• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Stemning?

Started by Laxevaag, May 25, 2004, 00:01:25 AM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

Laxevaag


Mr_Soma

Det var dagens utskjelling altså...

Konklusjon Laxevaag:

Store Stå har tapt seg, du er bitter og nekter å gå på Stadion?

Det har jo ikke bare med at Store Stå's lydniva har sunket.
Men hva laget presterer, ingenting var vel bedre enn når vi tok sølv i 97' men etter det så har det ikke gått like bra.

Og dette påvirker interessen generelt.
BBB har virkelig prøvd, de har sett på dette med <fjortisene> som problemet, og innført denne aldersgrensen for å prøve å heve standaren til det den en gang var.

Gi de en sjanse for faen....
Vi prøver så godt vi kan, om du har en bedre organiseringsplan så vær så snill og spytt ut!!!

"Hovedhensikten til de tre var å danne en organisasjon for å samle supporterne organisasjonsmessig, og å jobbe for å gi medlemmene de fordeler det er mulig å oppnå i forhold til saker som for eksempel forhold på Brann Stadion og på bortebane."

Tipper det vil bli en del meninger om dette her - om folk gidder å lese alt.

monzilla

Det var jo ikke særlig utskjelling det der, og jeg vil si meg enig med mange punkter. 98-sesongen var begynnelsen på slutten for det gamle store stå, og da vi i tillegg hadde èn sesong i Hansa ble alt rasert.

Har tro på at gutta som sitter i styret no, og jeg tror at med tid vil vi reise oss og bli store igjen.

Etter min mening så er tribunen problemet. Jeg mener at supporterene bør kreve å få nedre feltet i en eventuell ny klokkesving. Samme tak som det er i hansa, så får vi et trøkk på stadion som kan minne om Levski-trøkket.

grei


Mr_Soma

Ja for all del - jeg husker kamper som Levski, L'pool, og Rbk på 90'tallet.

Og da var det skikkelig trøkk på Store Stå, man hadde liksom en mye eldre garde.

Det var gjerne godt voksne menn som stod der og lagde skikkelig stemmning. Men hva er skjedd?

Er dere vokst fra oss ?
Man er aldri for gammal til en fotballkamp fra tribunenivå.

Sier ikke at vi ikke kan lage stemning nå, men atmosfæren var annderledes. Klarer ikke helt sette ord på det.

Laxevaag

Soma mener det ikke har gått så bra siden 1997, men vi tok jo sølv også i 2000. Greit at det har vært sesonger vi ikke har vært enormt gode, men vi har ikke hatt så dårlige plasseringer de siste årene at det kan være årsaken. Se på Vålerenga. De rykket tross alt ned, spiller drittfotball og har ingen entusiasme utenom Vestbredden. De har klart det.

Nixon

Er en av gamlegutta fra sent 80-tallet som har flyttet opp til Hansa. Men jeg stod på Store Stå til jeg nærmet meg de 30. Nå snakker jeg med folk som knapt har fylt 20 år som kjøper partoutkort på Hansa etter bare noen få år på SS. De synes rett og slett ikke det er gøy lenger. Da er det ikke rart at kvaliteten på syngingen blir dårligere.
Vi får bare håpe at strategien til BBB virker slik at det blir attraktivt å i alle fall stå noen år til på SS. Så får heller vi på Hansa prøve å utvikle de gode tendensene til synging som vi har hatt de siste kampene. Vi er fortsatt treige, men vi har potensiale!!
https://datesnow.life"]Actual Women[/URL]

Laxevaag

Til grei:

Tar virkelig BBB-tribunen 1000? Det virker lite trolig. Ihvertfall ser det aldri ut som om det er 700-800 der. Noensinne. Nå må nok inngangspartiet ta sin del av skylden, kanskje.
Hvis man finner frem gamle bilder, som jeg har flust av, ser man at fargene strekker seg lengre ut fra midten av Store Stå før i tiden. Det mener jeg bestemt. Hvis man blant andre ser på bildene fra Brann-Fyllingen i 1990. (Peddien scorte seiersmålet, og viste fing til Store Stå) er det langt flere der da. Det jeg også la merke til er at "fjortisene" (sic) glimret totalt med sitt fravær. På bildene gjenkjenner jeg folk i miljøet rundt Barten, noen fra Bergen Casuals, og en del andre gamle travere. Alle "fjortisene" sto før i tiden i klokkesvingen. Jeg husker selv dette fra jeg var ung, noe som er lenge siden. Vi sto endel kamerater i klokkesvingen, og skulte misunnelig bort på Store Stå. Vi hørte livet, så folkene, og gledet oss til vi følte oss store og tøffe nok til å stå der. Hvis man idag er så heldig å stå på SS, og havner på de nederste trinnene, kan man ikke se banen fordi oppå reklameskiltene sitter det fullt av barn! Ikke fjortiser, men små barn fra 7-10? Hvor er vaktene da. Jo, det kan jeg fortelle deg. Vaktene er opptatt med å kaste ut folk som roper "Jævla linjedommer"...

Kruxleiven

Kanskje på tide å venne seg til slik det er nå og ikke bare tenke bakover? Jeg må jo si at vi har en helt utrolig merkelig fanskare som er totalt på siden av det man finner i andre klubber. Også den gjengen som sto på store stå i 97 har en del meninger og et image som jeg overhodet ikke er imponert over. Om det var lyd i dem får bli en annen sak. Jeg begynte ikke regelmessig å gå på stadion før i 99.

Det kan være mange grunner til at folk ikke synger så mye og så høyt som før, men kanskje vi skal rett og slett bare innse at det ikke finnes mange nok som er interessert i å synge? En annen tendens er at det er kommentarer og tips til spillerne som overtar i stedenfor synging. Slik som "kom igjen Raymond", "Skyyyt" og "legg inn da". Tydeligvis er det en del som er interessert i å synge i medgang på Hansa da, men det teller jo ikke allverdens. Om gjengen fra midt på 90-tallet skulle komme tilbake, om de skulle stå i spissen for ting i dag så ville de bli sett på som håpløst umoderne. Masing om, Red Army, "Død over Hallvard", "Død over Fyllingen" og "Hasund for president" passer liksom ikke så godt inn lenger. Sangene (melodiene) ville utelukkende vært tatt fra England og resten av supportervirksomheten ville overhodet ikke vært tilpasset slik det fungerer i Norge i dag. Det eneste positive ville kanskje vært at vi hadde droppet tifo.

Slik jeg ser det trekker folk i alle retninger og man kan ikke enes om hvordan supporterne (de syngende og de som gjør mest av seg) skal fremstå. De vi er lengst unna å ligne på er vel Stabæk (drøssevis med tostangsflagg, ultras bannere, store Stabæk inferno flagg og synging på italiensk). Likevel finnes sikkert noen få tilhengere av den måten å være supporter på stadion også.

Og lax. Når det sies at det var stemning så er alle klar over at det var dårlig mot Bodø/Glimt. Det folk trekker frem er de ti minuttene med "vi e Brann Bergens stolthet, SK Brann Bergens stolthet". Fordi da var det sklikkelig god stemning. 10 minutter er gjerne ikke nok, men folk fokuserer på det positive. I fjor var det dårlig, og kanskje enda dårligere året før, derfor trekker folk det frem når man en positiv utvkling. Man må bygge stein på stein, eller?  :lol: Totalt sett har det vært en liten bedring i år. For øvrig så virker det for meg som du fremdeles lever på 90-tallet. Ting forandrer seg og går videre. Du burde sette deg i en tidsmaskin!

Vi er klar over at Klanen, Stormen og KFL er større. So what? Er det egentlig så viktig å være størst? Så får man prøve å snu den utviklingen da? Og du sier at alt var herlig fritt og uorganisert? Er det noen som er mer ufrie og organisert enn klanen og bøflene som du snakker så varmt om?

Du og dere som har forlatt Store Stå og som har mye uforløst "supporter" i dere (?). Hvor er dere? Jeg går da på stadion jeg også og jeg ser hva slags folk vi har på tribunene. Det er utrolig mange folk som går på de andre tribunene som er vanlig kledt, ser vanlig ut, og drister seg såvidt til å brøle offside når det er en tvilsom offsideavblåsning. Saken er at jeg tror ikke dere finnes. Du har nok noen med deg da. La oss si toppen 200 stk. Hvordan dere kunne la dere bli "kuppet" av "de yngre" fremstår for meg som en gåte. Noe sier meg at dere la dere ned og døde når dere så det begynte å gå dårligere. Noe som tyder på at engasjementet ikke er så stort for Brann likevel eller? Er ting så himla gale så kan du og dine 100 meningsfeller samle dere i klokkesvingen og starte å synge helt uorganisert derfra? Dårlig tribune? Ja, men et sted må man begynne. Det er dessuten mange klubber som har to syngende "klacker".

Nixon

"Noe sier meg at dere la dere ned og døde når dere så det begynte å gå dårligere. Noe som tyder på at engasjementet ikke er så stort for Brann likevel eller?"


Ja for Brann var et topplag på slutten av 80-tallet og hele 90-tallet. Seier etter seier og bare oppturer hele veien. Skapet er jo fullt av pokaler!!Husker godt da de endelig tapte og halve SS forsvant...

Saken er vel den at det var da Brann begynte å ta medaljer at nedturen og generasjonsskiftet på SS begynte. Så ikke kom her med ubegrunnet svada. Spesielt ikke dersom du først begynte å gå på Stadion i 99. Du vet rett og slett ikke hva du snakker om.

Men jeg er enig i at man ikke bør se bakover. Men fremover. Og jeg tror at strategien til BBB etterhvert vil vise seg å være rett. Og at stemningen allerede i år vil stige kraftig utover sesongen.
https://datesnow.life"]Actual Women[/URL]

Blææ

ont follow me,Im lost too

Blææ

Fiore9 skrev:
Du og dere som har forlatt Store Stå og som har mye uforløst "supporter" i dere (?). Hvor er dere? Jeg går da på stadion jeg også og jeg ser hva slags folk vi har på tribunene. Det er utrolig mange folk som går på de andre tribunene som er vanlig kledt, ser vanlig ut, og drister seg såvidt til å brøle offside når det er en tvilsom offsideavblåsning. Saken er at jeg tror ikke dere finnes. Du har nok noen med deg da. La oss si toppen 200 stk. Hvordan dere.


neida vi finnes ikke,jævla rart at på enkelte bortekamper så er det 1000-1500 tilreisende menst toppen 200 av disse er fra SS.
ont follow me,Im lost too

Stoffi

For å være helt ærlig, så er det nesten klin umulig å høre Hansa synge fra SS, når det er stille på SS. Har hørt en svak synging noen ganger, men umulig å høre noe om hva de synger.
Grunnen til at SS er mye dårligere nå, den ligger i at mange trakk vekk fra SS og dro opp på Hansa for eksempel. Men grunnen til det igjen, hva er det? Latskap?mangel på entusiasme?
Det virker litt sånn, skjult bak andre tullete grunner som at SS er dårligere nå, vi kunne ikke stå der, fjortiser, osv osv.

Hansa er oppskrytt til de grader.
Min bestemor er tilgjengelig som Branntrener, løp og kjøp!

Nixon

Hansa oppskrytt? Kan ikke huske at noen har skrytt noe særlig av Hansa, det som er blitt sagt er at Hansa kan, når de vil, være med på å lage bedre stemning på Stadion. Vi er en gruppe gamle SS-folk som, når vi får med oss resten av Hansa, synger fletta av SS. Problemet er å gjøre det oftere, og ikke bare på slutten når Brann leder.
Uansett er det tåpelig å gå ned i skyttergravene på denne måten. Dersom SS blir bedre og hansa blir bedre kommer Stadionstemningen til å bli utrolig!!!
https://datesnow.life"]Actual Women[/URL]

KennethS

Quote from: "Nixon"Hansa oppskrytt? Kan ikke huske at noen har skrytt noe særlig av Hansa, det som er blitt sagt er at Hansa kan, når de vil, være med på å lage bedre stemning på Stadion. Vi er en gruppe gamle SS-folk som, når vi får med oss resten av Hansa, synger fletta av SS. Problemet er å gjøre det oftere, og ikke bare på slutten når Brann leder.
Uansett er det tåpelig å gå ned i skyttergravene på denne måten. Dersom SS blir bedre og hansa blir bedre kommer Stadionstemningen til å bli utrolig!!!


jaha , på tide og høre hansa da, hvis det e så liv der som du sier.
tå på Brann

Nixon

Nå er det opptil flere fra Store Stå som, i flere linker, har skrytt av stemningen på Hansa. Så litt må dere ha hørt der borte...
Men som sagt: Hvorfor være så negativ? Det må da være mye bedre å oppmuntre hverandre slik at vi sammen kan lage kongestemning på Stadion.
https://datesnow.life"]Actual Women[/URL]

DrMeland

rMeland

grei

Tror vi ble litt bortskjemt på slutten av 90-tallet. Neida, vi vant ingenting, men en rekke store Brann-begivenheter sto i kø. Det ble ikke det samme å mæte hverdagsfotball og skandaler etter seriesølv og E-cupkvartfinaler osv. For alt vi vet kunne vi hatt "godt av" av en samling i bånn på den tiden, sånn VIF hadde da de rykket ned. Klanen gikk jo fra 400-500 til 1500 i den perioden der.

Det skal også sies at kreativiteten ikke akkurat har blomstret på tribunen de siste årene. Store stå var aldri helt fantastisk når det gjaldt kvaliteten på sangene, men før hadde man i det minste mer vidd over det hele. I dag finnes det jo ikke humor i sangene og god selvironi som kjennetegner herlige supportere er jo fraværende. At ingen klarer å komme opp med noe bedre vitner om manglende mangfold og fantasi i gjengen. Har folk slått seg til ro med at tifo er den ypperste kunstneriske utrykksform fra tribunene?

Dette med fjortisser er nok ikke hhelt nytt. Mener å huske debatt i "Red Army" fra begynnelsen av 90-tallet, hva man skulle gjøre med disse plagsomme fjortissene. Men dengang var de nok både eldre og færre enn dagens utgave.

espen


enavgutta


grei

Heh, velskrevet og velskrevet. Jeg tror det henger sammen med at tidene forandrer seg. Sett i ettertid var det veldig flåsete men dengang var det fett nok. Bladet besto av store mendger relativt barnslig utskjelling av motstanderlagene som ikke hadde funket i dag(det hele var svært lite politisk korrekt), men dengang var dette nok til å vekke engasjementet i supporterne. Store stå var nok like barnslig og umoden dengang selv om klientellet var eldre.... Det var mer harry på den tiden- alt var lov, etterhvert har det blitt mer fornuft og organisering  og mindre av den gamle galskapen. Utviklingen innen tifo står som en paralell. En viss periode var det et kaos av bluss og ruller og flagg og hva hadde man. Nå er det ordnede forhold, streng organisering, NFF-reglement osv.

Ole Brom

Quote from: "enavgutta"


Helt enig ! Ting forandrer seg og personer forandrer seg. Tror nok en av grunnen til at flere "eldre" SS'ere har flyttet på seg er at de følte seg for "gamle". Det har vært et enormt generasjonsskifte på SS hvor veldig mange unge er kommet til. En annen grunn til at "gamlingene" har rømt SS er alt bråket i BST etter at en jente ble leder. Vet om flere som flyttet seg i protest.

La no "delingen" av SS sette seg i løpet av sesongen og tror nok at flere vil kjøpe sesongkort der neste år. Har jo vært endel rot i år med dette mtp informasjonsflyten.

Føler vi har noe på gang, spesielt i Hansasvingen, de har imponert meg !

Ole Brom

Quote from: "enavgutta"


Helt enig ! Ting forandrer seg og personer forandrer seg. Tror nok en av grunnen til at flere "eldre" SS'ere har flyttet på seg er at de følte seg for "gamle". Det har vært et enormt generasjonsskifte på SS hvor veldig mange unge er kommet til. En annen grunn til at "gamlingene" har rømt SS er alt bråket i BST etter at en jente ble leder. Vet om flere som flyttet seg i protest.

La no "delingen" av SS sette seg i løpet av sesongen og tror nok at flere vil kjøpe sesongkort der neste år. Har jo vært endel rot i år med dette mtp informasjonsflyten.

Føler vi har noe på gang, spesielt i Hansasvingen, de har imponert meg !

Laxevaag

Greit det, Espen. Jeg tar deg på ordet. En øl etter Tromsøkampen, evt en rusbrus for mitt vedkommende. Men jeg står nok ikke på bataljonsfeltet, men til høyre på Store Stå.
Nå har det vært en del fornuftige svar på mitt noe surmagede innlegg igår aftes. Greit nok at det ikke er akkurat så ille, det er mulig jeg svartmalte situasjonen noe. Men debattinnleggene i denne saken viser jo at det er noe å sette fingen på, og at det ikke bare er  meg som har merket det. Og du, Fiore9. Før du begynner å uttale deg om hva du synes om Store Stå og stemningen der før i tiden, bør du nok huske på det neste du skrev, nemlig at du ikke gikk på Stadion før i '99 sesongen. Ikke det at det ikke kvalifiserer deg til å ha noen mening å ytre, heller tvert imot.

En annen ting. Dette med at hvis vi sitat " jager bort fjortisene og drittungene, da kommer de ikke tilbake, og vi er ingen på SS i fremtiden. Dette er et utsagn dom faller på sin egen urimelighet. Vi snakker ikke om lilleputtfotball eller speideren her. Hvis de blir Brannsupportere, kommer de til å være dette selv om de blir skysset ut på sidene i sine unge år. Det stoppet jo ingen av oss i gamle dager. Var vi så bråkjekke eller modige at vi sto på SS, og var litt unge, lærte vi raskt at vi burde vente noen år til Og det var akkurat det vi gjorde. Vi var tålmodige, vi lengtet, vi begjærte å stå der, kjenne rusen, lidenskapen, smerten, gleden, tårene, latteren, håningen, syngingen og klemmingen etter en scoring sent en høstkveld, i flomlys og seks grader pluss, stiv vind fra øst. Med promille fra øl stjålet på S-laget innabords. Det var kultur, det var følelser. Vi visste hvordan det var "der borte".

Kruxleiven

Quote from: "grei"Store stå var aldri helt fantastisk når det gjaldt kvaliteten på sangene, men før hadde man i det minste mer vidd over det hele.


Der kom vidd igjen ja. Må si jeg aldri har hørt dette ordet unntatt fra folk som kritiserer SS for å ha for lite selvironi og humoristiske innslag. Finnes det en definisjon eller er det et bergensuttrykk på linje med ka fakaten?

Kruxleiven

Quote from: "Laxevaag"Og du, Fiore9. Før du begynner å uttale deg om hva du synes om Store Stå og stemningen der før i tiden, bør du nok huske på det neste du skrev, nemlig at du ikke gikk på Stadion før i '99 sesongen. Ikke det at det ikke kvalifiserer deg til å ha noen mening å ytre, heller tvert imot.


Jeg skrev eller mener i hvertfall at det etter alt å dømme var bedre stemning før. Jeg var to kamper i 96. Så lenge siden at jeg ikke kan huske om det var noe bedre eller verre enn nå. Men etter det jeg har hørt så må stemningen ha vært bedre før. grei er litt inne på det jeg mente ovenfor her. Han sier at man ikke kan oppføre seg slik på tribunen lenger som man gjorde den gang. Jeg ble vel egentlig litt provosert av innlegget ditt fordi vi egentlig har hørt alt dette før og at det ikke fører noe sted.

Branntilegdør

melder meg på listen av folk som ikke turde å gå på storestå før, pga folk var "gale" der inne. I tillegg var jeg og tjommiene småtroll som ikke hadde noe å gjøre der.

Problemet med at folk ikke går i rødt så mye som før er vel fordi det er så mange som er på stadion pga det er kult eller hva faen. De vil tydeligvis ikke assosieres med Brann.

Generelt synes jeg inndelingen på stadion er veldig bra, det er jo slik klanen har det. Uten medlemskap så kommer du ikke inn på vestbredden. Og hvem gidder å sitte alene oppi et hjørne for seg selv? Dermed melder folk seg inn i klanen for å stå med folket og stemningen. Dette fører igjen til at klanen får mer penger inn i medlemskontingent. Disse pengene spytter klanen inn i tifo og stemningsskapende elementer.  I tillegg gjør det at "nesten" alle som går på kampene er medlemmer..

At klanen i tillegg hadde så mange medlemmer da de rykket ned i ett sett kommer vel av at i dårlige tider kommer fanatikerene frem? det er "kulere" å holde med et "dårlig" lag(da er man supporter) en et godt et, f

grei

Quote from: "Fiore9"Der kom vidd igjen ja. Må si jeg aldri har hørt dette ordet unntatt fra folk som kritiserer SS for å ha for lite selvironi og humoristiske innslag. Finnes det en definisjon eller er det et bergensuttrykk på linje med ka fakaten?


I følge Bokmålsordboka betyr det "det å være vittig, åndfull; åndrikhet et utsagn med v- / være full av v- "

Vittighet er stikkordet. Noe som ikke åpenbart gir seg ut for å være humor men som er vittig likevel. På engelsk er det wit- det har med humor å gjøre, men på en "intelligent" måte. Ikke Mot i Brøstet-humor altså.

kenneth

Eg e bare 18 år, men husker VELDIG godt den tiden eg stod i klokkesvingen og så bort på store stå og min størte drøm var ¨å stå med de. Var vel 10-11år når eg begynnte å gå fast på stadion. Husker 1 året ARG stod i klokkesvingen, da gikk eg 2 kamper å stod med de før eg turde å gå bort på store stå. Var meg og en kompiss, var vel 14år eller noe sånnt- ALDRI vært med på noe herligere. Kjøpte partukort i 3år på rad etter eg først begynnte å gå. Bare på de årene doblet eller tredoblet det seg med "fjortisser" og det plaget meg selvom eg var en fjortiss selv. Men store stå e ingenting iforhold til det de var når eg stod å siklet bort der for 7-8år siden. Og det eg digget mest husker eg var:

Terje Bø før avspark:

Gi meg en B
osv...

At Terje Bø sluttet har hatt sin skyld for stemningen også tror eg. For han hjalp på, det kan ikkje folk si noe på. Og eg savner han, VELDIG.

også radio 1 pisset som e på før kampen og i pausen. det var så evig mye bedre når folk stod å sang 1 time før avspark. Men neida, funker jo ikkje det lenger...

Trenger hjelp fra flere hold for å få opp stemningen.

enavgutta

Hehe, Terje Bø var legendarisk.  Mener å huske at det var mye mer folk på Store Stå lenge før kampstart tidligere. "Sjønnar du issje at du sssnakkar me litt mange ssjjeempemange sser og glemmar kåene og jjjjene Hanøy ?"

Brann69

>Antallet som synger, viser farger og baluba er mer enn halvert fra vår >storhetstid. Det er blitt en patetisk gjeng med klovner som ikke engang >kan måle seg

Ja, og nabolaget der jeg vokste opp ser også mye mindre ut i dag enn det gjorde når jeg var 9-10 år.  Alt var større når jeg var mindre.
Vell har vi vært bedre enn nå, men vi har også vært dårligere, og så
fantastisk var det ikke alltid tidligere heller.  Jaggu så vi ut som klovner på 90-tallet også..  Sitte hjemme og dømme stemningen på store stå  via tv-skjermen.  Jeg har mange opptak helt tilbake til 89-/90 og fremover, og skal jeg dømme etter TV-lyden var det ikke mye stemning på 90-tallet heller..  Men det er ikke slik vi husker det - er det?

Branntilegdør

jeg synes stemingen på søndag var til tider bra, men da jeg så opptak av kampen, så var det ikke helt det store. Så hvordan lyden kommer frem på tv er helt likegyldig for meg. Og da stod ikke jeg midt i klyngen heller, altså, jeg kunne bedømme lyden litt bedre enn dem som gjerne står der midt i.. Jeg mener uansett det var årsbeste på stadion. Folk kan si det er lite kreativt å synge en sang i 15-20 min, men dette bidrog til at folk på sittetribunen bak storestå faktisk begynnte å synge med.

Ole Brom

Quote from: "enavgutta"Hehe, Terje Bø var legendarisk.  Mener å huske at det var mye mer folk på Store Stå lenge før kampstart tidligere. "Sjønnar du issje at du sssnakkar me litt mange ssjjeempemange sser og glemmar kåene og jjjjene Hanøy ?"


Terje Bøe skulle ihverttfall vært speaker hver 16 mai kamp om isje ant !

Kagain

JEg registrerer at det er en del som snakker om at de ikke "turde" ta turen over på Store Stå før de var blitt "litt eldre". Jeg registrerer også at de samme menneskene klager over dette med at det er så mange unge der nå i forskjell til da.

VEL. Det er vel ikke helt sannferdig. Det kan hende at det stemmer litt fremdeles, men det er da svært mange "småfolk" som ikke tør begi seg bort på Store Stå nå også.

I min familie har vi svært liten fotballkultur som sådan, jeg følger brann og Wolves i England. Min onkel er ihuga Newcastle fan, men følger ikke noe videre med på norsk fotball. De siste årene har jeg hatt vansker med å gå på så mange brannkamper som jeg gjerne kunne ønsket, grunnet en jobbsituasjon med svært mye helgejobbing i tillegg til skift-arbeid. Stor var derfor min forundring når jeg var i "familieselskap" for å feire at min yngste fetter var blitt 10 år. Jeg satt jo og snakket litt med hans bror, som er 3-4 år eldre.

Denne guttevalpen har av uvisse årsaker blitt en stor brannfan, han sto og hyllet stemningen og brann og hele greien i store deler av selskapet. Min andre onkel fyrte litt opp under han og kritiserte fotball for alt det var verdt, og naturligvis blir min fetter noe forbannet. Han sto fremdeles på det han sa og kunne bl.a. fortelle at han til tider hadde tatt til tårene av begeistring, og begynte å legge ut om hvor mye gåsehud han hadde under kampen. Men han turde ikke gå på store stå ennå.

Poenget i dette noe langtrukne innlegget er det at selv om det kanskje for dere fleste virker som at stemningen er heller laber, så er det mange unge gutter som ikke er så blaserte som oss/dere, og de synes det er en helt utrolig stemning. Når disse etterhvert vokser til så blir det noe de har lyst å gjenskape og man kan fort forestille seg at det kan bli bra. Eller ikke. Men la nå de få leve i troen da...

KennethS

Har personlig ingenting mot at unge står på store stå, vi alle har vært ung engang, har vært på SS siden 1990 da var eg 15 år. Eneste eg mener e at de bør synge når de står der, var mange som holdt kjeft og da mener eg de like godt kan stå et annet sted og ikkje bare stå på SS for det e tøft.
tå på Brann

Ole Brom

Tro ikke det er "like" tøft for ungdommen å stå på SS som det var før. I min barndom så vi opp på SS, der sto de store gutta og sang og ropte. Vi sto i Klokkesvingen og fulgte med SS like mye som med kampen. All synginga, flagga, skjerfa og rablegalscener når Brann scorte var en fryd å se på, var en guttedrøm som de fleste hadde.

Nå om dagen virker det som det er flaut å stå på SS, folk rømmer, får sitteplasser eller slutter helt å gå på SS og stadion. Vi klarer ikke å fylle opp midtfeltet med syngende galninger, det er en tankevekker.

Om et par år er Hansatribunen den nye "syngende" tribune på stadion om ikke det snart skjer noe.

Min bønn er at samtlige "eldre" garde tar turen tilbake på SS og "rabler" litt som i gamle dager, få tilbake go' syngingen, entusiasmen og gløden som ildnet til tider og i tillegg få med seg de nye SS'erne på veien !


DET hadde vært noe !

supporter78

Quote from: "Ole Brom"
Om et par år er Hansatribunen den nye "syngende" tribune på stadion om ikke det snart skjer noe.


Ingenting hadde vært bedre om Hansaen hadde sunget slik SS gjør også.

SS er som sagt tidligere inne i et generasjonsskifte, og det merkes, men med tid og stunder vil det bli bedre.

Ole Brom

[/quote]

Ingenting hadde vært bedre om Hansaen hadde sunget slik SS gjør også.
[/quote]


Min drøm er at HELE nedre Hansa blir et syngende inferno ! Flytt hele SS bort dit !

KennethS

Quote from: "supporter78"Ingenting hadde vært bedre om Hansaen hadde sunget slik SS gjør også.


[/quote="Ole Brom"]Min drøm er at HELE nedre Hansa blir et syngende inferno ! Flytt hele SS bort dit !.[/quote]

Min drøm e at hele stadion blir en syngende inferno :D
tå på Brann

2rB


Odd

høres i mitt hode ganske rart ut, hvis speaker skulle begynt å synge alene i høyttaleren.. en svært god tanke, men tror det bare hadde blitt merkelig. Du får spørre Hanøy for sikkerhets skyld ;)

Branntilegdør


Ole Brom

Quote from: "Branntilegdør"


Enig ! Gud forby gauling av Hanøy som skal "dra" igang sanger over høytallerne !!!! Dette bør vi få igang selv !! Får snakke med noen som sitter på Hansa, er jo nok av folk som er "flyttet" fra SS til Hansa.

2rB

Føle meg ein SMULE missofrstått  :?

Seff ska ikkje speaker stå gjennom kampen å gaula i mic'en gennom kampen.

Tenkte meg som eit forsøk 1 gang(!!!) før ein eller anna kamp...
På linje med "gi meg en B", osv...

Slik at folk blir hekta, altså!

Og, ein ting til - problemet er ikkje å få med hansa, men å få SS til å holde kjeft slik at hansa svarer aleina!

Odd

Det burde bli mer liv i Hansa etterhvert, ja.. Altfor få som synger. Hvis vi hadde klart å samstemme SS og Hansa så hadde det vært perfekt..

sitter ofte på Hansa selv.

grei

Har sagt det før, og sier det igjen: Dette er ikke en sang Hansa er interessert i å være med på uansett. Når de ikke gidder å være med på en slack linje som "Kom igjen Braaaann" et par ganger etter hverandre, gidder de aldri den lange heseblesende sangen der omgjen og omgjen. Vær litt realistiske folkens. Og ikke foreslå kunstige stimuli som drahjelp fra speaker, sangtekster på storskjerm, mikrofoner foran supporterne og annet tull som vi har hetset andre for i alle år.

Odd

Det er ikke snakk om bare en bestemt sang, det er snakk om synging generelt, og det å lage liv.

enavgutta

Det ordner seg nok på Hansa skal dere se. Vi er en gjeng der som lager helvete for folk som ikke lager liv ;-)

Ole Brom

Quote from: "2rB"Føle meg ein SMULE missofrstått  :?

Seff ska ikkje speaker stå gjennom kampen å gaula i mic'en gennom kampen.

Tenkte meg som eit forsøk 1 gang(!!!) før ein eller anna kamp...
På linje med "gi meg en B", osv...

Slik at folk blir hekta, altså!

Og, ein ting til - problemet er ikkje å få med hansa, men å få SS til å holde kjeft slik at hansa svarer aleina!


Det var vel en CL kvalifiseringskamp hvor Hanøy gjorde akkurat dette ? Da han rett før kampen dro igang hele stadion med Byen e Bergen ? Runga no innih.........vete !!!!

Odd

Kunne blitt bra hvis det bare var for å dra i gang stemningen. Men hvis han gjør litt for mye utav det blir nok Hanøy bare stemplet som Bergens "Trubadurix"..   :D

Go Up