• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Brann - Molde 26.05 kl 19:15

Started by Superjack, May 22, 2024, 22:02:44 PM

0 Members and 6 Guests are viewing this topic.

Go Down

krakra

May 27, 2024, 09:10:12 AM #100 Last Edit: May 27, 2024, 09:35:49 AM by krakra
Quote from: andreas1989 on May 27, 2024, 06:54:36 AMEr vi virkelig der at vi (igjen) skal legge skylden på Finne for at det ikke ble seier i går? Finne er vel involvert i så og si alt vi skaper av farligheter? Og Felix viser (igjen) at man som indreløper kan komme seg inn boks med Finne som spiss om det skulle være noen som helst tvil om at det var mulig.
"Finne er involvert i så og si alt vi skaper av farligheter"

Ja, dette er jo problemet.

Alt skal via Finne. Han skal være involvert i alle angrep, og han er ikke skarp nok til å omsette dette til mål eller i det hele tatt store målsjanser.

Billy Elliott

Quote from: andreas1989 on May 27, 2024, 08:46:46 AM
Quote from: Billy Elliott on May 27, 2024, 08:27:30 AM
Quote from: andreas1989 on May 27, 2024, 08:14:50 AMMen i går leverer vi årsbeste der vi i litt over 50 min spiller "Brann-fotball" og der er da virkelig Finne tungt involvert?

Han var definitivt involvert, men ikke nødvendigvis fordelaktig. Som allerede påpekt i tråden, totalt sett ble det veldig lite ut av det han var involvert i fordi han enten gikk i offside eller avsluttet fra dårlige posisjoner.

Veldig lite involvert? Han er da virkelig direkte involvert i flere av de store sjansene vi skaper? Og selvfølgelig havner Bård Finne i noen offsider, hva hadde du forventet fra en slik spillertype? Og kom gjerne med helt konkrete eksempler på avslutninger fra Finne i går som du mener han kunne spart seg for?

Jeg har da aldri skrevet at han var veldig lite involvert, jeg skrev bare at involveringene hans (igjen) ga svært lite uttelling for oss. Som igjen eksemplifiseres av at XGen vår var lav, til tross for at flere satt igjen med et inntrykk av laget egentlig spilte veldig bra. Og vi gjorde kanskje også det, frem til spissen ble involvert.
- You always get what you deserve.

Bill Elliott, Brann-trener 1974-1978

andreas1989

Beklager, "veldig lite ut av" var det jeg siktet til.

QuoteSom allerede påpekt i tråden, totalt sett ble det veldig lite ut av det han var involvert i fordi han enten gikk i offside eller avsluttet fra dårlige posisjoner.

Poenget mitt skulle være at jeg vil påstå at det ble farlig i flere situasjoner der Finne var involvert i går, han smetter inn i rom, klarer å holde unna press og setter opp medspillere flere ganger. Så spør jeg deg helt konkret etter eksempler der du mener det var galt av Finne å avslutte? Dere skal jo ha inn Heggebø fordi han er involvert om jeg forstår dere rett? Da må jo dere også kunne annerkjenne at Finne i går ved flere tilfeller tilbyr medspillerne sine løsninger? Er problemet at dette skjer for nærmt boksen og ikke dypere i banen som er det Heggebø tilbyr?

Billy Elliott

Når jeg nevnte "dårlige posisjoner" så var det med referanse til at XGen var lav til tross for inntrykket om at vi spilte oss frem til mye bra muligheter. Det kan komme av at det ble avsluttet fra mindre fordelaktige posisjoner.
- You always get what you deserve.

Bill Elliott, Brann-trener 1974-1978

andreas1989

Men altså vi kan ikke henge oss fullstendig opp i den xGen, vi vil vel ikke at spillerne skal gå rundt å tenke "Ånei, hva er xGen om jeg skyter nå?" for å sette det på spissen?

Spørsmålet blir jo rett og slett, spilte Finne en dårlig kamp mtp banespillet eller var han livlig og tilgjengelig? Avsluttet han undøvendig mye?

krakra

Ja, jeg syns Finne spilte en ganske dårlig kamp. Det er ikke noe motsetning mellom det og å være aktiv og tilgjengelig forresten. Det kan til og med være en direkte sammenheng.

Billy Elliott

Quote from: andreas1989 on May 27, 2024, 10:45:20 AMMen altså vi kan ikke henge oss fullstendig opp i den xGen, vi vil vel ikke at spillerne skal gå rundt å tenke "Ånei, hva er xGen om jeg skyter nå?" for å sette det på spissen?

Spørsmålet blir jo rett og slett, spilte Finne en dårlig kamp mtp banespillet eller var han livlig og tilgjengelig? Avsluttet han undøvendig mye?

Ifølge Fotmob sin statistikk hadde Finne tre skudd i går, hvorav to ble blokkert og ett gikk på mål. Alle var fra relativt skrått hold, inne i 16-meteren. xG totalt på 0,09.
- You always get what you deserve.

Bill Elliott, Brann-trener 1974-1978

krakra

May 27, 2024, 11:13:46 AM #107 Last Edit: May 27, 2024, 11:18:40 AM by krakra
Dette er skuddkartet fra kampen. Både Molde og Brann hadde 14 avslutninger hver. Så og si alle Moldes avslutninger kommer fra gode vinkler, flertallet er fra rundt 5-meter.

Halvparten av våre skudd kommer fra skrå vinkel. Dette er et gjentakende problem i angresspillet vårt. Vi kan spille veldig god fotball og komme til mange avslutninger, men få av avslutningene er fra ideelle posisjoner. For mange er fra regelrett dårlige posisjoner.

Mot LSK og RBK mener jeg vi kom til en høyere andel og antall avslutninger fra bedre vinkler. Og jeg tror ikke Finne vs. Heggebø er irrelevant for hvor angrepene avsluttes fra.

PS: Ikke én av avslutningene fra "foran mål" var fra spissen vår. Alle hans avslutninger var fra spissere vinkler.

You cannot see attachments on this board.

andreas1989

Quote from: krakra on May 27, 2024, 10:54:16 AMJa, jeg syns Finne spilte en ganske dårlig kamp. Det er ikke noe motsetning mellom det og å være aktiv og tilgjengelig forresten. Det kan til og med være en direkte sammenheng.

Nei det er vel ingen som har påstått at det er en motsetning? Det er vel mer en bekrefteklse på at spilleren er delatig i spillet og ikke fraværende? Finne løper både offensivt og defensivt for Brann, han er ikke usynlig. Skal si at 2 offsider på en spisstype som Finne i løpet av 90 minutter blir blåst voldsomt opp.

Quote from: Billy Elliott on May 27, 2024, 11:02:27 AM
Quote from: andreas1989 on May 27, 2024, 10:45:20 AMMen altså vi kan ikke henge oss fullstendig opp i den xGen, vi vil vel ikke at spillerne skal gå rundt å tenke "Ånei, hva er xGen om jeg skyter nå?" for å sette det på spissen?

Spørsmålet blir jo rett og slett, spilte Finne en dårlig kamp mtp banespillet eller var han livlig og tilgjengelig? Avsluttet han undøvendig mye?

Ifølge Fotmob sin statistikk hadde Finne tre skudd i går, hvorav to ble blokkert og ett gikk på mål. Alle var fra relativt skrått hold, inne i 16-meteren. xG totalt på 0,09.

Og poenget ditt er?

Quote from: krakra on May 27, 2024, 11:13:46 AMDette er skuddkartet fra kampen. Både Molde og Brann hadde 14 avslutninger hver. Så og si alle Moldes avslutninger kommer fra gode vinkler, flertallet er fra rundt 5-meter.

Halvparten av våre skudd kommer fra skrå vinkel. Dette er et gjentakende problem i angresspillet vårt. Vi kan spille veldig god fotball og komme til mange avslutninger, men få av avslutningene er fra ideelle posisjoner. For mange er fra regelrett dårlige posisjoner.

Mot LSK og RBK mener jeg vi kom til en høyere andel og antall avslutninger fra bedre vinkler. Og jeg tror ikke Finne vs. Heggebø er irrelevant for hvor angrepene avsluttes fra.

PS: Ikke én av avslutningene fra "foran mål" var fra spissen vår. Alle hans avslutninger var fra spissere vinkler.

You cannot see attachments on this board.


Brann og Molde spiller to komplett ulike typer fotball så jeg ser ikke helt at denne sammenlikningen skal kunne brukes mot Finne? Hvor mange avlutinger hadde Finne kommet til i en spiss duo om det er releavnt?

Vi spiller veldig god fotball og Finne er en svært aktiv og viktig bidragsyter til denne fotballen når den først sitter som den kan ved flere tilfeller i går. Finne sitter opp indreløperne ved flere anlendinger, men dette ser ut til å ignoreres fullstendig på samme måte som antall tutch Finne har i nærheten av motstanders mål. Istedenfor å se potensiale vi har ved å kunne få medspillerne inn i boks som følge av Finne sine bevegelser og evne til å sette opp medspillere så skal man heller skylde på Finne? Man mener da altså at den opplagt bedre løsningen er Heggebø med sine tutch langt lenger borte fra mostanders mål?

Og igjen så må det presiseres at jeg ser vedien i Heggebø og ønsker at han skal få flere muligheter, men denne konsekvente sagingen av Finne kjøper jeg ikke.

Billy Elliott

Quote from: andreas1989 on May 27, 2024, 11:55:41 AMOg poenget ditt er?

Poenget mitt var å svare på spørsmålet du stilte.
- You always get what you deserve.

Bill Elliott, Brann-trener 1974-1978

chris_henrik

Sitter igjen med litt samme inntrykket som etter Brann - Jerv i 2021. Absurd.
Molde hadde ikke eget spill før etter at de fikk to mål.
Og når vi snakker om mål, 1-1 scoret Eriksen med lemmet og via stolpen. Obskønt.
Om 1-2 uttalte Wolff Eikrem (33) at det trolig var hans beste mål med venstrefoten i karrieren. Typete.


Men hva skjer når vi får disse to målene imot? Ingenting.
Ingen samling i ring, ingen som viser med kroppen at dette skal snus, ingen som fyrer opp publikum, ingen umiddelbar inngripen fra benken. Nada.

Superhelg på Stadion, 170 minutter med spillmessig dominans. 0p.
<BRANN> ..... DKFM

andreas1989

Som var om Finne spilte en dårlig kamp i banespillet? Du kan ikke bedømme alt ut i fra xG.

krakra

May 27, 2024, 12:03:54 PM #112 Last Edit: May 27, 2024, 12:05:34 PM by krakra
Quote from: andreas1989 on May 27, 2024, 11:55:41 AM
Quote from: krakra on May 27, 2024, 10:54:16 AMJa, jeg syns Finne spilte en ganske dårlig kamp. Det er ikke noe motsetning mellom det og å være aktiv og tilgjengelig forresten. Det kan til og med være en direkte sammenheng.

Nei det er vel ingen som har påstått at det er en motsetning? Det er vel mer en bekrefteklse på at spilleren er delatig i spillet og ikke fraværende? Finne løper både offensivt og defensivt for Brann, han er ikke usynlig. Skal si at 2 offsider på en spisstype som Finne i løpet av 90 minutter blir blåst voldsomt opp.

Quote from: Billy Elliott on May 27, 2024, 11:02:27 AM
Quote from: andreas1989 on May 27, 2024, 10:45:20 AMMen altså vi kan ikke henge oss fullstendig opp i den xGen, vi vil vel ikke at spillerne skal gå rundt å tenke "Ånei, hva er xGen om jeg skyter nå?" for å sette det på spissen?

Spørsmålet blir jo rett og slett, spilte Finne en dårlig kamp mtp banespillet eller var han livlig og tilgjengelig? Avsluttet han undøvendig mye?

Ifølge Fotmob sin statistikk hadde Finne tre skudd i går, hvorav to ble blokkert og ett gikk på mål. Alle var fra relativt skrått hold, inne i 16-meteren. xG totalt på 0,09.

Og poenget ditt er?

Quote from: krakra on May 27, 2024, 11:13:46 AMDette er skuddkartet fra kampen. Både Molde og Brann hadde 14 avslutninger hver. Så og si alle Moldes avslutninger kommer fra gode vinkler, flertallet er fra rundt 5-meter.

Halvparten av våre skudd kommer fra skrå vinkel. Dette er et gjentakende problem i angresspillet vårt. Vi kan spille veldig god fotball og komme til mange avslutninger, men få av avslutningene er fra ideelle posisjoner. For mange er fra regelrett dårlige posisjoner.

Mot LSK og RBK mener jeg vi kom til en høyere andel og antall avslutninger fra bedre vinkler. Og jeg tror ikke Finne vs. Heggebø er irrelevant for hvor angrepene avsluttes fra.

PS: Ikke én av avslutningene fra "foran mål" var fra spissen vår. Alle hans avslutninger var fra spissere vinkler.

You cannot see attachments on this board.


Brann og Molde spiller to komplett ulike typer fotball så jeg ser ikke helt at denne sammenlikningen skal kunne brukes mot Finne? Hvor mange avlutinger hadde Finne kommet til i en spiss duo om det er releavnt?

Vi spiller veldig god fotball og Finne er en svært aktiv og viktig bidragsyter til denne fotballen når den først sitter som den kan ved flere tilfeller i går. Finne sitter opp indreløperne ved flere anlendinger, men dette ser ut til å ignoreres fullstendig på samme måte som antall tutch Finne har i nærheten av motstanders mål. Istedenfor å se potensiale vi har ved å kunne få medspillerne inn i boks som følge av Finne sine bevegelser og evne til å sette opp medspillere så skal man heller skylde på Finne? Man mener da altså at den opplagt bedre løsningen er Heggebø med sine tutch langt lenger borte fra mostanders mål?

Og igjen så må det presiseres at jeg ser vedien i Heggebø og ønsker at han skal få flere muligheter, men denne konsekvente sagingen av Finne kjøper jeg ikke.
Ja, og Molde spiller en fotball som gjør at de skaper flere store målsjanser enn oss. Vi spiller med fotball som gjør at vi skaper flere større målsjanser med Heggebø enn med Finne. Med Finne er flertallet av avslutningene våre fra suboptimale posisjoner. Vi dominerer, og kommer til mange avslutninger, men få store målsjanser. Hvor er det Finne setter opp indreløperne? Setter han dem opp i gode målscoringsposisjoner? I gode posisjoner til å slå en avgjørende pasning til en annen medspiller? Hvilke store målsjanser mener du vi bommet på i går?

Det er ikke viktig hvor mange avslutninger Finne kommer til. Det som er viktig er hvor mange og hvor store sjanser Brann kommer til.

Vi spiller veldig god fotball fram til vi skal avslutte. Siste tredjedel, eller siste fjerdedel, var vi ikke veldig gode på i går. Jeg vil si vi var ganske dårlige. Molde var langt bedre enn oss.

Billy Elliott

Quote from: andreas1989 on May 27, 2024, 12:02:44 PMSom var om Finne spilte en dårlig kamp i banespillet? Du kan ikke bedømme alt ut i fra xG.

Du spurte om han avsluttet unødvendig mye. Det blir jo en subjektiv vurdering, men tallene var nå en gang slike.
- You always get what you deserve.

Bill Elliott, Brann-trener 1974-1978

andreas1989

Molde kommer vel knapt til noe som helst de som ikke skapes på en dødball eller et langskudd så da blir det jo veldig relevant sammenliknet med hvordan vi ønsker å fremstå. Tar du med i beregningen at vi i itllegg sliter med å forsvare oss på dødball så tenker jeg det er ganske så irrelevant hvordan Molde komemr til sine sjanser når det er Brann sitt offensive spill vi diskuterer. Og i går så sitter vel Finne opp Felix to ganger i en særdeles god posisjon foran mål og utover det er vel han ganske så tungt involvert i det meste annet vi skaper. Jeg finner det fascinerende at Finne sine tutch og bevegelser nært motstanders mål skal være et problem vi heller skal løse ved å få flere tuctch nærmere midtbanen fremfor å se på hva vi kan få til utifra nettopp de posisjonene Finne gang på gang kommer i?
Quote from: Billy Elliott on May 27, 2024, 12:06:00 PM
Quote from: andreas1989 on May 27, 2024, 12:02:44 PMSom var om Finne spilte en dårlig kamp i banespillet? Du kan ikke bedømme alt ut i fra xG.



Du spurte om han avsluttet unødvendig mye. Det blir jo en subjektiv vurdering, men tallene var nå en gang slike.

Så tre avslutninger totalt der den ene kommer på en corner er da for mye altså?

krakra

Hvilke er disse særdeles gode posisjonene foran mål? Er dette en av dem? https://youtu.be/ikZx8dzIfvE?si=JtChIn6LdtLqOuRd&t=98

Jeg vil ikke kalle det en særdeles god posisjon foran mål.

andreas1989

May 27, 2024, 13:03:33 PM #116 Last Edit: May 27, 2024, 13:05:32 PM by andreas1989
Avslutning  fra fem meter som går i stolpen er kanskje ikke en god poisjon ettersom det er fra skrått hold? Det er jo det verste vi vet? Og på den andre til Felix så kunne det vel blitt meget farlig om det var en mer fysisk, hodesterk spiller som kom på det løpet, type Heggebø eller Kornvig? Men har man bestemt seg så har man bestemt seg.

krakra

Det er forskjell på god og strålende posisjon, men nei. Å avslutte fra så skrå vinkel er ikke en god posisjon heller. Hvis du mener at det der var en strålende avslutningsposisjon så er det jo ikke noe poeng å diskutere dette videre. Den er fullt mulig å score på, men det er ikke noen 100%-sjanse på noen som helst måte.

Billy Elliott

Quote from: andreas1989 on May 27, 2024, 12:28:00 PMSå tre avslutninger totalt der den ene kommer på en corner er da for mye altså?

Det kommer jo helt an på hvor store disse sjansene er. Man kan avslutte 10 ganger i en kamp, og det kan være for lite dersom man egentlig var i god scoringsposisjon 11 ganger. Samtidig kan 1 avslutning være for mye, hvis man egentlig hadde 0 gode posisjoner. Altså er det fullstendig umulig å vurdere om noen avsluttet for mye, kun basert på en variabel - nemlig antall avslutninger. Derfor er xG interessant.
- You always get what you deserve.

Bill Elliott, Brann-trener 1974-1978

esp123

May 27, 2024, 13:45:31 PM #119 Last Edit: May 27, 2024, 14:28:43 PM by esp123
Finne var nesten utelukkende involvert i motstanderens 16-meter før pause. Jef tror han hadde 12 ballberøringer før pause. 10 av de var i Moldes 16-meter. Han skulle avslutte angrepene. Ofte fordi han enten fikk et forferdelig touch eller gikk i offside ble det ikke noe sluttprodukt. Skuddene han kom til selv var sjeldent farlige. Han skapte riktignok to «store sjanser», uten at jeg husker spesifikt hvilke det var.

Hovedproblemet i går var at vi ikke fikk gode avslutningsposisjoner selv om vi dominerte spillet fullstendig. Noe som kan sies å være et tema som går igjen denne sesongen. Hvis ikke spissens rolle skal diskuteres da, så vet ikke jeg!

Man ønsker jo at den beste avslutter blir satt i gode scoringsposisjoner, og det er som regel spissen. Hvis Finne ikke har tenkt å befinne seg foran mål, så må noe andre være der, ihvertfall!

EDIT: Bård Finne har fire målpoeng på 8,5 kamper. Og det for det mest offensivt dominerende laget i Eliteserien. Hadde han vært en storsignering på spissplass, hadde han luktet litt på floppstempelet.

Dickens

Man kan si mye om vårt eget rævhål Sivert, men gud bedre for en irriterende fyr denne Kristian Eriksen er. Han gikk Sivert en høy gang i går. Hver gang Brann skulle ta avspark etter målene feks så stod den hagenissen konsekvent langt inne i midtsirkelen og fikk beskjed av dommer om å komme seg ut, mens han bare gikk sakte bakover.

krakra

Quote from: Dickens on May 27, 2024, 14:46:14 PMMan kan si mye om vårt eget rævhål Sivert, men gud bedre for en irriterende fyr denne Kristian Eriksen er. Han gikk Sivert en høy gang i går. Hver gang Brann skulle ta avspark etter målene feks så stod den hagenissen konsekvent langt inne i midtsirkelen og fikk beskjed av dommer om å komme seg ut, mens han bare gikk sakte bakover.
Jeg syns Sivert har vært litt pusekatt-aktig i år egentlig. Det har vært et par kamper, som mot Viking og RBK, der han har vært skikkelig tent, men ellers har han stort sett vært ganske lunken.

andreas1989

Quote from: krakra on May 27, 2024, 13:12:47 PMDet er forskjell på god og strålende posisjon, men nei. Å avslutte fra så skrå vinkel er ikke en god posisjon heller. Hvis du mener at det der var en strålende avslutningsposisjon så er det jo ikke noe poeng å diskutere dette videre. Den er fullt mulig å score på, men det er ikke noen 100%-sjanse på noen som helst måte.

Når man kommer til avslutning på fem meter så vil jeg i høyeste grad påstå at det er en særdeles god posisjon ja, skuddet går i stolpen noe som vel underbygger at det var en god posisjon. Eventuelt kunne Felix spilt ballen 45 om det var bevegelse. Noe sier meg at om det var Finne som kom i den posisjonen så hadde det vært veldig dårlig(selv om det er fra skrått) og om det var Heggebø som satt opp denne sjansen, ja da hadde vært helt fantastisk og beviset på hva vi får med Heggebø.

Quote from: Billy Elliott on May 27, 2024, 13:34:10 PM
Quote from: andreas1989 on May 27, 2024, 12:28:00 PMSå tre avslutninger totalt der den ene kommer på en corner er da for mye altså?

Det kommer jo helt an på hvor store disse sjansene er. Man kan avslutte 10 ganger i en kamp, og det kan være for lite dersom man egentlig var i god scoringsposisjon 11 ganger. Samtidig kan 1 avslutning være for mye, hvis man egentlig hadde 0 gode posisjoner. Altså er det fullstendig umulig å vurdere om noen avsluttet for mye, kun basert på en variabel - nemlig antall avslutninger. Derfor er xG interessant.

Det er jo du som insinuer at Finne fyrer i hytt og pine selv når tallenes tale er 3 avslutninger i gårsdagens kamp, derav den ene etter en corner. Så spør jeg deg, hvilke av disse tre avslutningene er det du mener Finne helt oppriktig kunne spare seg for? Kutt ut det er det teori maset og svar heller på det konkrete spørsmålet.

Quote from: esp123 on May 27, 2024, 13:45:31 PMFinne var nesten utelukkende involvert i motstanderens 16-meter før pause. Jef tror han hadde 12 ballberøringer før pause. 10 av de var i Moldes 16-meter. Han skulle avslutte angrepene. Ofte fordi han enten fikk et forferdelig touch eller gikk i offside ble det ikke noe sluttprodukt. Skuddene han kom til selv var sjeldent farlige. Han skapte riktignok to «store sjanser», uten at jeg husker spesifikt hvilke det var.

Hovedproblemet i går var at vi ikke fikk gode avslutningsposisjoner selv om vi dominerte spillet fullstendig. Noe som kan sies å være et tema som går igjen denne sesongen. Hvis ikke spissens rolle skal diskuteres da, så vet ikke jeg!

Man ønsker jo at den beste avslutter blir satt i gode scoringsposisjoner, og det er som regel spissen. Hvis Finne ikke har tenkt å befinne seg foran mål, så må noe andre være der, ihvertfall!

EDIT: Bård Finne har fire målpoeng på 8,5 kamper. Og det for det mest offensivt dominerende laget i Eliteserien. Hadde han vært en storsignering på spissplass, hadde han luktet litt på floppstempelet.

Fryktelig med en spiss som er involvert i motstanders 16 meter under et slikt kampbilde, her skal du altså heller ha Heggebø dypere i banen? Du påstår at Finne skal utelukke avslutte angrepene, da er ikke akkurat tre avslutningsforsøk så veldig mye? Og hvorfor påpeker du egentlig ikke at Finne kun gikk to ganger i offside? Det passer ikke agendaen din kanskje? To ganger på 90 min, forferdelig mye og totalt ødeleggende for spillet vårt eller hva? Og det er direkte komisk at du skal harselere med Finne sin ballbehandling når det vel er liten tvil om at Finne teknisk er bedre enn Heggebø eller er det noe jeg finner på? Realiteten er kanskje at Heggebø er bedre teknisk enn Finne? Og ja om ikke Finne er er i 5 meteren så må helt korrekt noen innfinne seg der, men det mener jo du er helt umulig å få til? Eneste løsningen er Heggebø? Og med litt flyt så hadde vel Finne hatt kanskje 6-7 målpoeng på 8,5 kamper, men det er vel ikke relevant i agendaen? Du er jo som kjent fullstendig låst på at en stor fysisk og sterk spiss er eneste løsning, ellers blir jo det 90 talls fotball i dine øyne, fysj.

krakra

Så du bare ignorer det faktum at det var fra veldig skrått hold, og at det ikke var noen åpning for å score? Sjansen fikk en xG på 0,03. Det sier jo alt om hvor "særdeles fra posisjon" det var.

Nei, slike "sjanser" er ikke eksempel på hva vi får med Heggebø. Det er poenget. Når du omtaler den vinkelen som en "særdeles god posisjon" fordi det var Finne så satte den opp, så bør du ikke prøve deg med subtile anklager om at andre  er biased her.

andreas1989

Særdeles god posisjon for å score mål? Absolutt. 100% sjanse? Nei. Men det er greit det, jeg venter gledelig til vi får en tilsvarende situasjon der Heggebø setter opp en medspiller i en lignende situasjon. I mens får vi leve med alt Finne gjør er dårlig og galt slik du ser det. Forferdelig kamp i går altså.

krakra

Jeg kan garantere deg at verken jeg eller noen andre kommer til å hylle Heggebø for å sette opp noen i en "særdeles god posisjon" for å spille dem gjennom på skrå vinkel på den måten.

Men nå begynner nivået på denne diskusjonen å bli såpass lavt at det er greit å gi seg.

andreas1989

Den er grei, fortsettelsen vil vise det. Det ble jo dårlig stemning når det ble påpekt at Heggebø beveget seg i kanalene mot RBK.

krakra

May 27, 2024, 17:19:29 PM #127 Last Edit: May 27, 2024, 17:21:55 PM by krakra
Hvorfor klarer du ikke å debattere redelig? Det ble ikke dårlig stemning fordi du påpekte at Heggebø bevegde seg i korridorene, men du påstod dette var et bevis på at spissene spilte med samme instrukser, noe som er en sær påstand da det er åpenbart at det er to spisser med veldig forskjellig bevegelsesmønstre og posisjonering, noe Horneland også har påpekt.

andreas1989

Om jeg debatter redelig eller ikke blir vel en smakssak, jeg viser bare til debatten som kom når det ble påpekt at Heggebø bevegde seg i korridorene ikke ulikt det Finne blir slaktet for. Det var det flere som ikke ville gå med på. Og det at spisser kan dele et bevegelsesmønster er ikke det samme som at de løser rollen identisk, det er vel mer et tegn på at laget spiller etter visse prinsipper uavhengig av hvem som er spiss.

krakra

May 27, 2024, 17:37:04 PM #129 Last Edit: May 27, 2024, 17:39:51 PM by krakra
Igjen, du påpekte ikke bare at Heggebø bevegde seg i korridorene, men også at dette viste at spissene hadde like instrukser. Det var sistnevnte det ble reagert på. Det er en sær påstand. Som å si at Finne er ganske lik Heggebø hvis han header en ball. Ellers så er det ikke sånn at fordi en spiss blir kritisert for å bevege seg for mye i korridorene, så mener man at en spiss aldri skal bevege seg i korridorene.

At Heggebø holder seg sentralt, mens Finne veldig ofte jager rom ut i sidene ble forresten påpekt av Horneland forrige kamp og ble brukt som en begrunnelse for å bytte ut Finne. Det er altså en stor forskjell mellom Finne og Heggebø på dette området, selv om Heggebø også kan ta løp i korridorene.

Det er bare å se på heat maps for Heggebø og Finne, så ser du at det er klare forskjeller:

https://www.sofascore.com/no/spiller/bard-finne/181893
https://www.sofascore.com/no/spiller/aune-selland-heggebo/932642

andreas1989

Quote from: krakra on May 27, 2024, 17:37:04 PMIgjen, du påpekte ikke bare at Heggebø bevegde seg i korridorene, men også at dette viste at spissene hadde like instrukser. Det var sistnevnte det ble reagert på. Det er en sær påstand. Som å si at Finne er ganske lik Heggebø hvis han header en ball. Ellers så er det ikke sånn at fordi en spiss blir kritisert for å bevege seg for mye i korridorene, så mener man at en spiss aldri skal bevege seg i korridorene.

At Heggebø holder seg sentralt, mens Finne veldig ofte jager rom ut i sidene ble forresten påpekt av Horneland forrige kamp og ble brukt som en begrunnelse for å bytte ut Finne. Det er altså en stor forskjell mellom Finne og Heggebø på dette området, selv om Heggebø også kan ta løp i korridorene.

Det er bare å se på heat maps for Heggebø og Finne, så ser du at det er klare forskjeller:

https://www.sofascore.com/no/spiller/bard-finne/181893
https://www.sofascore.com/no/spiller/aune-selland-heggebo/932642

Men du må forstå det at det er ikke bare enten eller? Jeg skjønner det at når man sitter å graver i statistikker hele dagen så er det lett å bli fastlåst på at sånn er det og sånn er det ikke. Jeg har aldri hevdet at Finne og Heggebø løser spissrollen klin likt, men jeg påstår at det er prinsipper vi som lag spiller etter som setter noen føringer for hvordan laget skal angripe i ulike situasjoner og kampbilder. Dere skal sage Finne for alt han gjør og påpeke til det uendelige at disse løpene til Finne omtrent er selve grunnen til at vi ikke topper tabellen. Så viser det seg da at Heggebø ved flere tilfeller legger ut på de samme brede løpene, om ikke like ofte så skjer det likevel. Slik som Haaland gjorde akkurat nå på slutten av 1 omgangen for Brann 2, bredt løp, inn i boks og avslutning. Jeg antar det var helt feil i dine øyne? Jeg vet iallfall at om det var Finne som gjorde det samme så hadde det vært et problem.

Jeg ser at det er forskjeller mellom Finne og Heggebø, åpenbart. Men det er også likheter som følge av lagets spillestil som dere tilsynelatende fornekter og bagatelliserer. Det er visstnok ikke relevant. Vi spiller annerledes med Heggebø, men vi er ikke et helt annet lag med helt andre prinsipper og mønster. Selv om Finne sine brede bevegelser helt klart preger spillet vårt. Men det må vi klare å utnytte i større grad. At det visstnok er et problem at Finne har mange involveringer i motstanders boks er helt utrolig, det er jo noe man må ønske seg og bygge på, ikke erklære som et problem.

krakra

Det er da vitterlig du som viser manglende evne til å forstå at det ikke er enten eller, når du forsøker å gjøre et poeng av at Heggebø tar noen løp i korridoren fordi Finne har fått kritikk for å gjøre dette for ofte. Det er jo ingen som har sagt at spissen aldri skal bevege seg i korridoren. Det Finne har fått kritikk for er at han gjør dette for ofte. Noe heat mapen viser. Han er der nesten hele tiden. Det er ikke Heggebø. Vesentlig forskjell

Men når man ikke er interessert i statistikk og fakta, men heller vil cherry picke enkeltepisoder, så kan man sikkert få et inntrykk av at det ikke er noen særlig forskjell på Heggebø og Finne, eller at de spiller med samme spissprinsipper. Men det gjør de ikke.

At Finne stort sett alltid beveger seg inn i korridorene, og at Heggebø gjør dette kanskje 2-3 ganger i en kamp mens han i all hovedsak befinner seg sentralt foran mål, gjerne utenfor 16-meteren, er ikke en likhet mellom spissene. Det er ikke en likhet mellom Finne og Heggebø at de "header ballen" selv om Finne har headet ballen i løpet av sesongen. Det er ikke en likhet mellom Heggebø og Finne at Heggebø i stor grad har ballen sentralt utenfor 16-meteren og at Finne har hatt ballen sentralt utenfor 16-meteren. Heggebø og Finne løser spissrollen på veldig forskjellige måter, også i hvordan de beveger seg. Noe, igjen, Horneland også har påpekt. Og som er åpenbart.

Pete05

Quote from: krakra on May 27, 2024, 17:05:45 PMSå du bare ignorer det faktum at det var fra veldig skrått hold, og at det ikke var noen åpning for å score? Sjansen fikk en xG på 0,03. Det sier jo alt om hvor "særdeles fra posisjon" det var.

Nei, slike "sjanser" er ikke eksempel på hva vi får med Heggebø. Det er poenget. Når du omtaler den vinkelen som en "særdeles god posisjon" fordi det var Finne så satte den opp, så bør du ikke prøve deg med subtile anklager om at andre  er biased her.

Bare et «sært» spørsmål. Hvor finner du xG pr sjanse?

krakra

På skuddkartet til FotMob kan man trykke på hver avslutning og få opp xGen

Pete05

Quote from: krakra on May 27, 2024, 18:09:47 PMPå skuddkartet til FotMob kan man trykke på hver avslutning og få opp xGen

Takk

andreas1989

Selvfølgelig gjør jeg et poeng ut av Heggebø legger ut på løp i korridorene når det er en evigående agenda her inne fra enkelte om at det er å bevege seg feil? Og denne heatmappen din viser jo også hvor mye nærmere Finne er motstanders mål enn Heggebø, men det er visstnok ikke relevant det?

Hehe og bare fordi jeg ikke sitter å graver og graver og graver slik dere gjør i disse statistikkene så betyr ikke det at jeg ikke er interessert i fakta, det er jo en en helt vanvittig påstand. Men du er jo alltid veldig klar på at ingen skjønner fotball som deg her inne, så det overrasker jo ikke. Jeg har jo åpentbart ikke den samme forståelsen for spillet som deg, jeg mener jo at det faktum at spissen er nærmest mulig motstanders mål er en bra ting som et eksempel. Og ja du fikk vann på møllen ettersom Horneland har vel vært innom dette temaet en gang oppe i Kristiansund. Men fortsatt så er Finne tilsynelatande et ubestridt førstevalg? Hvordan forklarer du egentlig det?

Og for å presisere igjen, så påstår ikke jeg at Heggebø og Finne løser spissrollen likt, jeg påstår at de opptrer som følge av lagets prinsipper til tider med et likere bevegelsesmønster i gitt situasjoner enn det enkelte skal ha det til her inne. Kort og greit så er vi ikke et helt annet lag med helt andre prinsipper med Heggebø på banen enn med Finne. Dere er fryktelig opptatte av å at Heggebø kobler på indreløperne og andre med sine dype bevegelser, likefullt er Finne-Felix vår sterkeste relasjon og deretter kanskje Finne-Blomberg. Og det skjer nærmere mål enn det gjør med Heggebø, ikke uvesentlig når man ønsker å spille "Brann fotball". 

krakra

May 27, 2024, 18:20:23 PM #136 Last Edit: May 27, 2024, 18:21:54 PM by krakra
Men det viser jo at du ikke forstår at alt ikke er "enten eller".

Heatmappen viser først og fremst at Finne sjeldent befinner seg foran mål. Men for en som mener at avslutning fra svært skrått hold er en "særdeles god posisjon for å score" så er vel kanskje ikke det så relevant?

Til tross for at Finne er nærmere mål enn Heggebø, så har Heggebø både flere mål og høyere xG per minutt enn Finne. Det sier vel noe?

Og nei, Finne og Heggebø har ikke et spesielt likt bevegelsesmønster. Det betyr ikke at de aldri angriper samme rom. Det var dette med "enten eller"

andreas1989

Quote from: krakra on May 27, 2024, 18:20:23 PMMen det viser jo at du ikke forstår at alt ikke er "enten eller".

Heatmappen viser først og fremst at Finne sjeldent befinner seg foran mål. Men for en som mener at avslutning fra svært skrått hold er en "særdeles god posisjon for å score" så er vel kanskje ikke det så relevant?

Til tross for at Finne er nærmere mål enn Heggebø, så har Heggebø både flere mål og høyere xG per minutt enn Finne. Det sier vel noe?

Og nei, Finne og Heggebø har ikke et spesielt likt bevegelsesmønster. Det betyr ikke at de aldri angriper samme rom. Det var dette med "enten eller"

Klart jeg ikke forstår, alt for komplisert for en enkel person som meg uten din dybde.

Hele poenget mitt er jo at Finne er nærme motstanders mål noe som i alle mulige scenarioer er bra ting. Heller i 16 meteren enn i midtsirkelen for å si det enkelt. Laget må i større grad klare å utnytte dette gjennom kanter og indreløperne. Ballen fem meter fra mål, det er ikke opplagt mulighet for laget å score det? Samtidig er det eneste som står i hodet på deg at Finne ikke er i de posisjonene så hva er egentlig relevant? Hvordan vi kommer dit eller hvem som er der? Og disse målene til Heggebø har vi diskutert opp og ned utallige ganger nå, skudd fra 16 meter på en utespiller i mål osv, der hadde aldri Finne scoret, men så var det dette med hva som er relevant og ikke da?

Og jeg skjønner nå at du ikke evner å forstå at jeg snakker om bevegelser som følge av lagets prinsipper, ikke bevegelser som følge av spillertype.

krakra

May 27, 2024, 18:39:46 PM #138 Last Edit: May 27, 2024, 18:44:09 PM by krakra
Det at Heggebø har flere mål og høyere xG enn Finne tilsier jo at han er bedre på å komme seg i farlige posisjoner enn Finne, og ikke bare er ved midtbanen som du insinuerer. At Finne samtidig er mye nærmere mål og langt oftere i 16-meteren, tilsier da at han er rimelig dårlig på å finne gode posisjoner, men heller roter seg vekk i korridorene og ender opp med å avsluttet fra skrå, ganske ufarlige posisjoner.

Som jo er noe av det kritikken mot ham har gått på.

Problemet med Finne er at han beveger seg i rommene som det egentlig er indreløperne og kantspillere som skal angripe. Da stenger han disse rommene for disse, samtidig som han forlater det farlige rommet som spissen strengt tatt burde ligge i. Dobbelt problematisk.

Så er det sånn at spillere kan bevege seg i rom de egentlig ikke skal angripe av og til. Det kan gi en god dynamikk det, men med Finne skjer dette regelmessig og en konsekvens av det er at Brann sjeldent kommer til gode målsjanser. Med mindre man mener at avslutninger fra skrått hold er "særdeles gode målsjanser" og tror at grunnen til at vi så sjeldent scorer på disse er at vi er inneffektive og ikke avslutter godt nok.

Når Horneland bytter Finne, setter Heggebø innpå og begrunner dette med forskjellen i hvordan de beveger seg så, så indikerer vel dette at det er meningen at de skal bevege seg ulikt. Og når han peker seg spesifikt på at Heggebø holder seg sentralt, mens Finne angriper siderommene og "stjeler" disse fra medspillerne, så indikerer vel det at det ikke er meningen at Heggebø skal gjøre det samme?

esp123

Quote from: andreas1989 on May 27, 2024, 17:00:46 PM
Quote from: krakra on May 27, 2024, 13:12:47 PMDet er forskjell på god og strålende posisjon, men nei. Å avslutte fra så skrå vinkel er ikke en god posisjon heller. Hvis du mener at det der var en strålende avslutningsposisjon så er det jo ikke noe poeng å diskutere dette videre. Den er fullt mulig å score på, men det er ikke noen 100%-sjanse på noen som helst måte.

Når man kommer til avslutning på fem meter så vil jeg i høyeste grad påstå at det er en særdeles god posisjon ja, skuddet går i stolpen noe som vel underbygger at det var en god posisjon. Eventuelt kunne Felix spilt ballen 45 om det var bevegelse. Noe sier meg at om det var Finne som kom i den posisjonen så hadde det vært veldig dårlig(selv om det er fra skrått) og om det var Heggebø som satt opp denne sjansen, ja da hadde vært helt fantastisk og beviset på hva vi får med Heggebø.

Quote from: Billy Elliott on May 27, 2024, 13:34:10 PM
Quote from: andreas1989 on May 27, 2024, 12:28:00 PMSå tre avslutninger totalt der den ene kommer på en corner er da for mye altså?

Det kommer jo helt an på hvor store disse sjansene er. Man kan avslutte 10 ganger i en kamp, og det kan være for lite dersom man egentlig var i god scoringsposisjon 11 ganger. Samtidig kan 1 avslutning være for mye, hvis man egentlig hadde 0 gode posisjoner. Altså er det fullstendig umulig å vurdere om noen avsluttet for mye, kun basert på en variabel - nemlig antall avslutninger. Derfor er xG interessant.

Det er jo du som insinuer at Finne fyrer i hytt og pine selv når tallenes tale er 3 avslutninger i gårsdagens kamp, derav den ene etter en corner. Så spør jeg deg, hvilke av disse tre avslutningene er det du mener Finne helt oppriktig kunne spare seg for? Kutt ut det er det teori maset og svar heller på det konkrete spørsmålet.

Quote from: esp123 on May 27, 2024, 13:45:31 PMFinne var nesten utelukkende involvert i motstanderens 16-meter før pause. Jef tror han hadde 12 ballberøringer før pause. 10 av de var i Moldes 16-meter. Han skulle avslutte angrepene. Ofte fordi han enten fikk et forferdelig touch eller gikk i offside ble det ikke noe sluttprodukt. Skuddene han kom til selv var sjeldent farlige. Han skapte riktignok to «store sjanser», uten at jeg husker spesifikt hvilke det var.

Hovedproblemet i går var at vi ikke fikk gode avslutningsposisjoner selv om vi dominerte spillet fullstendig. Noe som kan sies å være et tema som går igjen denne sesongen. Hvis ikke spissens rolle skal diskuteres da, så vet ikke jeg!

Man ønsker jo at den beste avslutter blir satt i gode scoringsposisjoner, og det er som regel spissen. Hvis Finne ikke har tenkt å befinne seg foran mål, så må noe andre være der, ihvertfall!

EDIT: Bård Finne har fire målpoeng på 8,5 kamper. Og det for det mest offensivt dominerende laget i Eliteserien. Hadde han vært en storsignering på spissplass, hadde han luktet litt på floppstempelet.

Fryktelig med en spiss som er involvert i motstanders 16 meter under et slikt kampbilde, her skal du altså heller ha Heggebø dypere i banen? Du påstår at Finne skal utelukke avslutte angrepene, da er ikke akkurat tre avslutningsforsøk så veldig mye? Og hvorfor påpeker du egentlig ikke at Finne kun gikk to ganger i offside? Det passer ikke agendaen din kanskje? To ganger på 90 min, forferdelig mye og totalt ødeleggende for spillet vårt eller hva? Og det er direkte komisk at du skal harselere med Finne sin ballbehandling når det vel er liten tvil om at Finne teknisk er bedre enn Heggebø eller er det noe jeg finner på? Realiteten er kanskje at Heggebø er bedre teknisk enn Finne? Og ja om ikke Finne er er i 5 meteren så må helt korrekt noen innfinne seg der, men det mener jo du er helt umulig å få til? Eneste løsningen er Heggebø? Og med litt flyt så hadde vel Finne hatt kanskje 6-7 målpoeng på 8,5 kamper, men det er vel ikke relevant i agendaen? Du er jo som kjent fullstendig låst på at en stor fysisk og sterk spiss er eneste løsning, ellers blir jo det 90 talls fotball i dine øyne, fysj.

Jeg tror du bør på generelt grunnlag ikke lese andres innlegg som at du skal ut i krigen når du skal diskutere. Poenget mitt er at Finne involverte seg primært i og rundt boksen. Veldig lite involvert ellers. Forsåvidt greit nok det sånn som kampen ble, men da er det jo meningen at han skal avslutte angrepene. Når Brann leverte svakt på dette området, så må jo Finne ta ansvar for det!

Finne hadde de fleste berøringene i det jeg liker å kalle Finne-sonene. Til høyre for 5-meteren, eller skrått for venstre for femmeteren. Ikke i posisjoner der man maksimerer scoringsmulighetene.

Den ene gangen han ble spilt igjennom sentralt(på en god bevegelse), så fikk han et dårlig touch. Det er ikke å harselere med teknikken til Finne (som er meget god).

Jeg er ikke låst på en fysisk sterk spiss, men jeg mener en spiss i 4-3-3 må bidra med mer enn det Bård Finne gjør. Han er lite involvert som spillpunkt i banespillet. Både i luften og langs Bakken. Han spiller som en spiss nummer to, evt. en «bred» spiss. I mine øyne beveger han seg for mye i dårlige posisjoner og rom. Noe som gjør at han blir spilt på, og som gjør at Brann ikke har noen som truer rommet der det er størst sannsynlighet for å score mål. Det gjør at motstanderen lett kan stenge av eller forsvare rommene der Finne beveger seg mest. Jeg tror ironisk nok at Finne hadde fått enklere og bedre arbeidsforhold hvis han hadde hatt utgangsposisjon på kant.

Aune Heggebø er en begrenset spiller rent teknisk. Men mannen er så smart i bevegelsene og god feilvendt, og har en enorm fysikk. Det gjør at han er ressurs som midtspiss i 4-3-3. Bare se på «sjansen» Heggebø kommer til igår. Skudd midt foran mål. Heggebø har tre avslutninger innenfor 5 meteren denne sesongen, alle har endt opp i mål (ble bare kreditert to). Ett mål etter avslutning rett utenfor 5 meteren. Han setter seg selv opp for muligheter der det er stor sjanse for å score mål. Selv om Finne er sikkert bedre skuddteknisk enn Heggebø, så handler det mest som spiss å komme seg i posisjoner der man har stor sjanse for å sette ballen i mål.

Finne har til gjengjeld kun ett skudd innenfor 5 meter, helt til høyre. Som faktisk endte opp i mål! De to andre målene kom også etter avslutninger midt foran mål. Det handler om å avslutte angrep i soner der det er størst sjanse for å score!





andreas1989

Quote from: krakra on May 27, 2024, 18:39:46 PMDet at Heggebø har flere mål og høyere xG enn Finne tilsier jo at han er bedre på å komme seg i farlige posisjoner enn Finne, og ikke bare er ved midtbanen som du insinuerer. At Finne samtidig er mye nærmere mål og langt oftere i 16-meteren, tilsier da at han er rimelig dårlig på å finne gode posisjoner, men heller roter seg vekk i korridorene og ender opp med å avsluttet fra skrå, ganske ufarlige posisjoner.

Som jo er noe av det kritikken mot ham har gått på.

Problemet med Finne er at han beveger seg i rommene som det egentlig er indreløperne og kantspillere som skal angripe. Da stenger han disse rommene for disse, samtidig som han forlater det farlige rommet som spissen strengt tatt burde ligge i. Dobbelt problematisk.

Så er det sånn at spillere kan bevege seg i rom de egentlig ikke skal angripe av og til. Det kan gi en god dynamikk det, men med Finne skjer dette regelmessig og en konsekvens av det er at Brann sjeldent kommer til gode målsjanser. Med mindre man mener at avslutninger fra skrått hold er "særdeles gode målsjanser" og tror at grunnen til at vi så sjeldent scorer på disse er at vi er inneffektive og ikke avslutter godt nok.

Når Horneland bytter Finne, setter Heggebø innpå og begrunner dette med forskjellen i hvordan de beveger seg så, så indikerer vel dette at det er meningen at de skal bevege seg ulikt. Og når han peker seg spesifikt på at Heggebø holder seg sentralt, mens Finne angriper siderommene og "stjeler" disse fra medspillerne, så indikerer vel det at det ikke er meningen at Heggebø skal gjøre det samme?

Men heatmapet ditt tilsier jo virkelig noe annet? Finne er langt nærmere målet enn Heggebø? Selv om han kanskje ikke er rødest inne i 5 meteren? For å følge opp den påstanden så er det vel faktisk et par eksempler denne sesongen hvor Finne faktisk har vært spillbar på fem meter men ikke blitt spilt på blank kasse. Kommer på iallfall en situasjon mot Odd(tror jeg, hjemmekamp iallfall) så da kunne man vel plusset på både målprotokollen til Finne men viktigst av alt xGen.  Så hadde jo vi en situasjon i treningskampen oppe i Molde, den tid det relevant selvfølgelig der Finne også burde blitt spilt på blank kasse rett foran mål.

Dere fremstiller jo det som at Finne fyrer av i tide og utide(3 skudd i går) og at dette er det eneste disse "hålåøse" løpene genererer, men senest i går så ser jo vi at Finne sine brede bevegelser skaper rom for andre å søke i foran mål. Heggebø målet mot Ham-Kam et annet eksempel. Igjen så er ikke jeg så opptatt av hvem som scorer, men mer opptatt av at vi scorer og gjerne hvordan vi scorer gjennom inspirerende spill som får publikum opp av setene. Det jeg tenker på da er kombinasjonsspillet som er blitt stemplet som vårt varemerke og der er Finne en av største om den viktigste bidragsyteren sammen Felix. Men det blir jo mer et ideologisk spørsmål rundt hvilken type fotball man liker, noen liker kombinasjonsspill inn i motstanders og rundt motstanders 16 meter, andre sverger til konvensjonell fotball med en feilvendt spiss langt fra mål. Dog må jeg påpeke at Heggebø ikke må brukes på den måten, gutten har kvaliteter som kan komme til sin rett nærmere målet, men det er jo ikke slik man skal spille spiss i 4-3-3.

Påstandene om at Finne tar rommene til de andre kjøper jeg som kjent heller ikke, jeg vil jo derimot påstå at de åpner opp rom å angripe for medspillerne og da kanskje i særdeleshet sentralt i banen. Finne trekker bredt og da må indreløperne og motsatt kantspiller fylle opp i boks eller utenfor 16 meteren samtidig som kantspiller på samme side skal kunne kombinere med Finne bredt(og en vakker dag back) eventuelt søke skrått inn i boksen.

Så er jo det interessant at du til slutt svinger innom det faktum at det ikke er gitt at alle bevegelser skal være like hele tiden, det kan gi dynamikk. På samme måte som at Heggebø ikke alltid møter med ryggen mot mål, så søker jo heller ikke Finne konsekvent bredt i 100/100 tilfeller, han kan også møte og han kan også søke sentralt. Men ja utvilsomt, han søker seg ofte bredt.

Så må man jo kunne innse at det er forkskjell på hva man som lag og trener søker i et kampbilde likt det vi fikk i Kristiansund kontra det man tenker seg fra start i en fotballkamp, det er ikke rent lite uvesentlig og preger selvfølgelig kampplanen. Uansett så var nå det innhoppet oppe i Kristiansund alt annet enn velykket i den grad det er relevant og det er vel et få tilfeller der Horneland konkret snakket om dette med hvordan man løser spissrollen. Så da kan jo velge å tolke det dit at det var mer en beskrivelse av det konkrete kampbilde enn en refleksjon over det større bilde, selv om dere selvfølgelig tolker det dit.

krakra

Nærmere målet betyr ikke nødvendigvis bedre scoringsposisjon.

Finne søker ikke bredt hele tiden, men han gjør det for ofte. Det er ikke en bevegelse som er bra for en midtspiss i 4-3-3, men det er den bevegelsen Finne gjør klart mest og det er hemmende for angrepsspillet vårt av flere grunner som du har fått forklart.

andreas1989

Quote from: esp123Jeg tror du bør på generelt grunnlag ikke lese andres innlegg som at du skal ut i krigen når du skal diskutere. Poenget mitt er at Finne involverte seg primært i og rundt boksen. Veldig lite involvert ellers. Forsåvidt greit nok det sånn som kampen ble, men da er det jo meningen at han skal avslutte angrepene. Når Brann leverte svakt på dette området, så må jo Finne ta ansvar for det!

Finne hadde de fleste berøringene i det jeg liker å kalle Finne-sonene. Til høyre for 5-meteren, eller skrått for venstre for femmeteren. Ikke i posisjoner der man maksimerer scoringsmulighetene.

Den ene gangen han ble spilt igjennom sentralt(på en god bevegelse), så fikk han et dårlig touch. Det er ikke å harselere med teknikken til Finne (som er meget god).

Jeg er ikke låst på en fysisk sterk spiss, men jeg mener en spiss i 4-3-3 må bidra med mer enn det Bård Finne gjør. Han er lite involvert som spillpunkt i banespillet. Både i luften og langs Bakken. Han spiller som en spiss nummer to, evt. en «bred» spiss. I mine øyne beveger han seg for mye i dårlige posisjoner og rom. Noe som gjør at han blir spilt på, og som gjør at Brann ikke har noen som truer rommet der det er størst sannsynlighet for å score mål. Det gjør at motstanderen lett kan stenge av eller forsvare rommene der Finne beveger seg mest. Jeg tror ironisk nok at Finne hadde fått enklere og bedre arbeidsforhold hvis han hadde hatt utgangsposisjon på kant.

Aune Heggebø er en begrenset spiller rent teknisk. Men mannen er så smart i bevegelsene og god feilvendt, og har en enorm fysikk. Det gjør at han er ressurs som midtspiss i 4-3-3. Bare se på «sjansen» Heggebø kommer til igår. Skudd midt foran mål. Heggebø har tre avslutninger innenfor 5 meteren denne sesongen, alle har endt opp i mål (ble bare kreditert to). Ett mål etter avslutning rett utenfor 5 meteren. Han setter seg selv opp for muligheter der det er stor sjanse for å score mål. Selv om Finne er sikkert bedre skuddteknisk enn Heggebø, så handler det mest som spiss å komme seg i posisjoner der man har stor sjanse for å sette ballen i mål.

Finne har til gjengjeld kun ett skudd innenfor 5 meter, helt til høyre. Som faktisk endte opp i mål! De to andre målene kom også etter avslutninger midt foran mål. Det handler om å avslutte angrep i soner der det er størst sjanse for å score!

Du tror mye du på generelt grunnlag så det skal du få lov til, jeg diskuterer jeg, jeg kriger ikke som en targetspiss.

Det er ikke slik at spiss må være den som skal avslutte alle angrepene, det er noe du har fått for deg. Det viktigste er ikke hvem som scorer, men at vi scorer og mer enn gjerne hvordan vi scorer. Du er helt låst på hvordan 4-3-3 skal løses og dermed er Finne ikke spillbar i dine øyne.

Og igjen, vi er helt enig i Heggebø sine styrker og potensiale, synd han skulle plasseres på kant igjen i går fremfor sentralt i banen der han bla kunne profitert på Finne sine bevegelser slik vi har sett tidligere. 

andreas1989

Quote from: krakra on May 27, 2024, 20:15:26 PMNærmere målet betyr ikke nødvendigvis bedre scoringsposisjon.

Finne søker ikke bredt hele tiden, men han gjør det for ofte. Det er ikke en bevegelse som er bra for en midtspiss i 4-3-3, men det er den bevegelsen Finne gjør klart mest og det er hemmende for angrepsspillet vårt av flere grunner som du har fått forklart.

Men samtidig har jo du fått forklart at dette er noe som potensialt kan åpne opp for at de andre spillerne skal komme seg i scoringsposisjon, noe de til tider gjør men ikke ofte nok. Det er ikke nødvendigvis spissen som må score eller avslutte.

krakra

Nå scorer vi mer og har flere sjanser med Heggebø som spiss, så hvis målet med spissen er at andre spillere skal score mål så burde han være førstevalget. Det gjør noe med dynamikken når spissen tar rommet som er naturlig for indreløper å angripe, og indreløper da må finne et annet rom å angripe. En midtspiss bør være langt oftere sentralt enn det Finne er. Horneland forklarte problemet med dette forrige kamp. Han forklarte hvordan det er lettere å fylle boksen med Heggebø som spiss, som holder seg sentralt, i motsetning til Finne som "stjeler" andres rom(Hornelands ord).

andreas1989

Men igjen dette Kristiansund argumentet ditt er første gang vi hører og du kan ikke direkte sammenlikne et kampbilde etter 70 min med hvordan man ønsker å gå ut fra start i en fotballkamp. Dersom dette var Horneland var låst på dette så hadde ikke Finne spilt like mye som han gjør og det vet du også. Igjen så er dere så låst på hvordan 4-3-3 skal låses og bestrider alle muligheter for at de 9 andre utstillerne må kunne bevege seg bedre og annerledes, det er det kun Finne som må forbedre.

esp123

Quote from: andreas1989 on May 27, 2024, 20:16:10 PM
Quote from: esp123Jeg tror du bør på generelt grunnlag ikke lese andres innlegg som at du skal ut i krigen når du skal diskutere. Poenget mitt er at Finne involverte seg primært i og rundt boksen. Veldig lite involvert ellers. Forsåvidt greit nok det sånn som kampen ble, men da er det jo meningen at han skal avslutte angrepene. Når Brann leverte svakt på dette området, så må jo Finne ta ansvar for det!

Finne hadde de fleste berøringene i det jeg liker å kalle Finne-sonene. Til høyre for 5-meteren, eller skrått for venstre for femmeteren. Ikke i posisjoner der man maksimerer scoringsmulighetene.

Den ene gangen han ble spilt igjennom sentralt(på en god bevegelse), så fikk han et dårlig touch. Det er ikke å harselere med teknikken til Finne (som er meget god).

Jeg er ikke låst på en fysisk sterk spiss, men jeg mener en spiss i 4-3-3 må bidra med mer enn det Bård Finne gjør. Han er lite involvert som spillpunkt i banespillet. Både i luften og langs Bakken. Han spiller som en spiss nummer to, evt. en «bred» spiss. I mine øyne beveger han seg for mye i dårlige posisjoner og rom. Noe som gjør at han blir spilt på, og som gjør at Brann ikke har noen som truer rommet der det er størst sannsynlighet for å score mål. Det gjør at motstanderen lett kan stenge av eller forsvare rommene der Finne beveger seg mest. Jeg tror ironisk nok at Finne hadde fått enklere og bedre arbeidsforhold hvis han hadde hatt utgangsposisjon på kant.

Aune Heggebø er en begrenset spiller rent teknisk. Men mannen er så smart i bevegelsene og god feilvendt, og har en enorm fysikk. Det gjør at han er ressurs som midtspiss i 4-3-3. Bare se på «sjansen» Heggebø kommer til igår. Skudd midt foran mål. Heggebø har tre avslutninger innenfor 5 meteren denne sesongen, alle har endt opp i mål (ble bare kreditert to). Ett mål etter avslutning rett utenfor 5 meteren. Han setter seg selv opp for muligheter der det er stor sjanse for å score mål. Selv om Finne er sikkert bedre skuddteknisk enn Heggebø, så handler det mest som spiss å komme seg i posisjoner der man har stor sjanse for å sette ballen i mål.

Finne har til gjengjeld kun ett skudd innenfor 5 meter, helt til høyre. Som faktisk endte opp i mål! De to andre målene kom også etter avslutninger midt foran mål. Det handler om å avslutte angrep i soner der det er størst sjanse for å score!

Du tror mye du på generelt grunnlag så det skal du få lov til, jeg diskuterer jeg, jeg kriger ikke som en targetspiss.

Det er ikke slik at spiss må være den som skal avslutte alle angrepene, det er noe du har fått for deg. Det viktigste er ikke hvem som scorer, men at vi scorer og mer enn gjerne hvordan vi scorer. Du er helt låst på hvordan 4-3-3 skal løses og dermed er Finne ikke spillbar i dine øyne.

Og igjen, vi er helt enig i Heggebø sine styrker og potensiale, synd han skulle plasseres på kant igjen i går fremfor sentralt i banen der han bla kunne profitert på Finne sine bevegelser slik vi har sett tidligere. 

Brann har scoret 9 mål med Heggebø på banen, mens Brann har scoret 10 mål med Finne på banen.

Kornvig har høyest xG av alle Branns spillere (inkluderer riktignok to straffer). Han er flink til å komme seg i scoringsposisjon. Det fordeler seg slik utenom straffene:

Med Heggebø på banen: 1,72
Med Finne på banen: 1,45


Finne har dobbelt så mange minutter som Heggebø. Og relativt sett enda flere sammen med Kornvig da han har blitt byttet ut når Heggebø har kommet inn.


andreas1989

1,72 mot 1,45 der straffer er inne i bildet. Det graves så dypt så dypt.

andreas1989

Hva er tallene på Felix til sammenlikning? Og Blomberg?

esp123

Quote from: andreas1989 on May 27, 2024, 20:36:19 PM1,72 mot 1,45 der straffer er inne i bildet. Det graves så dypt så dypt.

Straffene er ikke med, og Finne har dobbelt så mange minutter som Heggebø.

Jeg orket ikke å regne ut per 90 i utgangspunktet, men siden du skal være eplekjekk så kommer det her:

Heggebø: 0,47 per 90
Finne: 0,19 per 90.

Når det kommer til Brann-mål, så er det følgende per 90:

Finne: 1,37 per 90
Heggebø: 2,45 per 90.




Go Up