• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Innkjøpsstrategi og spillerlogistikk generelt hos Brann.

Started by Kagain, August 23, 2023, 17:52:39 PM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

Superjack

Quote from: krakra on November 20, 2023, 15:26:15 PMxG med Soltvedt: 1,6
xG uten Soltvedt: 1,9


Og det til tross for at vi har blitt vesentlig bedre på dødballer, og fått en del straffespark i denne perioden. Tallene i åpent spill er trolig enda verre.

Men hey: Et lag som er svake offensivt i åpent spill, men er gode på dødballer og i forsvar og har en snittalder på 27 år gir vel ingen grunn til bekymring?

Og det viser litt av svakheten til xG, den regner avslutninger fra langt hold med vesentlig lavere xG enn avslutninger fra kort hold.

Og i all denne diskusjonen om xG. Scorede mål vs mål imot  er den viktigste og eneste parameteren som har faktisk påvirkning på resultat. Hver dag.
Brannsupporter.

krakra

Quote from: Superjack on November 20, 2023, 16:57:15 PM
Quote from: andreas1989 on November 20, 2023, 16:13:12 PMSå vi er der nå at enkelte mener vi er bedre med Soltvedt enn med Wolfe? Gud hjelpe....ut med ungdommen og inn med de etablerte, det er det viktigste.

Hvem er bedre av Soltvedt og Wolfe?
Nesten umulig å vurdere, siden de er såpass forskjellige.

Men Brann har fått bedre resultater i ES med Soltvedt enn Wolfe, og Soltvedt er mer målfarlig.

Hvordan måles hvem som er best?


Bedre resultater, men svakere spill. Svakere offensivt.

Superjack

Quote from: krakra on November 20, 2023, 17:04:19 PM
Quote from: Superjack on November 20, 2023, 16:57:15 PM
Quote from: andreas1989 on November 20, 2023, 16:13:12 PMSå vi er der nå at enkelte mener vi er bedre med Soltvedt enn med Wolfe? Gud hjelpe....ut med ungdommen og inn med de etablerte, det er det viktigste.

Hvem er bedre av Soltvedt og Wolfe?
Nesten umulig å vurdere, siden de er såpass forskjellige.

Men Brann har fått bedre resultater i ES med Soltvedt enn Wolfe, og Soltvedt er mer målfarlig.

Hvordan måles hvem som er best?


Bedre resultater, men svakere spill. Svakere offensivt.

Altså har Brann tilpasset spillet.

Som også er veldig fornuftig.

Tror Brann hadde spilt mer som i vår med Torsvik på banen. Mye likere Wolfe i stilen.

For å komme tilbake til innkjøpspolitikk.

Tror ikke det er mange som skrivet aktivt her som mener annet enn at Brann vil tjene på å forynge i vinter.

Om Torsvik, Blomberg, Warming og Kniklas spiller seg inn på laget i vinter så er jo mye gjort. Sammen med at utskiftinger i troppen bør gå mot spillere som er <23 år så langt det er mulig.

Brannsupporter.

krakra

Quote from: Superjack on November 20, 2023, 17:09:02 PM
Quote from: krakra on November 20, 2023, 17:04:19 PM
Quote from: Superjack on November 20, 2023, 16:57:15 PM
Quote from: andreas1989 on November 20, 2023, 16:13:12 PMSå vi er der nå at enkelte mener vi er bedre med Soltvedt enn med Wolfe? Gud hjelpe....ut med ungdommen og inn med de etablerte, det er det viktigste.

Hvem er bedre av Soltvedt og Wolfe?
Nesten umulig å vurdere, siden de er såpass forskjellige.

Men Brann har fått bedre resultater i ES med Soltvedt enn Wolfe, og Soltvedt er mer målfarlig.

Hvordan måles hvem som er best?


Bedre resultater, men svakere spill. Svakere offensivt.

Altså har Brann tilpasset spillet.

Som også er veldig fornuftig.

Tror Brann hadde spilt mer som i vår med Torsvik på banen. Mye likere Wolfe i stilen.

For å komme tilbake til innkjøpspolitikk.

Tror ikke det er mange som skrivet aktivt her som mener annet enn at Brann vil tjene på å forynge i vinter.

Om Torsvik, Blomberg, Warming og Kniklas spiller seg inn på laget i vinter så er jo mye gjort. Sammen med at utskiftinger i troppen bør gå mot spillere som er <23 år så langt det er mulig.


Er det virkelig en god signering hvis det tvinger Brann til å spille mer defensivt og primitivt?

krakra

Gikk igjennom xGen til Brann etter at Soltvedt kom og sett på totalen, xG minus straffesparkene og xG minus alle dødballer.

1,61 - Alt inkludert
1,19 - Utenom straffer
0,93 - Utenom alle dødballer


Den totale xGen er ikke spesielt god, men heller ikke veldig dårlig. Det vi har skapt utenfor straffespark og dødballer er derimot skremmende svakt. Vi skaper nesten halvparten av sjansene våre på dødballer, uten at vi skaper spesielt mye.

Jeg har lenge hatt inntrykk av at vi denne høsten har blitt redusert til et defensivt solid og effektivt dødballag. Det underbygges langt på vei av tallene. Skal man bare overse dette (også) fordi resultatene er gode? Er vi helt tilbake dit at resultatene er det eneste som betyr noe?

Det er i det hele tatt en del prinsipper, som tidligere ble løftet fram som ganske viktige, som har blitt "ofret" i år.

- Satsing på unge, salgbare spillere
- Slank tropp
- Skadefri tropp (disse to henger nok sammen)
- Offensiv og underholdende fotball

Noe er nok gjort bevisst, mens er mer "motvillig", men ser man bak resultatene så er det altså en del ting som i lengden kan gi betydelige problemer.

ostraume

Synes du vi ar vært dårlig i høst? Jeg ser poenget i at Wolfe, Rasmussen og Kristiansen har vært vrien å erstatte, men synes du virkelig vi har vært dårlig i høst?

Årsverste, og den eneste kampen vi tapte klink fortjent var vel i Stavanger. Ellers dominans vi vel de fleste parametre i høst (pasninger, innehav på motstanderens halvdel, xG, mål)?

Jeg skjønner at du er skeptisk til det langsiktige, men forstår mindre av svartmalingen av det kortsiktige.
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

krakra

Quote from: ostraume on November 20, 2023, 18:46:11 PMSynes du vi ar vært dårlig i høst? Jeg ser poenget i at Wolfe, Rasmussen og Kristiansen har vært vrien å erstatte, men synes du virkelig vi har vært dårlig i høst?

Årsverste, og den eneste kampen vi tapte klink fortjent var vel i Stavanger. Ellers dominans vi vel de fleste parametre i høst (pasninger, innehav på motstanderens halvdel, xG, mål)?

Jeg skjønner at du er skeptisk til det langsiktige, men forstår mindre av svartmalingen av det kortsiktige.
Kommer an på hva en legger i dårlig, men jeg syns angrepsspillet har tapt seg veldig og at vi sliter med å skape sjanser fra åpent spill. Det underbygges av statistikken som viser en xG på under 1 per kamp fra åpent spill. Og det er også noe som både Horneland og spillere har påpekt flere ganger. At vi ikke spiller så godt, og at angrepsspillet ikke fungerer så bra.

Vi er derimot veldig tette bakover, og har blitt farligere på dødball.

andreas1989

Jeg vil si at vi har blitt mer forutsigbare. Og det dreier seg mye om at vi har gått fra å spille med en høy energisk back som hele tiden kommer nedover kanten til nå å spille med en back som ikke har forutsetninger for det samme, selv om enkelte mener at det er så enkelt som at Horneland bare må rope på Soltvedt...

Så lider vi naturligvis av at vi ikke har den energien på motsatt back heller.

Vi får være enige om å være (dypt) uenige, men er det en ting som er sikkert så er det at dette laget vil få en ny dimisjon neste sesong med backer som motstander hele tiden må ta høyde for på siste tredjedel. Torsvik kommer forhåpentligvis som en kanon så får vi finne noe tilsvarende på høyre, in Jimmy we belive? Så må vi spille med stoppere som er komfortable med ballen, det er det viktigste og mangelen på det i høst er nok en medvirkende faktor til at vi har vært mer forutsigbare.

Lasaron

På den ene siden: Vi er blitt dårligere offensivt fordi Palle har erstattet Ruben, Soltvedt har erstattet Wolfe og Kartum har erstattet Rasmussen.

På den andre siden: Vi pøser fortsatt mange inn i boksen når vi er i angrep. Og det at vi produserer mange straffer til oss selv, sier noe om hvor farlig vi er i boksen i åpent spill. Så det blir litt urimelig om man ser vekk fra det når man vurderer åpent spill.
Tren på langskudd

andreas1989

Tror vi har et uforløst potensiale når det kommer til målpoeng fra indreløperne. Vi så jo dette i OBOS, absolutt alle endte opp med 10+ målpoeng. Flere inn i boks som kan gi oss litt tyngde kan nok generere noen poeng neste år. Så må vi vel også ta med det faktum at vi mistet Rasmussen i sommer som var en sittende playmaker type mens vi nå har løpere, noen bedre med ball en andre.

Finfin respons

Jeg er dypt enig med krakra. Og som det sies, noen av offerne i sommer ble gjort motvillig og henger sammen. Like fullt er det når man nå har gjort noen steg i feil retning at man må rette dem opp eller kompensere for dem.

1) Er det på tide å forsøke oss med Blomberg som høyreback igjen? Han hadde noe avd et samme drivet til Wolfe. Et Brann som våger å gå ut av rammen og stå latterlig høyt kan bli en åpenbaring med Blomberg som back.

2) Skal vi si at Kartum ikke har erstattet Rasmussen men at vi har et stortalent som bør få rikelige muligheter i vinter til å ta plassen. Jeg tenker på Tomar.

3) Hold stallen slankelig. Selg Børsting om nødvendig, selv om man helst kan begynne med noen andre.

4) Det bør være minst én u21-spiller fast på laget og én i hver lagdel som er reell aktuell innbytter.
Kanskje.

Pete05

Quote from: andreas1989 on November 20, 2023, 20:57:22 PMTror vi har et uforløst potensiale når det kommer til målpoeng fra indreløperne. Vi så jo dette i OBOS, absolutt alle endte opp med 10+ målpoeng. Flere inn i boks som kan gi oss litt tyngde kan nok generere noen poeng neste år. Så må vi vel også ta med det faktum at vi mistet Rasmussen i sommer som var en sittende playmaker type mens vi nå har løpere, noen bedre med ball en andre.

Indreløperne mistet mye «kraft» og målpoeng når alt i feltet skulle til Bård. Nå har han sviktet litt i det siste og plutselig leter de ikke etter han mer men avslutter selv. Fhm har vel rundt 10 målpoeng i ES og Europa kampene. Men hvis du ser på første halvdel av sesongen så burde det vært mye mer om han avslutter selv.

Men lagene har lært seg å ta ut Bård og da må han bevege seg mer i utkant av boks som åpner for IL. Både Kartum og FHM har vel ok poengfangst i høst?

Larsendos

Gøy med statistikk. Vi har 8-1-0 med Soltvedt, men leter man etter noe negativt, så finner man det.

Uten Soltvedt ledet vi i snitt 33 min av kampene.
Med Soltvedt ledet vi i snitt 50 min av kampene.

Jeg tenker vi får mer xG når vi ikke leder.

krakra

At vi har spilt dårligere i høst enn vi vår er noe alle kan se med det blotte øyet. Det er noe hovedtrener og kaptein, samt flere andre spillere har påpekt en rekke ganger. Senest etter Haugesund-kampen. Det underbygges også i sterk grad av de underliggende tallene. At noen skal benekte dette blir bare meningsløst.

At noen vil ignorere dette og kun se på resultatene er deres valg. Da er vi tilbake til at ingenting annet enn resultater betyr noe, og det har sjeldent går bra for Brann tidligere.

Larsendos

Horneland mener det skyldes en lang sesong med mange kamper.
Du mener det skyldes bytte av venstreback.
Soltvedt på årets lag.

krakra

Jeg mener ikke det skyldes bytte av venstreback alene. Det er flere viktige spillere fra vårsesongen som har blitt byttet med spillere som ikke er samme spillertyper. Kristiansen, Wolfe, Rasmussen og Blomberg. I tillegg har Finne en formsvikt.

Horneland, Heltne Nilsen og flere spillere har selv pekt på spillere ut og manglene relasjoner som en årsak til at spillet ikke har vært like godt i høst. De skylder overhodet ikke bare på mange kamper.

Men når noen trekker fram resultatene med Soltvedt som et bevis på at han har vært god, så er det jo verdt å nevne at spillet med ham har vært objektivt svakere også.

Larsendos

Men har det blitt dårligere?
2. omgangen mot Sandefjord?
2. omgangen i Bodø?
Rosenborg hjemme?
ODD borte?
Sarpsborg borte?
Aalesund før utvisningen?
Viking hjemme og borte?
Tromsø borte?
Molde borte?
Ham/Kam hjemme?

krakra

Ja, det har blitt dårligere. Det har jeg jo vist. Tallene er rimelig entydige. Mot Ham-Kam hjemme hadde vi en xG på 2,52. Kun Molde-kampen har vært bedre enn det av Soltvedts kamper. Riktignok en straffe her også, men ser man vekk fra straffene er det fortsatt bare Molde-kampen som var bedre.

Larsendos

November 21, 2023, 12:53:28 PM #318 Last Edit: November 21, 2023, 12:57:45 PM by Larsendos
Jeg bryr meg ikke om tall og xG. Vi er mer solide nå enn i vår. Toppnivået var nok høyere i vår, men soliditeten har blitt bedre. Det laget vi har nå hadde ikke tatt 1 poeng mot Odd, Sarpsborg og Sandefjord hjemme.

Vi hadde heller aldri sluppet Ham/Kam til så mange sjanser som de hadde på stadion.

krakra

Vi har blitt bedre defensivt, og dårligere offensivt. Som Horneland har påpekt. Vi er også mer effektive, men effektivitet har en tendens til å svinge. Over tid er det lagene som presterer best, som gjør det best.

Er et defensivt solid lag som sliter med å skape sjanser i åpent spill, men som er effektive og farlige på dødballer det vi ønsker at Brann skal være?

Larsendos

Så hva diskuterer vi egentlig? Vi har ikke blitt dårligere siden i vår, men vi har blitt bedre defansivt og dårligere offansivt?

krakra

Quote from: Larsendos on November 21, 2023, 13:01:01 PMSå hva diskuterer vi egentlig? Vi har ikke blitt dårligere siden i vår, men vi har blitt bedre defansivt og dårligere offansivt?
Vi har blitt dårligere offensivt, har jeg sagt. Vi sliter med å skape sjanser i åpent spill, men har vært effektive og farlige på dødballer. Så har vi blitt bedre defensivt.

Alt i alt har vi blitt et ganske mye kjipere lag. Ønsker vi å være et kjipt lag?

nero

Det snakkes om Moldekampen som vår beste i høst. Slik jeg husker Moldekampen hang vi litt i tauene i første omgang. Så var vi jo klart best i andre. Det beste vi har gjort i år må da likevel være førsteomgangen mot Glimt. Tror aldri jeg har sett Brann bedre. Så ble det litt passivt i andre, pluss litt uflaks, som gjorde at vi endte opp med "bare" ett poeng.

Spillet har kanskje ikke vært gnistrende i høst, men det har vært særdeles solid. Jeg mener vi, kampene sett under ett, har vært det beste laget i nesten alle kampene, selv om vi har hatt svakere perioder i perioder av kampene, men det er jo helt normalt for alle lag, inkludert topplag. Og resultatene taler vel også sitt tydelige språk. Ikke så mange av de kampene en kunne si at "der hadde vi jammen flaks". Og vi spilte jevnt, og var vel kanskje egentlig det beste laget mot våre europeiske motstandere (med unntak av bortekampen i Portugal). Da synes jeg det blir litt feil å klage på det laget har prestert i høst. Enkelte kommentarer her minner i hvert fall ganske mye på klaging. Litt rart.
Lions led by donkeys.

Larsendos

Vi har ledet mer med Soltvedt, da angripes det naturligvis mindre.

Soltvedt har spilt 5 bortekamper og 4 hjemmekamper.

Bortekamper mot lag som sårt trenger poeng (utenom LSK, hvor vi var steingode).

Hjemmekamper mot nr. 3, 5, 7 og 10. 

krakra

Quote from: Larsendos on November 21, 2023, 13:04:41 PMVi har ledet mer med Soltvedt, da angripes det naturligvis mindre.

Soltvedt har spilt 5 bortekamper og 4 hjemmekamper.

Bortekamper mot lag som sårt trenger poeng (utenom LSK, hvor vi var steingode).

Hjemmekamper mot nr. 3, 5, 7 og 9.
Mener du at hele forklaringen på hvorfor vi skaper betydelig mindre i åpent spill er at vi har ledet mer? Er ikke Hornelands filosofi at vi alltid skal jage neste mål, uansett? Har han skiftet mening?

krakra

Quote from: nero on November 21, 2023, 13:04:36 PMSlik jeg husker Moldekampen hang vi litt i tauene i første omgang. Så var vi jo klart best i andre. Det beste vi har gjort i år må da likevel være førsteomgangen mot Glimt. Tror aldri jeg har sett Brann bedre. Så ble det litt passivt i andre, pluss litt uflaks, som gjorde at vi endte opp med "bare" ett poeng.

Spillet har kanskje ikke vært gnistrende i høst, men det har vært særdeles solid. Jeg mener vi, kampene sett under ett, har vært det beste laget i nesten alle kampene, selv om vi har hatt svakere perioder i perioder av kampene, men det er jo helt normalt for alle lag, inkludert topplag. Og resultatene taler vel også sitt tydelige språk. Ikke så mange av de kampene en kunne si at "der hadde vi jammen flaks". Og vi spilte jevnt, og var vel kanskje egentlig det beste laget mot våre europeiske motstandere (med unntak av bortekampen i Portugal). Da synes jeg det blir litt feil å klage på det laget har prestert i høst. Enkelte kommentarer her minner i hvert fall ganske mye på klaging. Litt rart.
Skal man virkelig ikke kunne være kritisk til noen ting så lenge resultatene er bra? Jeg syns det er en skremmende holdning. Vi har sett den før, og den har straffet seg kraftig. Solide var jo slik man beskrev Brann under LAN også.

Våren 2018 var vi jo ekstremt solide. Slapp knapt inn mål. Det var rett før alt kollapset. En kollaps som til slutt endte med nedrykk.

Larsendos

Quote from: krakra on November 21, 2023, 13:05:54 PM
Quote from: Larsendos on November 21, 2023, 13:04:41 PMVi har ledet mer med Soltvedt, da angripes det naturligvis mindre.

Soltvedt har spilt 5 bortekamper og 4 hjemmekamper.

Bortekamper mot lag som sårt trenger poeng (utenom LSK, hvor vi var steingode).

Hjemmekamper mot nr. 3, 5, 7 og 9.
Mener du at hele forklaringen på hvorfor vi skaper betydelig mindre i åpent spill er at vi har ledet mer? Er ikke Hornelands filosofi at vi alltid skal jage neste mål, uansett? Har han skiftet mening?
Vi kastet alt og alle i angrep mot feks Sandefjord hjemme. Det håper jeg virkelig ikke vi hadde gjort på 2-0 mot ODD og Tromsø. Alt med måte vel.

krakra

Quote from: Larsendos on November 21, 2023, 13:09:39 PM
Quote from: krakra on November 21, 2023, 13:05:54 PM
Quote from: Larsendos on November 21, 2023, 13:04:41 PMVi har ledet mer med Soltvedt, da angripes det naturligvis mindre.

Soltvedt har spilt 5 bortekamper og 4 hjemmekamper.

Bortekamper mot lag som sårt trenger poeng (utenom LSK, hvor vi var steingode).

Hjemmekamper mot nr. 3, 5, 7 og 9.
Mener du at hele forklaringen på hvorfor vi skaper betydelig mindre i åpent spill er at vi har ledet mer? Er ikke Hornelands filosofi at vi alltid skal jage neste mål, uansett? Har han skiftet mening?
astet alt og alle i angrep mot feks Sandefjord hjemme. Det håper jeg virkelig ikke vi hadde gjort på 2-0 mot ODD og Tromsø. Alt med måte vel.
Men når vi har under én xG per kamp fra åpent spill, så er det vel mye "måtehold"? Eller syns du dette er bra nok?

Det er ingenting som tyder på at dette er noe Horneland ønsker i alle fall.

nero

Kritisk holdning er jo vel og bra, men pilen peker jo oppover på de fleste felt, vi taper jo ikke kamper, ligger an til sølv, har flotte publikumstall, får nye treningsfasiliteter, og ikke minst, vi har en spillestil som fungerer. Så er kritikken at vi spiller kjedelig fotball og ikke skaper nok sjanser? Etter mitt syn ser man ganske stor forskjell på LANs Brann og Hornelands Brann. Og at du misliker Soltvedt er greit, men han har gjort sin del av arbeidet som gjør at vi ligger på sølvplass.
Lions led by donkeys.

Larsendos

Quote from: krakra on November 21, 2023, 13:10:33 PM
Quote from: Larsendos on November 21, 2023, 13:09:39 PM
Quote from: krakra on November 21, 2023, 13:05:54 PM
Quote from: Larsendos on November 21, 2023, 13:04:41 PMVi har ledet mer med Soltvedt, da angripes det naturligvis mindre.

Soltvedt har spilt 5 bortekamper og 4 hjemmekamper.

Bortekamper mot lag som sårt trenger poeng (utenom LSK, hvor vi var steingode).

Hjemmekamper mot nr. 3, 5, 7 og 9.
Mener du at hele forklaringen på hvorfor vi skaper betydelig mindre i åpent spill er at vi har ledet mer? Er ikke Hornelands filosofi at vi alltid skal jage neste mål, uansett? Har han skiftet mening?
Vi kastet alt og alle i angrep mot feks Sandefjord hjemme. Det håper jeg virkelig ikke vi hadde gjort på 2-0 mot ODD og Tromsø. Alt med måte vel.
Men når vi har under én xG per kamp fra åpent spill, så er det vel mye "måtehold"? Eller syns du dette er bra nok?

Det er ingenting som tyder på at dette er noe Horneland ønsker i alle fall.
Horneland ønsker nok først og fremst en venstrebeint venstre stopper. Vi blir ikke nødvendigvis så mye dårligere med høyrebeint venstre stopper, men man angriper kanskje litt mindre.

krakra

Quote from: nero on November 21, 2023, 13:17:08 PMKritisk holdning er jo vel og bra, men pilen peker jo oppover på de fleste felt, vi taper jo ikke kamper, ligger an til sølv, har flotte publikumstall, får nye treningsfasiliteter, og ikke minst, vi har en spillestil som fungerer. Så er kritikken at vi spiller kjedelig fotball og ikke skaper nok sjanser? Etter mitt syn ser man ganske stor forskjell på LANs Brann og Hornelands Brann. Og at du misliker Soltvedt er greit, men han har gjort sin del av arbeidet som gjør at vi ligger på sølvplass.
For laget da: Hvilke piler utenom resultatene peker oppover?

Er ikke kjedelig fotball og få sjanser verdt å kritisere? Har offensiv og sjanseskapende fotball vært selve grunnlaget for filosofien til Horneland og Huseklepp? Betyr det ingenting lengre?

Vi har fått godt betalt denne høsten. Ja, vi har vært best i de fleste kamper, men mot Sarpsborg, VIF og TIL så var vi heldige som fikk tre poeng. Vi har også fått hjelp med straffespark på gunstige tidspunkt i flere av de andre kampene. Det er sånn som skjer med lag som er i flyten, men når flyten går over så trenger man kvalitet i spillet å støtte seg på. Det har ikke Brann hatt i høst.

Det er mye positivt som skjer i klubben, men at stallen blir større og eldre, at man går godt over lønnsbudsjettet og at spillet blir mer defensivt og mindre sjanseskapende er ikke positive piler. Det er bekymringsverdig.

krakra

Quote from: Larsendos on November 21, 2023, 13:19:22 PM
Quote from: krakra on November 21, 2023, 13:10:33 PM
Quote from: Larsendos on November 21, 2023, 13:09:39 PM
Quote from: krakra on November 21, 2023, 13:05:54 PM
Quote from: Larsendos on November 21, 2023, 13:04:41 PMVi har ledet mer med Soltvedt, da angripes det naturligvis mindre.

Soltvedt har spilt 5 bortekamper og 4 hjemmekamper.

Bortekamper mot lag som sårt trenger poeng (utenom LSK, hvor vi var steingode).

Hjemmekamper mot nr. 3, 5, 7 og 9.
Mener du at hele forklaringen på hvorfor vi skaper betydelig mindre i åpent spill er at vi har ledet mer? Er ikke Hornelands filosofi at vi alltid skal jage neste mål, uansett? Har han skiftet mening?
Vi kastet alt og alle i angrep mot feks Sandefjord hjemme. Det håper jeg virkelig ikke vi hadde gjort på 2-0 mot ODD og Tromsø. Alt med måte vel.
Men når vi har under én xG per kamp fra åpent spill, så er det vel mye "måtehold"? Eller syns du dette er bra nok?

Det er ingenting som tyder på at dette er noe Horneland ønsker i alle fall.
Horneland ønsker nok først og fremst en venstrebeint venstre stopper. Vi blir ikke nødvendigvis så mye dårligere med høyrebeint venstre stopper, men man angriper kanskje litt mindre.
Jeg tror Horneland ønsker en venstrebeint og hurtig stopper, en back med trøkk og løpskraft og en indreløper med mer kreative egenskaper enn Børsting/Kartum. Det har vært vesentlig for spillestilen og det mangler i dag.

Heldigvis har Torsvik vært skadefri en stund nå og han er forhåpentligvis klar for å være førstevalg på venstrebacken neste år. Det er 1/3.

ostraume

Quote from: krakra on November 21, 2023, 13:20:05 PMEr ikke kjedelig fotball og få sjanser verdt å kritisere?

Det er jo dette premisset som jeg synes blir så merkelig. Vi har da virkelig ikke stått for kjedelig fotball og få sjanser i høst. Vi fortsetter å dominere de fleste statistikker som Horneland sin stil gir (i motsetning til f.eks LAN:  innehav, innehav på motstanders halvdel, antall pasninger).

Også var det mer ekstreme topper i vår, absolutt. Og de som har gått til utlandet er vrien å ersatte, absolutt (og så klart, de holder jo nivå til å bli "utenlandsproffer"). Og Ruben har vi ikke en fullgod erstatter for, absolutt.

Men at vi har blitt et slags Lillestrøm(=defensivt solid dødball-lag, var vel ordene du brukte) i høst rimer ikke med min oppfatning.
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

krakra

Quote from: ostraume on November 21, 2023, 13:36:06 PM
Quote from: krakra on November 21, 2023, 13:20:05 PMEr ikke kjedelig fotball og få sjanser verdt å kritisere?

Det er jo dette premisset som jeg synes blir så merkelig. Vi har da virkelig ikke stått for kjedelig fotball og få sjanser i høst. Vi fortsetter å dominere de fleste statistikker som Horneland sin stil gir (i motsetning til f.eks LAN:  innehav, innehav på motstanders halvdel, antall pasninger).

Også var det mer ekstreme topper i vår, absolutt. Og de som har gått til utlandet er vrien å ersatte, absolutt (og så klart, de holder jo nivå til å bli "utenlandsproffer"). Og Ruben har vi ikke en fullgod erstatter for, absolutt.

Men at vi har blitt et slags Lillestrøm(=defensivt solid dødball-lag, var vel ordene du brukte) i høst rimer ikke med min oppfatning.
I de kampene Soltvedt har spilt har vi en xG på 0,9 fra åpent spill per kamp, og 1,19 når straffene er trukket fra. Dette er ikke gode tall. Det er under middels i ES. Så har vi fått mange straffer som trekker den totale xGen opp til 1,63. Som heller ikke er spesielt bra. Er vel 6. eller 7. best i ES.



krakra

Vi har scoret 16 mål på disse ni kampene. Det er over det xG tilsier, men fortsatt er det seks lag som har scoret mer. 10 av målene har kommet fra åpent spill, seks fra dødball. Samtidig har vi sluppet inn seks mål, som er færrest i ES i denne perioden.


Hatleking

Med så mange ute med skader som Brann har hatt, er det ikkje rart at relasjonane ikkje er like gode som i starten av sesongen. Wolfe og Rasmussen var veldig viktige for Brann, og det hadde nok merkast uansett. Med mange spelarar ute vert nivået på treningane også dårlegare, ein må stille med suboptimale lagoppstillingar og det er lite å hive innpå frå benken. At vi står med den rekka vi faktisk har no på hausten er difor ein fantastisk prestasjon, og det er Soltvedt sjølvsagt del av. Det er ikkje lett å kome inn i eit slikt kollektiv med andre eigenskapar enn forgjengaren, men det tok ikkje lang tid før han verka å vere godt inne i laget. Tempoutfordringane hans har blitt maskert på ein særs god måte, og han blir vel fort årets venstreback i Eliteserien.

Prisen vi måtte betale for Soltvedt var sjølvsagt relativt høgt i forhold til tidlegare transaksjonar inn til Brann, men relativt til prisane her til lands no, er det ikkje spesielt mykje. Sarpsborg 08 ga jo også uttrykk for at dei ikkje hadde gjort det viss ikkje Soltvedt sjølv hadde eit inderleg ønske om dette. Kva som hadde skjedd om Brann ikkje hadde henta han kan ein sjølvsagt spekulere i, men min tanke der er at vi ikkje hadde vore i noverande posisjon mtp tilgjengeleg kvalitet og breidde i forsvaret.

krakra

Det er ikke bare tempoet som er problemet til Soltvedt. Han kommer på langt færre løp, som var en helt vital del av spillet til Wolfe. En egenskap Torsvik også har, men som Soltvedt mangler og som svekker angrepsspillet.

At Knutsen er en helt motsatt spillertype enn Kristiansen har også mye å si. Men han skal jo også hylles. "Branns beste" to måneder på rad. Så det er sikkert slemt å peke på ham også.

At Kartum ikke har slått til, og nå er skjøvet ut av Børsting som er en helt annen spiller enn Rasmussen betyr også mye. Men han hylles jo også.

Dette har større betydning enn alle skadene. Man erstatter nøkkelspillere med spillere som er helt andre spillertyper, og som gjør at vi ikke kan spille med det samme trøkket.

ostraume

Quote from: krakra on November 21, 2023, 13:58:00 PMVi har scoret 16 mål på disse ni kampene. Det er over det xG tilsier, men fortsatt er det seks lag som har scoret mer. 10 av målene har kommet fra åpent spill, seks fra dødball. Samtidig har vi sluppet inn seks mål, som er færrest i ES i denne perioden.



Merker meg at du bruker kun mål og xG uten å nevne de andre statistikkene jeg har nevnt to ganger. Synes og det blir rimelig tullete å fjerne straffemål fra statistikken for å prøve å "forverre" tallene. Som om straffer ikke kommer av en grunn.
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

ostraume

Quote from: krakra on November 21, 2023, 14:00:19 PMAt Knutsen er en helt motsatt spillertype enn Kristiansen har også mye å si. Men han skal jo også hylles. "Branns beste" to måneder på rad. Så det er sikkert slemt å peke på ham også.

Når det gjelder Palle så er det ikke slemt å peke på han. Men det er uredelig å kun peke på svakhetene uten å nyansere med at han har styrker som er viktig for laget.
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

Hatleking

Det er ikkje så rart at spelarane blir hylla når ein står med 10 sigrar og ein uavgjort på dei siste 11 eliteseriekampane. Vi har stort sett vore best i alle kampane. Alt i fotball er veldig samansett, men Brann har klart å bruke dei kvalitetane som er tilgjengeleg på ein veldig god måte. Akkurat no er vi best defensivt i ES. Tidlegare var vi kanskje best offensivt. Håpet er at vi kan kombinere det på ein god måte når alle forhåpentlegvis er tilgjengeleg neste sesong. Det er nok sikkert rett at xG er lågare enn tidlegare, men eg har ikkje høyrt mange klage på at Brann spelar kjedeleg denne sesongen uansett.

Torsvik er framleis i klubben og vil med ein frisk kropp forhåpentlegvis få eit skikkeleg, varig gjennombrot neste sesong. Kartum kan sjølvsagt framleis bli ein suksess. Det tek ofte tid å kome inn i det relasjonelle. Kniklas har uansett sjansen til å knabbe plassen om hovudet og kroppen drar i Brann-retning. Eg ser ikkje kvifor Brann ikkje kan ha same trykk neste sesong som i denne. Akkurat no er skader ein stor del av det.

krakra

Jeg har hørt hovedtreneren og spillere klage på hvordan Brann spiller. Det er ikke bare xG som har blitt lavere. Vi scorer også færre mål. Vi er helt middels på scorede mål, og best på antall innslupne. Så er 40% av disse målene fra dødballer, som er en høy andel.

Og vi har ikke vært inneffektive. Vi har tvert i mot vært effektive og scoret mer enn sjansene tilsier.

Så ja, vi har gode resultater. Disse er basert på at vi er veldig gode defensivt og farlige på dødball, mens vår svakhet har vært angrepsspillet i åpent spill.

Hvem er det som er utilgjengelig som skal løfte angrepsspillet vårt nevneverdig mener du? Hva skal vi gjøre med "Eliteseriens beste venstreback" hvis Soltvedt får et skikkelig gjennombrudd neste år?

nero

Quote from: krakra on November 21, 2023, 13:20:05 PMEr ikke kjedelig fotball og få sjanser verdt å kritisere? Har offensiv og sjanseskapende fotball vært selve grunnlaget for filosofien til Horneland og Huseklepp? Betyr det ingenting lengre?

Jo, det hadde betydd noe om det hadde vært tilfellet. Jeg har i hvertfall ikke kjedet meg et sekund på Stadion i høst. Kanskje jeg bare er totalt ukritisk, men hvis det virkelig er så kjedelig, er det jo litt rart at publikumstallene er såpass bra.
Lions led by donkeys.

ostraume

Quote from: krakra on November 21, 2023, 14:24:05 PMHvem er det som er utilgjengelig som skal løfte angrepsspillet vårt nevneverdig mener du?

Jeg lar akkurat Soltvedt ligge, for han misliker du åpenbart verre enn Nixon gjør med Heggebø. Det er jo litt morsomt, men ikke særlig interessant å diskutere.

Men er du seriøs nå? Blomberg, Warming, Ruben, Torsvik? Kanskje Kniklas? En topp fit Castro?

Det er jo null problem å peke på spillere som kan løfte oss.
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

krakra

Quote from: ostraume on November 21, 2023, 14:29:49 PM
Quote from: krakra on November 21, 2023, 14:24:05 PMHvem er det som er utilgjengelig som skal løfte angrepsspillet vårt nevneverdig mener du?

Jeg lar akkurat Soltvedt ligge, for han misliker du åpenbart verre enn Nixon gjør med Heggebø. Det er jo litt morsomt, men ikke særlig interessant å diskutere.

Men er du seriøs nå? Blomberg, Warming, Ruben, Torsvik? Kanskje Kniklas? En topp fit Castro?

Det er jo null problem å peke på spillere som kan løfte oss.
Hvem er det Torsvik, Blomberg og Kniklas skal skyve ut da?

Jeg misliker ikke Soltvedt. Han er feil spillertype for Brann på samme måte som Knutsen i midtforsvaret og Børsting på midtbanen. Det er ikke verre enn det.

Hatleking

Vi har naturlege erstattarar for dei som fór ut internt i troppen. Wolfe erstattast av Torsvik. Rasmussen erstattast av Kniklas. Om begge viser seg å vere kjeks, så må ein då feste sin lit til Soltvedt og Kartum.

Elles har vi forsterka oss med Warming. Blomberg, som var del av det flotte offensive i vår, kjem også tilbake. I og med at han forlenga så vil også Kristiansen vere tilgjengeleg i neste sesong. Heggebø har også vist flotte takter, og med ein problemfri oppkøyring kan han vere ein god bidragsyter. Vi har rett og slett mange spennande kort offensivt, og det kan bli eit skikkeleg luksusproblem å ta ut den offensive trioen.

krakra

Quote from: Hatleking on November 21, 2023, 14:33:36 PMVi har naturlege erstattarar for dei som fór ut internt i troppen. Wolfe erstattast av Torsvik. Rasmussen erstattast av Kniklas. Om begge viser seg å vere kjeks, så må ein då feste sin lit til Soltvedt og Kartum.

Elles har vi forsterka oss med Warming. Blomberg, som var del av det flotte offensive i vår, kjem også tilbake. I og med at han forlenga så vil også Kristiansen vere tilgjengeleg i neste sesong. Heggebø har også vist flotte takter, og med ein problemfri oppkøyring kan han vere ein god bidragsyter. Vi har rett og slett mange spennande kort offensivt, og det kan bli eit skikkeleg luksusproblem å ta ut den offensive trioen.
Hvis Wolfe erstattes av Torsvik, hva skal da Soltvedt gjøre? Eller Kartum når Kniklas erstattes av Kniklas?

ostraume

Quote from: krakra on November 21, 2023, 14:33:11 PM
Quote from: ostraume on November 21, 2023, 14:29:49 PM
Quote from: krakra on November 21, 2023, 14:24:05 PMHvem er det som er utilgjengelig som skal løfte angrepsspillet vårt nevneverdig mener du?

Jeg lar akkurat Soltvedt ligge, for han misliker du åpenbart verre enn Nixon gjør med Heggebø. Det er jo litt morsomt, men ikke særlig interessant å diskutere.

Men er du seriøs nå? Blomberg, Warming, Ruben, Torsvik? Kanskje Kniklas? En topp fit Castro?

Det er jo null problem å peke på spillere som kan løfte oss.
Hvem er det Torsvik, Blomberg og Kniklas skal skyve ut da?


Gøy spørsmål!

Dette hadde jo vært en utrolig sexy 11er, gitt alle i top shape:

Dyngeland

Blomberg - Sery - Ruben - Torsvik
Castro - FHM - Sivert - Kniklas - Warming
                        Finne
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

krakra

Da forsvinner jo knallkjøpene Soltvedt og Kartum, men jeg er enig i at Brann kan finne mer tilbake til seg selv med den elleveren.

Hatleking

I ein sesong med Europa (forhåpentlegvis), skader (sannsynlegvis) og suspensjoner er ein avhengig av å ha ein sterk stall. Det er også neppe lurt for Torsvik å spele alt. Kanskje kan han kome gradvis inn i det ved å til dømes spele 60-minuttarar i starten, slik som Wolfe gjorde det. Det er nok også tilfelle for Kniklas. Eg forstår ikkje problemet her.

ostraume

"Forsvinner" er kanskje å dra den langt. Vi trenger mer enn 11 gode spillere. Og særlig Kniklas ser jo ut som (desverre) et meget usikkert kort.

Tror ikke Palle, Børsting, Kartum eller Sol hadde laget noe bråk om dette ble den foretrukne 11eren. Litt dekning trenger vi jo.

Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

Go Up