• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Innkjøpsstrategi og spillerlogistikk generelt hos Brann.

Started by Kagain, August 23, 2023, 17:52:39 PM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

pidre

Hvor lenge holder Ruben? Og går Japhet skadefri over en lengre periode, kommer det bud på han.
Saludar a los monos!

krakra

Men jeg tviler på at Japeth blir erstattet av verken Palle eller noen av ungguttene og Ruben bør jo erstattes av noen venstrebeinte .

Pete05

Quote from: krakra on October 08, 2023, 21:35:47 PM
Quote from: ostraume on October 08, 2023, 21:34:43 PMFlott om Palle er overflødig om noen år.
Da har han fortatt 2-3 år igjen av en kontrakt med halvannen mill i årslønn. Det er ikke nødvendigvis så flott.

Men skal vi selge unge spillere for store penger så er jo begge stopperne aktuelle kandidater. Da er det veldig greit å ha kontinuitet i bakhånd? Da stemmer dette mye bedre.

Hickok

Vi trenger de stopperne vi har. Nå har Holten fått halve sesongen i OBOS, og jeg tror Helland trenger det samme neste sesong for å ta neste steget. Med en Ruben som ikke blir yngre og Sery som nok blir solgt videre innen et par sesonger, så føler jeg vi har en ganske ideell logistikk i den posisjonen nå. Da blir det Palle som er kontinuitetsbæreren og Holten og Helland som er fremtiden. Så får det heller letes videre etter en venstrefotet stopper med fart i rett alder. Nå har vi litt tid på oss til å finne den rette.

Kagain

Denne artikkelen hos NRK om Brighton er ganske interessant med tanke på spillerlogistikk.

https://www.nrk.no/sport/fotballaget-som-selger-sine-beste-spillere-_-og-blir-enda-bedre-1.16602384

Brann vil nok aldri bli noe Brighton, og det hadde kanskje ikke vært naturlig heller. De sier jo også at suksessen ligger mye hos eier og de han har under seg.

Spesielt vil jeg trekke frem følgende avsnitt fra artikkelen

"Finnes det flere hemmeligheter? I august dro The New York Times til Brighton for å spørre den daglige lederen, Paul Barber, som har vært der siden 2012.

- Alt er der inne, svarte Barber.

Og så pekte han på en laptop.

Den inneholdt et dokument med erstattere til minst 25 av de viktigste spillerne og lederne i klubben. Om én forsvant, visste Barber hvem han ville hente inn. Om en stjerne var på vei ut, ville han hente en ny spiller før salget.

- Det er ingenting som er verre enn å gjøre et stort salg og deretter bruke pengene til å handle, sa Barber, som vet at selgende klubber da kan presse opp prisen. "


Brann har nå litt penger på bok som de kan vurdere å bruke på en mer proaktiv måte slik det beskrives her. Nå har vel Brann hentet en speider igjen, så jeg vil jo håpe at en av de første tingene han gjør er å sette opp et Excel-ark hvor han lister opp hver spiller, og fører inn mulig alternativ for potensielle erstattere.

Det virker som Horneland ikke ser etter samme typer i posisjoner. Wolfe ble erstattet av Torsvik, og når Torsvik viste seg å være mer skadet enn det var optimalt kjøpte han en helt annen type, Soltvedt. Backup for Finne er jo Heggebø, med Myrlid på 3. plass. Mitt håp er at de også kan lage seg lister over lignende typer spillere

Fun fact til sist: det er faktisk en liten Brann-kobling mot Brighton. Han som eier Brighton har kjøpt en belgisk klubb der han lar kjøpene sine få prøve seg. Hvilken klubb? Union Saint-Gilloise hvor en viss Rasmussen spiller.

Nixon

Quote from: Kagain on October 21, 2023, 09:00:29 AMDet virker som Horneland ikke ser etter samme typer i posisjoner. Wolfe ble erstattet av Torsvik,

Skulle Horneland droppet Torsvik, mener du? For akkurat dette blir vel vanskelig å unngå dersom man satser på egne talenter, som man ikke kan styre på samme måte som innkjøpte spillere. Den mest talentfulle spilleren i en viss posisjon som kommer opp fra egne rekker kan jo ha en del andre egenskaper enn den som som spiller i den posisjonen akkurat nå. Og fra et talent kommer inn i akademiet og blir satset på, kan jo mye skje på A-laget i forhold til konkurrenter, trener og spillestil.

Så blir vel helt umulig å hele tiden ha en blåkopi som neste mann opp dersom man skal hente fra eget akademi. Man vil selvsagt treffe noen ganger, men ikke alltid.
https://datesnow.life"]Actual Women[/URL]

Lasaron

Tren på langskudd

fortune

Quote from: Nixon on October 21, 2023, 09:42:45 AM
Quote from: Kagain on October 21, 2023, 09:00:29 AMDet virker som Horneland ikke ser etter samme typer i posisjoner. Wolfe ble erstattet av Torsvik,

Skulle Horneland droppet Torsvik, mener du? For akkurat dette blir vel vanskelig å unngå dersom man satser på egne talenter, som man ikke kan styre på samme måte som innkjøpte spillere. Den mest talentfulle spilleren i en viss posisjon som kommer opp fra egne rekker kan jo ha en del andre egenskaper enn den som som spiller i den posisjonen akkurat nå. Og fra et talent kommer inn i akademiet og blir satset på, kan jo mye skje på A-laget i forhold til konkurrenter, trener og spillestil.

Så blir vel helt umulig å hele tiden ha en blåkopi som neste mann opp dersom man skal hente fra eget akademi. Man vil selvsagt treffe noen ganger, men ikke alltid.

Enig i at det er et dårlig valg av eksempel, men vi er jo «all over the place» når det kommer til førstevalg vs. erstattere i mange posisjoner. Og de aller fleste spillerne er hentet eksternt.
First is first, second is nothing

Kagain

Quote from: Nixon on October 21, 2023, 09:42:45 AM
Quote from: Kagain on October 21, 2023, 09:00:29 AMDet virker som Horneland ikke ser etter samme typer i posisjoner. Wolfe ble erstattet av Torsvik,

Skulle Horneland droppet Torsvik, mener du? For akkurat dette blir vel vanskelig å unngå dersom man satser på egne talenter, som man ikke kan styre på samme måte som innkjøpte spillere. Den mest talentfulle spilleren i en viss posisjon som kommer opp fra egne rekker kan jo ha en del andre egenskaper enn den som som spiller i den posisjonen akkurat nå. Og fra et talent kommer inn i akademiet og blir satset på, kan jo mye skje på A-laget i forhold til konkurrenter, trener og spillestil.

Så blir vel helt umulig å hele tiden ha en blåkopi som neste mann opp dersom man skal hente fra eget akademi. Man vil selvsagt treffe noen ganger, men ikke alltid.

Jeg prøvde å unngå å gjenta argumentene mine fra tidligere diskusjoner, men jeg ser at det gjør at det kanskje blir litt uklart hva jeg prøver å få frem.

Torsvik som erstatter for Wolfe ga mening. Han var ung, kjapp til bens og innsatsvillig. I mitt hode så er hurtighet og vilje til å utfordre viktige egenskaper for backene i Brann sin nåværende taktikk. Wolfe var en fryd å se på i så måte. Når han fikk ballen så man bare at fyren krummet ryggen og peiste på fremover. Torsvik har mye av det samme der. De har forskjeller, selvsagt. Eksempelvis hadde Wolfe bedre innlegg, men Torsvik har en mye mer solid skuddfot. Så jeg har ikke et problem med dette byttet. Det var sånn sett i tråd med taktikken til Brann. Soltvedt er en helt annen type, og selv om han har gjort en del greit så har han tempoproblemer, og kan ikke utfordre på samme måte som Torsvik og Wolfe gjorde. Han virket også mer som et desperat kjøp da Brann for en stakket stund hadde tåspissene i Europa. 

Ideelt sett hadde jeg sett at Brann allerede hadde begynt å se fremover da Moille uttrykte interesse for Wolfe. På de tidspunktet hadde de en ung venstreback (Torsvik) men noen av nøkkelferdighetene for taktikken på andre-laget, men de burde allerede da ha sett etter andre underkjente venstrebacker som hadde noen av de samme nøkkelferdighetene slik at det ikke var så mange tilpasninger de måtte gjøre på rollen og i taktikken når Wolfe en gang ble solgt. Her burde Jimmien hatt et Excel-dokument med 5+ potensielle kandidater som han kunne ha fulgt opp. Noen ville kanskje bli solgt til andre lag eller på andre måter blitt vanskelig å hente for Brann, men å ha en slik liste ville gjort at når det ble mer bevegelse rundt Wolfe kunne de sett på Torsvik, sett at han kanskje ble for tidlig å hente inn for fullt, men at de måtte ha noe annet.

Det tror jeg de forsåvidt tenkte på da de snakket om å omskolere Simba til venstreback, men så bestemte de seg for å låne han ut til noen andre i stedet. Isolert sett har Simba noen av de nøkkelferdighetene jeg snakket om (tempo, vilje til å utfordre), men han ville ha trengt litt trening i posisjonen for å se om det var noe som kunne virke for han. Da Brann lånte han ut uten å kreve at han skulle spille back så ødela de litt for seg selv.

andreas1989

Synes du er veldig spoton i vurderingen av spillerne på venstreback. Torsvik og Wolfe er nok som du sier ganske så like selv om de nok også er ulike. Vi må nok bli enda bedre kjent med Torsvik før vi kan konkludere men som du er inne på så jo det dette med energi i spillet og ikke minst fart og kapasitet som er det viktigste. Derav tror jeg også at Simba kan være et spennende prosjekt på backen, han har vel også den råeste fysikken av dem alle.

Kagain

Det sklir stadig ut i overgangstråden, så jeg kopierer denne fra den tråden før jeg går inn på

Quote from: Larsendos on November 08, 2023, 20:40:13 PM
Quote from: Churchill on November 08, 2023, 20:25:51 PMHjorteseth har ikke klart å spille seg til fast plass på et OBOS-lag, hva er det da som tilsier at han skal klare å kjempe seg til en plass på midten i Brann. Skjer det, er vi ikke lengre noe topplag.

Dette handler om spillerlogistikk. Hjorteseth sin alder er perfekt for ønsket spillerlogistikk til mange her inne. De vil heller ha unge, middelmådige enn 24-28 åringer som tar oss med i medaljekampen og ut i Europa.

Her må jeg si at argumentasjonen til både Churchill og Larsendos misforstår og/eller misrepresenterer argumentene.

#1 - Hjorteseth ikke klart å spille seg til fast plass i OBOS

Korrekt med tanke på utlånet. Men å skyte spilleren ned i fyr og flamme basert på to utvalgte fakta i et mer sammensatt bilde er dårlig stil. Hjorteseth kom til Åsane, var i gang, og så fikk de hjelp av eksterne parter til å hente Barmen inn. Åsane hadde kniven på strupen og ræven på trygg vei ned i 2. divisjon. Slik de har satset vil de nok slite ekstremt tungt om de snubler nedover. Da er det lett å gå for mindre risikovillighet med tanke på bærebjelker i stallen. Hjorteseth er enda ung, og da kan man forvente noe ustabilitet. Om han skal spille alle kamper kan slik ustabilitet være avgjørende i negativ retning. Det kan forsåvidt også være avgjørende i positiv retning, men det er det negative man forsøker å unngå.

FHM var heller ikke et sikkert kort da Brann kjøpte han. Han hadde vist nok til at VIF kjøpte han fra Ullern, men han blomstret ikke i stor nok grad for Fagermo. Det ryktes også at han kom med et "krav" om å spille midtbane, og Fagermo er ikke den minst autoritære treneren i Norge, så denne utfordringen ble møtt med "Vi selger deg da". Selv når han kom til Brann ble han brukt som høyreback, det var det noen av oss som protesterte på da vi mente at han var bevist best og mest motivert for en midtbanespiller. Men FHM fikk tid til å spille seg inn i rett posisjon og viste at han hadde noe der å gjøre.

Det er det samme som er ønskelig med Hjorteseth. Det er ikke snakk om å ta en Opdal og gjøre et valg på at han er fast i startelleveren i sin posisjon uansett hvor godt eller dårlig han gjør det. Som vi husker var det mye skepsis rundt Opdal da han ble satt som førstekeeper, da flere insisterte på at Rønningen var bedre. Det er snakk om å gi Hjorteseth noen innhopp til å begynne med, men da innhopp på mer enn 2 minutter. Dette er noe Horneland ikke har vist å gjøre for ofte, og en del fans er enig med at det tydeligvis er skikkelig vondt, vanskelig og traumatisk å sette inn unge spiller i 10-20 minutter på slutten av en kamp.

- Taper Brann så vil det ødelegge spillerne.

- Blir det uavgjort så vil det ødelegge spillerne, spesielt om de kom inn når Brann ledet og så ble det utlignet etterpå

- Vinner Brann så kunne de ha vunnet mye mer, bedre og mer stilfullt om de etablerte hadde fått være i posisjon. Vinner Brann for stort, så er det i tillegg ødeleggende for de unge spillerne da de ikke egentlig har fått et reelt inntrykk av en kamp hvor ting betyr noe. 

#2 - Talententusiastene er kun opptatt av unge og lokale folk, og ikke på resultatene. Faktisk ønsker de bevisst å motarbeide noe som helst form for suksess om de ikke får unge og lokale med på det hele. Suksess ofres på ungdommens skitne alter

Saken og tilfellet er som følger: Brann har en sportsplan som tilsier at de skal utvikle unge (og helst lokale) spillere samtidig som de spiller attraktiv fotball og forsøker å hevde seg i serien. Grunnen for denne planen er at Brann som klubb med jevne mellomrom har fått masse penger inn og kjørte seg helt økonomisk på ræven. Spillerlogistikken har vært preget av kortsiktig tankegang om best mulige resultater, noe som gjør at økonomistyringen er vanskelig. Brann har kjøpt dyrt (eller spillere som har gjort det godt mot Brann), solgt billig og gitt vekk det som de ikke fikk solgt billig. De har kjøpt spillere på navn (Bamba, Berisha, Taylor,  Koomson, Orry Larsen, Yttergård Jenssen, Børven) spillere som har gjort det godt mot Brann (Eggen Rismark, Holmen Johansen), gamle helter (Karadas, Lie Skålevi) eller regulære bomkjøp (Kjelsrud Johansen, Løkberg, Johansen) uten å kunne bruke dem skikkelig. Disse eksemplene er siden 2016. Det er flere lengre ned i historien, slik som Kottila og Demba-Nyrén, men det får da være måte på hvor mye jeg leter frem.

Resultatet har vært at Brann har vært i den røde sonen flere ganger, og minst to ganger tidligere har de insistert på at "nå er det andre boller, nå skal vi satse på ungdommer". Begrunnelsen har vært å få til en spillerlogistikk hvor de går i pluss, og gjerne med lokale folk med det håpet at fansen tenningsgrad er direkte proporsjonal med antallet skarrende spillere på banen. Når det så dukker opp lovende ungdommer og Brann begynner å bevege seg i gammel retning (dyre spillere som ikke nødvendigvis passer i taktikken) burde det vært naturlig for flere å reagere. Men i stedet er det de samme argumentene vi har hørt mange ganger tidligere som resirkuleres:

"Brann må satse for å ha suksess i Europa. De trenger ikke suksess i Europa, men det er kjekt om de får det. Derfor kjøper de en spiller som de for en uke siden mente var for dyr. En spiller som ikke egentlig passer i taktikken, men skarrer flott og har gjort det godt i denne posisjonen i noen kamper"

andreas1989


andreas1989

Tenker dette sitatat fra Kalvenes i dagens BT må med i tråden her:

QuoteLikevel, fra mange supporteres perspektiv vil ønsket være klart: Når klubben tjener penger, så bør bedre spillere kjøpes inn. Kalvenes svarer slik på det:

- Det ville være å gjøre det vi alltid har gjort. Og ser du historisk på det, så har det aldri funket. Skal vi ikke heller gjøre noe med substans og bærekraft, som gjør at klubben utvikler seg og blir solid?


Lasaron

Hver gang Kalvenes har uttalt seg om Brann på sikt, har det vært musikk i mine ører. Også nå. Han er opptatt av å lære av historien. Glimrende.

Men han har altså sagt dette helt siden han ble ansatt, med jevne mellomrom. Vi får se om det viser seg i praksis.
Tren på langskudd

andreas1989

Det er absolutt ikke noe nytt men det er så deilig å få det bekreftet(igjen) etter kjøp som Mats Sande.

Pete05

Her tror jeg Brann har en skikkelig utfordring. Det kan virke som fremgangen har gått mye raskere enn de fleste, både trenere og ledere, hadde forventet. Det skaper sikkert litt kaos i både budsjetter og planer. Selv om det er stor stas rundt laget og spillet så er ikke byggverket så solid ennå som mange ønsker. I sommer mistenker jeg nesten noen «panikkkjøp» av god gammel årgang med et håp om Europa avansement og det å skulle ligge i forkant dersom spillere selges i vinter. Mads Sande kan vanskelig forklares på annen måte.

Nå kommer hverdagen og planene skal legges for 2024. Lønnsbudsjettet er for høyt og dersom ikke rammene endres så må det kuttes i lønn. Jada, det er mange som ønsker realisme i planer og håper at vi kan bygge på lokale ungdommer. Det kommer ikke til å skje. Da blir vi ett nytt Stabæk/VIF - for de som ønsker slike kamper som spilles i morgen.

Du har også en utfordring som kom tydelig frem i sommmer (selv om det sikkert var noen vikarierende motiver der i gården) fra dagens spillere som ønskes at det skal satses for å ta et steg videre. Hvor motiverende blir det da for de spillerne som har ambisjoner og ønsker fremgang hvis klubben skal gå i slow-motion sidelengs inn i fremtiden? De aller fleste supportere gleder seg stort over laget om dagen og alle fremgangene. Det er stort sett her inne i dette forumet hvor det letes etter feil og mye er negativt.

Jeg tror vi i dag har en tropp (med de fleste skadefrie) som kan ta steg også neste år. Men den troppen som skal bære det fremskrittet er ikke mer enn kanskje 14-15 stk. Resten er enten ikke gode nok eller for unge til å bære et slikt nivå ennå. Hvor tynt kan vi gå og fremdeles ha en viss realisme for å sikre fremgang? Av dagens yngre spillere blir kanskje 1-3 gode for for ES, er vi ekstremt heldige, kanskje 1 på Europa nivå. Resten vil forbli på Brann2 nivå.

Så det skal bli spennende å se hvem som forsvinner i neste vindu for å redde lønnsbudsjettet. Ser flere snakker om Børsting? Tror han er ganske sikkert med videre. Hvem tjener så mye at de vil monne dersom hele laget skal ned 5 mill? Da snakker vi enten 2-3 av de beste spillerne eller 4-5 andre. Minst. Hvilke konsekvenser får de utad? Vi kan ihvertfall glemme å tiltrekke oss yngre talenter fra andre områder. Skal du konkurrere om de beste så ligger de på et helt annet lønnsnivå. For ikke snakke om innkjøpsnivå. Det blir så utrolig enkelt å si at vi bare skal hente noen gode spillere fra lavere divisjoner til en rimelig pris og så selge de videre om 2-3 år for mange millioner. Alle klubbene leter etter dem. Og selv de neste beste talentene begynner nå å bli dyre. Se hva B/G og Molde har betalt av penger for de talentene de har kjøpt. Og ikke kom med de få som de har kjøpt billig og solgt dyrt. Se på totalen. Dette er ikke så forbannet enkelt som det kan virke som fra enkelte her inne.

Så er edruelighet bra men ikke undervurder sportslig nivå og fremgang. Uten det siste kan du drive så edruelig du bare vil og være helt alene på stadion.

Vet ikke helt hva jeg hadde forventet i vinter men nå blir det nok mer spennende av andre årsaker enn jeg hadde trodd. Mer et spørsmål om hvem som skal ut enn hva vi kan få inn/forsterke.

andreas1989

November 11, 2023, 13:27:07 PM #216 Last Edit: November 11, 2023, 13:29:15 PM by andreas1989
Det som er interessant og som kanskje slår litt fot under uttalelsene til Kalvenes er jo at man siden sommeren har hentet spillere som Soltvedt og Sande for masse penger og det er klart at disse spillerne har fått seg et solid lønnshopp. Som Pyton skriver så er jeg enig i at dette var panikkkjøp. Så har man også forlenget med Pallesen med en laaaaang kontrakt som selvfølgelig har bedre betingelser. Så forlenget man med Finne men det var riktig å gjøre men heldigvis unngikk man å gi SHN en bedre og forlenget kontrakt. Så får vi se om ikke det blir en ny diskusjon rundt SHN sin kontrakts situasjon i vinter, jeg blir ikke overrasket i såfall.

Personlig så ser jeg en verdi i Børsting men det skal jo være klinkende klart at Børsting ikke skal være en regular starter i dette laget på kantposisjon neste år men det kan være interessant å se dansken over litt tid som indreløper og som en kar man putte inn i kantposisjon på slutten av kamper der vi leder.

fortune

Hvor mye tror vi Kniklas, Heggebø, Holmen og Delaveris har tilsammen? 3-4 millioner? Så man må ikke nødvendigvis aktivt kvitte seg med noen, men blir vanskelig å hente etablerte spillere.
First is first, second is nothing

Hickok

Vi må jo regne med at det blir et større salg enten i vinter eller i sommer også. Det vil være med på å redusere lønnsnivået.

Kagain

Jeg vet ikke hvordan det ligger an med lønnskostnadene til Brann, men jeg vil tippe at disse spillerne ligger høyt oppe på lønningslisten

Dyngeland (hentet tilbake fra profftilværelse i utlandet)

Pallesen Knudsen (nettopp signert lang kontrakt)

Kristiansen (vært lenge i Brann, tro tjener)

Sery Larsen (kjøpt fra Glimt, dyrt kjøp)

Crone (kjøpt fra Danmark til første divisjon)

Soltvedt (dyrt kjøp)

Kartum (dyrt kjøp)

Børst'n (kjøpt fra Danmark til første divisjon)

Sønnen (hentet tilbake fra profftilværelse i utlandet, fikk kanskje et solid lønnshopp da han gjorde seg vanskelig i
sommer)

FHM (nettopp signert lang kontrakt, en av de som har prestert svært god i Brann)

Warming (kjøpt fra profftilværelse i Italien)

Finne (klasket inn store mengder mål)

Av disse tviler jeg på at Horneland har lyst å kvitte seg med:

- Nyinnkjøp som Soltvedt og Kartum.

- Warming har ikke fått vist seg frem, og vil tro at Horneland ser for seg at det vil gjøre noe med verdien.

- Taktikken bygger på intensiv bruk av Sønnen.

- Finne dunker inn mål.  

De som skiller seg ut som potensielle salg da er

- FHM - Spilt godt, kan gi penger i kassen

- Crone - Ser ut til å foretrekker Thore P.

- Sery Larsen - Om han får orden på kroppen kan det være en del penger å hente

Om ikke Børst'n ønsker seg tilbake til gamlelandet så tenker jeg at Brann fortsetter å ha han. Dyngeland er på landslaget, men han har kanskje ikke dominert i så stor grad at noen vil vurdere han så kort tid etter forrige proffopphold. Finne er kanskje litt for gammel og på sin måte begrenset til at noen vurderer han som han også har lyst å gå til.

andreas1989

November 11, 2023, 13:57:05 PM #220 Last Edit: November 11, 2023, 13:59:40 PM by andreas1989
Kartum var jo ikke så veldig dyr men han fikk nok en grei lønn.

Hva mener du med at SHN fikk et solid hopp når han gjorde seg vanskelig i sommer?

Vil tro at Sivert, Finne og Warming er de som er lønnsledende.

Tror fortsatt Finne kan vekke interesse for klubber i utlandet med sin evne til å komme til avslutninger og det samme går nok på Dyngeland mtp ferdighetene med beina og at han totalt sett jevnt over er en god keeper. Men da snakker vi nok om midt på treet klubber i Belgia eventuelt Nederland.

Corran

Quote from: Pyton on November 11, 2023, 13:11:29 PMNå kommer hverdagen og planene skal legges for 2024. Lønnsbudsjettet er for høyt og dersom ikke rammene endres så må det kuttes i lønn. Jada, det er mange som ønsker realisme i planer og håper at vi kan bygge på lokale ungdommer. Det kommer ikke til å skje. Da blir vi ett nytt Stabæk/VIF - for de som ønsker slike kamper som spilles i morgen.

Så det skal bli spennende å se hvem som forsvinner i neste vindu for å redde lønnsbudsjettet. inn/forsterke.

Er lønnsbudsjettet for høyt eller ligger lønnsbudsjettet an til å sprekke med mye?
Hva er lønnsbudjettet og hva er faktisk lønn i troppen?
Regner med du mener at lønnsbudsjettet sprekker.

Er det en sannhet at det sprekker og er det et problem at det sprekker?
Hvor mye sprekker det?

Eller er det sånn at etter salg og ekstra inntekter samt mye skader så har har de justert opp lønnsbudsjettet så det er rom for å gi mer i lønn.

Og var budsjettet satt utfra hva en hadde i lønnsutgifter eller hva en så for seg i lønnsutgifter. Jeg vil regne med at de som alle andre så at utviklingen tilsa høyere lønner med de som de ønsket å fornye med og for de som evt skulle komme inn. Så da har ikke nødvendigvis et budsjett sprukket selv om en får høyere lønnsutgifter

Jeg vet ikke svarene på det over, men jeg tviler litt på at du helt vet dette også siden du snakker om at lønnsbudsjettet er for høyt.
Og selv om jeg ikke vet svarene så tror jeg at de har kontroll på situasjonen og ikke trenger å kvitte seg med noen for å redde noe budsjett.
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

andreas1989

Det er jo BT som i dag skriver om dette og der siteres jo Kalvenes på at lønnsutgiftene skal kuttes for herrelaget inn mot neste sesong. Med mindre årsmøtet vedtar noe annet, noe de ikke burde.

Corran

Quote from: andreas1989 on November 11, 2023, 14:15:26 PMDet er jo BT som i dag skriver om dette og der siteres jo Kalvenes på at lønnsutgiftene skal kuttes for herrelaget inn mot neste sesong. Med mindre årsmøtet vedtar noe annet, noe de ikke burde.
Og det er jo det jeg lurer på hvor en har det fra for jeg har ikke BT f.eks
Men sies det noe om hvorfor lønnsutgiftene skal kuttes og hvor mye?



In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Pete05

Quote from: Corran on November 11, 2023, 14:17:44 PM
Quote from: andreas1989 on November 11, 2023, 14:15:26 PMDet er jo BT som i dag skriver om dette og der siteres jo Kalvenes på at lønnsutgiftene skal kuttes for herrelaget inn mot neste sesong. Med mindre årsmøtet vedtar noe annet, noe de ikke burde.
Og det er jo det jeg lurer på hvor en har det fra for jeg har ikke BT f.eks
Men sies det noe om hvorfor lønnsutgiftene skal kuttes og hvor mye?





De snakker om 5 mill i kutt. Det var den artikkelen jeg tok utgangspunkt i. Det står at pga nye spillere inn og reforhandlede avtaler så sprekker rammene for lønn.

andreas1989

Selv om jeg håper det ikke er tilfelle er vel fort 5 mill ikke så langt unna det Soltvedt, Pallesen og Sande totalt koster i løpet av et år.

@Corran; Lett å for å bli litt forvirret når diskusjonene langt på vei går på det samme men vi får respektere ønske om egne tråder.

fortune

November 11, 2023, 15:50:53 PM #226 Last Edit: November 11, 2023, 15:53:40 PM by fortune
Brann, i likhet med de fleste klubber, har ikke råd til å ha store deler av troppen på skadelisten. Så om man starter med det medisinske og intensitetsstyring og kvitter seg med dem som fremdeles er kjeks, er det nokså uproblematisk å operere med en mindre spillerstall. Og så må selvfølgelig andrevalg i enhver posisjon enten være i stand til å spille i flere posisjoner eller være lokale ungdommer.
First is first, second is nothing

Lasaron

Det blir ikke lett å kvitte seg med kjekser på gode kontrakter. Hvilke attraktive klubber vil hente dem?
Tren på langskudd

andreas1989

Man har jo vedtatt(og før sommeren ofte uttalt) at man skal ha en "tynn" stall slik at de unge skal få mulighetene sine så da må man kunne forvente at man holder seg til denne planen.

Så er det klart at man må ha en bredere tropp når man skal spille et eventuelt gruppespill enn det man har når man er nyopprykket men det betyr ikke at man skal fylle opp stallen med spillere uten noe opplagt videresalgs potensiale. 

krakra

Grunnen til at stallen har blitt større er jo først og fremst alle skadeproblemene. Jeg tror det blir trøbbel hvis hele stallen blir skadefri over tid. Da er det også godt etablere spillere som vil få ganske lite spilletid og talentene fra akademiet vil neppe få spille i det hele tatt.

Lasaron

Jeg tror det er matematisk klokt å planlegge ut fra at skadeproblemene neste år vil være noe mindre.
Tren på langskudd

Kagain

Quote from: andreas1989 on November 11, 2023, 13:57:05 PMKartum var jo ikke så veldig dyr men han fikk nok en grei lønn.

Hva mener du med at SHN fikk et solid hopp når han gjorde seg vanskelig i sommer?

Vil tro at Sivert, Finne og Warming er de som er lønnsledende.

Tror fortsatt Finne kan vekke interesse for klubber i utlandet med sin evne til å komme til avslutninger og det samme går nok på Dyngeland mtp ferdighetene med beina og at han totalt sett jevnt over er en god keeper. Men da snakker vi nok om midt på treet klubber i Belgia eventuelt Nederland.

Når det gjelder Kartum så meldte jo TV2 i sin tid (med oppgitt kilde BA) at han kostet Brann 3 millioner. Det er ikke en ublu pris, men jeg vil jo anta at om man betaler så mye for deg som spiller så får du en lønn som er solid også. Her kan det selvsagt være jeg tar feil.

https://www.tv2.no/direkte/s66ga/fotballborsen/64a1864bfee62fc7a8b84760/bekreftet-kartum-er-klar-for-brann

Det med SHN er noe jeg er etter nærmere ettertanke mer usikker på. Han truet med å stikke fordi Brann ikke satset hardt nok. Jeg bare så for meg at han kanskje hadde fått noe form for bonus eller noe om han lovte å ikke stikke, men det vet jeg ikke om. Det er rene spekulasjoner fra min side, og bør ikke bli en forumsannhet. Tror som deg at han var lønnsledende i utgangspunktet.

Med tanke på hva FHM har levert i Brann-trøyen kombinert med det faktum at han har signert lang kontrakt til 2027, så vil jeg tro at han også er lønnsledende sammen med SHN, Warming og Finne. Jeg tenker også at Dyngeland er der oppe med de.

Finne i utlandet kan kanskje hende, spesielt om han neste sesong leverer så bra hele sesongen som han gjorde i første halvdel av denne. Tror dog at interesserte klubber må være villig til å hoste opp en pen sum penger i lønn til han om de er interessert i han, og jeg er usikker på om det er mange klubber som er villig til å betale Brann en pen sum samt gi Finne selv en god lønn da han er en spillertype som ikke lenger er så populær.  Dyngeland kan nok komme ut igjen om han fortsetter, men jeg ser for meg at han da må ha en sesong til hvor han presterer enda bedre enn han har gjort denne sesongen. Dette er også grunnen til at jeg tror at Brann ikke kan regne med å bli kvitt disse to potensielle lønnslederne før neste sesong.

Corran

Ser ikke helt hvor Brann skal kutte i lønninger. De har vel egentlig ikke en større stall enn de bør ha?
Kanskje Kartum og Soltvedt er litt overbetalte, men tviler på at Børsting og Crone er det.
Larsen og Dyngeland er verdt sin vekt i gull

Så hvor skal Brann spare inn. De vi vil forlenge med blir jo heller ikke billigere om en forlenger
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

krakra

Quote from: Corran on November 11, 2023, 23:52:40 PMSer ikke helt hvor Brann skal kutte i lønninger. De har vel egentlig ikke en større stall enn de bør ha?
Kanskje Kartum og Soltvedt er litt overbetalte, men tviler på at Børsting og Crone er det.
Larsen og Dyngeland er verdt sin vekt i gull

Så hvor skal Brann spare inn. De vi vil forlenge med blir jo heller ikke billigere om en forlenger
Det er for mange etablerte. Stallen er av ok størrelse, men det er jo egentlig bare to "unggutter" i den. Resten er etablerte spillere, som lønnes deretter.

Lasaron

November 12, 2023, 08:55:22 AM #234 Last Edit: November 12, 2023, 08:57:25 AM by Lasaron
Vi har 27 spillere på kontrakt neste år. Da har jeg tatt med de fire på utlån, men ikke tatt med Eivind Helland.

Samtidig har vi et Brann 2 som har tatt ellevilt mange poeng i 2. divisjon i år, alt tatt i betraktning. Som igjen betyr at der sannsynligvis er en eller tre det bør ryddes litt plass for.

Vi gjør også klokt i å gå ut fra at skadeproblemene neste år er noe mindre, for i år har de vært større enn på flere tiår, tror jeg. Det skjer neppe to år på rad.

Derfor bør noen ut.

Edit: Ja, i tillegg til dette med økonomi, selvsagt. Nå må vi se å få på plass hybridgress på stadion, og ha to fullverdige og perfekte hybridgresstreningsbaner der den ene har undervarme, og i tillegg ha et par perfekte kunstgressbaner. Dette er viktigere enn å hente en ny Sander Kartum eller Frederik Børsting. Fordi det på sikt vil gi mange flere poeng til oss og dermed mye mer gøy.
Tren på langskudd

Kagain

Quote from: Corran on November 11, 2023, 23:52:40 PMSer ikke helt hvor Brann skal kutte i lønninger. De har vel egentlig ikke en større stall enn de bør ha?
Kanskje Kartum og Soltvedt er litt overbetalte, men tviler på at Børsting og Crone er det.
Larsen og Dyngeland er verdt sin vekt i gull

Så hvor skal Brann spare inn. De vi vil forlenge med blir jo heller ikke billigere om en forlenger

Spørsmåler er like mye hvordan de skal gjøre det. De kan jo forsøke seg med å tilby nye kontrakter med lavere lønn til noen av de som er i klubben, men jeg ser ikke for meg at det er noe som den gjengse brannspiller vil anse å tjene dem. Lengre kontrakt med dårligere lønn er ikke akkurat et fristende forslag; spillerne vil jo komme dårligere ut av det. Med mindre det er noen som overhodet ikke tror at de noensinne kommer til å bli kjøpt av andre lag.

Tror den eneste måten Brann kan kutte lønningen i gode tider vil være salg av spillere med god lønn og erstatte dem med spillere som nøyer seg med mindre. Da må de enten henge ungfoler opp fra Brann 2 eller antageligvis kjøpe spillere som ikke har bevist så mye (eksempelvis slik Glimt kjøper spillere fra Junkeren). Det vil nok bli kritisert som gambling fra deler av fansen. Andre deler av fansen som er mer resultatorienterte vil nok syns at det ikke er godt nok for et lag som skal kjempe i toppen av tippeligaen og hevde seg ute i Europa.

Eksempelvis kunne man sett for seg at når FHM blir solgt så ser Brann først i stallen de har: Kan Mathisen, Simba eller Sande tenkes å kunne være aktuelle for den posisjonen? Horneland er jo ikke redd for omskolering, så han kan sikkert klare det. Om de kommer til at de tre ikke vil fungere så kan Brann se i Brann 2: Haaland er jo i fryseboksen og kanskje ikke god nok i følge Horneland. Hva med Tufekcic? Han er jo en del av Brann sitt A-lag i følge nettsidene. Nerhus Eikrem eller  Haugerud Hagen? Om Horneland ikke finner noen som har mye av de samme ferdighetene som FHM i laget må han kanskje vurdere en annen taktikk. Kniklas er jo fremdeles i Brann. Kan han gjøre en god jobb i en litt annerledes rolle? Hvis svaret på alt dette er nei bør det kanskje være på sin plass å se etter spillere i andre klubber. Enten spillere som har kommet i fryseboksen i sine klubber i Norge eller spillere som har gjort det godt på lavere nivå og har noen av de samme ferdighetene.

Om Sery Larsen blir solgt så må jo Brann først vurdere om Thore P. kan være mannen å satse på i den rollen. Hvis ikke, hva med Holten eller Helland? Yaliso Yaya er oppført som angrepsspiller på A-laget til Brann, men han står som forsvarsspiller på Brann 2. Kan han brukes? Er han en slags Karadas-type? Om Horneland her lander på at det ikke kan erstattes innad i laget så må han se andre steder. Ree legger jo opp, men hvorfor legger han opp? Kan han gjøre en Bahus i Brann? Er det kanskje på tid å se om vi kan få en Sønnen 2 - Legenden fortsetter i Dennis Horneland? Åsane klarer vel kanskje å overleve i OBOS, men bør det vurderes en aldri så liten plyndring der? Kolskogen har kanskje ikke fått tid til å vise seg nok i Åsane, men vi har jo Sønnebroren Ola Heltne Nilsen. Kanskje det er på tide med en Bruun-Hansen i Brann igjen, denne gang i form av Magnus? Sjåtil er vel mer en backtype, så han er kanskje ikke aktuell? Han er vel rundt samme høyde som Sery Larsen. KAn hende en ny short king ville vært på sin plass?

Jeg anser ikke det som sannsynlig at hverken Dyngeland eller Finne går før sesongen 2024 braker løs. Sønnen tror jeg heller ikke er så aktuelle for andre. Børst'n ser endelig ut å bli foretrukker som indreløper, noe flere her inn på forumet har tatt til orde for en god stund. Så hvem andre kan tenkes å selges? Heggebø er mulig siden han har signalisert at for sin egen utvikling bør han spille mer, men spørsmålet her blir da om han er en av de med høyest lønn. Det tviler jeg litt på.


Lasaron

Vi er på mange måter i en fantastisk situasjon. Kombien av at vi har Hornis som trener, en daglig leder som er opptatt av å lære av historien, og en skadesituasjon som bare er nødt til å bli bedre neste år, så vil vi faktisk være sterkere neste år om vi slanker stallen og henter ingen.

For å utnytte denne situasjonen må vi ha litt is i magen, og litt kalde hoder. I slankeaksjonen må vi beholde de beste, og de med størst potensiale.

Og så bruke pengene på å få på plass hybridgress på stadion, og ha to fullverdige og perfekte hybridgresstreningsbaner der den ene har undervarme, og i tillegg ha et par perfekte kunstgressbaner. Og gjerne få på plass en 11'erbane under tak.
Tren på langskudd

andreas1989

November 12, 2023, 10:58:23 AM #237 Last Edit: November 12, 2023, 11:00:09 AM by andreas1989
Skrives mye bra og interessant her nå, dette er en fin tråd!

Ref Kartum så har Kagain naturligvis rett her, vi diskuterte jo dette en del i sommer kom jeg på og vi var vel flere som synes vi betalte en litt vel høy pris for en spiller med 6mnd igjen av kontrakten selv om vi jo var små desperate i akkurat den posisjonen på tidspunktet. Dersom 3 mill er reel sum så er jo det litt mye og Kartum har vel ikke helt levd opp til forventningene eller iallfall ikke vært så stabil som man kanskje skulle håpe, men fair nok.

SHN fikk vel neppe noe ut av griningen sin i sommer for jeg tror rett og slett ikke tør å holde noe slikt skjult, det vil i så fall overraske meg. Men jeg er dessverre ganske sikker på at denne saken vil dukke opp igjen i vinter. Bedre prestasjonsbaserte betingelser kan jeg gå med på men særlig lengde bør man være ganske rigid på i dette tilfellet. En noe høyere grunnlønn? Ok, men da bør man være ganske så moderate. SHN bør ikke være soleklart lønnsledende i en alder av 33.

Felix glemte jeg i farten så med den nye kontrakten er nok han ganske sikkert inne blant topp 4 iallfall. Når det kommer til Dyngeland så var vel brann lure (og litt heldige?) som forlenget sist vinter før han hadde prestert på øverste nivå og spilt seg inn i landslagsdiskusjonen. En ny kontrakt til Dyngeland nå vi jo helt klart bringe han inn på topp 5 listen over de best betalte, men om han er det nå er jeg litt mer usikker på.

Danskene og deres lønn er jo litt interessante mtp at fotballspillere i DK vel kommer ganske godt ut av det rent skattemessig? Dette var vel et argument SHN kjørte beinhardt på første gang han lagde sirkus. I tillegg er jo DKK betydelig sterkere enn NOK. Børsting kom jo fra en relativt stor dansk klubb mens Crone kom fra en relativt liten klubb, men begge kom jo som erfarne spillere så de har vel en grei lønn, iallfall Børsting. Sery sin første kontrakt i Brann kan da ikke ha vært så veldig attraktiv, jeg kan ikke huske at det var noe særlig konkurranse fra andre klubber da han ble hentet? Så fikk han seg nok et lønnshopp når han dro til Glimt naturligvis, men om Brann betaler noe særlig mer enn det Glimt gjorde tviler jeg litt på. Skulle Sery signere ny kontrakt derimot måtte jo vi betalt gode penger. Warming er nok ganske sannsynlig lønnsledende, men hva vil det egentlig si i kroner og øre?

Jeg må si at jeg blir mer og mer redd for at vi har Dyngeland på lånt tid, ikke bare har han ferdigheter med beina som er ettertraktet, men han er jo beviselig en nokså solid målvakt overall. Jeg tror fort at Dyngeland er en spiller som kan ryke allerede i vinter, særlig dersom han nå skulle få sjansen for Norge. Så er det Finne da som det jo må være klubber der ute som legger merke til, statistikken hans er jo spinnvill når det kommer til avslutninger og han er en god kombinasjonsspiller med bra bevegelsesmønster. Dyngeland og Finne er jo over ideell alder for mange klubber der ute, men de vil vel neppe koste allverden heller? Brann vil jo med all sannsynlighet godta bud på 15-20 mill vil jeg tro?

Felix og Sery er vel de mest opplagte salgsobjektene, men jeg har tro på at vi skal klare å holde på dem frem til sommeren. Jeg ser for meg at begge to er spillere det kan bli aktivitet rundt i august neste år særlig om de klarer å vise seg frem i en europakvalik. Det er vel viss fare for at det er danske klubber som er oppmerksomme på Sery og kan komme med et fremstøt i vinter eller at det er klubber som AZ var med Wolfe som kan prøve seg på et tidlig fremstøt før sommervinduet åpner. Her håper jeg imidlertid at Brann vil være litt mer kalde og se verdien av å holde på spillerne frem til vinduet går mot slutten slik at de kan bidra gjennom sommeren og i eurpakvalikk.

Vanskelig å si hvem vi kan kvitte oss med og kutte lønn. De opplagte navnene er jo Holmen og Crone men hvor mye tjener disse egentlig? Totalt kanskje 1,5-2 mill? Det er jo naturligvis en del av et totalt kutt på 5 mill men så må jo de erstattes? Nå holdt jo Brann 2 seg i 2 div så det kan jo gi forutsetninger for at Børsheim rykker opp som 2 keeper noe som naturligvis blir en gunstig løsning utviklingsmessig, men også lønnsmessig på keeperplass. Crone derimot må nok erstattes av noe mer etablert og det kan nok koste litt lønnsmessig, men med sparetiltakene så blir jo fort en spiller som Totland vanskelig å få inn.

Jeg synes jo først og fremst lengden på Pallesen sin kontrakt er tullete, men jeg lurer også på hva han får betalt. Det er nok penger som vi fort kunne trengt andre steder. Simba er jo en spiller som kan bli overflødig neste år med mindre man finner plass til han lenger fremme. Uansett neppe en spiller som tjener så altfor mye. Sande gidder jeg ikke å skrive noe om, totalt unødvendig signering i mine øyne og særlig nå som vi må justere pengebruken. Ellers er det vel ikke så mange andre vi kan klare oss uten? Det er kanskje litt mange alternativer på kant, men hvem skulle vi kvitte oss med? Castro tjener nok gode penger, men jeg mener det er en spiller vi bør ha med oss videre. Delaveris er jo selvfølgelig en som skal ut så det kan vel hjelpe litt på det også.


pidre

Saludar a los monos!

Kagain

Quote from: andreas1989 on November 12, 2023, 11:00:34 AM...

Det blir i alle fall interessant å følge dette videre. Regner med at fasiten kommer når Horneland har fått gjort sitt, men i sum er jeg usikker på om Brann klarer å kutte eventuelle lønninger og samtidig holde fansen fornøyde. Kjøpene forut neste sesong vil nok fortelle litt mer om hvilken retning Brann går i. Kommer de til å kjøre en litt mer RBK-stil med å kjøpe dyrt og ha solide lønninger, eller gjør de som Kalvenes har foreslått?

andreas1989

Drømmen er jo at Kalvenes går ut i media og sier klart i fra at det blir ikke noe reprise fra tidligere tider. Det har jo han i og for seg gjort flere ganger senest i BT denne helgen. Men som man ser i Ballspark gruppen på Facebook så er det store deler av fansen som ikke skjønner dette eller kanskje de ikke leser linjene. Her må klubben bare være klokkeklar overfor fansen så vel som Horneland, Dansken og spillerne.


David

Tror absolutt ikke at Ballspark-gruppen (eller forumet her, for den saks skyld) kan leses som noe barometer for hva fansen i det store og det hele mener, og jeg tror heller ikke kommentarfeltet der er noe som påvirker noen i klubben på noen som helst måte.

Når jeg leser Ballspark-tråden som omhandler lønnsbudsjett-saken, så ser det forøvrig ut som om de aller fleste som har kommentert mener akkurat det samme som folk her inne.

andreas1989

November 12, 2023, 16:08:10 PM #243 Last Edit: November 12, 2023, 16:44:04 PM by andreas1989
Ja jeg så det samme og det var jo gledelig selv om det er noen inkludert tråd-starter som har et helt annet syn på saken.

Poenget var uansett det som påpekes i tråden her at "fansen" kan kreve at man satser hardere, noe vi får håpe at klubben ikke lar seg rive med.

ostraume

Merker meg i VG sin sak om VIF at de går med dundrende underskudd og er avhengog av Trøim-penger for å holde driften oppe.

Vrient å konkurrere når konkurrentene enter er dopet på Europapenger (Glimt), rike onkler (Engen) eller begge deler (Molde).
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

Corran

Trøim garanterer for å dekke underskuddet.
Så de ansette alle halvkjente navn der borte og håper på det beste helt uten kontroll
Vif har godt av et nedrykk, men slik de drives kan det godt være at de ikke kommer opp på første forsøk.
Og går Trøim lei slik sånne rikinger ofte gjør så kommer vif til å slite big time økonomisk
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Superjack

Trøim gir vel ikke en krone til VIF, men garanti, slik at de kan låne mer. Og han har vel også sagt at han skal ha tilbake alle pengene. Så om Trøim skulle ta en samme versjon som Lyn sin rike onkel gjorde så er Vif konk. Om jeg har forstått det rett.

Molde får tilført store midler fra Aker systemet hvert år.

Glimt er dopet på egne sportslige prestasjoner.
Det er mulig for Brann å få til også.
Glimt har ikke store lønninger. Tipper grunnlønn til spillere i Glimt er lavere enn i Brann. Men de har meget rause bonusordninger.
Dette var noe Ballsparkagenten var inne på i går. At det faktisk kan være mulig å redusere lønnsbudsjettet, mot meget rause bonuser.
Brannsupporter.

fortune

Diskusjonen i ballspark var forresten veldig dårlig, de kunne ikke skjønne at det skulle være mulig å redusere lønnsbudsjettet når Brann «allerede har en veldig tynn stall». Branns stall er ikke tynn, men den fremstår slik når halve troppen er skadet. Om man sørger for at man har mer normale skadeavbrekk, klarer man seg fint med 2-3 seniorspillere færre.
First is first, second is nothing

andreas1989

Quote from: Superjack on November 14, 2023, 16:38:34 PMGlimt har ikke store lønninger. Tipper grunnlønn til spillere i Glimt er lavere enn i Brann. Men de har meget rause bonusordninger.

Det er vel noen unntak der oppe etterhvert? Patrick Berg tjener vel mest i hele ligaen?

Superjack

November 14, 2023, 18:06:37 PM #249 Last Edit: November 14, 2023, 18:20:29 PM by Superjack
Quote from: andreas1989 on November 14, 2023, 17:31:11 PM
Quote from: Superjack on November 14, 2023, 16:38:34 PMGlimt har ikke store lønninger. Tipper grunnlønn til spillere i Glimt er lavere enn i Brann. Men de har meget rause bonusordninger.

Det er vel noen unntak der oppe etterhvert? Patrick Berg tjener vel mest i hele ligaen?

Tipper Patrick fikk en saftig sign on fee, som gjenspeiles i lønn. Men generelt har ikke Glimt blitt fulle sjømenn på lønn.

Brannsupporter.

Go Up