• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Kunstgress eller ikke kunstgress

Started by Nixon, September 02, 2005, 09:47:22 AM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

Nixon

http://www.ba.no/sport/fotball/brann/article1722464.ece
Svenske forskere advarer mot kunstgress.
(Morsom liten detalj: Kunstgress egner seg ikke på regnfulle plasser, mener svenskene. Regner jo aldri Bergen sier jeg!:)

http://www.ba.no/sport/fotball/brann/article1722465.ece
22 av 24 Brannspillere sier nei til kunstgress

http://www.ba.no/sport/fotball/brann/article1722466.ece
Soma hadde ikke kommet til Brann dersom det hadde vært kunstgress.

Jeg tror også at mange spillere vil vegre seg for å komme til Brann dersom man legger kunstgress. For med Bergen sitt milde klima kombinert med skikkelig drenering og skikkelig plastduk kan vi ha en fin gressmatte store deler av året!

Nei til kunstgress!
Rød makt på Hansa

Nemesis

Så fremt som det lar seg gjøre, så skal fotball spilles på gress!!!

Punktum finale!

Jeg er prinsipiellt imot slike "ny-motens" greier som super kunstgress, og f.eks videodømming.  Slike ting utelukker tilfeldighetene i fotballen, jeg synes det er litt sjarm over det når ballen får en "lei" sprett, eller stopper opp i en stor dam :-)  Ballen er rundt, og det bør den forsette å være, tilfeldigheter og kanskje litt urettferdighet skaper bare engasjement, og det er bra!
et finnes tre typer mennesker i verden.
De som kan telle, og de som ikke kan telle

BrannMann

Jeg var litt usikker på om jeg ville ha kunstgress tidligere, men er ikke i tvil lenger.... vi trenger naturgress!!
jokomelk og brød og seriegull!!!

mobli

Quote from: "Nixon"http://www.ba.no/sport/fotball/brann/article1722465.ece
22 av 24 Brannspillere sier nei til kunstgress

Fotballspillere vet best. Det er de som spiller der, og ingen andre.
Hvis de mener at naturgress er tingen, så er det egentlig ingenting å diskutere.

Jeg kan ikke uttale meg så veldig av egen erfaring, da jeg kun har spilt på astroturf og en annen type kunstgress selv.

Xminator

Så er spørsmålet, er det spillere som spiller på "nytt" kunstgress eller spillere som spiller på "gammel" (les varden :p) kunstgress. Det blir litt som å spørre brukere av 5 år gamle digitalkamera om hva de synest om digitale bilder. Du får ett helt annet svar enn om du spør de som har siste generasjon produkt. For det er rivende utvikling.

Når det er sagt, så skal fotball spilles på naturgress :p

monzilla

er ikke uten grunn det regnes som verdens mest konservative sport

Nemesis

Quote from: "monzilla"er ikke uten grunn det regnes som verdens mest konservative sport


Ja, for i golf har det jo skjedd mye de siste 2000 årene :p
et finnes tre typer mennesker i verden.
De som kan telle, og de som ikke kan telle

Xminator

Tja. Om utstyret i fotball hadde endret seg like mye som utstyret i golf- la oss se de siste 30 årene - så hadde de spilt i tettsittende kondomdrakter med spoilere. Det hadde vert videodømming og de hadde brukt hjelm :p Nå har vi vel fått nye baller, noe som er medvirkende til at keeperene noen ganger ser ut som hjelpeløse høns (ref Myhre som første gang han prvde de nye ballene mente de vinglet som pokker i luften).

monzilla

for ikke å glemme datachips i støvlene til spillerne for å få en helt 100% korrekt bedømming av offside.

Nemesis

Quote from: "Xminator"Tja. Om utstyret i fotball hadde endret seg like mye som utstyret i golf- la oss se de siste 30 årene - så hadde de spilt i tettsittende kondomdrakter med spoilere. Det hadde vert videodømming og de hadde brukt hjelm :p Nå har vi vel fått nye baller, noe som er medvirkende til at keeperene noen ganger ser ut som hjelpeløse høns (ref Myhre som første gang han prvde de nye ballene mente de vinglet som pokker i luften).


Ble dette til en duskusjon om hva som er mest konservativt av golf og fotball? For sist jeg kjørte forbi en golfbane så jeg nemlig ingen golfspillere i kondomdrakt med spoiler og hjelm, ei heller dommere eller nye typer golfballer :p

Skulle likt å se reaksjonene i England, hvis det ble foreslått å legge over til kunstgress... :-)
et finnes tre typer mennesker i verden.
De som kan telle, og de som ikke kan telle

Xminator

Siktet vel til golfballene og køllene som har endret seg totalt på 30 år (eller når de begynte å fikle med de :p)

mobli

Quote from: "Nemesis"Skulle likt å se reaksjonene i England, hvis det ble foreslått å legge over til kunstgress... :-)


Hvis jeg ikke tar helt feil, spilte QPR med kunstgress tidlig på 80-tallet. Det var ikke veldig populært blant spillere.
Dunfermline i Skottland hadde kunstgress de to siste sesongene, og det var mye klager over det. De skal nå ha skiftet tilbake til vanlig gress.

Nemesis

Quote from: "Xminator"Siktet vel til golfballene og køllene som har endret seg totalt på 30 år (eller når de begynte å fikle med de :p)


Aha!  :-)   Det har jo heldigvis ikke skjedd på fotball fronten (les:  ball, sko, drakter, regler)  :p

Jeg er såpass konservativ at jeg fortsatt spiller i de svarte gummilignende fotballskoene med gule skolisser :p
et finnes tre typer mennesker i verden.
De som kan telle, og de som ikke kan telle

Kararay

Kommer med en litt tøff påstand så kan folk tolke det som de vil...

Kunstgress på stadion = nedrykk!

tenker da på attraktive spiller velger bort brann og vi sitter igjen med et "lokalt" lag på 2.div nivå... Blandt annet...
et var fortjent at han fikk sitt andre gule kort for kampen, men det var unødvendig av dommeren og gi han det røde. Slik dømming må vi få slippe å se flere ganger.
Ivar Hoff

YadaYada

Det nye krøllgresset er noe annet enn det vi har erfart før.
Likevel er det veldig delte meninger når det gjelder kunstgress blant spillerne.
Om Color-line stadion:
(.."Odd Grenlands Christian Flindt Bjerg ga banen treningskast 6, og Martin andreasen og Mons Ivar Mjelde var strålende fornøyd, og sa at de ikke har sett bedre og at det var som å spille på naturgress..)
Les:
http://pub.tv2.no/nettavisen/sport/tippeliga/article383503.ece


Jeg håper og tror at vi holder på naturgresset på Stadion og ikke fokuserer på spillet om vinteren. Jeg er enig at det skal være sjarm på Stadion. Ballen skal sprette litt her og der. Det skal være en risk å spille mye langs bakken på tunge regnværsdager. Det skal være skitt, grønske, og lukte gress. Det skal tross alt være litt fotballtradisjon igjen.
Hvis de svenske forskerene har rett så ser jeg ikke at vinterspill og mindre banevedlikehold skal veie for kunstgress.
Selv forbinder jeg Hansa med barnebesøk og positiv virksomhet."
-Harry Herstad, under Hansa/alkohol-debatten.

KEA

Jeg har hele tiden vært tilhenger av naturgress av samme årsaker som allerede er framholdt både i denne og andre tråder her på forumet. Med de siste nyhetene om kunstgress er mine siste betenkeligheter feid til side:

La det bli naturgress!

Er det noen steder det må kunne gå an å holde en naturgressbane av ypperlig kvalitet må det vel være her i Bergen! Sammenlikner man seg med for eksempel Tromsø eller Trondheim ser man at undervarme i kombinasjon med plastdekke gjør underverker, og at banene er spillbare langt utover det som ellers ville vært en normal sesong. Selv i Tromsø der det alltid er 1-2  meter snø om vinteren, og der man måker snø ut av hagene til 17. mai klarer man det. Så hvorfor ikke i Bergen, som knapt nok har vinter i norsk betydning av ordet? Vi bør vel heller sammenlikne oss med England rent klimatisk, og selv om man der spiller hele vinteren holder jo banene godt nok. Og vi skal jo ikke spille vinterstid, med unntak av en og annen RL og/eller UEFA-cupkamp, forhåpentligvis.

Hva angår drenering trenger man ikke dra lenger enn til Varden for å se hva skikkelig grunnarbeid/drenering betyr. For noen år siden så jeg en kamp der der alle sluser åpnet seg til de grader man sjelden ser, selv her i Bergen. Staddaen ville vært oversvømt. De som ikke rømte unna regnet var skråsikre på at kampen ville bli stoppet, men så snart regnet avtok noe forsvant overvannet mirakuløst, og uti andre omgang var det knapt noe igjen. Rett og slett imponerende.

Nei, la oss få the real thing!

Rasmus_brann

et e ikke tvil at det går ann, så lenge hjertet står i Brann!

Go Up