• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

16 lag i Eliteserien?

Started by Per Anders, July 15, 2005, 12:19:17 PM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

Xminator

Jeg er positiv til dette. Det vil føre til større nivåforskjell mellom topp og bunn ikke bare fordi to (for argumentets skyld) dårligere lag blir med, men fordi tettere kampprogram fører til at de større lagene henter flere gode spillere for å gjennomføre sesongen.

* Flere spillere får toppserierfaring
* Mer penger til klubbene (2 ekstra hjemmekamper)

1. divisjon har allerede 16 lag og klarer å gjennomføre kampene sine.

mobli

Quote from: "Per Anders"Vi ser en eksplosjonsartet interesse for toppfotballen i Norge. Er det en idè å utvide Eliteserien fra 14 til 16 lag?


Så lenge sesongen i Norge går fra april til november, så kan kampprogrammet bli litt for tett, spesielt de årene hvor det spilles EM/VM-sluttspill.


Quote from: "Per Anders"


Veldig vanskelig å si, men jeg tror det kommer litt an på om nivået mellom lagene blir jevnere eller ikke.
Mer spenning betyr flere tilskuere etter min mening.


Quote from: "Per Anders"Kan dette bidra til større forskjell mellom topp og bunn?


I løpet av de første årene vil det kanskje det, men jeg tror avstanden mellom lagene blir jevnere etterhvert.


Quote from: "Per Anders"Vil det bli nivåheving i Eliten, og dårligere nivå i 1. div.?


Tror nivået vil øke både i Eliten og 1. divisjon, men tror det er en naturlig utvikling som er uavhengig av om det er 14 eller 16 lag i eliten.

Quote from: "Per Anders"Jeg stiller bare spørsmål her, har noen svar på disse?


Jeg har forsøkt å svare så godt jeg kan, men andre har nok andre svar


Quote from: "Per Anders"Agurktid.


Lunsjtid

Toa

Sikkert ikke dumt å utvide til 16 lag, men bør kanskje vente noen sesonger og se hvordan ting utvikler seg videre.
ribl! Utfordr! Takl! Slutt å putl! Sentr! Kontr! Samhandl! Utlign!!

egrasdal

synes det er for dumt å utvide til 16 lag. eg mener nå som nivået riktignok har blitt bedre i norsk toppfotball, så bør man begynne å se litt på profesjonaliteten i det hele. synes de lagene som spiller i den øverste divisjonen i Norge bør ha et bra stadion anlegg med minimum 6-8000 tilskuere i gjennomsnitt. Ser man på førstedivisjonslagene så er det svært få eller ingen som har mer enn 2000 tilskuere på kampene sine og vil heller ikke få flere om de rykker opp i eliten. dette begrunner jeg med at mesteparten av lagene i første divisjon kommer fra østlandet og det er rett og slett ikke nok folk der borte som har et forhold til alle klubbene. de folkene som har et forhold til en klubb på østlandet har flere nok å velge mellom som allerede er i eliten.

Så med hensyn til publikumsantall og stadionanlegg synes jeg det er greit slik det er no. Kunne gjerne byttet ut odd, glimt og lyn med noen litt mer publikumsvennlige lag. kozkoz
ansa Z her... Initiativ på nederste felt ;)

Skotten

Jeg vil ha 10 lag i øverste divisjon, med fire kamper mot hvert lag. Ett lag rykker ned. Storkamper hver eneste helg. For kvaliteten på de 10 øverste vil dette være positivt, også for de lagene rett under som det vil kreves mer av for å overleve i toppdivisjonen og også rykke opp siden det er bare en plass å kjempe om. Men det blir 36 kamper i året, ti mer enn i dag. Kan bli vanskelig å gjennomføre uten å forandre sesongen til den kontinentale modellen.

Uansett, kommer aldri, aldri til å skje.
 Sportsklubben Brann feirer i år et noe spesielt jubileum, hvilket?

Trivial pursuit anno 2063.

KennethS

Quote from: "Skotten"Jeg vil ha 10 lag i øverste divisjon, med fire kamper mot hvert lag. Ett lag rykker ned. Storkamper hver eneste helg. For kvaliteten på de 10 øverste vil dette være positivt, også for de lagene rett under som det vil kreves mer av for å overleve i toppdivisjonen og også rykke opp siden det er bare en plass å kjempe om. Men det blir 36 kamper i året, ti mer enn i dag. Kan bli vanskelig å gjennomføre uten å forandre sesongen til den kontinentale modellen.

Uansett, kommer aldri, aldri til å skje.


Ser jo dette i skottland..... 2 gode lag resten hadde rykket ned i Norge.
tå på Brann

slang

Quote from: "Skotten"Jeg vil ha 10 lag i øverste divisjon, med fire kamper mot hvert lag. Ett lag rykker ned. Storkamper hver eneste helg. For kvaliteten på de 10 øverste vil dette være positivt, også for de lagene rett under som det vil kreves mer av for å overleve i toppdivisjonen og også rykke opp siden det er bare en plass å kjempe om. Men det blir 36 kamper i året, ti mer enn i dag. Kan bli vanskelig å gjennomføre uten å forandre sesongen til den kontinentale modellen.

Uansett, kommer aldri, aldri til å skje.


heldigvis
ansa 08

Skotten

Er det pågrunn av ligaformatet at det bare er to gode lag? Her i Norge har vi bare hatt ett godt lag de siste 13 årene..handler det om ligaformatet eller handler det om ressurser, profesjonalitet og langsiktig arbeid?

Ville heller møtt Vålerengen fire ganger per sesong enn å møte alle disse lagene som det er så og si ingen interesse rundt (Glimt, Odd, Ham-Kam, Molde). Det ville gjort oss bedre, ikke dårligere.
 Sportsklubben Brann feirer i år et noe spesielt jubileum, hvilket?

Trivial pursuit anno 2063.

Bruiser

Men for fotballinteressa rundt om i Norge, ikkje for å snakke om tv-avtaler og talentutvikling for landslaget, så hadde det ikkje vore særlig gunstig med så få klubber i den øverste serien. Det ville betydd mindre seertal på tv og generell lavere interesse om Tippeligaen.

10 klubbers-ideen har eg ikkje mykje til overs for. 16 lag kan funke.
Ein flokk sauer leda av ei løve vil alltid slå ein gjeng løver leda av ein sau

KennethS

Quote from: "Skotten"Er det pågrunn av ligaformatet at det bare er to gode lag? Her i Norge har vi bare hatt ett godt lag de siste 13 årene..handler det om ligaformatet eller handler det om ressurser, profesjonalitet og langsiktig arbeid?

Ville heller møtt Vålerengen fire ganger per sesong enn å møte alle disse lagene som det er så og si ingen interesse rundt (Glimt, Odd, Ham-Kam, Molde). Det ville gjort oss bedre, ikke dårligere.


Nei, absolutt ikkje. Holder mer en nok og møte det laget der 2 ganger i året + cup. La norsk fotball være norsk og skottsk være skottsk.
tå på Brann

Xminator

Det finnes mange steder i Norge som har stor fotballinteresse. Det er langt flere enn 14 eller for den del 16 steder som trekker mer enn 4-5000 i snitt. For ikke å snakke om lokaloppgjørene. Rivaliseringen medllom Fyllingen og Brann på 90 tallet betydde nok mer for fotballinteressen i denne byen enn mange vil innrømme. Med flere lag i toppserien ville sjansen for tilsvarende øke.

Lurkin

Bryne og Stabæk i TL hadde bare hevet nivået.
Berømte Brann fra Bergen

Xminator

Eller for den del Sandefjord eller Moss. Ett lag som Sogndal har jo også vist at de kan berike tippeligaen.

krøvel vellevold

Quote from: "Xminator"For ikke å snakke om lokaloppgjørene. Rivaliseringen medllom Fyllingen og Brann på 90 tallet betydde nok mer for fotballinteressen i denne byen enn mange vil innrømme.  .


Det var rart, for i 1990 da Fyllingen var oppe, spilte Brann om gull i siste runde, og likevel var snittet på 8639. Byderbyet hadde 14 118 tilsk. på Stadion.

1991: Snitt 11 334. Derbyet på Stadion: 13 260. Krohnsminde: 11 053

1993: Snitt:10 474. Derbet på Stadion: 8652. Varden Amfi: 7085.

Interessen er riktignok høyere nå, men likevel...
Legg ned hele klubben!

Xminator

Og hva viser det?

1. Interessen for byoppgjørene var stor
2. Generell interesse for norsk fotball var historisk lav

Og jeg vil legge til

3. Forskjell mellom pulibkumsinteresse for middelhavsfareren Brann og bunnlaget Brann har vert minimal.

VI har vert i toppen av norsk fotball siden 97 nå, og interessen er stigende. Oppgjøret mellom Brann-(fyll inn lokalt bydelslag) i tippeligaen hadde nok trukket folk på linje med 16. mai og Brann-RBK. Det hadde vert en av happeningene i byen og slike elsker bergenseren...

krøvel vellevold

Quote from: "Xminator"Og hva viser det?

1. Interessen for byoppgjørene var stor


Så du syns 8000 og 7000 på lokalderby en sesong Brann trakk over 10000 i snitt, vitner om stor interesse for byderbies?
Legg ned hele klubben!

Charlie Winters

d e jo bare latterlig å bruke så sinnsykt mye penger på en stadion som brukes 13 ganger i året!!!
RANN vinner!

Falkman

.. tja, om det e 13  eller 15 hjemmekamper pr. sesong, spiller vel kanskje ikkje så veldig så stor rolle.. å innføre en skotsk modell med en serie på ti lag som møter hverandre fire ganger, ser eg på som temmelig utopisk. det vil jo innebære at hvert lag spiller 36 seriekamper hver sesong.. kordan ska det bli tid til det??.. og dessuten, det kunne fort innnebære 4 bortekamper i Nord-Norge pr.sesong.. eg syns to holder lenge!! sånn det generelle nivået e på stadionanleggene for øyeblikket, syns eg det holder med 14 lag.. men hvis de oppgraderingene som har funnet sted  i den senere tid vedvarer, kan det kanskje være plass til to lag til, om et par år.

oppedal

Skal vi utvide til 16 lag, er vi nødt til å kutte ut sommerferien.
g e' ikkje fra Norge, eg e' fra Bergen!

Xminator

Hvilken sommerferie? Vår eller spillerenes? Hva er best for vår del? 2 ekstra hjemmekamper, 2 ekstra bortekamper og en sommerferie med Brann? Eller en sommerferie blottet for Brannkamper :p

For meg blir det mer fotball. For Brann blir det mer penger. For NFF blir det flere grå hår. Kan strengt tatt ikke se annet enn vinn-situasjoner jeg.

KEO

Kutte ut sommerferien?? kan da ikke være noe problem å starte sesongen 14 dager før enn vi har nå, og slutte 14 dager senere. Da har man 4 kamper. Og er vi i Norge så lat at vi ikke kan spille 2 kamper i uken av og til??
Nu kør vi!

Go Up