• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Kanskje det beste forslaget eg har høyrd frå NFF...

Started by Yngve, March 16, 2004, 23:59:01 PM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

Blue

Er helt enig med det Kjell Morten uttaler i BT. Dette er ikke en konkurranse, men et kamuflert forsøk på styre supporterene.
lue


abe78

.og husk!

Henki

Ballen skal fremover!

paf

Hvis det hadde vært sånn som VG og Dag Vestlund fremstilte det i VG i går, hadde jeg vært helt enig. Nå er ikke kriteriene endelig lagt, og jeg synes det blir feil å ta avstand fra det når man ikke vet kriteriene (men det kommer vel ikke som noen bombe). Her har også NSA vært for slappe med informasjonen vi har gitt. Det er nå rettet, og det ligger en sak med NSAs forslag til kriterier på http://www.fotballsupporter.no/modules.php?name=News&file=article&sid=70&mode=&order=0&thold=0
Jeg synes kanskje det er greiere med en diskusjon basert på kriterier som ligger nærmere virkeligheten enn det som kom frem i VG i går.

Blææ

ont follow me,Im lost too

abe78

Dette betyr at suportere med minimal synging (som møter opp på sikkerhetsmøte og ikke bruker bluss) er like gode som suportere med maksimal synging (som ikke møter opp på sikkerhetsmøte og bruker bluss)

Herlig å se at om alle stiller i drakt (max 5 poeng) så gir det like mye poeng å møte opp på sikkerhetsmøte.

Dette er så dumt at jeg har vanskelig å sette ord på det.
.og husk!

paf

Quote from: "abe78"Dette er så dumt at jeg har vanskelig å sette ord på det.

Det er et forslag til kriterier som skal gi kampinspektørene noe å gå etter, samtidig som det selvsagt også signaliserer noe om hva NSA-styret synes er viktig.
Det er strengt tatt to elementer som tas i bruk her:
1. I hvor stor grad supporterne tar ansvar for sikkerhet og i hvor stor grad selvjustisen internt virker i forhold til ting som både skader klubben og er potensielt farlige også for supporterne på tribunen.
2. I hvor stor grad vi klarer å lage en best mulig ramme rundt kampen, gjennom både tifo, bruk av drakt/supportereffekter og ikke minst synging.
Når det skal lages kriterier ønsket vi å ta hensyn til alt dette. Det er vanskelig å vurdere tingene mot hverandre, men i NSA-sammenheng synes vi det er viktig at både supporterklubben og de enkelte på tribunen tar ansvar for sin egen og andres sikkerhet, og ønsker å oppmuntre til det.
Sånn sett er dette også med på å ansvarliggjøre både supporterne og de enkelte supporterklubbene. Det er ikke tvil om at det er mange som er mot akkurat det, og har et sterkt behov for å bruke fotballkamper til å "rable gal" på en eller annen måte, enten ved å hive ting på banen, bruke bluss på tribunen, storme banen eller bryte med kampreglementet på andre måter. Det ønsker både NSA, NFF og de aller fleste supporterklubbene i Norge å motarbeide. Vi tror den beste måten å gjøre det på er gjennom å samarbeide og å snakke sammen.
I forhold til kriteriene som hører inn under punkt to, så er dette snakk om å skape en best mulig ramme rundt kampen. Jeg blir personlig litt skeptisk når jeg hører markedsfolk i klubbene og NFF snakke om hvor viktig supporterne er for å trekke vanlige tilskuere. Jo, vi er det, men ingen av oss ønsker å være en del av en strømlinjeformet vare.
Likevel har vi prøvd å sette opp noen kriterier på dette ut fra hva vi vet først og fremst laget oppfatter positivt. Vi distanserer oss litt fra den rådende tifo-trenden (der det kan virke som det er viktigere å få kred på Kjernes forum i ettertid enn å støtte laget) og vektlegger aller mest det som merkes av spillerne.
Vi kan sikkert diskutere frem og tilbake, og vi er definitivt åpne for innspill rundt hvilke kriterier som bør ligge her. Det synes jeg ikke du bidrar mye til.
Hva er det du synes bør vektlegges? Hva ligger i god supporterkultur (som NFF faktisk prøver å oppmuntre uten å ha et klart begrep rundt hva det er)? Og hva er det som er helt irrelevant i en sånn sammenheng?

Andrews

Jeg syntest Brann-supportere bør slutte å være så fordømt grinete og negativ til alt. Vi er vel alle enige om at NFF har gjort mange mildt sagt, idotiske ting. Men for vår egen del må vi ikke sitte oss på bakbeina til alt NFF gjør av prinsipp. Det er ikke tvil om at at oppførselen til en del Brann supportere enkelte ganger har vært kritikkverdig. Kasting av gjenstander på banen og grov sjikanering av spillere hører ikke hjemme på en fotballstadion etter min mening. Jeg mener langt i fra at kamp på Stadda skal gjøres om til et halleluja-møte, men litt oppførsel må man forvente selv fra oss på Store Stå. Engasjement og dårlig oppførsel er faktisk to forskjellige ting. Jeg kan ikke se at så mye i de poengkriteriene bestemt av NFF kan være stemningsdrepende på Stadion.
Gleder meg for øvrig til en utrolig spennende sesong med bedre stemning på Store Stå enn noen gang! Brann blir topp 3!

snekkmeister

Jeg er enig i sistemann. Hvorfor være så negativ til alt og hvorfor bruke så mye tid på å være forbanna på alle andre. Jeg tror Brann er best tjent med at vi Brannsupportere konsentrerer energien om å støtte laget så godt vi kan i stedet for å klage, syte og være sur. Det virker rimelig barnslig. Vi må være voksne, støtte laget og samtidig oppføre oss. Da tror jeg flere supportere vil samle seg.

Jeg synes det er merkverdig at enkelte andre supporterklubber får dette så mye bedre til.

DrMeland

No blir jeg rimelig forvirret her...

Er denne premien på 30.000 kr et verktøy for å evaluere supporternes prestasjoner eller er det et redskap for supporterne å styre etter hvis de vil vinne NFF's konkurranse?

Jeg for min del, tror mest på det siste. Dette er et forsøk fra NFF sin side å spille på lag med supporterne og friste med pengepremier slik at supporterne blir mer "stuerene". Hele hensikten med supportere er jo å støtte laget sitt, dette inkluderer å rope dommerjævel etter kødden i svart når han nettopp har snytt laget ditt for straffe 2 min før slutt...

Ikke dermed sagt at supportere skal "rable gal" som PAF kalte det men det må være rom for engasjement, følelser og impulsive handlinger. For meg er det irrelevant hva NFF, NSA eller andre måtte mene om oss Brann-supportere så lenge

1) vi støtter laget vårt
2) dette ikke går ut over liv, helse eller materielle verdier
3) vi ikke setter Brann i en vanskelig situasjon

Dette forslaget innebærer Ã¥ selge fotball-sjelen vÃ¥r, og derfor kan  NFF beholde smÃ¥pengene sine sjøl!
rMeland

Tom C

Selge fotball-sjelen din?? Hva i grønn-svarte er det du fabler om?

Det virker som om mange av dem som uttaler seg negativt her er fullstendig paranoid når det gjelder alt som har med NFF å gjøre. Kan det hende at det bare er et initiativ for å få dempet de negative aspektene som f.eks kasting av gjenstander på banen?

Det finnes faktisk mange meninger om hva som er en god supporter. Og det sier vel litt om deg at du kaller dommeren for "kødden i svart". Du er vel en av disse luringene som tyller i deg 10-12 øl før kampen og kaster flasker etter dommeren når du er uenig i en avgjørelse...
Aldri mer Obos....

Blææ

Først og fremst Tom C,dommeren er en kødd i svart og det skal ropes Dommerjævel etter behov eller når det generelt måtte passe.

Støtter DrMeland.
ont follow me,Im lost too

DrMeland

Hei Tom C.

Skal utdype: hvis vi skal følge forslaget fra NFF fordi de lokker med 30000 kr så sier vi samtidig farvel med våre egne valg i kampens hete. Skal vi kjefte på dommer fordi vi er uenig eller skal vi holde munn fordi det kan koste oss 30000? Dette vil medføre at vi selger våre valg for penger, som igjen er å selge fotball-sjelen vår. Denne tilhører SK Brann, ikke NFF.

Takker også for dine kommentarer om å tylle i seg øl og kaste flasker... Tar et par-tre øl på Fotikken før kamp (når jeg har sjansen), og har aldri kastet noe på noen, MEN...

Hvis du ikke synes dommeren er en kødd når han snyter Brann for straffe to min før slutt, så er du enten ingen Brann-supporter eller en dårlig løgner! Det er jo dette som er sjarmen med fotball: vi jubler når Brann scorer, vi gremmes når motstander scorer, vi synger for å støtte, og vi klager på dommeren når vi kan:)

HERLIG! (Ã¥ gi opp den friheten koster mer enn lusne 30000,-)
rMeland

Tom C

Jeg mener ikke at vi skal la være å skjelle ut dommeren, kaste ting på banen, osv fordi at vi da kan tjene 30.000 fra NFF. Jeg mener at vi kan la være å gjøre disse tingene uansett. Jeg har aldri skjønt denne hetsingen av dommerne på stadion. Det første som skjer når lagene blir lest opp er jo at store stå piper og buer når dommerne leses opp.

Har du tenkt på at kanskje dommerne ubevisst dømmer mer imot brann fordi publikum slenger drit før han en gang har blåst i gang kampen.

Skulle ønske vi kunne konsentrere oss om Brann og synge for spillerne istedenfor å bruke så jævla mye energi på hver eneste lille dommer-feil, som vi alle vet at de gjør stadig vekk uansett.

Men for all del. Jeg også hyler ut i frustrasjon når Frode johnsen detter som en sekk i sekstenmeteren etter at Geddi har vært borti han for fire skritt siden, og dommeren dømmer straffe. Men jeg skriker på jævelen fra RBK som bevisst prøver (og klarer) å lure dommeren.

Til slutt et annet lite hjertesukk. Skulle ønske at vi for en gang skyld denne sesongen kan la være å hyle mishagsytringer til den/de av brannspillerne som har en dårlig kamp. Virker som veldig mange av brannsupporterne har en eller to spillere som de "elsker å hate". Og hvis de gjør en god kamp er det liksom greit, men i det øyeblikk de slår to feilpasninger, blir det piping og buing på dem. Har sett litt for mange ganger at spillere blir nervevrak etter å få pes fra egne supportere.
Aldri mer Obos....

Ã?rnen

Her synes jeg Tom C har noen gode poeng. Hva positivt kan Brann oppnå med piping mot dommeren når navnet hans leses opp før kamp? Vi skal legge til rette maksimale forhold og betingelser for at Brann vinner fotball kamper, og da er det vel viktig å ikke få dommeren i mot seg? Dommere er objektive, men er det sikkert at han alltid har lyst til å være så objektiv som han skal være?

Og er det noen som tror at piping mot egne spillere løfter dem opp til å prestere bedre? De er nervøs nok for å gjøre feil om ikke de skal bli slengt dritt til i tillegg. Mons ser selv når han trenger å ta ut en Brann spiller som ikke har dagen.

Bergen Sin Gutt

Quote from: "snekkmeister"Jeg er enig i sistemann. Hvorfor være så negativ til alt og hvorfor bruke så mye tid på å være forbanna på alle andre. Jeg tror Brann er best tjent med at vi Brannsupportere konsentrerer energien om å støtte laget så godt vi kan i stedet for å klage, syte og være sur. Det virker rimelig barnslig. Vi må være voksne, støtte laget og samtidig oppføre oss. Da tror jeg flere supportere vil samle seg.

Jeg synes det er merkverdig at enkelte andre supporterklubber får dette så mye bedre til.


Herregud, man må vel få lov å være negativ til ting uten at man blir stemplet som en sutrepave som klager på alt og alle!!! Man bør være kritisk til dette, og det er for pokker ikke sagt at man bruker 95% av energien sin på å sutre!

Hetsing av motspillere og dommer bør forekomme hvis det føles naturlig der og da. Det er ikke dermed sagt at dette går utover støtten til eget lag! Hvis dommeren eller motspillere som får klar beskjed av meg eller andre ikke takler dette kan de finne seg noe annet å gjøre! Hvis andre på Stadion ikke takler dette kan de jo finne seg en annen hobby...

Skremmende at enkelte her på forumet ser ut til å mene at spontane reaksjoner, egne meninger og følelsesutbrudd er en uting, enten man er på kamp eller kritiserer idiotiske forslag...

Ã?rnen


Christian

Det med dommeren før kampen er eg enig i og det går tildels på bortelaget òg. Det er så mykje mer virkningsfullt om alt dreide seg om Brann under "oppropet".

Syns eg merket tendens til at folk gjorde dette i forige sesong. Vedvarende generelle heiarop til Brann gjennom hele presentasjonen av bortelaget og dommeren. Syns det er måten å gjøre det på.

Spontan reaksjon undervegs er noe helt annet og har min fulle støtte og tilslutning. Sånn skal det være!

Grey

Tom C skrev:

QuoteTil slutt et annet lite hjertesukk. Skulle ønske at vi for en gang skyld denne sesongen kan la være å hyle mishagsytringer til den/de av brannspillerne som har en dårlig kamp. Virker som veldig mange av brannsupporterne har en eller to spillere som de "elsker å hate". Og hvis de gjør en god kamp er det liksom greit, men i det øyeblikk de slår to feilpasninger, blir det piping og buing på dem. Har sett litt for mange ganger at spillere blir nervevrak etter å få pes fra egne supportere.


Her er Tom C inne på noe veldig viktig. Virker som enkelte ikke skjønner at enhver spiller ikke blir bedre når det kommer misshagsytringer fra egne supportere. Hva hver enkelt mener om typer som MK og PFO får stå for deres egen regning, men under kamp blir ikke Brann som helhet bedre av at diverse enkeltspillere får pes. Vi må derimot støtte dem for å støtte Brann, eller enkelt og greit bare holde kjeft.. Hvis det er vanskelig å forstå, så kan en jo tenke på at det er Mjelde som tar ut laget, ikke diverse enkeltspillere..
Maybe a Greyhound could be my way

Brann-Peter!

eg e enig med Tom c i de fleste punkter.. hvertfall det siste avsnittet..
hvor idiotisk og dumt det er å pipe på egne spillere bare fordi man selv er frustrert.. det gjør ikke saken enklere for selve spilleren eller laget som helhet i en kamp de desperat prøver å ro i land...

eg synes heller ikke det e serlig festlig eller meningsfullt å pipe på dommeren før eller i en kamp med mindre han har gjort en fatal avgjørelse som f. eks straffe, rødt kort..

dette burde alle tenke på..
hadde sikkert gått bedre med Brann og....!
orenet Hansatribune - sammen er vi sterke!

Bergen Sin Gutt

Quote from: "Brann-Peter!"eg e enig med Tom c i de fleste punkter.. hvertfall det siste avsnittet..
hvor idiotisk og dumt det er å pipe på egne spillere bare fordi man selv er frustrert.. det gjør ikke saken enklere for selve spilleren eller laget som helhet i en kamp de desperat prøver å ro i land...

eg synes heller ikke det e serlig festlig eller meningsfullt å pipe på dommeren før eller i en kamp med mindre han har gjort en fatal avgjørelse som f. eks straffe, rødt kort..

dette burde alle tenke på..
hadde sikkert gått bedre med Brann og....!



Selfølgelig er det en uting å hetse egne spillere, men spontane følelsesubrudd når en spiller på Brann speller idiot eller gjør noe helt idiotisk, det mener jeg er på sin plass. Det er slett ikke det samme som hetsing. Alle som er noenlunde oppegående skjønner den forskjellen.

Eller skal vi legge restriksjoner på hvordan det er lov "å reagere" på fotballkamper......?

Go Up