• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Overgangsvinduet vinteren 2023/2024

Started by Lasaron, September 03, 2023, 09:22:40 AM

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

Go Down

andreas1989

January 19, 2024, 23:23:36 PM #1450 Last Edit: January 19, 2024, 23:28:04 PM by andreas1989
Kan ikke sammenlikne Brann 2024 med Glimt 2019 eller 2020? Javel? Fordi Brann 2024 har en for gammel og for stor stall sammenliknet med de Glimt utgavene da eller? Slår du sammen Glimt 19/20 er totalsummen på inn/ut hos Glimt ganske så sammenliknbart med det Brann har bedrevet i 2023.

Og hvem her inne er det som tror at enhver spiller med riktig dialekt skal bli en verdensstjerne? Kan du komme med et konkret eksempel? Er vi idioter fordi vi har tro på at vi kan selge spillere i fremtiden dersom de får spille og utvikle seg?

Pete05

Quote from: andreas1989 on January 19, 2024, 23:23:36 PMKan ikke sammenlikne Brann 2024 med Glimt 2019 eller 2020? Javel? Fordi Brann 2024 har en for gammel og for stor stall sammenliknet med de Glimt utgavene da eller? Slår du sammen Glimt 19/20 er totalsummen på inn/ut hos Glimt ganske så sammenliknbart med det Brann har bedrevet i 2023.

Og hvem her inne er det som tror at enhver spiller med riktig dialekt skal bli en verdensstjerne? Kan du komme med et konkret eksempel? Er vi idioter fordi vi har tro på at vi kan selge spillere i fremtiden dersom de får spille og utvikle seg?

Hvis du ikke spiller i Europa så må du selge spillere før de er 20 år - med minimalt bidrag sportslig. Spiller man i Europa så mangedobler prisen seg.

Her inne klager mange over at unge spillere under 20 ikke fÃ¥r spille, enten fra start eller ved innhopp. Du mener altsÃ¥ at de som ser hver trening ikke er god nok til Ã¥ vurdere om de har riktig nivÃ¥ for Ã¥ slippe til? Det er konstant klaging pÃ¥ at spillere langt under 20 Ã¥r ikle fÃ¥r spilletid. Kan det være at de ikke er i nærheten av Ã¥ være gode nok? At ett og annet innhopp eller start blir hauset opp  her eller i media skal være mer kvalifisert enn trener som ser dem hver dag?

Det som egentlig sies er at Horneland og trenerteamet er så udugelig at de burde byttes ut siden de ikke evner å se alle kvaliteter ved alle våre talenter.

Her blir spillere i sin beste alder omtalt som gamle og utdaterte mens enhver ung spiller er fantastisk og trener idiot som ikke bruker dem.

Takk og lov at dette er er forum og ekkokammer fra noen få. Leser man på andre forum så finnes det mange innspill på samme tema men med ganske mye mer realisme.

andreas1989

Tror du må begynne å lese mer mellom linjene om det er oppfattelsen din at det er et flertall her inne som forventer at vi skal stille med et halvt lag i junioralder fra start. Det mange forventer er at vi ikke fyller opp stallen med spillere som vi ikke kan selge videre som kan stå i veien for de yngre spillerne som vi kan selge videre. Det er så enkelt som det.

Og vi kan ikke selge spillere over 20 år dersom vi ikke spiller i europa? Vi solgte vel 2 senest i sommer?

Vet ikke hvile forum du frekventerer, men for å være helt ærlig så er det jo ikke mye realisme i det du selv skriver, den benekter jo du nærmest.

Pete05

Quote from: Pete05 on January 19, 2024, 23:37:49 PM
Quote from: andreas1989 on January 19, 2024, 23:23:36 PMKan ikke sammenlikne Brann 2024 med Glimt 2019 eller 2020? Javel? Fordi Brann 2024 har en for gammel og for stor stall sammenliknet med de Glimt utgavene da eller? Slår du sammen Glimt 19/20 er totalsummen på inn/ut hos Glimt ganske så sammenliknbart med det Brann har bedrevet i 2023.

Og hvem her inne er det som tror at enhver spiller med riktig dialekt skal bli en verdensstjerne? Kan du komme med et konkret eksempel? Er vi idioter fordi vi har tro på at vi kan selge spillere i fremtiden dersom de får spille og utvikle seg?

Hvis du ikke spiller i Europa så må du selge spillere før de er 20 år - med minimalt bidrag sportslig. Spiller man i Europa så mangedobler prisen seg.

Her inne klager mange over at unge spillere under 20 ikke fÃ¥r spille, enten fra start eller ved innhopp. Du mener altsÃ¥ at de som ser hver trening ikke er god nok til Ã¥ vurdere om de har riktig nivÃ¥ for Ã¥ slippe til? Det er konstant klaging pÃ¥ at spillere langt under 20 Ã¥r ikle fÃ¥r spilletid. Kan det være at de ikke er i nærheten av Ã¥ være gode nok? At ett og annet innhopp eller start blir hauset opp  her eller i media skal være mer kvalifisert enn trener som ser dem hver dag?

Det som egentlig sies er at Horneland og trenerteamet er så udugelig at de burde byttes ut siden de ikke evner å se alle kvaliteter ved alle våre talenter.

Her blir spillere i sin beste alder omtalt som gamle og utdaterte mens enhver ung spiller er fantastisk og trener idiot som ikke bruker dem.

Takk og lov at dette er er forum og ekkokammer fra noen få. Leser man på andre forum så finnes det mange innspill på samme tema men med ganske mye mer realisme.

te author=andreas1989 link=msg=612910 date=1705704513]
Tror du må begynne å lese mer mellom linjene om det er oppfattelsen din at det er et flertall her inne som forventer at vi skal stille med et halvt lag i junioralder fra start. Det mange forventer er at vi ikke fyller opp stallen med spillere som vi ikke kan selge videre som kan stå i veien for de yngre spillerne som vi kan selge videre. Det er så enkelt som det.

Og vi kan ikke selge spillere over 20 år dersom vi ikke spiller i europa? Vi solgte vel 2 senest i sommer?

Vet ikke hvile forum du frekventerer, men for å være helt ærlig så er det jo ikke mye realisme i det du selv skriver, den benekter jo du nærmest.

[/quote]

Så fortell meg gjerne hvor jeg tar feil og på hvilke punkter du mener at klubben kommer bedre ut? Alle er enig om at unge spillere er fantastisk når de kan selges for mange penger. Og at de må slippe til når de er gode nok. Men klubben og laget må prestere med de på banen. Da må totalen være solid og de som slippes til på et riktig nivå.

Selvfølgelig kan du selge spillere over 20 år men forskjellen er enorm om du presterer i Europa eller ikke. Hvis vi ikke deltar der må vi sørge for lavere pris men høyere prosent ved videresalg - Stabæk modellen. Så er det ikke sikkert den er så gal rent økonomisk men sportslig veldig lite spennende.

Gulløl

January 19, 2024, 23:56:51 PM #1454 Last Edit: January 20, 2024, 00:10:37 AM by Gulløl
Nyhet, enda ikke i norsk media.
Brann viser interesse for å hente den 23 år gamle høyrebacken Luis Görlich fra Eredivisie-opprykkslaget PEC Zwolle. Brann konkurrerer om spilleren med Hansa Rostock. Kontrakten hans går ut 30. juni i år.
https://www.kicker.de/goerlich-ein-thema-in-rostock-4000000055804/transfermeldung

https://www.liga-zwei.de/hansa-rostock-mit-luis-goerlich-schon-der-naechste-neue-im-visier/

Om spilleren på Wikipedia:
https://en.wikipedia.org/wiki/Luis_G%C3%B6rlich
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

andreas1989

January 20, 2024, 00:07:40 AM #1455 Last Edit: January 20, 2024, 00:22:05 AM by andreas1989
QuoteSå fortell meg gjerne hvor jeg tar feil og på hvilke punkter du mener at klubben kommer bedre ut? Alle er enig om at unge spillere er fantastisk når de kan selges for mange penger. Og at de må slippe til når de er gode nok. Men klubben og laget må prestere med de på banen. Da må totalen være solid og de som slippes til på et riktig nivå.

Selvfølgelig kan du selge spillere over 20 år men forskjellen er enorm om du presterer i Europa eller ikke. Hvis vi ikke deltar der må vi sørge for lavere pris men høyere prosent ved videresalg - Stabæk modellen. Så er det ikke sikkert den er så gal rent økonomisk men sportslig veldig lite spennende.

Altså beskyldningene du kommer med mot andre på forumet og betraktningene dine generelt henger jo ikke på grep, så du tar vel feil i det meste?

Du starter med å påstå at vi ikke kan selge spillere over 20 år noe vi beviselig gjorde senest sist sommer. I tillegg mener du at folk her inne er naive som tror at de samme spillerne du skal selge, altså de under 20 år er gode nok til å spille. I samme slengen påstår du at vi ikke kan selge spillere når vi ikke spiller i europa, noe vi også gjorde sist sommer og skal gjøre igjen til sommeren. Eller skal vi legge ned klubben siden vi røk i playoffen som nyopprykket sist sesong? Og dersom disse unge spillerne skal få sjansen, så må de nettopp det få sjansen og ikke Tore potet for å dra et konkret eksempel. Du hevder forskjellen er enorm på pris om vi spiller i Europa eller ikke? Det kan være og det var mange som mente at Wolfe ble solgt for tidlig men samtidig må vi starte en plass. Glimt solgte også spillere over 21 år uten å spille i europa, de måtte også begynne en plass men det benekter du kanskje?

Du påstår at her inne hauses ethvert talent opp i skyene samtidig som Horneland får gjennomgå for omtrent alt han gjør. Det er noe av det dummeste jeg har lest. Hvem er det som hauses opp egentlig? Og det eneste Horneland får kritikk for er at han ikke gir talentene nok muligheter og det med det rette. Men Horneland er trener og en trener tenker alltid kortsiktig, det er jobben deres. Klubben må og skal tenke langsiktig og det skal treneren forholde seg til.



krakra

January 20, 2024, 00:10:42 AM #1456 Last Edit: January 20, 2024, 00:12:13 AM by krakra
Vi fikk 30 millioner for Wolfe, i en av de minst verdifulle posisjonene på banen, uten ecup. Det er mye penger å hente på unge spillere. Slår Kniklas gjennom i år får vi fort over 50 mill for ham

andreas1989

Quote from: Gulløl on January 19, 2024, 23:56:51 PMNyhet, enda ikke i norsk media.
Brann viser interesse for å hente den 23 år gamle høyrebacken Luis Görlich fra Eredivisie-opprykkslaget PEC Zwolle. Brann konkurrerer om spilleren med Hansa Rostock. Kontrakten hans går ut 30. juni i år.
https://www.kicker.de/goerlich-ein-thema-in-rostock-4000000055804/transfermeldung

https://www.liga-zwei.de/hansa-rostock-mit-luis-goerlich-schon-der-naechste-neue-im-visier/

Om spilleren på Wikipedia:
https://en.wikipedia.org/wiki/Luis_G%C3%B6rlich

Gøy med sånne rykter, Per-Ove tilbake på eurotokt? Men hadde Horneland Tysk på skolen?

Lot google oversette artikkelen fra Liga-Zwei. Litt tranfernytt fra Rostock, men det kommer ikke frem noe om hvorfor tyskeren ikke har vært på banen for Zwolle denne sesongen.

QuoteEtter de første ryktene skjedde ting ganske raskt i går, torsdag. Med Hansa Rostock: Med den islandske landslagsspilleren Sveinn Aron Gudjohnsen, som kommer fra den svenske førstedivisjonsklubben IF Elfsborg og angivelig koster en avgift i det lave sekssifrede området, har Hansa Rostock presentert sin første vintersignering.

Mens 25-åringen trener med sine nye kolleger for første gang denne fredagen og allerede kan være med i troppen til bortekampen på 1. FC Nürnberg på lørdag, fortsetter sportsdirektør Kristian Walters jakt på ytterligere forsterkninger. Når spissen du leter etter er funnet, er det nå et tillegg til høyre forsvar og defensiv midtbane på agendaen i henhold til de velkjente simuleringsspillene.

Og det er i hvert fall allerede en konkret kandidat til stillingen som høyreback. Som kicker.de rapporterer, regnes Luis Görlich som den neste nysigneringen for Kogge. 23-åringen ble trent i blant annet Karlsruher SC og TSG 1899 Hoffenheim, og gjorde tre opptredener i 3. ligaen for Eintracht Braunschweig i 2021/22.

Kontrakten hos PEC Zwolle utløper
Görlich flyttet deretter til PEC Zwolle og spilte i 19 opptredener, for det meste som høyrebanespiller foran en tremannskjede i andrelags Keuken Kampioen Divisie, sin rolle i opprykk til Eredivisie med fire mål og fire assists. I inneværende sesong spiller imidlertid Görlich praktisk talt ingen rolle og er fortsatt ute av spill.

Derfor er nok et farvel til Zwolle nært forestående, med Hansa og norske førstedivisjonsklubben Brann Bergen som også vurderes som interessert. Fordi Görlich stort sett er utelatt fra sin nåværende klubb og kun har kontrakt frem til 30. juni, vil det neppe være en overgangssum. Fra et økonomisk synspunkt vil derfor risikoen for en forpliktelse være begrenset. Hvorvidt Görlich ville være i stand til å ta Hansa videre sportslig gjenstår å se, ikke minst på grunn av manglende kamptrening på en stund.

andreas1989

January 20, 2024, 00:21:02 AM #1458 Last Edit: January 20, 2024, 00:22:40 AM by andreas1989
8 målpoeng på 19 kamper i 22/23 er jo ikke ille, men da altså som vingback i et lag med 5/3 manns forsvar.

Pete05

Quote from: andreas1989 on January 20, 2024, 00:07:40 AM
QuoteSå fortell meg gjerne hvor jeg tar feil og på hvilke punkter du mener at klubben kommer bedre ut? Alle er enig om at unge spillere er fantastisk når de kan selges for mange penger. Og at de må slippe til når de er gode nok. Men klubben og laget må prestere med de på banen. Da må totalen være solid og de som slippes til på et riktig nivå.

Selvfølgelig kan du selge spillere over 20 år men forskjellen er enorm om du presterer i Europa eller ikke. Hvis vi ikke deltar der må vi sørge for lavere pris men høyere prosent ved videresalg - Stabæk modellen. Så er det ikke sikkert den er så gal rent økonomisk men sportslig veldig lite spennende.

Altså beskyldningene du kommer med mot andre på forumet og betraktningene dine generelt henger jo ikke på grep, så du tar vel feil i det meste?

Du starter med å påstå at vi ikke kan selge spillere over 20 år noe vi beviselig gjorde senest sist sommer. I tillegg mener du at folk her inne er naive som tror at de samme spillerne du skal selge, altså de under 20 år er gode nok til å spille. I samme slengen påstår du at vi ikke kan selge spillere når vi ikke spiller i europa, noe vi også gjorde sist sommer og skal gjøre igjen til sommeren. Eller skal vi legge ned klubben siden vi røk i playoffen som nyopprykket sist sesong? Og dersom disse unge spillerne skal få sjansen, så må de nettopp det få sjansen og ikke Tore potet for å dra et konkret eksempel. Du hevder forskjellen er enorm på pris om vi spiller i Europa eller ikke? Det kan være og det var mange som mente at Wolfe ble solgt for tidlig men samtidig må vi starte en plass. Glimt solgte også spiller over 21 år uten å spille i europa, de måtte også begynne en plass men det benekter du kanskje?

Du påstår at her inne hauses ethvert talent opp i skyene samtidig som Horneland får gjennomgå for omtrent alt han gjør. Det er noe av det dummeste jeg har lest. Hvem er det som hauses opp egentlig? Og det eneste Horneland får kritikk for er at han ikke gir talentene nok muligheter og det med det rette. Men Horneland er trener og en trener tenker alltid kortsiktig, det er jobben deres. Klubben må og skal tenke langsiktig og det skal treneren forholde seg til.




Jeg har ikke sagt at vi ikke kan selge spillere over 20 år men prisen er en brøkdel av hva vi vil få dersom vi spiller i Europa. Og ja, jeg mener de fleste unge spillere hauses opp ganske betydelig her inne. Så får akkurat det være mitt problem.

Trener skal prestere på kort sikt, enig det. Men uten sportslig suksess så forsvinner veldig mye annet. Og Thore «potet» er faktisk en spiller i sin beste alder, om enn ikke veldig spennende eller med videresalgspotensiale. Hvis hans bidrag er å bidra til Europa-spill så ja takk. Det selges spillere fra alle klubber i Norge, det er prisene de oppnår som er av betydning. Næringskjeden er ganske brutal og det går kanskje et tog nå som vi burde være med på.

Jeg mener at Horneland får urettmessig mye kritikk her inne pga manglende bruk av unge spillere. Da er mitt valg å stole på at han mener de ikke er gode nok. Alt han sier og uttaler seg om mener det motsatte. Men så kan det selvfølgelig være at det er noe han føler han må si men enn så lenge har han vært ganske frittalende. De spillere som er klar, får også sine sjanser. Der tror jeg faktisk han er helt kynisk.

Og ja, jevnt over er det mye klaging på manglende bruk av alle de fantastiske talentene vi har - det er bare å lese seg noen sider tilbake.

Alle klubber vil gjerne finne/utvikle talenter og selge de for millioner. Jeg er ikke i tvil om at Brann ønsker det samme. Men kanskje vi ikke har de nå?

Så er det ingen som har sagt vi skal stille med «halvt juniorlag» men kanskje det er maks en til to ung spiller som kan få sjansen? Det er kanskje vår beholdning av potensiale akkurat nå? Jeg vet ikke men dersom trenerteamet mener det så javel.

Det mye klaging over at vi kjøper spillere over 25 år. Og jeg er helt enig at det optimale er å kjøpe noen kjempegode spillere på 18-20 år som vi kan selge videre for store beløp. Men siden vi mest sannsynlig ikke vil bruke de summene på de spillerne (som er ekstremt dyre - og det er «dyrt» å være fattig) så må vi satse på å utvikle egne. Men det er ikke sikkert at de er gode nok. Hva gjør vi da? Skal vi la de spille uansett? Senker de nivået på laget, så blir det komplett kaos om det finnes bedre spillere i stallen - helt uavhengig av alder. Kanskje ikke helt optimalt nå men det er der vi er.

Langsiktig så mener jeg at vi må prestere slik at vi når Europa. Kan vi bli det tredjelaget i Norge som regelmessig når Europaspill er mye gjort. Og da skal jeg leve med noen år med «gamle» spillere i alder 25-28. Får vi en fast spillestil er det også enklere å fase inn yngre som vil virke bedre og som vi kan selge for høyere summer. Det er bare spørsmålet om hva som kommer først av høna og egget.

andreas1989

En brøkdel av prisen? Så hva mener du Wolfe hadde gått for 1 september dersom vi hadde slått ut AZ? Jeg skal være enig i at prisene hos en klubb som har suksess og jevnlig spiller i europa øker, men her tror jeg du har et urealistisk syn på forskjellene. I Brann sitt tilfelle hadde vi ikke solgt en eneste spiller på evigheter. Et sted må vi, som Glimt begynne. Også må vi først og fremst komme oss dit og der er vi ikke.

Og konkret hvilket talent er det som hauses opp? Jeg må faktisk spørre for jeg klarer ikke å erindre at det er noen her inne som har hauset opp noen talenter siden sommeren? Det er derimot noen som har hauset en spiller som Wolfe kraftig ned.

Og i tilfelle Tore Potet så siktet jeg konkret til hjemmekampen mot HamKam i sommer der han skulle opp på midtbanen med overtenning, mens Hjorteseth som ble nektet å dra til U19 EM måtte sitte å se på. Mot HamKam hjemme. At Tore Pedersen blir satt på backen er for meg ikke noe problem for han er vår klart beste spiller i den posisjonen og vi har heller ikke noe ungt alternativ i den posisjonen. Så der står han ikke i veien for noen. Så har han også vist seg å være et habilt alternativ på stopperplassen som tilfører oss noe i etebalert. Så får det bli en mer langsiktig debatt om han skal prioriteres der foran Helland og Holten. Men i høst med Holten på utlån så har det vært en riktig avgjørelse å spille Pedersen i den posisjonen ved behov. Så er det jo morsomt at Helland kom inn mot VIF og ikke satt en fot feil selv om enkelte trodde det skulle koste oss medalje og det som verre var. Uansett poenget mitt er at jeg har ikke noe i mot Tore Pedersen, han er et verdifull medlem av stallen enn så lenge. Men han har ikke noe på midtbanen å gjøre.

Du skriver at det er ikke sikkert at de unge spillerne er gode nok, fair nok men det vet ikke du eller noen her før vi har fått sett dem i aksjon. Holten, Helland, Wolfe, Torsvik, Wassberg, Heggebø. Det er ingen av dem som akkurat har falt igjennom, snarere tvert i mot så der du kaller oss naive som vil gi disse muligheten kaller jeg deg naiv om du mener vi må fylle opp med etablerte spillere fordi de kanskje ikke er god nok. Du snakker om at disse unge spillerne senker nivået på stallen. Unge spillere som er sultne og energiske løper en mye mindre risiko enn å ha etablerte spillere som nr 15-16-17 osv som bare er treningsspillere som Horneland selv kaller dem. Dyrere er de også og garantert mer sutrete. Det er rett og slett ikke bærekraftig.

Og det at Horneland får kritikk for ikke slippe de unge til er høyst berettiget. Særlig på høsten i 2022 er det nesten ufattelig at spillere som feks Hjortseth ikke fikk mer spilletid. Men dette er det eneste Horneland får kritikk for noe som ikke er unaturlig når det kommer til trenere, for de har som nevnt et kortsiktig fokus. Men det er jo interessant å se at Helstrup opp i Tromsø hadde en litt annen tilnærming til dette enn Horneland. Han tenkte vel mer med klubbøyne enn trenerøyne på det feltet.

Lasaron

Quote from: Pete05 on January 19, 2024, 23:17:06 PMNår noen her inne tror at enhver spiller som snakker riktig dialekt og er i akademiet skal bli stjernespillere, da er det egentlig bare å si natta.

Hei, Pete

Jeg har prøvd to forskjellige strategier på hvordan respondere på slike utsagn. Lenge ble jeg provosert og kalte det teit og trøttende stråmannsargumentasjon og løgn - med rette. Det funket ikke. Det bare fortsatte.

SÃ¥ gikk jeg over til Ã¥ skrive ting som: "Jeg tror det. Jeg tror at enhver......"      Det funket heller ikke.

Jeg er klar over at det er en spissformulering i dette tilfelle, men jeg trår målet er det samme. Du prøver å få debattmotstanderne dine til å virke dummere enn de egentlig er, for da føler du deg smartere. Jeg syns det er dårlig stil.

Jeg har bare skumlest det du og Andreas skrev til hverandre utover natten i går, men har fått med meg noen bruddstykker.

Spørsmål: Hvilke andre forumer leser du på, der dette blir debattert på en mer realistisk måte?

Du skriver at de som ser spillerne på trening selvsagt vet bedre enn oss. Det gir jo mening, for de ser jo spillerne mye mer, og har mer peiling på fotballfaget enn oss. Men er du klar over at trenere ofte har forskjellig syn på akkurat det der? At klubber av og til skifter trener, og så skifter den nye treneren ut noen av spillerne i startelleveren, og så viser det seg at det var rett? At alle er enige om at de spillerbyttene var bra?

Det er ikke slik at uansett hvem Brann hadde hatt som trener med dagens stall, så hadde de brukt nøyaktig de samme spillerne, selv om de ser det samme på trening. Solbakken hadde valgt noe annerledes, Kåre Ingebrigsten annerledes enn det igjen, Morinho annerledes enn det igjen. Mest sannsynlig. Selv om de ser det samme på trening. Enig?

Ergo: Det er ikke teit å kritisere en treners spillerdisposisjoner, selv om treneren følger spillerne mye tettere enn du og jeg gjør.
Tren på langskudd

Kagain

Quote from: Gulløl on January 19, 2024, 23:56:51 PMNyhet, enda ikke i norsk media.
Brann viser interesse for å hente den 23 år gamle høyrebacken Luis Görlich fra Eredivisie-opprykkslaget PEC Zwolle. Brann konkurrerer om spilleren med Hansa Rostock. Kontrakten hans går ut 30. juni i år.
https://www.kicker.de/goerlich-ein-thema-in-rostock-4000000055804/transfermeldung

https://www.liga-zwei.de/hansa-rostock-mit-luis-goerlich-schon-der-naechste-neue-im-visier/

Om spilleren på Wikipedia:
https://en.wikipedia.org/wiki/Luis_G%C3%B6rlich


Interessant. Om vi forutsetter at dette overgangsryktet har en kime av sannhet i seg sÃ¥ er det en veldig positiv ting Ã¥ trekke frem: Brann ser utenfor Haugesund og Danmark for Ã¥ finne spillere som kan fylle en posisjon i klubben. Det kan nok være en del gull pÃ¥ det nivÃ¥et der (ligaen nivÃ¥et under toppligaen i Nederland) som ikke koster det hvite i øyet. 

Jeg vet jo ikke noe om nivået til denne Görlich, men jeg antar at han er bedre enn Crone om Brann vurderer han. Det er en positiv ting at han blir 24 i år. Det burde da fremdeles være mulig for Brann å tjene penger på å selge han om han innfrir. Ikke like mye som om han hadde blitt 20 i år, men fremdeles...

Churchill

Quote from: Pete05 on January 20, 2024, 00:28:47 AM
Quote from: andreas1989 on January 20, 2024, 00:07:40 AM
QuoteSå fortell meg gjerne hvor jeg tar feil og på hvilke punkter du mener at klubben kommer bedre ut? Alle er enig om at unge spillere er fantastisk når de kan selges for mange penger. Og at de må slippe til når de er gode nok. Men klubben og laget må prestere med de på banen. Da må totalen være solid og de som slippes til på et riktig nivå.

Selvfølgelig kan du selge spillere over 20 år men forskjellen er enorm om du presterer i Europa eller ikke. Hvis vi ikke deltar der må vi sørge for lavere pris men høyere prosent ved videresalg - Stabæk modellen. Så er det ikke sikkert den er så gal rent økonomisk men sportslig veldig lite spennende.

Altså beskyldningene du kommer med mot andre på forumet og betraktningene dine generelt henger jo ikke på grep, så du tar vel feil i det meste?

Du starter med å påstå at vi ikke kan selge spillere over 20 år noe vi beviselig gjorde senest sist sommer. I tillegg mener du at folk her inne er naive som tror at de samme spillerne du skal selge, altså de under 20 år er gode nok til å spille. I samme slengen påstår du at vi ikke kan selge spillere når vi ikke spiller i europa, noe vi også gjorde sist sommer og skal gjøre igjen til sommeren. Eller skal vi legge ned klubben siden vi røk i playoffen som nyopprykket sist sesong? Og dersom disse unge spillerne skal få sjansen, så må de nettopp det få sjansen og ikke Tore potet for å dra et konkret eksempel. Du hevder forskjellen er enorm på pris om vi spiller i Europa eller ikke? Det kan være og det var mange som mente at Wolfe ble solgt for tidlig men samtidig må vi starte en plass. Glimt solgte også spiller over 21 år uten å spille i europa, de måtte også begynne en plass men det benekter du kanskje?

Du påstår at her inne hauses ethvert talent opp i skyene samtidig som Horneland får gjennomgå for omtrent alt han gjør. Det er noe av det dummeste jeg har lest. Hvem er det som hauses opp egentlig? Og det eneste Horneland får kritikk for er at han ikke gir talentene nok muligheter og det med det rette. Men Horneland er trener og en trener tenker alltid kortsiktig, det er jobben deres. Klubben må og skal tenke langsiktig og det skal treneren forholde seg til.




Jeg har ikke sagt at vi ikke kan selge spillere over 20 år men prisen er en brøkdel av hva vi vil få dersom vi spiller i Europa. Og ja, jeg mener de fleste unge spillere hauses opp ganske betydelig her inne. Så får akkurat det være mitt problem.

Trener skal prestere på kort sikt, enig det. Men uten sportslig suksess så forsvinner veldig mye annet. Og Thore «potet» er faktisk en spiller i sin beste alder, om enn ikke veldig spennende eller med videresalgspotensiale. Hvis hans bidrag er å bidra til Europa-spill så ja takk. Det selges spillere fra alle klubber i Norge, det er prisene de oppnår som er av betydning. Næringskjeden er ganske brutal og det går kanskje et tog nå som vi burde være med på.

Jeg mener at Horneland får urettmessig mye kritikk her inne pga manglende bruk av unge spillere. Da er mitt valg å stole på at han mener de ikke er gode nok. Alt han sier og uttaler seg om mener det motsatte. Men så kan det selvfølgelig være at det er noe han føler han må si men enn så lenge har han vært ganske frittalende. De spillere som er klar, får også sine sjanser. Der tror jeg faktisk han er helt kynisk.

Og ja, jevnt over er det mye klaging på manglende bruk av alle de fantastiske talentene vi har - det er bare å lese seg noen sider tilbake.

Alle klubber vil gjerne finne/utvikle talenter og selge de for millioner. Jeg er ikke i tvil om at Brann ønsker det samme. Men kanskje vi ikke har de nå?

Så er det ingen som har sagt vi skal stille med «halvt juniorlag» men kanskje det er maks en til to ung spiller som kan få sjansen? Det er kanskje vår beholdning av potensiale akkurat nå? Jeg vet ikke men dersom trenerteamet mener det så javel.

Det mye klaging over at vi kjøper spillere over 25 år. Og jeg er helt enig at det optimale er å kjøpe noen kjempegode spillere på 18-20 år som vi kan selge videre for store beløp. Men siden vi mest sannsynlig ikke vil bruke de summene på de spillerne (som er ekstremt dyre - og det er «dyrt» å være fattig) så må vi satse på å utvikle egne. Men det er ikke sikkert at de er gode nok. Hva gjør vi da? Skal vi la de spille uansett? Senker de nivået på laget, så blir det komplett kaos om det finnes bedre spillere i stallen - helt uavhengig av alder. Kanskje ikke helt optimalt nå men det er der vi er.

Langsiktig så mener jeg at vi må prestere slik at vi når Europa. Kan vi bli det tredjelaget i Norge som regelmessig når Europaspill er mye gjort. Og da skal jeg leve med noen år med «gamle» spillere i alder 25-28. Får vi en fast spillestil er det også enklere å fase inn yngre som vil virke bedre og som vi kan selge for høyere summer. Det er bare spørsmålet om hva som kommer først av høna og egget.

Kan dere ta denne diskusjonen et annet sted?
...we shall never surrender.

Gulløl

For å følge opp mitt tidligere innlegg. Et klipp fra en diskusjon i går på transfermarkt.com rundt høyrebacken Brann og Hansa Rostock har vist interesse for. Tysk - engelsk, google oversettelse:

Quote from Draven_afdfch
@ Rhino can you tell us something about Luis Görlich? You really don't find much about him. Except that last season he contributed 4 goals and 4 assists in 19 games for Zwolle in the Dutch 2nd League. A cross rate of 28%, which is above our average. In addition, 47% duel rate (ground 44%; air 56%). But that says little about his playing style.
-----------

Thanks for the stats. Excellent.
But the 2nd league in the Netherlands should, on average, have a lower 3rd league level.
It would still be a shame for the second team, which would also benefit from a right-back. Then I would move to beautiful Norway if I were him. It should be clear that the search for this important position is like the famous search for a needle in a haystack. This can sometimes go wrong, as long as the risk is otherwise low. You can see from Nkoa or Güler how quickly disillusionment sets in.

https://www.transfermarkt.com/transfergeruchte-mit-quelle-diskussionsthread/thread/forum/22/thread_id/152135/page/1196
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

andreas1989

Lite informasjon å finne om denne Luis Görlich på Twitter også.

Litt merkelig rykte mtp spillerlogistikken vÃ¥r de siste Ã¥r, sÃ¥ hvor kommer egentlig denne koblingen fra til en spiller uten spilletid i 23/24? Statsene fra 22/23 er jo dog interessante sÃ¥ kanskje det er Ole Spion som har funnet tyskeren?  Alderen er ok og trolig kan han signeres gratis.

Kagain

Quote from: andreas1989 on January 20, 2024, 11:57:18 AMLite informasjon å finne om denne Luis Görlich på Twitter også.

Litt merkelig rykte mtp spillerlogistikken vÃ¥r de siste Ã¥r, sÃ¥ hvor kommer egentlig denne koblingen fra til en spiller uten spilletid i 23/24? Statsene fra 22/23 er jo dog interessante sÃ¥ kanskje det er Ole Spion som har funnet tyskeren?  Alderen er ok og trolig kan han signeres gratis.

Kan hende at Brann satser hardere på moneyball, eventuelt at Ole Spion har litt mer innsikt i spillermarkedet enn Jimmien hadde. Når det gjelder spillerlogistikken kan det jo være at siden POL mer eller mindre har blitt sportssjef så gjør han sin greie (og ignorerer strategiplanen)

ostraume

Det kan jo virke som Horneland også ikke er så tent på den sportsplanen. Han sier gjentatte ganger at de som skal være i troppen må være reelle konkurrenter om plass. Torsvik og Kniklas er der, men det er vel lite som tyder på at vi har flere i det alderssegmentet som etter Horneland sin vurdering har tilstrekkelig nivå?
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

ostraume

Så er det interessante spørsmålet hvordan man skal håndterte det stallbyggemessig. Det ideelle er å hente tilsvarende alder og kvalitet som Kniklas og Torsvik inn i stallen. Det er dog dyrt og dermed vrient å få tall. Så blir det vel heller å ha noen som er kneppet under (f.eks Helland?) som får være rene backupspillere i stallen. Selv om Horneland egentlig ikke vil ha det.
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

Churchill

Here we go again.....


vi har en egen tråd om politikk og strategi rundt spillerlogistikk. Denne tråden handler om vinterviduet 24.

Jeg er dritlei av å høre folks gjentagende synspunkter på sportsplanen i omtrent alle tema her inne på forumet.
...we shall never surrender.

Lasaron

Joda. Men det må gå an å diskutere om en aktuell spiller er klok å hente eller ikke. Det er du nok enig i. Da er både alder og sportsplan faktorer å trekke frem, i favør eller disfavør den enkelte spiller.
Tren på langskudd

Churchill

January 20, 2024, 13:40:22 PM #1471 Last Edit: January 20, 2024, 13:57:20 PM by Churchill
Til en viss grad, men refererer du jo ikke til noen spiller inn og hvor klokt det eventuelt ville vært i de to siste postene dine. I stedet trekker du frem sportsplanen og en generell diskusjon om denne og alder og nivå. Igjen. Vi har opprettet en egen tråd for den diskusjonen. På denne tråden forventer jeg diskusjon rundt konkrete spillere inn og ut. Vi må da kunne klare å holde oss til tema.

Det er lite konkret å ta tak i, det er så. Men så kommer jo Gulløl med et temmelig interessant rykte. Da har vi jo i hvert fall det beinet å smatte på.

Det er i grunnen det jeg har Ã¥ si om denne saken, ellers stÃ¥r  i fare for Ã¥ møte meg selv i svingdøren og innlede enda en off-topic diskusjon.
...we shall never surrender.

andreas1989

Stallsammensetingen pr dags dato er jo relevant for hvem som skal inn/ut?

Men jeg enig med deg i at de tyngre debattene kan føres i den andre tråden.

Leffen

Quote from: Churchill on January 20, 2024, 13:13:19 PMHere we go again.....


vi har en egen tråd om politikk og strategi rundt spillerlogistikk. Denne tråden handler om vinterviduet 24.

Jeg er dritlei av å høre folks gjentagende synspunkter på sportsplanen i omtrent alle tema her inne på forumet.

Dette!

Pete05

Quote from: Leffen on January 20, 2024, 14:22:07 PM
Quote from: Churchill on January 20, 2024, 13:13:19 PMHere we go again.....


vi har en egen tråd om politikk og strategi rundt spillerlogistikk. Denne tråden handler om vinterviduet 24.

Jeg er dritlei av å høre folks gjentagende synspunkter på sportsplanen i omtrent alle tema her inne på forumet.

Dette!

Beklager folkens, ble litt revet med. Skal passe på riktig tråd om det skulle skje igjen.

Churchill

Etter hva jeg kan finne på diverse nettsider, er det vanskelig for meg å se at denne Luis Görlich, er en klar forsterkning ift. Crone, men kanskje har speiderne våre plukket opp noe som jeg ikke har sett.
...we shall never surrender.

fortune

Blir kanskje litt smalt i lengden å bare rekruttere skandinaver til Brann, men Molde er enda smalere:

https://www.vg.no/sport/fotball/i/q15e6L/jim-solbakken-representerer-18-spillere-i-molde
First is first, second is nothing

esp123

Og vi lurte på hvorfor Stenevik endte opp i Molde...

andreas1989

Rundkjøring av en plastikklubb som vi skal rundspille 2 x 90 denne sesongen

Churchill

...we shall never surrender.

Kagain

Jeg ser at BA i en sak rundt overganger nevner et par interessante ting

https://www.ba.no/hvis-brann-skal-forsterke-ma-de-opp-pa-dette-nivaet-det-er-et-problem/o/5-8-2508585

"Høyrebacken som skal være blant de mest diskuterte på Stadion-kontorene er Tromsøs Niklas Vesterlund, som klubben også har forhørt seg om"

Jeg vet ikke hvem som eventuelt har lekket dette, men han har jo blitt nevnt her tidligere. Er ikke overrasket over alder og slikt, han blir 26 i juni. Videre melder BA at Tromsø er interessert i å få han til utlandet, men at Brann kanskje hiver seg på om han ikke er solgt før slutten av denne måneden.

I artikkelen nevnes det at det går rykter om at FHM er interessant for nederlandsk fotball. De skriver at Brann har rettet blikket mot Johan Hove for å erstatte FHM. Så det er i så fall ikke snakk om at noen av indreløperne som allerede er i klubben skal få mer tillit. De skriver at både Hove og Vesterlunder spillere som er i søkelyset til Glimt og Moille.

De påstår også at det kun er to spillere som Brann er åpne for å selge innenlands, det er Kartum og Heggebø. Kartum tror jeg ikke det er så sannsynlig at går, spesielt om FHM er på vei ut. Brann har brukt mye tid og penger på å hente Kartum, selv om nok både Mathisen og Sande kan ta hans plass. Heggebø har tidligere nevnt at han trenger å spille, så han kan kanskje gå.

andreas1989

Vesterlund fyller 25 og kontrakten går altså ut etter sesongen. Skulle dansken ikke tiltrekke seg noe interesse fra eurpa den neste uken så får man vel tro at Brann gjør et fremstøt. Spørsmålet er om spilleren selv er interessert.

Disse ryktene om Felix er jo interessante, hvilken klubb er det snakk om? Er den interessant nok for spilleren selv? Hove må jo i såfall være tiltenkt som en ren Felix erstatter.

Man kan jo få inntrykk av at Kartum allerede er kassert oppe på stadion. Det fremstår jo som merkverdig mtp at man jaktet han som "den perfekte typen" gjennom hele vinteren og våren i fjor. I tilelle Børsting så må det jo nesten være spilleren selv som først og fremst kan være åpen for å flytte hjem pga famillie situasjonen. Men selv det vil overraske meg litt.

andreas1989

BT kan melde at Hjorteseth drar til Sandnes Ulf. Bra det løste seg tidlig, vi får satse på en sesong med mye spilletid.

Quote from: BTSandnes Ulf og Brann har akkurat blitt enige om et lån for Isak Tomar Hjorteseth ut sesongen. Brann-spilleren har vært på prøvespill i Sandnes Ulf de siste ukene og overbevist.

- Han har virkelig imponert. Det er en slik spiller vi har sett etter, og han passer inn i profilen vår, sier daglig leder Øystein Elvestad om midtbanespilleren som også hadde et par innhopp i eliteserien i fjor.

Nå lånes han altså ut til Sandnes Ulf ut sesongen.

Erlend

I utgangspunktet veldig bra for Brann og Hjorteseth (og Ulf), får håpe de har en slags tilbakehentingsklausul i tilfelle det ender som i Åsane.


FHM til "4-3-3-ens hjemland" er skummelt, liker ikke tanken på han blir solgt, men tror han er attraktiv for veldig mange klubber som ser etter en indreløper

Kagain

Quote from: andreas1989 on January 23, 2024, 13:43:29 PMVesterlund fyller 25 og kontrakten går altså ut etter sesongen. Skulle dansken ikke tiltrekke seg noe interesse fra eurpa den neste uken så får man vel tro at Brann gjør et fremstøt. Spørsmålet er om spilleren selv er interessert.

Disse ryktene om Felix er jo interessante, hvilken klubb er det snakk om? Er den interessant nok for spilleren selv? Hove må jo i såfall være tiltenkt som en ren Felix erstatter.

Man kan jo få inntrykk av at Kartum allerede er kassert oppe på stadion. Det fremstår jo som merkverdig mtp at man jaktet han som "den perfekte typen" gjennom hele vinteren og våren i fjor. I tilelle Børsting så må det jo nesten være spilleren selv som først og fremst kan være åpen for å flytte hjem pga famillie situasjonen. Men selv det vil overraske meg litt.

Ja, jeg vil jo tro at det er andre klubber som lokker dansken. NÃ¥r det gjelder FHM er det veldig vage rykter, BA skriver bare "ryktes inn mot Nederland".

Når det gjelder Kartum så syns jeg også det høres rart ut. Han begynte sterkt og avsluttet middels-, men det var første halve sesongen hans, og da blir det pussig om Brann skal ha kassert han allerede. For SÅ dårlig har han ikke vært...
 

andreas1989

Vi får velge å tro at Felix ikke hopper på ethvert tilbud fra en større liga, men venter til «rett» klubb kommer på banen.

Noen som kan si noe om spillestil og formasjon i Sandnes Ulf? Det vil jo være og burde kanskje være en selvfølgelighet at de spiller 4-3-3?

Med Holten og Hjorteseth sendt avgårde gjenstår vel bare Myrlid i denne omgang. Får håpe at usikkerheten rundt Heggebø ikke setter den prosessen på vent.

andreas1989

January 23, 2024, 14:45:30 PM #1486 Last Edit: January 23, 2024, 14:47:15 PM by andreas1989
Quote from: Erlend on January 23, 2024, 13:57:32 PMI utgangspunktet veldig bra for Brann og Hjorteseth (og Ulf), får håpe de har en slags tilbakehentingsklausul i tilfelle det ender som i Åsane.

I følge BA er det med en klausul.

QuoteMen hvis han ikke får mye spilleetid, ligger det i avtalen at Brann kan hente ham tilbake i sommer.

Quote from: KagainJa, jeg vil jo tro at det er andre klubber som lokker dansken. NÃ¥r det gjelder FHM er det veldig vage rykter, BA skriver bare "ryktes inn mot Nederland".

Klarer ikke å finne noe på twitter heller som kobler Horn Myre noen plass egentlig.

Litt interessant at både Bergersen og Parmer omtaler "rykter" vi ikke kan finne igjen noen plass, mens denne tyskeren nede i Zwolle som er omtalt flere steder ikke nevnes en plass i Bergenspressen. Muligens fordi klubben har avkreftet det?

Corran

Quote from: Erlend on January 23, 2024, 13:57:32 PMI utgangspunktet veldig bra for Brann og Hjorteseth (og Ulf), får håpe de har en slags tilbakehentingsklausul i tilfelle det ender som i Åsane.


Sto i saken i BA at om det er en klausul om at han kan hentes tilbake i sommer ved lite spilletid
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Erlend

OK, takk for info, da høres det meget flott ut for alle involverte

Kagain

Quote from: andreas1989 on January 23, 2024, 14:45:30 PMKlarer ikke å finne noe på twitter heller som kobler Horn Myre noen plass egentlig.

Litt interessant at både Bergersen og Parmer omtaler "rykter" vi ikke kan finne igjen noen plass, mens denne tyskeren nede i Zwolle som er omtalt flere steder ikke nevnes en plass i Bergenspressen. Muligens fordi klubben har avkreftet det?

Jeg tenke at vi får se hvor mange av disse ryktene som blir oppfylt. Om det er noe substans i disse ryktene om overganger fra Brann så er det kan hende noen av de som jobber i kulissene der oppe på Stadion som har kommet med ryktene. Kan hende at denne tyskeren blir vurdert av noen av de som ikke jobber så tett på overgangene fra Brann...

pidre

Vesterlund og Hove altså - det er en bra hylle.
Saludar a los monos!

andreas1989

Noen som kan fortelle mer om Vesterlund? Har vel spilt hovedsaklig som vingback? Med en høyde på 185 bør nå det iallfall være brukbar duellstyrke på dansken utover forhåpentligvis offensive kvaliteter? Det mest imponerende er kanskje at Vesterlund tilsynelatende spilte samtlige minutter for Tromsø i 2023.

Ser at Glimt er nevnt men ellers lite konkret av interesserte klubber. Med 12 måneder igjen av kontrakten kan jo spilleren velge å sette seg selv i en gunstig posisjon ved å forbli i Tromsø, men klubben vil kanskje selge? Hva er realistisk pris dersom dansken ikke blir solgt til utlandet i januar?

Churchill

Med ett år igjen av kontrakten, bør Vesterlund eventuelt ikke koste mer enn noe i overkant av 10 mill. Hove er en annen sak. Skal han forlate Groningen, kommer det til å koste over 20. Glimt har nettopp hentet Evjen, så de er neppe interessert her.
...we shall never surrender.

fortune

Quote from: Churchill on January 23, 2024, 17:00:57 PMMed ett år igjen av kontrakten, bør Vesterlund eventuelt ikke koste mer enn noe i overkant av 10 mill. Hove er en annen sak. Skal han forlate Groningen, kommer det til å koste over 20. Glimt har nettopp hentet Evjen, så de er neppe interessert her.

Hove har utkjøpsklausul på 1,5 mill euro, så noe billigere blir han nok. Men tviler på at man henter Hove med mindre Felix forsvinner.

Tviler også på at noe skjer med Kartum, han kostet jo i praksis 5 mill bare for høstsesongen. Og om han skal videre nå får vi neppe særlig overgangssum, siden han tjener bedre i Brann enn klubbene han sannsynligvis ville vært aktuell for.
First is first, second is nothing

Churchill

Så bra. Ca 15 mill for Hove er en realistisk pris da. For øvrig har jeg temmelig stor tro på at Kartum har mer fotball i seg enn han fikk vist på slutten av sesongen i fjor.
...we shall never surrender.

Larsendos

Quote from: Churchill on January 23, 2024, 18:09:21 PMSå bra. Ca 15 mill for Hove er en realistisk pris da. For øvrig har jeg temmelig stor tro på at Kartum har mer fotball i seg enn han fikk vist på slutten av sesongen i fjor.
Det er noe herlig bak hvor vi legger listen for tiden.

Kartum startet 9 seriekamper for Brann i høst.

Brann vant alle 9.


andreas1989

January 23, 2024, 21:24:54 PM #1496 Last Edit: January 23, 2024, 21:29:32 PM by andreas1989
Finner det litt merkelig dersom Nederlandske klubber skal hente Felix, mens vi henter Hove som erstatter for 1,5 mill euro. Skulle jo tro de samme Nederlandske klubbene da i såfall har konkludert med at Felix er en ganske klart bedre spiller med større potensiale enn Hove, for vi selger ikke Felix for 1,5 mill euro.

Lasaron

Finne har takket nei til et stort lønnshopp i Montreal, men kan fortsatt forsvinne. Han er åpen for det, sier at man vet aldri. Samtidig bedyrer han at siden han nettopp signerte en ny, lang kontrakt med Brann, betyr det at han ser på det å bli i Brann ut kontrakten som et godt alternativ.

Han uttaler seg altså saklig og greit. Han binder seg ikke til en falsk mast med falske lovnader om at han skal ingen steder. På den andre siden forsikrer han oss om at han ikke blir sur eller vanskelig om han blir værende, for her er det fint å være.


Jeg mener vi ikke skal selge noen av våre beste spillere, Finne er i den kategorien. Men så lenge Brann fortsetter å være så gode, så må jeg nesten finne meg i at vi selger omtrent en av våre beste i året. Et salg av Finne nå kan dermed være til å leve med. Da vil jeg vi satser på Heggebø på topp.
Tren på langskudd

esp123

Det står at han tjener (opptil) to millioner (gitt at Brann gjør en bra sesong). Er ikke det litt lite? Tøft gjort å takke nei til solid lønnshopp da!

gladiporno

Hva gjør man ikke for å slå Pesens målrekord?

Go Up