jeg ville aldri akseptert en bergenser som holdt med f.eks. RBK, VIF eller Viking, med mindre vedkommende har sterke familiære bÃ¥nd fra de traktene. Og av samme grunn synes jeg det er unaturlig at f.eks.  Stavanger-folk (som atpÃ¥til er Stavanger-patrioter) holder med Brann. Hyggelig at de liker Brann, men unaturlig.
Legg ned hele klubben!

Xminator

1. Kan ikke sammenlignes. Om Bergen var norges 23. største by hadde ikke en kjeft brydd seg om at vi skryter av fløyen, bryggen og fisketorget. Du må se sammenhengene.
2. Om du hever synet litt over de mest inngrodde supporterene (som oss), så har norge en (flott/kvalm, stryk det som passer) tradisjon med å holde med lag totalt uten lokal geografisk forankring. Enten du liker det eller ikke, så er Brann like mye ett Strilelag som Bergenslag, og har en solid tilhengerskare langt inn i fjordfylket. Enten du liker det eller ikke så er Brann ett av de lagene som har markedspotensiale ut over lokalområdet. Enten du liker det eller ikke så vil ett Brannlag med suksess *bli* en nasjonal kjæledegge. Arne Scheie og Canal+ hjelper allerede til, og de to siste sesongers skred av Brannkamper på TV har garantert gitt Brann *mange* tilhengere som overhode ikke har noe forhold til Bergen. Noe som på sikt vil gi Brann mer penger og gjøre Brann til ett bedre fotball-lag. Du får strengt tatt nyte denne tiden der hele Branns ledelse og støtteapparat inkludert trenere har noenlunde lokal tilknytning. Det er ikke utenkelig at vi om noen år har supporterleder fra Bodø, daglig leder fra trondheim og trener fra sverige.

krøvel vellevold

Quote from: "Xminator"

1. Kan ikke sammenlignes. Om Bergen var norges 23. største by hadde ikke en kjeft brydd seg om at vi skryter av fløyen, bryggen og fisketorget. Du må se sammenhengene.

2. Om du hever synet litt over de mest inngrodde supporterene (som oss), så har norge en (flott/kvalm, stryk det som passer) tradisjon med å holde med lag totalt uten lokal geografisk forankring. Enten du liker det eller ikke, så er Brann like mye ett Strilelag som Bergenslag, og har en solid tilhengerskare langt inn i fjordfylket. Enten du liker det eller ikke så er Brann ett av de lagene som har markedspotensiale ut over lokalområdet. Enten du liker det eller ikke så vil ett Brannlag med suksess *bli* en nasjonal kjæledegge. Arne Scheie og Canal+ hjelper allerede til, og de to siste sesongers skred av Brannkamper på TV har garantert gitt Brann *mange* tilhengere som overhode ikke har noe forhold til Bergen. Noe som på sikt vil gi Brann mer penger og gjøre Brann til ett bedre fotball-lag. Du får strengt tatt nyte denne tiden der hele Branns ledelse og støtteapparat inkludert trenere har noenlunde lokal tilknytning. Det er ikke utenkelig at vi om noen år har supporterleder fra Bodø, daglig leder fra trondheim og trener fra sverige.
Legg ned hele klubben!

SKB e BEST!!!

Det er en grunn til at Bergen nevnes i nesten alle sangene til Brann..
idelse og smerte..eller bare ren plankekjøring.

krøvel vellevold

Og det er en grunn til at vi synger "Nystemten" før avspark, og sanger som "Bergen te eg dør", "Vi é fra Bergen, og vi é stolt av det", "Her kommer Bergen sine gutter", og at vi har byvåpenet i BBB-logoen...
Legg ned hele klubben!

Andrés

niagara fossen, london og paris -  ka e det mot bergen, nordens paradis?

Stoffi

Min bestemor er tilgjengelig som Branntrener, løp og kjøp!


krøvel vellevold

Quote from: "Andrés"


Dette innlegget håper jeg Xminator fikk med seg! "�lesunderne knuser alle i patriotisme", liksom... Tar det som en selvfølge at du elsker Bergen når du elsker Brann, Andrés!
Legg ned hele klubben!

Andrés

Selvfølgelig..

Det er en grunn til at eg flyttet til Bergen :-)

Som sagt; for min del er det Bergen til eg dør. Aafk og Stormen supporterene er noe av den fineste supportergjengen som er i Norge og den eneste som har klart å holdt kjeft under Nystemten, men ingenting overgår oss.. Maken til patriotisme og oppofring for et lag skal en leite lenge etter..

Eg e stolt over å være sunnmøring og stolt over å være Brann supporter!
niagara fossen, london og paris -  ka e det mot bergen, nordens paradis?


Xminator

Vel, ved åpningen av nye Brann stadion tror jeg ikke vi får fløyet Lundekvam inn med helikopter, eller byens historie rullet inn på stadion. Eller for den del 1 time selvforherligelse (der var det byen - ikke laget som var i fokus). I Bergen vet vi vi er best, i Aalesund ligger de i sterk konkurranse med Molde og det at ingen egentlig vet at de er en by ;) Brann er ett fenomen i seg selv, og selvfølgelig en del av bergenspatriotismen for en del (men langt fra alle, BTV kan umulig ha klart å huke tak i alle uten branninteresse vel?), fotball-laget Aalesund er bare en kanal for den bypatriotismen de har der oppe.

Hvem bryr seg egentlig. Og siden vi først diskuterer "nedgangen" i stemning, det var ikke så vannvittig mye bergensrunking på de tider da de fleste her mener stemningen var best :p

Snublefot

hmm.  

jeg kan ihvertfall gi mitt svar pÃ¥ dette.   Jeg har vært brann-supporter siden en kamerat fikk dratt meg med pÃ¥ moss-brann for 6-7 Ã¥r siden, og forelsket meg kraftig i supporterne, laget og siden ogsÃ¥ bergen.

Dette er eneste grunnen til at jeg pr. i dag bor i Bergen, istedetfor Oslo hvor jeg kommer fra, eller sandefjord hvor jeg har bodd de siste 10 årene.( hvis du ser bort i fra 3 mnd i Bergen nå)

For meg er Brann og Bergen likestilt.  Jeg er ikke fra byen, men jeg elsker den, og  har en sterk patrioisme for bÃ¥de Bergen og Brann.  Jeg snakker ikke bergens-dialekt, men føler meg som en bergenser.

sikkert ikke alle som er som meg, men tenkte det var greit å gi et svar til den som startet denne tråden!

krøvel vellevold

Quote from: "Xminator"Vel, ved Ã¥pningen av nye Brann stadion tror jeg ikke vi fÃ¥r fløyet Lundekvam inn med helikopter, eller byens historie rullet inn pÃ¥ stadion. Eller for den del 1 time selvforherligelse (der var det byen - ikke laget som var i fokus).  
Legg ned hele klubben!

Nixon

Hadde vi fått et splitter nytt Stadion f.eks. ved Nygårdstangen hadde nok åpningsseremonien fra Lillehammer blitt en fotnote i norsk åpningsseremonihistorie...:)
Rød makt på Hansa

Kagain

I denne tråden blir det jo åpenbart at det er flere fra andre deler av landet som har sansen for "dere" bergensere (jeg er sotra-stril, og for tiden bosatt i Narvik). Jeg minnes også at en av de store gutta innen supportermiljøet i Brann pratet med en utpreget østlandsdialekt...

Når det gjelder bypatriotisme kan det nok hende det er som enkelte mener, at det er langt større i små byer, og en ting vet jeg ihvertall, her i Narvik så blir faktisk nesten Bergenserne slått i selvgodhet, SELV om byen Narvik er grisestygg, og knapt 100 år gammel. Her i Narvik driver folk og hisser seg opp omkring Mjølner FK (tidl. Narvik FK, og før det igjen Mjølner FK). Butikkene (selv store kjeder) selger Mjølner-brød og Mjølner-pølser, og det er i det hele tatt store visjoner. Og Mjølner driver vel og roter rundt nede i 3dje divisjon et sted?

krøvel vellevold

Nå leser jeg på bt.no at Klanen har 1300 medlemmer i Telemark(!), og at det er flere medlemmer enn Oddrane har tilsammen i sin supporterklubb! Gud hjelpe meg for en hype denne Klanen er... Her snakker vi om arbeiderklasseklubben med arbeiderklassesupporterne, som plutselig ble superkommerse!

Enda et trist eksempel på at folk ikke holder med sine lokale klubber. For det er vel ikke utflyttede Oslo-folk alle disse 1300? Urbane VIF-fans flytter vel ikke ut på landet???
Legg ned hele klubben!

Skeid-mann

Quote from: "krøvel vellevold"Nå leser jeg på bt.no at Klanen har 1300 medlemmer i Telemark(!), og at det er flere medlemmer enn Oddrane har tilsammen i sin supporterklubb! Gud hjelpe meg for en hype denne Klanen er... Her snakker vi om arbeiderklasseklubben med arbeiderklassesupporterne, som plutselig ble superkommerse!

Enda et trist eksempel på at folk ikke holder med sine lokale klubber. For det er vel ikke utflyttede Oslo-folk alle disse 1300? Urbane VIF-fans flytter vel ikke ut på landet???
KEID - OSLOS EGENTLIGE STOLTHET

Nixon

Rød makt på Hansa

aaleby

Quote from: "krøvel vellevold"
Quote from: "Xminator"Jeg tror ærlig talt at de i Aalesund knuser alt og alle når det gjelder bypatriotisme ;)


Fordi de plutselig ble interessert i fotballaget sitt da de var i ferd med å rykke opp til eliten første gang? Denne "voldsomme" lokalpatriotismen der oppe var det jo ingen som hadde hørt noe om før 2002...
[/b] Mitt poeng er enkelt og greit følgende: Patriotisme, �lesund og Bergen - ingen over, ingen ved siden!

Andrés

niagara fossen, london og paris -  ka e det mot bergen, nordens paradis?

aaleby

Blant 100 000 sunnmøringer så finnes det litt av hvert ;) at mang en person dro til Molde for å se fotball på øverste nivå er selvsagt korrekt, at et par enkeltindivid kanskje gikk over til fienden stemmer nok også, ser heller ikke problemet.

Når folk er villig til å punge ut 7500 kroner i svartebørsbillett for å få med seg åpningskampen på stadion, langt over 1000 personer betaler 2000 kroner hver for å oppholde seg i stavanger i 6 timer i håp om at Aalesund skal holde seg oppe i tippeligaen, flerfoldige tusen tilskuere var villig til å henge fra ei blåbærbusk i kamp etter kamp uansett vær, 10 000 tilskuere ser hver en hjemmekamp i norsk 1. divisjon, 400 supportere samles i Moss og 700 i Bergen - så bryr det meg midt bak hvilken forhistorie de enkelte innehar ;)

aaleby, en halvveis Brann-sympatisør :P ble bergtatt en oktoberdag foran tv`en som 10-åring i 1988 ;)

krøvel vellevold

Men hvor var alle disse folkene frem til 2002?

Klart interessen er høy der oppe nÃ¥! 2003 og 2005 var de første sesongene med toppseriefotball der oppe noensinne. Og at dere spiller i 1.div. nÃ¥, er vel ingen skandale. Dere er der dere stort sett alltid har vært, og der man kan forvente at en klubb fra en by med 40000 innbyggere er. At dere har 8000 sesongkort i 1.div. skyldes jo at samtlige av fjorÃ¥rets kamper ble raskt utsolgt. Dermed oppstÃ¥r det en "redsel" for at det skal bli vanskelig Ã¥ fÃ¥ billett pÃ¥ annen mÃ¥te. Om 5-10 Ã¥r kommer AaFK ikke til Ã¥ fylle DanskebÃ¥ten hver kamp. Selv ikke i Tippeligaen! Det at dere har fÃ¥tt en klubb i toppen av norsk fotball, og et nytt stadion, er jo det største som har skjedd der oppe siden brannen i 1904! Klart interessen er høy da!  NÃ¥r det gjelder tilskuere i forhold til innbyggertall, sÃ¥ er det jo selvsagt en fordel Ã¥ være en liten by. Se pÃ¥ Sogndal da! Der kommer jo en tredjedel av innbyggertallet pÃ¥ kamp i 1.div!
Legg ned hele klubben!

Go Up