• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Årsmøtet 2024

Started by Lasaron, February 28, 2024, 15:14:47 PM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

Lasaron

Som den vaktbikkjen jeg er, møter jeg opp på årets årsmøte. Vel, alt ser ut til å være i god stand i Brann, men ikke i norsk fotball. Agendaen er å få SK Brann til å være offisielt mot VAR, og jobbe for å avskaffe det som gjør at det blir litt mindre gøy å heie på et lag.

Eksempel: En eller annen hjemmekamp i fjor, kan det ha vært mot Aalesund? Uansett, det var en situasjon der kompisen min og jeg automatisk ikke jublet for et mål, som ble godkjent, fordi fra vår vinkel så det "helt sikkert" ut som at Finne var i offside. Dette kom sikkert VAR til å annullere i etterkant. Men det viste seg at han ikke var i offside, så målet ble rettmessig stående.

Så vi ble frarøvet måljubel. Et bevis på at VAR gjør det mindre gøy å heie på et lag.

Dette er ikke enestående. Dette er det mange eksempel på, fordi VAR lærer oss at mål kan bli annullert mange sekunder/minutter etterpå, gjerne for situasjoner som oppstod mange sekunder før scoringen.

Odd har nettopp hatt årsmøte, der ble forslag om at Odd skal jobbe for å avskaffe var nedstemt. Det er skikkelig kjipt. I den forbindelse har en Benjamin Einarsen laget et nydelig bilde på X. Jeg anbefaler alle om å dele det bildet, i kampen mot VAR. Slike virkemiddel er effektive, folkens. Lik og del! Søk det opp! Jeg skal se om jeg finner en måte å dele det på her.


Tren på langskudd

Lasaron

Tren på langskudd

Leffen

Håper virkelig at flest mulig møter opp! Blir det nok av folk som faktisk går på stadion blir VAR nedtstemt med stort flertall, temmelig sikker på det.

Fulgte Odd sitt møte i går. Veldig høy snittalder, de har ikke åpnet for digital deltakelse. Daglig leder, som forøvrig også sitter i styret til NTF og var med i Hangeland-utvalget, tok til scenen for å forsvare VAR. Noe som er uhørt i seg selv, han er ikke stemmeberettiget i klubben. Håper og tror at Odd blir unntaket. Det mobiliseres bra rundt om i landet.

andreas1989

Årsrapporten er også lagt fram og kan leses her;

https://issuu.com/makegraphics/docs/sk_brann_aarsrapport_2023

BT oppsummerer:

Quote from: BTNoen høydepunkter fra tallene


- Inntektene ble 44 prosent høyere enn budsjett og endte på over 314,7 millioner kroner, inkludert gaver til anleggsløftet

- Kostnadene ble 26 prosent høyere enn budsjett, endte på 197 millioner kroner
Brann hadde billettinntekter på rundt 34 millioner kroner i 2023, opp fra rundt 15 millioner i 2022

- Inntekter fra medieavtalen, NM og Conference League endte på rundt 70 millioner kroner, mot rundt 9 millioner året før

- De solgte spillere for rundt 32 millioner kroner, og kjøpte for rundt 21 millioner i 2023

- Lønnskostnadene doblet seg i 2023 fra året før. Brorparten av dette skyldes at Brann kvinner har blitt en del av organisasjonen.

Kilde: Sportsklubben Branns årsrapport for 2023

kabelmann

Quote from: Lasaron on February 28, 2024, 15:14:47 PMSom den vaktbikkjen jeg er, møter jeg opp på årets årsmøte. Vel, alt ser ut til å være i god stand i Brann, men ikke i norsk fotball. Agendaen er å få SK Brann til å være offisielt mot VAR, og jobbe for å avskaffe det som gjør at det blir litt mindre gøy å heie på et lag.

Eksempel: En eller annen hjemmekamp i fjor, kan det ha vært mot Aalesund? Uansett, det var en situasjon der kompisen min og jeg automatisk ikke jublet for et mål, som ble godkjent, fordi fra vår vinkel så det "helt sikkert" ut som at Finne var i offside. Dette kom sikkert VAR til å annullere i etterkant. Men det viste seg at han ikke var i offside, så målet ble rettmessig stående.

Så vi ble frarøvet måljubel. Et bevis på at VAR gjør det mindre gøy å heie på et lag.

Dette er ikke enestående. Dette er det mange eksempel på, fordi VAR lærer oss at mål kan bli annullert mange sekunder/minutter etterpå, gjerne for situasjoner som oppstod mange sekunder før scoringen.

Odd har nettopp hatt årsmøte, der ble forslag om at Odd skal jobbe for å avskaffe var nedstemt. Det er skikkelig kjipt. I den forbindelse har en Benjamin Einarsen laget et nydelig bilde på X. Jeg anbefaler alle om å dele det bildet, i kampen mot VAR. Slike virkemiddel er effektive, folkens. Lik og del! Søk det opp! Jeg skal se om jeg finner en måte å dele det på her.

Skulle nesten gått selv bare for å nulle ut din stemme. Opplever ikke VAR som problematisk på egen opplevelse av kampen, men vi er alle forskjellige.

Hvordan vil forresten et ev. VAR-nei gi seg utslag i bruk av norske dommere i internasjonale turneringer hvor VAR blir brukt? Vil man i disse turneringene velge bort norske dommere? Hvis så er tilfelle, vil det påvirke kvaliteten på dommerne når de ikke får dømt på et høyere nivå enn det norske?
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

Spelaren

Eg tror VAR køddet til én scoring for meg i fjor, Finne/Børsting-comboen som nevnt før.
GÃ¥ av.

Lasaron

Jeg vet ikke, men det er verdt det.

Forøvrig ble svenske dommere i fjor høst, tror jeg det var, tatt ut til noe gjevt, selv om de ikke har VAR.

Forøvrig mener jeg vi bør øke dommerbudsjettet, få helprofesjonelle dommere etc.
Tren på langskudd

David

AaFK-kampen så jeg på tv, og selv der fikk jeg den avmålte opplevelsen ved Finne-målet som ble nevnt i åpningsinnlegget, selv om man normalt sett har god nok oversikt på tv til å konkludere sånn tålelig greit på direkten. På stadion har det skjedd oftere. Ikke så ofte som jeg fryktet på forhånd, men ofte nok til at jeg ikke vil ha noe mer av dette.

Jeg husker veldig godt Nicklas Bendtners feilaktige offsidescoring i 2017. Husker også utligningen hans på Lerkendal i 2018 som ble feilaktig avblåst for offside. Lever veldig greit med begge deler, også i fremtiden.

pidre

Uten VAR ifjor, ville vi fått færre poeng.
Saludar a los monos!

Lasaron

Quote from: pidre on February 28, 2024, 20:14:21 PMUten VAR ifjor, ville vi fått færre poeng.

Det er helt sant. Likevel vil jeg ha det bort.
Tren på langskudd

andreas1989

VAR er nok fort en del av den moderne fotballen, men om dagens produkt fortjener å være en del av norsk fotball stiller jeg meg skeptisk til.

Det skal sies at i Italia så synes jeg var fungerer nokså sømløst, men man ser jo i andre land at det ødelegger nesten like mye som det bidrar. Legger man til nivået på norske dommere og arrogansen til NFF så blir det et foreløpig klart nei for min del.

David

Sannsynligvis riktig. Fikk en del straffer i fjor som sikkert ikke hadde blitt idømt tidligere. Ingen sånne argumenter spiller noen rolle for min del. Denne sesongen kan det bikke andre veien. Molde hadde sannsynligvis tatt flere poeng uten VAR i fjor.

Superjack

Tror VAR er kommet for å bli. Jeg liker det ikke, men tror en kamp mot det ikke er mulig å vinne.

I internasjonal fotball er VAR kommet for å bli.

Det jeg mener er mye viktigere, for det tror jeg er en kamp som kam vinnes og verdt å kjempe for: høyere nivå på dommere.
Og da også på dem som sitter i VAR bussen.

Hva med å få profesjonelle dommere? Og det å få Brann til å gå inn for å bruke mer midler på å utvikle toppdommerene?

Fjoråret viste tydelig at dommerene i Norge ikke ble bedre med å bruke VAR, men heller avslørte hvor svake flere av dem er.
Brannsupporter.

David

Når det kommer til å gjøre jobben enklere for dommere, så tenker jeg det første stedet å starte ville være at klubbene etablerte en internjustis som slår ned på spillere og trenere som løper rundt og sutrer. Det tjener ikke til noe som helst med regelrett usaklige tirader som den Kjetil Knutsen kom med etter kampen mot HamKam i fjor.

Og så profesjonalisering. (Selv om jeg bare sier det fordi det høres fornuftig ut. Har ikke helt klart for meg hva det vil koste eller hvor praktisk gjennomførbart det er.)

fortune

VAR er foreløpig et elendig system som ødelegger publikumsopplevelsen, gjør at vi prater minst like mye om dommeren som før og som knapt har påvirkning på hvor ulike lag ender over en hel sesong.

Fremtidenes hjelpemidler, som garantert blir AI-basert, kommer imidlertid til å ta avgjørelser i løpet av millisekunder og i henhold til regelsettet ha rett «hver gang». Omtrent som dagens mållinjeteknologi. Vi bør heller innføre systemet når det gir en sømløs kampopplevelse, ikke nå som det fremdeles er i testfasen.
First is first, second is nothing

Pete05

Quote from: fortune on February 28, 2024, 21:41:25 PMVAR er foreløpig et elendig system som ødelegger publikumsopplevelsen, gjør at vi prater minst like mye om dommeren som før og som knapt har påvirkning på hvor ulike lag ender over en hel sesong.

Fremtidenes hjelpemidler, som garantert blir AI-basert, kommer imidlertid til å ta avgjørelser i løpet av millisekunder og i henhold til regelsettet ha rett «hver gang». Omtrent som dagens mållinjeteknologi. Vi bør heller innføre systemet når det gir en sømløs kampopplevelse, ikke nå som det fremdeles er i testfasen.

Så dersom vi får en god AI-løsning så er VAR ok? Utfordringen, enten det er på banen eller i VAR-rommet er dårlige dommere. Så jeg er faktisk helt enig, det må da være en god løsning å bruke noen kroner på en AI løsning.

Corran

Skjønner fremdeles ikke dette med at VAR ødelegger den spontane feiringen.
Dvs den ødelegger ikke mer for det enn offside regelen.
Jeg tar meg av og til i å vente med å feire til jeg har sjekket at ikke linjemannen tar opp flagget, men jeg bruker ikke det som et argument for å få vekk offsiden. Det er bare meg som er skeptisk ;-)

Men når det er sagt så har jeg gått fra før sesongen i fjor til å være for VAR til i løpet av sesongen bli mer å mer negativ til det.
Dette skyldes at det er enda mer synsing og dårlig dømming med VAR enn uten.
Når en gang på gang kan ha venting på at VAR skal sjekke situasjoner og de i samme runde tolker 3 like situasjoner helt forskjellig så er det bare boss.

Men det er vel inngått en avtale på 4-5 år så det er her de neste sesongene.

Her er dommen fra NFF:
https://www.fotball.no/dommer/artikler/2023/statistikken-fra-forste-aret-med-var/

"- Tar vi en titt på statistikken, ser vi at i løpet av 240 kamper har VAR-dommerne sjekket 1662 situasjoner og studert 358 av dem nærmere. Stort sett så støtter VAR-rommet dommeren på banen, men 55 ganger har VAR ført til omgjørelse av dommerens beslutning. Så har vi gjort 9 åpenbare feil, der VAR-vurderingene skulle ført til et annet utfall, som rødt kort, annullering av mål og straffespark/ikke straffespark. Dette utgjør cirka 3 prosent av alle situasjoner som VAR har studert nærmere. Vi har også studert dommerrapportene fra kampene i 2022, der åpenbare dommerfeil ble innrapportert. Her finner vi et større antall åpenbare dommerfeil, noe som sier at vi har fått en langt mer rettferdig konkurranse med VAR som hjelpemiddel, sier Hauge."
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

krakra

Feirer alltid mål spontant. Så får man heller ta skuffelsen hvis målet blir annullert. Den kommer jo uten VAR også. Med mindre det var åpenbar offside da. De skal sjekke VAR på ganske åpenbare ting av og til.

andreas1989

Quote from: andreas1989 on February 28, 2024, 15:24:10 PMÅrsrapporten er også lagt fram og kan leses her;

Vi kan jo sammenlikne med litt tall fra Molde.

Quote from: VGÃ…rsberetningen til klubben viser at Molde Fotballklubb hadde nesten 315 millioner i inntekter i 2023.

Av disse er 252 millioner såkalte markedsmidler fra Norges Fotballforbund, Norsk Toppfotball og Det europeiske fotballforbundet (Uefa).

Økonomisjef Odin Holm Olsen opplyser at Uefa-andelen av pengene er på 210 millioner.

Driftsresultatet til Molde Fotballklubb viser et overskudd på 84,5 millioner kroner.

Det som ikke kommer frem i årsberetningen, er at aksjeselskapet Molde Fotball AS også bidrar med drøyt 200 millioner i inntekter.

Administrerende direktør Øystein Neerland forteller at det totale antallet inntekter utgjør råsterke 520 millioner kroner.

Hickok

Dette viser vel ganske greit hvor langt unna finansielle muskler vi er i Brann. Ikke at det nødvendigvis er noe problem, men vi er flere år unna dette selv. Med andre ord må dette forspranget hentes inn på andre ting, ved å trene bedre, spille bedre og hente de rette spillerne. Høres lett ut... :)

Lasaron

Samt utvikle egne spillere fra eget akademi.
Tren på langskudd

Hickok

Quote from: Lasaron on February 29, 2024, 09:46:17 AMSamt utvikle egne spillere fra eget akademi.
Absolutt. Om en er bedre på det enn alle andre så hjelper det mye. Problemet her er at Brann er langt unna der i dag, og det tar nok mange flere år for å få dette skikkelig på plass enn de andre momentene.

De som er best på dette er vel Stabæk, og det har ikke hjulpet de veldig mye.

Leffen

Quote from: Superjack on February 28, 2024, 20:58:01 PMTror VAR er kommet for å bli. Jeg liker det ikke, men tror en kamp mot det ikke er mulig å vinne.

I internasjonal fotball er VAR kommet for å bli.

Det jeg mener er mye viktigere, for det tror jeg er en kamp som kam vinnes og verdt å kjempe for: høyere nivå på dommere.
Og da også på dem som sitter i VAR bussen.

Hva med å få profesjonelle dommere? Og det å få Brann til å gå inn for å bruke mer midler på å utvikle toppdommerene?

Fjoråret viste tydelig at dommerene i Norge ikke ble bedre med å bruke VAR, men heller avslørte hvor svake flere av dem er.


Det tror jeg ikke nødvendigvis. Supportermakten i Sverige fikk stoppet det før det ble innført, de neste ukene blir veldig spennende i så henseende her til lands, da det skal opp på de fleste årsmøter. Det har begynt å ulme i Frankrike, i UK har mange eksperter og supportere begynt å snu.

Helt enig i dine poeng om profesjonalisering av dommerstanden. Hadde vært mye viktigere med en stor investering der. Mitt hovedankepunkt mot VAR er (i tillegg til at det dreper spontaniteten): det har aldri vært et mål at fotball skal bli 100% rettferdig. Og VAR har vist at det ikke er mulig. Man bare pusher grensene for hva som diskuteres. Hårfine offsider, idiotiske hands-avgjørelser osv.

Lasaron

Quote from: Hickok on February 29, 2024, 10:24:03 AM
Quote from: Lasaron on February 29, 2024, 09:46:17 AMSamt utvikle egne spillere fra eget akademi.
Absolutt. Om en er bedre på det enn alle andre så hjelper det mye. Problemet her er at Brann er langt unna der i dag, og det tar nok mange flere år for å få dette skikkelig på plass enn de andre momentene.

De som er best på dette er vel Stabæk, og det har ikke hjulpet de veldig mye.

Vi er da på vei. Følgende spillere ble hentet til Brann som tenåringer: Kniklas, Tomar, Wolfe, Holten, Helland, Heggebø, Torsvik, Myrlid, Børsheim, Klausen, Trengereid, Tufekcic.
Tren på langskudd

Lasaron

Når det gjelder VAR-debatten, så er det viktig å være obs på følgende: Genuine VAR-tilhengere har et "argument" som egentlig bare er et triks. Og det trikset skal vi ikke gå på. Det er at de sier lignende ting som "Ja men VAR er kommet for å bli."

Jeg tror at mange tvilere faller for det trikset. Så her bør tvilerne våkne opp.

Tren på langskudd

fortune

Quote from: Hickok on February 29, 2024, 10:24:03 AM
Quote from: Lasaron on February 29, 2024, 09:46:17 AMSamt utvikle egne spillere fra eget akademi.
Absolutt. Om en er bedre på det enn alle andre så hjelper det mye. Problemet her er at Brann er langt unna der i dag, og det tar nok mange flere år for å få dette skikkelig på plass enn de andre momentene.

De som er best på dette er vel Stabæk, og det har ikke hjulpet de veldig mye.

Stabæk presterer da langt bedre enn forutsetningene deres skulle tilsi, med få fans, kommunalt stadion og begrenset næringslivsinteresse. I motsetning til for eksempel Brann som, med unntak av det siste året, generelt presterer langt dårligere enn forutsetningene tilsier.
First is first, second is nothing

pidre

February 29, 2024, 10:54:04 AM #26 Last Edit: February 29, 2024, 11:02:33 AM by pidre
Uten VAR kan elendige dommere igjen herje, det bør være nok å nevne Ola Hobber Nilsen (skrekk og gru) og Svein Oddvar Moen - om han er sluppet ut av fengsel da. Saggi, herregud. Det er mange flere - vil vi tilbake dit?

Saludar a los monos!

Optimist

Quote from: pidre on February 29, 2024, 10:54:04 AMUten VAR kan elendige dommere igjen herje, det bør være nok å nevne Ola Hobber Nilsen (skrekk og gru) og Svein Oddvar Moen - om han er sluppet ut av fengsel da. Saggi, herregud. Det er mange flere - vil vi tilbake dit?


Ja. Mye gøyere å være forbanna på en dommer enn å være oppgitt over VAR. Og ikke minst: kunne juble for scoringer uten frykt for at den blir annulert flere minutter etterpå. VAR dreper fotballengasjementet for mange som går på stadion, enkelt og greit.
Kokende idiot

Corran

Quote from: pidre on February 29, 2024, 10:54:04 AMUten VAR kan elendige dommere igjen herje, det bør være nok å nevne Ola Hobber Nilsen (skrekk og gru) og Svein Oddvar Moen - om han er sluppet ut av fengsel da. Saggi, herregud. Det er mange flere - vil vi tilbake dit?

Men det er jo de samme dårlige dommerne som sitter i VAR bussen.
En fikk jo i fjor oppleve at VAR bare viste at dommerne er dårlige uansett hjelpemiddler

Det som må til uansett VAR eller ikke VAR er at dommerne må bli profesjonelle og trene mer.
Vil også hjelpe om dommerne bruker tid på å tolke reglene likt.

At de heller ikke bruker VAR på en del av treningskampene slik at de også kan trene på det er jo også uforståelig.

Til slutt hadde det også hjulpet om dommerne ble litt mer ydmyke
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

pidre

Quote from: Optimist on February 29, 2024, 11:07:43 AM
Quote from: pidre on February 29, 2024, 10:54:04 AMUten VAR kan elendige dommere igjen herje, det bør være nok å nevne Ola Hobber Nilsen (skrekk og gru) og Svein Oddvar Moen - om han er sluppet ut av fengsel da. Saggi, herregud. Det er mange flere - vil vi tilbake dit?


Ja. Mye gøyere å være forbanna på en dommer enn å være oppgitt over VAR. Og ikke minst: kunne juble for scoringer uten frykt for at den blir annulert flere minutter etterpå. VAR dreper fotballengasjementet for mange som går på stadion, enkelt og greit.

Nei, mye bedre at vi får straffer og offsider, og mer rett dømming. Synes det jubles like mye nå som før. VAR kan riktignok forbedres.
Saludar a los monos!

Optimist

Quote from: pidre on February 29, 2024, 11:11:34 AM
Quote from: Optimist on February 29, 2024, 11:07:43 AM
Quote from: pidre on February 29, 2024, 10:54:04 AMUten VAR kan elendige dommere igjen herje, det bør være nok å nevne Ola Hobber Nilsen (skrekk og gru) og Svein Oddvar Moen - om han er sluppet ut av fengsel da. Saggi, herregud. Det er mange flere - vil vi tilbake dit?


Ja. Mye gøyere å være forbanna på en dommer enn å være oppgitt over VAR. Og ikke minst: kunne juble for scoringer uten frykt for at den blir annulert flere minutter etterpå. VAR dreper fotballengasjementet for mange som går på stadion, enkelt og greit.

Nei, mye bedre at vi får straffer og offsider, og mer rett dømming. Synes det jubles like mye nå som før. VAR kan riktignok forbedres.


Har ikke du sett de eksemplene på folk som sier de ikke jubler like mye på diverse scoringer? Eksempelvis Finne sin siste scoring hjemme mot Haugesund. Mye lavere jubel etter den scoringen siden mange trodde det var offside og fryktet VAR-sjekk.
For min del (og mange andre syngende supportere) kan VAR være feilfri, likevel vil vi ha det vekk. Siden fotball handler om følelser for oss.
Kokende idiot

Hickok

Quote from: fortune on February 29, 2024, 10:50:09 AMStabæk presterer da langt bedre enn forutsetningene deres skulle tilsi, med få fans, kommunalt stadion og begrenset næringslivsinteresse. I motsetning til for eksempel Brann som, med unntak av det siste året, generelt presterer langt dårligere enn forutsetningene tilsier.
Tja, ikke helt enig. Med en mer fornuftig og bærekraftig satsning de siste årene burde de ha all verdens mulighet til å ligge i nedre del av midtskiktet i Eliteserien. Hvorfor skulle de gjøre det dårligere enn Odd?

Det har vært for mange gode spiller som er skyflet avgårde derfra alt for tidlig/for billig de siste årene, og veldig mye rask som er kommet inn i stedet for. Kristian Thorstvedt, Ola Brynhildsen og Hugo Vetlesen er vel tre greie eksempler på det. De fikk under 6 mill til sammen for disse tre.

fortune

Quote from: Hickok on February 29, 2024, 11:43:40 AM
Quote from: fortune on February 29, 2024, 10:50:09 AMStabæk presterer da langt bedre enn forutsetningene deres skulle tilsi, med få fans, kommunalt stadion og begrenset næringslivsinteresse. I motsetning til for eksempel Brann som, med unntak av det siste året, generelt presterer langt dårligere enn forutsetningene tilsier.
Tja, ikke helt enig. Med en mer fornuftig og bærekraftig satsning de siste årene burde de ha all verdens mulighet til å ligge i nedre del av midtskiktet i Eliteserien. Hvorfor skulle de gjøre det dårligere enn Odd?

Det har vært for mange gode spiller som er skyflet avgårde derfra alt for tidlig/for billig de siste årene, og veldig mye rask som er kommet inn i stedet for. Kristian Thorstvedt, Ola Brynhildsen og Hugo Vetlesen er vel tre greie eksempler på det. De fikk under 6 mill til sammen for disse tre.

Odd er flaggskipet i en kommune med 57 000 mennesker og et fylke med 177 000 mennesker. Bærum er som Oslo, hvor «alle» er innflyttet og så godt som ingen bryr seg om der lokale laget. Odd har stort sett også langt mer folk på kampene sine.

Det er selvfølgelig synd for Stabæk at de ikke alltid klarer Ã¥ holde pÃ¥ spillerne sine, men med totalt 19 % videresalgsklausul pÃ¥ Vetlesen ble det vel ikke sÃ¥ ille likevel,  med cirka 15 mill inn. Utviklingspenger for Brynhildsen og Thorstvedt gir vel ogsÃ¥ 5-10 mill, som gjør at man klarer Ã¥ fortsette med toppfotballsatsingen i Bærum.
First is first, second is nothing

Miller

Quote from: pidre on February 28, 2024, 20:14:21 PMUten VAR ifjor, ville vi fått færre poeng.

Og det hadde jeg levd helt fint med når opplevelsen på stadion er bedre.

Jeg vil pipe uansett utfall av en VAR avgjørelse. Får vi omgjort en annullering til mål blir det piping fremfor jubel fra meg

Miller

Hovedårsaken min for å være mot VAR er at det fører til minst like mye diskusjon rundt avgjørelsene. Forskjellen er at nå diskuteres tolkningen av reglene ikke irritasjon over at det dømmes feil.

Jeg lever 100% fint med at en dommer gjør feil, de er mennesker som alle spillere som bommer på åpent mål eller slår en feilpasning.

Morkel

Quote from: fortune on February 29, 2024, 11:58:30 AMOdd er flaggskipet i en kommune med 57 000 mennesker og et fylke med 177 000 mennesker. Bærum er som Oslo, hvor «alle» er innflyttet og så godt som ingen bryr seg om der lokale laget. Odd har stort sett også langt mer folk på kampene sine.

Det bor 190 000 mennesker i Asker og Bærum. Blant disse er det nok 30-40 000 som sogner til områder som trekker mot Strømsgodset (typ Hurum og Røyken). Men Bærum er blant Norges største kommuner og har vært det i lang tid. De har også trukket fans fra Asker fordi det ikke er noen gode lag her. Bærum har alltid vært den største kommunen uten en stor by og er ikke som Stavanger/Sandnes som plutselig har fått stor tilflytning. Problemet deres er manglende identitet og historie. Stabæk blir ikke av alle sett på som et sted som representerer Bærum som en helhet (og Bærumspatriotismen er heller ikke så stor, man bryr seg mer om lokal tilhørighet). Stabæk blir et "bydelslag". Dette er nok ikke alt altså, men jeg tror det er en stor del av utfordringen deres.

andreas1989

February 29, 2024, 13:29:08 PM #36 Last Edit: February 29, 2024, 13:33:48 PM by andreas1989
Stabæk kunne nok mobilisert langt flere på kampene sine med et moderne stadion, de mener det selv iallfall.

Uansett så tror jeg det spiller inn at det i området der er mer konkurranse om hva som skal være "hovedsporten". Tennis, golf, hockey og bandy står vel alle ganske så sterkt der i forhold til "normalen" så det er ikke opplagt at alle velger fotball.

Morkel

Quote from: andreas1989 on February 29, 2024, 13:29:08 PMStabæk kunne nok mobilisert langt flere på kampene sine med et moderne stadion, de mener det selv iallfall.

Uansett så tror jeg det spiller inn at det i området der er mer konkurranse om hva som skal være "hovedsporten". Tennis, golf, hockey og bandy står vel alle ganske så sterkt der i forhold til "normalen" så det er ikke opplagt at alle velger fotball.

Alle jeg kjenner fra Bærum holder enten med engelske lag eller lag fra andre steder i Norge. Jeg har liten tro på at de kan mobilisere veldig mye mer med bedre stadion. Måten de kan mobilisere på er ved å ligge i toppen av norsk fotball. De har ingen historie og liten tilhørighet i nærområdet. Men i 2008 trakk de en del fans og det var fordi de vant. Da kommer medgangssupporterne ut av buskene også fra omliggende områder.

Superjack

Quote from: Lasaron on February 29, 2024, 10:43:40 AMNår det gjelder VAR-debatten, så er det viktig å være obs på følgende: Genuine VAR-tilhengere har et "argument" som egentlig bare er et triks. Og det trikset skal vi ikke gå på. Det er at de sier lignende ting som "Ja men VAR er kommet for å bli."

Jeg tror at mange tvilere faller for det trikset. Så her bør tvilerne våkne opp.




Jeg er genuint mot VAR, men bruker samtidig argumenter at VAR er kommet for å bli.

Mulig det er en liten mulighet å bli kvitt VAR i Norge, men det er kommet permanent i internasjonal fotball. Og jeg tror ikke Norsk fotball og dommere er tjent med å ikke følge den veien.

Det som jeg tror kan være en mulig kamp er å ta en diskusjon om hva VAR skal være, og utføres i Norge. Skal det være millimetermålinger på offside og å se på tvilsomme hendelser 5-6 trekk før en scoring, eller et verktøy for å ta ut stygge hendelser, straffeavgjørelser osv?

Usikker på at det er rett å se til Sverige. Der er publikum ganske uinteressert i internasjonale forhold, og kvaliteten på ligaen generelt er på vei nedover.
Brannsupporter.

Erlend

Min tanke er at terskelen for VAR-inngripen bør heves.  BÃ¥de med tanke pÃ¥ hvor stor feilen skal være (det stÃ¥r vel i VAR sitt "reglement" at feilen skal være "clear and obvious" for inngripen) og at det skal være relativt tydelig pÃ¥ videobildene hva som skjedde ute pÃ¥ banen.

Å annullere en scoring i ettertid fordi noen kanskje vant en ball ved å gå litt tøft inn i ryggen på forsvareren? Nei
Annullere mål for offside som skjer på 16-meteren der beste kameravinkel er fra midt på hovedtribunen? Nei
Gi straffe når man må ha 20 repriser fra 4 forskjellige vinkler i slow motion for å avgjøre om han tok mann eller ball først? Nei

Få luket ut feil som for eksempel TIL-spilleren som ble avblåst for offside i cupen når han sto metervis inne på egen halvdel? JA
Rødt kort for taklinger med knotter først og mye energi? Ja
Få bukt med spisser (og i RBK sitt tilfelle venstrebacker) som filmer ved å drastisk øke risikoen for at de får gult kort for filming istedenfor straffe? JA

Leffen

Quote from: Erlend on February 29, 2024, 15:07:54 PMMin tanke er at terskelen for VAR-inngripen bør heves.  BÃ¥de med tanke pÃ¥ hvor stor feilen skal være (det stÃ¥r vel i VAR sitt "reglement" at feilen skal være "clear and obvious" for inngripen) og at det skal være relativt tydelig pÃ¥ videobildene hva som skjedde ute pÃ¥ banen.


Problemet med dette er jo at det blir en evigvarende debatt, uansett hvor du velger å sette listen. En fotballkamp er ikke, og kommer aldri til å bli, eksakt vitenskap.

Erlend

Quote from: Leffen on February 29, 2024, 15:13:38 PM
Quote from: Erlend on February 29, 2024, 15:07:54 PMMin tanke er at terskelen for VAR-inngripen bør heves.  BÃ¥de med tanke pÃ¥ hvor stor feilen skal være (det stÃ¥r vel i VAR sitt "reglement" at feilen skal være "clear and obvious" for inngripen) og at det skal være relativt tydelig pÃ¥ videobildene hva som skjedde ute pÃ¥ banen.


Problemet med dette er jo at det blir en evigvarende debatt, uansett hvor du velger å sette listen. En fotballkamp er ikke, og kommer aldri til å bli, eksakt vitenskap.

Men debatten blir jo ikke noe mindre evigvarende uten VAR, og med god VAR (som altså ikke er det vi hadde i Norge i 2023) blir det flere riktige avgjørelser.

Men men, man får stemme på årsmøtet de som skal, så skal jeg i demokratiets ånd stille meg bak det man kommer frem til der

Superjack

Nydelig å gå til årsmøtet der den mest kontroversielle saken er for eller mot VAR.

Brannsupporter.

krakra

Tror ikke det er kommentert, men ser at Skard bestemte seg for å ta to år til og at valgkomiteen innstiller på et uendret styre.

Lasaron

Jeg så det. I utgangspunktet tenker jeg det er greit med minst én fornying, altså at det er et sunt prinsipp, men dette styret ser jo ut til å ha gjort en god jobb.
Tren på langskudd

Leffen

Quote from: Superjack on February 29, 2024, 21:34:39 PMNydelig å gå til årsmøtet der den mest kontroversielle saken er for eller mot VAR.



Veldig sant. Men fortsatt alt for få medlemmer i klubben i forhold til antall supportere. Så viktig at folk melder seg inn, kommer nok større saker på de neste årsmøtene!

Finfin respons

Takk for oppmerksomheten:

VAR dreper spontaniteten på tribunen. Den tilfredstiller kanskje en TV-reprise-mentalitet hos uengasjerte tv-tittere. Og for dem som elsker rettferdighet mer enn gleden over den italienske kunsten å filme (som nå er blitt nesten umulig), så tikker VAR vel av på noen bokser.

For min del, som elsker sjarmen av å hate en motspiller som prøver seg på sleipe triks, så er hatet nå eliminert, og livet er blitt tommere og gråere. Lidenskapen og raseriet er byttet ut med passiv venting på reprisemenneskene i en bu.

Men i tillegg byr VAR uansett på følgende problem som ikke vil kunne forsvinne. La meg gi et enkelt eksempel:

I hele 2023, ved innføringen av VAR, ble dømmingen merkbart dÃ¥rligere og mer passiv. 

Det var forferdelig å bivåne og det var ikke bra for dommerstanden. VAR blir og vil forbli en hvilepute uansett type forseelse man vedtar skal dekkes av VAR. Ideen om å påvirke VAR-instruksene kan ikke endre denne passiviserende dømme-mentaliteten.

Til slutt: Spørsmålet om VAR er som gress eller kunstgress. Bare det ene er genuint og ekte fotball.

Beskytt sporten. Stem ER!
Takk for oppmerksomheten.
Kanskje.

Lasaron

Forslaget om å få vekk VAR falt også i Molde.

Fordi avtaler...blablabla...NFF...blablabla...NTF....blablabla....må gi det tid....blablabla...

Det er tydelig at informasjonspakken fra høyeste hold har god virkning. Og svært mange tvilere, lener seg mye heller på et styre og administrasjon i klubben, enn på bermen (supportere).
Tren på langskudd

ostraume

Jeg synes ikke det er så nyttig å idiotforklare de som stemmer for en forbedring heller enn en avvikling av VAR.

I sin essens så er spørsmålet hva som er viktigst av litt mer rett dømming vs det du taper i spontanitet.

Begge sider vil profitere på å innse at det ikke er noen fasit på det svaret.
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

Lasaron

Jeg innser at det ikke er noen fasit. Jeg kjemper for det jeg tror er riktig, og som er viktigst for meg. VAR gjør at mål blir litt mindre gøy, dermed blir det å gå på kamper litt mindre gøy. Dermed blir viljen til å betale for TV2 Play litt mindre. Etc.
Tren på langskudd

Go Up