• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Innkjøpsstrategi og spillerlogistikk generelt hos Brann.

Started by Kagain, August 23, 2023, 17:52:39 PM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

Pete05

Quote from: Corran on November 22, 2023, 14:25:41 PM
Quote from: krakra on November 22, 2023, 11:21:56 AMFor etter de fleste kampene vi har spilt så har vurderingene jeg har lest her, og hørt fra trener og spillere, vært at "kampen var ikke velspilt". Det sa Horneland senest etter Haugesund-kampen, og den kampen var ikke noe spillemessig bunnivå. Brann har selv sagt, gjentatte ganger, at de ikke er fornøyd med spillet denne høsten. Horneland har sagt det, Huseklepp har sagt det, Heltne Nilsen har sagt det. En rekke andre spillere har sagt det. Det offensive spillet har ikke vært like bra som i vår og de er ikke fornøyd. Men istedenfor å diskutere hvorfor det er sånn, så sitter mange og blånekter for at det er tilfellet.

Nå var vel Horneland stort sett kritisk etter kampene i vår sesongen også. Han liker å fokusere i intervjuer etter kamp på hva som var dårlig. Han er sjelden helt fornøyd


Er ikke dette ganske typisk Horneland? De gangene vi vinner så snakkes om det om feil og hva vi kan gjøre bedre mens de gangene vi har tapt så trekkes det frem positive ved kampen? Minner vel litt om KK og hans oppsummeringer av B/Gs kamper

krakra

Horneland liker å fokusere på forbedringspunktene når det går bra og de gode prestasjonene når det går dårlig ja, men han pleier ikke å finne på ting eller overdrive sånn som KI og LAN gjorde. Han peker på reelle ting. Og han har ikke bare sagt at det offensive kan bli bedre. Han har sagt at det ikke har vært like bra i høst som i vår. Og det er ikke bare han som har sagt det.

Pete05

Høst kontra vår er nok en god blanding av flere ting. Motstandere som legger seg lavere og har studert vårt spill. De prøver finne mottrekk og vil egentlig «sabotere» vårt spill så godt det lar seg gjøre like mye som spille sitt eget spill.

Litt det samme som skjedde med B/G når motstander forsøkte å stoppe spillet deres og det tok dem litt tid til spille seg enda bedre.

Vi får mange straffer og det er i mitt hode et klart bevis på at vi spiller motstander i senk i egen 16m. De må rett og slett ty til ulovlige midler for å ikke slippe til målsjanser. Så jeg ville absolutt regnet med dette i vurderingen av vårt offensive spill.

Wolfe løp mye men skapte tilnærmet 0, verken i mål eller målpoeng. Skal vi ha backer som kommer på overlap med innlegg trenger vi mer tyngde i boks (her tror jeg nesten Heggebø vil gjøre en bedre jobb enn Bård?) sammen med indreløpere som kommer seg inn og motsatt kant. Crone er vel noe av samme type. Med Sol og Thore i back posisjoner får vi et helt annet spill, enig det. Så er jo egentlig veldig greit å ha flere strenger å spille på. Møter vi lavtliggende lag (som pt er hovedparten) er kanskje de sistnevnte helt ok. Verken Wolfe type eller Crone er noen boksåpnere. Det kan både Sol og Thore være i mye større grad.

Men det er egentlig veldig godt gjort å nå fortsette å vinne kamper, på en litt annen måte enn i vår. Vi maler motstander i stykker og tidevis går det veldig fort. Men det skapes ikke mange sjanser mot en motstander med 11 mann i egen boks. Uansett lag. Så når man skal se på statistikk, og kanskje særlig xG så må dette inn i vurderingen.

Offensivt mangler vi også endel spillere med helt andre egenskaper de som spiller der i dag. Warming og Blomberg har noen helt andre egenskaper enn Castro og Mathisen. Så får andre vurdere hvem som er best til hvilke motstandere men jeg håper vi kan være enig om at de har svært forskjellig egenskaper. Da har vi igjen flere strenger å spille på avhengig av motstander. Brann må ikke spille på samme måte hele tiden. Det er en stor styrke å kunne variere litt selv om Horneland kanskje ikke finner dette helt optimalt.


Kagain

Quote from: Superjack on November 22, 2023, 16:14:17 PMCastro kan gå ut, samme kan Crone.
Blir heller ikke overrasket om Finne kan bli solgt.

4 indreløpere er passe, kan ikke være færre og jeg ser på det som veldig sannsynlig at noen kan tenke seg å kjøpe FHM.

Tror til og med FHM kan bli interessant for Glimt om de selger Grønbæk for de ventede mange milionene det snakkes om.


Når du sier kan gå så er det vel mer et ønske enn at du tror de blir solgt? Jeg er nok litt mer positiv til Crone enn du er, men jeg er usikker på om det er noen beilere som kommer til å ville ønske hente han. Han presterte veldig godt i OBOS i fjor, men i år har det ikke gått så bra. Castro er jeg litt usikker på. Om han riktig herjer ut sesongen kan det hende at noen kan la seg friste, men jeg sitter ikke med det inntrykket at han er omgitt av beilere ("kringsatt av fiender") per nå. Blir det orden på korpusen hans og han leverer solid høyt nivå til neste år kan det kanskje hende at noen forsøker seg på han. Forskjellen på han og Finne er at jeg tror Brann priser Finne så høyt at andre klubber ikke prøver seg, men jeg tror at Castro vil nok være billigere og kanskje verdt å forsøke seg på klubber som kjører lignende spillerlogistikk som Brann hvor de kjøper spillere i beste fotballalder uten nødvendigvis helt å se om de glir inn i taktikken.

FHM er nok interessant for Glimt om de kvitter seg med noen indreløpere, men jeg vil jo tro at FHM er en spiller som kommer til å kreve litt lønn. Er ikke helt sikker på hvordan Glimt ligger an med lønn for for spillere (de betalere treneren godt).

Corran

Quote from: andreas1989 on November 22, 2023, 14:37:12 PM
Quote from: Corran on November 22, 2023, 14:25:41 PMHan er sjelden helt fornøyd

Men nåde dem her inne som har samme tilnærming.

(Den var ikke ment som et "stikk" mot deg Corran, men som et poeng mot denne arresteringen av dem som har en proggresiv tilnærming.)
Ikke ille tatt opp og en skal få lov å være kritisk MEN en kan ikke bruke at Horneland har vært negativ i høst som at våren var bedre eller at de spiller dårligere nå.
Det er mange andre parametre en kan bruke der men det meste er jo subjektivt all den tid resultatene er gode. Og jeg må si eg har kost meg på kamp både vår og høst
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

krakra

Føler det er 10. gangen jeg presiserer dette, men:

1. Ingen bruker at "Horneland har vært negativt" til at våren har var bedre eller at de spiller bedre nå. Det Horneland har sagt er at angrepsspillet ikke har vært like bra i høst som i vår.
2. Huseklepp og flere av spillerne har også sagt dette
3. Statistikken underbygger dette.

Corran

Mulig jeg oppfattet deg feil da. I så fall beklager (og siste svaret mitt var før jeg hadde lest neste en side med kommentarer My bad)
Sjekket nå tilbake og du sa
"For etter de fleste kampene vi har spilt så har vurderingene jeg har lest her, og hørt fra trener og spillere, vært at "kampen var ikke velspilt". Det sa Horneland senest etter Haugesund-kampen, og den kampen var ikke noe spillemessig bunnivå"

Og dette var det jeg begynte å tenke på og så har jeg ikke fått med meg at du etterpå skrev ang høst/vår.
Så feil av meg

Men det har ikke vært kjedelig å se Brann er mitt hoved poeng.
Men jeg skal være enig med at det var en annen flyt i angrepsspillet i vår.
Dette er sammensatt og jeg tror at den jobben Rasmussen gjorde var veldig viktig.
Formduppen etter at Finne kom på landslaget er en annen grunn.
Så er det min mening at de kampene hvor ikke Palle spilte så var det oppbyggende spillet samt at vi sto høyere en viktig faktor.
Når det gjelder Wolfe så ser jeg det poengteres at han ikke har like mange målpoeng som Soltvedt, men da ser en ikke helheten mener jeg. Dette støttes vel også av at et analyse lag kjøpte ham og han er på landslaget nå.
Han skaper mye og lager mye plass for andre samt at han hele tiden er en trussel. Dette gjør at Brann blir mer uforutsigbare. Dette så en litt av i Torsvik også mener jeg.

Jeg savner også Heggebø i form som i fjor og som vi så litt av i Molde kampen. Han også skaper mye plass og muligheter for andre. Samt at når han gikk ut og Finne kom inn så ble det noe veldig annerledes å forholde seg til for motstanderen.
Jeg må også innrømme at jeg i vår syntes det var alt for mye som skule til Finne og dette ble etter hvert veldig forutsigbart selv om Finne i toppform allikevel produserte mer enn nok mål

Ellers sa Horneland og en til som jeg ikke husker i farten at det var ikke behov for noen inn i vinter. De hadde en fin stall å gå inn neste år med. Så noen få justeringer er vel egentlig det vi kan forvente
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

krakra

Hvorvidt det er kjedelig eller ikke å se Brann spille handler jo også om omstendighetene. Jeg syns ikke det var kjedelig på brannkamp i 2016 heller, men jeg var kritisk til spillestilen og spillerlogistikken. Jeg husker fortsatt da Vaagan Moen banket inn et frispark og sikret uavgjort mot LSK i 2010. Det var en drittkamp, men det var ikke en kjedelig kamp.

Når vi spiller om medalje og vinner ti av 11 kamper vil de færreste kjede seg, hadde vi vært mindre effektive og tatt åtte poeng mindre med samme spillet tror jeg folk hadde kjedet seg mer.

Og ja, det ene innlegget dreide seg om Hornelands misnøye etter kamper, men han og andre har også sagt at angrepsspillet ikke sitter like bra flere ganger.

Jeg gir forøvrig ikke Soltvedt noen hovedskyld for at angrepsspillet ikke sitter. Jeg er like kritisk til forlengelsen med Knutsen og signeringer av Sande som jeg er til signeringen av Soltvedt. Jeg mener også at Børsting og Crone bør ut. Jeg syns heller ikke Pedersen-signeringen er så genial som alle skal ha det til.

Jeg tror mange av disse signeringene er "Teniste-signeringer". De fremstår som geniale på kort sikt når laget er i full flyt, men når flyten går over så avsløres som de middelmådige til svake.

Hva som får flest innlegg påvirkes av hva som møter mest motstand.

Superjack

Quote from: Kagain on November 22, 2023, 18:16:29 PM
Quote from: Superjack on November 22, 2023, 16:14:17 PMCastro kan gå ut, samme kan Crone.
Blir heller ikke overrasket om Finne kan bli solgt.

4 indreløpere er passe, kan ikke være færre og jeg ser på det som veldig sannsynlig at noen kan tenke seg å kjøpe FHM.

Tror til og med FHM kan bli interessant for Glimt om de selger Grønbæk for de ventede mange milionene det snakkes om.


Når du sier kan gå så er det vel mer et ønske enn at du tror de blir solgt? Jeg er nok litt mer positiv til Crone enn du er, men jeg er usikker på om det er noen beilere som kommer til å ville ønske hente han. Han presterte veldig godt i OBOS i fjor, men i år har det ikke gått så bra. Castro er jeg litt usikker på. Om han riktig herjer ut sesongen kan det hende at noen kan la seg friste, men jeg sitter ikke med det inntrykket at han er omgitt av beilere ("kringsatt av fiender") per nå. Blir det orden på korpusen hans og han leverer solid høyt nivå til neste år kan det kanskje hende at noen forsøker seg på han. Forskjellen på han og Finne er at jeg tror Brann priser Finne så høyt at andre klubber ikke prøver seg, men jeg tror at Castro vil nok være billigere og kanskje verdt å forsøke seg på klubber som kjører lignende spillerlogistikk som Brann hvor de kjøper spillere i beste fotballalder uten nødvendigvis helt å se om de glir inn i taktikken.

FHM er nok interessant for Glimt om de kvitter seg med noen indreløpere, men jeg vil jo tro at FHM er en spiller som kommer til å kreve litt lønn. Er ikke helt sikker på hvordan Glimt ligger an med lønn for for spillere (de betalere treneren godt).

Glimt betaler.

Grunnlønn tipper jeg de ligger på at de kan matche Brann. Men de kan også gi enorme bonuser. Tipper 60-70% av inntekter i evt Ecup går tilbake til spillere i Bonus. Så evt EL gruppespill gir fort 5-6 mill pr spiller som spiller mye.

Det sagt så betaler etter sigende Glimt også bonuser til alt fra materialforvaltere til renholdere.
Brannsupporter.

Larsendos

Quote from: krakra on November 22, 2023, 23:05:06 PMHvorvidt det er kjedelig eller ikke å se Brann spille handler jo også om omstendighetene. Jeg syns ikke det var kjedelig på brannkamp i 2016 heller, men jeg var kritisk til spillestilen og spillerlogistikken. Jeg husker fortsatt da Vaagan Moen banket inn et frispark og sikret uavgjort mot LSK i 2010. Det var en drittkamp, men det var ikke en kjedelig kamp.

Når vi spiller om medalje og vinner ti av 11 kamper vil de færreste kjede seg, hadde vi vært mindre effektive og tatt åtte poeng mindre med samme spillet tror jeg folk hadde kjedet seg mer.

Og ja, det ene innlegget dreide seg om Hornelands misnøye etter kamper, men han og andre har også sagt at angrepsspillet ikke sitter like bra flere ganger.

Jeg gir forøvrig ikke Soltvedt noen hovedskyld for at angrepsspillet ikke sitter. Jeg er like kritisk til forlengelsen med Knutsen og signeringer av Sande som jeg er til signeringen av Soltvedt. Jeg mener også at Børsting og Crone bør ut. Jeg syns heller ikke Pedersen-signeringen er så genial som alle skal ha det til.

Jeg tror mange av disse signeringene er "Teniste-signeringer". De fremstår som geniale på kort sikt når laget er i full flyt, men når flyten går over så avsløres som de middelmådige til svake.

Hva som får flest innlegg påvirkes av hva som møter mest motstand.
Vi var gode i ÉN sesong med Teniste. Nå har vi allerede vært gode i to sesonger med Crone og Børsting.

Teniste var 30 år da han spilte sin første kamp for Brann.

Børsting 27
Pedersen og Crone 26
Sande 25

Du må finne noen andre å sammenligne de med.

krakra

Pussig. Da jeg spurte om du ikke ville gi Heggebø noe kred for å være spiss på et lag som satte poengrekord, målrekord og baklengsrekord i fjor så påpekte du at det var i OBOS-ligaen og derfor ikke betydde så mye, men du gir altså Crone og Børsting kred for den sesongen? Litt bias kanskje?

Horneland har jo ønsket Crone og Børsting ut av laget hele sesongen. Børsting har spilt seg opp, det det har ikke Crone - så han forsvinner nok i vinter.

ostraume

Akkurat Børsting tror jeg ikke Horneland har ønsket ut av laget. Han var i faresonen i vinter når Castro og Blomberg så ut som klare førstevalg, men fra Castro sin skade og ut hele sesongen har vel Børsting vært bankers?
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

Larsendos

Lett å bli revet med.

Poenget med at Teniste var 30 år står mye sterkere.

krakra

I tillegg til at han var bak Blomberg og Castro i køen så har man jo hentet både Mathisen og Warming. Særlig sistnevnte var nok tiltenkt å bli et førstevalg.

Larsendos

Quote from: krakra on November 23, 2023, 10:46:57 AMPussig. Da jeg spurte om du ikke ville gi Heggebø noe kred for å være spiss på et lag som satte poengrekord, målrekord og baklengsrekord i fjor så påpekte du at det var i OBOS-ligaen og derfor ikke betydde så mye, men du gir altså Crone og Børsting kred for den sesongen? Litt bias kanskje?

Horneland har jo ønsket Crone og Børsting ut av laget hele sesongen. Børsting har spilt seg opp, det det har ikke Crone - så han forsvinner nok i vinter.
Så Crone var altså nødt til å spille seg opp etter å ha startet alle kampene i den fantastiske vårsesongen?

krakra

Quote from: Larsendos on November 23, 2023, 11:08:22 AM
Quote from: krakra on November 23, 2023, 10:46:57 AMPussig. Da jeg spurte om du ikke ville gi Heggebø noe kred for å være spiss på et lag som satte poengrekord, målrekord og baklengsrekord i fjor så påpekte du at det var i OBOS-ligaen og derfor ikke betydde så mye, men du gir altså Crone og Børsting kred for den sesongen? Litt bias kanskje?

Horneland har jo ønsket Crone og Børsting ut av laget hele sesongen. Børsting har spilt seg opp, det det har ikke Crone - så han forsvinner nok i vinter.
Så Crone var altså nødt til å spille seg opp etter å ha startet alle kampene i den fantastiske vårsesongen?

Ja, Crone var svak i vår. Er en grunn til at Pedersen tok plassen hans. Han forsvinner nok i vinter.

Larsendos

Crone var nok svak i de kampene hvor Brann var svake i vår.

ODD borte
Sarpsborg borte
Rosenborg hjemme

Ellers var Crone god mot bunnlagene FKH, Stabæk, Vålerenga og Sandefjord.

Noen andre kamper du vil trekke frem?

God i cupfinalen.

På de 7 kampene Crone ikke har startet har vi: 2-1-4.

krakra

En nok en grunn til at Horneland vil ha ham ut. In Horneland we trust!

Kagain

Quote from: Corran on November 22, 2023, 22:54:58 PMEllers sa Horneland og en til som jeg ikke husker i farten at det var ikke behov for noen inn i vinter. De hadde en fin stall å gå inn neste år med. Så noen få justeringer er vel egentlig det vi kan forvente

håhåhå! Om det blir en realitet at Brann ikke henter inn nye folk (og ingen forsvinner) skal det bli spennende om Sønnen føler at det "bygges lag" eller ikke. Det var jo en av lovnadene han fikk fra Horneland da han ble med videre etter sommerens stupide eskapader.

Quote from: Superjack on November 23, 2023, 00:27:59 AMGlimt betaler.

Grunnlønn tipper jeg de ligger på at de kan matche Brann. Men de kan også gi enorme bonuser. Tipper 60-70% av inntekter i evt Ecup går tilbake til spillere i Bonus. Så evt EL gruppespill gir fort 5-6 mill pr spiller som spiller mye.

Det sagt så betaler etter sigende Glimt også bonuser til alt fra materialforvaltere til renholdere.

Så om vi ser på grunnlønn så må det virkelig solide bonuser til for at FHM får de nødvendige økonomiske incentivene for å dra nordover vil jeg tro. Glimt prøver jo å få til salg, men FHM blir vel kanskje mer samme type signering som da Berg ble hentet hjem igjen. En som yter bra for Glimt uten å ville videre ut...

Pete05

Skjønner at det kan være en tanke men at FHM skal gå til B/G er jeg 100% sikker på at ikke skjer. Spranget mellom klubbene er ikke stort nok til å være av interesse, uansett lønn. Skal han gå noen steder blir det ut av landet. Han var veldig tydelig på at han trivdes i Bergen - og han har forsøkt Bodø uten å være i nærheten av samme utsagn.

Corran

Min mening om de som omtales her

Crone var best når Jeff var midstopper på hans side. Da var han mye mer med framover.
Når Knudsen kom inn som midtstopper ble han mye mer defensiv og turte ikke like mye etter et par glipp på den siden.

Thore Pedersen mener jeg ikke er god nok. Kan han bli stabil og god som midtstopper så kan jeg se at han er brukende, men pr i dag er han ikke en god nok spiller til start ellever.
Fordelen hans i forhold til Crone er at han er mer anvendelig, men jeg mener dette er en spiller vi ikke trenger.
Og når jeg har sagt dette blir han vel en åpenbaring neste år

Det utltimate for meg er ny høyreback som er offensiv (kan komme fra internt) og skyver en av de to over ut som reserve.

Børsting er nok en Horneland favoritt. Det er en spiller som ikke klager og alltid gir alt.
Tviler sterkt på at Brann kvitter seg med ham.

Soltvedt er en annen type enn det vi har hatt. Han gir oss mer målpoeng enn andre venstrebacker vi har hatt i det siste, men samtidig har ha begrensninger i forhold til Wolfe som gjør spillet vårt dårligere.
Her håper jeg Torsvik kan utkonkurere ham neste år da han har mer av de egenskapene jeg føler Brann trenger.
Men Soltvedt har spilt seg opp i forhold til de første kampene

Palle er alt for begrenset i forhold til Brann sin spillestil, men han har spilt seg opp i løpet av sesongen så kan nærme seg et akseptabelt reserve alternativ.

Sande har jeg ikke sett nok av så jeg har ingen meninger og vil ikke si noe om ham. Men virker som et litt kjedelig kjøp.

Kartum tar jeg også med for etter en god start så er jeg litt skuffet over ham. Men kan ta seg opp igjen

Simba og Delvaris kan vel bare få lov å finne seg andre klubber
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

ChristianC????

November 24, 2023, 05:39:31 AM #471 Last Edit: November 24, 2023, 05:50:44 AM by ChristianC???? Reason: Bytte av navn for «sikkerhet»
Quote from: Superjack on November 23, 2023, 00:27:59 AM
Quote from: Kagain on November 22, 2023, 18:16:29 PM
Quote from: Superjack on November 22, 2023, 16:14:17 PMCastro kan gå ut, samme kan Crone.
Blir heller ikke overrasket om Finne kan bli solgt.

4 indreløpere er passe, kan ikke være færre og jeg ser på det som veldig sannsynlig at noen kan tenke seg å kjøpe FHM.

Tror til og med FHM kan bli interessant for Glimt om de selger Grønbæk for de ventede mange milionene det snakkes om.


Når du sier kan gå så er det vel mer et ønske enn at du tror de blir solgt? Jeg er nok litt mer positiv til Crone enn du er, men jeg er usikker på om det er noen beilere som kommer til å ville ønske hente han. Han presterte veldig godt i OBOS i fjor, men i år har det ikke gått så bra. Castro er jeg litt usikker på. Om han riktig herjer ut sesongen kan det hende at noen kan la seg friste, men jeg sitter ikke med det inntrykket at han er omgitt av beilere ("kringsatt av fiender") per nå. Blir det orden på korpusen hans og han leverer solid høyt nivå til neste år kan det kanskje hende at noen forsøker seg på han. Forskjellen på han og Finne er at jeg tror Brann priser Finne så høyt at andre klubber ikke prøver seg, men jeg tror at Castro vil nok være billigere og kanskje verdt å forsøke seg på klubber som kjører lignende spillerlogistikk som Brann hvor de kjøper spillere i beste fotballalder uten nødvendigvis helt å se om de glir inn i taktikken.

FHM er nok interessant for Glimt om de kvitter seg med noen indreløpere, men jeg vil jo tro at FHM er en spiller som kommer til å kreve litt lønn. Er ikke helt sikker på hvordan Glimt ligger an med lønn for for spillere (de betalere treneren godt).

Glimt betaler.

Grunnlønn tipper jeg de ligger på at de kan matche Brann. Men de kan også gi enorme bonuser. Tipper 60-70% av inntekter i evt Ecup går tilbake til spillere i Bonus. Så evt EL gruppespill gir fort 5-6 mill pr spiller som spiller mye.

Det sagt så betaler etter sigende Glimt også bonuser til alt fra materialforvaltere til renholdere.

Slett innlegget BBB-Mod hvis det blir usmart å dele.

Edit: Byttet brukernavn så ingen kan «bruke» mitt navn som kilde. Gjør dette av ren frykt😅. Innlegget kan bare stå oppe nå👍

Jeg kan «SMELLE» til med en nyhet som har vært visst internt i 1 år nå.
(Egentlig ikke lov å si så hold det internt i forumet uten å lage problemer for meg)

Vet ikke hvordan folk ser på han som erstatter for FHM.

Kristoffer Zachariassen som de fleste kjenner til har en klar plan om fremtiden.

Første prioritert er ny kontrakt med Ferencvaros ettersom den går ut neste år.
Han tjener godt , trives godt og endelig slått seg til ro med sin forlovede og Alma (datteren).

Dette kan unngås hvis en større klubb som spiller europeiske turneringer jevnlig kommer på banen, eller Topp 4 liga
(Italia, Spania, England og Tyskland.)

SÅ TIL DET INTERESSANTE:

Hvis han ikke får tilbudt ny kontrakt eller topp 5 liga så er hans ønske, å komme hjem til Brann.
Lønn er ikke viktig.

Hans ønske om å spille for Brann har alltid vært der og hvis ikke det skjer nå så skjer det en dag.

Planen er klar:
Han skal legge opp i Brann.

Så er spørsmålet når og om Brann ønsker han å hente han på det aktuelle tidspunktet.

Superjack

Spennende det. Men på meg så virker det mest som at Brann er alternativ og grei måte å få en jobb i Bergen/Sotra der han gjerne vil flytte hjem til når karrieren er slutt.

Og da er jo alt med timing og posisjon.
Jeg vet for lite om han siste årene og hvilke posisjoner han har spilt i.

Kan han ta over for SHN som midtbanesentral?
Ellers usikker på å hente indreløper på 30+ for det blir jo fort det om han nå skal spille ut sesongen i Ungarn
Brannsupporter.

Hickok

Hvis han blir tilgjengelig for Brann når kontrakten går ut, så er det nok alltid plass til han. Det går ikke bare å ha ungdommer, og hans rutine bør være gull for klubben. Kanskje de har en plan for han på lengre sikt også i forhold til en trenerkarriere?

Om det er realistisk nå? Neppe.

ChristianC????

November 24, 2023, 07:22:50 AM #474 Last Edit: November 24, 2023, 07:24:29 AM by ChristianC????
Quote from: Superjack on November 24, 2023, 07:12:25 AMSpennende det. Men på meg så virker det mest som at Brann er alternativ og grei måte å få en jobb i Bergen/Sotra der han gjerne vil flytte hjem til når karrieren er slutt.

Og da er jo alt med timing og posisjon.
Jeg vet for lite om han siste årene og hvilke posisjoner han har spilt i.

Kan han ta over for SHN som midtbanesentral?
Ellers usikker på å hente indreløper på 30+ for det blir jo fort det om han nå skal spille ut sesongen i Ungarn

Han har prestert meget bra i Ungarn de 2 siste årene (hadde litt problemer 1 året med treneren)
Spiller offensiv midtbane primært, noe Brann ikke spiller med i dag, men kan både bekle indreløper rollen og vingene.

Han er uten tvil den norske spilleren som løper mest av alle basert KM løpt gjennom en kamp og ligger blant topp 10 i Europa vært år.

Så fikk de en russisk trener som matchet han bra og fikk enda en my trener denne sesongen.

Fra sitatet mitt i juni så kan jeg legge ved en statistikk (endrer på innlegget etterpå med oppdatert tall)

« I serien har han blitt spart på til tider etter satsing i Champions League kvallik og Europa League.

Står enda med 7 mål og 4 assist i ligaen på 27 kamper (65 minutter gjennomsnittet per kamp)

Det er 1 mål hver 3 kamp og 1 målpoeng hver 2 kamp


I Europa leverte han også bra

6 kamper CL kvallik (2+1) målpoeng (M+A)

I Europa League gruppespillet scoret han 3 mål på 6 kamper i gruppespillet bla hjemme mor Monaco som sendte de videre fra gruppespillet.
Kan også nevnes målet ble kåret til årets idrettsøyeblikk.

Tapte desverre mot et Bayer Leverkusen i storform etter Xabi Alonso tok over.

Totalt gjennom sesongen

41 kamper
12 mål
5 Assist
Målpoeng hver 2,4 kamp.

3.Mest målscorer på Ferancevaros

2.Dyreste i ligaen


Han ønsker seg sikkert nok en forlengelse med mindre det kommer en større klubb på banen.

Forhåpentligvis kan vi håpe han hopper innom Brann en gang i karrieren.

Han ble tross alt tilbudt til Brann i 2017, men Brann rangerte han som for dårlig.
Sarpsborg entret da banen og vipps, så ble han kåret til årets signering, kom på årets lag, og var allerede landslagsaktuell.»

Superjack

Personlig, veldig lunken. Om han ikke kommer nå så ser jeg ikke så mye behov for å hente en spiller på 31/32. Uansett.

Var tabbe av Brann å ikke signere i 2017.

Brannsupporter.

ChristianC????

November 24, 2023, 07:37:06 AM #476 Last Edit: November 24, 2023, 08:09:23 AM by ChristianC????
Quote from: Superjack on November 24, 2023, 07:33:35 AMPersonlig, veldig lunken. Om han ikke kommer nå så ser jeg ikke så mye behov for å hente en spiller på 31/32. Uansett.

Var tabbe av Brann å ikke signere i 2017.



Denne sesongen:

(M+A)

Liga:
9 kamper (81 min per kamp i snitt)
4 målpoeng (2+2)

Conference League:
10 kamper (80 min per kamp i snitt)
5 målpoeng (2+3)

Cup:
1 kamp (66 min)
2 målpoeng (1+1)

Total:
20 kamper (18 ved rundet opp til 90)
11 Målpoeng (5+6)
Målpoeng hver 0,55 kamp.
(0,61 målpoeng per 90 minutt)

ChristianC????

Quote from: Superjack on November 24, 2023, 07:33:35 AMPersonlig, veldig lunken. Om han ikke kommer nå så ser jeg ikke så mye behov for å hente en spiller på 31/32. Uansett.

Var tabbe av Brann å ikke signere i 2017.



Ja, de burde signert han, men rollen ble benkesliter i Brann kontra Sarpsborg hvor han ble lovet en plass i startelleveren.

At han hadde kommer tilbake til Norge og verdt en av de 5 beste midtbanespillerne i Norge er jeg 100% på, kanskje litt bias😅

MEN det skal sies at selv om han er 29 (30 i januar) så er han verdt 4X hva Horn Myhre er verdt hvis vi skal se på verdien hans på markedet og det kan si litt.

Om jeg tror han er 4X bedre enn Horn Myhre, nei. Bedre enn Horn Myhre, ja.

ChristianC????

November 24, 2023, 07:43:35 AM #478 Last Edit: November 24, 2023, 08:05:08 AM by ChristianC????
Men glem Horn Myhre. Spørsmålet er.

Vil man bruke en 29 år gammel Kartrum eller en 30 år Zachariassen hvis vi skal tenke sommeren.

Horn Myhre føler jeg blir feil sammenligning, for Kartrum er mer lik i spillestilen hans.

Edit: Legger ved at det var Horneland som hentet han til RBK så Horneland vet akkurat hva han får👍

ChristianC????

Quote from: Superjack on November 24, 2023, 07:12:25 AMKan han ta over for SHN som midtbanesentral?
Ellers usikker på å hente indreløper på 30+ for det blir jo fort det om han nå skal spille ut sesongen i Ungarn

Og jeg står klinkende klart på at Owusu (Leonard) fra Odd SKAL erstatte SHN.

Norsk eller ikke, han er så god. Minner meg om Everton's Onana.

Hvis spilleren må kunne norsk så kan de kjøpe han andre Owusu som har bodd i Norge hele livet.

Begge er ufattelig god i mine øyner.

ostraume

Ønsker seg forlenget kontrakt eller noe i en større liga. Failing that kan han falle tilbake på Brann. Høres ikke kjempeaktuelt ut.
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

Superjack

I forhold til trådens tittel:

Om Brann nå kvalifiserer seg for Europamigheter igjen, og kanskje spesielt om alt går i Brann sin favør og det blir Europaliga kvallik, der det minst blir 4 kamper i Europa, og vesentlig større muligheter for en Conference league høst.

Bør Brann re-vurdere sportsplanen sin?
Om Brann går inn i et gruppespill i Europa så er det nesten useriøst å mene at 17 etablerte spillere og 6-7 ungdom skal holde seg fit og friske nok til å gjennomføre noe slikt.

Nå har Brann en stall som er større enn det sportsplanen sier, i forhold til etablerte spillere, og personlig mener jeg den behøver en justering.

Å fortsette å ha en sportsplan som sier maks 17 etablerte og resten utviklingsspillere når det var åpenbart at det var tynt i 2023, og Brann realistisk kan håpe på et gruppespill i Europa tror jeg blir uheldig.

Da må i det minste nivået på utviklingsspillerene være slik at de har høyt nok nivå til å være reelle til å utvikle seg nok til å kunne regnes med i flere kamper og i 90 minuttere.


Brannsupporter.

andreas1989

Defintivt mer en løper enn en playmaker.

På generelt basis veldig negeativ til slike signeringer, men det er klart at Zachariassen hadde vært en oppgradering ved siden av Felix på midten som nok hadde gitt oss målpoeng gjennom tyngde i boksen, noe vi savner. Rent sportslig hadde man jo heller hatt Zachariassen enn Kartum, selv om Kartum har en fin venstrefot. Men nå er jo ikke dette aktuelt på noen år enda, så da blir det vel fort mer i en Moberg rolle og da uten for mye lønn.

Billy Elliott

Zachariassen er selvsagt hjertelig velkommen, og skal absolutt prioriteres foran Kartum, dersom han kommer nå (eller til sommeren da).

Om det først blir aktuelt når han begynner å dra seg godt opp i 30-årene, tenker jeg heller nei takk.
- You always get what you deserve.

Bill Elliott, Brann-trener 1974-1978

Erlend

Quote from: Superjack on November 24, 2023, 07:54:25 AMBør Brann re-vurdere sportsplanen sin?
Om Brann går inn i et gruppespill i Europa så er det nesten useriøst å mene at 17 etablerte spillere og 6-7 ungdom skal holde seg fit og friske nok til å gjennomføre noe slikt.

Mine noe spekulative tanker rundt dette:  Sportsplanen ble nok skrevet med en tanke om at vi løpet av si 3-5 år skulle utvikle klubben til å være i toppen av Eliteserien og jevnlig spille europeiske kamper.  Da gir det mening med 17 etablerte spillere og noen ungdommer.  "Problemet" er at plutselig var dette oppnådd denne sommeren og da kom det en panikkjustering.

Så ja, sportsplanen bør revurderes siden situasjonen nå er en helt annen enn da den ble skrevet.  I hvert fall hvis vi skal til Europa igjen i 2024.

Hickok

Det som er veldig interessant fremover nå, er at Norge er 16.seedet i Europa til neste sesong, og dermed kan få noen opprykk i hierakiet om det blir noen som kval'er dobbelt. Sesongen etter ligger vi veldig godt an til å bli 15.seedet, noe som betyr 2CL, 1EL og 2UCL plasser. Da begynner topp 2-3 å bli gull verdt, så nå må vi smi mens jernet er varmt.

Kagain

Quote from: ChristianC???? on November 24, 2023, 07:41:13 AMJa, de burde signert han, men rollen ble benkesliter i Brann kontra Sarpsborg hvor han ble lovet en plass i startelleveren.

At han hadde kommer tilbake til Norge og verdt en av de 5 beste midtbanespillerne i Norge er jeg 100% på, kanskje litt bias😅

MEN det skal sies at selv om han er 29 (30 i januar) så er han verdt 4X hva Horn Myhre er verdt hvis vi skal se på verdien hans på markedet og det kan si litt.

Om jeg tror han er 4X bedre enn Horn Myhre, nei. Bedre enn Horn Myhre, ja.

Ja, det er fryktelig lett å si at "Brann burde..." når man sitter med fasiten i hånden. Ikke sikkert at han hadde fått vise seg så mye frem under LAN og det regimet der. Han hadde jo noen meget spesielle tanker om hvilke ferdigheter han ønsket fra sine spillere, og når det opplevdes som at spissen viktigste ferdigheter var de defensive så er det tvilsomt at en offensiv type som Zachariassen hadde fått blomstret. Jeg tenker at om FHM og en annen mer voksen spiller hadde forlatt Bergen kunne det kanskje vært plass til Zachariassen.

Om Brann fremdeles insisterer på å følge sportsplanen sin vil ellers et kjøp av Zachariassen fremstå som underlig. De har jo selvsagt fremdeles muligheten til å gjøre som Erlend sier, nemlig omdefinere sportsplanen til å kjøpe mer voksne spillere, operere med en bredere stall og prøve å utfordre i Europa for å ta inn penger den veien. Jeg tror ikke det er en bærekraftig måte å drive klubb på, men det er i alle fall et valg. Går de for det valget vil jo Zachariassen var et naturlig kjøp. Da kan de bare kvitte seg med Kniklas, Hjorteseth og andre. Om Horneland fremdeles vil ha potet så virker jo Zachariassen ut fra det som blir sagt her som en liten mandelpotet i den forstand at han kan brukes som indreløper og ving.

Lasaron

Jeg vil minne på noe nyere historie. Det skjedde i 2015-16. Unggutter kunne ikke slippe til fordi vi skulle rykke opp - fordi vi ikke skulle rykke ned - fordi vi plutselig kjempet i toppen - fordi målsetningen plutselig var gull.

Dette er forenklet, men sant i sin forenkling. Historien videre viste oss at denne strategien ikke var bærekraftig, og det endte til slutt med nedrykk. Nedrykk!

Jeg mener det går an å ta mål av seg å bli litt bedre neste år enn i år, samtidig som vi gjør det på en bærekraftig måte.

Jeg er veldig spent på hvordan det går med Viking om de til slutt ender opp på fjerdeplass - uten e-cup neste år. For de satte alle kluter til i sommer. Knekker de nakken? Så går det forsåvidt an å forstå den satsingen, siden de ikke har tatt seriegull siden 1991.
Tren på langskudd

Larsendos

Hentet ikke Viking unge Langås i sommer? En bærekraftig drømmesignering for noen her inne.

Larsendos

Vi har også en fin liste av (den gang) unge, lokale spillere som fikk nok av sjanser.

Jonas Grønner
Fredrik Haugen
Kristoffer Barmen
Steffen Lie Skålevik
Kasper Skaanes
Kristoffer Larsen

Man hadde nok ikke rykket ned om kvaliteten på disse guttene var den samme som

Fredrik Bjørkan
Patrick Berg
Ulrik Saltnes
Håkon Evjen
Jens Petter Hauge

Men kanskje vi ikke hadde rykket ned hvis vi satset mer på Oliver Rotihaug, Mathias Raum og Eirik Birkelund.

Billy Elliott

Quote from: Larsendos on November 24, 2023, 13:17:40 PMMan hadde nok ikke rykket ned om kvaliteten på disse guttene var den samme som

Fredrik Bjørkan
Patrick Berg
Ulrik Saltnes
Håkon Evjen
Jens Petter Hauge

Denne gjengen her var ganske så nær å rykke ned i 2018 da.
- You always get what you deserve.

Bill Elliott, Brann-trener 1974-1978

esp123

Eneste som var bankers på laget i 2018 var vel Saltnes? Patrick Berg ønsket seg sågar vekk pga. manglende spilletid.

Erlend

Quote from: Lasaron on November 24, 2023, 12:37:39 PMJeg er veldig spent på hvordan det går med Viking om de til slutt ender opp på fjerdeplass - uten e-cup neste år. For de satte alle kluter til i sommer. Knekker de nakken? Så går det forsåvidt an å forstå den satsingen, siden de ikke har tatt seriegull siden 1991.

De klarer seg nok alltids, men de kan fort bli et skrekkeksempel på hva som skjer om man satser og taper.  Hentet spillere med det vi får anta er bra lønn samtidig som man takket nei til monsterbud på Brekalo og Solbakken.  Brekalo er kanskje ikke salgbar nå pga skaden sin, Solbakken er nok fortsatt et OK salgsobjekt men de kan fort være tvunget til å selge ham for betraktelig lavere summer i vinter enn hva de ville fått i sommer

Enig i at det skal bli veldig spennende å se hva som skjer der nede hvis de feiler med Europa.

Lasaron

Quote from: Larsendos on November 24, 2023, 13:17:40 PMVi har også en fin liste av (den gang) unge, lokale spillere som fikk nok av sjanser.

Jonas Grønner
Fredrik Haugen
Kristoffer Barmen
Steffen Lie Skålevik
Kasper Skaanes
Kristoffer Larsen

Man hadde nok ikke rykket ned om kvaliteten på disse guttene var den samme som

Fredrik Bjørkan
Patrick Berg
Ulrik Saltnes
Håkon Evjen
Jens Petter Hauge

Men kanskje vi ikke hadde rykket ned hvis vi satset mer på Oliver Rotihaug, Mathias Raum og Eirik Birkelund.

Er du en av de som mener det var talentbruken som førte til nedrykk i 2014? For bærebjelkene Demidov, Badji, Huseklepp etc tok jo virkelig ansvar ute på banen og spilte godt? Så hadde bare talentene vært i nærheten av de i kvalitet? Og Norling gjorde en god jobb?
Tren på langskudd

esp123

Litt av problemet da vi rykket ned var nok også den pillråtne kulturen blant mange av de unge spillerne. Larsen, Haugen og Barmen (samt Pedersen) likte å gå på byn i ukedagene og spille kamp i helgene.

Kagain

Quote from: esp123 on November 24, 2023, 13:36:56 PMEneste som var bankers på laget i 2018 var vel Saltnes? Patrick Berg ønsket seg sågar vekk pga. manglende spilletid.

Ja. Husker ikke om det er var da eller senere når Patrick Berg ikke fikk spille fast i Glimt og det ble snakket om at han skulle ønske seg vekk. Mener at jeg (og kanskje noen andre) løftet han som en kandidat for Brann. Det ble sablet ned i forumet.

andreas1989

Så kan det vel også diskuteres om Grønner, Skaanes og Pallesen virkelig fikk sjansen?

Uansett har 2023/24 utgaven av Brann mye bedre forutsetninger for å lykkes med talenter enn den parodien av en fotballklubb man drev på daværende tidspunkt.

ostraume

Foryngelsen er i gang! Holmen ut, Børsheim opp, Klausen inn.
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

Superjack

Quote from: Kagain on November 24, 2023, 16:12:39 PM
Quote from: esp123 on November 24, 2023, 13:36:56 PMEneste som var bankers på laget i 2018 var vel Saltnes? Patrick Berg ønsket seg sågar vekk pga. manglende spilletid.

Ja. Husker ikke om det er var da eller senere når Patrick Berg ikke fikk spille fast i Glimt og det ble snakket om at han skulle ønske seg vekk. Mener at jeg (og kanskje noen andre) løftet han som en kandidat for Brann. Det ble sablet ned i forumet.

Jeg sablet den ned. For han var faktisk ikke god nok, og hadde litt holdninger som ikke var helt topp.

Tror noen i familien snakket med han, han tok opp hansken, ble blodseriøs og kom seg inn på laget.

Hadde han gått til Brann den gang så hadde det nesten garantert gått galt. For begge parter. (Ikke at Brann prøvde heller, for da var alt under 32 år uaktuelt)

Brannsupporter.

krakra

 
Quote from: Larsendos on November 24, 2023, 13:17:40 PMVi har også en fin liste av (den gang) unge, lokale spillere som fikk nok av sjanser.

Jonas Grønner
Fredrik Haugen
Kristoffer Barmen
Steffen Lie Skålevik
Kasper Skaanes
Kristoffer Larsen

Man hadde nok ikke rykket ned om kvaliteten på disse guttene var den samme som

Fredrik Bjørkan
Patrick Berg
Ulrik Saltnes
Håkon Evjen
Jens Petter Hauge

Men kanskje vi ikke hadde rykket ned hvis vi satset mer på Oliver Rotihaug, Mathias Raum og Eirik Birkelund.
Hadde vi hatt Bjørkan, Berg, Hauge, Saltnes(ingen unggutt akkurat) og Evjen anno 2018 i årets stall, og de hadde vært fra Bergen, så tviler jeg på at du hadde argumentert veldig hardt for at de skulle satses på neste sesong.

Jeg tror ikke våre unggutter står så veldig tilbake. Wolfe (som noen for foran fjorårssesongen ikke mente var god nok til å spille på bekostning av Kristiansen) har i alle fall lyktes bedre i utlandet enn de fleste Glimt-eksportene.

Go Up