• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Nye elementer i stadiondebatten

Started by Per Anders, July 05, 2005, 18:42:18 PM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

Kirk

Quote from: "syma"Det jeg mener er viktig er om Brann skal begynne å bygge etter sesongen?

Har kommunen bestemt seg?

Alle firma som skal være med på dette må jo ut med anbud osv. Alt dette tar tid. De får ikke tak i arbeidere sånn uten videre.

Kan ikke se for meg at de begynner rivingen til høsten hvis ikke noe er klart enda.

Håper noen i BBB, eller tidligere BBB styre kan uttale seg om hvordan det ser ut med kommune-vedtak osv. Skjer det noe?

Og nå har vel alle ferie i kommunen osv. Blir vel langt ut i sept. før det skjer noe


Enig. Viktig å komme i gang. Klarer ikke helt å tro på nye tribuner før de står ferdig. Alt tar jo så sinnsykt lang tid i denne byen.

krøvel vellevold

Quote from: "Xminator"Det du bør spørre deg er hvor mange ganger det er solgt 95% av antall sitteplasser på Stadion. Og selv det er direkte urettferdig. De aller fleste sitteplassene på nordre langside er direkte dårlige, med minimal sikt til banen (ja, jeg plasserte kjentfolk der en gang i forrige århundre, og fikk svært dårlige tilbakemeldinger).


Tviler sterkt på at det sitter titusener hjemme når Brann spiller og bare venter på at det skal bygges skikkelige tribuner. Gidder de ikke gå på Stadion fordi de ikke kan få sitteplass, er det jo merkelig at ikke sitteplassene til alle kamper ryker unna i en fei! Og faktisk er det jo noen tusen som står selv når det er mange ledige sitteplasser. Ja, det vil nok komme litt mer folk med flere sitteplasser, men det vil ikke bli noen voldsom økning.

Og OM det likevel skulle bli utrolig mye mer tilskuere som følge av et bedre stadion: Hva slags folk er i så fall dette? Tusenvis av mennesker som må ha plysjsofa og sakkosekker med oppvarming for å gidde å gå på Brann-kamp? De som lar vær å gå på Brann-kamp fordi dagens stadion ikke er bra nok og ikke har mange nok pølseboder, er ærlig talt ikke skikkelig interessert. Jeg er selvsagt klar over at fler tilskuere betyr mer penger til klubben. Men for enhver pris? Vil vi ha 5000 ekstra tilskuere som er så lite interesserte at de må ha puter sydd under armene for at de skal gidde å gå? Jeg vil ikke ha USA-tilstander med en masse folk som er mest opptatt av pauseshowet, pølsene, de flotte toalettene eller å se og bli sett. Brann Stadion må ikke bli noe picnic-sted! Jeg vil ha folk som går der for å se Brann og lage stemning.
Legg ned hele klubben!

Nixon

Men Krøvel! De 20.000 som var på cupfinalen i fjor klarte å lage noenlunde liv på tribunen. Og da satt det mange igjen i Bergen som ikke fikk billett. Så jeg tror nok at disse nye supporterne kan være med og lage liv.

Men hva er maks kapasitet etter din mening da? 20.000? 22.000?
Rød makt på Hansa

krøvel vellevold

Quote from: "Nixon"Men Krøvel! De 20.000 som var på cupfinalen i fjor klarte å lage noenlunde liv på tribunen. Og da satt det mange igjen i Bergen som ikke fikk billett. Så jeg tror nok at disse nye supporterne kan være med og lage liv.

Men hva er maks kapasitet etter din mening da? 20.000? 22.000?


Det får holde med 20-22.000. Og når Brann har bestemt seg for 20.500 sitteplasser, så er jeg fornøyd. Spesielt hvis det blir noe av planene om at inntil 20% kan være ståplasser. Det betyr at hvis 2277 av sitteplassene gjøres om til 4554 ståplasser, så vil kapasiteten bli: 18223 sitteplasser + 4554 ståplasser = 22777 totalt. Da vil andelen ståplasser være 20%. Nå må jo selvsagt ståplass-seksjonen tilpasses tribunenes utforming, slik at man ikke står i veien for folk som sitter ved siden/bak. Dermed vil ikke tallene bli nøyaktig som ovenfor, men det gir en pekepinn. Hva om Nedre Hansas ca 2000 sitteplasser hadde blitt 4000 ståplasser? Da hadde det blitt 18500 sitte + 4000 stå = 22500 totalt.
Legg ned hele klubben!

Per Anders

Bare vi overgår kapasiteten på Lerkendal så skal jeg prøve å holde kjeft... :-)

mobli

For min del er det ikke så nøye om kapasiteten er større enn Lerkendal (21166), det viktigste er at det ikke er en eneste stolpe/søyle/etc som sperrer for utsikten.

Helt oppe på gamle sitte må vel være det verste stedet. Går ikke an til å se halve banen engang hvis du står.

krøvel vellevold

Quote from: "Per Anders"Bare vi overgår kapasiteten på Lerkendal så skal jeg prøve å holde kjeft... :-)


Det stinker stormannsgalskap lang vei her! Du er åpenbart kun opptatt av at vi skal ha større stadion enn Rosenborg, ikke at vi skal ha et stadion som er passelig stort for Brann. Er det publikumsrekorden i norsk fotball du er ute etter? I så fall er den på over 35000, og faktisk er det Skeid som har den fra en kamp rett etter krigen. Lyn har også hatt 35000 på en kamp rett etter krigen. Så da må vi jaggu bygge stort...
Legg ned hele klubben!

Ricky

Quote from: "krøvel vellevold"
Quote from: "Per Anders"Bare vi overgår kapasiteten på Lerkendal så skal jeg prøve å holde kjeft... :-)


Det stinker stormannsgalskap lang vei her!


Komplekser, tror jeg vi sier.

Nixon

Quote from: "krøvel vellevold"Det får holde med 20-22.000. Og når Brann har bestemt seg for 20.500 sitteplasser, så er jeg fornøyd. Spesielt hvis det blir noe av planene om at inntil 20% kan være ståplasser. Det betyr at hvis 2277 av sitteplassene gjøres om til 4554 ståplasser, så vil kapasiteten bli: 18223 sitteplasser + 4554 ståplasser = 22777 totalt. Da vil andelen ståplasser være 20%. Nå må jo selvsagt ståplass-seksjonen tilpasses tribunenes utforming, slik at man ikke står i veien for folk som sitter ved siden/bak. Dermed vil ikke tallene bli nøyaktig som ovenfor, men det gir en pekepinn. Hva om Nedre Hansas ca 2000 sitteplasser hadde blitt 4000 ståplasser? Da hadde det blitt 18500 sitte + 4000 stå = 22500 totalt.


Det er jo dette som er planlagt fra Brann sin side, 22.000-23.000 med ståplasser. Har ikke hørt noe om at de har lagt vekk planene om ståplasser. Men Dahl vil ha ståplassene der SS er i dag da det er bra for stemningen og Brann sitt image. Og jeg er enig. Vil ikke ha SS på nedre del av Hansa. De får mumle for fort og klappe et annet sted...:)

Men det er som du sier at ståplasser midt på langsiden kan skape problemer for de som sitter rundt. På Hansa har man allerede to nivåer som passer forsåvidt perfekt.
Rød makt på Hansa

Xminator

Jeg venter fortsatt i spenning på en offisiell uttalelse fra Brann i retning av det du anntyder Nixon. SS/BBB-feltet er viktig for stadionfølelsen.


Xminator

Aldersgrense er ikke nødvendig. Gjør som på dagens BBB-felt - lik pris for alle - og pass på at det finnes enda billigere steder andre steder på stadion (for eksempel klokkesvingen).

Og kanskje en ørliten rabatt for de med BBB-medlemsskap.

krøvel vellevold

Legg ned hele klubben!

Xminator

Da kan jeg godt argumentere tilbake med hvorfor alt under 20000 seter er totalt på bærtur. Det vil i så fall ikke være første gang. Når det er sagt legger du ord i munnen på meg. Jeg har ikke sagt noe om 30000. Det nærmest jeg kommer luftslott var i ett lett drømmende innlegg "om jeg hadde pengen til Røkke" (eller noe slikt). 25000 er omtrent der prosjektet burde havne, og da tenkes det kun Brannkamper (som er greit nok for min del).

Bare konstaterer at den samme pioneerånden som fikk bygget Grieghallen, Bergensbanen, Nordhordalandsbroen, Lærdalstunnelen, en skog av oljeplatformer eller for den del Opera i Oslo er totalt fraværende når det skal bygges nytt stadion for Idrett #1 og Varemerke #1 i Bergen. Synd men sant.

grei

Det foreligger planer om et fantastisk stadion, likevel presterer enkelte å klage på et par tusen sitteplasser. Det er ethvert debattforums lov, uansett synspunkt på en sak så finnes det noen der ute som mener det stikk motsatte.

Mye viktigere enn nøyaktig kapasitet er hvordan stadion utformes, og når planene sier søyleløst, tette hjørner (på den ene siden) og én etasje i høyden kan vi jo ikke annet enn å prise oss lykkelige. Det kunne knapt blitt bedre. Hele denne diskusjonen er forøvrig  en smule kunstig ettersom det kun er et par "lykketroll" som insisterer på gigantstadion med tanke på festdager og landskamper (hvem i all bergen bryr seg om landskamper?), mens oss andre (95 %) ønsker et nøkternt og realistisk prosjekt som skal sikre oss gode hverdager som Brannsupportere.

I stedet for å ordkløyve om noe vi ikke kan påvirke kan jo noen heller forsøke å finne ut hvordan det går med planene? Skjer det noe der oppe, blir det byggestart fra i høst, eller blir det utsatt et år eller to?

Xminator

Vi er forøvrig i godt selskap med Trond Tystad.

kabelmann

Uten at Tystad er noe å rope hurra for :)
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

Ingo

Når det gjelder plasseringen av syngende (stående) supportere.
Mener eg at plassering helt i enden på Nodre tribune (vis a vis Hansa) er det er mest hensiktsmessig.
Der man kan disponere alle 22 radene.
I skissen er  det ikke  en delt tribune, da blir det vanskelig å dele tribunen i to uten at en del plasser forsvinner, sånt at de som sitter bak for god sikt.
Da vil det bli mer praktisk å gi oss et felt helt i enden.
Vokal messig vil det bli en fordel siden lyden bærer bedre i høyden enn bortover, slik som det er på dagens ss.

Når det gjelder kapasiteten på Brann stadion, så er det et stort manko på sitteplasser.
Det viser seg når man er utsolgt for sitteplasser under tak, 2-3 uker før kampen mot RBK.
Personlig tror eg  at vi hadde solgt over 20 000 på 2 kampene som allerede er spilt!, med økt kapasitet på sitteplasser
Man kan jo se etter vi bygget Hansa, så har jo snittet økt med et par tusen.

Corner

[



For det første så lukter det lang vei at du har tapt denne diskusjonen, og i et krampeaktig forsøk prøver å ro deg i land, å si at det han andre sier er p...preik er ikke så godt argument som man skulle tro.....


Det er slik her i verden, at hvis man ønsker å oppnå noe, så strekker man ofte strikken lengre for å få motparten inn på en avtale som kan være akseptabel."

Og etter å ha lest det som står rett over her, er det tydelig at du ikke har gått på handelshøyskole

krøvel vellevold

Quote from: "Xminator"Da kan jeg godt argumentere tilbake med hvorfor alt under 20000 seter er totalt på bærtur. Det vil i så fall ikke være første gang. Når det er sagt legger du ord i munnen på meg. Jeg har ikke sagt noe om 30000. Det nærmest jeg kommer luftslott var i ett lett drømmende innlegg "om jeg hadde pengen til Røkke" (eller noe slikt). 25000 er omtrent der prosjektet burde havne, og da tenkes det kun Brannkamper (som er greit nok for min del).

Bare konstaterer at den samme pioneerånden som fikk bygget Grieghallen, Bergensbanen, Nordhordalandsbroen, Lærdalstunnelen, en skog av oljeplatformer eller for den del Opera i Oslo er totalt fraværende når det skal bygges nytt stadion for Idrett #1 og Varemerke #1 i Bergen. Synd men sant.


Er det noen som har sagt at Stadion skal få en kapasitet på under 20000?
Legg ned hele klubben!

krøvel vellevold

Quote from: "Corner"[



For det første så lukter det lang vei at du har tapt denne diskusjonen, og i et krampeaktig forsøk prøver å ro deg i land, å si at det han andre sier er p...preik er ikke så godt argument som man skulle tro.....


Det er slik her i verden, at hvis man ønsker å oppnå noe, så strekker man ofte strikken lengre for å få motparten inn på en avtale som kan være akseptabel."

Og etter å ha lest det som står rett over her, er det tydelig at du ikke har gått på handelshøyskole


Hvem har tapt diskusjonen? Hvem er det du egentlig siterer?
Legg ned hele klubben!

Corner

Hvem har tapt diskusjonen? Hvem er det du egentlig siterer?[/quote]


Per Anders

Per Anders

Ingen har tapt eller vunnet noen diskusjon. Det som er fakta er at Brann og Bergen taper på at fremtidens stadionanlegg blir for lite. Det er muligens et flertall her inne som synes det er festlig med 20000, men jeg er overbevist om at det store flertall i Bergen mener at rundt 25000 bør være størrelsen på fremtidens stadion. Det er ihvertfall mitt inntrykk etter utallige samtaler med bergensere, både folk jeg kjenner og ikke kjenner. Til slutt, til deg som nevnte handelshøyskole. Jeg har handelshøyskole. Det tror jeg mange her på forumet IKKE har.

Yngve

Er ikkje heilt sikker på kva eg vil fram til her, men kanskje det at foppallinteressa her i byen ikkje er

krøvel vellevold

Quote from: "Yngve"Er ikkje heilt sikker på kva eg vil fram til her, men kanskje det at foppallinteressa her i byen ikkje er


Akkurat! Det er ikke bare å ta innbyggertallet og regne ut hvor mye tilskuere Brann BURDE ha. Jeg har tidligere i tråden skrevet hvorfor. Og ikke overraskende er det eliteseriens minste by, Molde med 24 000 innbyggere som kommer best ut, mens eliteseriens to største byer, Bergen med 240 000 og Oslo med 520 000, som kommer dårligst ut. At RBK kniper seg foran Odd og Tromsø, regner jeg som et resultat av den sportslige suksessen de har hatt siden 1985. Ellers hadde det vært Norges tre største byer på de tre nederste plassene. Og i det store og hele kan vi i grunn si at det er lag fra små byer øverst, mens det er lag fra store byer nederst. Hadde Sogndal (med 6000 innbyggere) vært i eliterserien og hatt et snitt på 2000, så hadde de vært øverst med 33,3%.

Dessuten er det jo feil å bare ta med innbyggertallet i den kommunen laget kommer fra. Molde har 24 000 innbyggere, men det bor jo 240 000 i hele Møre og Romsdal som de deler med AaFK! Et annet eksempel fra utlandet: Franske Lens har ca 30 000 innbyggere, men 40 000 på kampene... Lens med forsteder har imidlertid 400 000 innbyggere. Tenk om Fridalen/Nymark var egen kommune med 3000 innbyggere. Da hadde jo Brann hatt et snitt på 5 ganger innbyggertallet... Så slutt med å se dere blinde på hjemkommunenes innbyggertall!
Legg ned hele klubben!

Xminator

Nå er 20500 bedre enn de drøye 19000 det ble snakket om for ett års tid siden.

Jeg er likevel overbevist om at Bjørn Dahl her tar feil og at det blir stående som ett av de store (men sjeldne) feilgrepene fra den sittende ledelsen i Brann. Og får vi dette mobile supporterfeltet på langsiden, så blir det vel rundt 22000 plasser på Stadion - noe vi bør være fornøyd med.

abe78

Arsenal i London = 0,54 %

Burde hatt 1,75 millioner tilskuere i snitt på kampene sine (samme som Molde 25%). De skal jo bygge ny stadion nå - tar sikkert dette regnestykket med da...
.og husk!

kabelmann

Quote from: "Xminator"Nå er 20500 bedre enn de drøye 19000 det ble snakket om for ett års tid siden.


Så ikke noen link, men går ut ifra at det er denne artikkelen du sikter til: http://www.ba.no/sport/fotball/brann/article1661001.ece

Selv om argumentasjonen virker noe rar (eks.: Hvorfor er det ikke så ofte over 20 000 på stadion? Kan det ha _litt_ med kapasiteten å gjøre?), så er jeg likevel enig i antallet det legges opp til. Jeg tror 20 500 blir bra.
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

Nixon

http://www.ba.no/sport/fotball/brann/article1664130.ece

Her står det at det bare blir sitteplasser på Stadion og en kapasitet på 20.500.

Har Dahl gått tilbake på løftet om at Brann vil at SS skal stå der de står i dag? At de skal ta vekk noen seter ved norske kamper?
Hvor skal nå SS stå? For jeg tar det som en selvfølge at mange fortsatt vil stå under kamp.
Rød makt på Hansa

Xminator

Det er ett veldig sentralt tema Nixon. Og jeg vil svært gjerne melde meg på kravet om informasjon om dette :p

Kirk

Synes i det hele tatt at Brann gjør en elendig jobb med å informere om hvordan det går med utbygningen av Stadion. Det er jo åpentbart at dette er noe mange er interessert i.

Med tanke på informasjon, er Arsenal et glimrende eksempel på  hvordan det kan gjøres:
http://www.arsenal.com/emiratesstadium/?qs=dynamic&nav=emirates%20stadium

Nixon

Så fikk skeptikerene rett og jeg må slutte å tro på folk...

Leser i BA i dag at Dahl bekrefter at det ikke blir ståplasser på Stadion. Det blir ikke noe av å fjerne seter ved norske kamper.
Så da er det vi ble fortalt på BBB-årsmøtet bare tomme ord: At Dahl med entusiasme hadde lovet BBB-ledelsen at han ville ha stående supportere på langsiden der SS står i dag.

Nå sier Dahl at det jo bare er å reise seg slik Klanen gjør på Ullevaal. Greit nok det. Men slik Stadion skal bli uten nivåer er det bare ett sted slikt kan gjøres uten å sperre utsikten. Nedre del av Hansa. Så da blir vel det neste BBB-felt kan jeg tenke meg.

Og vi som hadde det så fint der borte...
Rød makt på Hansa

Xminator

Her mister Brann ett av sine særtrekk. Med mindre Brann setter av full høyde midt på langsiden, og like mange seter i bredde, så er det en liten skandale.

For min egen del blir det uaktuelt å flytte til Hansa. Det er på langsiden SS hører hjemme.

Per Anders

Er spent på hvor mange hundre plasser de må fjerne rundt bortesupporterne. Denne sikkerhetssonen bidrar vel til at kapasiteten bare går såvidt over 20000..... Jaja, så e det på an igjen.

mobli

Quote from: "Per Anders"Er spent på hvor mange hundre plasser de må fjerne rundt bortesupporterne. Denne sikkerhetssonen bidrar vel til at kapasiteten bare går såvidt over 20000..... Jaja, så e det på an igjen.


Hvis de setter av et fast, inngjerdet område til bortesupportere, så blir det ingen seter som blir tapt.

Hvis de velger en mer dynamisk variant, med netting over setene, istedenfor gjerder, så blir det maks 220 seter som forsvinner.

Per Anders

Hvordan skal de kunne ha en fsat inngjerdet variant, når Glimt kommer med 40-50 supportere, mens Vålerengen stiller med flere tusen...? Det ender vel med at bortesupporterne får en del av Hansatribunen. Dette lukter råtten fisk herfra og til månen.

krøvel vellevold

Quote from: "Per Anders"Hvordan skal de kunne ha en fsat inngjerdet variant, når Glimt kommer med 40-50 supportere, mens Vålerengen stiller med flere tusen...? Det ender vel med at bortesupporterne får en del av Hansatribunen. Dette lukter råtten fisk herfra og til månen.


Løsningen er:

Bortelaget har i utgangspunktet rett på 5%, hvis det er behov for det. Dvs. ca 1025. Dette tilsvarer sånn noenlunde et hjørne på den nye tribunen. F.eks. et hjørne i Klokkesvingen, mens Branns syngende står i Hansasvingen. I hjørnet i Klokkesvingen kan bortefansen stå uten å sperre utsikten for dem rundt seg. Denne sikkerhetssonen trenger ikke ta mye plasser. Og det er dessuten bare Klanen som eventuelt kunne hatt behov for så mye billetter. Ellers i året kunne jo sikkerhetssonen vært en del av borteseksjonen.

Dessuten burde bortebillettene blitt lagt tilgjengelig for bortefansen i lang tid i forveien. Så hvis det noen dager før kamp er fare for utsolgt på resten av Stadion, og bortefansen kun har kjøpt 100 billetter, så kan man sette en grense på 250 billetter til bortefansen. Dette betinger imidlertid at "bortehjørnet" er unummerert.
Legg ned hele klubben!

Xminator

Rent bortsett fra at Branns supporterfelt *skal* være på nordre langsiden, midt på tribunen, så kan de gjerne plassere motstanderens supportere i ett av de nye hjørnene.

Per Anders

Sandefjord bygger til 8000 tilskuere i sin lille by. Det satses rundt omkring i Norge. Det er ikke lenge før Start bygger stort også. Disse klubbene har åpenbart VISJONER for fremtiden.

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=284301

krøvel vellevold

Quote from: "Per Anders"Sandefjord bygger til 8000 tilskuere i sin lille by. Det satses rundt omkring i Norge. Det er ikke lenge før Start bygger stort også. Disse klubbene har åpenbart VISJONER for fremtiden.

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=284301


Javel! Så får de bare gjøre det da! Merkelig at ikke Man United har bygget Stadion med 200 000 sitteplasser for lengst... Begynner å bli lei av dette visjonsmaset ditt! Ta en telefon til Bjørn Dahl eller Steinar Jensen i boligbyggerlaget og rett din vrede mot dem! Du får ikke til noe opprør her inne på sidene! Skal du ha planene forandret, får du kontakte dem som har noe med dem å gjøre!
Legg ned hele klubben!

Per Anders

Har mailet med Bjørn Dahl ved et par anledninger. Slapp helt av. Pust inn, pust ut Krøvel.

Toa

...noe tydeligvis ikke Real Madrid har med sin lille fille-kapasitet på 106.000 tilskuere i en region med over 5 mill. innbyggere. Det tilsvarer vel en kapasitet på 6-7000 i Bergen... (host!)
ribl! Utfordr! Takl! Slutt å putl! Sentr! Kontr! Samhandl! Utlign!!

mobli

Quote from: "Per Anders"Sandefjord bygger til 8000 tilskuere i sin lille by. Det satses rundt omkring i Norge. Det er ikke lenge før Start bygger stort også. Disse klubbene har åpenbart VISJONER for fremtiden.

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=284301


Har overnevnte artikkel:

Quote- Det bor nærmere 250000 mennesker i det vi kan kalle vårt naturlige omland. Potensialet for en eliteserieklubb i fotball er til stede og viljen til å satse er der både hos oss og næringslivet, mener Ulsnæs.


Hvis du regner hele Hordaland som naturlig omland for Brann, så bor det ca 450000 mennesker i vårt naturlige omland.

Det betyr at hvis vi skulle ha samme visjonene som Sandefjord, så bør Brann Stadion ha plass til rundt 14400.


Toa

Så lenge stadion ligger der den ligger idag vil ikke publikumstallene øke så fantastisk mye som du skal fram til. Ikke om man så fikk gratis blowjob og hamburger på kjøpet.

Fyr opp en stadion på nygårdstangen, så kan vi begynne å snakke om 25.000. Det er infrastrukturen som hemmer tilskuerkapasiteten mest idag, ikke fasilitene på selve stadion.
ribl! Utfordr! Takl! Slutt å putl! Sentr! Kontr! Samhandl! Utlign!!

Per Anders

Toa!

Har jeg noengang sagt noe annet? Nygårdstangen JA!

Når det er sagt så er det ikke noe problem å bygge til 22-24000 når man klarer 20500 i Idrettsveien.

Toa

25.000 på nygårdstangen hadde vært optimalt. Masse parkeringsmuligheter, kan gå direkte fra buss og inn på stadion uten engang å bli våt, masse fasiliteter i området annet enn sinte naboer, osv osv. Et stort og fint stadion så nært sentrum hadde vært fantastisk. Ny-rekrutteringen av supportere hadde blitt stor.

25.000 i idrettsveien, derimot, er ingen vits. 20.000 er greit så lenge de har valgt at det er der stadion skal ligge... Så egentlig bør ikke diskusjonen være hva tilskuerkapasiteten skal være, men heller hvorfor ikke nygårdstangen kan brukes til dette formålet.
ribl! Utfordr! Takl! Slutt å putl! Sentr! Kontr! Samhandl! Utlign!!

krøvel vellevold

Quote from: "Per Anders"Når det er sagt så er det ikke noe problem å bygge til 22-24000 når man klarer 20500 i Idrettsveien.


Tenk det! Lille Idrettsveien med kanskje bare 205 innbyggere, får stadion med plass til 20 500!!! Det er 100 ganger innbyggertallet det! Der har du gate som har visjoner! De bygger ut for å trekke folk fra nabogatene også!
Legg ned hele klubben!

Per Anders

Enig, men er redd det tar MANGE tiår før Stadion får sin naturlige plassering i sentrum av byen. Da Brann ble stiftet var ikke Brann hele byens (og Hordalands klubb). Nå representerer Brann oss alle, og det er naturlig at vi får en storstadion sentralt i byen. Det at "sjelen ligger i Idrettsveien" er bullshit. Sjelen er i hele Bergen, i hvert hjem som elsker byen og klubben. Brann stadion vil om få år se totalt annerledes ut enn den stadion jeg begynte å vanke på omkring midten av åttitallet. Har etterhvert begynt å vende meg til Hansatribunen. Vi hadde garantert vendt oss til en ny storstadion på Nygårdstangen temmelig kjapt.

krøvel vellevold

Hvis folk ikke gidder gå på kamp hvis det ved kampstart ikke er 4-5 ledige sitteplasser ved siden av hverandre midt på langsiden og helst litt høyt oppe, og helst parkeringsplass rett utenfor inngangen, ingen kø til og fra Stadion og gratis drinker til alle, så er det innstillingen til folk det er noe galt med! Disse folkene kan umulig være spesielt Brann-interesserte, og jeg vil ikke at Stadion skal fylles opp med tusenvis av tilfeldig forbipasserende utdrikningslag, russ og firmafester. Jeg vil ha et publikum som er der fordi de er interessert i Brann, og faktisk er villig til å løfte en finger for å sikre seg plass på kampen i god tid!

En annen positiv effekt av at stadion ikke bygges for stort, er at det da tvinger folk til å kjøpe billett i god tid for å være sikret plass. Dermed vil man ikke bli fullt så sårbare hvis det pøsregner og Brann har tapt 0-5 borte mot Glimt i runden før. Med et stadion for de store anledningene, ender det bare med at folk ikke gidder kjøpe billett før kampdagen, fordi de vet at de får gode seter uansett. Da blir det lett til at folk dropper det hvis det snør og Brann har elendig form.

Det er enkelte her som tydeligvis mener at det kun er plassene midt på langsidene som er bra. Vel, det ville blitt et rart stadion om alle plassene skulle være midt på langsiden, og helst kun fra et nivå tilsvarende rad 10 og oppover... Bygger man et stadion som er like høyt hele veien rundt, så vil andelen sitteplasser på langsiden (i forhold til totalkapasiteten) bli mindre og mindre for hver ekstra rad man bygger. Dette fordi hjørnenes omkrets øker og øker for hver rad. Med andre ord: Bygger man noen ekstra rader, så vil de fleste av de ekstra plassene komme i hjørnene eller bak mål.
Legg ned hele klubben!

Go Up