• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Hvorfor er det altid mer folk på Lerkenda en stadion?

Started by gull05, February 21, 2005, 14:34:04 PM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

gull05

Trondheim,  til 1930 Trondhjem, fikk da navnet Nidaros, som etter protester ble endret til T. (1931), bykommune i Sør-Trøndelag, 342 km2, 154 351 innb. (2004).




Bergen, kommune i Hordaland, Norges nest største by, 465 km2 med 237 430 innb. (2004)


Ifølge disse tallene kan ikke jeg kjønne det!
ød makt.

byen e bergen

Fordi Rosenborg har vunnet serien de siste 13 årene og fordi de har en mye mer moderne stadion. Så vitt jeg husker så hadde Brann og RBK ca samme tilskuersnitt før RBK bygde ut stadion
size=18]
SK Brann - Ekte lidenskap har et navn
[/size]

BL

Hvis Rbk hadde gått som en yoyo på tabellen de siste 10-15 årene og ikkje vunnet serien siden 1963 og cupen siden 1982 (før i fjor) så hadde nok snittet på hjemmekampene vært betraktelig mindre.

Og hvis Brann hadde vært like suveren i norsk fotball som Rbk har vært de siste 10 årene hadde vi nok sittet med drømme-anlegget (som et par stykk her inne maser om) på 30.000 og snitt på 20.000.

Tåpelig spørsmål syns eg.
Hansa-
Felt Z

HaterRævBK

Grunnen e ganske enkel.
De har vunne 13 år, har litt å si.
Men de har en mye bedre stadio!
Vi klarer jo nesten alltid å fylle ut sitteplassene, men stå plasser e ikke like poplulære...
S slaur.....


HaterRævBK

må være et av de beste innleggene eg har lest her!
Tror ikke det går an å bli mer enig...

28 000.
E det kjedelige kamper så kan de stenge av de øverste plassene slik at det fortsatt ser fult ut på TV!
S slaur.....

BL

Quote from: "Per Anders"Ok, jeg skal ikke nevne 30000, men hva om jeg sier 22000? Dette er 500 flere enn Lerkendal, og gjør det ihvertfall mulig å slå trønderne på antall tilskuere.


Men då får du jo det som du vil! Stadion kommer nok mest sannsynlig til å ta ca 23000 tilskuere da man skal ha ståplasser der som SS er nå. Men når brann skal spiller internasjonale kamper blir det plassert sitteplasser der, slik at kapasiteten blir "kun" ca 21000.

Det var vel noen sånt som ble sagt på årsmøtet. Men eg regner med du var der og diskuterte stadion. Du skulle jo ikkje gi deg før du stupte.
Hansa-
Felt Z

Nixon

På årsmøtet (der jeg ikke kunne registrere noen som kunne høres ut som Per Anders...) ble det opplyst om at kapasiteten i Tippeligaen ble mellom 23.000 og 24.000. Så jeg har ikke hørt Bjørn Dahl mase om 20.000 tilskuere. Men det er kanskje ikke like gøy, for da mister jo Per Anders stort sett alle argumentene sine...

Og er det så sikkert at potensiale til Brann er så MYE større enn til Rosenborg? Noen som f.eks vet hvor mange som bor i en times biltur fra Lerkendal? Hvordan er infrastrukturen i forhold til rundt Bergen? Mange ting som spiller inn her som man bør vite før man blir altfor bombastisk.

Ellers lurer jeg på om PA har et varslingsprogram som reagerer på ord som anlegg, tilskuersnitt, tilskuerkapasitet, utbygging, Lerkendal...:)
Rød makt på Hansa

Per Anders

Hehe.. Var ved en tilfeldighet innom. Har ikke vært innom på lenge. Jeg så i BT eller BA for noen dager siden at Bjørn Dahl og en fyr ved navn Jensen snakket om 20000 sitteplasser (kanskje 20500, ble det sagt). Hvis det stemmer at noen sitteplasser skal ofres for ståtribune i Eliteserien, så er det meget bra. Så lenge vi kan slå trønderne skal jeg holde kjeft, men begynner de med 19-20000 igjen, skal jeg ulme som et glohett bål!

Nei, jeg var ikke på noe møte nei. Jeg elsker Brann og Bergen, men det stopper der. Hvorfor skal jeg bruke tiden min til møter med Brann?

Håper dere har rett med disse tallene.... Burde riktignok vært noen tusen flere, men-men...

BL

Quote from: "Per Anders"Nei, jeg var ikke på noe møte nei. Jeg elsker Brann og Bergen, men det stopper der. Hvorfor skal jeg bruke tiden min til møter med Brann?


Det var bataljonen sitt årsmøte, ikkje Brann
Hansa-
Felt Z

Nixon

Quote from: "Per Anders"Håper dere har rett med disse tallene.... Burde riktignok vært noen tusen flere, men-men...


Det håper vi også. Har ikke andre kilder enn gjennomgangen til Thorleif og Bataljon-styret på årsmøtet til BBB. Men de har jo vært i flere møter med Brann så vi får stole på det som ble sagt.
Rød makt på Hansa

gull05

Innlegget var myntet på netopp slike som Per Anders, det er noe jeg og mange andre er opptatt av, så de som ikke liker det kan bare ignorere tråden.
ød makt.

Straffe!!!

Per Andreas skrev
"Nei, jeg var ikke på noe møte nei. Jeg elsker Brann og Bergen, men det stopper der. Hvorfor skal jeg bruke tiden min til møter med Brann?"

Hvorfor man skal møte på årsmøte i BBB og påfølgende medlemsmøte?
Muligens for at det er der man faktisk kan bli hørt, istedet for å drive med synsing og generelt tullprat på internett.

gull05

ød makt.

Nixon

Darlington?
Seriøst gull05? Tror ikke du vet hva du snakker om her.

Darlington er et skrekkeksempel på feilslåtte ambisjoner, idioti og gull og grønne skoger som ikke ble noe av.

Ikke noe godt eksempel i det hele tatt.
Rød makt på Hansa

Willy Wonka

Quote from: "gull05"
[/b][/quote]


Og der falt Per Anders agrumenter sammen som et korthus eller?

Når et lag i engelsk 4.div kan ha så mange seter bør Brann minst bygge 100 000!!!

;-P

byen e bergen

Man City hadde et snitt på 30 000 tusen tilskuere i 2 divisjon for noen år tilbake, det var til og med på gamle og utslitte Maine Road.
size=18]
SK Brann - Ekte lidenskap har et navn
[/size]

BL

Quote from: "gull05"


Dette sier en masse om ambisjonene Darlington HADDE ja! Men som ikkje slo til. Nå spiller de i 4 divisjon med alt for stor stadion og store økonomiske utlegg!
Hansa-
Felt Z

gull05

Arnhem,  hovedstad i Gelder, Nederland, 143 000 innb

Name: Gelredome
Inauguration: 25 March 1998
First match: Vitesse - NAC
Capacity: 26,600
Lodges: 49
Boxes: 24
Business seats: 824
Press seats: 80
Roof opening time: 20 minutes
Toilets: 227

Det var snakk om ambisjoner og vent og se hva som skjer dersom Darlington rykker opp en divisjon eller to.
Uansett her har du et bedre eksempel, Vitesse hadde et snitt på 5500 og bygget nytt. I dag har de et snitt på 25 000 det har de hatt i noen år nå. Så jo eg har nok peiling! Hull City er et annet men meget godt eksempel.
Kjente nok ikke historien til Darlington særlig godt, inrømmer det!
ød makt.

Per Anders

Uansett hvilke eksempler som dukker opp så er det et faktum at Bergen er så stor som den er, og Branninteressen er temmelig solid i denne byen. Molde kan gjerne ha ambisjoner, og en gal onkel (Røkke) kan få bygget et anlegg som er altfor stort i forhold til byens (distriktets) størrelse. Bergen har ca. 240000 innbyggere, og rundt 300000 hvis vi tar med alt "rasket" rundt byen. Ingen kan påstå at det er livsfarlig å bygge forholdsvis stort i denne byen hvor vi er så patriotiske. Hvis svartedauen kommer tilbake, og Brann plutselig skulle rykke ned i 5. div. så er det kanskje et problem... MEN, skjer dette? Neppe.

ra023

Quote from: "gull05"
[/b][/quote]


I mine øyne så er dette et eksempel som Brann ikke bør følge, spesielt når man ser på snittet som har vært på denne stadion.

Average Attendance:                    --- % utnyttelse
2003-2004: 5,023 (Division Three) ---18,3%
2002-2003: 3.312 (Division Three) ---12%
2001-2002: 4,107 (Division Three) ---14,9%
Record attendance:  11,600.          ---42,2%

Jeg tror jeg trykt kan si at publikums prognosene som er lagt til grunn for utvidelsen/ byggingen av dette anlegget har vært noe 'over the top'. Hvis Brann følger samme prognose som dette så snakker vi om Nou Camp II.

Hele Nymarks Velforening ville fått hjerte problemer hvis dette blir kjent!!

Men det skal sies at anlegget ser bra og intimt ut.

vh
R.
ob

Nixon

Nederland er vanskelig å sammenligne med. Det er et av verdens tettest befolkede land og du kan vedde ræven din på at det bor ganske så mange mennesker i nærheten. For et befolkningstall sier jo bare noe om hvor man har trukket en kommunegrense. Ikke hvor mange mennesker som hører til et lag.

Et godt eksempel i Norge vil jo være Fredrikstad. Ikke så veldig stor by. Men en sovende kjempe som nå har blitt hele fylket sitt lag. Et lite fylke med ca. 260.000 mennesker der hvor vel ingen bor stort mer enn en time fra Fredrikstad. Og da har man et ganske bra publikumspotensiale.
Rød makt på Hansa

Nixon

Når det gjelder Darlington hadde den12.mann en artikkel om laget i 2002. Ført i pennen av Kjell Morten Hjartøy.
Rød makt på Hansa

Bruiser

Quote from: "Willy Wonka"Og der falt Per Anders agrumenter sammen som et korthus eller?

Når et lag i engelsk 4.div kan ha så mange seter bør Brann minst bygge 100 000!!!

;-P

Er vel neppe det samme. Brann, eit veldig populært topplag med ambisjoner om seriegull og europacupspel, bør strengt tatt ha ein arena som tilfredsstiller interessa. Og den øker og øker, merk dere det.
Ein flokk sauer leda av ei løve vil alltid slå ein gjeng løver leda av ein sau

gull05

Det var et langt men utrolig intrisant innlegg, jeg for min del kjente ikke den historien. men leste den med stor intresse.
ød makt.


Nixon

Quote from: "gull05"


Interessant at du klarte å legge sammen antall innbyggere i Fredrikstad og Sarpsborg. Nå skulle jeg bare likt å visst poenget...
Rød makt på Hansa

gull05

Poenget er det er de som har tilhørlighet til FFk!
ød makt.

Nixon

Quote from: "gull05"Poenget er det er de som har tilhørlighet til FFk!
Rød makt på Hansa

Per Anders

23-24000 seter Nixon? Du mener vel at kapasiteten blir 23-24000 når endel av setene omgjøres til ståplasser? Blir sikkert bra dette, vel og merke hvis det stemmer med disse 23-24000.... Jeg frykter riktignok at dette er bare for å holde kjeften igjen på galninger som meg. Før vi vet ordet av det har vi en makskapasitet på 21000 når disse setene gjøres om til ståplasser.

Vi må uansett kunne slå Rosenborg på tribunene!

GULL 2005!

kabelmann

Quote from: "Per Anders"Vi må uansett kunne slå Rosenborg på tribunene!


La oss nå for eksempelets skyld si at Brann bygger en tribune med større kapasitet enn Lerkendal. Dette synes ikke trønderne er noe særlig kult, så de ser oss og høyner med 1000. Hva skal Brann gjøre da? Bygge på et par tusen til? Og når skal dette slutte? Når begge klubbene er konkurs (men med kapasitet til 60 000 mennesker hver)?

Eller er det sånn at vi skal slå de bare for å slå de denne ene gangen, så kan vi sitte der i 2020 og tenke tilbake på de gode tidene i 2008: "Ja, jeg husker i 2008, det var tider det. Da hadde vi 700 flere plasser enn RBK"...
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

Per Anders

Dette er usaklig.

Bergen har over 80000 flere innbyggere. Det finnes smertegrenser for både Brann og Rosenborg. RBKs rekord er på over 28000, så den klarer vi neppe slå før jeg er pensjonist og Brann endelig har bygget et skikkelig anlegg... om 40 år.

Om Rosenborg "høyner" oss med noen tusen og bygger ut i svingene, så er det nok et eksempel på at folkeidretten fotball favner om flere og flere, og at Brann stadion er for liten for fremtiden.

Den som ler sist ler best...

Blææ

I realiteten vil nye Brann stadion bare ha plass til 19 000 tilskuere da sponsorer vil stikke av med di 1400 beste setene.
ont follow me,Im lost too

kabelmann

Ja, det er usaklig. Det er derimot du som legger listen når du sier at vi må slå Rosenborg. Du får det til å fremstå som at dette nesten er viktigere enn noe annet.

Det blir i det hele tatt en litt sånn "in best case"-propaganda som kommunen og Bybanekontoret bedriver med Bybanen: Ja, om tribunekapasiteten blir på ørten tusen så _kan_ det være at Stadion blir fylt opp hver gang. Og ja, om det kommer en bybane så _kan_ det være at alle setter fra seg bilen.
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

purolatino

Brann Stadion

Leser at noen sier at ståplassene på SS ska bli, stemmer d?, synes vi ska jevne SS med jorden, SS e egentlig en tragisk dårlig stå tribune, heller få ståplasser i den ene svingen, eller at folk rett og slett kjøper sesongkort på de nye sitteplassene der SS e idag, vi kan stå selv om det blir seter der. Eg og frykter det blir 19-21000 plasser, d e for lite, det optimale vile vært 25000 plasser, men 23000 e også greit, minimum e 22000 etter min mening.


DJ_ADG

Quote from: "purolatino"Brann Stadion

Leser at noen sier at ståplassene på SS ska bli, stemmer d?, synes vi ska jevne SS med jorden, SS e egentlig en tragisk dårlig stå tribune, heller få ståplasser i den ene svingen, eller at folk rett og slett kjøper sesongkort på de nye sitteplassene der SS e idag, vi kan stå selv om det blir seter der. Eg og frykter det blir 19-21000 plasser, d e for lite, det optimale vile vært 25000 plasser, men 23000 e også greit, minimum e 22000 etter min mening.
ær med å støtt tifo-gruppen med noen kroner, konto nummer 3628.52.72631 (merk tydelig med TIFO)

HaterRævBK

Kan ikke vi drite i hele ss! grav den ned og lag sitteplasser!
så kan ALLE samles på et sted, HANSA!
DÃ¥ kan det hende vi blir samstemt....
Og det ser mye bedre ut med en stor gruppe supprtere som synger klapper osv, enn bare to små.
I tillegg så kan det hende at de på hansa som bare synger når vi leder de vil kanskje synge hele tiden.

og alt under 23 000 e for lite!
S slaur.....

DJ_ADG

Quote from: "HaterRævBK"Kan ikke vi drite i hele ss! grav den ned og lag sitteplasser!
så kan ALLE samles på et sted, HANSA!


Her é grunnen til at Bjørn Dhal vil ha Bataljonen på midtbanen;
Markedsverdi, det é megat bra for Brann nÃ¥r tv-bildene syngende supporter  pÃ¥ midtbanen.

Og når det gjelder å stå/sitte på hansa, vil vi det i dag? Ikkje gale tribunne det. MEN når stadda blir ny blir Hansa den "dårligste" tribunen. DEn har vel bare noen få slagsboder, få toleter osv. Og siden det blir pålangsiden kunne jo de som sitter på Hansa flyttet seg bort på nordre tribunne. Eksempel at det blir et Bataljonen flet for de som vil stå,og vedsiden av eller over kan det bli et Bataljonen flet for desom liker åp sitte.
ær med å støtt tifo-gruppen med noen kroner, konto nummer 3628.52.72631 (merk tydelig med TIFO)

HaterRævBK

DJ ADG:
tja, kanskje det vil funker då...
Men vi trenger å samle oss!
S slaur.....

Nixon

Quote from: "purolatino"


Hvem Hva Hvor er denne Jensen?
Og ingen har nevnt 22.000-24.000 sitteplasser. Det er inkludert ståplasser på kamper i Tippeligaen(!!!!!).
Rød makt på Hansa

Nixon

Quote from: "HaterRævBK"DJ ADG:
tja, kanskje det vil funker då...
Men vi trenger å samle oss!


Hvorfor det? Er ikke målet å spre stemningen rundt på hele Stadion? Vil ikke å samle de to supportergrupperingene være et skritt i feil retning i så måte?
Rød makt på Hansa

HaterRævBK

Quote from: "Nixon"
Quote from: "HaterRævBK"DJ ADG:
tja, kanskje det vil funker då...
Men vi trenger å samle oss!


Hvorfor det? Er ikke målet å spre stemningen rundt på hele Stadion? Vil ikke å samle de to supportergrupperingene være et skritt i feil retning i så måte?


det blir bare to, tre, fire stemt med en gang. I tillegg så e det mange som ikke tørr å synge på hansa pga de ikke rundt syngr.
Hadde vi samlet disse på et sted så ville de sunget mye mer noe som fører til bedre stemning.

Mener du at det e bedre stemning no enn det var når nesten alle var samlet på ss?
S slaur.....

Nixon

Det siste først: Definitivt ja! Det har til tider vært mer trøkk på Stadion i år enn på lenge. Senest mot Malmö da tilskuertallet i tillegg var dårlig. Og når var egentlig alle samlet på SS?

Når det gjelder at mange ikke tør å synge på Hansa så skal du ikke være så bekymret for det. Synging på Hansa er et relativt nytt fenomen som bare kommer til å utvikle seg. Allerede i år kommer det til å bli meget bra. For meg virker det nesten som om problemet er at de ikke tør å synge på SS...

Litt av poenget mitt er fortsatt at jeg ikke vil samle de som synger. Jeg vil heller spre det mest mulig utover. Hvis man går på en kamp i f.eks. Italia vil man ikke finne en gruppe som står i et hjørne og synger. De vet nesten ikke hva en "syngende supportergruppe" er for noe da stemningen mer eller mindre er fordelt rundt hele banen. Og kanskje blir det litt tostemt og en langside ligger helt sekundet foran svingen. Men det blir fantastisk stemning av det. Og slik vil jeg ha det på Stadion!
Rød makt på Hansa

HaterRævBK

Nixon:
Eg mener det var mer samlet før... men men.
viss vi får det til slik at ss og Hansa syngere heeele tiden og ikke bare når vi leder så kan det bli bra.


og at hele satdion synger slik som Italia tror eg ikke vil skje...
men det gjør de her:
http://forzatifosi.com/Specials/Ascoli%20Calcio/Ascoli%20calcio%20(12).mpeg
:wink:
S slaur.....

Roffarne

Quote from: "Per Anders"Bergen har ca. 240000 innbyggere, og rundt 300000 hvis vi tar med alt "rasket" rundt byen.


Hvor vil du hente dette rasket?
Stord?
Vi slukte nok alt som fantes av rask i 1972. Med mindre du teller Voss som "omeng" er det ikke mer enn 240000 å hente i Bergensdistriktet.

Nixon

Rød makt på Hansa

viks

Mitt inntrykk er faktisk at veldig mange (en stor andel) av de som går på stadion har en time pluss i reise tide for og komme seg på kamp. Har inntrykk av at det er en relativt stor andel som kommer fra både Nordhordaland (Radøy,Manger, Austreim osv.), og Sunnhordaland (Bømlo,Stord etc.), Hardanger (Norheimsund, Rosendal, osv), samt Voss (Dale, Bulken, Evanger osv.).

Dette merker en spesielt godt på feks mandagskamper, og kamper som går tidlig.

Tror faktisk at overnevnte utgjør i hvert fall en tredjedel av folk som går på Stadion. Ikke så utrolig mange som det burde vært på Stadion som bor innenfor bymurene eller i Bergen komune om dere vil. Jeg tror det er her det største potensialet ligger i og få flere folk. Problemet med disse folkene er at de er så godt vant. De forventer seg og kunne kjøre omtrent til stadionporten, null kø etter kamp, og sitte på polstrede seter.

Dette er også mye av grunnen til at vi kommer til og merke en markant økning i tilskuerantall ved nytt stadion. Merk: Jeg sier dermed ikke at vi skal bygge et stadion med kapasitet på 30000.

Samme tendensene ser man jo i Trheim. Det bør merkes at 1/4 av Trondheims befolkning er studenter, og ikke trøndere. (Så er jo spørsmålet igjen hvor mange som er folkeregistrert der, sannsynligvis ikke så mange studenter).
I Trheim kommer folk bÃ¥de nordifra Steinkjer,Levanger osv, samt sørifra Orkdaln osv for og se kamp. Tipper pÃ¥ at minst halvparten av trønderpakket pÃ¥ lerkendal har mer enn 45  min med bil foran seg før og etter kamp der...
Da Miller lobbet inn 4-1 -hans tredje scoring for kvelden -rett før slutt, gikk et fullsatt Brann Stadion helt av hengslene. Folket reiste seg og sang "Rosenborg rykker ned!", så det hørtes nesten helt opp til Trondheim" (VG 20.06.05)

Per Anders

Roffarne......

Du bør ikke uttale deg om noe du ikke har peiling på. Bare i Bergen kommune bor det ca. 239000 mennesker, og som Nixon skriver er det rundt 300000 når du regner med Askøy, Sotra, Os og Nordhordland. Det tar ca. 20 minutter å kjøre fra Sartor senter til Stadion, noenlunde det samme fra Kleppestø, det tar en drøy halvtime fra Knarvik, det samme fra Os.

gull05

Det er helt rett Bergen m/forsteder ca 300 000 !! sjekke det via caplex
ød makt.

Go Up