• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

VAR- tråden

Started by Gulløl, February 13, 2023, 13:03:31 PM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

Superjack

Med den hands referansen med Glimt kampen, og kameravinkler.

Har VAR andre kamera enn tv produksjonen?

For jeg hadde også problemer å se om det var bryst eller hånd som ble benyttet for å ta med seg ballen i TV sendingen til TV2.

Det kan også ha med TV2 sin produsent som ikke viste rette bilder for oss som så kampen på tv.

Nå virket det som avgjørselsen var rett, var ikke store protester fra synderen. Og avgjørelsen kom ganske med en gang etter målet. Så totalt sett en bra bruk av VAR, gitt at tvdommerne faktisk så den tydelig.
Brannsupporter.

Corran

Men da må jo reprisene på tv OG på stadion vise de reprisene som er med i grunnlaget til VAR rommet for da får en jo mye mer forståelse for avgjørelsene.

Ser forresten at i dag har noen stadioner 5 kamera og andre 6 kamera. Og de ville vel ha dette opp til minst 7 kamera?
Og da lurer jeg på hvor disse er plassert
Med 5 kamera så er det vel kun 2 for offside avgjørelser + 3 som er lik tv sendingene?
Synes dette virker som veldig få kameraer og kan forklare dårlige vinkler på mange situasjoner
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Superjack

Stemmer at det kan være så få som 5 kamera.

Mener PL har 20

Enormt stor forskjell i forhold til å dekke vinkler osv
Og det går på økonomi ble det forklart.

Og om det er økonomi det går på så bør eventuell videre utvikling av dømmingen gå på dommere som er fulltids dommere og mållinjeteknologi, før en dyrere VAR. Mener jeg.
Brannsupporter.

Finfin respons

Quote from: Superjack on August 08, 2023, 13:05:55 PMStemmer at det kan være så få som 5 kamera.

Mener PL har 20

Enormt stor forskjell i forhold til å dekke vinkler osv
Og det går på økonomi ble det forklart.

Og om det er økonomi det går på så bør eventuell videre utvikling av dømmingen gå på dommere som er fulltids dommere og mållinjeteknologi, før en dyrere VAR. Mener jeg.

Interessant prioritering.
Jeg kan se at 20 kameraer kan bli overveldende for ferske VAR-dommere. Men i utgangspunktet burde det være enkelt med faste monterte stadionkamera være veldig billig og enkelt. Det må da være riggingen som er kostbar.

Jeg mener, gitt at VaR fakt-isk kan bli ekstremt kvikt-og-bra, at man være kjøre et veldreid og kvalitetsmessig tipp topp teknisk system, og deretter kjøre opplæring/profesjonalisering på dette.

Så kan det jo tenkes at alt dette er AI-mat om 7 måneder. Det burde det vel kanskje egentlig bare være?

Alta(la)vista, kanskje.
Kanskje.

Corran

Eg tok feil
Det er noen som har 5 og de vil at alle skal ha 6
Her er fra listen over forbedringer:
Øke antallet kameraer til minst seks på alle arenaer i Eliteserien. Noen av arenaene har per i dag fem.

Her er artikkel hos BA
https://www.ba.no/ntfs-forslag-til-var-forbedringer-tidsbruken-har-odelagt-stadionopplevelsen/s/5-8-2337706

In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Lasaron

Gu kor deilig det var å se assistentdommere som hever flagget med en gang de ser det er offside. Jeg ble nesten glad, selv om det var Brannspillere som gikk i offside.
Tren på langskudd

fortune

Quote from: Lasaron on August 18, 2023, 12:48:32 PMGu kor deilig det var å se assistentdommere som hever flagget med en gang de ser det er offside. Jeg ble nesten glad, selv om det var Brannspillere som gikk i offside.

Og ikke minst at man vet umiddelbart hvorvidt et mål blir stående eller ikke. Herre så mye bedre fotball er uten VAR.
First is first, second is nothing

esp123

Likevel, det var noen hårreisende offsideavgjørelser i første omgang i disfavør Brann. I tillegg ble Arouca snytt for en soleklar straffe da Crone handset i andre omgang.. Det er sikkert bittert for Arouca å ryke pga. det!

Falkman

Quote from: fortune on August 18, 2023, 13:01:50 PM
Quote from: Lasaron on August 18, 2023, 12:48:32 PMGu kor deilig det var å se assistentdommere som hever flagget med en gang de ser det er offside. Jeg ble nesten glad, selv om det var Brannspillere som gikk i offside.

Og ikke minst at man vet umiddelbart hvorvidt et mål blir stående eller ikke. Herre så mye bedre fotball er uten VAR.

Dette har jeg  aldri forstått. i 90 prosent  av tilfellene er det jo ikke et fnugg av tvil om det er  mål eller ikke. at det er  et og annet med  VAR som kan irritere , er en annen sak

Corran

Quote from: esp123 on August 18, 2023, 13:05:07 PMLikevel, det var noen hårreisende offsideavgjørelser i første omgang i disfavør Brann. I tillegg ble Arouca snytt for en soleklar straffe da Crone handset i andre omgang.. Det er sikkert bittert for Arouca å ryke pga. det!
PÅ et par av de offsidene der så savnet jeg var litt.
Men hva er denne soleklare handsen jeg har sett et par steder?
Er det den det var så mys skriking fra Arouca på slutten der?
Dommeren var meget klar på at han hadde sett den og at han mente at slik han holdt hendene så var dette absolutt ikke straffe og der er jeg enig med ham
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

esp123

Dommeren dømte også hands da en ball traff en Arouca-spiller i magen, så jeg tror ikke vi skal basere oss på hva han trodde han så!

For meg er situasjonen med Crone ganske klar basert på stillbilder. Da er armen klart ut fra kroppen. Ganske sikker på at den hadde blitt tatt av VAR.

fortune

Quote from: Falkman on August 18, 2023, 13:14:39 PM
Quote from: fortune on August 18, 2023, 13:01:50 PM
Quote from: Lasaron on August 18, 2023, 12:48:32 PMGu kor deilig det var å se assistentdommere som hever flagget med en gang de ser det er offside. Jeg ble nesten glad, selv om det var Brannspillere som gikk i offside.

Og ikke minst at man vet umiddelbart hvorvidt et mål blir stående eller ikke. Herre så mye bedre fotball er uten VAR.

Dette har jeg  aldri forstått. i 90 prosent  av tilfellene er det jo ikke et fnugg av tvil om det er  mål eller ikke. at det er  et og annet med  VAR som kan irritere , er en annen sak

Fra felt Z er der nærmest umulig å se hvorvidt spillere står i offside, f.eks. Felix på det første målet. Motsatt side av banen er naturligvis enda verre.
First is first, second is nothing

krakra

Quote from: Corran on August 18, 2023, 13:18:52 PM
Quote from: esp123 on August 18, 2023, 13:05:07 PMLikevel, det var noen hårreisende offsideavgjørelser i første omgang i disfavør Brann. I tillegg ble Arouca snytt for en soleklar straffe da Crone handset i andre omgang.. Det er sikkert bittert for Arouca å ryke pga. det!
PÅ et par av de offsidene der så savnet jeg var litt.
Men hva er denne soleklare handsen jeg har sett et par steder?
Er det den det var så mys skriking fra Arouca på slutten der?
Dommeren var meget klar på at han hadde sett den og at han mente at slik han holdt hendene så var dette absolutt ikke straffe og der er jeg enig med ham
Skjønner ikke hvordan det er mulig å være enig i at det ikke er straffe basert på hvordan Crone har armen.

krakra

Quote from: fortune on August 18, 2023, 13:01:50 PM
Quote from: Lasaron on August 18, 2023, 12:48:32 PMGu kor deilig det var å se assistentdommere som hever flagget med en gang de ser det er offside. Jeg ble nesten glad, selv om det var Brannspillere som gikk i offside.

Og ikke minst at man vet umiddelbart hvorvidt et mål blir stående eller ikke. Herre så mye bedre fotball er uten VAR.
Det er bedre uten VAR helt til man blir fradømt Europacup-avansement på helt klare dommerfeil.

Og forresten: Hvis man gleder seg over feilaktige offside-avgjørelser mot Brann for avgjørelsen kommer med en gang, så har man utviklet et ganske usunt forhold til VAR. Mener jeg.

Corran

Quote from: krakra on August 18, 2023, 13:40:07 PM
Quote from: Corran on August 18, 2023, 13:18:52 PM
Quote from: esp123 on August 18, 2023, 13:05:07 PMLikevel, det var noen hårreisende offsideavgjørelser i første omgang i disfavør Brann. I tillegg ble Arouca snytt for en soleklar straffe da Crone handset i andre omgang.. Det er sikkert bittert for Arouca å ryke pga. det!
PÅ et par av de offsidene der så savnet jeg var litt.
Men hva er denne soleklare handsen jeg har sett et par steder?
Er det den det var så mys skriking fra Arouca på slutten der?
Dommeren var meget klar på at han hadde sett den og at han mente at slik han holdt hendene så var dette absolutt ikke straffe og der er jeg enig med ham
Skjønner ikke hvordan det er mulig å være enig i at det ikke er straffe basert på hvordan Crone har armen.
Eg har sett det live og slik jeg så det da så er jeg enig med dommeren og hvordan han viser hvorfor det ikke er straffe.
Dette er grunnen til at jeg over spør om det er samme situasjon det er snakk om
Kan ikke med min beste vilje skjønne hvordan du ikke kan skjønne at jeg da kan være enig med dommeren som var meget godt plassert?
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Corran

Quote from: fortune on August 18, 2023, 13:38:40 PM
Quote from: Falkman on August 18, 2023, 13:14:39 PM
Quote from: fortune on August 18, 2023, 13:01:50 PM
Quote from: Lasaron on August 18, 2023, 12:48:32 PMGu kor deilig det var å se assistentdommere som hever flagget med en gang de ser det er offside. Jeg ble nesten glad, selv om det var Brannspillere som gikk i offside.

Og ikke minst at man vet umiddelbart hvorvidt et mål blir stående eller ikke. Herre så mye bedre fotball er uten VAR.

Dette har jeg  aldri forstått. i 90 prosent  av tilfellene er det jo ikke et fnugg av tvil om det er  mål eller ikke. at det er  et og annet med  VAR som kan irritere , er en annen sak

Fra felt Z er der nærmest umulig å se hvorvidt spillere står i offside, f.eks. Felix på det første målet. Motsatt side av banen er naturligvis enda verre.
Uansett hvilken vinkel jeg har eller hvor på banen offside skjer så er jeg alltid skråsikker på at det jeg har sett er 100% riktig oppfattet (fram til jeg ser en reprise som viser noe annet).
At det i praksis (og i teorien) er helt umulig å avgjøre i de vinklene jeg ser det påvirker ikke hva jeg mener der og da i det hele tatt
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

fortune

Quote from: krakra on August 18, 2023, 13:42:07 PM
Quote from: fortune on August 18, 2023, 13:01:50 PM
Quote from: Lasaron on August 18, 2023, 12:48:32 PMGu kor deilig det var å se assistentdommere som hever flagget med en gang de ser det er offside. Jeg ble nesten glad, selv om det var Brannspillere som gikk i offside.

Og ikke minst at man vet umiddelbart hvorvidt et mål blir stående eller ikke. Herre så mye bedre fotball er uten VAR.
Det er bedre uten VAR helt til man blir fradømt Europacup-avansement på helt klare dommerfeil.

Og forresten: Hvis man gleder seg over feilaktige offside-avgjørelser mot Brann for avgjørelsen kommer med en gang, så har man utviklet et ganske usunt forhold til VAR. Mener jeg.

Jeg gleder meg ikke over noen feilaktige avgjørelser, men jeg aksepterer at feilaktige avgjørelser tas og så tror jeg at det jevner seg ut over tid. VAR er på ingen måte ufeilbarlig det heller, men ødelegger flyten i spillet og skaper for meg en reservasjon fordi jeg aldri vet hvordvidt det som skjer på banen blir stående.

Om man skal innføre teknologiske hjelpemidler, bør man avvente inntil de er ekstremt raske og nærmest perfekte. F.eks. mållinjeteknologi, som har eliminert en kilde til feil uten å skade spillet overhodet.
First is first, second is nothing

Lasaron

Nesten er det samme som ikke. Jeg gledet meg nesten over offside = jeg gledet meg ikke over offside.

Men kanskje man skjønner poenget?

Vel, hvis flere av offside-avgjørelsene i disfavør Brann var horrible, så veier vel det opp for at Arouca ble snytt for straffe.


Poenget er at denne kampen var en bekreftelse på at fotball er bedre uten VAR. Når det gjelder opplevelse for supportere.
Tren på langskudd

Corran

Quote from: Lasaron on August 18, 2023, 15:12:08 PMNesten er det samme som ikke. Jeg gledet meg nesten over offside = jeg gledet meg ikke over offside.

Men kanskje man skjønner poenget?

Vel, hvis flere av offside-avgjørelsene i disfavør Brann var horrible, så veier vel det opp for at Arouca ble snytt for straffe.


Poenget er at denne kampen var en bekreftelse på at fotball er bedre uten VAR. Når det gjelder opplevelse for supportere.
Her er det jeg ikke skjønner noe som helst (og det er meg, ikke noe i veien med deg av den grunn)
Denne kampen var for meg verken en bekreftelse eller en avkreftelse om at VAR forandrer min opplevelse.
Var en gang eg irriterte meg over at flagget kom så raskt på offside før jeg kom på at det ikke var VAR. Men jeg reagerte aldri underveis annerledes enn med VAR og hadde det vært VAR så hadde jeg heller ikke reagert annerledes.
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Lasaron

Vel, det er iallfall et faktum at VAR påvirker opplevelsen til mange, selv om den ikke gjør det for deg. Og det er jo fint for deg :)
Tren på langskudd

Corran

Quote from: Lasaron on August 18, 2023, 15:56:07 PMVel, det er iallfall et faktum at VAR påvirker opplevelsen til mange, selv om den ikke gjør det for deg. Og det er jo fint for deg :)
Ja som sagt det er det jeg ikke skjønner.
Men eg er glad for at eg klarer å beholde det å reagere spontant uansett.
Det som ødela dette mer for meg var LAN fotball, men i fjor kom det tilbake
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Lasaron

Altså, av og til går det an å skjønne noe, uten å føle eller mene det samme. Dette er et av de tilfellene. Det går da an å skjønne at VAR kan ødelegge/redusere opplevelser.
Tren på langskudd

ostraume

Som en VAR-entusiast (okay, det var kanskje å dra det litt langt) så må jeg innrømme at det var deilig å kaste et blikk på linjemannen på 1-0 og 3-0 og se at det ikke kom noe flagg og dermed vite at det er mål.

Så jeg ser helt klart poenget.

Men vi ble vel og flagget et par ganger på noe som (fra håpløs vinkel) virket helt feil. Og handsen til Crone, vel, jeg så den kun live, men mistenker jo vi var griseheldig der. Og å tape på den type feil er ikke stilig.

Ikke så lett med denne VARen.
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

Lasaron

Jeg tenkte på det under kampen i går. Jeg føler det er objektivt, men er kanskje en supporterskade. At Brann er blitt bortdømt helt vilt mange ganger i min tid, i forhold til motsatt. At de gangene vi er heldige på den måten, så setter jeg det på kontoen for at det jo skal jevne seg ut. Da har jeg god samvittighet :)
Tren på langskudd

Christian

Før VAR var det jo stadig saker om dommerfeil,  gjerne grove. Supporterne, spillere, trenere og journalistene raste og stilte krav. Stadig var det snakk om storskjermene på arenaene og hvorfor dommerne ikkje bare kunne kikke opp og få fasit.

Dette virker litt glemt når vi kritiserer VAR i dag. Dette 'det jevner seg ut' er jo bare tull og det vet vi som Brann-supportere...

Lasaron

Vel, nå har jeg opplevd begge deler, og jeg vet hva jeg foretrekker.
Tren på langskudd

Corran

Quote from: Lasaron on August 18, 2023, 17:18:27 PMAltså, av og til går det an å skjønne noe, uten å føle eller mene det samme. Dette er et av de tilfellene. Det går da an å skjønne at VAR kan ødelegge/redusere opplevelser.
Det må da være lov å ikke skjønne det og
Virker som du har litt problemer med å akseptere det.
Og nei eg kan ikke skjønne at en kan la det ødelegge og i alle fall ikke redusere opplevelsen.
Eneste ved det jeg kan skjønne er om en ikke er spontan eller like følelsesmessig involvert.
Men jeg aksepterer at andre føler og opplever det annerledes.
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Lasaron

Ok. Jeg aksepterer det ikke.

Tren på langskudd

Corran

OK Håper du ikke sliter for mye med det ;-)
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Corran

In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Lasaron

Ja, det er mange gode refleksjoner i den.
Tren på langskudd

Corran

VAR det straffe i sityuasjonen der Finne blir tatt?
Når jeg ser det på tv og får repriser av situasjonen så vil jeg si JA
Så hvorfor er det ingen reaksjoner fra VAR?
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Falkman

Quote from: Corran on October 29, 2023, 23:26:41 PMVAR det straffe i sityuasjonen der Finne blir tatt?
Når jeg ser det på tv og får repriser av situasjonen så vil jeg si JA
Så hvorfor er det ingen reaksjoner fra VAR?

Sannsynligvis  fordi det ikke ble vurdert til å være en  åpenbar feil fra dommerens side.  den kunne vel  blitt dømt på.  når det  er  sagt er  skal vi vel ikke være så misfornøyd med  straffeavgjørelsene denne sesongen, flere diskutable som har  vippet i vår favør. Uten at  det  spiller noen rolle for  situasjonen med Finne i dag.

Lasaron

Kanskje fordi Finne ikke rakk å være borti ballen først.

Ja, totalt sett så er vi slettes ikke blitt bortdømt denne sesongen.
Tren på langskudd

Corran

Føler at vi er blitt bortdømt på noen skikkelige krise avgjørelser
Som feks handsen for en del runder siden der det i en annen kamp ble straffe og ikke for Brann.

Det er i alle fall blitt så mange VAR feil at jeg har gått fra å være for VAR til å være i mot VAR denne sesongen.
Og det har ingenting med spontanitet o.l. å gjøre. Kun at det er vel så mange feil via VAR som det er uten VAR.
Bruk heller pengene på å finansiere å ansette dommere og la dem trene på å være dommere hele uken så de kan få litt mer fotball forståelse og komme opp på et litt høyere nivå

Feil vil det alltid være men nå er det jo helt på trynet. Fotballen har utviklet seg og blitt mye raskere og dommerne har ikke fått sjansen til å følge utviklingen i fritiden sin mellom jobb, familie og hobbyen som dommer

In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Lasaron

Flott, Corran. Du stiller deg på den riktige siden av historien.
Tren på langskudd

Corran

Jepp Tok nesten en sesong men det vi har sett i år er piss og bortkastede penger.
Bare det at det ikke er likt antall kamera på alle baner er jo noe som gjør at det ikke konkurreres på like vilkår da det betyr at på en bane kan de fange opp en feil og på en annen ikke.
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Finfin respons

Quote from: Lasaron on October 30, 2023, 07:00:08 AMKanskje fordi Finne ikke rakk å være borti ballen først.

Ja, totalt sett så er vi slettes ikke blitt bortdømt denne sesongen.

Men han ville da vitterlig nådd ballen om han ikke ble klippet ned?
Det VAR en klokkeklar felling/rødt kort om den hadde vært utenfor.

Jeg mener forøvrig at skal man først ha videoassistert dømming (VA-DING) så bør det være som i NFL. At treneren får lov til å kaste én klut inn på banen  for å kreve videoavgjørelse.

Kluten må ha en sjokkerende farge og være lett og gli pent i luften.

Ellers må jeg si at dommeren jammen meg lot det meste passere. Merkelig kamp å bi-våne.
Kanskje.

David

VAR-diskusjonen har pågått i årsmøtetråden i det siste, men dette innlegget (fra sosiolog Mads Skauge) passer bedre her. Oppsummerer langt på vei det jeg selv tenker om dette.

https://idrottsforum.org/forumbloggen/fore-var-pa-arsmotet-sluttord-om-teknologien-som-hjemsoker-var-fotball/

Lasaron

Her er et fint avsnitt fra linken:

"Fotball er slik et øyeblikksspill, eller mer presist, et spill strukturert av det plutselige høydepunkt: Det er bygget opp rundt øyeblikkene av fortvilelse og eufori, på en måte som andre idretter ikke tillater. Fotballens grunnstemning består nemlig i å vente på at noe skal skje. Dersom noe mot formodning skjer, «mister man seg selv» gjennom noen sekunders spontan utenomkroppslighet, innrammet av organisert kaos: Følelsen av å miste hemninger i en slags ut-av-deg-selv-opplevelse: eksplodere i emosjonell forløsning, leve i nuet, bli dyttet i alle retninger når det blir mål, av euforisk å kaste seg rundt halsen på vilt fremmede, og generelt legge hverdagslivets normer og praksiser til side i et par timer - det vi kan kalle hverdagslivets suspensjon."


Forøvrig: Tror VAR-forkjemperne på alvor at så lenge vi får ned tidsbruken, så vil vi som ønsker normal målfeiring bli tilfredsstilt?
Tren på langskudd

ostraume

Jeg synes det er et godt poeng, men må nesten kverulere på at dette er noe som "andre idretter ikke tillater".

I sykkel kan du sitte i 5 fem timer for å vente på et brudd/forsøk i en stigning som kanskje eller kanskje ikke kommer. I tennis venter man på magi/tabber som kan gjøre at det blir breakball. I F1, samme logikk, og masse venting på at det kanskje skjer noe magisk.

Jeg er vel mer for enn mot VAR så kvalifiserer sikkert som en "VAR-forkjemper" som kan svare på når du blir tilfredsstilt, Lasaron. Det var en underlig ting å svare på forresten, men ok: Nei, det tror jeg nok ikke. Her fremstår du som såpass  Spørsmålet er hva som skal til at de fordelene som er med VAR (premiss: Det finnes noen fordeler?) veier tyngre enn de ulempene/uvissheten/ventingen som den skaper.
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

opplett

Det avsnittet der gir meg jo nesten gåsehud. Det er jo derfor vi alle er så glad i fotballen. Og det er også derfor fotballen kan være så utrolig gøy, uansett hvor lavt eller høyt nivået er.
Norling skryter likevel av oppholdet i Norge . - Menneskene i Brann var fantastiske. Klubben var vakker som s****.

Corran

En liten ting jeg har lagt merke til som ikke er en fasit og muligens ikke har hold om en ser på det "store" bildet og ikke min lille verden er at en kan dele inn for og i mot VAR inn i 3 grupper
Gruppe 1.
De som går på stadion. Her er det flertall mot VAR

Gruppe 2
De som er supportere, men ikke kan gå på stadion så mye.
Her er det en mer 50/50 fordeling

Gruppe 3
De som liker fotball og ser en del fotball på tv
Her er det flertall for VAR

Klart noen sjekker av i flere grupper her og det er ikke hugget i stein
Men når jeg har diskusjoner/samtaler med venner og bekjente så kan en ta den over nesten som fasit
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Nixon

Tviler på at det er flertall mot VAR av "de som går på Stadion" dersom man skal ta den store gruppen på alle fire tribunene samlet.
https://datesnow.life"]Actual Women[/URL]

Corran

Quote from: Nixon on March 08, 2024, 09:54:20 AMTviler på at det er flertall mot VAR av "de som går på Stadion" dersom man skal ta den store gruppen på alle fire tribunene samlet.
Det kan være, men de jeg kjenner som går noenlunde fast på stadion og da på alle tribuner er flertallet (ikke alle) mot VAR.
Men som sagt dette er mitt inntrykk ut fra de jeg samtaler med i det daglige
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Lasaron

Quote from: ostraume on March 08, 2024, 08:35:15 AMJeg synes det er et godt poeng, men må nesten kverulere på at dette er noe som "andre idretter ikke tillater".

I sykkel kan du sitte i 5 fem timer for å vente på et brudd/forsøk i en stigning som kanskje eller kanskje ikke kommer. I tennis venter man på magi/tabber som kan gjøre at det blir breakball. I F1, samme logikk, og masse venting på at det kanskje skjer noe magisk.

Jeg er vel mer for enn mot VAR så kvalifiserer sikkert som en "VAR-forkjemper" som kan svare på når du blir tilfredsstilt, Lasaron. Det var en underlig ting å svare på forresten, men ok: Nei, det tror jeg nok ikke. Her fremstår du som såpass  Spørsmålet er hva som skal til at de fordelene som er med VAR (premiss: Det finnes noen fordeler?) veier tyngre enn de ulempene/uvissheten/ventingen som den skaper.

Ok. Spørsmålet mitt var kanskje litt teit.

Men det virker som forkjemperne tror at vi skal bli fornøyd bare det blir forbedringer. I den god det stemmer, tror jeg det er en feilslutning.
Tren på langskudd

Lasaron

Quote from: Corran on March 08, 2024, 10:00:11 AM
Quote from: Nixon on March 08, 2024, 09:54:20 AMTviler på at det er flertall mot VAR av "de som går på Stadion" dersom man skal ta den store gruppen på alle fire tribunene samlet.
Det kan være, men de jeg kjenner som går noenlunde fast på stadion og da på alle tribuner er flertallet (ikke alle) mot VAR.
Men som sagt dette er mitt inntrykk ut fra de jeg samtaler med i det daglige
>
Det kan godt være de fleste som går på Stadion er mot VAR, særlig på Brann Stadion.

Jeg tror iallfall det sammenfaller veldig godt med de som er glad i å slippe jubelen løs. Glad i det og vant med det.
Tren på langskudd

fortune

Quote from: Corran on March 08, 2024, 09:49:21 AMEn liten ting jeg har lagt merke til som ikke er en fasit og muligens ikke har hold om en ser på det "store" bildet og ikke min lille verden er at en kan dele inn for og i mot VAR inn i 3 grupper
Gruppe 1.
De som går på stadion. Her er det flertall mot VAR

Gruppe 2
De som er supportere, men ikke kan gå på stadion så mye.
Her er det en mer 50/50 fordeling

Gruppe 3
De som liker fotball og ser en del fotball på tv
Her er det flertall for VAR

Klart noen sjekker av i flere grupper her og det er ikke hugget i stein
Men når jeg har diskusjoner/samtaler med venner og bekjente så kan en ta den over nesten som fasit

For Brann er jeg Gruppe 1, mens for utenlandsk/engelsk fotball har jeg havnet i gruppe 4:

De som tidligere så mye fotball på TV, men som etter innføringen av VAR knapt gidder å se lengre. Kan like gjerne se høydepunkter i opptak.
First is first, second is nothing

Churchill

I stedet for å kvitte oss med VAR, bør vi heller jobbe for at dette skal bli et godt produkt. Å si nei blir som å stanse den teknologiske utviklingen.
...we shall never surrender.

Corran

Quote from: fortune on March 08, 2024, 10:59:19 AM
Quote from: Corran on March 08, 2024, 09:49:21 AMEn liten ting jeg har lagt merke til som ikke er en fasit og muligens ikke har hold om en ser på det "store" bildet og ikke min lille verden er at en kan dele inn for og i mot VAR inn i 3 grupper
Gruppe 1.
De som går på stadion. Her er det flertall mot VAR

Gruppe 2
De som er supportere, men ikke kan gå på stadion så mye.
Her er det en mer 50/50 fordeling

Gruppe 3
De som liker fotball og ser en del fotball på tv
Her er det flertall for VAR

Klart noen sjekker av i flere grupper her og det er ikke hugget i stein
Men når jeg har diskusjoner/samtaler med venner og bekjente så kan en ta den over nesten som fasit

For Brann er jeg Gruppe 1, mens for utenlandsk/engelsk fotball har jeg havnet i gruppe 4:

De som tidligere så mye fotball på TV, men som etter innføringen av VAR knapt gidder å se lengre. Kan like gjerne se høydepunkter i opptak.

Jeg ser Branns hjemmekamper live og bortekamper på pub.
Utenom det ser ikke jeg heller på fotball lengre
For meg var det ikke så mye VAR som alle pengene og sportsvaskingen som pågår.
Pengene har gjort at forskjellene innad i seriesystemer er helt på trynet og fotballen mister mer og mer av sin sjarm.
VM i Quatar var siste dråpen på internasjonal fotball.
kommer nok til å se vm og em men ikke som før.
CL har jeg ikke sett på mange år
Og jeg kommer aldri til å betale en tv kanal igjen for å se fotball
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Go Up