• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Et artig Lyn-minne

Started by jkippers, May 28, 2005, 21:16:29 PM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

jkippers

På Brann sine sider kan man i dag lese at forrige gang lyn "vant" på Stadion var i 1993. Jeg sier "vant" fordi selvom resultatet ble 7-3 (!) til Lyn, reiste Lyn hjem som trøstesløse tapere.

Dette var siste kamp for sesongen. Brann var sikret en plass midt på tabellen utenfor både nedrykksone og e-cup spill. Mao. rel. betydningsløs sett med Brann-øyne. Noe jeg også tror avspeilet seg i tilskuertallet. En 6-7000 tenker jeg. Lyn hadde imidlertid en teoretisk mulighet for å beholde plassen i eliteserien, men det forutsatte kalas-sifre, samtidig som Molde måtte tape.

Hvis jeg ikke husker feil, tok Brann-ledelsen. Men så skjedde det noe med Lyn. Plutselig rant målene inn. På et tidspunkt (jeg tror det var på 4-1) skjønte SS at dette var jo faktisk ordentlig morsomt. Selvironien tok overhånd, og SS jubla hemningsløst hver gang Lyn putta. På 7-1 ville jubelen ingen ende ta, og samtidig fikk vi melding om at Molde lå under. Dermed runget "Ulrich Møller fins ikke lenger" og "Molde, Molde, ha-ha-ha" fra SS.

Det var dermed nesten litt skuffelsen å spore da Brann (v/Soltvedt?) reduserte til 2-7. Men skuffelsen ble avløst av grenseløs jubel da Brann reduserte til 3-7 (straffe??, også v/Soltvedt??). For da ble det klart at nå var det Lyn som rykka ned. Siste målet til Brann kom like før fløyteblås, og Lyn-spillerne ble liggende på matta - noen rett foran SS - med hodet begravd i gresset. SS overøste de med salt i sine sår "Rykker ned, rykker ned, rykker ned...", og alle gikk fra kampen med en god følelse og litt vemodighet over at sesongen var over.

Patetisk ble det når Anders Giske gikk ut i avisene og seriøst antydet lønnskutt for spillerne pga. slett innsats mot Lyn.

Flere som husker denne kampen?
Gull 09

Nemesis

et finnes tre typer mennesker i verden.
De som kan telle, og de som ikke kan telle

Nixon

En kamp jeg husker meget godt og kanskje et bevis på at alt var "bedre i gamle dager?:) For det var som du sier en meget absurd tribunestemning på SS. Sangene runget etterhvert som Lyn puttet utover kampen. Gode minner!
Rød makt på Hansa

KennethS

Mitt beste Lyn minne var 3-2 i cupen i 1990 :D

ligger under 0-2 til det gjenstår 7 minutter :D Per Hilmar og Monsa Mjelde fikset biffen og vi vant 3-2 :)

Var vel Agdestein som gjorde et dårlig "sjakk" trekk i den kampen.
tå på Brann

Stalin

Min første brannkamp var faktisk mot lyn..
Da sto jeg på gjerdet i det som nå er hansasvingen :)

Jaja

Lyn er i det hele tatt et lag som har gitt oss gode minner oppgjennom. Cupkampen i '90 er nevnt alt. En annen 3-2 seier etter omtrent samme oppskrift kom i 2002, uten tre poeng i den kampen hadde vi gått ned det året. Samtidig gravla vi vel de små håpene Lyn ennå hadde om gull på det tidspunkt. For øvrig scorte vel Robbie Winters sitt første Brannmål i den kampen.

Satser på det blir en ny kamp for minnebøkene i kveld!

Go Up