• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

"Sykt" lydnivå på vif-lillestrøm...

Started by rune2, September 19, 2005, 14:01:50 PM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

Brann-Peter!

Quote from: "Nixon"Feiget trommefolkene ut? Var det som alltid mange store ord og lite action?
Eller ble trommen stoppet av vaktene ved inngangen?:)


Det er vanskelig for forholdsvis unge folk aa ha nok selvtillit til aa begynne aa tromme naar flere paa ss staar og slenger drit om trommene og saann, naar flertallet av disse ikke egentlig har en egen mening, men bare slenger seg paa fordi det er saa mange som liksom synes det er helt teit med trommer.. blir for dumt..

Ogsaa til slutt maa jeg faa lov til aa refse en i styret i bataljonen, husker ikke hva han heter, men like greit egentlig..

vedkommende kom med folgende utspill
-se der, der e det en som har laget en sang.. ogsaa har han faen meg printet an ut og klippet opp i smaa lapper og deler han ut til folk..
(snakker om river sangen som noen fikk utdelt)

Virkelig virkelig daarlig gjort og utrolig un;dvendig..

Det hjelper ikke stemningen paa stadion et sekund, og personlig mener jeg at dette styremedlemmet ikke har noe som helst i bbb aa gjore..
Mener ikke aa vaere sladrehank, for det er jeg ikke - men saanne ting mener jeg bor kommer ut i lyset og vises til medlemmene..

Dette viser vel hvor mye enkelte i styret driter fullstendig i stemningen og ikke har respekt for andre supportere som er noen aar yngre enn seg selv!

Patetisk oppforsel..
orenet Hansatribune - sammen er vi sterke!

Brann-Peter!

orenet Hansatribune - sammen er vi sterke!

TODDII

Forstår poenget ditt Brann-Peter uten at jeg kjenner til den aktuelle saken du sikter til. Men "de gamle vet best" mentaliteten som råder i og rundt Brann er vel dessverre ikke noe nytt., Det er vel kanskje en av årsakene til at Brann ikke er et "frisk pust" og ikke er i takt med den stadig positivt økende supporterkulturen. Her står vi på stedet hvil!

rune2

Ja, mange bra innlegg som har kommet her nå. Virker som noen ikke er bevisst hva som foregår utenfor englands grenser, og bare avfeier trommer og ultras som tull og henviser til bodø Glimt og fyllingen.

Og hvis man er så frekk at man antyder at noe ikke fungerer, så er man ikke "ekte brannpatriot". Poenget med å dra inn kanarifansen i dette er å vise at det faktisk er mulig å skape dritbra stemning med å bruke "italiateknikker". Trommer og evighetssanger fungerer. Dette betyr jo ikke at kanarifansen har enerett på dette i norge? Vi kan jo hente mye inspirasjon fra italia, spania og sør-amerika. Denne river-sangen er jo et godt eksempel. Denne ble tatt opp her inne for lenge siden, men ikke noe har skjedd. Nå er den overtatt av kanarifansen.

Men jeg skjønner jo at det er vanskelig å overbevise noen som synes at alt utenfor england er støy og karneval. Etter min mening burde det være nok å se på tingenes tilstand som det er idag. Og alle må være enige om at det er skuffende dårlig stemning for tiden. Folk er lei, og man står på stedet hvil.

Jeg er overbevist om at tromme er fremtiden. Ta en titt på ultrafilmene som blir postet her, og hent inspirasjon. Man må da innse at dette er stemning på høyt plan.

Brann-Peter!

Naar ikke engang representanter fra bbb prover aa faa opp stemningen, hvem i helvete skal da dra lasset? haaper vedkommende og ser dette og gaar i seg selv, og haaper at resten av bataljonsstyret gjor det ogsaa og gjor noe med stemningen..!

Og ja, jeg mener det er bbb sin jobb rett og slett!
orenet Hansatribune - sammen er vi sterke!

krøvel vellevold

Det er klapperør som er fremtiden! Det har jeg sett på Sportsrevyens innslag fra Ulriken-kamper for noen år siden! De som ikke skjønner det, er ikke skikkelige Brann-supportere, og er bare ultrakonservative "vi gamle vet best"-folk! Klapperør-kulturen ruler over hele Europa på basket og håndball, for ikke å snakke om strandvolleyball! Hvorfor skal vi alltid ligge etter på klapperør og de flotte vikinghattene som dukker opp på landskamper? Disse hattene lager et sinnssykt liv og når det funker på landskampene, må vi også gjøre det! Og så må vi få sånn ungdommelig dance-musikk som dundrer i vei hver gang det er avbrudd i spillet. Her har vi mye å lære av hockey, håndball og aerobic!
Legg ned hele klubben!

jako

Quote from: "rune2"Ja, mange bra innlegg som har kommet her nå. Virker som noen ikke er bevisst hva som foregår utenfor englands grenser, og bare avfeier trommer og ultras som tull og henviser til bodø Glimt og fyllingen.

Og hvis man er så frekk at man antyder at noe ikke fungerer, så er man ikke "ekte brannpatriot". Poenget med å dra inn kanarifansen i dette er å vise at det faktisk er mulig å skape dritbra stemning med å bruke "italiateknikker". Trommer og evighetssanger fungerer. Dette betyr jo ikke at kanarifansen har enerett på dette i norge? Vi kan jo hente mye inspirasjon fra italia, spania og sør-amerika. Denne river-sangen er jo et godt eksempel. Denne ble tatt opp her inne for lenge siden, men ikke noe har skjedd. Nå er den overtatt av kanarifansen.

Men jeg skjønner jo at det er vanskelig å overbevise noen som synes at alt utenfor england er støy og karneval. Etter min mening burde det være nok å se på tingenes tilstand som det er idag. Og alle må være enige om at det er skuffende dårlig stemning for tiden. Folk er lei, og man står på stedet hvil.

Jeg er overbevist om at tromme er fremtiden. Ta en titt på ultrafilmene som blir postet her, og hent inspirasjon. Man må da innse at dette er stemning på høyt plan.


Vel jeg tror ikke du er bergenser for da hadde du aldri skytt så intenst av kanarifansen og til og med funnet linker til lydopptak av disse bondeknølene.

Evighetssanger høres ikke bra ut. Det blir altfor monotont og de har for lite trøkk over seg. Hvis du nå mot formodning skulle være Brannsuporter, noe som jeg tror du ikke er, så kan du ikke synes evighetsangene til LSK høres bra ut. Kan med hånden på hjerte si at jeg aldri har fått gåsehud av sangene deres. Kun kvalme og hodepine.

Dessuten blir det helt meningsløst å hele tiden se på hva andre gjør. Vi har så mye bra allerede som vi kan bruke. Men altfor få bruker det. Og en tromme løser ikke det.

Men hvis du er bergenser hvilken bydel kommer du fra og hvilken skole gikk du på?
quot;One Evertonian is worth twenty Liverpudlians,"
-Brian Labone

BL

Når vi først er litt inne på denne kampen.....


www.3d-nordic.com/farmers.wmv

Sinnsykt bra!!!  :D
Hansa-
Felt Z

rune2

Jako. Jeg er realistisk og ærlig nok til å innrømme at jeg ble imponert over stemningen i nevnte kamp. Nesten litt sjokkert. Og interessert i metodene som ble brukt for å skape stemning. Jeg er lei av slike janter som deg som ikke kan se noe bra i andre uansett. I din verden så er det fortreffelig stemning på brannstadion, og kanarifansen er elendige. Jeg skulle ønske det var sant, men har innsett at man ikke kommer noen vei ved å lyve til seg selv.

Det jeg i hovedsak er ute etter er at man kan få noen nye impulser inn i stemningsdebatten. Derfor ønsker jeg tromme på stadion, og evighetssanger velkomne. For deg er dette støy og dårlig stemning, men hvis du gidder å se på linkene i denne tråden så kanskje du innser realitetene.

Skjønner at det er umulig å overbevise en som ikke engang innser at vi har et problem. Første steg på veien for deg vil være å innse at vi har et problem.

(Svar: 1, paradis 2,  storetveit)

krøvel vellevold

Jeg driter i bilder og videoer av andre supportere! De synger sikkert kjemehøyt og alt det der, men det er fordi de har folk som GIDDER å synge, og ikke som på SS der halvparten står og holder kjeft! Det er ikke trommer og megafoner som lager stemningen, men INNSATSEN til folk! Den blir ikke bedre av trommer. Trommene fører bare til mer klapping, og det har vi nok av! Det er INNSATSEN til folk det er noe galt med!
Legg ned hele klubben!

abe78

Quote from: "Brann-Peter!"

Ogsaa til slutt maa jeg faa lov til aa refse en i styret i bataljonen, husker ikke hva han heter, men like greit egentlig..

vedkommende kom med folgende utspill
-se der, der e det en som har laget en sang.. ogsaa har han faen meg printet an ut og klippet opp i smaa lapper og deler han ut til folk..
(snakker om river sangen som noen fikk utdelt)



Jeg er veldig spent på hvem dette er og om denne episoden virkelig var som beskrevet her. Er det noen som kan være med på oppklare denne episoden?

Krøvel - hvor mange kamper har du sett på andre stadioner en Stadda? Du virker helt snøblind i forhold til supporterkultur. Vi snakker om trommer og du begynner å dra inn vikinghatter og klappestaver? Ser ikke likheten der. Merkelig at man har så store problemer med trommer i buekorpsbyen Bergen.
.og husk!

Nixon

Jeg er enig med Krøvel (som forøvrig har sett flere stadioner enn de fleste...) om at det burde være unødvendig med trommer. Dersom folk tok tak og sang med burde vi kunne lage liv med sangene våre. Vi har jo tross alt en god del bra sanger hvis de bare hadde blitt sunget.

(Apropos unødvendig. Under Lokomotiv-kampen stod SS like bortenfor felt Z der jeg sitter. Og det var da nok av halvvoksne og voksne gutter/menn på 18-20+++ som absolutt burde kunne synge mye høyere enn det de gjør i dag. Etter det jeg observerte var fjortisfaktoren høyst oppskrytt, mens mumlefaktoren var høyst reell)

Men, nå er det nå engang slik at spiralen på SS bare går nedover. Og noe må gjøres. Og da er jeg villig til å bruke trommer dersom de blir brukt på rette måten. Jeg liker det ikke, men alt er bedre enn pinlig taushet slik det er nå. Så Krøvel: Kill your darling!
https://datesnow.life"]Actual Women[/URL]

krøvel vellevold

Legg ned hele klubben!

Blææ

Ganske imponerende at ingen av dere nevner at SS som tribune antageligvis er landets dårligeste supportertribune noe som legger voldsomme begrensninger på trøkket som er mulig å skape derfra,Tror dere selv at med denne satans trommen dere babler om så klarer  400 stykker å lage en vanvittig stemning???
400 klarer aldri å synge ut 2000 uansett hvor mange instrumenter dere tar i bruk.
SS er vel eneste supportergjengen i Norge som ikke har ekspandert,blitt større,fått bedre tribune,fornyet seg osv di 10-15 siste årene...hva med å begjynne der?
Hva med å innse at SS er fordumst storhet,begjynne på nytt,tenke stort...
Hvorfor ikke Hansaen som supportertribune med 3500 syngende Istedenfor et lite felt på langsiden som dere drømmer om...?
ont follow me,Im lost too

rune2

Folk her inne har et anstrengt forhold til trommer. Skulle tro en tromme var den store satan. I sydlige strøk  blir trommen brukt for å holde rytmen, den skal ikke overdøve og bli dominerende. Det er ikke trommen i seg selv som vil skape bedre stemning nei, men den vil helt klart gjøre det lettere og få alle med på sangene. Se på eksemplene som er postet her i tråden, stemningen blir utrolig bra med tromme. Folk må få øynene opp for tribunekultur i sydligere strøk.

Det er på tide å satse litt på evighetssanger. Jeg sier ikke at vi skal kutte ut de andre sangene, men prøve å få inn litt variasjon. Trommen kan brukes på disse evighetssagnene, for å så legges vekk og la engelskfanatikerne synge uten tromme.

krøvel vellevold

For en gangs skyld er jeg enig med Klanens talsmann Gjermund Nordtug i noe, og det er uttalelsene han har på bt.no om at "Kanarifansen stiller på tribunen i ren fascist-stil med trommer og seks forsangere. Alt skal gå likt og det finnes ikke rom for at noe skal starte på eget initiativ. Alt blir maskinelt". Det er som om jeg skulle sagt det selv!
Legg ned hele klubben!

Nixon

En annen Klansmann, Kjell Grønningen, sier dette om hvem som er best i Norge på spørsmål fra Dagbladet:

Beste fans i Norge (med unntak av dere selv)?
- På Brann stadion finnes det beste publikummet. Ikke supporterne. Vi har uten tvil flest supportere, men Lillestrøm er gode på det de er gode på. Trommer og achtung-opplegg. Virker som det er regissert på forhånd.
https://datesnow.life"]Actual Women[/URL]

DJ_ADG

ær med å støtt tifo-gruppen med noen kroner, konto nummer 3628.52.72631 (merk tydelig med TIFO)

rune2

Han klanen talsmannen her har ikke peiling på annet enn britisk fotballkultur. Nå må folk åpne øynene. Stemningen nedover i Europa burde være en inspirasjon, og er jo ikke tilfeldig at dette brer om seg nordover i europa også. I beliga, tyskland, frankrike, danmark, sverige, spania, hellas, italia, tyrkia osv osv osv så bruker de disse teknikkene, og nå begynner det så vidt komme til norge også....

Er for dumt å kalle det fascistisk. Er ikke mere regissert enn at man bruker tromme som rytmeholder, og klarer å holde igang sanger mere enn 30 sekunder...

Nemesis

Mener vi bør gå enda mer ekstremt til verks, la det bli skikkelig sydlandsk stemning på tribune. Hank inn disse panfløyte gutta som tilbringer sommeren  på torgalmenningen....   Bytt ut bon appetitt burgerne med falaffel og kebab, grønn eple te istedenfor kaffe. La oss ha tyre-løp fra fotikken til stadda før kamp, la oss synge ola fuego ola fuego istedenfor heia Brann.

Oppfordrer alle til å ta med panfløyte på neste kamp, det blir mye lettere å få til en samstemt nystemt med hjelp fra panfløyter.
et finnes tre typer mennesker i verden.
De som kan telle, og de som ikke kan telle

Northside

Quote from: "Nixon"Jeg er enig med Krøvel (som forøvrig har sett flere stadioner enn de fleste...) om at det burde være unødvendig med trommer. Dersom folk tok tak og sang med burde vi kunne lage liv med sangene våre. Vi har jo tross alt en god del bra sanger hvis de bare hadde blitt sunget.

(Apropos unødvendig. Under Lokomotiv-kampen stod SS like bortenfor felt Z der jeg sitter. Og det var da nok av halvvoksne og voksne gutter/menn på 18-20+++ som absolutt burde kunne synge mye høyere enn det de gjør i dag. Etter det jeg observerte var fjortisfaktoren høyst oppskrytt, mens mumlefaktoren var høyst reell)

pedtom

Er helt fantastisk det her. Fordi Kanaris har klart å lage leven på tribunen med hjelp av trommer så skal alle lags supportere plutselig gå til annskaffelse av trommer. Selv i Enga er det nå ikke en tråd som perifert tar for seg tribunkultur uten at non kommer opp med løsningen (som selvfølgelig er skaffe seg tromme). Det tromme elskerene i mine øyne feiler å se er at dersom man har en tribune hvor det er lite liv og synging og man tilfører trommer så har man en stadion med lite liv og synging, men med trommer. Det vel ingen automatikk i at syngingen skal nå nye høyder ved innføring av trommer, folk må vel like fult synge?  

Trommer skaper støy og det er det. Dersom man kun er på utkikk etter å lage leven er trommer tingen sammen med slike gassfløyter og klappere. Er det stemningskapende. Tvilsomt, med Enga -LSK friskt i minne vil jeg si at dette indirekte var med på å ødelegge den gode stemningen som oppstår når to gode supportergrupperinger møter hverandre og lar seg oppildne av hverandre. Det eneste Kanariene oppnådde med trommekjøret og syngingen av sine 2 sanger, var at man "vant" tribune kampen. Men den totale stadion stemmningen ble ikke nødvendigvis bedre.

Personlig mener jeg trommer er litt som om en lege skulle foreskrive en årelatingskur til en bløder.
_______________________________________
Enga for alltid

Northside

Quote from: "pedtom"Er helt fantastisk det her. Fordi Kanaris har klart å lage leven på tribunen med hjelp av trommer så skal alle lags supportere plutselig gå til annskaffelse av trommer. Selv i Enga er det nå ikke en tråd som perifert tar for seg tribunkultur uten at non kommer opp med løsningen (som selvfølgelig er skaffe seg tromme). Det tromme elskerene i mine øyne feiler å se er at dersom man har en tribune hvor det er lite liv og synging og man tilfører trommer så har man en stadion med lite liv og synging, men med trommer. Det vel ingen automatikk i at syngingen skal nå nye høyder ved innføring av trommer, folk må vel like fult synge?  

Trommer skaper støy og det er det. Dersom man kun er på utkikk etter å lage leven er trommer tingen sammen med slike gassfløyter og klappere. Er det stemningskapende..


DJ_ADG

Quote from: "rune2"Og som sagt så ser man trommer i nesten alle andre land bortsett fra england.


Og det é på vei te å komme i England også.

Her é et film klipp som vi ar Red & Blue Army of Aldershot Town FC  ant de Britene som har startet å bruk tromme.
http://www.redbluearmy.com/videos/celebration.mpg
ær med å støtt tifo-gruppen med noen kroner, konto nummer 3628.52.72631 (merk tydelig med TIFO)

Erik

Hvis dere ser cup-kampen no.. kråkene har 2-3 sanger de synger om og om igjen.. latterlig..

DJ_ADG

Quote from: "Erik"Hvis dere ser cup-kampen no.. kråkene har 2-3 sanger de synger om og om igjen.. latterlig..


Enig, sangene é fett i et minutt kanje to, men de første 5 minuttene fikk det i den samme sangen som é neste uten ord, det é KJEDELIG.
ær med å støtt tifo-gruppen med noen kroner, konto nummer 3628.52.72631 (merk tydelig med TIFO)

SKBMartin

Slutt med den bedritne LSK/VIF reklamen her inne a. Hold dere til deres egne lavpanna forum, hvor dere kan diskutere henholdsvis traktorer og nye måter å sette sprøyter på. SK BRANN
Hjerte i Brann

Northside

Quote from: "Erik"Hvis dere ser cup-kampen no.. kråkene har 2-3 sanger de synger om og om igjen.. latterlig..


sangene er kul noen få ganger og gir et bra trøkk med tromme, det er poenget.

At de suger i lengden og nesten ikke har variasjon er en annen diskusjon.

jako

Kan vi ikke bare la de idiotene ta med seg tromme da?

La dem lage det levene de snakker om. Blir sikkert kjempestemning. Personlig synes jeg trommen er ubehagelig å høre på og det skaper en kunstig stemning som ikke er eksisternde.

Stemningen på Stadion har blitt som den har blitt fordi bergenserne tør å være seg selv. De tør å åpne kjeften. Da blir det meningsløst å undergrave dette ved å prøve å leke noe annet enndet man er. Har forståelse for at en del tenåringer her går i gjennom en sedvanlig identitetskrise, men ikke la det gå utover Sk Brann for det trengs ikke. Det er ikke noen i Norge som har en så sterk identitet som bergensere.
quot;One Evertonian is worth twenty Liverpudlians,"
-Brian Labone

jako

Quote from: "NorthsideFCDH"
Quote from: "Erik"Hvis dere ser cup-kampen no.. kråkene har 2-3 sanger de synger om og om igjen.. latterlig..


sangene er kul noen få ganger og gir et bra trøkk med tromme, det er poenget.

At de suger i lengden og nesten ikke har variasjon er en annen diskusjon.


Herregud gutt. De er ikke kul i det hele tatt. Får jo vondt i hodet av å høre på. Du kan da ikke seriøst mene at det høres bra ut.
quot;One Evertonian is worth twenty Liverpudlians,"
-Brian Labone

rune2

"
QuoteStemningen på Stadion har blitt som den har blitt fordi bergenserne tør å være seg selv. De tør å åpne kjeften. Da blir det meningsløst å undergrave dette ved å prøve å leke noe annet enndet man er."


Har du fått med deg at vi har et problem med dårlig stemning på stadion?

Hvor har du vært de siste årene?

Northside

Quote from: "jako"
Quote from: "NorthsideFCDH"
Quote from: "Erik"Hvis dere ser cup-kampen no.. kråkene har 2-3 sanger de synger om og om igjen.. latterlig..


sangene er kul noen få ganger og gir et bra trøkk med tromme, det er poenget.

At de suger i lengden og nesten ikke har variasjon er en annen diskusjon.


Herregud gutt. De er ikke kul i det hele tatt. Får jo vondt i hodet av å høre på. Du kan da ikke seriøst mene at det høres bra ut.


Tja, eg mener hvertfall noen av de høres bra ut så lenge de ikke blir sunget alt for lenge. Kan ha noe med at eg liker litt ultras kultur. Men det blir alt for mye forza oledole jabbadu i sangene deres.

men borte mot de i går så ble eg imponert til tider, og det var flere andre som ble der. (kanskje det ikke var like bra på TV)

Erik

Sangen stinker noe J****** syns jeg.. Syns det var noen klovner som prøvde den på kampen mot start... Trommene lå fint på bakken mot start også.. Flott..

jako

Quote from: "rune2""
QuoteStemningen på Stadion har blitt som den har blitt fordi bergenserne tør å være seg selv. De tør å åpne kjeften. Da blir det meningsløst å undergrave dette ved å prøve å leke noe annet enndet man er."


Har du fått med deg at vi har et problem med dårlig stemning på stadion?

Hvor har du vært de siste årene?


Det er ikke dårlig stemning på Stadion. Fremdeles det beste publikkummet i Norge. Vi har bare ikke noen hard kjerne lenger. De som liksom skal være det står jo inne i et bur. Ikke rart de ikke klarer å skape noe da.

Ikke vet jeg hvem som stod bak dette initiativet men dårlig ide var det iallfall. Og så delte de det opp på midten hva søren tenkte de på.

Har du vært på Stadion de siste årene? Bortsett fra 16 mai da du kom sammen med kråkekoret til LSK. Ikke mye liv fra den kanten gitt.
quot;One Evertonian is worth twenty Liverpudlians,"
-Brian Labone

Northside

Quote from: "jako"
Quote from: "rune2""
QuoteStemningen på Stadion har blitt som den har blitt fordi bergenserne tør å være seg selv. De tør å åpne kjeften. Da blir det meningsløst å undergrave dette ved å prøve å leke noe annet enndet man er."


Har du fått med deg at vi har et problem med dårlig stemning på stadion?

Hvor har du vært de siste årene?


Det er ikke dårlig stemning på Stadion. Fremdeles det beste publikkummet i Norge. Vi har bare ikke noen hard kjerne lenger. De som liksom skal være det står jo inne i et bur. Ikke rart de ikke klarer å skape noe da.

Ikke vet jeg hvem som stod bak dette initiativet men dårlig ide var det iallfall. Og så delte de det opp på midten hva søren tenkte de på.

Har du vært på Stadion de siste årene? Bortsett fra 16 mai da du kom sammen med kråkekoret til LSK. Ikke mye liv fra den kanten gitt.


Så det du sier no er at det er god stemning på stadion? hmmm... tror eg har dprlig hørsel då.
Vi er det beste publikkummet når vi vinner og scorer mange mål, men hvor er det gode publikkummet når vi spiller dårlig? eller 10min etter målet mot start? Hvertfall ikke på stadion!

rune2

Ja, nettopp. Jako, du må ha god fantasi eller fine drømmer siden du er så fornøyd med stemningen på stadion. Vi andre klarer å se realitetene i øynene, og skjønner at noe må bli gjort.

Derfor kan trommer være et instrument i dette. Men ser ikke noe poenge i å prøve å overbevise akkurat deg jako, du får leve i dine egene drømmer.

rune2

Selvfølgelig er det god stemning rett etter at mål blir scoret, men som det blir sagt her HVA SKJER ETTER DET???

Da var det tilbake til spede forsøk på syning, og generelt ELENDIG stemning. Dette er jo faen meg noe de fleste har fått med seg, så slutt å snakk om hvor fantasisk alt er. Vi driter oss ut.  Nettopp i denne situasjonen kunne en "ultras-gjeng" med tromme fått med resten på å øke stemningen.

Erik

Vi har ikke noe særlig med Brannsanger som passer for trommer... Altså hvorfor skal vi kopiere kråkene osv? Kan ikke vi vere oss selv da? som vi har vert i alle år..

pedtom

Så dine argumenter om at alle andre bruker tromme er mer tungtveiende enn det jeg argumenterer med, og som du åpenbart velger å ungå å kommentere, nemelig at det ligger ingen atumatikk i at en tromme skal skape mer stemmning på kamper rent bortsett fra å lage trommelyder.
Personlig har jeg begynt å slå av lyden når jeg ser kamper hvor LSK spiller. Men er nok mindre følsom for trommer i buekorpsbyen en det vi er her på østlandet:)
_______________________________________
Enga for alltid

Northside

Quote from: "Erik"Vi har ikke noe særlig med Brannsanger som passer for trommer... Altså hvorfor skal vi kopiere kråkene osv? Kan ikke vi vere oss selv da? som vi har vert i alle år..


trenger ikke mer enn 1-2 sanger hvor vi kan bruke tromme, må ha litt variasjon :wink:

Tromme øker ikke bare stemningen, den gjør at vi synger samlet så det ikke blir tostemt pga du synger i den farten trommen har.

rune2

Enig i at trommer bare passer for spesielle sanger. På vanlige sanger så skal trommen legges vekk.

Også enig i at tromme ikke skaper stemning i seg selv. Det er ikke selve trommen som skal skape stemningen, men syngingen. Poenget mitt er at selve trommen er et INSTRUMENT for å gjøre det lettere å få til synging, og gjerne synging over lengre tid. Trommen blir et falst holdepunkt i disse evighetssangene.

Trommen blir et hjelpemiddel for å få igang samstemt synging på hele stadion.

Kanarifansen er ikke forbildene, men alle ultrasgruppene i italie og sør-amerika. Kanarifansen er bare et eksempel på at tromme fungerer i norge.

Det er postet en del linker i denne tråden med "forbilder" i så måte.... sjekk ut river-sangen og italiaultrasene.. Her er tromme en selvfølge, og stemningen er god

Candyman

Må bare få sagt at jeg får hodepine av denne evinnelige trommingen med påfølgende oleoleole.... Har ikke hørt noe mer repeterende siden valgkampen. Så to Lsk kamper med samme sang har blitt litt mye for meg i løpet av fire dager :-)

Men når det er sagt: Gratulerer med seieren i dag. Ble veldig glad når nok en spiker ble satt i engaskuten. Tusen takk. Og lykke til videre i cupen.

(Og må få si noe om den situasjonen når Hulsker rævtaklet to Lsk spillerer etter hverandre, hvorpå de to Lsk spillerne reagerte helt likt og bykste i Hulsker og slengte han i bakken som den lille drittungen han er. Og han ble liggende.... Helt Konge!! Buhuuu Hulsker. Tenk at de angrep deg. Snufs. At det går an...)
10% i 90 minutter eller 100% i 9 minutter?
Det er spørsmålet...

Strilen

Jeg har kun vært i England (rundt 120 kamper i alle divisjoner, CL og cupfinale) og det som fascinere meg der er 3 ting.
1. Hele stadion som er med og lager stemning
2. Spontaniteten
3. Evnen til å lage sanger (nye) for hver kamp som henspeiler på hvem de spiller mot og hva som har skjedd i media den siste tiden.

Jeg har også vært i hele Norge på Brann-kamper, og en ting er sikkert og det er at det kun er en plass i hele fotball-Norge der vi kan sammenligne engelske tilstander med norske og det er på Brann stadion.

Så kan man spørre seg hvordan jeg kan komme med en slik påstand. Jo, vi har til tider (ikke hele tiden) ett publikum som alle er med. Dette kommer selvfølgelig an på hvem vi spiller mot, hvor vi ligger på tabellen, hvordan vi har gjort det i det siste osv. Men stemningen er der, og den er EKTE. Og ingen andre plasser i Norge opplever vi en lignende stemning hvor alle er med på samme måte.
Spontanitet finnes det også sa absolutt. Spontanitet og engasjement som kommer fra hjerte, og som ingen andre på stadion forteller at vi skal ha. Igjen EKTE og reelt.
Der vi fortsatt har langt igjen å gå er det å fyre igang sanger til enhver anledning, og akkurat det tror jeg vi aldri kommer til å få uansett.

Men til motsetning til mange her inne er jeg opptatt av hele stadion, og ikke kun BBB-feltet. Om så BBB-feltet fyrer i gang med trommer og trompeter og gudene må vite hva, og de andre tier still og slutter å engasjere seg, så er ikke trommer og trompeter og gudene må vite hva en dritt verdt.

Som så mange her inne har nevnt før meg så har vi bergensere og Brann-supportere vårt særpreg, på lik linje med resten av byen. Den byen vi er så stolt av. Den dagen vi på Brann stadion skal begynne å etterligne Klanen, gule kanarifugler eller facister fra Italia, da er det ihvertfall mange her i denne byen som ikke er stolt over byen og laget. Vi er bergensere, og vi er som vi alltid har vært stolt over å være oss sjøl.

Som stadionganger siden 1973 kan jeg med hånden på hjertet si at det er ingenting gale med stemningen på Brann stadion i dag. Den er som den alltid har vært. Opp og ned fra år til år, fra kamp til kamp.

Og er det ikke på tide at vi begynner å lytte til spillere, både på Brann og motstanderlag. På "spioner" og de mange nøytrale fotballelskere, både fra Norge og utland. For de skryter oss opp i skyene. Hva enkelte pastaspisende italiofile og andre lags supportere sier det bryr jeg meg i hvertfall katten i.

Candyman

Hør Hør !!!

Noe av det beste jeg har lest på lenge.
10% i 90 minutter eller 100% i 9 minutter?
Det er spørsmålet...

DanielH

Ja, hør...

DET beste jeg har hørt i denne debatten, helt klart!!

rune2

Ja, hør.... fortsett å lev i drømmeverden hvor stemningen på stadion er fortreffelig. Jeg har helt andre erfaringer, og synes stemningen på stadion er til dels elendig. Potensialet er der, det er jeg helt enig i, men realitetene sier noe helt annet.

Men, hvis man er fornøyd med tingenes tilstand, så er det ikke nødvendig å gjøre noe.

Ifølge noen her inne så er stemningen på stadion best i norge, og brann vinner serien hvert år.

Nixon

Jeg har hellet mot svelge noen kameler og å ta i bruk trommer som en nødløsning. Men er blitt litt usikker. Mange gode argumenter fra flere for å beholde vårt særpreg. Vi har kanskje ikke høylydt sang hele tiden på Stadion. Men den fortettede stemningen som det er med spontane utbrudd av både positiv og negativ art fra alle tribuner kan lett forsvinne med en tromme og sang på tomgang fra ett sted på Stadion.

Og skal virkelig folk med fartstid på 2-3 år på Stadion lage revolusjon bare fordi de ikke klarer å synge skikkelig uten medbrakte instrumenter?
https://datesnow.life"]Actual Women[/URL]

Gull2006

Quote from: "Candyman"Må bare få sagt at jeg får hodepine av denne evinnelige trommingen med påfølgende oleoleole.... Har ikke hørt noe mer repeterende siden valgkampen. Så to Lsk kamper med samme sang har blitt litt mye for meg i løpet av fire dager :-)



Det er jo allsang på sitt beste.. Greit. De kunne hatt mer variasjon i sangene sine, men jeg vil bare påpeke at det høres bra ut og at det helt sikkert er jævlig gøy å være med på.

Tromme fungerer, men ikke igjennom en hel kamp. Men det fungerer altså veldig bra på enkelte sanger der tempoet lett kan gå til H..

Ja til tromme, men da riktig bruk av tromme. Trommen skal ikke være dominerende på noen måte, den skal bare såvidt høres i bakgrunnen, sangen skal nesten overdøve trommen.

Men jeg begynner ikke å grine om det ikke blir noe tromme på oss.. Vi vel egentlig at vi skal klare oss uten

rune2

Jeg kan forstå argumentet om spontanitet osv. dette er faktisk et meget godt argument. Er helt enig i at spontaniteten må bevares, og ser også viktigheten med å få med hele stadion, og ikke bare en liten ultras gjeng.

Men hva hvis vi ser oss rundt. I italia hvor fotball er religion, og på et helt annet nivå enn i norge så bruker de tromme. Vil noen påstå at stemningen i italia er uspontan? At de er lite engasjerte? At det er dårlig stemning? Har dere sett på videoene som er postet her på tråden? Er dette dårlig stemning? Ser det "regissert ut?

Husk at tromme bare er et hjelpemiddel for å skape stemning. Tromme er ikke et mål i seg selv, men et slags holdepunkt som kan få med hele stadion på en sinnsykt stemning.

Skal vi bare avfeie all fotballkultur i sydligere strøk, som de siste årene har bredd seg rundt i store deler av europa?? Eller skal vi åpne øynene, se realitetene i øynene, og innrømme at stemningen på stadion faktisk ikke er så veldig mye å skryte av?? Dette er kanskje vondt å svelge for mange, men etterhvert så blir det så åpenbart at man ikke kan fortsette å leve i en drømmeverden hvor stemningen på stadion er fortreffelig.

Ser at det er flere tråder inne på forumet om nettopp mangel på stemning på stadion. Men alltid så møter man folk som ikke klarer å se realiteten i øynene. Jeg personling ble litt imponert over stemningen som ble skapt i vif-lillestrøm-kampen, og begynte å tenke på hva som kan gjøres for å skape en lignende stemning her.

Etter min mening så er tromme og evighetssanger noe som må vurderes på det sterkeste. Når vi ser at hele europa ( minus england) bruker dette, og det skapes kjempestemning, og vi ser at kanarifansen klarer å skape god stemning samme teknikker så kanskje det er på tide å vurdere å ta i bruk samme teknikker. Dette vil være å henge inspirasjon fra steder UTENFOR england...noe som vil være på tide. Stemningen på stadioner i sydligere strøk kan være sinnsykt god, og jeg personlig synes at det er på tide å se litt utenfor englands grenser.

Go Up