• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Årsmøtet 2024

Started by Lasaron, February 28, 2024, 15:14:47 PM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

Corran

Ja men de bør være ansatt 100%
I alle fall en del av dem og de bør ha fulle dager med trening og kampanalyse

Var vel Sivert som sa etter en kamp i 2023 at en kan ikke forvente at dommerne skulle være på samme nivå som spillerne da de ikke har mulighet til å trene like mye som spillerne
Dette gjaldt slik jeg forsto det både fysisk (henge med i tempo på kampen) og det faglige (analyser, fotballforståelse o.l.)
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Lasaron

De som regnes som de fire-fem beste dommerne kan være heltidsansatt. Kan få f eks to-tre år om gangen. Og at de som nå har bare litt, får litt mer.


Hva om vi klapper når dommernes navn leses opp? Det kan bli en del av det psykologiske spillet i tillegg 😀
Tren på langskudd

Finfin respons

Det er nok (som med fotballspillere) at videoanalyse også er utviklende for dommerne. Og at Var slik sett fyller en funksjon. Men jeg tror jeg har rett i at VAR fungerer som en ubevisst hvilepute for noen typer avgjørelser.

Når jeg buer på dommeren i kamp så er det fordi jeg forsøker å presse dommeren til å dra opp et kort. Det er en del av morroa. Rensende greie.

Jeg håper dommerne er så rause at de ser at de er en del av totalpakken til dette herlige spillet. Jeg vil derfor heller ikke ha fremtidens perfekte data-KI-AI-VAR. Da utryddes jo vår kjære dommerstand.

Dessuten: Kjedelig å bue på en edb-løsning. Det gjør jeg jo på jobb. Viktig å skille mellom jobb og fritid.

Jeg vil ha svartkledde mennesker jeg kan bue på når situasjonen krever det. Og som står rakrygget i intervju etter kampen og sier at de skal se på situasjonen og ta det med som et læringspunkt hvis de har gjort horrible feil. Men som i kampens hete likevel klarer å kue Sivert sitt psykologiske spill. Fotball er mer enn touch.

I <3 D
Kanskje.

Lasaron

Ja, bue for å påvirke dommeren til å dele ut kort er innenfor på dette nivået.
Tren på langskudd

Lasaron

Bortsett fra holdning til VAR, er jeg godt fornøyd med styreleder Sverdrup. I går seilte nestleder Arild Andersen opp som en fin kandidat til å rykke opp når Sverdrup en gang gir seg.
Tren på langskudd

Corran

Quote from: Lasaron on March 07, 2024, 12:39:46 PMBortsett fra holdning til VAR, er jeg godt fornøyd med styreleder Sverdrup. I går seilte nestleder Arild Andersen opp som en fin kandidat til å rykke opp når Sverdrup en gang gir seg.

Sverdrup er en veldig fin fyr og han gjorde det jo også klinkende klart flere ganger at alle meninger ang VAR var like velkomne og at han ønsket stor takhøyde og diskusjon.
Så jeg vil si jeg er godt fornøyd med ham inkl holdningen hans til VAR selv om det kan se ut som om den ikke er den samme som min
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

ACHTUNG

Vær obs på at etter alle solemerker så er de fleste Brannfans pro-VAR. Dvs at man ikke er fornøyd med førsteutgaven, men at man forventer at det kommer en forbedret utgave allerede i år. De som er anti-VAR skal få lov til å være det, men man bør være obs på at man på ingen måte taler flertallets sak når man nå har påtvunget Branns ledelse å flagge anti-VAR.

Corran

March 07, 2024, 15:07:51 PM #107 Last Edit: March 07, 2024, 15:17:12 PM by Corran
Quote from: ACHTUNG on March 07, 2024, 15:02:01 PMVær obs på at etter alle solemerker så er de fleste Brannfans pro-VAR. Dvs at man ikke er fornøyd med førsteutgaven, men at man forventer at det kommer en forbedret utgave allerede i år. De som er anti-VAR skal få lov til å være det, men man bør være obs på at man på ingen måte taler flertallets sak når man nå har påtvunget Branns ledelse å flagge anti-VAR.
Hvor henter du tallene fra på at flertallet av Brannfans er pro-VAR
Mitt inntrykk er det stikk motsatte.
I undersøkelsen til Bataljonen viste det seg vel at flertallet mente at det gjorde kampopplevelsen dårligere

EDIT: Og så fungerer jo et demokrati slik at en kan være med å bestemme og påvirke ved å være medlem. Så flertallet i Brann er mot VAR
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Leffen

Quote from: ACHTUNG on March 07, 2024, 15:02:01 PMVær obs på at etter alle solemerker så er de fleste Brannfans pro-VAR. Dvs at man ikke er fornøyd med førsteutgaven, men at man forventer at det kommer en forbedret utgave allerede i år. De som er anti-VAR skal få lov til å være det, men man bør være obs på at man på ingen måte taler flertallets sak når man nå har påtvunget Branns ledelse å flagge anti-VAR.

Wow. Dette er litt av en påstand. Hva i all verden begrunner du den med? Og hvor var alle disse pro-VAR-folkene i går da? Uinteressert i demokrati?

David

De fleste av oss har passive meninger om mange ting som vi ikke kan forvente at skal tillegges noe særlig vekt med mindre vi aktivt går inn for dem. Hvis man ønsker å kjempe for VAR, så greit nok, men da holder det ikke å appellere til et taust flertall som vi dessuten ikke vet om eksisterer eller ikke.

Corran

Denne påstanden ble litt som påstanden fra Siggen i går om at det er mindre filming med VAR og det hadde han statistikk på.
Eller han fra medisinsk som mente det var mindre alvorlige skader og farlige taklinger

Ja det var før nestlederen i styret kom på mikrofonen og forklarte at det fantes ikke noe tallmateriale eller statistikk på at det mindre skader eller mindre filming
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Optimist

Quote from: Corran on March 07, 2024, 15:07:51 PMHvor henter du tallene fra på at flertallet av Brannfans er pro-VAR
Mitt inntrykk er det stikk motsatte.
I undersøkelsen til Bataljonen viste det seg vel at flertallet mente at det gjorde kampopplevelsen dårligere

EDIT: Og så fungerer jo et demokrati slik at en kan være med å bestemme og påvirke ved å være medlem. Så flertallet i Brann er mot VAR

Fasit.
Kokende idiot

Lasaron

Quote from: ACHTUNG on March 07, 2024, 15:02:01 PMVær obs på at etter alle solemerker så er de fleste Brannfans pro-VAR. Dvs at man ikke er fornøyd med førsteutgaven, men at man forventer at det kommer en forbedret utgave allerede i år. De som er anti-VAR skal få lov til å være det, men man bør være obs på at man på ingen måte taler flertallets sak når man nå har påtvunget Branns ledelse å flagge anti-VAR.

Jeg føler meg ikke forpliktet på dine solemerker. Jeg fronter det jeg mener er riktig, og er glad for at flertallet av de som gidder å møte opp på årsmøtet er enig med meg. Så er det en soleklar rettighet for de som er uenige med meg å fronte det de mener er rett.

Ja, VAR kan absolutt bli bedre. Jeg har mange konstruktive forslag til det. Men for at VAR skal bli godt nok i mine øyne, så skal det ikke befatte seg med annullering av mål. Og da er det gjerne ikke vits i å bruke mye ressurser på.

Bedre er ikke det samme som godt nok. Jeg vil kunne juble ved mål. Det er essensen. Glede!
Tren på langskudd

andreas1989

Quote from: ACHTUNG on March 07, 2024, 15:02:01 PMVær obs på at etter alle solemerker så er de fleste Brannfans pro-VAR. Dvs at man ikke er fornøyd med førsteutgaven, men at man forventer at det kommer en forbedret utgave allerede i år. De som er anti-VAR skal få lov til å være det, men man bør være obs på at man på ingen måte taler flertallets sak når man nå har påtvunget Branns ledelse å flagge anti-VAR.

Dette menneske har "fasiten" på alt, alltid. At du ikke har noe til overs for demokrati overasker ikke.

Lasaron

"Jeg ønsker meg en diktator som forstår og tar vare på flertallets interesser, i stedet for et demokrati som pleier mindretallets interesser."
Tren på langskudd

ACHTUNG

Avga min stemme for styrets forslag og det er bemerkelsverdig at man på alle de øvrige sakene støttet styret, mens på VAR var det Norsk supporterallianse, der det er åpenbart at Kanari og Klanen er de tonenangivende, som fikk gjennomslag. Ikke meningen å refse de som stemte for anti-VAR, men det er vel mer et utslag av irritasjon enn noe annet. Vil vi virkelig tilbake til en skokk med feile dommeravgjørelser og vil vi virkelig at Norge skal ha en helt annen løsning enn det man har blitt vant til i internasjonal fotball?

Uansett er det en lang vei å gå:

"Dersom flertallet av de 32 toppklubbene stemmer frem et standpunkt om å være imot VAR, må tre parter snakke sammen for at VAR skal fjernes: Norsk Toppfotball må be Norges Fotballforbunds styre om å fjerne VAR fra Eliteserien."

Nå har man uansett kommet til en foreløpig konklusjon i Brann på spørsmålet, så får vi ha fokus på det vi har felles, å støtte Brann uansett.

krakra

Jeg er for VAR, men ikke lat som at det har vært en revolusjon som har fjernet dommerfeilene. For det første er det jo bare svært begrensede situasjoner VAR blir brukt. For det andre klarer de å dømme feil selv med VAR. Og så bruker de lang tid på åpenbare situasjoner.

fortune

Quote from: krakra on March 07, 2024, 17:51:34 PMJeg er for VAR, men ikke lat som at det har vært en revolusjon som har fjernet dommerfeilene. For det første er det jo bare svært begrensede situasjoner VAR blir brukt. For det andre klarer de å dømme feil selv med VAR. Og så bruker de lang tid på åpenbare situasjoner.

Og for det tredje vil små og store dommerfeil, uavhengig av VAR, jevne seg ut over en sesong. Så man får sannsynligvis den samme slutt-tabellen uansett, men VAR ødelegger deler av opplevelsen underveis.
First is first, second is nothing

David

"Vil vi virkelig tilbake til (...)". Jeg vil.


Jeg har vært i mot VAR helt siden det ble innført til VM 2018, lenge før folk prøvde å delegitimere motstand som en hipsteraktig greie som folk gjør bare for å være kontrære. Kall det gjerne forutinntatt, men det har også gitt mange år til å aktivt sammenligne og tenke over hvordan det har vært i utlandet og ta stilling til om det var ønskelig å ha her, mens vi ennå ikke hadde det. Jeg har aldri vært i tvil om hva jeg personlig foretrakk, men folk skal selvfølgelig få mene hva de vil.


Corran

Quote from: ACHTUNG on March 07, 2024, 17:46:17 PMAvga min stemme for styrets forslag og det er bemerkelsverdig at man på alle de øvrige sakene støttet styret, mens på VAR var det Norsk supporterallianse, der det er åpenbart at Kanari og Klanen er de tonenangivende, som fikk gjennomslag.

Nei det finnes ikke bemerkelsesverdig i det hele tatt at det er et tema som gjerne skiller seg ut.
De fleste i Brann er i takt om det meste nå når det går bra sportslig, økonomisk og på de fleste parametere en kan måle på.
Og det er slik et demokrati fungerer pussig nok.
Det kom inn noen saker som styret hadde en annen mening og flertallet var enig med styret.
Det kom inn forslag som styret var enige med og flertallet var enig med begge.
Det kom inn et forslag styret var uenig med og flertallet var enig med innkomne forslag.

Så en kan snu på det og si at i de fleste saker så var styret enig med forslagstiller dog med noen små endringer her og der så hvorfor var de ikke enige også i VAR?

Dvs styret fikk medhold mot forslagstiller 1 gang. Samt et forbehold om lovlighet i en annen sak
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Lasaron

Godt, Corran.

RBK følger opp.

Jeg håper disse nyhetene når Europa. Tipper det er en del supportere der ute som er trøtt av VAR, men er blitt manipulert til å tro at VAR er kommet for å bli. Nå ser man at det er mulighet for å endre på det.


I 1941-43 var det sikkert mange i Norge som sa til hverandre at jaja, nazismen er nok kommet for å bli. Vi får gjøre det beste utav det med okkupantene våre.

Nei, jeg sammenligner ikke VAR med nazisme. Jeg illustrerer hvor dårlig argumentet "kommet for å bli" er.

Forøvrig har Tore Reginiussen kommet med et nytt argument for VAR, eller kanskje det stod i informasjonspakken til NFF. At vi trenger det for å henge med sportslig i Europa. Min kommentar: Nåja.
Tren på langskudd

Pete05

Er det krav til E-cup kamper om VAR? Blir ekstremt dyrt om det er et krav. Eller hvordan løse det?

opplett

Quote from: Pete05 on March 07, 2024, 22:45:00 PMEr det krav til E-cup kamper om VAR? Blir ekstremt dyrt om det er et krav. Eller hvordan løse det?

Mener du om det er et krav om VAR hvis Brann skal spille f.eks. Conference League? Ja, det er det vel. Men inntrykket mitt er at det er UEFA som står for kostnadene her. De skal i hvert fall ordne alt det økonomiske rundt det tekniske på Brann-Barcelona. Så står Brann for det som trengs av lifter og slik.
Norling skryter likevel av oppholdet i Norge . - Menneskene i Brann var fantastiske. Klubben var vakker som s****.

Pete05

Quote from: opplett on March 08, 2024, 08:33:32 AM
Quote from: Pete05 on March 07, 2024, 22:45:00 PMEr det krav til E-cup kamper om VAR? Blir ekstremt dyrt om det er et krav. Eller hvordan løse det?

Mener du om det er et krav om VAR hvis Brann skal spille f.eks. Conference League? Ja, det er det vel. Men inntrykket mitt er at det er UEFA som står for kostnadene her. De skal i hvert fall ordne alt det økonomiske rundt det tekniske på Brann-Barcelona. Så står Brann for det som trengs av lifter og slik.

Jepp, var det jeg lurte på. Er jo endel kameraer som skal opp og på plass samt at det vel må rigges for en større tv-prod. Takk for svar.

Leffen

March 08, 2024, 09:33:52 AM #124 Last Edit: March 08, 2024, 09:37:06 AM by Leffen
Quote from: ACHTUNG on March 07, 2024, 17:46:17 PMAvga min stemme for styrets forslag og det er bemerkelsverdig at man på alle de øvrige sakene støttet styret, mens på VAR var det Norsk supporterallianse, der det er åpenbart at Kanari og Klanen er de tonenangivende, som fikk gjennomslag.

Bare en liten faktaopplysing: leder i NSA er Brann-supporter og Kanari har ikke engang noen i styret. Også litt artig at du antar at supportermiljøet rundt Brann ikke har autonomi og blindt følger NSA. Tror du overvurderer NSAs innflytelse ganske greit.

kabelmann

Quote from: opplett on March 08, 2024, 08:33:32 AM
Quote from: Pete05 on March 07, 2024, 22:45:00 PMEr det krav til E-cup kamper om VAR? Blir ekstremt dyrt om det er et krav. Eller hvordan løse det?

Mener du om det er et krav om VAR hvis Brann skal spille f.eks. Conference League? Ja, det er det vel. Men inntrykket mitt er at det er UEFA som står for kostnadene her. De skal i hvert fall ordne alt det økonomiske rundt det tekniske på Brann-Barcelona. Så står Brann for det som trengs av lifter og slik.

Kan hende UEFA dekker det som omhandler VAR, men Christian Kalvenes sier i BT at det er et krav fra UEFA om LED-skilt rundt hele stadion. Her måtte Brann ta kostnadene for å oppgradere det elektriske anlegget på Åsane Arena.
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

pidre

Denne anti-VAR kampanjen synes eg er ganske prematur. Systemet bør få meir tid. Argumentet eg har registrert er at enkelte meiner dei må holde tilbake jubelen. Men sånn var det også før, ofte ein holdt litt igjen for å sjå an dommar og linjemann - og ja, vi fekk mange mål feilaktig annulert.

Ligg det mest NFF-føleri og nostalgi bak anti-VAR?

 
Saludar a los monos!

andreas1989

Dersom systemet må få mer tid så burde det vel ikke vært innført før det har fått mer tid?

pidre

Quote from: andreas1989 on March 10, 2024, 09:08:46 AMDersom systemet må få mer tid så burde det vel ikke vært innført før det har fått mer tid?
Så derfor skal vi avvikle nå?
Saludar a los monos!

andreas1989

Ja, for det fungerer ikke og er presset på oss uten et demokratisk grunnlag.

Lasaron

Pidre

1. VAR har vart lenge i mange land.

2. Det er forskjell på å en sjelden gang kaste et blikk på linjedommer etter ett sekund i påbegynt jubel, og slik det er nå.


Dette til orientering.
Tren på langskudd

pidre

Så argumentet for å legge ned VAR er at den spontane jubelen hos enkelte supportere ikkje er optimal?
Saludar a los monos!

andreas1989

Argumentet er at det ikke fungerer og ødelegger sporten som skal være levende og underholdede. I tillegg er det presset på oss uten noe mulighet for å diskusjon. Hva mer trenger du egentlig?

Corran

Quote from: pidre on March 10, 2024, 09:06:54 AMDenne anti-VAR kampanjen synes eg er ganske prematur. Systemet bør få meir tid. Argumentet eg har registrert er at enkelte meiner dei må holde tilbake jubelen. Men sånn var det også før, ofte ein holdt litt igjen for å sjå an dommar og linjemann - og ja, vi fekk mange mål feilaktig annulert.

Ligg det mest NFF-føleri og nostalgi bak anti-VAR?

Nei det er ingen Nff føleri og nostalgi bak det.
Norge innførte VAR ca 5-6 år etter det ble innført internasjonalt og en hadde/skulle lære av feil begått i andre land og i alle fall ikke gjøre samme feilene som i england.

Sesongen begynner med meg som en VAR tilhenger og kanskje litt krass mot de som var mot VAR (om så er så beklager jeg til dem det måtte gjelde. Jeg tok feil).
Utover sesongen så ble jeg større og større motstander av VAR pga at det er alt for inngripende og i sin natur uansett hva man gjør vil oppleves slik.
Jeg er ikke en av dem som klarer å stoppe en jubel pga VAR da jeg er altfor oppslukt i øyeblikket og kanskje slenger et blikk mot linjemannen om jeg er i tvil.
Og nå kommer vi til at jeg skylder Lasaronen en unnskyldning for han fikk høre det fra meg ang at en kunne like fult juble i øyeblikket, men jeg ser jo nå i ettertid når jeg ser folks forklaringer og beskrivelser at dette er en stor ting for oss på kamp. Og når jeg tenker skikkelig over det så er det en demper også for meg når en står og venter på VAR og det spiller ikke en rolle om det tar 30 sekunder eller 3 minutter. Jeg sto jo og ventet noen ganger jeg også når jeg var i tvil.

Og så blir jo ikke ting mer rettferdig med VAR. En opplever jo enda at det virker urettferdig. Og dommerne er jo ikke blitt bedre eller har fått trent opp sin fotballforståelse. Snarere tvert om, de stoler mer på at de store feilene blir rettet opp av andre dommere som sitter i en buss og ser på en skjerm.
Vi har i alle år sett at dommere tolker reglene litt annerledes en andre dommere og det er jo noe som kommer enda mer til syne nå.
Et eksempel som beskriver mange av problemene er hands innenfor 16 meter.
I en og samme serierunde så hadde en 3 lignende situasjoner. I en av dem ble det ikke dømt av dommer, men Var gikk inn og endret til at det skulle være straffe.
En annen lik situasjon ble VAR ikke benyttet når dommer ikke dømte og i den siste sa VAR sa det ikke var straffe.
Mao så ble lignende situasjoner ikke behandlet likt og dermed er jo systemet ikke rettferdig.
Det var også andre situasjoner som var helt håpløse også på slutten av sesongen når de hadde stått i runde etter runde og skulle lære av sine feil.
De gikk heller aldri ut og forklarte slik at folk skjønte deres vurderinger.
Det er også opp til de i VAR bussen om en situasjon er inngripende/alvorlig nok til at VAR skal gripe inn. Dette er jo også en vurdering av en dommer som ikke er noe bedre enn han på banen.

En annet problem er jo at det heller ikke er likt antall kameraer og forskjellige vinkler o.l. på disse på forskjellige arenaer så det er jo ikke likt i alle kamper.

Så sesongen ble avsluttet med meg som motstander av VAR
Og det er masse jeg sikkert har glemt her nå også

Eneste argumentene for VAR er jo at det er kommet for å bli og det er for sent å avvikle
Vi kan ikke være annerledes enn andre
Og det blir bedre når de får litt erfaring og lærer av sine feil

Dette synes ikke jeg er noen gode argumenter lengre selv om jeg sa dem selv for ca 1 år siden.
Vi kan fint være annerledes enn de store ligaene som styres av mektige pamper og er full av sportsvasking. Det er andre ligaer som ikke har det også.
Og vi kan være annerledes og gjerne bli bedre av det.

Og kameraene kan brukes videre siden vi alt har dem. De kan brukes til analyse arbeid.
En kan skjerpe reglene for filming slik at en kan gå inn i etterkant og gi straff. Det samme med grise taklinger o.l.
Da faller jo de argumentene som går på skader/farlig spill og filming. Argumenter som ikke kan bygges opp med statistikk eller lignende.
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Lasaron

Quote from: pidre on March 10, 2024, 11:53:47 AMSå argumentet for å legge ned VAR er at den spontane jubelen hos enkelte supportere ikkje er optimal?

Ja
Tren på langskudd

pidre

Quote from: Lasaron on March 10, 2024, 13:14:51 PM
Quote from: pidre on March 10, 2024, 11:53:47 AMSå argumentet for å legge ned VAR er at den spontane jubelen hos enkelte supportere ikkje er optimal?

Ja

Ok, men i 23 sesongen jublet massen på stadion sykt når vi det ble mål, så er det selvfølgelig enkelte som har litt mer peiling (Lasaron?), som aner uråd og holder igjen - men dette er altså bare et lite fåtall. At VAR skal kasseres på dette grunnlaget, synes eg bli feil.

Som Corran er inne på, de i bussen gjør feil og er heller ikke konsekvente. Det er drit dårlig, men likevel bare en fjert i forhold til alle avgjørende dommerfeil som ble gjort før VAR.

Saludar a los monos!

Lasaron

Mål er det gøyeste i fotball. VAR gjør mål mindre gøy. Da blir fotball mindre gøy. Da blir det mindre attraktivt å se fotball på Stadion og TV2 Play.

At vi er ytterst få som føler det slik tror jeg er feil. Bare se på årsmøtene rundt om kring.
Tren på langskudd

pidre

Eg digger disse VAR avbrudda, der får ein finstudert og diskutert situasjonen. Det er sikkert litt utanfor normalfordelinga, men for min del gjer dette fotballen gøyere.

Var på mange kamper i fjor, og synes ikkje jubelen var mindre enn før. Så det er tydelig at folk flest driter i å holde tilbake.



Saludar a los monos!

gladiporno

Quote from: pidre on March 10, 2024, 18:53:12 PMEg digger disse VAR avbrudda, der får ein finstudert og diskutert situasjonen. Det er sikkert litt utanfor normalfordelinga, men for min del gjer dette fotballen gøyere.

Var på mange kamper i fjor, og synes ikkje jubelen var mindre enn før. Så det er tydelig at folk flest driter i å holde tilbake.



Du har fullstendig misforstått hvis du tror at folk holder tilbake gleden. Vi holder ikke tilbake noe, men gleden ved scoring blir mindre. Vi mister det ikke helt som vi gjorde mot Lyn i 1990 eller LSK i 1995 fordi målene ikke blir tellende når ballen går i mål, men før avspark tas opp igjen. 

pidre

March 10, 2024, 20:24:58 PM #139 Last Edit: March 10, 2024, 20:27:40 PM by pidre
Quote from: gladiporno on March 10, 2024, 19:38:58 PM
Quote from: pidre on March 10, 2024, 18:53:12 PMEg digger disse VAR avbrudda, der får ein finstudert og diskutert situasjonen. Det er sikkert litt utanfor normalfordelinga, men for min del gjer dette fotballen gøyere.

Var på mange kamper i fjor, og synes ikkje jubelen var mindre enn før. Så det er tydelig at folk flest driter i å holde tilbake.



Du har fullstendig misforstått hvis du tror at folk holder tilbake gleden. Vi holder ikke tilbake noe, men gleden ved scoring blir mindre. Vi mister det ikke helt som vi gjorde mot Lyn i 1990 eller LSK i 1995 fordi målene ikke blir tellende når ballen går i mål, men før avspark tas opp igjen. 

Oi, fullstendig misforstått altså? Dette blir veldig teoretisk, har ikke hørt om noen som gleder seg mindre ved scoring. Ser likevel muligheten for at dette kan være plagsomt for folk som av natur er veldig veldig bekymret.

Altså, om eg forstår deg rett: Den spontane jubelen og gleden er like stor før/etter VAR, men gleden blir likevel mindre?
Saludar a los monos!

gladiporno

Quote from: pidre on March 10, 2024, 20:24:58 PMAltså, om eg forstår deg rett: Den spontane jubelen og gleden er like stor før/etter VAR, men gleden blir likevel mindre?

Nei. Du misforstår fremdeles, og jeg sliter med å forstå hvordan det er mulig. Man jubler selvfølgelig fremdeles for scoring, men euforien er mindre fordi målet ikke er tellende før ved målsjekk. Uten VAR vet vi i løpet av få sekunder om et mål er godkjent eller ikke. Vi kan slippe jubelen løs og miste det fullstendig når vi ikke hører fløyten eller ser at linjedommer står med flagget oppe. Det er ingen som bevisst "holder gleden tilbake" ved VAR - den blir simpelthen ikke like stor fordi målet ikke er tellende før avsparket blir tatt igjen. Og mål er det viktigste som skjer i fotball. Det er gleden ved scoringer som gjør at folk flest blir glad fotball, og den er redusert nå pga et for mange uønsket tilleggselement.

Kjell249

Quote from: Lasaron on March 10, 2024, 18:22:58 PMMål er det gøyeste i fotball. VAR gjør mål mindre gøy. Da blir fotball mindre gøy. Da blir det mindre attraktivt å se fotball på Stadion og TV2 Play.
Kan være lurt å legge at til dette er din mening og ikke en sannhet, eventuelt legge ut bevis for at dette er tilfelle. Vil tro et noenlunde objektivt kriterium på attraktivitet er antall seere på kampene (live+tv). Så er det selvfølgelig litt mer komplekst enn at bare VAR påvirker. Men, er det noen land som har signifikant nedgang i seere etter innføring av VAR?
Chuck Norris and Superman once fought each other on a bet. The loser had to start wearing his underwear on the outside of his pants.

pidre

Quote from: gladiporno on March 10, 2024, 20:48:37 PM
Quote from: pidre on March 10, 2024, 20:24:58 PMAltså, om eg forstår deg rett: Den spontane jubelen og gleden er like stor før/etter VAR, men gleden blir likevel mindre?

Nei. Du misforstår fremdeles, og jeg sliter med å forstå hvordan det er mulig. Man jubler selvfølgelig fremdeles for scoring, men euforien er mindre fordi målet ikke er tellende før ved målsjekk. Uten VAR vet vi i løpet av få sekunder om et mål er godkjent eller ikke. Vi kan slippe jubelen løs og miste det fullstendig når vi ikke hører fløyten eller ser at linjedommer står med flagget oppe. Det er ingen som bevisst "holder gleden tilbake" ved VAR - den blir simpelthen ikke like stor fordi målet ikke er tellende før avsparket blir tatt igjen. Og mål er det viktigste som skjer i fotball. Det er gleden ved scoringer som gjør at folk flest blir glad fotball, og den er redusert nå pga et for mange uønsket tilleggselement.

Nei jeg misforstår ikke, ser hva du skriver. Ditt syn avviker likevel fra andre VAR-motstandere, som har bekreftet at det eneste argumentet mot VAR utelukkende at den spontane jubelen hos enkelte supportere ikke er optimal.

Dette at at gleden ikke er like stor, tror jeg er forbeholdt noen ganske få. Det er mitt inntrykk, og stemningen var da ganske bra på stadion i 23, eller?

Føler ikke at dette, etter mitt syn marginale gledestapet over en scoring som rammer enkelte supportere rettferdiggjør at VAR skal skrotes.

Vil vi tilbake til Viking-Brann 2019 og Hobber Nilsen. Der var det endel tapt glede.

Saludar a los monos!

Corran

La meg si det slik siden det begynner å bli tatt opp at det er mindre banning pga dommer under kamp med VAR
Har man tall på dette?
Vet en hvor mye mindre dommerfeil det er i løpet av en kamp?
Har ikke VAR også gjort kampavgjørende feil?
Sitter en ikke på pub, stadion eller i tvkroken og irriterer seg like mye over dommerne nå som før?

Dette er jo en av grunnen til at jeg er blitt i mot VAR. Istedenfor mindre og ergre seg over er det blitt mer
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Lasaron

Det er også kjedelig og frustrerende med lange VAR-pauser underveis.

Ja, det var en gøy sesong i fjor. Det er likevel sant at vi er mange som jublet mindre for noen av målene enn vi ville gjort uten VAR.
Tren på langskudd

ostraume

Quote from: Corran on March 10, 2024, 23:35:30 PMSitter en ikke på pub, stadion eller i tvkroken og irriterer seg like mye over dommerne nå som før?


Jeg synes jo kanskje ikke det. Jeg føler at VAR-motstanderne undervurderer at det tross alt er mer rett dømming med VAR enn hva som var tilfelle før.

Men jeg kjøper helt klart irritasjonen over avbrudd og venting.

Jeg synes dog det overdramatiseres en del dette med at det ikke er jubel ved scoring. Jeg ser poenget, men det er tross alt bare et fåtall av scoringer der du føler at "oof, her var det kanskje noe fishy".

Sagt på en annen måte: Hvem kan ta hånden opp og si at de holdt tilbake koket når Finne dundret inn 2-0 i cupfinalen? Eller samme mann sin scoring mot Engen i vår? Dersom det er tilfelle så skjønner jeg jo problemet.
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

Christian

En annen ting er jo situasjonene vi kommer til å havne i om vi får en framtid uten VAR der videobildene viser åpenbare dommerfeil. På storskjermen på Stadion. Vil ikkje det bli ganske forjævlig når vi vet vi kunne unngått det?

Pete05

Ser man på bildene fra kampene så virker det ikke som mange «holder noe tilbake» ved scoringer. Men det kan selvfølgelig være noen.

En ting som jeg personlig liker med VAR er at mange skuespillere nok tenker seg om både en og to ganger før de tar sjansen. Har ingen statistikk eller noe grunnlag for å mene det er blitt mindre men liker å tro det når sjansen for å bli oppdaget er så mye større.

PS, var det VAR i cupfinalen?

Lasaron

Det er mer rette avgjørelser nå, på grunn av VAR (men dog ikke mindre dommerdiskusjoner).

Det går an å mene at den spenningsdynamikken VAR utgjør er gøyere for en selv enn dette med jubel.

For meg er VAR negativt. Det forringer fotballopplevelsen. Kamper kan være gøy likevel, men det er på tross av VAR. Derfor bruker jeg min mulighet til å være innmeldt i Brann, tale/skrive mot VAR, og stemme mot VAR. Og jeg ser jeg langt fra er alene. De som liker VAR er i sin fulle rett til det samme. Melde seg inn, argumentere og stemme. Det er helt greit.

Jeg syns det er litt rart å lese VAR-forkjempere, som ikke melder seg inn og stemmer, hevde bestemt at de representerer flertallet.


Generell kommentar til debatten (og alle debatter egentlig): Det går an å mene noe, og faktisk ha rett, uten at man kan dokumentere det. Ofte er det fint og klokt å dokumentere, men det er ikke alltid nødvendig. Om du ber om dokumentasjon på en påstand, og den andre ikke gir det, betyr ikke det at du automatisk har vunnet diskusjonen.
Tren på langskudd

Kjell249

Alle forstår at et debattforum er til for å uttrykke sine meninger. Der det er lett å tråkke feil er når man utrykker subjektive oppfatninger, og legger det frem som en sannhet. Det er så enkelt som skrive jeg tror..., i min oppfatning..., osv.

Så forstår jeg at det er fristende å tillegg sin egen stemme litt mer vekt enn å være en av hundre tusen som heier på Brann, som har en ide.

Ikke at du Lasaron er den eneste som gjør dette eller har gjort dette i denne debatten. Det var vel grunnen til at administrasjonen til Brann også fikk kritikk for å komme med påstander uttalt som sannheter uten å ha noe å støtte dette opp med.
Chuck Norris and Superman once fought each other on a bet. The loser had to start wearing his underwear on the outside of his pants.

Go Up