• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

VAR- tråden

Started by Gulløl, February 13, 2023, 13:03:31 PM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

Corran

Quote from: Churchill on March 08, 2024, 11:48:17 AMI stedet for å kvitte oss med VAR, bør vi heller jobbe for at dette skal bli et godt produkt. Å si nei blir som å stanse den teknologiske utviklingen.
Men det er jo litt av poenget VAR kan aldri bli et godt produkt for mange
Og et nei vil ikke stoppe noen teknologisk utvikling.
Ingen teknologisk utvikling er avhengig av at vi har VAR, men det kan stoppe utviklingen av VAR i Norge
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

ACHTUNG

Mitt inntrykk er at det utelukkende Anti-VAR i den organisert delen blant Brannfansen, men at det blant de øvrige, deriblant mange old-skoolers, så er man mer positiv. Misnøye med den første VAR-utgaven er det definitivt, men de fleste deler Brannstyrets syn på at man bør være med på å påvirke og gjøre VAR til en bedre utgave vs fjoråret, sesong for sesong. Jeg tror flere av de organiserte i Bataljonen og andre fraksjoner mobiliserte sterkt til årsmøtet, noe som gjorde at det ble flertall. Man bør bite seg merke i at Kalvenes, Sverdrup & co ikke kjører taktikken til Vibeke, som ofte mobiliserte både Brannjuniorer og det hun kun finne av lojale for å gjennom sitt syn. Kudos til dagens styre og ledelse for det, for om de virkelig hadde ønsket å unngå et nederlag, så kunne man ha mobilisert.

Leffen

Quote from: ACHTUNG on March 08, 2024, 12:19:25 PMMitt inntrykk er at det utelukkende Anti-VAR i den organisert delen blant Brannfansen, men at det blant de øvrige, deriblant mange old-skoolers, så er man mer positiv. Misnøye med den første VAR-utgaven er det definitivt, men de fleste deler Brannstyrets syn på at man bør være med på å påvirke og gjøre VAR til en bedre utgave vs fjoråret, sesong for sesong. Jeg tror flere av de organiserte i Bataljonen og andre fraksjoner mobiliserte sterkt til årsmøtet, noe som gjorde at det ble flertall. Man bør bite seg merke i at Kalvenes, Sverdrup & co ikke kjører taktikken til Vibeke, som ofte mobiliserte både Brannjuniorer og det hun kun finne av lojale for å gjennom sitt syn. Kudos til dagens styre og ledelse for det, for om de virkelig hadde ønsket å unngå et nederlag, så kunne man ha mobilisert.

Du leverer mye rart altså. Styret skal ha kudos for ikke å ha påvirket et demokratisk valg i klubben? Virkelig?

At du lever i troen på at VAR-støtten er så sterk er vel og bra men du har jo ingenting annet å backe det opp med enn en "følelse"

Superjack

March 08, 2024, 12:32:24 PM #153 Last Edit: March 08, 2024, 12:34:35 PM by Superjack
VAR er kommet for å bli. Så er jeg negativ til innføringen av VAR i ES, for det bedrer ikke produkter. Hverken dommerene, fotballen eller opplevelsen for publikum. Det viste 2023 sesongen.

Jeg slutter ikke å se Brann spille fotball fordi noe av den spontane gleden med et Brannmål tas bort, på enkelte mål.

For meg tok Steinar Nilsen og hans etternavnsbror Lars Arne Nilsen sin innføring av antifotball mye mer glede bort .
Og det var mye mer kronisk. Til tider ble det ulidelig å se på.
Klarte til tider knapt å glede meg over mål den gangen, mye mer enn nå med VAR. For ble det 1-0 så var set garantert slutt på underholdende fotball.

Jeg vil våge påstanden at det er for veldig få at VAR tar bort gleden med fotball. 









Brannsupporter.

Corran

Quote from: ACHTUNG on March 08, 2024, 12:19:25 PMMitt inntrykk er at det utelukkende Anti-VAR i den organisert delen blant Brannfansen, men at det blant de øvrige, deriblant mange old-skoolers, så er man mer positiv.
Igjen har jeg stikk motsatt inntrykk av deg.
De jeg sitter med og kjenner som går på stadion er nesten utelukkende ikke med i den organiserte delen av fansen og godt voksne (35-60 år).
Og blant dem er det i alle fall 90% som er mot VAR og som ikke har troen på at det kommer til å bli noe særlig bedre

Jeg er heller ikke blant dem som føler en ikke kan juble når det scores for jeg bruker ikke lengre tid enn jeg gjorde når jeg sjekket om linjemannen hevet flagget.
Men samtidig så har de tunge flaggene til linjemennene påvirkning og det samme om en har sett noe "mistenkelig" rett før målet
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Pete05

Utfordringen er at prinsippet for VAR er totalt feil. Dommer skal dømme som «tidligere». VAR skal korrigere åpenbare feil. Men når det sitter en gjeng med idioter i den tv-bussen så funker absolutt ingenting. De har normalt flere skjermer og burde kunne se dette med hjelp av linjer og vinkler mye bedre enn hva vi ser på tv. Til tross for dette gjør de helt åpenbare feil som selv en halvblind tv-titter får med seg. Det er for meg totalt uforståelig. Dommersjefen skulle ikke ha behov for stadig å gå inn for å «forsvare» avgjørelser i alle kamper.

Tanken bak VAR er veldig bra men utføringen er jo til mer enn stryk. Så er spørsmålet om hvorfor. Jeg tror uansett at VAR er kommet for å bli og vil bli utviklet videre men kanskje begrense seg til mer kampavgjørende situasjoner som mållinjeteknologi, røde kort og straffe situasjoner. Men systemet kommer ikke til å forsvinne igjen, uansett hva enkelte på tribunen måtte mene. Hvorfor jeg tror det, fordi stemningen er bra på tribunen men i den totale økonomien så spiller dessverre ikke antall tilskuere veldig mye. Se til Molde som tjener mest av alle i ES og som vel er blant de med færrest tilskuere. Fotball styres i disse dager av økonomi og man kan gjerne mene mye om det men det er pengene som bestemmer til syvende og slutt.

Lasaron

Achtung: Jeg forlot Storestå etter 2003-sesongen og har hatt partoutkort på langside siden det. Jeg er på preik med ytterst få blant de organiserte supporterne.

De jeg ser med, er også mot VAR.

Jeg forkynner min motstand både her, X, Face og live.
Tren på langskudd

Churchill

For meg gir VAR fotballen en tilleggsdimensjon som er positiv. Det er bakstreversk å ta dette bort igjen og vi blir liksom annerledeslandet her også. Ikke skal vi være med i EU og ikke skal vi tillate hverken skøyting eller Bokløv-stil. Nei, her gjør vi det på vår måte. En nasjon av tusseladder....
...we shall never surrender.

Optimist

Quote from: Churchill on March 08, 2024, 16:12:11 PMFor meg gir VAR fotballen en tilleggsdimensjon som er positiv. Det er bakstreversk å ta dette bort igjen og vi blir liksom annerledeslandet her også. Ikke skal vi være med i EU og ikke skal vi tillate hverken skøyting eller Bokløv-stil. Nei, her gjør vi det på vår måte. En nasjon av tusseladder....

Er ikke det litt ironisk å si som bergenser og Brannsupporter? For resten av landet er vi kjent for å være annerledes, og det er vi stolt over. Det at vi er annerledes blir jo brukt som argument mot tromme for eksempel. Mens i VAR-sammenheng er det negativt å være annerledes?
Kokende idiot

Lasaron

Quote from: Churchill on March 08, 2024, 16:12:11 PMFor meg gir VAR fotballen en tilleggsdimensjon som er positiv. Det er bakstreversk å ta dette bort igjen og vi blir liksom annerledeslandet her også. Ikke skal vi være med i EU og ikke skal vi tillate hverken skøyting eller Bokløv-stil. Nei, her gjør vi det på vår måte. En nasjon av tusseladder....

VAR reduserer gleden min, og mange andre sin. Er det bakstreversk? Ok. Jeg står for det likevel.
Tren på langskudd

David

Der kom Bokløv-referansen ja... Det er forskjell på ting, og folk kan faktisk ha en begrunnet mening om noe, som er forankret i noe mer enn at man bare er en "tusseladd".

Var det store motforestillinger mot Bokløv-stilen seks år etter at den oppsto? Ville folk reversere tilbakespillsregelen seks år senere? Hvorfor tror du folk misliker VAR etter seks år, mens mange av de samme er komfortable med mållinjeteknologi? Hvorfor har det ikke vært noe særlig med protester mot fem innbyttere?

Fordi det ikke er det samme.

Lasaron

Jeg tror kanskje noen idiotforklarer VAR-motstandere for å føle seg litt bedre.
Tren på langskudd

Kjell249

Quote from: Lasaron on March 08, 2024, 18:25:09 PMJeg tror kanskje noen idiotforklarer VAR-motstandere for å føle seg litt bedre.
Jeg tror kanskje noen idiotforklarer VAR-tilhengere for å føler seg litt bedre...

Selv er jeg verken eller. 2023 gav mye glede selv med VAR, det samme gjorde 2022 uten. Uansett litt morsomt å følge en diskusjon som bare kan bli følelsesstyrt. Det er bare å finne frem popkornet!
Chuck Norris and Superman once fought each other on a bet. The loser had to start wearing his underwear on the outside of his pants.

andreas1989

Quote from: ACHTUNG on March 08, 2024, 12:19:25 PMMitt inntrykk er at det utelukkende Anti-VAR i den organisert delen blant Brannfansen, men at det blant de øvrige, deriblant mange old-skoolers, så er man mer positiv. Misnøye med den første VAR-utgaven er det definitivt, men de fleste deler Brannstyrets syn på at man bør være med på å påvirke og gjøre VAR til en bedre utgave vs fjoråret, sesong for sesong. Jeg tror flere av de organiserte i Bataljonen og andre fraksjoner mobiliserte sterkt til årsmøtet, noe som gjorde at det ble flertall. Man bør bite seg merke i at Kalvenes, Sverdrup & co ikke kjører taktikken til Vibeke, som ofte mobiliserte både Brannjuniorer og det hun kun finne av lojale for å gjennom sitt syn. Kudos til dagens styre og ledelse for det, for om de virkelig hadde ønsket å unngå et nederlag, så kunne man ha mobilisert.

Utdaterte gubber med utømmelig tro til at styre alltid vet best, der "den vanlige mannen" i gaten bare skal føye seg med andre ord. Beskrivelsen din av det du kaller for "deler av Brann fansen" er jo forøvrig fullstendig malplassert.

Det at du oppriktig talt kan påstå at det ikke er noe motstand mot var med unntak av blant "deler av Brann fansen" tyder jo omtrent på at du bor under en sten. Var burde aldri vært innført slik det fungerer i dag og det hadde heller aldri vært innført dersom demokratiet bestemte i norsk fotball.

Nei vi må sitte med armene våre i kors og  la styre få bestemme uten at vi skal blande oss inn, det har jo alltid fungert veldig, veldig, veldig bra.

Lasaron

Quote from: Kjell249 on March 08, 2024, 18:37:59 PM
Quote from: Lasaron on March 08, 2024, 18:25:09 PMJeg tror kanskje noen idiotforklarer VAR-motstandere for å føle seg litt bedre.
Jeg tror kanskje noen idiotforklarer VAR-tilhengere for å føler seg litt bedre...



Vel, jeg skrev det jeg skrev rett etter at Achtung og Churchill idiotforklarte, så jeg har iallfall klart for meg hva jeg sikter til. Siggen på årsmøtet gjorde det samme.
Tren på langskudd

Christian

Helt enig i at vi ikkje kommer noen vei ved å idiotforklare folk. Spesielt ikkje når dette til syvende å sist handler om den enkeltes personlige oppfatning.

Eg tror de fleste kan enes om at VAR fører til færre dommerfeil (men ikkje null og kanskje ikke færre diskusjoner) og at VAR har en innvirkning på stemningen rundt scoringer. Så koker det ned til hva en synes er viktigst og det er jo helt opp til den enkelte, egentlig.

fortune

Jeg synes det er påfallende at VAR-diskusjonene ofte ender i at motstanderne blir pålagt en bevisbyrde for hvor negativt VAR er.

Diskusjonen burde fortrinnsvis handle om hva VAR tilfører som er positivt. Noen flere riktige avgjørelser helt sikkert, men i hvor stor grad er det avgjørende for utfallet av en kamp? Og videre, har VAR i det hele tatt noen påvirkning på hvordan slutt-tabellen ser ut? Jeg tipper nei, siden store og små dommerfeil har en tendens til å jevne seg ut over 30 kamper.

Videre synes jeg det er rart at man velger å legge såpass mye ressurser i å innføre et system som fungerer veldig dårlig (VAR), men tilsynelatende ikke er så opptatt av å innføre den velfungerende mållinjeteknologien.
First is first, second is nothing

Corran

Quote from: Christian on March 11, 2024, 10:49:18 AMHelt enig i at vi ikkje kommer noen vei ved å idiotforklare folk. Spesielt ikkje når dette til syvende å sist handler om den enkeltes personlige oppfatning.

Eg tror de fleste kan enes om at VAR fører til færre dommerfeil (men ikkje null og kanskje ikke færre diskusjoner) og at VAR har en innvirkning på stemningen rundt scoringer. Så koker det ned til hva en synes er viktigst og det er jo helt opp til den enkelte, egentlig.
Men jeg er litt uenig at det fører til så mange færre dommerfeil.
Hvor mange av var situasjonene snakker vi om at har gått inn og rettet på dommeren.
Og da mener jeg ikke de situasjonene hvor linjemann eller dommer lar  ting gå pga at de vet at VAR tar det om det viser seg f.eks å være offside?
I følge NFF sine egne tall så har VAR omgjort dommerens avgjørelse 55 ganger i gjennom hele 2023 sesongen.
Dvs det er 1 dommerfeil mindre i hver 4,36 kamp med VAR og hvis en da tenker seg at dommerfeil fordeler seg noenlunde likt mellom lagene så vil det si at det er 1 dommerfeil mindre mot Brann i hver 8-9 Brann kamp.


 
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Christian

Quote from: Corran on March 11, 2024, 11:53:24 AMMen jeg er litt uenig at det fører til så mange færre dommerfeil.
Hvor mange av var situasjonene snakker vi om at har gått inn og rettet på dommeren.
Og da mener jeg ikke de situasjonene hvor linjemann eller dommer lar  ting gå pga at de vet at VAR tar det om det viser seg f.eks å være offside?
I følge NFF sine egne tall så har VAR omgjort dommerens avgjørelse 55 ganger i gjennom hele 2023 sesongen.
Dvs det er 1 dommerfeil mindre i hver 4,36 kamp med VAR og hvis en da tenker seg at dommerfeil fordeler seg noenlunde likt mellom lagene så vil det si at det er 1 dommerfeil mindre mot Brann i hver 8-9 Brann kamp.
Eg skrev bare færre og det dokumenterer du selv her. 55 avgjørelser ble omgjort. Da er vil tilbake til om det er verdt det. Noen mener ja, andre mener nei.

Så kan vi diskutere hvor alvorlige feil det er snakk om, hvor mye tid som har gått mend, hvor mye det går utover stemningen, om det vil bli bedre med tiden osv. osv.

kabelmann

Quote from: Corran on March 11, 2024, 11:53:24 AMI følge NFF sine egne tall så har VAR omgjort dommerens avgjørelse 55 ganger i gjennom hele 2023 sesongen.
Dvs det er 1 dommerfeil mindre i hver 4,36 kamp med VAR og hvis en da tenker seg at dommerfeil fordeler seg noenlunde likt mellom lagene så vil det si at det er 1 dommerfeil mindre mot Brann i hver 8-9 Brann kamp.

Tar denne statistikken høyde for tunge flagg?

Altså, med et tungt flagg får en potensiell offside-situasjon spilt seg ferdig. Hvis det var offside blir dette korrigert av VAR. Uten tunge flagg ville situasjonen dog blitt avblåst, gjerne feilaktig, uten at det kan korrigeres av VAR og følgelig ikke kommer med i statistikken.

Tunge flagg er i mine øyne en god ting så lenge det ikke er helt opplagte situasjoner.
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

Corran

Quote from: kabelmann on March 11, 2024, 12:55:15 PM
Quote from: Corran on March 11, 2024, 11:53:24 AMI følge NFF sine egne tall så har VAR omgjort dommerens avgjørelse 55 ganger i gjennom hele 2023 sesongen.
Dvs det er 1 dommerfeil mindre i hver 4,36 kamp med VAR og hvis en da tenker seg at dommerfeil fordeler seg noenlunde likt mellom lagene så vil det si at det er 1 dommerfeil mindre mot Brann i hver 8-9 Brann kamp.

Tar denne statistikken høyde for tunge flagg?

Altså, med et tungt flagg får en potensiell offside-situasjon spilt seg ferdig. Hvis det var offside blir dette korrigert av VAR. Uten tunge flagg ville situasjonen dog blitt avblåst, gjerne feilaktig, uten at det kan korrigeres av VAR og følgelig ikke kommer med i statistikken.

Tunge flagg er i mine øyne en god ting så lenge det ikke er helt opplagte situasjoner.
Tunge flagg er noe av det som irriterer meg grenseløst med VAR og da spesielt som du sier Opplagte situasjoner.
Når de har tungt flagg og en ser at det er snakke om 10 meter så blir det bare dumt.
Synes linjemann skal markere om han mener det er offside så kan dommer la spillet gå til situasjonen er over.

Dette var NFF sin enkle rapport og tunge flagg er ikke med Ei heller situasjoner dommerne blåser eller lar vær å blåse pga at VAR kan sjekke.

In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Corran

Quote from: Christian on March 11, 2024, 12:47:59 PM
Quote from: Corran on March 11, 2024, 11:53:24 AMMen jeg er litt uenig at det fører til så mange færre dommerfeil.
Hvor mange av var situasjonene snakker vi om at har gått inn og rettet på dommeren.
Og da mener jeg ikke de situasjonene hvor linjemann eller dommer lar  ting gå pga at de vet at VAR tar det om det viser seg f.eks å være offside?
I følge NFF sine egne tall så har VAR omgjort dommerens avgjørelse 55 ganger i gjennom hele 2023 sesongen.
Dvs det er 1 dommerfeil mindre i hver 4,36 kamp med VAR og hvis en da tenker seg at dommerfeil fordeler seg noenlunde likt mellom lagene så vil det si at det er 1 dommerfeil mindre mot Brann i hver 8-9 Brann kamp.
Eg skrev bare færre og det dokumenterer du selv her. 55 avgjørelser ble omgjort. Da er vil tilbake til om det er verdt det. Noen mener ja, andre mener nei.

Så kan vi diskutere hvor alvorlige feil det er snakk om, hvor mye tid som har gått mend, hvor mye det går utover stemningen, om det vil bli bedre med tiden osv. osv.

Vil personlig påstå at 1 feil mindre mot Brann i hver 8 kamp ikke forsvarer all venting o.l.
Og en har jo da ikke trukket fra de 9 gangene NFF/Dommerne innrømmer at VAR tok feil.
Personlig mener jeg det er flere enn de 9 men har ikke noen beviser for det. Men husker flere diskusjoner rundt episoder med VAR der konklusjonen til dommersjefen var at det ikke var en åpenbar feil av de som satt med VAR
Så mao er det kun 46 færre dommerfeil og muligens enda færre som er det man sitter igjen med.

Men klart en skal jo også huske på at disse feilene i de fleste tilfeller er Straffe/ikke straffe eller Mål/Ikke mål så det kan jo være kampavgjørende feil
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

mbs

Siden var motstanderne her vet best og mest. Alle andre som har tatt til mot mele blir latterlig gjort.

Kan dere 100% sikkert si at Brann aldri kan bli kastet ut e-cup eller påført ekstra kostnader rundt e-cup, dersom vi avvikler var i Norge?


David

Hva forventer du at folk skal svare på det? Selvfølgelig kan ingen gi noen garantier for noe som helst av hva som i fremtiden vil komme fra UEFA-hold, men VAR er allerede på plass i deres turneringer, og det er ingen åpenbar grunn til at disse påvirkes av hvordan ting praktiseres i nasjonale ligaer. Det er i alle fall ingen grunn til å ta noe slikt på forskudd.

Corran

Quote from: mbs on March 11, 2024, 16:10:30 PMSiden var motstanderne her vet best og mest. Alle andre som har tatt til mot mele blir latterlig gjort.

Kan dere 100% sikkert si at Brann aldri kan bli kastet ut e-cup eller påført ekstra kostnader rundt e-cup, dersom vi avvikler var i Norge?


De som tar til motmæle blir vel ikke latterliggjort?

In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Leffen

Quote from: mbs on March 11, 2024, 16:10:30 PMSiden var motstanderne her vet best og mest. Alle andre som har tatt til mot mele blir latterlig gjort.

Kan dere 100% sikkert si at Brann aldri kan bli kastet ut e-cup eller påført ekstra kostnader rundt e-cup, dersom vi avvikler var i Norge?



Synes du det? Helt ærlig synes jeg debatten i denne tråden viser det motsatte. Jeg har full respekt for at folk vil videreføre VAR / synes det funker men når det hevdes at dette er "the silent majority" er det litt vanskelig å skjønne hvor man henter den påstanden fra.

Sverige har ikke VAR. De er med i e-cup. Er vel ingenting som tyder på at de skal bli kastet ut derfra.

andreas1989

Glimt har også gått inn for å avføre VAR.

Superjack

Den var meget overraskende. Der er det tradisjon å være tro mot styre og stell.

Nå har Glimt også fått en stor og veldig aktiv supporterkultur, og det viste seg tydeligvis i dag.

Blir spennende å se til slutt.
Brannsupporter.

andreas1989

March 11, 2024, 20:44:44 PM #178 Last Edit: March 11, 2024, 20:54:59 PM by andreas1989
Det er vel ikke usannsynlig at Tromsø, FFK og Ham-Kam også vil stemme for avvikling. Haugesund, Sandefjord og Sarpsborg er litt mer vanskelig å bedømme, men både Haugesund og Sarpsborg har vel en gruppe aktive supportere?

Lasaron

Det ser ut til at godt oppmøte på årsmøter sammenfaller med nei til VAR. Lederskikkelser som er mot VAR, bør her finne inspirasjon til å klare å mobilisere i de gjenstående klubbene. Jeg aner en liten dominoeffekt.
Tren på langskudd

Lasaron

Tøysete påstand om hva Rolf Barmen hadde sagt om han fortsatt var styreleder på årsmøtet vårt:

"Jeg frykter for hva som skjer hvis årsmøtet stemmer mot VAR. Jeg frykter det. Jeg frykter det. Jeg frykter det."
Tren på langskudd

Superjack

Quote from: mbs on March 11, 2024, 16:10:30 PMSiden var motstanderne her vet best og mest. Alle andre som har tatt til mot mele blir latterlig gjort.

Kan dere 100% sikkert si at Brann aldri kan bli kastet ut e-cup eller påført ekstra kostnader rundt e-cup, dersom vi avvikler var i Norge?


Når E cup krever VAR, så blir det VAR. Der er det ikke noe Brann kan gjøre.
VAR i f.eks CL er mye mer omfattende enn i ES.

Men, Brann skal jobbe mot VAR. Betyr jo heller ikke at Brann vil nekte å spille ES kamper om det er VAR.

Medlemmene har bestemt at Brann er mot VAR, og vil bruke sin stemme deretter i forum der Brann er med. Så enkelt.

Brannsupporter.

olebrann3

Kanskje er eg er en av de få som er for VAR, eller er det bare de som er mot VAR som frontet veldig for deres meninger. Meldte eg meg inn i Brann og gikk på årsmøte for å stemme på dette? Nei. Har eg lov å mene noe om det fordi om? Ja!

Med 3 barn som driver med idrett, krasjer stort sett alltid årsmøte med noen treninger/kamper eller lignende. Kunne selvsagt prioritert annerledes den ene gangen i året det var årsmøte. Men det har eg altså ikke gjort. Eg synes også at 500kr for å være medlem som egentlig kun gir fordelen at enn kan stemme på årsmøte er for dyrt. Om Brann ville ønsket flere medlemmer kunne medlemskapet vært en del av partoutkortet. Eventuelt kan de ta en symbolsk sum, det er vel 50kr som er minstesum en kan ta for medlemmer i idrettslag. Hva kostnader er det for Brann å ha et medlem? Hvorfor skal de tjene penger på dette? Eller kanskje ønsker de ikke at det skal være for lett å bli medlem.

Når det gjelder VAR saken så tenkte eg at min stemme ikke ville bli utslagsgivende uansett. I tillegg har jeg særdeles lite tro på at eliteserien går vekk fra VAR, selv om et flertall av klubbene skulle blitt enige om å være negative til VAR. Selvfølgelig om det var mange som tenkte som meg kunne våre stemmer sammen hatt innvirkning.

Litt om hvorfor eg støtter VAR. Når det skjer en stor dommer feil på stadion eller foran tv-en om det er en bortekamp, så ødelegger det hele kampen for meg. Det kan fort også ødelegge hele neste uken, eller kanskje til og med en hel sesong der eg tenker på hva om den feilen ikke ble gjort. Eg går ikke hjem og er ferdig med en kamp når dommeren blåser av. All ære til de som lever seg 100% inn i kampen og går hjem og er ferdig med den etterpå, i årenes løp hadde nok det vært enklere.

Da eg var ung (13-16 års alderen) stod eg å ventet utenfor stadion i de kampene eg følte dommeren hadde ødelagt for Brann. Eg skulle da spørre dommerne om de var blind, og fortelle hvor ubrukelige de var. Dette skjedde vel alt for ofte og kanskje nesten hver gang Brann tapte. I ettertid må eg nok innrømme at dommeren også har hatt riktig i mange av disse situasjonene. Når eg ble litt eldre ble pausene ofte brukt til å ringe folk som eg viste så kampen på tv. Eg måtte vite hva var det rikige? Har heldigvis blitt et par hakk bedre med alderen. Men jeg kan fremdeles gå hjem fra stadion å se kampen på tv i opptak etterpå. Bare for å se på offside avgjørelsene, som eg har sett fra tribunen og vært uenig med. Det er ikke få ganger de siste sesongene før VAR der det var mange offside avgjørelser der de bommet med flere meter. Det ble gjerne ikke mål på disse, men offside ble blåst og angrepene stoppet. Det samme gjelder straffespark og røde kort som ikke har blitt gitt. At ting jevner seg ut over en hel sesong skjer ikke. Så naiv som eg er, er eg ganske sikker på at Brann har vært bortdømt mange flere ganger enn vi har fått ting vi ikke skulle hatt. Når VAR er med å dømme kampene kan eg gå ut av stadion med følelsen av at de verste dommerfeilene blir rettet opp. Dette gir for meg en bedre kamp opplevelse.

Eg kan for eksempel nevne tre situasjoner i tre ulike kamper på fire år mot samme klubb. Der den samme spilleren skulle vært utvist alle 3 gangene men gikk fri.

I 2017 mot Kristiansund taklet Aliou Jakob Orlov med knotter i leggen på en slik måte at det kunne endt med benbrudd for Orlov. Dommeren ga gult kort. Ti minutter senere fikk kristiansund straffe som de scorte på og vant kampen 1-0.
https://www.aftenbladet.no/sport/i/lAgA0L/dommeren-innroemmer-feil-etter-toeff-takling-av-brann-spiller-ingen-tvil-om-at-det-burde-vaert-roedt

I 2018 mot Kristiansund på stillingen 0-0 overfaller Aliou Coly  Taijo Teniste med en albue uten at Teniste har ball engang. Dommeren er opptatt av en annen situasjon og får det ikke med seg. Minutter senere scorer Kristiansund og vinner til slutt kampen 3-1. Dommeren sier etter kampen at han har sett situasjonen på nytt og at Coly skulle vært utvist. Coly fikk i ettertid 3 kampers karantene for denne saken.
https://tv.vg.no/video/167130/dommeren-mener-coly-burde-vaert-utvist-den-glipper

I 2020 mot Kristiansund på stillingen 1-1 med 12 minutter igjen av kampen. Redder Aliou Coly ballen på streken med hånden. Dommeren så ikke situasjonen og det ble ikke dømt straffe og rødt kort. Kampen endte 1-1.
https://www.nettavisen.no/sport/ekspertene-tordnet-etter-at-brann-ble-snytt-for-straffe-en-skandale/s/12-95-3424024666

Om ting jevner seg ut hvordan kan en spiller unngå 3 røde kort på 4 år mot samme lag? Om dette skal jevne seg ut bør vi i alle fall forvente oss 3 klare situasjoner vår vei mot Kristiansund.

Eg kan også ta med et par situasjoner til eg kommer på kjapt der eg har følt at vi har blitt totalt bortdømt.

Bendner sin offside på Brann stadion i 2017 som var på flere meter. Kanskje ikke kamp avgjørende den gang. Men helt utrolig at den ikke ble dømt på.
https://www.vg.no/sport/i/m7Qzl/brann-fansen-raste-mot-dommeren-det-er-en-grov-feil

Så har vi 2023 cupkampen mellom Tromsø og Bodø/Glimt som gikk uten VAR. Her ble det avblåst for offside selv om spilleren var på egen banehalvdel. denne er ikke om Brann, men eg tar den med siden den var såpass ny og minner meg på en lignende Brann hadde med Guastavino borte i cupen mot Viking i 2011. Igjen hvordan kan det dømmes en så stor feil?
https://www.vg.no/sport/fotball/i/WRXPn2/dommer-rohit-saggi-etter-aarets-dommertabbe-i-slaget-om-nord-norge-det-er-en-seig-morgen
https://www.youtube.com/watch?v=1_df_WDyw_k

Og når vi er inne på Viking hva med kampen borte mot de i 2019. Her skulle Brann hatt et par straffer og Viking fort skulle hatt et par røde kort. Kanskje kampen der eg har følt meg mest bort dømt gjennom en hel kamp. Kampten endte for øvrig 2-1 til Viking.
https://www.aftenposten.no/sport/fotball/i/4qE5p6/dommeren-innroemmer-at-brann-skulle-hatt-to-straffer

Når eg er inne på store dommerfeil må eg også ta med skrekktaklingen Persson hadde på Eirik Bakke i 2006. At det ikke ga brudd skjønner eg fremdeles ikke. Enda mindre forstår eg dommeren som så hele situasjonen bare ga gult kort.
https://www.youtube.com/watch?v=xUrAWu_nHS0

Eg kunne sikkert skrevet en hel bok med dommerfeil som har gått imot Brann. Muligens jevner det seg ut over en lang periode. Kanskje føler også alle andre supportere det likt. Men når vi har fått et verktøy som kan gjøre dette mer rettferdig, hvorfor skal vi ikke bruke det? Ville vi helst å unngått alle disse situasjonene over? Mitt svar er ja.

Argumentet som eg oftest føler går igjen er at det ødelegger den spontane scorings jubelen. Eg ser poenget, men eg kjøper det heller ikke helt. Det er forståelig om det er situasjoner som vi ser på forhånd at blir tvilsomme. Men om dommeren så de like tvilsomme som oss ville de mest sannsynlig ikke dømt mål uanett og da heller ingen jubel. Da vil eg heller at de får spille ferdig angrepet og få målet om det skulle være riktig. I en sånn situasjon er det selvsagt mindre jubel. Men eg tror at ved over 95% av målene kan en fremdeles juble for som før. Kanskje er eg ekstra kontroversiell som også synes det er gøy å juble i ettertid av VAR, om de går inn og ser på noe og det går Brann sin vei. Da jubler eg både for Brann og for at eg nok engang fikk bevist hvor dårlig dommeren på banen er (ja eg vet han tar oftere rett enn feil). Eg hører også stadig at om VAR griper inn og endrer så skal vi ikke feire selv om det går våres lag vei. Forstår at dette er en protest for dere som er imot VAR. Men vi som er for VAR må fremdeles få lov å ikke ta del i denne protesten og få lov å juble. I disse situasjonene har det til nå vært en større del som har jublet enn ikke når enn tenker hele stadion. Så er det mulig at det på store stå og i enkelte andre miljøer har vært motsatt.

Tenkt scenario uten VAR, ballen går i mål og alle jubler som gale. Etter 5 sek roper linjemannen ut hoveddommer for å diskutere en mulig offside. Det går 30 sek og målet annulleres for offside. Jublet vi ikke hemningsløst før? For dette har skjedd og kan skje både med og uten VAR. Det er altså ikke alltid at det er bestemt i løpet 1 sekund med å se ut på linjemannen om scoringen står eller ikke.

Eg gledet meg stort til VAR kom, og selv om eg mener det må forbedres vil min fotball opplevelse bli dårligere om de tar det vekk igjen. Litt av tankene eg tenker VAR kan bli bedre på.

- Offside på VAR. Her stiller eg spørsmål til hvor nøyaktig det kan måles med 50 bilder i sekundet som en fotballsending har? Hvor mange cm kan en spiller på lag a og lag b bevege seg mellom bildene?  Hvordan velger de riktig bilde i det sekundet? Er det når siste berøring treffer ball eller når det er luft mellom ballen og siste berøring? Gir dette et godt nok resultat? Om det er gode svar på disse spørsmålene, så tenker jeg det bør komme en tidsavgrensning på hvor lang tid en offside avgjørelse kan ta. For eksempel: Når de har bestemt seg for hvilket bilde de skal sjekke offsiden på, har de maks 5 sek å se på offsiden, Tar det da lengre enn 5 sek å konkludere. Så er det så marginalt at dommerens avgjørelse på banen blir stående. Eventuelt så går det da angripende lags vei.

- Klar og tydelig feil regelen (Clear and obvious). Denne må vekk eller justeres. Her må det mer bli hva er linjen i ligaen? Skal dette gi straffe/Rødt kort eller ikke? Analyser alle situasjoner over flere år tilbake og prøv å ligge en linje. Selvsagt vil det aldri bli 100%. Men med denne klare og tydelig feil regelen, tror eg vi skaper flere feil enn vi ordner. Du har dommere på banen som ikke stoler på seg selv og tenker at VAR rommet er et sikkerhetsnett som rydder opp om det blir feil. Så velger VAR og ikke fikse feilen fordi det ikke er en klar og tydelig nok feil av dommeren. Her kan vi altså ende opp med at dommer på banen tenker dette er straffe/rødt kort men lar situasjonen gå. Så tenker også VAR rommet det samme men uten å gjøre om. Dette siden dommeren ikke har dømt, og at det ikke er en stor nok feil slik at den kan tolkes som klar og tydelig feil. Dermed er alle enige om at det er rødt kort/straffe, samtidig som det blir ikke dømt. Dette gjør også at to nesten identiske situasjoner kan dømmes helt forskjellig. De kan skje i to kamper som spilles samtidig. Eller det kan skje at det dømmes straffe/rødt kort mot laget ditt ene uken. Eken etter er du i en lik situasjon, bare at det nå er du som skal få straffe eller motstander som skal få rødt kort. Men så blir det ikke dømt, igjen på grunn av feilen ikke er klar og tydelig nok

- Dommere bør få fulltids jobber. Så mye penger som brukes i norsk fotball nå. Bør iallfall dommere på eliteserie nivå jobbe fulltid med å være dommer. Da får de helt sikkert bedre tid til å analyse mer, trene mer og bli bedre dommere. Det vil samtidig også gjøre dommer jobben mer attraktiv og sørge for bedre rekrutering.

- Egne VAR dommere og egne kamp-dommere (Eg vil kalle de kampledere). Eg nekter å tro at de som er best å være en kampleder også er best på VAR rommet. Det kan selvsagt skje at det er en dommer som er best i begge deler, men eg har mer troen på at noen er best på banen og noen er best på VAR rommet. Da må det defineres hva som er viktig hvor. Hva er viktigst for en kampleder? Få god flyt i kampen? Prøve å unngå å komme i situasjoner der VAR må hjelpe til? Hva er viktigst for de i VAR rommet? Finne raskest mulig riktige bilder av situasjonen? Kunne regelverket best mulig til å ta riktig avgjørelse på kortest mulig tid?  Eg tror vi vil få bedre dommere med å utdanne egne VAR dommere og egne kampledere.

Sikkert både et langt og rotete innlegg, men etter mange år uten å diskutere i forumet her har eg glemt litt hvordan vi skriver, og dette engasjerte nok til å skrive et innlegg. Posteres både her og i VAR tråden så vi kan evt diskutere punktene hver for seg.

Superjack

Godt og balansert innlegg.

Likte veldig reflektert i forhold til dette med hvem sitter i VAR buss og hvem er dommer på banen.

Må det være en ES dommer som sitter i VAR bussen? De utfører forskjellige funksjoner og oppgaver.

Personlig er jeg mot VAR. Og har vært mot videodømming siden jeg hadde de første diskusjonene om temaet for sikker over 15 år siden.
Samtidig tror jeg videodømming er kommet for å bli, og derfor tror det er mye viktigere å kjempe for et VAR og dommere som fungerer på en god måte for tilskuerene, i stedet for å kjempe mot det.

Og kanskje dette med VAR medfører at noen av reglene i fotball må justeres, for å tilpasse seg også?




Brannsupporter.

Finfin respons

Tankevekkende innlegg.
Jeg vil begynne med å si at jeg har stor respekt for din opplevelse, og takk for nivået du tar dette opp til. Langt innlegg, men ikke rotete!!

Jeg har også sett hele kamper i reprise etter å ha kommet hjem fra stadion for å finne bevis mot dommeren.

Men i mitt tilfelle så er den emosjonelle responsen delt i to. Der og da er det ganske pyton, jf Viking 2019. Jeg så situasjonene om og om igjen 10 ganger med nesen mot skjermen. Det var til å ta og føle på, de følelsene. Sett i ettertid, når jeg blir tilbakeskuende, så elsker jeg det faktum at det ble som det ble da keeperen bokset skallen på en Brann spiller i stedet for ballen. Jeg husker det. Det lever og er en del av lidelsen som har et navn (og navnet er Coly!!!)

VAR vil unektelig bli perfekt og paradisisk på ganske kort tid. AI-ene vil skape et helt rent spill. Men jeg vil ikke ha det. Jeg vil heller la fotballen være syndefallets lekegrind. Jeg vil ha skandaler og tabber og gode grunner til å fråde i min vrede.

Vel det er min opplevelse. Jeg kommer til å angre meg på samme disse ord når fløyten (ikke) går, om åtte år.
Kanskje.

Lasaron

Quote from: Finfin respons on March 15, 2024, 12:02:22 PMVAR vil unektelig bli perfekt og paradisisk på ganske kort tid. AI-ene vil skape et helt rent spill. Men jeg vil ikke ha det. Jeg vil heller la fotballen være syndefallets lekegrind. Jeg vil ha skandaler og tabber og gode grunner til å fråde i min vrede.



Og dermed er årets avsnitt på Forumet skrevet, allerede i midten av mars. Klasse!
Tren på langskudd

ostraume

Quote from: Finfin respons on March 15, 2024, 12:02:22 PMVAR vil unektelig bli perfekt og paradisisk på ganske kort tid. AI-ene vil skape et helt rent spill. Men jeg vil ikke ha det. Jeg vil heller la fotballen være syndefallets lekegrind. Jeg vil ha skandaler og tabber og gode grunner til å fråde i min vrede.

Vel det er min opplevelse. Jeg kommer til å angre meg på samme disse ord når fløyten (ikke) går, om åtte år.

Jeg synes og dette er et godt poeng. Det å hate NFF og det koket som oppstår når disse ville feilene blir begått er jo absolutt noe som gjør for en kokende Stadion-opplevelse.
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

Christian

Quote from: ostraume on March 15, 2024, 15:32:22 PM
Quote from: Finfin respons on March 15, 2024, 12:02:22 PMVAR vil unektelig bli perfekt og paradisisk på ganske kort tid. AI-ene vil skape et helt rent spill. Men jeg vil ikke ha det. Jeg vil heller la fotballen være syndefallets lekegrind. Jeg vil ha skandaler og tabber og gode grunner til å fråde i min vrede.

Vel det er min opplevelse. Jeg kommer til å angre meg på samme disse ord når fløyten (ikke) går, om åtte år.

Jeg synes og dette er et godt poeng. Det å hate NFF og det koket som oppstår når disse ville feilene blir begått er jo absolutt noe som gjør for en kokende Stadion-opplevelse.
Nja. De greiene Coly slapp unna med gjør meg ganske sint fremdeles, kjenner eg. Samme med den offsiden på Guastavino Usikker på om det er verdt det...

Tofotstaklingen på Bakke er jo bare parodisk. Det skjer rett foran dommeren. Den klarer eg å le litt av i dag.

andreas1989

VAR er forøvrig temaet for Debatten på NRK1 kl 2120 i kveld.

andreas1989

Fremtoningen til dette menneske fra Norsk toppfotball som står på debatten med hendene i lommen og benekter at VAR er blitt et pilotprosjekt mens han står og flirer av de som er mot VAR er jo appetittelig.

Corran

Her kan de som er mot og de som er for VAR begge finne gode argumenter for sitt syn

https://www.tv2.no/video/sport/fotball/jubler-vilt-for-utligning-saa-kommer-sjokkvendingen/1947266/

Rettferdigheten seiret over fotballens sjarm vil kanskje noen si

In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

David

Bra Kasper Wikestad var der. Litt mer medievant enn meningsfellene sine. På motsatt hold tror jeg ikke VAR-siden gjør seg selv noen tjenester ved å ha Cato Haug som talsperson, for å si det forsiktig.


opplett

March 22, 2024, 06:35:51 AM #192 Last Edit: March 22, 2024, 06:42:50 AM by opplett
Totalt riv ruskende uenig med Marius Helgå om VAR, men for en nydelig type han er.

Sidespor, men kan anbefale episoden av Pyro og Pivo med han som gjest.
Norling skryter likevel av oppholdet i Norge . - Menneskene i Brann var fantastiske. Klubben var vakker som s****.

andreas1989

Quote from: David on March 22, 2024, 00:34:25 AMPå motsatt hold tror jeg ikke VAR-siden gjør seg selv noen tjenester ved å ha Cato Haug som talsperson, for å si det forsiktig.

Rett og slett en fæl type, men man blir jo dessverre ikke overrasket over at sånne figurer er å finne i toppen av norsk fotball. At han omtrent hintet til at VAR var åsaken til at det var en solid vekst i tilskuertallene fra 2022 til 2023 oppsumerte jo hele fyren.

Corran

En ting jeg lurer litt på er om det ikke har vært VAR på noen treningskamper i år?
Jeg mener da om det har vært det på noen treningskamper for ES lag overhodet.
I fjor var det ikke det i treningskamper og regner ikke med det i år heller.

Mener dommerne og NFF at de er gode nok på dette eller at det er greit at en trener på dette når alvoret er startet?

Jeg kan skjønne at ikke Brann sine kamper har vært benyttet VAR på siden de ikke har spilt på baner med det. Men noen treningskamper for andre lag må jo ha gått på ES stadioner.
Om de var seriøse nok så hadde de reist sammen med noen av lagene til syden og satt opp et provisorisk opplegg på de kamparenaene de hadde der for treningens skyld.
 
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

RepublikkenBergen

VAR 2024 starter som forventet på latterligvis... Bruker noen minutter på noe som ikke trengs å se på...

huleste

Quote from: RepublikkenBergen on April 01, 2024, 14:25:50 PMVAR 2024 starter som forventet på latterligvis... Bruker noen minutter på noe som ikke trengs å se på...

For så å ikke legge til noe ekstra for det. 2 min ble lagt til, som burde bli lagt til uten VAR situasjonen.

ostraume

Klink straffe til Finne og VAR-inngripen.

Men kan noen forklare meg hvorfor Ørjasæter ikke får straffe mot Viking?
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

Lasaron

Og Saggi hylles for å ikke rette seg etter den åpenbare feilvurderingen til VAR-teamet. Det er et nytt bunnpunkt for VAR.
Tren på langskudd

Superjack

VAR er en vits.

Dårlig dømming blir bare avslørt som enda dårligere når ikke dommerene kan gjemme seg bak at de ikke så. Nå bare avalører enklete av dem at de aldri skulle fått dømme i ES.
Brannsupporter.

Go Up