• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Svartebørsen er i full gang...

Started by howie, October 10, 2004, 03:13:47 AM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

howie

I dag fikk alle som får tilbud om billett av brann brev i posten.
Jeg trodde det bare var de som var garantert billett som fikk brev i dag, men jeg fikk tilbud om 1stk billett i posten i dag, og jeg er ikke garantert billett...

Så vist dere titter innom qxl.no så ser dere at folk har begynt og selge billettene sine allerede... Og to av tre jeg fant er i brannsvingen... Og to av tre ble også lagt ut i dag. I dag som Brann delte ut sine billetter...
http://www.qxl.no/default/defaultlistelse.asp?catg=11937&listingtype=0&listingsort=0&31010

Og svartebørs-selgere som billettkontoret.no(som NFF advarer sterkt mot) og billettnett.no, og sikkert mange flere, har for lenge siden begynt og selge billetter(som de påstår at de har) til cupfinalen.

Det skulle gått an og telt hvor mange billetter til cupfinalen som blir videresolgt av svartebørs-selgere. Skal vedde på at det blir ett 4-siffer tall billetter som blir solgt på svartebørs...

Håper virkelig "billettselgere" som Ticnet og Billettservice finner en måte og selge billetter på uten at de kan viderselge de... Kanskje det hadde gått an og gjøre sån at billettselskapet ikke leverer ut noen billett, men registrerer navn, og så må man ha med seg legitimasjon for og komme inn. Eller dei kan dele ut brukernavn og passord/kodeord på sms en time før arrangemanget begynner, så er det ikke tid til og selge billetten...
Ikke vet jeg, og det var ikke hva billettselskapene kan gjøre jeg ville diskutere...

Men jeg håper bare det blir en løsning på svartebørs-salget snart, så bergensere kan dra på flere cupfinaler uten og betale 1000kr for en billett, noe som jeg måtte ha gjort vist jeg ikke hadde fått det brevet fra brann i dag, som jeg jubler høyt om enda...

megleren

Vel de som selger de billettene der tar jo sjangse. Visst noen oppretter en hotmail konto og ligger inn falske bud via den. Så sliter de plutselig med å bli kvitt billettene sine til rett tid. De skal tross alt betales og sende de. De tør sikkert ikke å stå fram å vise ansiktet sitt. Men poenget var å få fram at de tar sjangser. Noen kunne jo finne på å lage seg en fake hotmail konto på en offentlig maskin og by så høyt for billettene at ingen bød over de. Og dermed vinner de budrunden. Også bryr de ikke med å betale og de risikerer å brenne inne med billettene.Men jeg vil ikke oppfordre til det. Det er jo ulovlig;)
r og blir et sittesvin på Hansa

Ole Brom

Navnet på personen som ble tildelt bilett skulle ha vært trykket på biletten. Så måtte man ha med seg legitimasjon og vist dette i døren. Dette hadde vært mulig med de bilettene som sendes ut til medlemmer fra klubbene. Men alle de tusenvis av biletter som Naziforbundet deler ut i vilden sky til allslags småklubber og foreninger hadde det vært verre med. Det er HER problemet ligger mtp svartebørs. Folk fra Alta driter no oppi både Brann og Lyn i cupfinalen, det eneste man er ute etter er å tjene mest mulig penger utifra salget av biletten sin.

megleren

Det stod navn på en billett som jeg kjøpte på gaten dagen før finalen i 99. Jeg hadde billett men ble tilbudt en billett til 50 kr i overpris i forhold til hva den kostet. Og jeg kjøpte den. Og på den stod Lillestrøm sportsklubb. Også kjøpte jeg en billett utenfor Ullevaal på finale dagen. Også den var merket. Den kjøpte jeg av en dommer. Også der stod det dommer billett på. Men den ble solgt for kostpris av den dommeren. Og det var en fair handel. Sånne folk vil ha flere av.
r og blir et sittesvin på Hansa

Møllaren

En klar regel  NFF bør komme. Biletter må merkes med navn.
Kommer billetter på svartebørs nada flere biletter på den klubb eller sponsor som selger biletter. En grei konsekvens dersom den er kommunisert ut klart og tydelig til klubber og sponsorer.

Det burde videre vært en lov mot svartebørshandel av biletter, det begrenser gode kulturopplevelser til de få som kan betale skyhøye priser for sport-og konsertbiletter. ( No ble er jævlig SV her men..)
øllaren

paf

Quote from: "Møllaren"En klar regel  NFF bør komme. Biletter må merkes med navn.
Kommer billetter på svartebørs nada flere biletter på den klubb eller sponsor som selger biletter. En grei konsekvens dersom den er kommunisert ut klart og tydelig til klubber og sponsorer.

Det burde videre vært en lov mot svartebørshandel av biletter, det begrenser gode kulturopplevelser til de få som kan betale skyhøye priser for sport-og konsertbiletter. ( No ble er jævlig SV her men..)

Nettopp. Og det er faktisk sånn det er på vei til å bli.
NFF har sagt klart fra at de som selger sine billetter på svartebørsen som får billetter gjennom deres kvote vil bli utelukket fra fremtidige tildelinger.
Det er et forslag til Stortinget om forbud mot salg av svartebørsbilletter. Komiteen konkluderer med at det er ønskelig. Hele forslaget og høringsuttalelsene kan du lese her:
http://odin.dep.no/kkd/norsk/aktuelt/hoeringssaker/paa_hoering/043081-080007/dok-bn.html#inn
NSAs høringsuttalelse om dette ligger her:
http://www.fotballsupporter.no/modules.php?name=News&file=article&sid=83&mode=&order=0&thold=0

fettnok

de skal merkes med navn sånn at ingen andre kan bruke de?
tenk litt...2000 tomme seter, eller fullt hus med 2000 som gledelig gir 800
for en billet. ingen som tvinger folk til å kjøpe bilett.
ette går aaaaaldri bra!

Møllaren

Kor dum e du???
Selvsagt skal andre bruke dem. Ubrukte biletter sendes NFF som viderformidler disse til de involverte klubbene.
øllaren

grei

Quote from: "paf"
NFF har sagt klart fra at de som selger sine billetter på svartebørsen som får billetter gjennom deres kvote vil bli utelukket fra fremtidige tildelinger.

paf

Quote from: "grei"

Eller aller helst direkte til supporterklubben synes nå jeg da.
Jeg har for øvrig fått verifisert at NFF/NTF kan spore hver enkelt billett ned til mottakergruppe, slik at det er mulig å finne ut hvor billettene kommer fra. Dette gjelder nok neppe de billettene som Brann og Lyn tildeler rundt omkring. Det eneste man der kan si med sikkerhet er at de i så fall kommer fra Branns eller Lyns kvote. Jeg kan vanskelig tenke meg at hverken Brann eller Lyn fører et kartotek over hvem som har fått hvilke billetter, selv om de burde gjort dette og sørget for at de som fordeler de på svartebørs ikke fikk tilgang til billetter igjen. Det samme gjelder nok de som har kjøpt gjennom Ticnet.

megleren

Jeg tror at måten å styre dette på er via en datamaskin som registrerer hele flyten av billetter fra hver klubb. Altså NFF pålegger klubben en nøye kontroll med hvem som får hva. Ned til setenr og rad. Og kan da noen vise frem en sponsor eller et partoukort billett kjøpt på svartebørs? Ja da er man utestengt fra framtidige cupfinaler. Visst der er billetter man ikke skal bruke selv. La de gå tilbake til klubb eller supporterklubb som igjen fordeler ved samme nøye kontroll. Da stopper svartebørsen opp før eller siden.
r og blir et sittesvin på Hansa

howie

Men det domme med en mye bedre billettkontroll som gjør at det ikke går an og viderselge billettene vil jo koste mye...

Dermed vil jo billettprisene øke også.

Og det er jo ingen som heller vil...

2rB

Quote from: "paf"Jeg har for øvrig fått verifisert at NFF/NTF kan spore hver enkelt billett ned til mottakergruppe, slik at det er mulig å finne ut hvor billettene kommer fra.

Da anbefaler eg at ALLE som kjøper billett på svartbørsen tar vare på kvittering-delen, og at BBB lager ei liste med alle seienummerene på disse (eller kordan dei no er merka), og så oversendes denne til NFF/NTF.

Problemet med dette er
- det kan ikkje gjerast "komplett" før ETTER cupfinalen
- å nå ut til alle personene som kjøper på svartebørsen, og ikkje kun dei på forumet
- me må væra smertelig klar over at me kan ramma nokon som me ikkje hadde planer om, som me ikkje kan sjå bak eit seienummer...

MEN - Er det vår feil?
Næææh...

EDIT:
Såg denne etterpå: http://www.bataljonen.no/forum/viewtopic.php?t=2617

Go Up