• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Hva har det egentlig med supportervirksomhet å gjøre

Started by MrMojoRisin, May 11, 2004, 09:13:15 AM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

MrMojoRisin

Jeg ble - som veldig mange andre - opprørt og rasende over det som skjedde under Sogndal-kampen søndag.
Ikke bare taper Brann totalt ansikt på banen, men når de klarer å drite seg ut så til de grader på tribunen i tillegg, så sank min respekt mange, mange hakk.
Jeg har holdt med Brann i hele mitt 25-årige liv, men har aldri vært så flau som jeg er nå.
Selv har jeg vært offer for rasisme, pga at jeg er adoptert. Og det svir like mye hver gang, uansett om det er snakk om fulle idioter eller umodne idioter - begge deler så alt for godt representert på Stadion og Store Stå.
Da jeg så Robbie Russel's reaksjon, kjente jeg selv på kroppen hvor grusomt han må ha hatt det. Og det er beundringsverdig av ham å ikke ta igjen, slik vi så El Hadji-Diouf på Liverpool gjøre mot Celtic i UEFA-cupen. All ære til Russel for akkurat det.
Man skulle håpe at episoden på Fosshaugane var unik i Brann-sammenheng, men dessverre må vi nok innse at dette ikke er tilfellet.
Reportasjen i Bergensavisen forrige søndag vitner om at slike holdninger er så altfor innprentet i den harde kjerne av Brann-fans. Bare det at de sitter og kaller VIF-keeper Touray for nigger og ape, er nok til å gjøre meg rasende.
Selv om Brann Bataljonen har vært mye i media, så savner jeg litt deres ektefølte avstand fra mot dette. Det er så altfor vagt fra offisielt hold hva de egentlig mener.
Jeg berømmer Bjørn Dahl som går ut og tar sterk avstand fra dette, og jeg berømmer Cato Guntveit som sporenteks går inn i garderoben til Sogndal og gir Russel en klem og beklager på vegne av klubben.
Jeg lurer på om Bataljonen er forsiktig med å uttale seg. For det er vel naturlig å spekulere i "tjommi-faktoren" oppi det hele. Man støtter sine venner, ja.
Og jeg lurer egentlig på hvordan Seyi Olofinjana må føle seg idag.

OK, man skal ikke kalle kvinnen som spyttet på Russel en rasist, men jeg vil driste meg til å sette henne i kategorien "enkel sjel". For det er som oftest de uvitende som gjør slikt.
Uansett skal man aldri spytte på noen. Aldri! Det viser en total mangel på respekt og sunt bondevett.
Jeg hadde faktisk tenkt å melde meg inn i Brann Bataljonen, men nå vil jeg ikke ta i den klubben med ildtang, engang.
Jeg kommer fremdeles til å gå på hjemmekampene til Brann, og jeg kommer fremdeles til å elske laget. Men med en flau bismak i munnen.
Jeg støtter utestengelse fra Stadion på livstid, og håper flere forsvinner fra Stadion.

Jeg håper hele Stadion 16. mai markerer sin avsky mot disse elementene på Store Stå ved å pipe dem ut, og jeg håper spillerne vender dem ryggen. For slikt skal aldri tolereres. Uansett hvor fulle man enn er.
rann - I love you, even if you fuck up.

KennethS

Quote from: "MrMojoRisin"Jeg hadde faktisk tenkt å melde meg inn i Brann Bataljonen, men nå vil jeg ikke ta i den klubben med ildtang, engang.



Syntes det e litt enkelt og skylde på Bataljonen her, hvis du har giddet og lest førstesiden idag så ser du at Bataljonen tar sterk avstand fra det som skjedde. Personlig kjenner eg mange som e medlemmer i bataljonen, ingen av de e rasister.
tå på Brann

MrMojoRisin

OK, jeg så nå Bataljonen sin holdning.
Men spørsmålet her er likevel om dette er noe organisasjonen sier fordi de er under press, eller om dette virkelig er ektefølt.

Uansett om de er rasister eller ikke, så er det ikke så kult å bli kalt "negerfitte". Hva om Russel hadde snudd seg og kalt kvinnen for: "You white trash pussy". Da hadde vel Brann-supporterne sippet og kalt ham rasist.
Alle har en tålegrense. Takk og pris for at Russel holdt sin inne.
rann - I love you, even if you fuck up.

Bergen Sin Gutt

Quote from: "MrMojoRisin"Og det er beundringsverdig av ham å ikke ta igjen, slik vi så El Hadji-Diouf på Liverpool gjøre mot Celtic i UEFA-cupen. All ære til Russel for akkurat det.


Diouf og Celtic-episoden hadde da ingenting med rasisme å gjøre. Vet ikke om du husker at Diuof spyttet på tilskuerne den gangen.

Xminator

Jeg har stått på Store Stå i 15 år og ALDRI hørt rasistiske rop. Jeg er sjokkert over at folk får seg til å gjøre slikt som i Sogndal, jeg er ikke overrasket over at alkohol er med i bildet, og jeg blir provosert når slike episoder blir brukt til å stigmatisere en gruppe mennesker.

Mener å huske BST la ut navn og bilde på en del kjente nynazister som prøvde å infiltrere fotballmiljøet? Det er vel å skyve problemet under teppet det også?

Vi lever i et rettsamfunn, borgervern og vilkårlig avstraffing hører like lite hjemme i norge som rasisme.

Genseren

Quote from: "MrMojoRisin"OK, jeg så nå Bataljonen sin holdning.
Men spørsmålet her er likevel om dette er noe organisasjonen sier fordi de er under press, eller om dette virkelig er ektefølt.


Godt spørsmål. Hvis jeg ikke husker helt feil, ba vel en Bataljonen-representant Russel ringe til Bergen, ikke omvendt. I tillegg har vel ikke Hjartøy gått sterkt inn for å beklage overfor Russel:


For meg sier det sitatet mye...

Og til dem som ikke kunne "høre" tilropene mot Enga-keeperen Pa på Ullevål: Var det fordi dere ikke ville eller faktisk ikke hørte? De var veldig hørbare for meg, men det er kanskje fordi jeg har store ører?
Han ble også pepret med gjenstander og måtte løpe vekk fra tribunen etter kampen. Bare flaks at ikke han har kommet frem i media med det..

MrMojoRisin

Diouf og Celtic-episoden hadde da ingenting med rasisme å gjøre. Vet ikke om du husker at Diuof spyttet på tilskuerne den gangen.[/quote]

Det jeg med dette mente var at Diouf faktisk tok igjen, og at det var beundringsverdig av Russel og ikke gjøre det samme.
Litt vrien gramatikk fra min side.
rann - I love you, even if you fuck up.

Bergen Sin Gutt

Quote from: "MrMojoRisin"Diouf og Celtic-episoden hadde da ingenting med rasisme å gjøre. Vet ikke om du husker at Diuof spyttet på tilskuerne den gangen.


Det jeg med dette mente var at Diouf faktisk tok igjen, og at det var beundringsverdig av Russel og ikke gjøre det samme.
Litt vrien gramatikk fra min side.[/quote]

Ah...

Geir

Quote from: "MrMojoRisin"OK, jeg så nå Bataljonen sin holdning.
Men spørsmålet her er likevel om dette er noe organisasjonen sier fordi de er under press, eller om dette virkelig er ektefølt. (quote)

Du kjenner tydeligvis ikke lederne i Bataljonen noe særlig, for da hadde du ikke sagt det du sier der.  Dette er folk med hjerte i Brann, og uten de diffuse meninger som du litt forsiktig antyder her. Hadde du vært med i supporterklubben og blitt kjent med dem, hadde du visst det.

De ofrer veldig mye krefter og fritid på dette. og jeg må bare få sagt at de gjør en kjempejobb. Det jeg ville si her er egentlig bare at man ikke skal si for mye om det man ikke vet noe om.
ndelig SERIEMESTER

MrMojoRisin

Du kjenner tydeligvis ikke lederne i Bataljonen noe særlig, for da hadde du ikke sagt det du sier der.  Dette er folk med hjerte i Brann, og uten de diffuse meninger som du litt forsiktig antyder her. Hadde du vært med i supporterklubben og blitt kjent med dem, hadde du visst det.

Jeg tviler ikke på at de har sitt hjerte i Brann, og at de ofrer mye for klubben. Men det har jo også de ansvarlige bak handlingene mot Russel.
Og jeg så intervjuet med kvinnen på TV Hordaland. Og det som sjokkerte meg var at hun egentlig ikke stod frem som en angrende synder.
På spørsmål om hun synes spyttingen var akseptabel, er hun veldig nølende i sitt svar.
Og når jeg leser at hun har hatt sentrale verv i BST, så gjør det situasjonen enda verre.
rann - I love you, even if you fuck up.

Christian

Vil du være vennlig å forklare kordan Bataljonen er ansvarlig for enkeltmenneskers oppførsel? Hva Bataljonen kunne gjort for å hindre det som skjedde?

Eg vil òg gjerne få nærmere forklart hva som ikkje er tydelig i Bataljonen sin uttalelse på forsiden, hvilken innsikt du har som gjør deg overbevist om at de er rasister.

For ordens skyld:
BST og Bataljonen er ikkje samme ting. BST eksisterer ikkje lengre.


Sjøl er eg temmelig rød både på ene og andre måten og ikkje reint lite tolerant i egne øyne. Likevel har eg ikkje problemer med å være medlem av Bataljonen og eg er heller ikkje flau av å være Brannsupporter. Det som skjedde i Sogndal skal ikkje skje og er langt over streken for hva eg tolererer, men så var det som sagt heller ikkje Bataljonen eller Brannsupporterne som stod bak. Det var enkeltmennesker som i altfor stor grad lot seg rive med.

Ida Marie

Det er viktig å skille enkeltpersonene som oppfører seg slik utenfor BBB. Som Cato Guntveit(tror det va han) sa i BT i går, det finnes noen sure epler........
BBB kan ikkje ta ansvar for de/den personen som gjorde dette.Folk som reiste til sogndal var jo voksne mennesker som burde klare og ta ansvar for egne handlinger... Ikkje la dette ødelegge ryktet til oss andre stolte medlem av BBB.
et er fargen på drakta som betyr no, ikkje spilleren sin...

MrMojoRisin

Jeg har aldri sagt at Bataljonen-ledelsen er rasister, men sier bare at det ikke finnes en helt tydelig sammenheng mellom deres uttalelser på forsiden av bataljonen.no og ellers i media.
Bla at lederen ikke vil ringe til Russel og si unnskyld (BA), fordi han ikke vil ta ansvar for andres idiotiske handlinger.
Men er det ikke litt av det å være leder, at en beklager medlemmers oppførsel?
Cato Guntveit og Bjørn Dahl beklaget begge - og de er jo henholdsvis lagkaptein og direktør i Brann. Er ikke de ledere?

Og selv om BST ikke eksisterer lengre, så går vel de fleste av medlemmene på Stadion fremdeles, og mange av dem har nok meldt seg inn i Brann Bataljonen? Det er vel ikke eksklusjonsgrunn å ha vært medlem i BST?

Selv om bare et par medlemmer gjorde dette - det var langt flere enn den ene som ble ekskludert - så er de medlemmer av en organisasjon, og som i veldig mange organisasjoner, så må ledelsen og resten av organisasjonen stå ansvarlig for medlemmers feil - fordi det skader organisasjonen.
Det er synd ovenfor de uskyldige, ja. Men slik må det være.
Og jeg tror det er mange av de som skriver innlegg her idag, som er inne og forsøker å vaske sine hender rene.
rann - I love you, even if you fuck up.

Thorleif

Vær så snill folkens, denne diskusjonen begynner nå å renne ut i tåpeligheter. Jeg, og resten av styret i BBB har gjort det vi kan foreløpig, og kommer til å kjøre dette hardt også fremover sammen med Brann og andre.

Om ikke Kjell Morten ringte til Robbie Russel for å beklage, var det grunnet at undertegnede allerede hadde gjort det, og beklaget hendelsen på vegne av alle Brannsupportere. Når da pressen klarer å vri dette på sin måte, blir det feil å diskutere usakligheter.

Min oppfordring til dere alle der ute, både BrannSupportere og alle andre fotballinteresserte i Norges langstrakte land, er å heller konsentrere dere om å stoppe tilløp til nettopp slike episoder som i Sogndal på søndag, og heller gjøre noe med saken på tribunen enn her inne. Det gagner ihvertfall ikke saken, så lenge masse av det som nå skrives her inne er basert på uskaligheter. Gi heller beskjed til den idioten ved siden av deg på en eller annen tribune i Norge som slenger med leppa (det gjelder ikke bare Brannsupportere!).
Det er der vi skal gi beskjed!


Mvh,

Thorleif Steffensen
Nestleder BBB

GhostDog

Takk for klart svar, Thorleif Steffensen!
Kom seint men godt - nå er det kampen 16 mai som gjelder - kanskje noen av BBB medlemmene klarer å styre røykeforbudet og??

Eller? ;-P
 Beer a day keeps the doctor away!

Christian

Vel talt, Thorleif.
Du gjorde forøvrig ellers en god jobb på Redaksjon1. Håper alle innser kor Brann, Bataljonen og supporterne står i denne saken no.


No skal vi konsentrere oss om å drive Brann fram til brakseier mot Ham-Kam!

MrMojoRisin

Jeg vil rette en takk til Thorleif som kom med et meget klart og ryddig svar.
Det var godt å lese, og jeg håper vi i fremtiden kan unngå at fargede spillere - og spillere generelt, forøvrig - vil måtte gå igjennom det samme som Robbie Russel.
Og jeg støtter også et annet innlegg på bataljonen.no som sier at alle bør gi Russel en varm velkomst til Bergen.
La alle bergensere skape den folkefest vi vet det blir på 16. mai, og la oss være obs på uønskede element på alle fotballarenaer.
rann - I love you, even if you fuck up.

Xminator

Vil også berømme Knut Langeland for dagens kommentar i BT. Finner ikke artikkelen på www.bt.no, så om noen vet hvor den ligger, eller kjenner noen i BT som kan gjøre den tilgjengelig så hadde det vert stort. Det er ikke ofte jeg er enig med KL, men akkurat den var 100%!

Estranged

Er det denne du tenker på??

http://fotball.bt.no/nyhetsarkiv/article.jhtml;jsessionid=HJ2RGPVZUAOOTQFIMUDSFEQ?articleID=61720

Vil bare få si at jeg synes hendelsene på Fosshaugane var forkastelige. Uavhengig av hudfarge eller nasjonalitet - mennesker skal behandles med respekt.
Det e' godt med alt som e' gjort", sa mannen - han tørket seg i ræven før han dreit.

Xminator

Ikke den, det var det han skrev mandag. Den som stod i BT tirsdag var mye mer gjennomtenkt.

Det er jo også litt intressant å se BA surmule tirsdag siden de ikke hadde et ord om Saken mandag...

Go Up