• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

VAR- tråden

Started by Gulløl, February 13, 2023, 13:03:31 PM

Lasaron and 2 Guests are viewing this topic.

Go Down

Hickok

Quote from: krakra on May 21, 2024, 12:23:51 PM
Quote from: Hickok on May 21, 2024, 12:16:03 PM
Quote from: krakra on May 21, 2024, 11:37:20 AMOffside er svart/hvitt. Selv om det kan være vanskelig å se, så ligger det ingen subjektive vurderinger til grunn. En spiller er enten offside eller onside. Det samme gjelder om ballen er over målstreken eller ikke.
Mål/ikke mål kan ikke stemme. De har ikke teknologien for å være sikker på det, så det blir skjønn (les: dommerens avgjørelse står med mindre den er opplagt feil). En skal ikke lenger enn til Heggebø sitt "mål" på Stadion for å få eksempel på dette.
Men dommeren sa jo etter kampen at hvis Castro ikke hadde scoret, så hadde VAR gitt målet til Heggebø. De tok det ikke fordi det ikke hadde noen innvirkning på kampen.
Greit nok, må gi deg den, men det har vært andre eksempler. TIL-Molde i fjor f.eks.

krakra

May 21, 2024, 12:34:39 PM #301 Last Edit: May 21, 2024, 12:37:40 PM by krakra
Quote from: Hickok on May 21, 2024, 12:28:31 PM
Quote from: krakra on May 21, 2024, 12:23:51 PM
Quote from: Hickok on May 21, 2024, 12:16:03 PM
Quote from: krakra on May 21, 2024, 11:37:20 AMOffside er svart/hvitt. Selv om det kan være vanskelig å se, så ligger det ingen subjektive vurderinger til grunn. En spiller er enten offside eller onside. Det samme gjelder om ballen er over målstreken eller ikke.
Mål/ikke mål kan ikke stemme. De har ikke teknologien for å være sikker på det, så det blir skjønn (les: dommerens avgjørelse står med mindre den er opplagt feil). En skal ikke lenger enn til Heggebø sitt "mål" på Stadion for å få eksempel på dette.
Men dommeren sa jo etter kampen at hvis Castro ikke hadde scoret, så hadde VAR gitt målet til Heggebø. De tok det ikke fordi det ikke hadde noen innvirkning på kampen.
Greit nok, må gi deg den, men det har vært andre eksempler. TIL-Molde i fjor f.eks.
Kan kan ikke se det, så er det jo ikke klart, men jeg snakker om forskjellen på situasjoner der man kan se hva som skjer og ta en objektiv og udiskutabel avgjørelse på hva som skal gjøres og situasjoner der man ser hva som skjer, men fortsatt falle på ulike avgjørelser.

Offside og over streken/ikke over streken er absolutt og objektivt. Det er ingen skjønn i bildet. Hands, straffbar holdning, rødt kort eller gult kort osv. er subjektive vurderinger dommeren må gjøre. Det er her det skal være åpenbart at avgjørelsen er feil for at avgjørelsen skal omgjøres.

Straffen Molde ble snytt for var åpenbar og burde vært omgjort. Det er en veldig klar og tydelig felling. Straffen KBK fikk var ikke like åpenbar. Felix er i veien for KBK-spilleren, men det er soft og KBK-spilleren oppsøker den. Jeg tror ikke den hadde blitt omgjort uavhengig av dommerens beslutning.

Jeg syns egentlig at millimeter-offsider burde las gå jeg. Det er ikke hensikten med regelen å pirke på om en tånegl på lilletåa til angriper var foran tåneglen på storetåa til forsvareren. Men de mener de har teknologi til å ta helt presise avgjørelser på dette og da bruker de det.

Corran

Men poenget her er jo at de ikke har teknologi for å vite det 100% ve offside
Når det gjelder om ballen er over streken eller ikke så har ikke ES mållinje teknologi, men de kan dømme om bildene viser at det er 100% sikkert at ballen er inne. Dvs at det er helt åpenbart feil av dommeren å ikke dømme mål eller helt åpenbart at ballen ikke er inn.
Tvilstilfeller skal dommers avgjørelse stå som en så under en kamp i fjor der alle mener ballen er inne, men VAR mener det ikke vises uten tvil at ballen er inne.

Konklusjonen uansett er at VAR bare er et forstyrrende element som er mer til irritasjon enn glede.
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

ostraume

Quote from: Corran on May 21, 2024, 13:53:44 PMMen poenget her er jo at de ikke har teknologi for å vite det 100% ve offside


Enig med deg der.

Men jeg tror det ligger et premiss om at VAR-rommet og den trianguleringen de gjør for å avgjøre offside er "fasit" og at dermed selv små offsides vil være "clear and obvious".
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

Corran

Jaja bare tull hele dritten.
Og registrerer at det i mange land er motstand som i Norge.
Og Sverige ser ikke ut til å innføre det
De venter nok og ser an litt til når det er så mye motstand i Norge og andre land

Tenker det kan være en sånn kuriositet i CL og mesterskap der pengene og sponsorene betyr mye mer enn supporterne.
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Finfin respons

Stray Molde utvises etter aktiv bruk av slow motion. Jeg synes den var streng. Det er lite fart, og det dårlige treffpunktet kommer i etterkant av Tromsøspilleren sparker ballen med mye akselerasjon i foten. Så ser det hele grisestygt ut på slow motion men egentlig er det bare gult gitt at spillerne bruker leggbeskyttere. Åpenbart feil av VAR, igjen. Ikke at jeg bryr meg, selv om fantasylaget Halte Johans blør minst 9 poeng. Så nå er det blitt personlig.
Kanskje.

Lasaron

Sjeldent har et innlegg løftet seg såpass mye under siste setning.
Tren på langskudd

Corran

må si meg enig med kommentatorene som sier det vel ikke kan sies å være en åpenbar feil med gult kort
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Finfin respons

May 26, 2024, 20:13:20 PM #308 Last Edit: May 26, 2024, 20:15:31 PM by Finfin respons
Ny skandale i dag. Crone skyter, treffer Breivik sin høye arm, relativt stor avstand, fem meter, ingen via-via slik det ble hevdet på live-tv. Veldig rart ikke VAR tar den.
Kanskje.

Elfakiri

Jeg orker snart ikke mer av VAR.
I don't think you can the rules! - Mons Ivar Mjelde.

opplett

Det blir for dumt:


Etter kamp sier Molde-spiller Breivik til BT at han ventet at det skulle dømmes straffe.

- Jeg er oppe med hånden. Jeg følte ballen traff halve hånden og halve ansiktet mitt. Da jeg så på storskjermen, så jeg at hånden min var i en unaturlig posisjon. Da tenkte jeg at det kom til å bli straffespark. Hvorfor det ikke ble slik, vet jeg ikke, sier Breivik.

- Det må han stå for. Vi vurderer bare det vi ser, sier Eskås, etter at Brann kollapset fullstendig og slapp inn tre mål søndag.
Norling skryter likevel av oppholdet i Norge . - Menneskene i Brann var fantastiske. Klubben var vakker som s****.

Corran

I Ba har de bilde av situasjonen med spiller som har hånden over skulder høyde mens dommeren påstår hånden var mye lavere.

Jeg kan leve med dommerfeil men at dette skjer når vi har VAR er bare latterligt og viser at VAR er bortkastet.
For Molde utlignet det seg jo fra forrige helg, men at det i 2 kamper på rad skal være så feil av VAR er rett og slett skandale.
Etter Molde kampen innrømmet jo dommeren etter kampen at han tok feil selv med bruk av VAR. Dagens dommer er vel alt for arrogant til å kunne innrømme dette
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Belfort

Patetisk og høre Eskås i Ballspark, virkelig!

andreas1989

Det er helt ufattelig og arrogansen til denne gjøken av dommer som ikke evner å ta en riktig en riktig avgjørelse. Amatør.

esp123

Problemet her er at han ikke vil kaste VAR under (VAR-)bussen. Han ble jo ikke bedt om å se på situasjonen, det var VAR som tok avgjørelsen.

Superjack

Usikker på hva som er verst.
VAR eller dommere som ikke kan handsregelen.

Tror det siste er det som skjærer. En handsregelen er faktisk en større vits enn VAR.

Brannsupporter.

Falkman

Quote from: Superjack on May 26, 2024, 22:23:25 PMUsikker på hva som er verst.
VAR eller dommere som ikke kan handsregelen.

Tror det siste er det som skjærer. En handsregelen er faktisk en større vits enn VAR.




men hva som er hands og hva son ikke er det, er jo i seg selv en helt latterlig greie.  kunne vært gjort enkelt hvis det  bare ble dømt hands i situasjoner hvor hånden helt åpenbart søker  ballen, og ikke omvendt.

Corran

Her ser en Palle sin mening om høyde på arm. Horneland sin mening.
Fasiten som viser de to tar feil
Ja og til slutt dommeren sin mening

You cannot see attachments on this board.
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

andreas1989

May 27, 2024, 06:58:55 AM #318 Last Edit: May 27, 2024, 09:05:55 AM by andreas1989
Men viser ikke bildene at Pallesen og Horneland holder hånden like høyt og ca tett på hode som Molde spilleren? Mens denne fantastiske FIFA dommeren derimot selvfølgelig er på bærtur?

Larsendos

Til dere som mener det er straffe, så må dere stoppe videoen FØR ballen treffer hånda til Breivik. Da er den foran kroppen. Som en konsekvens av at ballen treffer hånda, så kommer armen i en unaturlig posisjon.

Ingen straffe.

SeLyren

Uenig. Klar straffe. Viss ikke han hadde hatt hånden der han hadde, hadde ballen gått på mål.

Dickens

Quote from: SeLyren on May 27, 2024, 11:19:34 AMUenig. Klar straffe. Viss ikke han hadde hatt hånden der han hadde, hadde ballen gått på mål.

Nei, ballen hadde muligens gått ut til kast.

Spelaren



Øyeblikket før den treffer hånda.
Gå av.

Corran

Mao armen er på vei opp og her like før den treffer så er alt hånden (minst) på høyde med skulder
Når viser BA sitt bilde? Er det etter ballen treffer?

Og vinkel på ball og kropp/hånd på dette siste bildet indikerer jo at ballen ikke hadde truffet kroppen om hånden ikke var der. For det er jo dommers argument. At om ikke hånden er der så ville ball uansett truffet kropp
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

krakra

I og med at hånden blir dratt mot venstre(eller høyre for Breivik) og ikke deiser inn i ansiktet hans, så er det jo klart at hånden gjør kroppens hans større fra brystet/hodet og utover. Om ballen hadde gått i mål, til innkast eller til corner er jo ikke relevant. Den er heller ikke i en naturlig posisjon.

Larsendos

Quote from: krakra on May 27, 2024, 12:56:23 PMI og med at hånden blir dratt mot venstre(eller høyre for Breivik) og ikke deiser inn i ansiktet hans, så er det jo klart at hånden gjør kroppens hans større fra brystet/hodet og utover. Om ballen hadde gått i mål, til innkast eller til corner er jo ikke relevant. Den er heller ikke i en naturlig posisjon.
Hånden blir dratt mot venstre pga ballbanen. Om Crone skyter rett fram eller rett ut til innkast er ikke relevant. Det er ikke naturlig å ha hånden inntil kroppen.

krakra

Quote from: Larsendos on May 27, 2024, 21:38:56 PM
Quote from: krakra on May 27, 2024, 12:56:23 PMI og med at hånden blir dratt mot venstre(eller høyre for Breivik) og ikke deiser inn i ansiktet hans, så er det jo klart at hånden gjør kroppens hans større fra brystet/hodet og utover. Om ballen hadde gått i mål, til innkast eller til corner er jo ikke relevant. Den er heller ikke i en naturlig posisjon.
Hånden blir dratt mot venstre pga ballbanen. Om Crone skyter rett fram eller rett ut til innkast er ikke relevant. Det er ikke naturlig å ha hånden inntil kroppen.
Og da er kroppen større.

Det er ikke naturlig å ha armen foran ansiktet heller. Med mindre man skal blokkere noe. Som ikke er lov.

Christian

Quote from: krakra on May 27, 2024, 21:40:50 PMOg da er kroppen større.

Det er ikke naturlig å ha armen foran ansiktet heller. Med mindre man skal blokkere noe. Som ikke er lov.

Det hadde jo vært interessant å stille i mur med hendene foran fjeset og blokkere på den måten. Gjør jo ikke kroppen større...

Bare tull dette her. Hands er umulig å bli klok på. I fjor fikk vi vel straffa mot da Crone blokkerte med låret og ballen spratt videre opp i hånden hans.

 Best å ikke bruke mer energi på denne situasjonen, tenker eg.

Lasaron

Ødegaard senior står offentlig frem so motstander av VAR. Bra.
Tren på langskudd

kabelmann

VAR fortsetter i England etter at det var flertall for det blant PL-klubbene.
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

Corran

Regnet ikke med annet, men synd da det hadde skapt ringvirkninger og sjokk
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Lasaron

Ballen har begynt å rulle. Jeg gransker hjerter og nyrer, og ser at mange som kunne stemme - og egentlig er mot VAR - følte det ble for radikalt. Men neste år...
Tren på langskudd

ostraume

En annen måte å se det på er at de som har lengst erfaring med VAR mener det er bedre enn alternativet.
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

Corran

Men de som har lengst erfaring er jo også splittet i synet.
De med mest peng og som tar over fotballen ønsker det.
Og slik forsvinner sjelen og hjertet i fotballen og vi står igjen med et helt upersonlig produkt
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Lasaron

Det er mange mekanismer i fotballen. Ta NFF, landskamper og Ullevaal for eksempel. Landskampene er stort sett dårlig besøkt, og stemningen laber. Når NFF blir spurt hvorfor de aldri flytter noen landskamper til andre steder, er alltid svaret at de har kontrakter med sponsorer, VIP-sesongkort, etc. Forpliktelser. Og så passer de på å fornye disse kontraktene når ingen følger med. Og slik fortsetter det, tiår etter tiår.

Fotballtoppene sine motiver samfaller sjeldent med vanlige publikummere.
Tren på langskudd

Leffen

Quote from: Lasaron on June 07, 2024, 06:25:55 AMDet er mange mekanismer i fotballen. Ta NFF, landskamper og Ullevaal for eksempel. Landskampene er stort sett dårlig besøkt, og stemningen laber. Når NFF blir spurt hvorfor de aldri flytter noen landskamper til andre steder, er alltid svaret at de har kontrakter med sponsorer, VIP-sesongkort, etc. Forpliktelser. Og så passer de på å fornye disse kontraktene når ingen følger med. Og slik fortsetter det, tiår etter tiår.

Fotballtoppene sine motiver samfaller sjeldent med vanlige publikummere.

Jeg skulle gjerne sett at landskamper ble flyttet ut i landet men det du skriver er jo ikke riktig. Det var over 20.000 på en meningsløs treningskamp mot Kosovo forleden. At stemningen på landskamper er elendig, det er helt rett. Men det er jo, og har alltid vært, en barne- og familiegreie.

Lasaron

Stort sett dårlig besøkt, skrev jeg. Det viser seg å være en overdrivelse.

Men jeg sjekket nå.

5-6 kamper fra 2022 og til nå har hatt under 15 000.
Tren på langskudd

Leffen

Quote from: Lasaron on June 07, 2024, 10:18:52 AMStort sett dårlig besøkt, skrev jeg. Det viser seg å være en overdrivelse.

Men jeg sjekket nå.

5-6 kamper fra 2022 og til nå har hatt under 15 000.

Skal ikke dra denne avsporingen for langt men det er snakk om betydningsløse vennskapskamper mot middels motstand. Bortimot alle kvalikkamper har vært utsolgt. Stemningen er bås men det har vært mye folk. Rett skal være rett.

Corran

Vet ikke helt om denne hører hjemme her men omhandler jo VAR.

Har nå sett en god del på EM og VAR fungerer jo litt bedre der enn i ES, men dog er det et par merkelige der og som f.eks det manglende røde kortet på en Spania spiller.
At det ikke ble straffe i en av kampene i dag (kampene går litt i et her:-)

Og til slutt mitt hovedpsørsmål:
Hva er egentlig reglene rundt hålling? Er det egne regler innen 16 meteren?
Tror det var i går der det er en soleklar holding inne i 16 meteren. Kun den ene spilleren som holder så ikke noe 50/50 eller noe sånt.
Tv viser det noen ganger. Kommentatorene reagerer ikke og verken dommer eller VAR reagerer.
For meg er den soleklar.
Så ser en i flere kamper både i går og i dag at det er lignende holdinger ute på banen som blir frispark og til og med gult kort. Og kommentatorene er helt enige at dette er riktig dømming.

Er det blitt slik at nå er det offisielt helt greit å holde i egen 16 meter?

In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Go Up