• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Noen litt som kan fortelle hva som skjedde?

Started by monzilla, July 19, 2004, 19:59:32 PM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

monzilla

Er jeg helt på bæret hvis jeg sier at de engelske klubbene forlot det daværende serie-systemet og dannet FA? Var det klubbene, supporterene, investorene osv. som presset på? Noen som husker hva som skjedde og lyst å fortelle om det?

Grunnen til jeg lurer er at misnøyen med NFF ligger ikke bare hos oss Brann-supportere. Kanskje historien vil gi oss inspirasjon til en fotball-revulosjon i norge der ravn og espelund sine hoder står på en stolpe når dagen er omme (dette er overhode ingen slags oppfordring til voldelige aktiviteter mot NFF-pakket, men en annen måte å si at Ravn og Espelund ikke lenger er ønsket som ledere for NFF. Best å være politisk korrekt her)

Jeg tror at NFF drar norsk fotball lengre og lengre ned i driten. Vi kan ikke satse på kun et lag, for å la de andre lagene  Var det hauge som selv dro inn 20 mill etter han forhandlet ferdig avtalen mellom tv og NFF? Skandaløse avgjørelser har vi sett altfor mange av, favoriseringen av RBK og den ekstreme subjektiviteten som blir lagt ned i hver eneste beslutning får meg til å føle ubehag hver gang jeg ser bokstaven N etterfulgt av en dobbel F. På tide å reise oss, folkens. På tide å demonstrere at fotballen ikke eksisterer uten tilhengere.

Ole Brom

Nå husker jeg ikke hva som skjedde i England men det spørs om de norske klubbene har "baller" nok til å bryte ut av NFF. NFF har altfor lenge regjert og drevet en diktatorisk styring kun til sin egen fordel. Og ja, Hauge fikk no innihællvette med millioner i den handelen og rundt 20 mill tror jeg det var !

Men hva kan gjøres og hvordan ?

Samtlige norske klubber må samles med sine respektive representanter og drøfte og lage en handlingsplan. Tror det er nok av sponsorer som vil støtte et nytt "Tippeliga" Da kan man styre alt av inntekter selv og fordele disse likt. Slik vi ser fordelingen til NFF av disse såkalte "talentutviklingsstipendet" på 125 000 til utvalgte klubber så henger ikke dette på greip, nok et bevis på at de styrer som de vil !


NOK ER NOK ! Nå må de norske klubber stå opp for sin rett !

grei

Skal man endre noe, gjør det gjennom den eksisterende organisasjonen.

Er helt i mot utbrytertendenser der de 14 rikeste klubbene går sammen om å drite i de andre fordi de klarer seg best selv. Det kan sammenlignes med storklubbenes planer om å bryte ut av UEFA og Champions League og starte sin egen mer lukrative modell. Eller med om siddisene skulle finne ut at de vil ha oljepengene for seg selv og bryte ut av Norge.

The beauty of det nåværende systemet er at NFF favner om alle, både amatør og proff, og at det er en demokratisk organisasjon, den er ikke bare til for rike næringslivsfolk som har nok penger til å investere i en klubb. De har et ansvar ikke bare for toppfotball, men også for bredden. Folkene i ledelsen gjør gjerne ikke de klokeste valgene alltid, men fakta er at norsk toppfotball per i dag er et langt mer slagkraftig produkt enn det var for noen år siden. Vi kan hetse de for å stille idiotiske krav til arenaer osv, men det som skjer er jo at hele infrastrukturen i norsk toppfotball rustes opp, etter å ha ligget i bakevjen i alle år.

Angående dette stipendet som RBK fikk utdelt, så kjenner jeg ikke saken så nøye. Men jeg har forstått det sånn at behovsprøving ikke har spilt inn i valg av klubber som skal få det. I så tilfelle hadde jo ingen av toppklubbene fått penger. Dette blir litt som i samfunnet forøvrig, er man rikere enn Røkke har man like mye rett på utdanninsstipend til høyere utdanning som alle andre. Forøvrig er jeg enig i at kriteriene burde være annerledes, så andre enn RBK hadde fått nyte godt av disse pengene, men det er ikke nok til å få fram noen revolusjonær i meg.

monzilla

Jeg sier ikke det at de 14 rikeste klubbene skal skille seg ut, men hva om samtlige klubber til og med 3. div? NFF er jo statlig styrt, og jeg tror det at et fotballting burde vært styrt av klubber. Feks 1 representant fra hver klubb.

KennethS

tå på Brann

P-K

Det engelske fotballforbundet FA, eller Football Associtation, driver all fotball utenom Premier League i England. Den øverste divisjonen brøt ut i 1992 fordi de ville ha en større del av kaken selv, istedenfor at pengene skulle fordeles nedover i systemet.

Norge kan selvsagt gjøre det samme, men dette kommer til å gå kraftig på bekostning av lagene nedover i divisjonene. Dersom Eliteserien skulle bryte ut ville det være det rene idioti å ta med seg noen andre divisjoner. Ingen andre generer nevneverdige inntekter.

Fotballforbundet styres av klubbene! Det er IKKE staten som styrer NFF. Brann har selv vært med på å bestemme alle de reglene vi ikke greier å  oppfylle!

RBK er en av de aller flinkeste guttene i talentutviklingsklassen. De utvikler dem ikke i Rosenborg, men pumper midler inn i de mindre klubbene i Trøndelag. De høster selvsagt de talentene de vil ha i regionen, men de fleste blir selvsgat ikke gode nok for dem. Utifra dette kriteriet er det ingenting å si på at de fikk stipend. MEN.... Hadde stipendet vært behovsprøvd, noe jeg mener det burde være ville naturlig nok ikke RBK fått en krone.
lo til Chelsea - 3,75 millioner, Harrys lydanlegg - 3 millioner, Hansasvingen - 40 millioner+. Følelsen den dagen Brann vinner serien - Ubetalelig!


kirsti

Eg er einig med dei som ikkje vil bryta ut. Men det må gjerast drastiske ting med det systemet som er. Det verkar pill råtent og udemokratisk på meg. Demokrati er ikkje å sitja ein gong i året og løfte stemmeskiltet sitt på lykke og fromme. Det er moglegheit til å engasjera seg, innsyn, kunnskap, reell påverknad og rettferd. Ein av tinga eg personleg saknar mest er openheit. At vanlege mannen i gata kan vita kva som foregår utan å måtte via livet sitt til å finna det ut.
ar du hette og ljå, holder du med rbk.

Andrews

Enig med Kirsti at demokrati er vår rett og vår plikt til å engasjere oss. Men sett bort i fra litt verbal skittkastingrundt på diverse fora er det vist liten vilje fra både klubber og supportere til å forandre systemet...

Lefty

Quote from: "monzilla"Kanskje historien vil gi oss inspirasjon til en fotball-revulosjon i norge der ravn og espelund sine hoder står på en stolpe når dagen er omme (dette er overhode ingen slags oppfordring til voldelige aktiviteter mot NFF-pakket, men en annen måte å si at Ravn og Espelund ikke lenger er ønsket som ledere for NFF. Best å være politisk korrekt her).


Spør du meg, står allerede Espelunds hode på en påle!

Lefty
som VET hun er dårlig likt...

Go Up