• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

"Sykt" lydnivå på vif-lillestrøm...

Started by rune2, September 19, 2005, 14:01:50 PM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

rune2

http://www.kanari-fansen.no/index.php?option=com_docman&task=docclick&Itemid=53&bid=114&limitstart=0&limit=10

Her er en video av tribunelivet på vif-lillestrøm-kampen. ( Jeg får ikke bilde, men bare lyd). Her ser man møtet mellom to ulike "kulturer". Klanen som ikke bruker tromme, og har sterkt engelsk fokus og kanarifansen som bruker tromme og satser på sydlanks stemning med montone og effektive sanger som går igjen og igjen og igjen.

Min personlige mening er at vi kanskje burde prøve å få igang flere "evige" sanger, og kanskje bruke en tromme som holder takten og gjør det lettere å få "alle" igang. Vi har jo et stort potensiale, og når man ser hva kanarifansen har fått til ( jeg vil påstå at de nærmer seg klanen med stormskritt) så kan man jo tenke seg hva VI skal klare å få til hvis man foretar seg noe.

rune2

Sorry. Filen er på nesten 18mb. Hvis det er for stort for noen, så kan man prøve denne:

http://www.fugla.com/temp/20050918_viflsk_01.mp3

Tromme eller ikke tromme. Synes mye taler for tromme etter igår....

petter_KFL

For å åpne Kanari-TV anbefaler vi VLC mediaplayer, lastes ned her :
www.videolan.org

Petter
KFL


FredrikOslo

greit nok at LSK lager mye liv. men hva slags supporterkultur er det å stå å slå på en tromme i 90 minutter og synge enkle italienske utrykk OM og OM igjen? dette er en supporter gjeng som får 0 respekt fra meg, og er de stolt av karnevalet sitt så må jeg le. blir liksom en litt for enkel måte å si at man støtter laget på.


Dessuten er det FORFERDELIG irriterende å høre på. kanskje for spillerne også? eller egne supportere... veit ikke hvor lenge jeg hadde holdt ut på stadda med en hypnotisk bongotromme opp i trynet en hel kamp

bytter vi stil nå er dette bare en dårlig nødløsning for å få bedre stemning på stadion, og ikke noe vi kan være stolte av.
hadde flere engasjert seg for å lage litt gammaldags tribuneliv på stadion hadde stemningen bedret seg betraktelig. uten tromme.

så ikke vær misunnelig på iddiotene fra LSK
RANN!

Nemesis

kanarikråke som utgir seg som Brann-fan..... patetisk..........

Ha de trommene for dere selv........
et finnes tre typer mennesker i verden.
De som kan telle, og de som ikke kan telle

rune2

Jeg vet ikke om du har full kontroll på italiensk supporterkultur eller ikke, men det er tydelig at kanarifansen får mye inspirasjon herfra. Og italiensk supporterkultur er ikke noe å le av, det vet alle som har vært litt på italienske kamper.

Synes ihvertfall at kampen igår viser at "den italienske"-metoden til kanarifansen fungerer utrolig bra.

Er vanskelig å overbevise engelsk-fanatikere til å kankje gå en ny vei, men kanarifansen viser jo at det kan være utrolig stemningsskapende og effektivt.

Når sist hørte man bortefans synge ut klanen??

FredrikOslo

Quote from: "Nemesis"kanarikråke som utgir seg som Brann-fan..... patetisk..........


pass på hva du kaller meg a. jeg er like mye brann fan som deg.

jeg liker bare ikke de trommene ok?
så ta de spekulasjonene dine et annet sted
RANN!

FredrikOslo

Quote from: "rune2"
Synes ihvertfall at kampen igår viser at "den italienske"-metoden til kanarifansen fungerer utrolig bra.
quote]

jeg syns nå det blir for enkelt, så der er vi nok uenige.

mener at trommer ikke hører til på brann stadion.
RANN!

Nemesis

Det var ment til trådstarter og ikke til deg........
et finnes tre typer mennesker i verden.
De som kan telle, og de som ikke kan telle

rune2

Ja, skjønner at det er et klart "for" og "imot" trommer. Så er vanskelig å argumentere for å overbevise motstanderne av trommer.

Vi kan jo være enige om at begge metoder funker, men at det kanskje krever store mengder med disiplin og organisering hvis man IKKE bruker trommer.

Jeg personlig er tilhenger av trommer, da som et instrument for å holde igang rytmen på evighetssanger. Ikke trommer på normale sanger, men trommer på evighetssanger. Noen sanger passer med trommer, noen passer ikke.

Derfor synes jeg man kanskje kan prøve ut noen sanger som passer med trommer.

Men dette er er sårt tema virker det som.

FredrikOslo

Quote from: "Nemesis"Det var ment til trådstarter og ikke til deg........


sorry mac.... da skjønner jeg innlegget ditt bedre.
RANN!

Bruiser

Er ikkje noke gale med tromme, det funker som faen til å støtte laget, i motsetning til det skallen her frå Oslo synes. Slik supporterkultur FUNKER. Berre sjå på fyren som følger Spania rundt med bongotromma si. Han er jo nærmast en folkehelt blant fansen og dei spanske spelerane.

Problemet med å realisere tromme på stadion er at folk må gidde det sjølv. Investere i tromme og lage sanger som staddaen kan relatere til. Hadde noken gadda det kan det bli kongestemning i fulle 90 minutter på stadion istadenfor intervaller som det vanligvis er.
Ein flokk sauer leda av ei løve vil alltid slå ein gjeng løver leda av ein sau

Alexåsane

Eg har no hørt rykter om at det skal komme trommer i dag.. eller en tromme da. Samt. nye sangtekster!
Vi è BRANN! Bergens Stolthet!

Nei til mandagskamper!!

FredrikOslo

Quote from: "rune2"Ja, skjønner at det er et klart "for" og "imot" trommer. Så er vanskelig å argumentere for å overbevise motstanderne av trommer.

Vi kan jo være enige om at begge metoder funker, men at det kanskje krever store mengder med disiplin og organisering hvis man IKKE bruker trommer.

Jeg personlig er tilhenger av trommer, da som et instrument for å holde igang rytmen på evighetssanger. Ikke trommer på normale sanger, men trommer på evighetssanger. Noen sanger passer med trommer, noen passer ikke.

Derfor synes jeg man kanskje kan prøve ut noen sanger som passer med trommer.

Men dette er er sårt tema virker det som.


vet at begge metodene funker og at min krever mer disiplin. men synes det blir enda morsommere å være supporter hvis man har england versjonen.

bra at du mener at man ikke skal bruke trommer i alle sangene da. jeg mener jo også at det passer i noen sanger fks. RIVER sangen som har blitt diskutert mye her inne (er forøvrig en veldig kul sang) . men er redd for at hvis vi begynner med den, ender vi litt etter litt opp som lillestrøm.
jeg var på lsk-brann her om dagen, og jeg synes de hadde den tromma alt for mye gående.

og fks. rope FORZA BRANN istedet for HEIA BRANN, ser jeg ingen grunn til.

er ikke så sårt tema... blir bare litt nervøs :wink:
RANN!

rune2

Ja, den river-sangen er utrolig bra. Der er vi enige. Men hvorfor være så redd for å bruke tromme? Hvis du synes det kanarifansen viste mot vif var et eksempel til skrekk og advarsler har vi nok fortsatt ulikt syn på dette. Jeg synes de skapte kjempestemning gjennom hele kampen.

Men det blir også en diskusjon om evighetssanger og vanlige sanger.
Jeg tror jeg liker evighetssanger mer og mer.... Må få igang denne River-sangen hvis det kommer en tromme hos oss også!

KennethS

Quote from: "rune2"Når sist hørte man bortefans synge ut klanen??


Lørdag 20 august.
tå på Brann

Bruiser

Ein flokk sauer leda av ei løve vil alltid slå ein gjeng løver leda av ein sau

Mr_Soma

Quote from: "KennethS"
Quote from: "rune2"Når sist hørte man bortefans synge ut klanen??


Lørdag 20 august.

Nixon

Feiget trommefolkene ut? Var det som alltid mange store ord og lite action?
Eller ble trommen stoppet av vaktene ved inngangen?:)
Rød makt på Hansa

Mr_Soma

Jeg kom nokså seint idag (par min ut i 1.omg) men jeg kunne se trommene stå plassert helt nede ved reklameskiltene (2 stk)

Men hørte som ventet ikke ett eneste trommeslag.

Hva er dere redde for?

Erik

hehe trommene kom, men de var heller lite brukt (takk for det)

Vi har Stadion som støtte, vi trenger ikke trommer..

Alexåsane

Lurer eg og på, trom for fan. Dere skal få lov til å prøve det. Er det totalt misslykket så kan dere slutte. Men prøv i hvertfall:)
Vi è BRANN! Bergens Stolthet!

Nei til mandagskamper!!

abe78

Prøv ja. De som ikke mener vi skal prøve en gang kan holde kjeft. Dette er "brann-supportere" med liverpool eller united drakt under branngenseren. Vi kan ikke gjøre det fordi det ikke gjøres i england? Det fungerer fint i resten av fotballverdenen; blant annet i Italia - tifo og supporternes hjemland!
.og husk!

Erik

Hvorfor skal vi gjøre alt som andre starter med? har vi synket så lavt at vi må "herme" etter andre?

Xminator

Herme etter andre? Hva pokker gjør vi til vanlig da? Fant bergenserene opp fotballen? Var vi de første som sang? Jeg mener å ha hørt stort sett det vi har av sanger før - både i inn og utland. Vi var sikkert tidlig ute med skjerf ... været sørger for det.

Om noen faktisk klarer å tromme (hehe) sammen en gjeng med (uhm) trommer, og lage like bra liv som det pippipene har gjort med sine trommer denne sesongen, så er det en ren berikelse for stemningen og ett langt steg i riktig retning for en supportergruppe mer preget av janteloven og sidrumpethet enn kreativitet og entusiasme.

Northside

Nei, trommene var der men ble ikke brukt... Alt for mange negative idioter rundt om på ss som tydligvis ikke klarer å fornye seg.

TIL HELVETE MED HELE PAKKET!!!!!!!

Dersom dere IKKE vil ha tromme så kan dere for faen lage bedre stemning på en annen måte!!!

Noen av de som kom med negative kommentarer stod faen ikke å sang under kampen en gang! Dersom du driter så jævlig mye i stemningen så kan du pakke baggen, pelle deg til helvete vekk fra ss og la oss som i det minste prøver å få denne tragiske stemningen til å bli et gram bedre.


Takk fra en som garantert gir faen i alt som heter stemninging fremover, tydlig at stemning IKKE er noe  folk vil ha pÃ¥ stadion, og det skal de fÃ¥

amen.

Northside

Quote from: "Erik"Hvorfor skal vi gjøre alt som andre starter med? har vi synket så lavt at vi må "herme" etter andre?


vi skal ikke gjøre alt andre andre starter med... eg gidder ikke hoppe utfor et stup selvom hele Oslo skulle gjort det!

men når folk (nesten hele fotball verden) gjør noe som funker utrolig bra og som vi trenger så vil eg prøve det.

Xminator

QuoteDet at det sto 3 15 år gamle jenter


Ett par gode kandidater til "hvem kan dette være" i denne tråden :p

Nixon

Quote from: "NorthsideFCDH"men når folk (nesten hele fotball verden) gjør noe som funker utrolig bra og som vi trenger så vil eg prøve det.


Så hvorfor ikke bare gjøre det da? Dere har medbrakte trommer og dårlig stemning. Hva mer kan dere ønske dere?
Men så stopper dere fordi noen slenger med kjeften og øser ut her etterpå. Ha litt baller da gutter!
Rød makt på Hansa

Northside

Quote from: "Nixon"
Quote from: "NorthsideFCDH"men når folk (nesten hele fotball verden) gjør noe som funker utrolig bra og som vi trenger så vil eg prøve det.


Så hvorfor ikke bare gjøre det da? Dere har medbrakte trommer og dårlig stemning. Hva mer kan dere ønske dere?
Men så stopper dere fordi noen slenger med kjeften og øser ut her etterpå. Ha litt baller da gutter!


er ikke noe problem å gjøre det, men å gidde det... Når en haug med våre "vokse sjefer" står å slenger dritt før det er prøvd så gidder vi faktisk ikke å prøve, då kan de som stopper det lage god stemning på en annen måte, noe de garantert ikke fikk til...


Er ikke dermed sagt at trommen vil være vekke for evig og alltid...

Xminator

Quote from: "NorthsideFCDH"
Quote from: "Nixon"
Quote from: "NorthsideFCDH"men når folk (nesten hele fotball verden) gjør noe som funker utrolig bra og som vi trenger så vil eg prøve det.


Så hvorfor ikke bare gjøre det da? Dere har medbrakte trommer og dårlig stemning. Hva mer kan dere ønske dere?
Men så stopper dere fordi noen slenger med kjeften og øser ut her etterpå. Ha litt baller da gutter!


er ikke noe problem å gjøre det, men å gidde det... Når en haug med våre "vokse sjefer" står å slenger dritt før det er prøvd så gidder vi faktisk ikke å prøve, då kan de som stopper det lage god stemning på en annen måte, noe de garantert ikke fikk til...


Er ikke dermed sagt at trommen vil være vekke for evig og alltid...


Så gi litt faen, dra med dere trommene på ett av sidefeltene og slipp dere løs. Det kan derimot være en fordel å trene hjemme - og skarptromme fungerer veldig dårlig som stemningsskaper :p

Nixon

Blir litt tåpelig å si at de lett kunne gjort det, men at de ikke gadd. Jeg kjøper i alle fall ikke den. Etter såpass mye støy på dette forumet i forkant blir det litt pinlig å påstå dette.
Rød makt på Hansa

paf

Jeg synes faktisk det blir litt lettvint å gjøre dette til en diskusjon om trommer eller ikke trommer. Det som først og fremst gjorde at KFL sang ut Klanen noe sinnsykt søndag var at 2.000 mann sto på og sang gjennom 90 minutter. Trommer hit eller dit - det er der vi må begynne, ved å gå i oss sjøl, hver enkelt og spørre om jeg er interessert i å bidra til å skape stemning på stadion, eller bare vil oppleve den. Bidrar 20% av stadion har vi en mektig stemning med eller uten trommer. Det har vi ikke når et par hundre gidder.

Northside

skulle lagt ned ss, Hansa og alt som er... starter fra ingenting, sagt at de som vil synge og skape stemning stiller seg på en side, de andre på en annen side og deretter delt oss opp.

Slik som det er no så går ikke folk på ss lengre for å lage stemning, de går der pga det er "SS" og pga det er kult. Noen føler også de må gå der pga det er liksom der supporterene til Brann skal være.

Noen folk går på Hansa pga de er lei av ss.. mange av disse er personer som pleide å lage stemning på ss, men sier nesten ikke en dritt på Hansa pga det er Hansa.

vanslig å forklare egentlig, de som vil finner sikkert ut av hva eg mener... eg går hvertfall å legger meg før det blir for mye vas og mas her.

KEA

Jeg har et litt blandet forhold til disse ungguttene som skriver så mye på Tifo-området her på forumet. Det er mye skrik og lite ull, men ingenting hadde vært bedre enn om den entusiasmen de gir uttrykk for der fører til økt stemning på Stadion! Om det er med eller uten tromme driter jeg sant og si loddrett i, bare det funker.

Nå har man i flere måneder forsøkt å innføre den såkalte River-sangen, som ut i fra det lille jeg har fått med meg høres ut til å være en glimrende sang man har snappet opp fra River Plate sine websider. Først av alle her til lands, virker det som. So far so good. Men så skjer det ingenting annet enn at det figurerer masse mer eller mindre gode tekstforslag og andre lyse ideer om tromme eller ikke tromme. I mellomtiden innfører Kanarifansen sangen, og jeg har også sett den i karaokeversjon på Starts sider, åpenbart fordi de har snappet opp ideene fra våre ildsjeler. I dag ble det delt ut lapper med tekst på SS, men hva skal man med lapper når der ikke er noen som kan dra sangen i gang med rett tekst og melodi? For de fleste var dette åpenbart helt ukjent stoff, både tekst og melodi. Jeg hørte så vidt ett eller to spede forsøk på å dra i gang sangen et stykke unna, men det hørtes knapt om man da ikke stod veldig nært de som faktisk prøvde. Og de var få. Altfor få, kanskje bare 3-4 stykker. Og ingen tromme. Og teksten var altfor komplisert til å kunne innføres av noen få personer på direkten. Jeg hang i hvert fall ikke med i det hele tatt....

Det er selvsagt lettvint å skylde på at de som har interesse for sanger og tifo ikke er dyktige nok. Men det er her en supporterklubb bør komme inn. Backe opp de som tar et initiativ. Trykke opp tekster, kanskje poste både tekst og melodi på websidene, eller kanskje bruke litt av de kronene som tross alt kommer inn til å sende ut nyhetsbulletiner med den slags i posten til medlemmene. BBB er vår organisasjon, og bør være kreativ i forhold til å backe opp slike ting, i stedet for at ildsjelene hele tiden møtes med ironiske, sarkastiske og direkte negative tilbakemeldinger. De prøverStå på gutter!

Mr_Soma

Glimrende innlegg KEA!

Det er det jeg tror er tingen - at BBB lager en egen side her inne med tekster og melodier.

Det nytter ikke med det totalt uoversiktelige på forumet - dessverre.

Plan 2 er en såkalt "sanggruppe".
Om man får rekruttert 15-20 personer som kan gå sammen og seg imellom klare å samkjøre de nye sangene - så kan jeg vedde veldig veldig mye på at om de kjører på før og under kampene så er det null problem å innføre ting!

Da slipper man disse lappene - om sangen(e) ikke er alt for komplisert.

Xminator

Her ligger litt av problemet. Både VIF og Pippipene har en mye mer organisert kjerne. Det finnes minst like mange engasjerte supportere i Brann, men det er for mange fraksjoner. For mange som sitter på sin egen tue og vet best. For mange som snakker om hvor mye bedre alt var i gamle dager.

Og når det gjelder tekster. Hold det enkelt! Og om det skal kombineres med trommer, så tenk rop mer enn sang.

krøvel vellevold

Legg ned hele klubben!

rune2

Det er klart at man må ha mere engasjament for å få til ordentlig steming. Men alle som så vif-lillestrøm kampen måtte innse at kanarifansen skapte en utrolig bra stemning. Det må være lov å innrømme i jantelandet norge ( bergen). Og de klarte det ved å ha et sterkt fokus på evighetssanger som etter min mening KREVER en tromme.

Og hvis du klager over stemningen i spania kan jeg ikke være enig. Godt mulig at tv-bildene lyver i så måte, men jeg har litt erfaring fra kamper der nede stemningen er god. Mulig at det ikke kommer like godt frem når det spilles på gigantstadioner som nou camp og bernabeu. Synes det er på høy tid folk våkner opp og klarer å se utover englands grenser. Den sydlandske ultrakulturen med tromme og ropert er utrolig stemningsskapende, og dette er mulig å få til her hjemme på berget også. Det beviste kanarifansen ganske godt, og det skal være fullt mulig å få til noe lignende her også.

Problemet er jo at folk er så fokusert på engelske kultur, og ikke tør prøve noe annerledes. Jeg sier ikke at engelsk tribunekultur skaper dårlig steming, nei klanen blir jo sett på som norges beste supportere ved å ha et sterkt fokus på england. MEN, som vi så i lillestrømkampen så er det mulighet for andre strategier....

Jeg tror kanskje at det å prøve noe nytt kan være med å skape større engasjement. Nå har det gått for lang tid med dårlig og skuffende stemning. Folk er drittlei de gamle sangene, og alle pipestemmene på store stå.

krøvel vellevold

Quote from: "rune2"Det er klart at man må ha mere engasjament for å få til ordentlig steming. Men alle som så vif-lillestrøm kampen måtte innse at kanarifansen skapte en utrolig bra stemning. Det må være lov å innrømme i jantelandet norge ( bergen). Og de klarte det ved å ha et sterkt fokus på evighetssanger som etter min mening KREVER en tromme.

Og hvis du klager over stemningen i spania kan jeg ikke være enig. Godt mulig at tv-bildene lyver i så måte, men jeg har litt erfaring fra kamper der nede stemningen er god. Mulig at det ikke kommer like godt frem når det spilles på gigantstadioner som nou camp og bernabeu. Synes det er på høy tid folk våkner opp og klarer å se utover englands grenser. Den sydlandske ultrakulturen med tromme og ropert er utrolig stemningsskapende, og dette er mulig å få til her hjemme på berget også. Det beviste kanarifansen ganske godt, og det skal være fullt mulig å få til noe lignende her også.

Problemet er jo at folk er så fokusert på engelske kultur, og ikke tør prøve noe annerledes. Jeg sier ikke at engelsk tribunekultur skaper dårlig steming, nei klanen blir jo sett på som norges beste supportere ved å ha et sterkt fokus på england. MEN, som vi så i lillestrømkampen så er det mulighet for andre strategier....

Jeg tror kanskje at det å prøve noe nytt kan være med å skape større engasjement. Nå har det gått for lang tid med dårlig og skuffende stemning. Folk er drittlei de gamle sangene, og alle pipestemmene på store stå.


Denne ultras-kulturen er ekskluderende for stemningen. Da vil vi for alltid være 5-6-700 som synger, mens resten av Stadion holder kjeft.
Eventuelt at de klapper takten, og så drukner sangen i tromming og 14000 som klapper.

Og hva er det som er sÃ¥ fantastisk med Ã¥ synge den samme strofen om og om igjen i 20 minutter? Tipper folk hadde gÃ¥tt lei ganske fort,  ja! Vi mÃ¥ ha variasjon. Ikke gnÃ¥le om og om igjen pÃ¥ samme greien, og knapt rekke 3 forskjellige sanger pÃ¥ en kamp...

Dessuten syns jeg det er fullstendig ydmykende når vi hele tiden skal ta etter hva andre (dvs Kanarifansen) gjør. Har vi ingen stolthet lenger? Folk her inne ønsker jo at alt skal bli prikk likt Kanarifansen... Hadde Kanari (eller en italiensk ultras-gjeng) dukket opp med klapperør, vikinghjelmer og kastanjetter, så hadde folk på SS krevd at vi skulle ha det samme!

Det mest pinlige er at vi på 90-tallet hadde en klar holdning mot alt som hadde med olé olé, forza, allez, trommer, roperter, etc. Vi latterliggjorde Fyllingen-fansens gigantropert på begynnelsen av 90-tallet, og Glimts sambatrommer rundt 1993. Og nå er det faen meg nettopp disse som setter standarden for hva vi skal foreta oss i 2005. Herlig!
Legg ned hele klubben!

rune2

http://www.bajenfans.se/intro/hjartansomgloder.wmv

Dette er den river-sangen alle snakker om. Sinnsykt bra sang, men umulig å få til uten tromme. Den tar helt av på refrenget, og alle hopper i takt. Kunne vært noe å få til denne..... men funker ikke hvis man nekter å prøve noe som ikke er "engelsk".

rune2

Vi skal ikke begynne med kastanjetter ( er det noen som bruker dette?) og vi skal ikke ha bodø glimt eller fyllingen som forbilder. Rart at man hele tiden skal trekke frem bodø glimt i denne debatten. De har da aldri vært noen forbilder. Bare fordi bodø glimt bruker tromme, så blir de ikke forbilder.

Men kan meget gjerne trekke frem kanarifansen. De bruker tromme, satser på italiensk stil og klarer å synge ut klanen på ullevål. Hvorfor hele tiden fokusere på bodø glimt og fyllingen. Flytt blikket ut over norges grenser og sydover. Her kan man få ideer og inspirasjon. Hvorfor er man så livredd for å prøve noe nytt?

"Alle" er jo enige om at stemningen er dårlig.

krøvel vellevold

Quote from: "rune2"

"Alle" er jo enige om at stemningen er dårlig.


Og den beste løsningen på det er at alle går i seg selv og gir jernet. Ikke som nå, der halvparten står med kjeften teipet igjen. Tromming lager ikke mer stemning - det lager bare mer... tromming. Og klapping. På begynnelsen av 90-tallet fikk de passet sitt påskrevet, de som ikke sang. Da var det klar melding: "Syng for faen, jævla idioter!!!"
Legg ned hele klubben!

jako

Quote from: "rune2"Vi skal ikke begynne med kastanjetter ( er det noen som bruker dette?) og vi skal ikke ha bodø glimt eller fyllingen som forbilder. Rart at man hele tiden skal trekke frem bodø glimt i denne debatten. De har da aldri vært noen forbilder. Bare fordi bodø glimt bruker tromme, så blir de ikke forbilder.

Men kan meget gjerne trekke frem kanarifansen. De bruker tromme, satser på italiensk stil og klarer å synge ut klanen på ullevål. Hvorfor hele tiden fokusere på bodø glimt og fyllingen. Flytt blikket ut over norges grenser og sydover. Her kan man få ideer og inspirasjon. Hvorfor er man så livredd for å prøve noe nytt?

"Alle" er jo enige om at stemningen er dårlig.
quot;One Evertonian is worth twenty Liverpudlians,"
-Brian Labone

rune2

Jako, hvor har du vært de siste årene?? Har du ikke fått med deg at stemningen på stadion er helt elendig og at noe må gjøres nå? Hvorfor male et rosenrødt bilde av noe som egentlig er en krise?? Vi kommer ikke videre ved å lyve til oss selv. Jeg er drittlei pipestemmene på store stå, og at det er så mange 15 åringer som ødelegger alt.

Det må da være mulig å innrømme at tromme kan skape stemning? Er folk for "stolte" til å innrømme dette? Når sist så man noen synge ut klanen på ullevål? Faen, jeg er lei av alle jantene rundt omkring.

Vi skal selvfølgelig ikke kopiere kanarifansen. Men hente inspirasjon fra tribunekultur fra sydligere strøk må da være mulig. Jeg er også fullt klar over potensialet til bergenspublikummet, men dette potensiale må det snart skje noe mer.

En tromme og evighetssanger vil skape et slags holdepunkt som hele publikum kan bli med på. Jeg synes evighetssanger er sinnsykt stemningsskapende, og de kan gjerne gå i 15 minutter i strekk for min skyld!

rune2

http://www.settembrebianconero.it/download/video/2004_05/ap_mo4.wmv

Dette skulle vært brannstadion. Her er tromme en selvfølge, og stemningen??....vel videon taler for seg....

krøvel vellevold

Legg ned hele klubben!

jako

Quote from: "rune2"Jako, hvor har du vært de siste årene?? Har du ikke fått med deg at stemningen på stadion er helt elendig og at noe må gjøres nå? Hvorfor male et rosenrødt bilde av noe som egentlig er en krise?? Vi kommer ikke videre ved å lyve til oss selv. Jeg er drittlei pipestemmene på store stå, og at det er så mange 15 åringer som ødelegger alt.

Det må da være mulig å innrømme at tromme kan skape stemning? Er folk for "stolte" til å innrømme dette? Når sist så man noen synge ut klanen på ullevål? Faen, jeg er lei av alle jantene rundt omkring.

Vi skal selvfølgelig ikke kopiere kanarifansen. Men hente inspirasjon fra tribunekultur fra sydligere strøk må da være mulig. Jeg er også fullt klar over potensialet til bergenspublikummet, men dette potensiale må det snart skje noe mer.

En tromme og evighetssanger vil skape et slags holdepunkt som hele publikum kan bli med på. Jeg synes evighetssanger er sinnsykt stemningsskapende, og de kan gjerne gå i 15 minutter i strekk for min skyld!
quot;One Evertonian is worth twenty Liverpudlians,"
-Brian Labone

Northside

Har ikke tid å lese alt som er skrevet her no, men eg vil prøve å svare på noe av det.

Først, vi har ikke som mål og vil ikke kopiere hele kanaritropicanaultraskulturen de har, de har som en sa ca 3 sanger de synger om og om igjen, men disse 3 sangene sammen med tromme funker som bare det! Men ikke 100 ganger i en kamp.

Vi skal heller ikke bare ha 3-4 sanger som går hele kampen, men eg liker ikke at vi har 8 sanger som blir sunget 1245621256414 ganger i en kamp bare fordi vi har 1-2 vers! Då e det bedre å finne noe i midten her, kanskje 1 eller 2 sanger som faktisk varer en stund, eks vekselsangen. Men den fungerer jo nesten ikke pga sittesvina i Hansa ikke klarer å løfte på liket å virkelig dra i gang noe.

At spania og resten av Ultra-verden synger dårlig? huff... du har sett for mye på "stor kampene" på TV. Filmen her som ble postet beviser egentlig at det er feil, men eg skal poste litt flere "ultras filmer" snart så dere kan se. En annen ting er at de drar med seg hele stadion, i lik linje med england som noen påstår.

Et annet problem vi har er tostemt synging, ikke bare mellom ss og Hansa, men også på bbb feltet! dette kan fort fikses med en capo (uten megafon). Ja, england for det til uten bla bla bla bla capo så hvorfor skal vi? Jo fordi vi IKKE får det til uten capo! er ikke verre en det, rein fakta faktisk.

Det er også skuffende å se så mange på bbb feltet ikke synge, men de fleste voksne som ikke synger trenger vell heller ikke å synge? de er jo sjefen over oss unge og de har sunget på stadion i over 20år så nå er det vår tur å synge- Men de alikavel skjefter de pga vi synger for lyst....Merkelig.

Det med en syngende gruppe som kjenner hverandre, står sammen og starter sanger tror eg er viktig å ha. Det er litt av meningen med Brann Ultras, problemet vårt er kanskje at flesteparten av oss bruker stor-flaggene før kamp, dermed havner vi alltid nederst på ss som ikke er et bra sted for å starte sanger. Men vi stod oppe mot FFK og startet sanger, då funket det faktisk veldig bra!

Så får vi heller håpe vi klarer å organisere oss bedre etterhvert.

Her er noen filmer som viser hva denne "ultras kulturen" fungerer... For de som mener dette er noe dritt de kan finne noen filmer fra england som beviser at det er bedre der :lol:

Brøndby`s infernos 2005 video:
http://brondbymedia.dk/aarsvideo.wmv
Livorno (Italia)
http://italy.indymedia.org/uploads/2004/03/parte-prima.wmv


Her er også noen bilder som viser hvordan det ser ut bare ved hjelp av en capo:





Det var alt eg hadde tid til å finne no...

Go Up