• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Kristiansund - Brann, mandag 20. Mai 2024 kl 17:00

Started by Kagain, May 17, 2024, 08:48:14 AM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

esp123

Quote from: krakra on May 20, 2024, 23:06:58 PM
Quote from: esp123 on May 20, 2024, 22:06:13 PM« - Når Finne spiller, tar han ofte alle rommene i boksen. Han løper på en annen måte enn Heggebø inne i boksen. Hvis folk har fulgt med, har de sett at Aune har kommet inn og scoret noen mål han også. Vi må evne å se at Heggebø har gjort mye bra for Brann han også, sier Brann-treneren.»

Og:

«- Når Heggebø kommer inn, får man en annen tilgang på boksen. Vi har sett flere ganger at tilgangen på boksen blir annerledes. Da kan man angripe på en annen måte i forhold til korridorene som åpner seg, sier Eirik Horneland.«

Skulle tro at Horneland følger med på Bataljonen-forumet ;-)
I Ballspark sier han faktisk at Finne tar «alle rommene til _alle spillerne_», mens Heggebø holder seg mer sentralt og at selv om Finne kan være giftig i den rollen så var det et mønster de ville bryte.

Noe som har blitt påpekt flere ganger her. Når Finne spiller skal alt innom ham før det avsluttes, mens Heggebø oftere innvolverer seg utenfor boksen, gir rom for andre spillere og eventuelt angriper foran boksen.
Riktig! Og ikke minst innenfor 16-meteren. Det handler om å være tålmodig og stole på at medspillerne finner deg i de rette posisjonene.

nero

May 21, 2024, 09:15:04 AM #101 Last Edit: May 21, 2024, 12:42:38 PM by nero
De har tidvis overdrevet den greien med Ã¥ spille seg inn til 5-meteren før de (helst Finne) skal avslutte. SÃ¥ derfor var det fint Ã¥ se Felix fyre av et skudd fra 20 m.  De kan gÃ¥ i goalen, de kan treffe en motspiller, forandre retning og gÃ¥ i mÃ¥l, eller de kan gi retur. Eller de gÃ¥r utenfor og man kommer seg hjem uten brudd mot. Pluss at nÃ¥r det varieres mellom skudd og trÃ¥kling, blir forsvaret usikre pÃ¥ om de skal støte eller falle dypere og det kan skape kaos hos motstander. NÃ¥ har vi jo et par spillere med litt skuddfot ogsÃ¥.
Lions led by donkeys.

krakra

May 21, 2024, 09:17:16 AM #102 Last Edit: May 21, 2024, 09:19:02 AM by krakra
Quote from: esp123 on May 20, 2024, 23:22:01 PM
Quote from: krakra on May 20, 2024, 23:06:58 PM
Quote from: esp123 on May 20, 2024, 22:06:13 PM« - Når Finne spiller, tar han ofte alle rommene i boksen. Han løper på en annen måte enn Heggebø inne i boksen. Hvis folk har fulgt med, har de sett at Aune har kommet inn og scoret noen mål han også. Vi må evne å se at Heggebø har gjort mye bra for Brann han også, sier Brann-treneren.»

Og:

«- Når Heggebø kommer inn, får man en annen tilgang på boksen. Vi har sett flere ganger at tilgangen på boksen blir annerledes. Da kan man angripe på en annen måte i forhold til korridorene som åpner seg, sier Eirik Horneland.«

Skulle tro at Horneland følger med på Bataljonen-forumet ;-)
I Ballspark sier han faktisk at Finne tar «alle rommene til _alle spillerne_», mens Heggebø holder seg mer sentralt og at selv om Finne kan være giftig i den rollen så var det et mønster de ville bryte.

Noe som har blitt påpekt flere ganger her. Når Finne spiller skal alt innom ham før det avsluttes, mens Heggebø oftere innvolverer seg utenfor boksen, gir rom for andre spillere og eventuelt angriper foran boksen.
Riktig! Og ikke minst innenfor 16-meteren. Det handler om å være tålmodig og stole på at medspillerne finner deg i de rette posisjonene.
Det mest interessante med Hornelands uttalelse er jo at denne bevegeligheten og søken etter rom som Finne driver med har blitt trukket fram som en styrke, som noe sammenlignbart med Robbie Winters. At han gjennom sine bevegelser skaper rom for andre. Men Horneland virker å være av den oppfatning at han heller stjeler rommene til andre spillere, og gjør det vanskeligere å true boksen med flere spillere. Det er et inntrykk jeg også har hatt. At for eksempel indreløperne er mye mindre farlige med Finne som spiss enn Heggebø.

Crone hadde forresten en ganske dårlig kamp i går, etter å ha vært god med Heggebø som spiss, etter å ha vært helt middels med Finne som spiss før der igjen.

Erlend

Myhre virker jo som har en veldig god link med Finne, eksemplifisert ved den svære sjansen i går og forspillet til 2-0 mot Sandefjord.

Kanskje Finne blir bedre og bedre etter hvert som FHM nå kommer seg opp i gir etter skaden?

Lasaron

Tren på langskudd

esp123

Quote from: Erlend on May 21, 2024, 09:22:42 AMMyhre virker jo som har en veldig god link med Finne, eksemplifisert ved den svære sjansen i går og forspillet til 2-0 mot Sandefjord.

Kanskje Finne blir bedre og bedre etter hvert som FHM nå kommer seg opp i gir etter skaden?

Bård Finne kommer til å score mål hvis han spiller. Derom hersker det ingen tvil. Men det kommer til å komme med en kostnad, Bård Finne tar mye plass. Så må man spørre seg - hva er viktigst? At Brann som lag scorer mål eller at den som til enhver tid spiller spiss scorer mål? Og hva vil være «nok» mål fra Finne, gitt at han tar så mye plass offensivt, men samtidig bidrar så lite i spillet utenfor boksen? Og kan Finne tilpasse spillet sitt, eller forsvinner han helt da?

Jeg har sagt det igjen og igjen. Vi scorer for lite mål i åpent spill. Spesielt mot etablert forsvar. Det var gjennomgående ifjor også. Vi er relativt gode mot lag som prøver å angripe oss, men å bryte ned motstandere som ligger lavt er vi ganske dårlige. Vi trenger da flere strenger å spille på. Flere bevegelser i boksen, og flere spillepunkt. Det er det som kan koste oss en potensiell gullkamp med Glimt i år.


esp123

Quote from: krakra on May 21, 2024, 09:17:16 AM
Quote from: esp123 on May 20, 2024, 23:22:01 PM
Quote from: krakra on May 20, 2024, 23:06:58 PM
Quote from: esp123 on May 20, 2024, 22:06:13 PM« - Når Finne spiller, tar han ofte alle rommene i boksen. Han løper på en annen måte enn Heggebø inne i boksen. Hvis folk har fulgt med, har de sett at Aune har kommet inn og scoret noen mål han også. Vi må evne å se at Heggebø har gjort mye bra for Brann han også, sier Brann-treneren.»

Og:

«- Når Heggebø kommer inn, får man en annen tilgang på boksen. Vi har sett flere ganger at tilgangen på boksen blir annerledes. Da kan man angripe på en annen måte i forhold til korridorene som åpner seg, sier Eirik Horneland.«

Skulle tro at Horneland følger med på Bataljonen-forumet ;-)
I Ballspark sier han faktisk at Finne tar «alle rommene til _alle spillerne_», mens Heggebø holder seg mer sentralt og at selv om Finne kan være giftig i den rollen så var det et mønster de ville bryte.

Noe som har blitt påpekt flere ganger her. Når Finne spiller skal alt innom ham før det avsluttes, mens Heggebø oftere innvolverer seg utenfor boksen, gir rom for andre spillere og eventuelt angriper foran boksen.
Riktig! Og ikke minst innenfor 16-meteren. Det handler om å være tålmodig og stole på at medspillerne finner deg i de rette posisjonene.
Det mest interessante med Hornelands uttalelse er jo at denne bevegeligheten og søken etter rom som Finne driver med har blitt trukket fram som en styrke, som noe sammenlignbart med Robbie Winters. At han gjennom sine bevegelser skaper rom for andre. Men Horneland virker å være av den oppfatning at han heller stjeler rommene til andre spillere, og gjør det vanskeligere å true boksen med flere spillere. Det er et inntrykk jeg også har hatt. At for eksempel indreløperne er mye mindre farlige med Finne som spiss enn Heggebø.

Crone hadde forresten en ganske dårlig kamp i går, etter å ha vært god med Heggebø som spiss, etter å ha vært helt middels med Finne som spiss før der igjen.

En annen spiller er Kornvig. Han har vært meget bra med Heggebø på banen. I går var et steg tilbake.

Erlend

Quote from: esp123 on May 21, 2024, 09:51:21 AM
Quote from: Erlend on May 21, 2024, 09:22:42 AMMyhre virker jo som har en veldig god link med Finne, eksemplifisert ved den svære sjansen i går og forspillet til 2-0 mot Sandefjord.

Kanskje Finne blir bedre og bedre etter hvert som FHM nå kommer seg opp i gir etter skaden?

Bård Finne kommer til å score mål hvis han spiller. Derom hersker det ingen tvil. Men det kommer til å komme med en kostnad, Bård Finne tar mye plass. Så må man spørre seg - hva er viktigst? At Brann som lag scorer mål eller at den som til enhver tid spiller spiss scorer mål? Og hva vil være «nok» mål fra Finne, gitt at han tar så mye plass offensivt, men samtidig bidrar så lite i spillet utenfor boksen? Og kan Finne tilpasse spillet sitt, eller forsvinner han helt da?

Jeg har sagt det igjen og igjen. Vi scorer for lite mål i åpent spill. Spesielt mot etablert forsvar. Det var gjennomgående ifjor også. Vi er relativt gode mot lag som prøver å angripe oss, men å bryte ned motstandere som ligger lavt er vi ganske dårlige. Vi trenger da flere strenger å spille på. Flere bevegelser i boksen, og flere spillepunkt. Det er det som kan koste oss en potensiell gullkamp med Glimt i år.



Ja, jeg følte meg veldig klar pÃ¥ at jeg foretrakk Heggebø etter de to kampene uten Finne.  NÃ¥r Finne nÃ¥ scorer igjen sÃ¥ har det Ã¥pnet seg en del vanskelige spørsmÃ¥l som du lister fint opp der, sÃ¥ nÃ¥ vet jeg ikke helt hvem som er det beste alternativet pÃ¥ spissplass.

Superjack

Jeg tror Heggebø starter mot Molde. Kommunikasjonen fra Horneland kan tyde på det?
Brannsupporter.

krakra

Ja, han virket nesten litt irritert.

Jeg lurer forresten på om diskusjonen rundt Finne/Heggebø etter denne kampen kommer til å dreie seg om litt mer enn hvem som scorer mest og hvorvidt Finne har fått hull på byllen eller ikke, nå som Horneland faktisk har gitt en liten analyse av hvordan de to påvirker måten resten av laget fungerer på. Eller om det blir med "Det var bra for Finne at han scoret. Det hadde vært enda bedre om han scoret på den andre sjansen, men Heggebø var ikke i nærheten av å score".

Corran

Jeg tolket det intervjuet og det Horneland sa litt annerledes enn andre her inne kanskje.
Jeg tolket det ikke som noe negativt ovenfor Finne men mer som et forsvar for Heggebø og forsvar for hvorfor han kom inn istedenfor Finne.

Jeg tror ikke det gjør at Finne benkes neste kamp. Men jeg ser helst Heggebø fra start og Finne inn etter ca 60-65 minutter.

Soltvedt tror jeg ryker rett ut igjen og Ruben tar over der om Palle er klar igjen.
Ruben overbeviste heller ikke som midtstopper
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

krakra

May 21, 2024, 11:38:04 AM #111 Last Edit: May 21, 2024, 11:40:49 AM by krakra
Horneland sa at han ville "bryte det mønsteret" med at Finne går inn i andres rom. Det var ganske åpenbart at han ikke var så happy med det. I alle fall ikke i går.

Vi vet jo at Horneland ønsker å skape trøkk i boksen med flere spillere og hvis Finne hele tiden jager/stjeler de rommene som er farligst/mest spillbar, selv om disse rommene i utgangspunktet er ment for indreløpere og kanter, så ødelegger han jo dette. Det gjør at indreløperne ikke får rom å angripe. I tillegg gjør det jo at det ikke er noen spiss i det rommet som spissen skal være i.

Corran

Ja jeg vet hva han sa, men jeg oppfattet dette mer som et svar og forsvar fo å akkurat i går ta ut Finne og sette inn Heggebø da det var flere som satt spørsmålstegn ved at Finne ble tatt av.
Jeg oppfattet det ikke som kritikk av Finne sin spillestil eller noe som vil påvirke neste ukes laguttak.

Håper litt at jeg tar feil og det betyr at Heggebø starter :-D
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

esp123

Når det er sagt, så har Finne skutt vesentlig mindre de to siste kampene. Kan være bevisst eller ubevisst, vanskelig å si. Hornelands kommentarer tatt i betraktning så er det kanskje bevisst?

Han har nå to mål på tre skudd de siste to kampene. Med en total xG på 1. Alle klassifisert som «store sjanser».

I de foregående 5 kampene skjøt han 17 ganger med en total xG på litt over 1,5 (forbehold om regnefeil).

Superjack

Finne virker litt for utålmodig, og kanskje derfor ender opp med å løpe litt i veien for de andre, i jakten på ball og skudd?

Kanskje han må bli mer opptatt av å bevege seg for å bli spillbar sentralt i 16 meter når Brann angriper enn å få tak i ball hele tiden?

Tror Heggebø starter mot Molde.

Soltvedt starter ikke mot Molde. Med mindre Palle fortsatt er ute.
Den er jeg rimelig sikker på.

Kristiansen må være Brann sin fotballsmarteste spiller. Måten han tok nivået og midtstopperplassen i fjor, og nå viser helt andre takter på venstreback enn sett fra han tidligere er direkte imponerende.


Brannsupporter.

ostraume

Heggebø hadde jo et elendig innhopp. Så her blir Finne fra start neste kamp igjen.
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

andreas1989

NÃ¥r Finne klarer Ã¥ kombinere med Felix gang pÃ¥ gang sÃ¥ er det ingenting i veien for at Finne ikke skal kunne kombinere ogsÃ¥ med de andre medspillerne, selv om Felix er bedre enn en de andre. Finne og Blomberg er for sÃ¥ vidt en link vi har sett fungere bra en del ganger. Heggebø mÃ¥let mot Ham-Kam er et strÃ¥lende eksempel pÃ¥ hva man kan fÃ¥ ut av Finne sine bevegelser sÃ¥ jeg vil (igjen) pÃ¥stÃ¥ at det mÃ¥ være mulig Ã¥ fÃ¥ mer bevegelse rundt Finne enn Ã¥ skylde pÃ¥ at han tar alle rommene. Heggebø fikk ikke til noe som helst mot Kristiansund, men det dreier seg nok vel sÃ¥ mye om medspillerne som om Heggebø. Molde kommer med tre stoppere, logikken da tilsier at Finne kan bli pakket bra inn og bevegelsene vanskeligere Ã¥ fÃ¥ unyttet mot et fem mans forsvar, men jeg blir ikke overrasket om Finne likevel starter. 

Go Up