• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Ny stadion

Started by Yngve, November 09, 2004, 00:24:58 AM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

Yngve

QuoteForfatter: KR
Dato:   08.11.2004 20:10

Det lar seg ikke gjøre å bygge ut stadion der den ligger idag. UEFA eller NFF, husker ikke i farten, hadde et krav om at Brann Stadion skulle ha en minstekapasitet på 18 000. Brann fikk ikke lov til å gjøre Stadion høyere av naboene, dermed klarte Brann såvidt å innfri dette kravet på 18 000.

Personlig trodde jeg at en mulig løsning kunne vært å bygge nedover istedenfor i høyden, og flytte nordre tribune noen meter nærmere Haukelandshallen. Dette lar seg dog ikke gjøre av to årsaker:
A) Matten ligger oppå et vann som er 18 meter på det dypeste. Om du stikker et spett ned i matten på en regnværsdag vil du få en fontene når du drar opp igjen spettet.
B) Brann eier ikke tomten utenfor, ergo ville det ikke latt seg gjøre å flytte nordre tribune.

Skal Brann ha en stadion med større tilskuerkapasitet må det bygges en ny stadion et annet sted. Dessverre.



Fann dette pÃ¥  //www.skbrann.org   Om det stemmer det som KR seier sÃ¥ endrar det heile min argumentasjon for utbygging av stadion. For fornying av stadion mÃ¥ me ha, spørsmÃ¥let er plaseringa.. Det beste hadde vel Ã¥ hatt alt av idrettsanlegg i byen pÃ¥ ein plass, dvs Stor hÃ¥ndballhall,riksanlegg i svømming og norges flottaste stadion pÃ¥ ein plass, men om det ikkje gÃ¥r sÃ¥ er eg for bygging av ein foppallstadion, ikkje kjøpesenter/hotell/leiligheitskompleks/badeland/friidrettsarena.

Men ein reindyrka raud Brann stadion, kun berekna for foppall med ein publikumskapasitet på 25 000, allseater. Og kanskje med moglegheit for fjerning av 5000 seter og å gjere desse plassane om til ståplassar, noko ( dette for å oppretthalde krava om 80/20 fordeling, noko som eg i utgangspunktet støttar.) Vert setene fjerna vert det då raskt plass til 28000 menneske. (Men dette kan fort sjå tomt ut.) nede på nygårdstangen støttar eg no. Me må byggje sentralt når me kanskje ikkje kan byggje på minde. Bilkaos vert det uansett, men slik som området nyg¨rdstangen ser ut no er det ein skam, området rundt store lungeren har stort utviklingspotensial.

No vil tilogmed parkeringsselskapet (og med det bergen kommune) ha moglegheit til å tene nokre pengar ved at det vert utvida bruk av parkeringshus og andre avgiftsbelagde plassar i sentrum som kanskje ikkje ville vore så mykje brukt ellers på ein sundags ettermiddag.

Kanskje dette og er årsaka til at Brann har utsatt bygginga av stadion til etter 2005 sesongen?

Kva meiner folk?

zyntax

Ligger det ett vann under gressmatten?
Høres ganske snodig ut spør du meg...
Visst det isåfall ligger ett vann der må man jo kunne få vekk dette vannet og bygge stadion dypere da...sånn kapasiteten blir utvidet!

Like greit at stadion er der den er nå...må huske på at det er sjel i bygget oxo!

kabelmann

Quote from: "zyntax"Ligger det ett vann under gressmatten?
Høres ganske snodig ut spør du meg...


Fra Branns historie (http://www.skbrann.org/klubben/stadion/historien)

QuoteStadion står ferdig reist nu efter hårdt arbeid og mange søvnløse netter for å skaffe penger - atter penger i det store sluk Haukelandsvannet: Men Brann-gutter, selv om det står der, så er vår egen grunn ikke gjeldfri og det er kommende slekters arbeide å nedarbeide gjelden, så den dag kan komme at vi kan si: Det er vår egen eiendom, vi eier den selv. Det er fremtidens gjerning å arbeide mot den dag, da hele overskuddet kan anvendes til fremme av arbeidet for idretten, for sund sjel i et sundt legeme, ikke bare blandt Bergens ungdom, men hvor som helst i landet der trenges en sjerv. Det er et mål som er verdt å arbeide for."
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

P-K

Stadion ligger på det som er både en myr og en gammel bossplass. I Hansasvingen står det ene cornerflagget mer enn en halv meter lavere enn det andre. Det ble veldig dyrt å bygge Hansasvingen da banen hele tiden sank.

Vi kan ikke kjøre noe Nou Camp triks på Stadion. For at vi skal kunne bygge nedover må vi også bygge innover. ALtså blir det mindre plass til selve fotballbanen...

Skal vi bygge må vi enten bli enige med Nymark Vel om å få bygge høyere, eller bygge nytt.

Det står jo en ledig tomt på Nygårdstangen nå som svømmebassenget legges til nye Høyskolen...
lo til Chelsea - 3,75 millioner, Harrys lydanlegg - 3 millioner, Hansasvingen - 40 millioner+. Følelsen den dagen Brann vinner serien - Ubetalelig!

Alexåsane

en ting e sikkert! Vi trenger større kapasitet.. (gjerne rundt 25000) og vi må holde interessen rundt klubben oppe og utvide den!
Vi è BRANN! Bergens Stolthet!

Nei til mandagskamper!!

pusuren

Quote from: "Alexåsane"en ting e sikkert! Vi trenger større kapasitet.. (gjerne rundt 25000) og vi må holde interessen rundt klubben oppe og utvide den!


enig me den.. men 30.000 hadde vært litt bedre kapasitet etter min menning for då kunne vi hatt landslaget på besøk også...

Nixon

Quote from: "pusuren"
Quote from: "Alexåsane"en ting e sikkert! Vi trenger større kapasitet.. (gjerne rundt 25000) og vi må holde interessen rundt klubben oppe og utvide den!


enig me den.. men 30.000 hadde vært litt bedre kapasitet etter min menning for då kunne vi hatt landslaget på besøk også...


30.000 er altfor mye. 22.000-23.000 er passe etter min mening.

Og hvorfor kommer alle trekkende med at man må ha 30.000 for å kunne ha landskamper? Spiller ikke landslaget på Ullevaal? Har Ullevaal plass til 30.000? Svaret gir seg selv!
Rød makt på Hansa

enavgutta

Det ser ut som idèen om 18000 e gjort til skam med denne cupfinalen ja. Her må det bygges til 25000.

Henki

Det er nok mulig å bygge ut Stadion der den ligger i dag, og sikkert også mulig å bygge ut for mer enn 18000. Mye har skjedd siden sist det var utbyggingsplaner, tiltroen til Brann er blitt større for eksempel og man har en bedre plan for hvor pengene skal komme fra. Vil også tro at det vil være mulig å bygge Klokkesvingen større enn Hansa i og med at det ikke bor folk like nærmt der som bak Hansa.
Tror absolutt mulighetene er til stede, men å drive å mase om 25000-30000 er nok altfor optimsitisk.
Og når det gjelder det der med landskamper og slikt: Hva er det som er så stort med det da??? Landslaget er jo ikke akkurat like interessant og spennende som Brann og sjansen for at det blir lagt landskamper som virkelig betyr noe (VM- og EM-kvallik) et annet sted enn til Ullevaal er heller liten. Så hvis folk har lyst å gå mann av huse for å se Norge-Bulgaria i treningskamp så lykke til!
Ballen skal fremover!

Bombefar

Ny tribune klokkesvingen, og kanskje en ny en på den ene langsiden. Dette er alt vi trenger etter min mening. I tillegg til bedre garderober osv

DJ_ADG

Eg mener at Brann  Stadion skal være pÃ¥ ca. 25000 plasser, og skal ha stÃ¥ tribunne. Her é kosen stadion kan se  ut;

Wals Stadion - SV Wüstenrot Salzburg



ær med å støtt tifo-gruppen med noen kroner, konto nummer 3628.52.72631 (merk tydelig med TIFO)

Yngve

Poenget er jo at me kan ikkje bygga ut stadion. Dette pga den står på ei myr/vatn og banen sig. Hansatribunen presser banen ned med fleire cm i året, og det vert no ikkje betre med nye tribunar som legg meir press på grunnen.

I tillegg så vart jo prisen på hansasvingen auka så enormt pga det var ei botnlaus myr dei bygde på. Difor må me tydlegvis flytta.

Men i utgangspunktet så vil ikkje eg heller byggja noko ein anna plass og heller byggja ut der me er. Men er det slik at alt ender opp i ei myr.

KNUDSEN

brann trenger en stadion med bare sitte plasser med tak over og lukkete hjørnere med plass til 20-25k
jøss meg i ræven
Ja no e vi der
Eg skuer utover den store røde hær
Som marsjerer opp te Ullevaal
Vi ska opp å ta finalen

DJ_ADG

gi en god grunn til at man bare skal ha site plasser. Det stÃ¥r at man skal  hat 80% sitteplasser, sÃ¥ det é lov Ã¥ ha 20% stÃ¥plasser.  Det
er mange som liker sitteplasser og de får sinne sitteplasser, og alle som liker ståplasser får sine ståplasser. Det må jo være den beste løsningen.
ær med å støtt tifo-gruppen med noen kroner, konto nummer 3628.52.72631 (merk tydelig med TIFO)

Erik

Bygge en stadion der den er i dag kan funke det... Har dere hørt om og skifte ut masser??? Dere så vell når de bygget hansa hvor dypt de gravde?? Så kan de slå pæler ned på fast grunn!! Mulighetene er maaangen da!! Tror nokk guttene på stadion osv vet mer enn det vi gjør!!! 22000 holder!!!

KNUDSEN

se bare på ullevaal der e d bare sitteplasser men folk står for det og når brann spiller uefa cup og CL så e d ikke lov til og bruke stå plasser var ikke i alle fall d sist gang brann spillte Uefa cup
jøss meg i ræven
Ja no e vi der
Eg skuer utover den store røde hær
Som marsjerer opp te Ullevaal
Vi ska opp å ta finalen

grei

Quote from: "Yngve"Poenget er jo at me kan ikkje bygga ut stadion. Dette pga den står på ei myr/vatn og banen sig. Hansatribunen presser banen ned med fleire cm i året, og det vert no ikkje betre med nye tribunar som legg meir press på grunnen.


Man kan jo tydeligvis det, ettersom Brann per dags dato planlegger å bygge ut Klokkesvingen og nordre tribune. Inntil for et par år siden var Brann veldig opptatt av å få et nytt anlegg, men etter at byarenaplanene strandet har man gått tilbake til de opprinnelige planeneom å bli på Minde. Når det gjelder dette med grunnen mener jeg å ha hørt at det ikke vil bli like kostbart å bygge ut i Klokkesvingen ettersom grunnen er noe bedre der.

Andrews


Nixon

En utbygging av Stadion kan selvsagt aldri bli like bra som et splitter nytt anlegg. Hverken utseendemessig eller i funksjonalitet. Men vi snakker her om Brann Stadion i Idrettsveien 47. Og den bør ikke flyttes sånn helt uten videre.
Rød makt på Hansa


Henki

Quote from: "Yngve"Poenget er jo at me kan ikkje bygga ut stadion. Dette pga den står på ei myr/vatn og banen sig. Hansatribunen presser banen ned med fleire cm i året, og det vert no ikkje betre med nye tribunar som legg meir press på grunnen.



Det ligger vel i planene at det skal legges nytt gressteppe med undervarme når man bygger ut og så vidt jeg har forstått må man da grave ganske langt ned for å få på plass alt det man trenger for å få undervarmen til å funke. Nå er jeg riktignok ikke geolog eller ingeniør men en skarve historiestudent men jeg synes det høres ganske sannsynlig ut at det er være mulig å få bukt med myrproblemet i den prosessen.
Ballen skal fremover!

kabelmann

Quote from: "Henki"Nå er jeg riktignok ikke geolog eller ingeniør men en skarve historiestudent men jeg synes det høres ganske sannsynlig ut at det er være mulig å få bukt med myrproblemet i den prosessen.


Til hvilken pris? Det er relativt mye som skal graves ut og fylles på i så måte. Ikke at jeg er noen videre dreven i matte, men vil det ikke bli noe sånn som 128 520 kubikkmeter med fyllmasse (bredde 105m x lengde 68m x dybde 18m)? Mulig det ikke vil koste allverden, men tror det vil ta såpass lang tid at vi vil få en og annen kamp på Krohnsminde.

Forøvrig var det snakk om å bygge matten en halv meter høyere for å få plass til varmekabler, istedenfor å grave de under matten som er der nå.
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

Nixon

I dag vil høyst sannsynlig UEFA si ja til kunstgress i e-cupkamper. Aalesund vil spille på kunstgress neste år. Start og Stabæk vil legge kunstgress på sine nye anlegg. Seks lag i Allsvenskan spiller på kunstgress. Så det er ingen tvil om at kunstgress er blitt fremtiden og helt klart noe Brann bør tenke på ved utbygging av Stadion.
Rød makt på Hansa

Roffarne

Quote from: "Nixon"En utbygging av Stadion kan selvsagt aldri bli like bra som et splitter nytt anlegg. Hverken utseendemessig eller i funksjonalitet. Men vi snakker her om Brann Stadion i Idrettsveien 47. Og den bør ikke flyttes sånn helt uten videre.


Enig med deg. Vel og bra at Brann er blitt "hele Bergens lag", men en by som Bergen vet å verdsette tradisjoner og har man spilt kamper på Minde siden 1908 så skal det være ganske gode grunner for å flytte nå. Og det er ikke en god no grunn at det blir mer fremkommelig for autevollinger og folk fra Dalen. Stadion ligger veldig bra der den ligger..

Go Up