• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Brann i Europa 2024

Started by Superjack, December 09, 2023, 14:09:31 PM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

Superjack

December 09, 2023, 14:09:31 PM Last Edit: December 09, 2023, 14:13:41 PM by Superjack Reason: g
Startet Europatråd for Brann 2024

Om det blir Europaliga eller Conference league kvallik avklares av dagens cupfinale.

Vinner Glimt går Brann inn i Q-1 til Europa league.
Men siden det er mange lag som kjemper om samme europaplassene i forskjellige ligaer, samt at noen av disse også kan risikere å kvalifisere dobbelt kan komme Brann inn så sent som en Q-3 for Europaliga. Og dermed garantert en playoff på Stadion neste år også. Siden utslag i Q-3 i EL gir sjanse i Conference league playoff.

Og som en liten kuriositet. Den elendige 2019 prestasjonen i Europa har kostet Brann en kvalifisering til 2024 Champions league kvallik. En seier hjemme mot Shamrock, eller en iavgjort borte ville vært nok til at Norge hadde fått 2 plasser til 24/25 sesongen. Om jeg har forstått det rett.

Ellers verd å merke seg:
Finalen EL 2025: San Mamés Stadium i, Bilbao
Finalen CL 2025: Stadion Wrocław 28.5



Brannsupporter.

ostraume

San Mames og Bilbao! Sykt fet by og stadion.
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

Falkman

Hvor er det egentlig å tjene på EL vs Conference hvis man ikke kommer seg til et gruppespill?

Hickok

Quote from: Falkman on December 09, 2023, 14:52:42 PMHvor er det egentlig å tjene på EL vs Conference hvis man ikke kommer seg til et gruppespill?

Taper en i EL kval, så får man en ny sjanse i UCL. Med andre ord er en garantert minst 4 kamper på den måten. 

Henrik9

Quote from: Superjack on December 09, 2023, 14:09:31 PMStartet Europatråd for Brann 2024

Om det blir Europaliga eller Conference league kvallik avklares av dagens cupfinale.

Vinner Glimt går Brann inn i Q-1 til Europa league.
Men siden det er mange lag som kjemper om samme europaplassene i forskjellige ligaer, samt at noen av disse også kan risikere å kvalifisere dobbelt kan komme Brann inn så sent som en Q-3 for Europaliga. Og dermed garantert en playoff på Stadion neste år også. Siden utslag i Q-3 i EL gir sjanse i Conference league playoff.

Og som en liten kuriositet. Den elendige 2019 prestasjonen i Europa har kostet Brann en kvalifisering til 2024 Champions league kvallik. En seier hjemme mot Shamrock, eller en iavgjort borte ville vært nok til at Norge hadde fått 2 plasser til 24/25 sesongen. Om jeg har forstått det rett.

Ellers verd å merke seg:
Finalen EL 2025: San Mamés Stadium i, Bilbao
Finalen CL 2025: Stadion Wrocław 28.5





Takk for info. Har prøvd å følge litt med på dette, men skjønner at det er så mange variabler at det er vanskelig å se noe sikkert. Men jeg oppfatter posten din sånn at det ikke er noe scenario hvor Brann vil komme inn så sent i EL at tap der bringer oss direkte til ecl gruppespill?

Hickok

Vinner B/G så kommer, som nevnt over, Brann inn i Q1 i EL. Det som kan skape endringer er hovedsaklig om vinner av UECL også kvalifiserer for CL. I så fall hopper Brann, som første reserve, opp til Q3 i EL. Da begynner det brått å se veldig lyst ut i forhold til å komme til et gruppespill. Akkurat nå er det nok Aston Villa og Atalanta som gir oss best mulighet for at dette kan skje.

vekkreist

Jaja.. Conference L....

Etter en tabbe mål! :(

Surt

Nixon

At Viking ikke får med seg noe veier opp i stor grad.
https://datesnow.life"]Actual Women[/URL]

Belfort


Hickok

Da er i hvert fall det avklart. Det blir Q2 i UECL.

Superjack

I en sesong med VAR fiasko.  Var ikke den siste situasjonen i feltet en klink straffe med holdingen?

Og Molde spiller Rævva fotball
Brannsupporter.

Superjack

Quote from: Nixon on December 09, 2023, 18:05:43 PMAt Viking ikke får med seg noe veier opp i stor grad.

Overhodet ikke for min del. Brann suksess og muligheter er så vesentlig mye viktigere enn å ikke unne andre noe.
Brannsupporter.

ostraume

Quote from: Superjack on December 09, 2023, 18:07:16 PMI en sesong med VAR fiasko.  Var ikke den siste situasjonen i feltet en klink straffe med holdingen?

Og Molde spiller Rævva fotball

Klink straffe. Elendig dommer.
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

Billy Elliott

For en fadese.

Jeg gidder ikke høre flere klager på at VAR tar for mye tid. Nå er de jo blitt så redd for dette at de ikke tør å blande seg i åpenbare straffer en gang. Den avgjørelsen der kan ha kostet oss fryktelig mange millioner.
- You always get what you deserve.

Bill Elliott, Brann-trener 1974-1978

Superjack

Forskjell på å dømme på en klink straffe som er lett å se på video i forhold til en millimeteravgjørelse på offside der det kjøres i minutter uten å se klart. Men VAR er fiasko og dommeren var elendig.
Brannsupporter.

krakra

Andre sesongen på rad at ingen av de eksterne resultatene hjelper oss til EL. Også typisk at cupen gir EL året etter at vi vant den. Men vi hadde neppe kommet oss til gruppespillet i EL uansett, så hvis vi kommer oss til ECL neste år så har det ikke så mye å si. EL er først og fremst en kortere vei inn dit.

ostraume

På det positive siden:

Molde mye mer sannsynlig til å bygge nasjonskoeffisienten. Den blir viktig for oss dersom vi fortsetter å være i toppen noen år til nå.

Og selvfølgelig: Viking satser ørten millioner i sommer og flopper totalt.
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

opplett

Sykt at det ikke ble straffe.

Når det er sagt, det er bare å fokusere på Conference League.
Norling skryter likevel av oppholdet i Norge . - Menneskene i Brann var fantastiske. Klubben var vakker som s****.

Superjack

Egentlig godt gjort at den kampen jeg blir mest oppgitt over dømmingen av i 2023 sesongen er en kamp der Brann ikke spiller.

Ja. Brann må uansett bare fokusere på egne prestasjoner i veien videre også.

Og så bør NFF se på seg selv i forholdt til sine prestasjoner, både arrangementer og dømming.

Brannsupporter.

vekkreist

Hva var greien med viking igjen?

Er det altså slik at om Brann hadde tatt EL kvalik plassen, så hadde viking fått Conf. L plassen?

Eivind

Quote from: Nixon on December 09, 2023, 18:05:43 PMAt Viking ikke får med seg noe veier opp i stor grad.

Fatter ikke at det veier opp noe som helst. Driter 100-0 i Viking og hvilke muligheter de får. Men at vi gikk glipp av en gedigen mulighet smerter dypt.

vekkreist

Tror ikke du vi har større sjanse å komme inn i gruppespillet til Conference L enn til EL?

Mer overkommelige motstandere osv..

*Prøver å se det positive i det hele* ;)

opplett

Quote from: vekkreist on December 09, 2023, 19:18:01 PMHva var greien med viking igjen?

Er det altså slik at om Brann hadde tatt EL kvalik plassen, så hadde viking fått Conf. L plassen?

Stemmer. Det hadde blitt dominoeffekt nedover til Viking.
Norling skryter likevel av oppholdet i Norge . - Menneskene i Brann var fantastiske. Klubben var vakker som s****.

Eivind

Quote from: vekkreist on December 09, 2023, 19:20:25 PMTror ikke du vi har større sjanse å komme inn i gruppespillet til Conference L enn til EL?

Mer overkommelige motstandere osv..

*Prøver å se det positive i det hele* ;)

Ryker man ut av Europaleague får man vel uansett sjansen i Conference-kvalikk? Altså hadde Glimtseier gitt oss dobbel mulighet for et gruppespill neste år. Nå er veien mye vanskeligere.

ostraume

Vanskeligere, ja. Men useedet inn i Europa League ville trolig blitt for tøft uansett så trenger ikke ha såå mye å si?
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

vekkreist

Ja er enig der.

Tror ikke vi hadde hatt veldig store sjanser for å komme videre i EL.

Og. Ikke minst. Så hadde belastingen for spillerene blitt større dersom man spiller kvalik i El, ryker ut, og må ta kvalik i Conf L ..

Vi har jo ikke verdenes bredeste troppp

Supertzar

Quote from: opplett on December 09, 2023, 18:57:49 PMSykt at det ikke ble straffe.

Når det er sagt, det er bare å fokusere på Conference League.

Må nesten vere ei av dei klaraste straffene denne sesongen.

https://twitter.com/iamwiese/status/1733538272977048053?t=W9cWDRDjsC6g7YcUsmW5Ag&s=19

Supertzar

Quote from: vekkreist on December 09, 2023, 19:40:43 PMJa er enig der.

Tror ikke vi hadde hatt veldig store sjanser for å komme videre i EL.

Og. Ikke minst. Så hadde belastingen for spillerene blitt større dersom man spiller kvalik i El, ryker ut, og må ta kvalik i Conf L ..

Vi har jo ikke verdenes bredeste troppp

Jo, men det er også nokre utfall i andre ligaer i 2023/24 som kunne gjort at Brann hoppa inn i EL Q3 og ikkje Q1. Var 4-5 forskjellige scenario som kunne slå til. Då hadde ein plutseleg trengt å vinne 1 dobbeltoppgjer for gruppespel. Vinn ein Q3 i EL er ein garantert gruppespel i Conference.

pidre

Quote from: ostraume on December 09, 2023, 18:50:03 PMPå det positive siden:

Molde mye mer sannsynlig til å bygge nasjonskoeffisienten. Den blir viktig for oss dersom vi fortsetter å være i toppen noen år til nå.

Ja nettopp, om vi holder oss i toppen, kan dette likevel gagne oss.
Saludar a los monos!

Superjack

December 09, 2023, 20:12:16 PM #29 Last Edit: December 09, 2023, 20:14:24 PM by Superjack
Dette skulle være Brann i Europatråd, og det blir det jo.

Men den mangelen på VAR i den straffesituasjonen kan jo fyre St.hansbål under alle konspirasjonsteorier om at NFF ønsker Molde i Europa.

Det tror jeg ikke er tilfelle, men at VAR gjengen driter seg loddrett topper jo hvor elendig det der har fungert i hele år.
Skulle bli bedre sa noen.

Det skikkelig positive i dag hverken Molde eller Glimt er uslåelig. Tror Brann hadde kjørt over begge lagene i dag. Så får vi kjøre mot en CL plass i 2025 i 2024 sesongen. Med Brannfotball
Brannsupporter.

Corran

Det var ikke lov å bruke VAR i den situasjonen for dommeren blåste av kampen rett etterpå slik at kampen var ferdig og VAR kan ikke gå inn etter kampslutt.
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Pete05

Får de som ønsker å planlegge...

Conference League kvalifisering:
Nummer 2 og 3 i serien som ble hhv Brann og Tromsø kommer inn i den 2.kvalifiseringsrunden.
Spilledatoer: 25.juli og 1.august.

krakra

Det er elendig dømt da. Når det er 1-0 og 20 sekunder igjen av kampen og noen rives ned i feltet så er det jo bare å dømme straffe og la VAR ta det hvis det er feil.

Jeg syns forresten det kjeftes for mye på VAR etter disse dommertabbene og for lite på dommerne som begår dem. VAR er ingen substitutt for kompetente dommere (ennå) og denne dommertabben er inkompetent. Man kan ikke la dommeren slippe unna bare fordi «VAR burde tatt det».

Nixon

Quote from: Corran on December 09, 2023, 22:37:44 PMDet var ikke lov å bruke VAR i den situasjonen for dommeren blåste av kampen rett etterpå slik at kampen var ferdig og VAR kan ikke gå inn etter kampslutt.

Det skal visstnok være mulig for VAR å gripe inn etter kampslutt. Det har skjedd før.
https://datesnow.life"]Actual Women[/URL]

Sint balle

Klink straffe, eneste klarere straffen i år er jo den Molde skulle hatt mot nettopp Glimt når de tapte 3-1.

Da var Erling Moe hysterisk, nå er han helt uvitende og sier at dommeren gjorde sikkert rett.

Pinlig på så mange plan

Hickok

Quote from: Nixon on December 10, 2023, 08:23:24 AM
Quote from: Corran on December 09, 2023, 22:37:44 PMDet var ikke lov å bruke VAR i den situasjonen for dommeren blåste av kampen rett etterpå slik at kampen var ferdig og VAR kan ikke gå inn etter kampslutt.

Det skal visstnok være mulig for VAR å gripe inn etter kampslutt. Det har skjedd før.

De må jo kunne gi dommeren beskjed om at den situasjonen må sees på, slik at han må la kampen gå videre. Ellers er det helt meningsløst.

andreas1989

Quote from: ostraume on December 09, 2023, 19:33:57 PMVanskeligere, ja. Men useedet inn i Europa League ville trolig blitt for tøft uansett så trenger ikke ha såå mye å si?

Vi ville vel vært garantert minimum play-off til conference? Så det ville hatt ganske mye å si vil jeg påstå.

Det eneste positive i dette er jo Viking, det er på grensen til hysterisk. 

Corran

Quote from: Nixon on December 10, 2023, 08:23:24 AM
Quote from: Corran on December 09, 2023, 22:37:44 PMDet var ikke lov å bruke VAR i den situasjonen for dommeren blåste av kampen rett etterpå slik at kampen var ferdig og VAR kan ikke gå inn etter kampslutt.

Det skal visstnok være mulig for VAR å gripe inn etter kampslutt. Det har skjedd før.
Var i alle fall det de sa på NRK
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

ostraume

Quote from: krakra on December 09, 2023, 22:51:18 PMDet er elendig dømt da. Når det er 1-0 og 20 sekunder igjen av kampen og noen rives ned i feltet så er det jo bare å dømme straffe og la VAR ta det hvis det er feil.

Jeg syns forresten det kjeftes for mye på VAR etter disse dommertabbene og for lite på dommerne som begår dem. VAR er ingen substitutt for kompetente dommere (ennå) og denne dommertabben er inkompetent. Man kan ikke la dommeren slippe unna bare fordi «VAR burde tatt det».

Godt poeng. Jeg kan skjønne at VAR-rommet sliter med å agere raskt nok der. Dommeren står veldig bra plassert, og markerer tydelig på "ikke straffe", og blåser av rett etterpå. Det er så latterlig dårlig dømt. Dette med holding i feltet kan være vrient, men når drakten står ut på den måten, da blir det jo stort sett alltid straffe.
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

stigh

Fikk Molde ELC plass pga vinner av cup?

Lasaron

Tren på langskudd

Pete05

I 2024 kommer de første kampene så tidlig at dersom vi skal ha med spillere i de kampene må de inn i vinter vinduet.

Selger vi spillere som i år kommer vi veldig dårlig ut. Og siden det er sommervinduet som kan være aktuelt for flere spillere ut så håper jeg avd Sport tar høyde for det.

ostraume

For de som ikke måtte ha fått det med seg så ligger denne 5-årskoeffisienten her: https://www.uefa.com/nationalassociations/uefarankings/country/#/yr/2024

Gode muligheter for topp15 fremover her.
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

Hickok

Gårsdagen var dog en krisedag, de Israel nesten tok oss igjen. Nå har vi begge to lag videre, så trekningen avgjør det meste om hvem som blir nr.15. B/G har vel omtrent 50/50 for å få overkommelig motstand i kvalik'en, mens for Molde er sjansen mer 35/65 så vidt jeg kan vurdere det. I praksis har Norge en uavgjort å gå på.

andreas1989

March 15, 2024, 07:15:26 AM #44 Last Edit: March 15, 2024, 07:26:03 AM by andreas1989
Aftenposten skriver at gårsdagens Maccabi Tel Aviv tap gjør at Norge er sikret 2 plasser i Champions League kvaliken kommende sesong.

Quote from: Aftenposten1 plass i Champions League playoff (siste kvalifiseringsrunde)
1 plass i Champions League andre kvalifiseringsrunde
1 plass i Europa League-kvalikens tredje runde.
2 plasser i Conference League-kvaliken.

Så til helgens dummeste spørsmål. Er det da Brann med sin 2 plass fra seriespillet i 2023 som får CL kvalikk eller blir det cupmester Molde?

Lasaron

Vi kan fortsatt havne på 15. plass på rankingen. Da får vi to plasser i CL andre kvalik, ellers likt.

Det er nok neste sesong, men det har betydning for hva vi får utav denne sesongen. Nå er 4. plass garantert Europa. 5. plass kan også gi Europa om cupmester også kommer på topp 4. Ja, og så vil vel 3. plass gi minimum to dobbeltkamper i Europa.
Tren på langskudd

Superjack

Det er for Europa sesongen 25/26. Altså vil det gjelde for 24 sesongen i ES.

Om jeg leser dette rett så er det vel nå slik at Norge får 5 lag i Europa fra årets sesong her i Norge. 1.-4. plass, samt cupvinner.

Norge er garantert minst 15. plass på rankingen etter årets Ecup. Som gir 5 lag, der to får CL kvallik. Men sannsynligheten for 14. plass på rankingen er stor, og dette er konsekvensene ved de to plasseringene, klippet fra X (footcalc )

14. plass (anslår 90%):
1x 🔵#UCL playoff
1x 🔵#UCL Q2
1x 🟠#UEL Q3 (cup)
2x 🟢#UECL Q2

15. plass (anslår 10%):
2x 🔵#UCL Q2
1x 🟠#UEL Q3 (cup)
2x 🟢#UECL Q2

Israel som var nærmest å gå forbi har ikke flere lag med i Europa.
Hellas på 16. plass har 1 lag igjen, men som eneste lag igjen fra Hellas må de stort sett vinne alle kampene frem til finale for å gå forbi Norge.

Brannsupporter.

andreas1989

Riktig, det var det jeg også trodde, men ble nok forrvirret når Aftenposten skrev kommende sesong som jeg oppfattet som i kommende sesong i europa.

Så status for Brann i 2024 er altså fortsatt 2 kvalikrunde i confrence?

Superjack

Quote from: andreas1989 on March 15, 2024, 07:56:26 AMRiktig, det var det jeg også trodde, men ble nok forrvirret når Aftenposten skrev kommende sesong som jeg oppfattet som i kommende sesong i europa.

Så status for Brann i 2024 er altså fortsatt 2 kvalikrunde i confrence?

Riktig.
For koeffisientpoeng osv så bare sjekk footcalc. Norske fotballjournalister er elendige på  dette.

Brannsupporter.

andreas1989

Ja det artige er jo at artikkelen refererer til nettopp footcalc, likevel er det lett å bli forvirret.

Uansett en fordel at Glimt ikke får gå rett til CL playoff, men må bruke ressurser på å kvalifisere seg fra 2 kvalikrunde.

Go Up