• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Innkjøpsstrategi og spillerlogistikk generelt hos Brann.

Started by Kagain, August 23, 2023, 17:52:39 PM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

Lasaron

Er det han som Gulløl skryter av som er først ute med den?
Tren på langskudd

krakra

Brann melder det selv på sine sider, men det er selvfølgelig kred til flinke Tv2 hvis de var først og en morsk blikk til teite Pamer hvis BT ikke var først.

andreas1989

Haha, BA var vel like god. Dette var sansynligvis kommunisert fra klubben til mediene med slipp kl 14 vil jeg tro.

Uansett, dette sier Per-Ove om vinduet.

Quote from: brann.no- Vårt hovedfokus i overgangsvinduet har vært å beholde de vi har, og i går la jeg meg før fristen i det internasjonale overgangsvinduet gikk ut. Vi har også flere spillere i stallen som ikke spilte mye i høst grunnet skader, som vil bli som nye spillere i år. Men vi er i markedet og ser om det er muligheter for å få inn noen før seriestart, sier Ludvigsen.

esp123

Quote from: fortune on February 02, 2024, 14:01:39 PM
Quote from: esp123 on February 02, 2024, 09:31:24 AMNår man har tilgang på data helt ned til 2. divisjon i Norge, så ville jeg heller ansatt noen tallknusere for å identifisere talent. Man har tilgang til enormt mye materiale fra PC'en. Så får heller speideren ta kvalitetssjekken etterpå, og scoute i lavere divisjoner/Afrika, der tallmaterialet er dårligere.

Har man egentlig særlig gode data  såpass langt ned i divisjonene? Jeg trodde man knapt hadde anstendige data fra OBOS..

Kvaliteten på dataen har jeg ikke peiling på, men jeg har sett detaljert data på Twitter for spillere i 2. divisjon i Norge og Sverige, i tillegg til U17 og U19-ligaen i Danmark.

Corran

Quote from: Kagain on February 02, 2024, 11:56:12 AM
Quote from: Superjack on February 02, 2024, 09:35:23 AMHelt enig med siste. Å speide spillere er blitt mye mer analyser av tall.
Det er nok et felt der det er mulig å benytte AI også.

Hvilke egenskaper osv er man ute etter, det kan nok sorteres godt ut med bare talldata.

Så må det være noen speidere som sjekker ut egenskaper som ikke nødvendigvis står i tallmateriale.



Ja, moneyball-tankegangen tror jeg kan ha noe for seg. Jeg ser for meg mer en to-trinnsrakett. Først setter man opp en matrise over tall og verdier en er ute etter. Denne første silen gjør da at det er noen kandidater som trer frem. Dernest sendes speiderne for å speide på en spiller over flere kamper. Ikke la tilfeldighetene styre mer enn nødvendig. Det bør være mulig å unngå signeringer av typen "han ble kjøpt fordi han presterte godt mot Brann i en kamp"

Dette kan jo kombineres med en god AI så trenger en ikke tallknuseren heller.
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Kagain

Quote from: Corran on February 02, 2024, 14:35:38 PM
Quote from: Kagain on February 02, 2024, 11:56:12 AMJa, moneyball-tankegangen tror jeg kan ha noe for seg. Jeg ser for meg mer en to-trinnsrakett. Først setter man opp en matrise over tall og verdier en er ute etter. Denne første silen gjør da at det er noen kandidater som trer frem. Dernest sendes speiderne for å speide på en spiller over flere kamper. Ikke la tilfeldighetene styre mer enn nødvendig. Det bør være mulig å unngå signeringer av typen "han ble kjøpt fordi han presterte godt mot Brann i en kamp"

Dette kan jo kombineres med en god AI så trenger en ikke tallknuseren heller.


Ja, det hadde vært flott. Men AIen må trenes først, så det må en del datamateriale til for å danne underlaget for denne gode AIen. Tror ikke tallknusernes tid er omme med det første. Vet NTNU driver og trener en AI, kan hende at Brann bør gjøre som noen nevnte her; sette i gang et samarbeid med UiB for trening av AI.

Corran

Quote from: Kagain on February 02, 2024, 15:01:21 PM
Quote from: Corran on February 02, 2024, 14:35:38 PM
Quote from: Kagain on February 02, 2024, 11:56:12 AMJa, moneyball-tankegangen tror jeg kan ha noe for seg. Jeg ser for meg mer en to-trinnsrakett. Først setter man opp en matrise over tall og verdier en er ute etter. Denne første silen gjør da at det er noen kandidater som trer frem. Dernest sendes speiderne for å speide på en spiller over flere kamper. Ikke la tilfeldighetene styre mer enn nødvendig. Det bør være mulig å unngå signeringer av typen "han ble kjøpt fordi han presterte godt mot Brann i en kamp"

Dette kan jo kombineres med en god AI så trenger en ikke tallknuseren heller.


Ja, det hadde vært flott. Men AIen må trenes først, så det må en del datamateriale til for å danne underlaget for denne gode AIen. Tror ikke tallknusernes tid er omme med det første. Vet NTNU driver og trener en AI, kan hende at Brann bør gjøre som noen nevnte her; sette i gang et samarbeid med UiB for trening av AI.
Den må ikke trenes nødvendigvis, men den må fores med informasjon og så kan den enkelt trekke ut sammendrag o.l.
Har sett noen lage for noen kunder der de bruker mye skjema o.l. og det er raskt gjort å få den opp til et nivå hvor den finner uregelmessigheter o.l.
Den kan også raskt komme opp med sammendrag av all informasjonen den finner i det en mater den med.
 
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Kagain

Quote from: Corran on February 03, 2024, 00:18:42 AMDen må ikke trenes nødvendigvis, men den må fores med informasjon og så kan den enkelt trekke ut sammendrag o.l.
Har sett noen lage for noen kunder der de bruker mye skjema o.l. og det er raskt gjort å få den opp til et nivå hvor den finner uregelmessigheter o.l.
Den kan også raskt komme opp med sammendrag av all informasjonen den finner i det en mater den med.
 

Om det bare handler om å sortere data så vet jeg ikke om man trenger en AI for det en gang. Excel kan sortere slikt. Det går nok an å lage en enkel algoritme som sorterer ut interessante ferdigheter, eksempelvis om data er lagret i CSV format. Noen kjappe linjer med Python-kode skulle hjelpe der. Det blir dog en "dum algoritme" mer enn en AI. Men nå flisespikker jeg voldsomt her, vi er enige i at det burde vært mulig å bruke teknologiske hjelpemiddel til å behandle større mengder data som speiderne så kunne agere på.

fortune

I intervjuet med fotballpreik før jul snakket Daniel Steinfeld om at de har fått mye moderne verktøy, som de nå skal lære seg å benytte. Blir spennende å se hva som kommer ut av det på sikt og ikke minst om det etterhvert dukker opp noen «speidere» med PhD i maskinlæring..
First is first, second is nothing

andreas1989

February 03, 2024, 10:46:46 AM #609 Last Edit: February 03, 2024, 10:48:56 AM by andreas1989
...

Finfin respons

Så tilfeldigvis filmen Moneyball i går. (Den er utgående på Netflix i disse dager).

Man kjøper altså ikke stjerner, men seire. Nærmere bestemt flere seire enn tap. Billige eller undervurderte spillere som til sammen genererer det én stjerne gjør.

Farvel til Helstad, Kvisvik og Andresen.

Velkommen til Helge Haugen, Marengo og Ystaas.

Et vesentlig poeng i filmen er at hele klubben må omfavne konseptet. Veien er jo kort til at Branns neste trener heter Bard, for å sette det på spisskanten.

Og likevel: filmens sterkeste øyeblikk er når en forsiktig spiller snubler uten å ane at han kan spasere til basen.

For min del er det ok å finne spillere som er undervurdert på grunn av klassiske fordommer hos speidere. Men fotball er en uendelig mye mer komplisert sport enn baseball.

PS:
har sett én baseball kamp. Tvangslive. Først i tredje periode skjønte jeg sammenhengen mellom det som skjedde på banen og navnet på sporten. Meget middels opplevelse, men digg med spis så mye du vil av "sunn amerikansk mat". Og gøy med det orgelet.
Kanskje.

fortune

Vet vi hvorvidt det blir presentert en revidert sportsplan på årsmøtet? Man kan helt sikkert argumentere for at Europacup-spill og de fremskrittene klubben har gjort, medfører noen endringer i sportsplanen. Men da bør endringene også presenteres for medlemmene, istedet for at man hele tiden er i brudd med noen av de mest sentrale elementene i planen.
First is first, second is nothing

Kagain

Quote from: fortune on February 19, 2024, 11:02:05 AMVet vi hvorvidt det blir presentert en revidert sportsplan på årsmøtet? Man kan helt sikkert argumentere for at Europacup-spill og de fremskrittene klubben har gjort, medfører noen endringer i sportsplanen. Men da bør endringene også presenteres for medlemmene, istedet for at man hele tiden er i brudd med noen av de mest sentrale elementene i planen.

Ja, enig der. Om det blir gjort forandringer i sportsplanen bør det kommuniseres ut på et vis. Om de sier at de har droppet sportsplanen og kjøper heller spillere i sin beste alder, så vil jeg syns det var tullete, men jeg vil ikke bruke det som argument i overgangsdiskusjonene,

Lasaron

Molde og Glimt er storklubber i kvalitet, ikke i kvantitet.

Ser man på hvor mange som bor nært nok til at de kan spille for akademiet deres, uten å flytte hjemmefra, så har de et relativt nøktern grunnlag til å skape god egenrekruttering.

Brann har kanskje det største grunnlaget, når man tar konkurrerende klubbers storhet i betraktning. Derfor mener jeg at om Brann konsentrerer seg om å bli best på det som er gratis, vil vi "automatisk" bli bedre enn klubber som Molde og Glimt. Fordi tilfanget av ungdommer, publikum og sponsorer er så mye, mye større.
Tren på langskudd

andreas1989

Skal man definere storklubber i Norge ut i fra potensiell oppslutning så er det bare 4 klubber. Men legger man det sportslige siste 5 år til grunn i defineringen så er det bare to store klubber i Norge og det er Glimt og Molde.

Men det er klart at det sporstlige er påvirkelig, potensiell oppslutning i et land som Norge er det ikke. Men i totalpakke så vil nå jeg påstå at Glimt er en potensiell topp 5 klubb i Norge, det er ikke en klubb uten oppslutning og nedslagsfelt akkurat.

Lasaron

Det er vel tre typer nedslagsfelt jeg identifiserer:

1. Det geografiske området som er nært nok til at ungdommer kan spille for klubben samtidig som de bor hjemmefra.

2. Det geografiske området som er nært nok til at folk driver og drar på en del hjemmekamper.

Forskjellen på 1 og 2 er ikke så stor.

3. Det geografiske området der folk naturlig heier på det laget.



Det er vel på nummer tre at Glimt har litt folk å ta av, der er nok hele Nordland med.
Tren på langskudd

esp123

For å fortsette diskusjonen her så vil jeg svare Andreas1989 med at det kan være fornuftig å hente utviklingsspillere i posisjoner der vi ikke har egne talenter. Men hovedfokuset for Brann bør være å utvikle de beste talentene selv, og heller knytte til seg store talent relativt tidlig. Det er ikke relevant å sammenligne oss med Tromsø, da Tromsø definitivt ikke er i samme klasse som Brann når det kommer til trøkk og forventning.

Glimt sin suksess er bygget på et fundament i form av en stamme av egenproduserte lokale spillere.

Og Molde sin suksess er bygget på et fundament av Røkke-penger og Krim-Jims innflytelse. Forvaltet på en god måte selvsagt.


andreas1989

Quote from: esp123 on February 19, 2024, 14:19:43 PMFor å fortsette diskusjonen her så vil jeg svare Andreas1989 med at det kan være fornuftig å hente utviklingsspillere i posisjoner der vi ikke har egne talenter. Men hovedfokuset for Brann bør være å utvikle de beste talentene selv, og heller knytte til seg store talent relativt tidlig. Det er ikke relevant å sammenligne oss med Tromsø, da Tromsø definitivt ikke er i samme klasse som Brann når det kommer til trøkk og forventning.

Glimt sin suksess er bygget på et fundament i form av en stamme av egenproduserte lokale spillere.

Og Molde sin suksess er bygget på et fundament av Røkke-penger og Krim-Jims innflytelse. Forvaltet på en god måte selvsagt.



Eksterne talenter skal naturligvis ikke gå på bekostning av interne talenter. De skal være et suplement slik eksterne spillere i alderen 23+ også bær være. Eksterne spillere i en alder over 25 bør utelukkende kun hentes dersom det ikke er tilgjengelige alternaliver i yngre alder og de skal selvfølgelig gå rett inn å forsterke laget.

Det at Tromsø og Glimt har mindre potensiell oppslutning rundt seg enn Brann betyr ikke at vi ikke kan lære og ta etter og lære av dem, det viser jo bare hva som er mulig å få til med små ressurser som de etterhvert bygger opp til store ressurser gjennom god spillerlogistikk.

andreas1989

Per-Ove(til BT) er ganske klar på at man skal få opp egne spillere(Bergensere) til førstelaget.

Han snakker også om utfordringene som kommer ved å hente spillere fra andre deler av verden. Det er som tidligere diskutert ikke bare å hente inn en afrikaner til en hel skandinavisk klubb.

Kagain

Quote from: andreas1989 on February 20, 2024, 11:40:20 AMPer-Ove(til BT) er ganske klar på at man skal få opp egne spillere(Bergensere) til førstelaget.

Han snakker også om utfordringene som kommer ved å hente spillere fra andre deler av verden. Det er som tidligere diskutert ikke bare å hente inn en afrikaner til en hel skandinavisk klubb.

Det blir spennende å se hvor veien går fra ord til handling på den der. Men intensjonene er i alle fall fine.

Hickok

Quote from: Kagain on February 20, 2024, 14:36:08 PM
Quote from: andreas1989 on February 20, 2024, 11:40:20 AMPer-Ove(til BT) er ganske klar på at man skal få opp egne spillere(Bergensere) til førstelaget.

Han snakker også om utfordringene som kommer ved å hente spillere fra andre deler av verden. Det er som tidligere diskutert ikke bare å hente inn en afrikaner til en hel skandinavisk klubb.

Det blir spennende å se hvor veien går fra ord til handling på den der. Men intensjonene er i alle fall fine.
Han sa det også som det var. Man får ikke opp noe konstant antall. Ene året kan en få opp tre stykker. Det neste året ingen. Det er avhengig av årganger og litt tilfeldighet.

krakra

Da bør man ha en plan for å balansere innkjøp og egenrekruttering. Kommer det opp mange unggutter fra akademiet trenger man ikke kjøpe noen. Kommer det ikke opp noen, bør man fylle på utenfra.

Corran

Kjører denne her så ikke Overgangstråden sporer av igjen

Fin artikkel om sportsjefene i ES og vif som slår prisalarm
https://www.tv2.no/sport/fotball/eliteserien/sjefene-slar-pris-alarm-det-er-umulig/16485924/

Kun Odd sin sportsjef som ikke er bekymret
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Hickok

Det er helst JJ og Nevland som er bekymret. POL registrerer vel mest at det er blitt dyrere. Så lenge en lever av å kjøpe og selge igjen senere, så er det jo strengt tatt positivt at prisene går opp.

andreas1989

Svensken i VIF forventer jo å få kjøpe Heggebø til en tidel av prisen han solgte Ilic for.

krakra

At OBOS-liga-laget VID tror de kan hente en 22-åring fra sølvlaget i ES, som vi ikke vil selge, på billigsalg er jo utkomisk og viser hvilken virkelighetsoppfatning som har ført dem dit de er.

De finner sikkert rimelige spillere i 2. divisjon, som er et naturlig sted for dem å finne spillere hvis de har dårlig råd.

Hickok

Hvis det er 4-5 mill som er det de ønsker å betale, så kan Brann sikkert vri fokuset over på Myrlid i stedet for. Han er det nok mulig å få for den prisen.

esp123

Jeg skjønner ikke helt logikken her. Hvis Molde og Glimt betaler overpris for norske spillere, så får jo også norske klubber mer ressurser? Viking og VIF har jo også solgt for masse penger. Det vet jo alle. Det er mer penger i omløp i norsk fotball, da blir jo også spillerne «dyrere».

Pete05

Quote from: esp123 on February 25, 2024, 14:39:32 PMJeg skjønner ikke helt logikken her. Hvis Molde og Glimt betaler overpris for norske spillere, så får jo også norske klubber mer ressurser? Viking og VIF har jo også solgt for masse penger. Det vet jo alle. Det er mer penger i omløp i norsk fotball, da blir jo også spillerne «dyrere».

Du skal ikke se helt bort fra at adm kostnader også stiger at det budsjetteres med et tilskudd til disse kostnadene via spillersalg. En liten brannfakkel som jeg har tenkt mye på, er det litt for mange tidligere fotballspillere i styre og stell rundt om i norske klubber? Det er langt fra noen garanti om at adm, drift og økonomi er deres sterkeste sider... Blir litt innavl av navn og kontakter som kanskje må revurderes?

Kagain

Quote from: esp123 on February 25, 2024, 14:39:32 PMJeg skjønner ikke helt logikken her. Hvis Molde og Glimt betaler overpris for norske spillere, så får jo også norske klubber mer ressurser? Viking og VIF har jo også solgt for masse penger. Det vet jo alle. Det er mer penger i omløp i norsk fotball, da blir jo også spillerne «dyrere».

Det spørs vel litt hvem de betaler overpris til. Moille betalte en PVM (15 millioner) til Ham Kam for en 27 år gammel midtbanespiller. Men er det mange andre overganger til den prisen mellom norske klubber? Mye omtalte Glimt selger jo spillere ut av Norge til solide summer, men de har også kjøpt tilbake flere av de samme spillerne for rundt den samme prisen. Moille på sin side kjøpte vel den godeste Berisha fra Svea-riket? Så for de innenfor de norske grensene ser det ut som det er mange  penger å hente, og da kan de presse opp prisene. Men det er ikke nødvendigvis så mange andre norske klubber som har fått inn så mye penger. Brann hanket jo inn greie summer for Rasmussen og Wolfe, men har blitt nødt til å ty til løsninger hvor de har kjøpt diverse spillere innad i Norge når de er helt mot slutten av sin kontrakt, ellers har de fått mer spiller for pengene for de danskene de har hentet.

VIF på sin side høstet inn en del penger på Ilic, men de har ikke lyst å betale så meget for erstatter. Ilic var allerede et dyrt kjøp da de fikk han, men de fikk mer enn pengene igjen for han.

Viging solgte Brekalo for det som da var en rekordsum, rundt 30 millioner. De har ikke vært villig til å bruke så mye penger så langt.

Av overganger innad i Norge kjøpte jo Brann Kartum og Soltvedt for det jeg vil karakterisere som overpris (selv om jeg vet mange er uenige med meg der).

S08 på sin side hentet Hiim som erstatter for Soltvedt for rundt 4 millioner. Samme lag hentet jo Ørjasæter fra Sogndal for prisen av en Warming.   

Hickok

Problemet til Viking er at de allerede brukte opp pengene for Brekalo i høst, så de har vel egentlig bare fått tilbake det som var blitt brukt.

krakra

Er det noen spennende spillere på VIF og Viking vi kan hente for en rimelig penge da? Særlig VIF kan da umulig kreve alt for mye, når de som OBOS-ligaklubb klarer på prisnivået i norsk fotball.7

For Jonsson er vel ingen hykler?

Hickok

Quote from: krakra on February 25, 2024, 17:48:53 PMEr det noen spennende spillere på VIF og Viking vi kan hente for en rimelig penge da? Særlig VIF kan da umulig kreve alt for mye, når de som OBOS-ligaklubb klarer på prisnivået i norsk fotball.7

For Jonsson er vel ingen hykler?
Du glemmer at dette kun gjelder for spillere inn til VIF og Viking, ikke ut. Da skal de ha maks betaling.

Corran

Tror mange går glipp av en del av poengene i artikkel og fokuserer litt mye på vif.

Det er klart at om prisene på overganger innad i Norge blir kunstig høye så vil det smelle
Akkurat som det gjorde rundt 2008
Neste som skjer er at en begynner å finne billigere alternativer i det store utlandet
Noe som igjen går utover satsingen på unge spillere i Norge.
Når det er budkrig på en 27 åring fra Hamkam og han selges til latterlige summer og han som gikk fra Sandefjord til Godset for 6-7 mill så krever andre klubber, som mener helt riktig at deres spillere er like gode og like mye verdt, å få sånne summer.

Vi kan vel alle være ærlige om at Soltvedt og Hellan begge er dyrere enn det de er/var verdt når de ble kjøpt.

Nå er det ikke Brann jeg er så bekymret for på kort sikt, men det er ikke en bra utvikling for det er kun en klubb som har tilgang på frisk kapital hele tiden fra rikinger og kun en klubb som tjener nok pr nå.
En gang i tiden var det rbk som tjente veldig mye mer enn alle andre og som kunne støvsuge det norske marked, men i dag har de ikke så mye igjen av dette så b/g skal være forsiktige for ikke å gå i samme fellen.
En eller to sesonger uten Europa så sitter de med mer utgifter enn inntekter




In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

esp123

Men finner man alternativer i det store utland? Til syvende og sist så lønner det seg mest å utvikle de selv.


krakra


Lasaron

Tren på langskudd

Eivind

Man kan jo fint snu på det ja og si at prisnivået er bra for norsk fotball, fordi man nettopp, i større grad nå, blir tvunget til å utvikle spillere selv.

Corran

Quote from: Eivind on February 25, 2024, 22:19:16 PMMan kan jo fint snu på det ja og si at prisnivået er bra for norsk fotball, fordi man nettopp, i større grad nå, blir tvunget til å utvikle spillere selv.
Men det er jo det som viser seg igjen og igjen at ikke skjer

In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

krakra

Det er en ting at prisen på unge spillere innad i Norge øker i takt med at betalingsviljen fra utenlandske klubber øker på de samme spillerne. Både hva de er villig til å betale, men også hvem de er villig til å betale gode summer for. En ung spiller trenger ikke lenger prestere i Europa for å bli solgt for 20-30 millioner. Han trenger ikke være et supertalent. Han trenger ikke engang spille fast i ES selv om han er fylt 20 år.

Det er noe annet å bruke mange millioner på godt voksne spillere uten videresalgspotensiale i håp om at de skal utløse E-cup, som igjen skal utløse store inntekter. Det sier at Soltvedt har "betalt tilbake" de sju millionene siden vi tok medalje, men Soltvedt var ikke den eneste spilleren som ledet laget til medalje. Han var ikke engang den viktigste. Hadde alle 15-16 spillerne som spilte mest kostet seks-sju millioner i snitt, så hadde det ikke vært verdt et seriesølv og en tapt play off mot Az. Så Soltvedt kostet betydelig mer enn det som er rimelig å betale for en spiller som "bare" er med å bidra til sølv. Hadde han vært lagets viktigste spiller, så kunne det vært et argument. Men det var han ikke.

Dette er to forskjellige problemstillinger. Unge spillere er investeringer som kan betale seg selv om resten av laget ikke presterer. Etablerte spillere er investeringer som er avhengige av at resten av laget også presterer, med mindre de er så ekstraordinært gode at de bærer laget alene. Noe som sjeldent er smart uansett.

Å betale 4-5 millioner for Hellan er fornuftig, 6-7 millioner for Soltvedt var ikke fornuftig. Det oste panikkjøp av den signeringen.

Optimist

Jeg er enig med Lasaron og Eivind. Det BURDE jo være en perfekt mulighet til å se innover når det norske markedet er for dyrt. Men når mange klubber velger å gamble med *interessante* signeringer fra det store utland, er det ikke rart at nivået får seg et lite krakk.
I mitt hode høres dette ut som en perfekt sirkel i norske overganger og økonomi:
1. Billige norske overganger.
2. Prisene på spillerne stiger.
3. Klubbene velger å utvikle egne spillere istedenfor, og etterspørselen synker.
4. Tilbudet øker siden flere unge satses på.
5. Lav etterspørsel og høy tilbud fører til billige norske spillere igjen.
Repeat.
Kokende idiot

Lasaron

Som Krakra er inne på: Det er underlig å ta sølvmedaljen til inntekt for at Soltvedt-signeringen var en suksess, at prisen er nedbetalt og vel så det.

Forøvrig har jeg større tro på å få maks ut av Horneland (med en streng og klok sportssjef over ham), enn å prøve seg på eventyr fra Vest-Afrika etc.
Tren på langskudd

ostraume

Jeg synes ikke det er så underlig. Klink fast og god på venstreback i en enorm resultatmessig periode og med helt avgjørende bidrag både i serie og E-cup. En spiller som tilfører laget en helt ny dimensjon på offensiv dødball. Så er jeg med på at Wolfe var en mye bedre type for spillestilen, men man kan jo ikke få alt.

Dyr og "for dyr" kan jeg nok likevel være enig i, men jeg synes det er viktig å få frem at videresalgspotensiale ikke er alt. Det viktigste er tross alt er å skape et fotball-lag som gir supporterne glede gjennom prestasjoner og resultater. Så jeg synes det blir for enkelt å kun tenke alder og videresalg når man skal vurdere hva som er god butikk.
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

Hickok

Skal man ha ordentlig godt videresalgspotensiale, så må laget være godt (i toppen/Europa). Klarer man det med kun ungdommer så fint, men i praksis går ikke det. Både fordi vi neppe får tak i mange nok som holder nivået, og fordi en trenger kontinuitet for å holde seg i toppen. Derfor blir det nødvendig med en miks av talenter og erfarne. Sånn sett var kjøpet av Soltvedt fornuftig. Det var ingen erstatter i klubben da Torsvik var skadet og Brann trengte hjelp kjapt.

Ideelt sett burde det vel til en hver tid være noen utviklingsspillere (19-22 år) med konstant:
- 1-2 som spiller fast
- 2-3 som er i en rotasjon jevnlig
- 2-3 som er innom sporadisk/fyller opp benken

De faste kan man forvente forsvinner i løpet av 1 år, og må da kunne erstattes av rotasjonsspillerne, som igjen erstattes av de sporadiske, evt av nye innkjøp.

Lasaron

Han har gitt oss gode øyeblikk.

Han var ikke avgjørende i e-cup, vi røk nemlig ut.

Han gjorde sitt til at vi tok sølv, men andre var viktigere enn ham. Hvor mye er de verd da?

Men jeg er enig i det du skriver om glede.
Tren på langskudd

krakra

Skulle alle etablerte i førsteelveren kostet seks-sju millioner hadde disse alene kostet 50-60 millioner. Det er ikke fornuftig pris på en førsteelver for et lag som tar sølv og ikke kvalifiserer seg til gruppespill.

Og det er ingenting med Soltvedt som tilsier at han forsvarer å være mye dyrere enn alle andre spillerne på laget. Han er en venstreback på 28 år, som i følge mange skal være andrevalg når Torsvik blir frisk.

Hvis det var en nødvendig signering så er det et resultat av svak planlegging og scouting.

Man kan kanskje argumentere for at det var fornuftig hvis det eneste alternativet var å ikke signere noen i det hele tatt, men det bør jo ikke være premisset.

Lasaron

På den andre siden har Sol klart seg bedre enn mange av oss fryktet.
Tren på langskudd

ostraume

Quote from: Lasaron on February 26, 2024, 09:21:36 AMHan har gitt oss gode øyeblikk.

Han var ikke avgjørende i e-cup, vi røk nemlig ut.


Her blir glasset i overkant halvtomt for meg. Med mål og målgivende i hjemmekampen mot AZ så var han sterkt bidragsytende til det mest syke koket på Stadion siden 2007. Hvordan kan du kalle det "ikke avgjørende"? Hva er verdien av en slik opplevelse?

Sekundært kan jeg og nevne at sluttresultatet ble 3-3 noe som innebærer koeffisientpoeng som kan være avgjørende både for Brann og Norge

Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

ostraume

Quote from: krakra on February 26, 2024, 09:22:45 AMOg det er ingenting med Soltvedt som tilsier at han forsvarer å være mye dyrere enn alle andre spillerne på laget. Han er en venstreback på 28 år, som i følge mange skal være andrevalg når Torsvik blir frisk.

Hvis det var en nødvendig signering så er det et resultat av svak planlegging og scouting.

Man kan kanskje argumentere for at det var fornuftig hvis det eneste alternativet var å ikke signere noen i det hele tatt, men det bør jo ikke være premisset.

Ikke signere noen i det hele tatt og bruke Torsvik og deretter Simba var vel nettopp alternativet du gikk for både i sommer og i høst?

Og igjen: Enig i at prisen er i overkant. Det er ikke dermed sagt at kjøpet er feil.

Og "når Torsvik blir frisk"? Ingenting tyder på at det skjer med det første. Fotball er ferskvare.
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

Kagain

Quote from: esp123 on February 25, 2024, 21:21:00 PMMen finner man alternativer i det store utland? Til syvende og sist så lønner det seg mest å utvikle de selv.



Viging har i alle fall også sett til Danmark. En 24 år gammel spiss som scorte mye mål på nivå 2 i Danmark. Så får man se om de klarer å få han etter å ha fått et bud på 2.5 millioner avvist, eller om de må opp i litt større summer.

Go Up