• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Nystemten

Started by vardgutt20, June 22, 2005, 12:22:28 PM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

vardgutt20

Noen så kan hjelpa meg me å finna teksten til bergens nasjonalsang?
ært å krype, lært å gå, lært å hate rbk

DJ_ADG

Nystemten/Sang til Bergen

Jeg tog min nystemte Cithar i Hænde,
Sorgen forgik meg paa Ulrikens top.
Tænkte paa Bauner om de skulde brænde
og byde Mandskap mod Fienden opp;
følede Freden, blev glad i min Aand
og greb til min Cithar med legende Haand.

Værdige, gamle, graaskaldede Bierge,
I, som omgierde min Fædrene-Bye,
I, som saa mangen en Torden afværge,
og sønderbryde electriske Skye!
Yndig er Dalen, I hegne mig ind,
og Foraar og Dalen opplive mit Sind.

Herfra fortryllende Syner jeg skuer,
Lungegaards Vandet, den Slette saa blaa,
Nyegaards Alleens løvkronede Buer,
derunder prydede Skiønne at gaae,
deromkring Markens dens festlige Dragt,
der Guld i det Grønne den blomstrende Pragt!

Tæt ved mig Alrikstads dobbelte Slette,
Kongeborg fordum og brugbar til Strid,
skiøn af Naturen, om Fortrin vil trette
med selve Nyegaard, som prunker med Flid,
der løb fra Svartedig skummende Aae,
der saae jeg Møllehiul flittig at gaae.

Bedre frem, Bergen, det Handelens Sæde,
strækkende Arme om seilbare Vaag.
Derhen høifarmede Jægter med Glæde
rustes hver Sommer til dobbelte Tog;
derfra gaae Skibe saa vide om Land;
der kjøber, der selger, der handler hver Mand.

Der seer jeg Skoven af Masterne høie,
handlende Stuers Bredvaiende Flag;
Vippebom seer jeg sig flittig at bøie,
flittig at hæve. - Tangenternes Slag
paa dette Handels-Claveer gav Musik,
og Vare af Skuderne dansende gik.

Nu tog jeg Vand af den springende Kilde,
hvorudaf Oldtidens Kiæmpeslægt drak.
Naar de lykønske sit Fædreland vilde,
Sverdet af Skeden tillige de trak.
Vee! den, saa sang de, saa synger jeg og,
den Niding, som Sverd imod Fødeland drog.

Freden, o! Bergen! din rede beskierme,
Sommeren krone hver Ager med Brød!
Ilden og Sverdet dig aldrig fornærme,
Havet dig aabne sit frugtbare Skiød!
Da mellem Biergene syv skal du staae,
naar nybaget Kiøbstad i Luften maa gaae.

Jeg drak den Skaal, som mig Ulriken skiænkte;
drikker den samme, I, som have Viin.
Hver som opriktig mod Fødeby tænkte,
lod denne Munterheds Skaal være sin.
Held for vort Bergen, vort Fødeland Held!
Giv alting maa blomstre fra Fiere til Field.
ær med å støtt tifo-gruppen med noen kroner, konto nummer 3628.52.72631 (merk tydelig med TIFO)

Lennono8

Denne fantastiske sangen har vi sunget på Stadion siden slutten av 1990-tallet (etter egentlig å ha "stjålet" ideen fra Ulriken Eagles...rett meg hvis jeg tar feil...).

En slik hyllest til byen (og laget) har vi, så vidt jeg vet, vært alene om i Norge, men så i dag hørte jeg noe grusomt...

Så nemlig litt på VIF - Brügge, og hva hører jeg?...Jo, en grusom sang kalt "Vålerengen Kirke", som synges på samme måten som Nystemten før kampen. Noen som vet om dette er noe de har drevet med lenge? Viser ihvertfall at andre lag er misunnelige på vår fantastiske tradisjon... Det utskjelte Brann-publikumet, nå også som trendsettere...

Edit: Har nå skjønt at dette er en låt som har blitt spilt på Ullevaal noen ganger, men gud bedre for et makkverk. Måtte bare få ut min frustrasjon. So much for ikke å ha fått det med seg før. Kan ihvertfall ikke ha gjort inntrykk på meg de gangene jeg har vært på bortekamp mot VIF...

Stalin

Quote from: "Lennono8"Viser ihvertfall at andre lag er misunnelige på vår fantastiske tradisjon... Det utskjelte Brann-publikumet, nå også som trendsettere...


:lol:

Fjern nystemten!

jegløh

Quote from: "DJ_ADG"Nystemten/Sang til Bergen

Jeg tog min nystemte Cithar i Hænde,
Sorgen forgik meg paa Ulrikens top.
Tænkte paa Bauner om de skulde brænde
og byde Mandskap mod Fienden opp;
følede Freden, blev glad i min Aand
og greb til min Cithar med legende Haand.

Værdige, gamle, graaskaldede Bierge,
I, som omgierde min Fædrene-Bye,
I, som saa mangen en Torden afværge,
og sønderbryde electriske Skye!
Yndig er Dalen, I hegne mig ind,
og Foraar og Dalen opplive mit Sind.

Herfra fortryllende Syner jeg skuer,
Lungegaards Vandet, den Slette saa blaa,
Nyegaards Alleens løvkronede Buer,
derunder prydede Skiønne at gaae,
deromkring Markens dens festlige Dragt,
der Guld i det Grønne den blomstrende Pragt!

Tæt ved mig Alrikstads dobbelte Slette,
Kongeborg fordum og brugbar til Strid,
skiøn af Naturen, om Fortrin vil trette
med selve Nyegaard, som prunker med Flid,
der løb fra Svartedig skummende Aae,
der saae jeg Møllehiul flittig at gaae.

Bedre frem, Bergen, det Handelens Sæde,
strækkende Arme om seilbare Vaag.
Derhen høifarmede Jægter med Glæde
rustes hver Sommer til dobbelte Tog;
derfra gaae Skibe saa vide om Land;
der kjøber, der selger, der handler hver Mand.

Der seer jeg Skoven af Masterne høie,
handlende Stuers Bredvaiende Flag;
Vippebom seer jeg sig flittig at bøie,
flittig at hæve. - Tangenternes Slag
paa dette Handels-Claveer gav Musik,
og Vare af Skuderne dansende gik.

Nu tog jeg Vand af den springende Kilde,
hvorudaf Oldtidens Kiæmpeslægt drak.
Naar de lykønske sit Fædreland vilde,
Sverdet af Skeden tillige de trak.
Vee! den, saa sang de, saa synger jeg og,
den Niding, som Sverd imod Fødeland drog.

Freden, o! Bergen! din rede beskierme,
Sommeren krone hver Ager med Brød!
Ilden og Sverdet dig aldrig fornærme,
Havet dig aabne sit frugtbare Skiød!
Da mellem Biergene syv skal du staae,
naar nybaget Kiøbstad i Luften maa gaae.

Jeg drak den Skaal, som mig Ulriken skiænkte;
drikker den samme, I, som have Viin.
Hver som opriktig mod Fødeby tænkte,
lod denne Munterheds Skaal være sin.
Held for vort Bergen, vort Fødeland Held!
Giv alting maa blomstre fra Fiere til Field.


Hvorfor synges ikke alle versene før kamp?
Fucking Hell!!!"
-Robbie Winters etter at Helge B har blåst en ferdigdempet pasning i ansiktet hans mot Moskva.

Stoffi

Quote from: "jegløh"
Hvorfor synges ikke alle versene før kamp?


Ja, hvorfor?
Min bestemor er tilgjengelig som Branntrener, løp og kjøp!

Northside

Quote from: "Stoffi"
Quote from: "jegløh"
Hvorfor synges ikke alle versene før kamp?


Ja, hvorfor?


Fordi ikke alle gidder å møte 1 time før kamp.

jegløh

Quote from: "DJ_ADG"Nystemten/Sang til Bergen

Jeg tog min nystemte Cithar i Hænde,
Sorgen forgik meg paa Ulrikens top.
Tænkte paa Bauner om de skulde brænde
og byde Mandskap mod Fienden opp;
følede Freden, blev glad i min Aand
og greb til min Cithar med legende Haand.

Værdige, gamle, graaskaldede Bierge,
I, som omgierde min Fædrene-Bye,
I, som saa mangen en Torden afværge,
og sønderbryde electriske Skye!
Yndig er Dalen, I hegne mig ind,
og Foraar og Dalen opplive mit Sind.

Herfra fortryllende Syner jeg skuer,
Lungegaards Vandet, den Slette saa blaa,
Nyegaards Alleens løvkronede Buer,
derunder prydede Skiønne at gaae,
deromkring Markens dens festlige Dragt,
der Guld i det Grønne den blomstrende Pragt!

Tæt ved mig Alrikstads dobbelte Slette,
Kongeborg fordum og brugbar til Strid,
skiøn af Naturen, om Fortrin vil trette
med selve Nyegaard, som prunker med Flid,
der løb fra Svartedig skummende Aae,
der saae jeg Møllehiul flittig at gaae.

Bedre frem, Bergen, det Handelens Sæde,
strækkende Arme om seilbare Vaag.
Derhen høifarmede Jægter med Glæde
rustes hver Sommer til dobbelte Tog;
derfra gaae Skibe saa vide om Land;
der kjøber, der selger, der handler hver Mand.

Der seer jeg Skoven af Masterne høie,
handlende Stuers Bredvaiende Flag;
Vippebom seer jeg sig flittig at bøie,
flittig at hæve. - Tangenternes Slag
paa dette Handels-Claveer gav Musik,
og Vare af Skuderne dansende gik.

Nu tog jeg Vand af den springende Kilde,
hvorudaf Oldtidens Kiæmpeslægt drak.
Naar de lykønske sit Fædreland vilde,
Sverdet af Skeden tillige de trak.
Vee! den, saa sang de, saa synger jeg og,
den Niding, som Sverd imod Fødeland drog.

Freden, o! Bergen! din rede beskierme,
Sommeren krone hver Ager med Brød!
Ilden og Sverdet dig aldrig fornærme,
Havet dig aabne sit frugtbare Skiød!
Da mellem Biergene syv skal du staae,
naar nybaget Kiøbstad i Luften maa gaae.

Jeg drak den Skaal, som mig Ulriken skiænkte;
drikker den samme, I, som have Viin.
Hver som opriktig mod Fødeby tænkte,
lod denne Munterheds Skaal være sin.
Held for vort Bergen, vort Fødeland Held!
Giv alting maa blomstre fra Fiere til Field.


Skjønner hva du sier, Northside, men samtidig føler jeg at vi mister handlingen ved bare å synge 1. vers. Sangen er en spennende og gripende fortelling som ikke blir forstått når bare 1.vers synges.
Vet at mange bortetilhengere følger med på teksten og er i villrede når den stopper plutselig.

Mener du at en Derrick episode hadde vært like glimrende hvis NRK kun viste 1/9 av den? Nettopp.
[/quote]
Fucking Hell!!!"
-Robbie Winters etter at Helge B har blåst en ferdigdempet pasning i ansiktet hans mot Moskva.

Northside

Skjønner også hva du mener, men allerede no sliter folk med teksten, så hvordan det ville gått dersom vi sang alle versene sier seg selv, til og med eg sliter med å kunne de. I tillegg så skal vi ha tid til å synge hele sangen, og eg gidder ikke stå å veive med stor-flaggene en hel time :wink:

jegløh

Quote from: "NorthsideFCDH"eg gidder ikke stå å veive med stor-flaggene en hel time :wink:


Trodde ikke det ble veivet med flaggene under selve sangen.
Fucking Hell!!!"
-Robbie Winters etter at Helge B har blåst en ferdigdempet pasning i ansiktet hans mot Moskva.

Nixon

Quote from: "jegløh"Skjønner hva du sier, Northside, men samtidig føler jeg at vi mister handlingen ved bare å synge 1. vers. Sangen er en spennende og gripende fortelling som ikke blir forstått når bare 1.vers synges.
Vet at mange bortetilhengere følger med på teksten og er i villrede når den stopper plutselig.


Helt enig at det er en gripende fortelling som jeg, med skam å melde, ikke hadde fått med meg. Jeg ser at å synge denne kan bli i lengste laget. Men hva med å lage en novellefilm med denne spennende historien som kan bli vist i pausen? Må jo være mye bedre enn det tullet som nå ofte blir presentert som pauseunderholdning.
https://datesnow.life"]Actual Women[/URL]

jegløh

Quote from: "Nixon"
Quote from: "jegløh"Skjønner hva du sier, Northside, men samtidig føler jeg at vi mister handlingen ved bare å synge 1. vers. Sangen er en spennende og gripende fortelling som ikke blir forstått når bare 1.vers synges.
Vet at mange bortetilhengere følger med på teksten og er i villrede når den stopper plutselig.


Helt enig at det er en gripende fortelling som jeg, med skam å melde, ikke hadde fått med meg. Jeg ser at å synge denne kan bli i lengste laget. Men hva med å lage en novellefilm med denne spennende historien som kan bli vist i pausen? Må jo være mye bedre enn det tullet som nå ofte blir presentert som pauseunderholdning.


Kloke ord som vanlig, Nixon. Bortsett i fra at sist kamp gledet jeg meg til pauseunderholdningen med Gullbrand.
Fucking Hell!!!"
-Robbie Winters etter at Helge B har blåst en ferdigdempet pasning i ansiktet hans mot Moskva.

Northside

Quote from: "jegløh"
Quote from: "NorthsideFCDH"eg gidder ikke stå å veive med stor-flaggene en hel time :wink:


Trodde ikke det ble veivet med flaggene under selve sangen.


sant det. Min feil :wink:

TcK

Vedder på at >5 Brann-supportere* kunne sitert 6 eller 7 vers på stående fot dersom de ble spurt uten å ha forberedt seg.

Men sangen er nydelig. En svenske som var på besøk hos oss for et år tilbake fikk meg til å synge Nystemten (eller ihvertfall nynne ved kveldsbordet og sitere teksten), og han var helt overveldet over den "patriotiska nasjonalsongen" vi hadde.. Det var en av de mest patriotiske nasjonalsanger han hadde hørt..

Så dét!

tck

*=Gjelder ikke fans over 65 år som måtte pugge alle versene i "den gamle skole".
Jesus elsker alle barna

mr-bolstad

når vi snakker om nystemten, hun som sang på aalesund kampen sang så treigt at folk begynte å pipe!
var det noen flere enn meg som merket det?
get land, Eget Landslag.
Brann!!

DJ_ADG

eg synnes den burde vært synget av Endresen hver gang, eller at det ikkje var forsanger.
ær med å støtt tifo-gruppen med noen kroner, konto nummer 3628.52.72631 (merk tydelig med TIFO)

Northside

Quote from: "mr-bolstad"når vi snakker om nystemten, hun som sang på aalesund kampen sang så treigt at folk begynte å pipe!
var det noen flere enn meg som merket det?


hun sang veeeeeeeeeldig treigt ja, men noe piping hørte eg ikke.

vardgutt20

eg synns me konne songe 3-4 vers før kampen. Hva på vif-til å der sang di ein vålerenga by sang.
ært å krype, lært å gå, lært å hate rbk

BL

Quote from: "vardgutt20"eg synns me konne songe 3-4 vers før kampen. Hva på vif-til å der sang di ein vålerenga by sang.


Ja, det hadde sikkert blitt populært. Spillerene må stå seg kalde mens vi synger gjennom 4 vers. Skjer nok aldri!
Hansa-
Felt Z

`Nisse

Jeg liker det slik som det er nå jeg. Og Endresen burde definitivt blitt fast sanger. Selv om fyren ikke har en spesiell plass i hjertet mitt, er han den beste som har sunget nystemten. Han er vel nesten den eneste som synger i takt med resten av stadion.

brannsupporteren:-D

Quote from: "mr-bolstad"når vi snakker om nystemten, hun som sang på aalesund kampen sang så treigt at folk begynte å pipe!
var det noen flere enn meg som merket det?


Ja, la merke til det jeg og! Hun sang forbanna treigt, var nesten sånn at du kunne kødde med at du sang sangen i "slow motion" men alikevel holde følge med henne hehe. Men jeg holdt meg for god til å pipe under nystemten da, har trossalt mer respekt for nasjonalsangen vår enn det :wink:
url=http://www.bergenck.net]BCK HJEMMESIDE[/url]

Motyka

Quote from: "TcK"
Men sangen er nydelig. En svenske som var på besøk hos oss for et år tilbake fikk meg til å synge Nystemten (eller ihvertfall nynne ved kveldsbordet og sitere teksten), og han var helt overveldet over den "patriotiska nasjonalsongen" vi hadde.. Det var en av de mest patriotiske nasjonalsanger han hadde hørt.


Pussig at denne svensken forstod sangen når så få av oss gjør det. Men det må ha vært en gripende stund ved kveldsbordet.
elt fra Kniksen til Monkam, har mitt hjerte stått i Brann!

Halvgjort er velgjort!

Knasen

jeg synes sangen er utrolig nydelig, og jeg er fra Oslo, men Brann fan seff. Hva heter sangen? Heter den "Sang til Bergen" eller heter den noe annet?

vardgutt20

Quote from: "BL"
Quote from: "vardgutt20"eg synns me konne songe 3-4 vers før kampen. Hva på vif-til å der sang di ein vålerenga by sang.


Ja, det hadde sikkert blitt populært. Spillerene må stå seg kalde mens vi synger gjennom 4 vers. Skjer nok aldri!


Det di gjør på ullevaal er at sangen kommer på storskjerm, så synger alle sangen, mens spillerne er i garderoben, rett før di kommer ut.
ært å krype, lært å gå, lært å hate rbk

BL

Ja, nettopp. Før de kommer ut. Her synges jo nystemten som kjent like etter at spillerene har komt ut og står linèt opp forann hovedtribunen.
Hansa-
Felt Z

Knasen

er det noen som har sunget denne sangen inn? har funnet noen som synger den, men det er bare fra stadion. Det høres sikert bra ut når man er på stadion, men ikke når du er hjemme og skal slappe av, da høres det ut som noe fullegutter som prøver å få ut noen ord.

`Nisse

Det høres jævlig bra ut på stadion skal eg si deg!! 8)

Knasen

hehe, ja, jeg har hørt dere på tv når Brann har spilt. får nesten tårer i øyekroken, men tilbake til spørsmåle. veit dere om det er noen som har spilt inn hele denne sangen? eller ivertfall litt?

Kararay

Tror den finnes på cd'en av Fred Ove Reksten, 30 Bergensviser... så det så....
et var fortjent at han fikk sitt andre gule kort for kampen, men det var unødvendig av dommeren og gi han det røde. Slik dømming må vi få slippe å se flere ganger.
Ivar Hoff

viks

Quote from: "Kararay"Tror den finnes på cd'en av Fred Ove Reksten, 30 Bergensviser... så det så....


Den finnes på denne cden men da kun i instrumental versjon. Med dette forstås da at det ikke synges..
Da Miller lobbet inn 4-1 -hans tredje scoring for kvelden -rett før slutt, gikk et fullsatt Brann Stadion helt av hengslene. Folket reiste seg og sang "Rosenborg rykker ned!", så det hørtes nesten helt opp til Trondheim" (VG 20.06.05)

Mongo

Quote from: "brannsupporteren:-D"
Quote from: "mr-bolstad"når vi snakker om nystemten, hun som sang på aalesund kampen sang så treigt at folk begynte å pipe!
var det noen flere enn meg som merket det?


Ja, la merke til det jeg og! Hun sang forbanna treigt, var nesten sånn at du kunne kødde med at du sang sangen i "slow motion" men alikevel holde følge med henne hehe. Men jeg holdt meg for god til å pipe under nystemten da, har trossalt mer respekt for nasjonalsangen vår enn det :wink:


Hun sang muligens seint (seinere enn Endresen), men det kan være at det oppleves som "forbanna treigt" av den grunn at ihvertfall SS synger noe så inn i h*** fort! Dette regner jeg med finnes i andre tråder, så skal ikke ta den diskusjonen her, bortsett fra en ting:
Når dere flytter bort til oss på Hansa, prøv å holde tempoet til guttene på felt Z! I dag (mot Odd) avsluttet de Byen e Bergen ca. 5 sekunder etter SS...

En annen ting; hva med å synge nystemten på slutten av kampene også? Regner med at det finnes tråder med dette også her inne, men shit au! Passer kanskje ikke i de kampene Brann spiller ræva og taper, men når de har gjort en god jobb kan det kanskje være en fin avslutning?

Go Up