• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Liten aktivitet pga dårlige sider

Started by abe78, February 29, 2004, 18:15:06 PM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

abe78

Sidene kan ikke vises i min explorer, men fungerer ok med opera - selv om alt er veldig lite. Jeg kjører 1290 - 1024, som ikke er noe utenom det vanlige. Jeg synes det rart at man ikke har testet ut dette - da sidene eller virker proffe.

Jeg tror at mye av årsaken til veldig lav deltakelse i forumet har noe med dette å gjøre. Jeg hadde rett og slett problemer med å finne frem - det kunne like godt stått på kinesisk.
.og husk!

GamleErik

Webred har sendt forespørsel til abe78 om nærmere beskrivelse av problemet.

Siden er forøvrig testet med:
Internet Explorer 6
Opera 6-7.22
Mozilla
Netscape 7.1
ttaler seg kun som privatperson og har ingenting å gjøre med Brann Bataljonen Bergen sitt offisielle syn på ulike saker.

KennethS

sidene klikker helt hvis du har tekst size "largest".
tå på Brann

GamleErik

Quote from: "KennethS"sidene klikker helt hvis du har tekst size "largest".


Har jobbet ut ifra en teori om at de færreste endrer tekst size i explorer og brukt em i stylingen av siden, hvis det viser seg at flere justerer på den måten må man nesten gå over til en fast font-størrelse.
ttaler seg kun som privatperson og har ingenting å gjøre med Brann Bataljonen Bergen sitt offisielle syn på ulike saker.

GhostDog

Skjønner ikke hva som er problemet. Kjør ned oppløsningen hvis du får problemer med å lese siden, dog går det helt glimrende å kjøre sidene i 1600 x 1200 på min 21". Skriften blir liten - men det er ikke webmaster sin feil hvis du ikke klarer å lese teksten, skyld da på a) utstyret ditt, b) brillene dine, c) han som solgte deg smuglerspriten..
Personlig liker jeg bedre en lavere oppløsning og en høyere refresh hastighet.
;-)

Ps! Det er fortsatt ikke vanlig å kjøre med en oppløsning i "1280 klassen", de fleste kjører lavere oppløsning enn det.
Antar at innlegget var av karakteren - "har ikke annet å finne på enn å dille med ting jeg egentlig ikke har helt peil på, men sikkert kan klare å gjøre noe gale som jeg så kan skylde på noen andre".. ;-)

Brann vant idag - regnet kom tilbake - hvorfor klage da?
 Beer a day keeps the doctor away!

Xminator

Sidene har fungert greit på det meste jeg har prøvd på *etter* at designet ble lagt om.

Den vanligste oppløsningen er 1024x768. Omtrent like mange bruker 800x600 som 1240 x 1024. Andre oppløsninger enn det er like vanlig som mac :p

Om du kjører for stor oppløsning på en liten skjerm blir jo det meste smått. Det finnes også en "tekst-størrelse" funksjon i explorer. Denne er knyttet til en hurtigtast-komninasjon og musehjulet (det oppå). Det er fult mulig å endre dette uten å være klar over det :p Og plutselig er all tekst forferdelig liten eller vannvittig stor. Selv låser jeg tekststørrelse med styles på alle sider jeg lager - selvfølgelig ikke ukritisk om siden skal leses av folk med dårlig syn (offentlig informasjon mm). For en side som bataljonen.no ser jeg på det som uproblematisk å låse fontstørrelse.

GhostDog

Quote from: "Xminator"Selv låser jeg tekststørrelse med styles på alle sider jeg lager - selvfølgelig ikke ukritisk om siden skal leses av folk med dårlig syn (offentlig informasjon mm).  


Selv dette er ikke noe problem, de med sysnvansker har muligheten til å bruke "magnifyer" under tilbehør, men du snakker da om mennesker med store synsvansker..  Men dette blir flisespikkeri og kanskje ikke egnet for dette fora.
 Beer a day keeps the doctor away!

GamleErik

Tenker vi setter en midlertidig strek for denne diskusjonen.

Jeg kommer til å låse tekst-størrelsen etterhvert samt fikse diverse andre ting.
ttaler seg kun som privatperson og har ingenting å gjøre med Brann Bataljonen Bergen sitt offisielle syn på ulike saker.

grei

Quote from: "GhostDog"Skjønner ikke hva som er problemet. Kjør ned oppløsningen hvis du får problemer med å lese siden, dog går det helt glimrende å kjøre sidene i 1600 x 1200 på min 21". Skriften blir liten - men det er ikke webmaster sin feil hvis du ikke klarer å lese teksten, skyld da på a) utstyret ditt, b) brillene dine, c) han som solgte deg smuglerspriten..


Typisk utbredt misforståelse det her. Når en bruker ikke får til et eller annet system skylder man på brukeren eller hans utstyr. FEIL. Det er alltid designeren sitt ansvar å sørge for å lage sider som er tilgjengelige for alle.

OK, dersom du insisterer på å kjøre 1600x1200 på en 15"-monitor så har du i utgangspunktet ikke så mye å klage på. Det er ikke alltid man kan gjøre alle til lags, men man bør strebe etter å nå flest mulig.

Men man bør lage en design som passer for gjennomsnittsbrukeren og med godt slingringsmon begge veier. Jeg antar at ikke brukere av dette forumet har vesentlig forrskjellige spesifikasjoner fra gjennomsnittet ellers (jeg tipper 1024x768 på 17"). Nesten alle som sitter på LCD-skjermer har 1280x1024 (som jeg). Det er selvfølgelig åpenbart at designet må testes for denne oppløsningen.  Kan legge til at teksten ikke er for liten på min skjerm. Dette skyldes sikkert nettopp at man har brukt em på størrelsen.

Ser at webmaster går med på å endre fontstørrelser til faste her inne, pga krøll i Internet Explorer. Mener det er feil vei å gå å bøye seg for et IE-problem på denne måten. Jeg også vil tro at det er er minimalt med folk som endrer tekststørrelsen i IE (altså færre enn de som kjører 1280x1024). I tilfelle bør det verre enklere for de å midlertidig sette tekststørrelse til normalt enn for andre å måtte endre oppløsning.

Kan legge til på slutten at Opera er grei å ha dersom du generelt sliter med liten skrift (å bruke tekstforstørrelse er jo et lite tegn på dette). I opera kan du ved hjelp av en tast forstørre siden så mye du vil. Svært så praktisk.

GamleErik

ttaler seg kun som privatperson og har ingenting å gjøre med Brann Bataljonen Bergen sitt offisielle syn på ulike saker.

Go Up