• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Dette trenger vi ikke

Started by MrMojoRisin, June 14, 2004, 08:56:57 AM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

MrMojoRisin

OK, først og fremst så må det sies at de FFK-supporterne på Hansa-tribunen provoserte gjengen som heiet som besatt på Brann.
De viste fingeren til Brann-supporterne, ja. Men dette var først etter at en eller annen Brann-supporter hadde kastet en gjenstand på dem. Tror nok Brann-gjengen hadde reagert sterkere enn med bare fingeren dersom de hadde opplevd noe lignende.

Det jeg også reagerte sterkt på, var at etter at politiet hadde fjernet FFK-supporterne, stod det et par personer og nærmest åpenbart konspirerte til trøbbel bak ryggen på tjenestemennene.
At det ikke ble mer trøbbel på Stadion denne kvelden, var egentlig et lite under.

Brann-supportere har ikke akkurat et godt rykte fra før, og slike episoder som dette gjør ikke akkurat det hele noe bedre. Voksne mennesker må holde seg for god til å kaste gjenstander på andre, selv om de holder med et annet lag.
Ikke for å undervurdere en del av Brann-supporterne, men det er jo naturlig at det finnes folk som holder med andre enn Brann, i og med at det er to lag på banen.

Jeg definerer meg som Brann-supporter, og er fast innslag på Hansa-tribunen. Men slik oppførsel hører ikke hjemme noen steder.
Fotball er fremdeles bare en lek, og jeg tror ikke akkurat spillerne er så altfor happy med å vite at slik oppførsel finnes på tribunene.
rann - I love you, even if you fuck up.

Nixon

Jeg var ikke på kampen i går, men har sittet de siste årene på Hansa og har aldri opplevd bråk av alvorlig karakter. Så jeg tror ikke denne episoden er starten på en ny trend. Selv om det visstnok sitter mange potensielle bråkmakere blant oss på felt Z (casuals).

Men slik er det overalt. Tror ikke 15 Brannsupportere hadde vært så altfor velkommen på Vestbredden. Spesielt ikke dersom Brann hadde skårt.

Og fotball er ikke en lek. Det er mye mer alvorlig enn som så...:)
Rød makt på Hansa

Blææ

ont follow me,Im lost too

villaksen

Fikk ikke med med episoden på Hansa, men synes adm i Brann so dummer seg ut. Er du bortesupporter sitter du på Borte tribune. Nå har vi fått ny tribune i svingen. Da er det verdens enkleste sak og regulere plassen ut i fra antall anmeldte bortesupportere.

Henki

Det bør ikke være bortesupportere blant hjemmefansen og ihvertfall ikke på Hansa. Bedre å ta forholdsregler på forhånd slik at vi unngår kjipe episoder. Brann burde opplyse om at bortesupportere anbefalles å kjøpe billetter andre steder enn på SS og Hansa.
Ballen skal fremover!

monzilla

de som var på felt z var casual-gjengen (Borsett fra gamlegutta fra storestå). Disse er på stadion for å lage bråk, og jeg vil helst ikke at disse skal representere brann-supportere generelt

Karl Hungus

Når Fredrikstad scorte spratt det opp en rekke med FFK tilhengere 2-3 rekker nedenfor øverste del av felt Z. Dette fører til at noen kaster forskjellige gjenstander ned på FFK-supporterene, blant annet blir det kastet ett halvfult beger med cola som treffer en fyr midt i hodet. Denne fyrer klikker fullstendig gal og snur seg rundt, og siden han ikke vet hvor dette begeret kom fra, bestemer han seg for å vise fing med begge hendene til samtlige av de 2000 tilskuerene som sitter på den øverste delen av tribunen. Publikum som sitter bak fikk ikke med seg at han ble truffet, og tror dette er måten de velger å feire utligningen på. Og de reagerer naturlig nok verbalt på denne gesten. Fyren springer så ned til politiet for å raportere denne hendelsen, noe som medfører at politet kommer opp til feltet for å roe gemyttene. Publikum i hansa begynner da å synge "Ut med pakket", og politiet bestemmer at samtlige av FFK-tilhengerene skal bli geleidet bort til bortefeltet i klokkesvingen.

Stoffi

Med andre ord, FFK supporterene ble geleidet vekk for deres egen sikkerhet.
Min bestemor er tilgjengelig som Branntrener, løp og kjøp!

KennethS

FFK supporterne hadde aldri noe der å gjøre i første omgang, tabbe av Brann.
tå på Brann

abe78

Quote from: "KennethS"FFK supporterne hadde aldri noe der å gjøre i første omgang, tabbe av Brann.


tabbe av de som satt seg ned der...
.og husk!

spanky

Dette føyer seg bare inn i rekken av kvalmende oppførsel av brann-tilhengere, det er godt gjort å ha såpass mange idioter på kamper som det dere har...

Det er ikke alle som vet hvor lite hyggelige dere er så å skylde på de som satt seg der er bare for dumt!

espen

Jeg så noen fredrikstad supporete som yppet til bråk i går. Så det er ikke bare Brann supportere som er slik, det er mulig å tenke litt å ikke sitte seg på en av de tribunene hvor de mest ihugga supporterne befinner seg.
Det er en grunn for at bortesupporterene har fått tildelt egen plass..

Stoffi

Vi er idioter???

Det er bare til å ta en titt på plankehaugen forumet, så finner dere masse trusler mot brann supporterene. Vi skal visst bli "tatt" når vi kommer.
Men nivået i det forumet er ganske så latterlig.
Min bestemor er tilgjengelig som Branntrener, løp og kjøp!

spanky

Det er kun i Bergen dette ikke fungerer, overalt ellers i landet pleier bortefansen å få ståplasser ,men noen velger alltid å sitte, har aldri opplevd noe problemer med det.

Det var nok naivt av de som valgte å gjøre dette i Bergen også.

Stoffi

Quote from: "spanky"Det er kun i Bergen dette ikke fungerer, overalt ellers i landet pleier bortefansen å få ståplasser ,men noen velger alltid å sitte, har aldri opplevd noe problemer med det.

Det var nok naivt av de som valgte å gjøre dette i Bergen også.


Da er nok du litt naiv når du tror at det er bare i Bergen det skjer. Ta en titt i VG forumet.
Kanarifansen pepret blant annet bortesupportere med mynter da de ble plassert på hovedtribunen, der kanariene er.
Min bestemor er tilgjengelig som Branntrener, løp og kjøp!

enavgutta

Nixon, lurte på en ting. Hvem er disse personene som går inn under kategorien "casuals" ?

Nixon

Aner ikke hvem de er, men de er lett gjenkjennelige på klærne når de går i flokk. Jeg ante ikke at en koloni hadde slått seg ned på felt Z der jeg selv sitter. Men ifølge flere debattsider har så skjedd. Så mye følger jeg med...

Ellers tror jeg det er oppskrytt at de lager så mye bråk. Hvor mye trøbbel har det egentlig vært på Stadion de siste årene?
Rød makt på Hansa

azul

en kompis av meg ble feilplassert blant vanlig sittende familiefolk på wembley under landskampen for et tiår siden da rekdal utlignet til 1-1

de glemte seg litt og stod med hendene over hodet blant cirka 15 000 engelskmenn som sendte de et blikk han ALDRI vil glemme

dette var på familiedelen, men selv bestemødre med skaut sa ting til dem som min bestemor nok hadde ment hadde medført utestengelse fra syklubben

det hadde vært et syn da et femtitallspolitifolk hoppet opp på tribunen for å redde dem fra mildt sagt rasende briter (selvfølgelig flest bestefedre)


Man skal ikke kaste cola i hodet på folk, men å sette seg ned midt på hjemmetribunen i bortefarger (som tilfeldigvis, heldigvis ga god kamuflasje helt til de ikke klarte å holde kjeft) er ikke bare en provokasjon, men jævlig dumt. På de aller fleste baner i hele Europa er bortesupportere hjertelig velkomne på egne adskilte tribuner. For de av dere som ikke har vært på Lerkengal kan det berettes at du settes i bur, med video-overvåkning... Og det er ikke lov å dyrene mat gjennom sprinklene (og man bør ikke nyte flytende medbrakt heller- hvis man har lyst å forbli der og se kampen ferdig...

Amatørmessig av SK Branns innleide vakter å ikke geleide bortesupporterene til W(?)-feltet, den nye sittetribunen, med fri utsikt til regnet...

Fredrikstadsupporterene var forresten de beste på mange år som har besøkt Bergen. velkommen igjen. Det blir vel cup, heller enn seriekamp. Synd fordi lag som virkelig har tilhengere som støtter opp fortjener plass i toppserien- heller det enn juvelringlere fra Lyn og Stabæk.

enavgutta

Nei, jeg kan ikke huske mange episoder av negativ karakter. Det er vel heller kanskje en vanlig sjargong i fotballNorge og angripe Brannfans for ingenting fordi de rett og slett misunner oss det engasjement og oppofrelse vi har for Brann.

Møllaren

På ingen måte guttene sin feil at det ble litt hett på Hansa i går.


Skal faktisk ha meg frabedt å se bortesupportere på Hansa Stiller du i bortelagets farger og jubler synger etc. på hjemmetribunen ja da blir det bråk uansett om du er i Oslo, Bergen, stavanger eller Tromsø. Eneste som skal henges ut her er en elendig vaktansvarlig som ikke tar tak og bortviser "gjestene" til bortetribunen.

UT MED PAKKET..
øllaren

terjenissen

Folk som går på fotballkamper og provoserer og/eller lar seg provosere skylder iq.  Big Time!
erjenssen

monzilla

Møllaren, er enig med deg der. Men for å spore saken over til noe positivt, så lagde gjengen på felt Z enorm stemning på kampen. Håper samme gjengen begynner å samle seg der i framtiden, fordi at synge kan de!

Laxevaag

Hehe. Dere må gjerne slenge drit om "casualsene". Men husk at dette stort sett er gamle gutter fra Store Stå, som blør, og har blødd like mye som dere for Brann opp igjennom årene. Nå er ikke jeg casual, og er heller ikke med i denne gjengen. I det hele tatt tar jeg avstand fra vold.
Hva hvis dere juletrær er på en bortetur, og forviller dere ned en mørk bakgate i fylla. Så følger noen folk etter dere og vil ha bråk. For eksempelets skyld kan vi si at det, rent hypotetisk selvsagt, var bråkmakere fra Oslo. Hva hvis de angrep dere, og dere lå dårlig an...ikke en politimann i sikte. Hvem hadde hjulpet dere da, hvem hadde grepet inn? Det hadde casualsene. For vi er fra samme by, og vi holder med samme lag. Vi sitter kanskje ikke å holder hender med dere på Fotikken før og etter kampen. Men når det en gang smeller, tenker jeg dere hadde blitt glad for å se dem...
Rent hypotetisk selvsagt.

grei


monzilla

skål for laxevaag som formulerte det akkurat som jeg tenkte  :wink:

brannsupporteren:-D

jeg må si meg enig med det meste som er blitt sagt her! altså hvor jævlig DUM går det ann å bli???? sitte seg midt på tribunen til laget du spiller mot og så stå der å i full drakt og supporter utstyr å synge sanger og ikke forvente bråk?!?! GREIT nok den tullingen som kastet cola i hodet på ffk supporteren burde ikke gjort det men asså e ffk supporterene så dom i hode å kjøper  seg billetter på hansa så får de leve med sånne ting! og ELENDIG vakthold var det og. "pakket" skulle ha blitt bortvist UMIDDELBART!
url=http://www.bergenck.net]BCK HJEMMESIDE[/url]

Blææ

Tatt på kornet Laxevaag,Casuals er kommet for å bli.
Di lager langt fra så mye bråk som andre lags supportere skal ha det til,man må faktisk ha to parter for at det skal kunne bli en konflikt.
At guttene tok tak og sørget for at FFK folket ble pelmet ut skal di faktisk få honør for.
ont follow me,Im lost too

Stoffi

Faktisk, så er jeg glad for at vi har enda en gruppe med Brannfans, selv om holdningene kan diskuteres. Men det er absolutt verdt det.
Min bestemor er tilgjengelig som Branntrener, løp og kjøp!

MrMojoRisin

Quote from: "brannsupporteren:-D"jeg må si meg enig med det meste som er blitt sagt her! altså hvor jævlig DUM går det ann å bli???? sitte seg midt på tribunen til laget du spiller mot og så stå der å i full drakt og supporter utstyr å synge sanger og ikke forvente bråk?!?!


Ser at mye av debatten går på at FFK-gjengen satte seg på Hansa.
Spørsmålet er om de visste at dette tydeligvis var oppholdsstedet til die hard-fans av Brann.
Er ikke Store Stå plassen for dette? Hansa er jo en ny og dyr tribune, og det er vel naturlig at en av og til har lyst til å sitte best mulig?
Jeg har aldri opplevd Hansa som et "fort" for hardcore fans. Når folk jeg kjenner spør meg om hvor de bør sitte når de skal se favorittlaget sitt mot Brann, har jeg ofte henvist dem til Hansa. Dette fordi jeg trodde dette var mer en "nøytral" tribune.
Så feil kan man ta.

Så jeg tror ikke FFK-gjengen var videre dum, eller satte seg der for bevisst å provosere.
Den eneste dumme oppi dette, var vedkommende som kastet colabegeret.
rann - I love you, even if you fuck up.

Bergen Sin Gutt

Quote from: "MrMojoRisin"
Den eneste dumme oppi dette, var vedkommende som kastet colabegeret.


Og selfølgelig Brann, som ga disse folkene billetter, men ikke klarte å gi dem plasser på VIP-tribunen eller bortefeltet.

I utgangspunktet er det bare tøys å blande supporterne.

Nixon

Ryktene sier at gjengen var et byggefirma som hadde bygget ny tribune i Fredrikstad. De var invitert til Bergen og hadde fått billettene fra Brann. De hadde sågar vært på omvisning på Stadion før kampen.
Så hvem sin feil dette var kan jo diskuteres...
Rød makt på Hansa

MrMojoRisin

Quote from: "Bergen Sin Gutt"I utgangspunktet er det bare tøys å blande supporterne.


Jeg vil faktisk si at dette som skjedde virker mer og mer symptomatisk for Bergen.
Da en kamerat og meg var i Stavanger i fjor for å se Viking-Brann, fikk vi beskjed før vi gikk av båten at vi ikke måtte oppholde oss på andre siden av Vågen i Brann-utstyr, for da ville det bli trøbbel.
Men vi var ikke interessert i å sitte på puben, så vi gikk en tur i byen, siden vi begge har bodd her tidligere. Og vi hadde på oss Brann-drakt.
Vi opplevde ikke et eneste negativt tilrop. Faktisk ønsket alle oss lykke til med kampen, selv de med fullt Viking-utstyr.
"Landsdelsrasisme" eksisterer kun i Bergen. Jeg har vært i mange byer rundt om i Norge, ofte med en Brann-genser på meg. Og jeg har aldri opplevd negative tilrop.
Selv ikke da svigerfar tok meg med på VIF-kamp, og jeg hadde på meg Brann-utstyr. Selv Klanen lot meg være i fred.

Poenget er at en ikke får trøbbel med motstanderens supportere, om en ikke selv ber om det.
Det er bare i Bergen det er problematisk å blande supportere. Og i England, da. Men dette er jo tilstander en helst ikke vil identifisere seg med.
Jeg gjentar at fotball bare er en lek. En alvorlig lek, ja. Men likevel bare en lek.
rann - I love you, even if you fuck up.

Nixon

Vel er vi av og til i overkant patriotiske her i Bergen, men at vi skal være så mye verre enn alle andre er veeeldig overdrevent. En fyr i VIF-drakt kunne spasert rundt i Bergen i timesvis uten å få trøbbel. På Fotballpuben sitter bortelagets supportere og drikker sammen med Brann-fansen foran hver hjemmekamp. Supportere går om hverandre etter kampene på Stadion uten at det blir bråk.

Det som skjedde på Hansa tror jeg kunne skjedd nesten hvor som helst i Norge. Det var et innslag av frustrasjon der og da. Og å rope "ut med pakket" hører man på de fleste arenaene.
Rød makt på Hansa

Gina

Quote from: "MrMojoRisin"
Quote from: "Bergen Sin Gutt"I utgangspunktet er det bare tøys å blande supporterne.


Jeg vil faktisk si at dette som skjedde virker mer og mer symptomatisk for Bergen.
Da en kamerat og meg var i Stavanger i fjor for å se Viking-Brann, fikk vi beskjed før vi gikk av båten at vi ikke måtte oppholde oss på andre siden av Vågen i Brann-utstyr, for da ville det bli trøbbel.
Men vi var ikke interessert i å sitte på puben, så vi gikk en tur i byen, siden vi begge har bodd her tidligere. Og vi hadde på oss Brann-drakt.
Vi opplevde ikke et eneste negativt tilrop. Faktisk ønsket alle oss lykke til med kampen, selv de med fullt Viking-utstyr.
"Landsdelsrasisme" eksisterer kun i Bergen. Jeg har vært i mange byer rundt om i Norge, ofte med en Brann-genser på meg. Og jeg har aldri opplevd negative tilrop.
Selv ikke da svigerfar tok meg med på VIF-kamp, og jeg hadde på meg Brann-utstyr. Selv Klanen lot meg være i fred.

Poenget er at en ikke får trøbbel med motstanderens supportere, om en ikke selv ber om det.
Det er bare i Bergen det er problematisk å blande supportere. Og i England, da. Men dette er jo tilstander en helst ikke vil identifisere seg med.
Jeg gjentar at fotball bare er en lek. En alvorlig lek, ja. Men likevel bare en lek.
ina

grei

Quote from: "MrMojoRisin"Når folk jeg kjenner spør meg om hvor de bør sitte når de skal se favorittlaget sitt mot Brann, har jeg ofte henvist dem til Hansa. Dette fordi jeg trodde dette var mer en "nøytral" tribune.
Så feil kan man ta.


Bergen Sin Gutt

Brann ga dem billettene, og de visste godt hvem de ga dem til.

Blææ

Det er ikke første gangen dette har vært et problem,det har vært tatt opp med Brann før at bortesupportere er uønsket på hjemmtribunene.
Bortesupporterene får altid tildelt rikelig med plass på en egen tribunedel så det skulle ikke være noen grunn til å slippe dem inn på hjemmelagets tribuner,vaktene må da også kunne se forskjell på hvilket lag man holder med.
ont follow me,Im lost too

Geir

Quote from: "MrMojoRisin"
Det er bare i Bergen det er problematisk å blande supportere. Og i England, da. Men dette er jo tilstander en helst ikke vil identifisere seg med[/quote


Hvis dette er riktig, er det jo merkelig at alle lags supportere unntatt Klanen kommer på fotikken, og alt går da veldig bra der. Stort sett bare hyggelige folk som kommer, synes jeg.  Og vi går da faktisk godt overens med andre supportere på bortekamper også.
ndelig SERIEMESTER

grei

Quote from: "Blææ"(...)vaktene må da også kunne se forskjell på hvilket lag man holder med.


Tenker du på de som tar imot billetter? Det er da ikke noen lov mot å ha motstanderlagets skjerf på en annen tribune enn bortetribunen. Vaktene har neppe instrukser om å bortvise slike folk. Dette ville også ført til problemer ettersom ulike plasser på Stdion er priset forskjellig.

espen

Trenger ikke å bortvise folk, men kan kanskje gi beskjed at det ikke er så lurt..

brannsupporteren:-D

Quote from: "espen"Trenger ikke å bortvise folk, men kan kanskje gi beskjed at det ikke er så lurt..


og det tror du virkelig at de gidder å høre på??
url=http://www.bergenck.net]BCK HJEMMESIDE[/url]

monzilla

men da trenger de ikke å begynne å syte når folk ber de holde kjeft...

Stoffi

Quote from: "brannsupporteren:-D"
Quote from: "espen"Trenger ikke å bortvise folk, men kan kanskje gi beskjed at det ikke er så lurt..


og det tror du virkelig at de gidder å høre på??


Etter episoden på søndag, kanskje.
Min bestemor er tilgjengelig som Branntrener, løp og kjøp!

espen

Helt enig, gidder de ikke å høre på det så er det dems problem ikke vårt.. Enkelt og greit.. De kan hvertfall ikke klage etterpå

Go Up