• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.

Sesongen 2023

Started by Nixon, September 16, 2022, 13:17:51 PM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

Nixon

Et helt annet sted på internett har det blitt postet dette innlegget om hvordan TV2 og NFF/NTF ser for seg neste år. Kampoppsettet er vel som forventet, men håper inderlig at cupen kommer tilbake i samme kalenderår.

Ifølge mine kilder har TV2 i samarbeid med NTF og NFF hatt et møte med klubbene i de to øverste divisjonene i Norge for å legge frem planene sine for neste års fotballkabal.

TV2s tanker er:
1 kamp fredag 20:00 (ES eller OBOS, lokaloppgjør/storkamp med tilhørende oppbygningssendinger hele uka i forveien.)
3-4 kamper lørdag 15:00 (OBOS)
3-4 kamper søndag 15:00 (OBOS)
6-7 kamper søndag 18:00 (ES)
1 kamp søndag 20:00 (ES)
1 kamp mandag 18:00(ES eller OBOS, noe av de samme tankene som forslaget om fredag).

Under dette møtet ble det også informert fra NFF om at de vil fortsette med å dele cupen over to år. Argumentet til NFF har vært at sesongen 2023 er vanskelig å legge pga et U21-EM som er utenfor det internasjonale vinduet, samt at de skal arrangere resten av cupen fra 2022 samtidig som de skal arrangere cupen for 2023.
De bruker noe av de samme argumentene for 2024; at Fotball-EM dette året betyr en stopp i store deler av juni og juli som gjør at det blir vanskelig.

Jeg har forstått det slik at det var tilnærmet unison enighet fra klubbene om at de ønsker at cupen skal tilbake til vanlig form med arrangering i løpet av et år. Så, vi får rett og slett se hva det hele ender med.

PS! Avsender skal være troverdig.
Rød makt på Hansa

Optimist

Ikke lørdagskamper i eliteserien altså? Synes jeg er synd, spesielt med tanke på mulighet for borteturer.
Kokende idiot

Lasaron

Ikke verst. Men det er ufattelig mye bedre med lørdagskamper enn mandagskamper.

NFF vil benytte hvert eneste halmstrå til å tviholde på deling av cupen. Ledelsen i NFF må skiftes ut. Der må Brann spille en rolle.

Brann har vært gode på å bekjempe hysteriet rundt korona. Brann er gode på å si fra mot sportsvasking. Brann er gode på mye som har med idrettspolitikk å gjøre. Nå må Brann utvide dette til å være med på å sette inn en ledelse i NFF som vil dyrke den hjemlige klubbfotballen, samt folk som ønsker å gå på kamper.
Tren på langskudd

Corran

Publikumsmessig på hjemmekamper så er mandag bedre enn fredag og spesielt lørdag.
Skjønner de som liker å reise på bortekamper men personlig hater jeg lørdagskamper mye mer enn mandagskamper

Når det gjelder NFF og cupen så har eg vel tidligere og sagt at her kommer nff til å bruke alle midler for å beholde det slik det er nå. Dette har de hatt våte drømmer om lenge
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Lasaron

Jeg går på hjemmekamper, og jeg vil mye heller ha kamper på fredag/lørdag enn mandag. Fredager og lørdager har jeg "fri." Mandager går jeg egentlig på volleyballtrening. Dessuten kan kamp fredag/lørdag lett kombineres med noe gøy i forkant og etterkant. Det går ikke på mandager.

At fotball skal spilles i helgen, er ikke bare for å tekkes bortesupportere. Langt ifra.
Tren på langskudd

kabelmann

Heller mandag enn lørdag. Er så ofte ting som kommer i veien på lørdager. Som i dag. Konfirmasjon. Ikke første i år.
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

Giles

Fredag og lørdag er klart best, gjør kampene til en happening som kan kombineres med tur på byen.

Corran

Alle som har fått sine egne familier eller er litt eldre (og har venner) har problemer med å unngå diverse forpliktelser lørdager. Nå er man f.eks i en alder der det er 50 årsdager ofte om lørdagene
Mye lørdagskamper vil gå ut over snittet gjennom en sesong

In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Superjack

Alle er forskjellig. Har aldri hatt problemer med å gå på kamp. Fredag, lørdag, søndag eller ukedager.

Selv med familie. Ta dem
med 😊
Brannsupporter.

krakra

https://www.eurosport.no/fotball/obos-ligaen/2021/straffes-etter-besok-hos-eliteserie-klubb-kan-ikke-aksepteres_sto9146414/story.shtml

Ikke direkte relevant for Brann, men det omhandler jo en som er agent for flere av våre spillere, og som historisk har vært agent for enda flere.

Jeg tror det har vært en ødeleggende faktor for bergensfotballen og spillerutviklingen i Bergen at en fyr som Stig Lillejord har hatt så mye makt for byens unge spillere. Konfliktsøkende, utålmodig og arrogant. Virker som han han veldig stor tro på egne evner til å gi sportslige råd, men spillerne hans ender vel stort sett opp med å sitte på diverse tribuner rundt i Europa?

Denne saken viser jo at det ikke bare er Brann som havner i klinsj med denne typen.

Spelaren

Pressemeldingen fra Start er signert ingen ringere enn Magni Fannberg, en gammel Brann-kjenning som sikkert har hatt Lillejord luskende irriterende rundt før  ;D   .
Gå av.

Superjack

Etter at opprykket ble klart, har jeg plutselig fått fornyet interesse for ES.

Har sett mange Glimt kamper (alle siden i sommer) og flere Molde kamper, samt Haugesund, RBK og Hamkam

Det eneste jeg legger merke til er at duellstyrken og direktheten i spillet til lagene i ES er råere og kraftigere i ES, enn Obos (Subjektivt, men virker slik) Så det viktigste for Brann er å kjapt ta tempoet i ES neste år. Ellers kan de bli kraftig straffet. Kristiansen er rask, men jeg er ikke sikker på om han er rask/sterk nok i ES.

Når det gjelder Glimt så stiller alle lag i en 5-3-2 / 5- 4 - 1 oppstilling mot dem i forsvar. Har lyktes for mange.

Brannsupporter.

Lasaron

Vi har tempo nok i laget til å klare topp ti. Vi dreper jo motstanderne våre på tempo i hver kamp.

Tempo handler om mer enn å løpe raskt, og å presse intensivt. Det handler om å flytte ballen raskt - og det igjen handler om harde pasninger, og kjappe og rette beslutninger. For å få til kjappe og gode valg med ball, er det viktig å ha overblikk. Å scanne, som de sier.
Tren på langskudd

Giles

Quote from: Corran on September 16, 2022, 23:07:36 PMPublikumsmessig på hjemmekamper så er mandag bedre enn fredag og spesielt lørdag.
Skjønner de som liker å reise på bortekamper men personlig hater jeg lørdagskamper mye mer enn mandagskamper

Når det gjelder NFF og cupen så har eg vel tidligere og sagt at her kommer nff til å bruke alle midler for å beholde det slik det er nå. Dette har de hatt våte drømmer om lenge
[/quote
Quote from: Corran on September 16, 2022, 23:07:36 PMPublikumsmessig på hjemmekamper så er mandag bedre enn fredag og spesielt lørdag.

Skjønner ikke problemet med lørdagskamper, ta seg en øl, null stress, god stemning, kan kombineres med noe sosialt.
Legg til bortefans som er up and coming, så er det fotballens framtid.

Corran

Quote from: Giles on September 19, 2022, 16:15:09 PM

[/quote

Skjønner ikke problemet med lørdagskamper, ta seg en øl, null stress, god stemning, kan kombineres med noe sosialt.
Da tenker jeg du enten er ung eller singel?
Når en har fillie o.l. så er det ofte ikke så greit å stikke av lørdagene
Og like sikkert som det er lørdagskamp er det også en 50 års dag eller lignende

kabelmann

Quote from: Corran on September 19, 2022, 21:34:28 PM
Quote from: Giles on September 19, 2022, 16:15:09 PM

Da tenker jeg du enten er ung eller singel?
Når en har fillie o.l. så er det ofte ikke så greit å stikke av lørdagene
Og like sikkert som det er lørdagskamp er det også en 50 års dag eller lignende

Spot on.

Optimist

En kan alltid finne årsaker til at folk ikke kan dra på kamp de ulike dagene, blant annet jobb, familiebesøk, trening... men grunnen til at jeg tenker at lørdag er et gunstig tidspunkt er siden det legger opp til bedre stemning. Flere bortesupportere og mange ivrige unge (og eldre) som gjerne slår kampen sammen med en kveld på byn (en kombinasjon jeg er veldig glad i). I tillegg har i 2022 Brann et høyere tilskuersnitt på lørdagskampene enn mandagskampene. Da tok jeg ikke med 16. mai, i og med at den er full uansett dag. Men det er jo klart at mandag passer best for mange supportere, så det er ikke lett å gjøre alle tilfreds.
Kokende idiot

Superjack

September 20, 2022, 12:18:39 PM #17 Last Edit: September 20, 2022, 12:20:46 PM by Superjack
Jeg håper at andelen unge mennesker på stadion øker, og at ikke majoriteten er 50+ (Som det tyder på siden 50årsdager er en vesentlig grunn til fravær)

Om trenden er at fotballen må spilles på søndager etter kl 18 fordi at alle må hjem fra hytter, unger må være på vei i seng (50 åringer har vel ofte store unger som helst skulle vært med på kamp, eller flyttet hjemmefra) eller 40/50/60/70  årsjubileum på grunn av det voksne klientellet så dør jo til slutt publikum ut... 20-30 år til så er det jo slutt.
Hilsen middelaldrende mann som liker lørdagskamper fremfor både søndag og mandagskamper.
Brannsupporter.

Nixon

Sann historie fra virkeligheten: Jeg var invitert i en såkalt rund dag på lørdag. Jeg svarte at jeg kommer, bare litt senere fordi jeg skal tur/retur Sandnes først. Ble møtt med stor forståelse både i forkant og da jeg dukket opp litt etter klokken elleve. Så ingen grunn til å la sånt hindre noen fra å gå på kamp!:)

Jeg er enig i overnevnte at det er vanskelig å gjøre alle tilfreds. Plukk ut en dag og det er noen som blir misfornøyd. Det eneste jeg ikke liker er søndag klokken åtte. Da er man sent hjemme og får nesten ikke roet hodet før leggetid.

Når det gjelder lørdag så har vi vel satt en del publikumsrekorder rundt omkring på lørdager? Så det er mulig å få folk på kamp også den dagen.
Rød makt på Hansa

David

Det kan være tilfeldig at årets dårligst besøkte kamp var lørdag kl 20 (mot Fredrikstad), men på lørdagen tipper jeg det er stor forskjell på klokkeslettene 20 vs 16 eller 18. En ting er familieforpliktelser for eldre, men jeg tror heller ikke yngre folk er spesielt giret på å gå på stadion når det er andre ting som skjer, så da ender man opp med de mest engasjerte.

Kl 16/18 tror jeg er bra, og konkurransen fra Premier League rammer ikke dette tidspunktet like hardt som det gjorde før, ettersom de største kampene stort sett flyttes til et annet tidspunkt eller til søndagen.

Giles

Quote from: Superjack on September 20, 2022, 12:18:39 PMJeg håper at andelen unge mennesker på stadion øker, og at ikke majoriteten er 50+ (Som det tyder på siden 50årsdager er en vesentlig grunn til fravær)

Om trenden er at fotballen må spilles på søndager etter kl 18 fordi at alle må hjem fra hytter, unger må være på vei i seng (50 åringer har vel ofte store unger som helst skulle vært med på kamp, eller flyttet hjemmefra) eller 40/50/60/70  årsjubileum på grunn av det voksne klientellet så dør jo til slutt publikum ut... 20-30 år til så er det jo slutt.
Hilsen middelaldrende mann som liker lørdagskamper fremfor både søndag og mandagskamper.
Applaus!

Corran

La meg understreke to ting. Har stor forståelse for supportere og argumenter for lørdag kontra mandag pga reising o.l. til bortekamper. Og jeg vet at alle dager kan argumenteres for/mot

Personlig liker jeg best søndag kveld og mandag kl 19

Nixon

Apropos kamptidspunkter.
Neste hjemmekamp er søndag klokken 14.00!
Hvilken gruppe skal trekke det tilskuertallet opp?
Rød makt på Hansa

Corran

Vi mister gjerne de fra menighetsmiljøene da det er rett etter kirken er ferdig og kirkekaffen er i full gang

Nixon

Quote from: Corran on September 21, 2022, 22:33:51 PMVi mister gjerne de fra menighetsmiljøene da det er rett etter kirken er ferdig og kirkekaffen er i full gang

He he, Brann kunne jo snudd på det og gitt disse miljøene gode tilbud og sagt at "gjør deres greie først, og så kom direkte på kamp etterpå. Vi spanderer kaffe!".
Rød makt på Hansa

Lasaron

Quote from: Corran on September 21, 2022, 22:33:51 PMVi mister gjerne de fra menighetsmiljøene da det er rett etter kirken er ferdig og kirkekaffen er i full gang

Jeg tilhører et menighetsmiljø og kan både bekrefte og avkrefte. Er det svært viktig for noen å alltid få med seg mye samvær, mat og kaffi på kirkekaffi, så vil man ikke rekke kampen. Dropper man kirkekaffien og drar rett på kamp, går det brillefint.

Tren på langskudd

Superjack

Quote from: Nixon on September 21, 2022, 22:25:32 PMApropos kamptidspunkter.

Er dette kanskje bli et relevant tidspunkt for flere i årene som kommer?

Flomlyskamper er kjekt, men klubbene har ikke råd å fyre på lysene, så vi er tilbake til kampene i oktober og november må gå kl 13-14?

Eventuelt kanskje sesong i november og mars utgår totalt, fordi klubbene ikke har råd å fyre strøm / varme under banene?

Egentlig må jo dette med sesonger på vinteren være noe av det enkleste sløseri av energi å gjøre noe med? Å varme opp gress, ute, når man kan spille på det om vår/sommer/høst, uten å sløse strøm?
Brannsupporter.

pidre

Quote from: Superjack on September 22, 2022, 10:02:13 AM

Er dette kanskje bli et relevant tidspunkt for flere i årene som kommer?

Flomlyskamper er kjekt, men klubbene har ikke råd å fyre på lysene, så vi er tilbake til kampene i oktober og november må gå kl 13-14?

Er det ikkje LED-lys, som ikkje krever så mye strøm?
Saludar a los monos!

Superjack

Joda, er nok ikke like energikrevende som det var. Var litt å sette ting på spissen.
Brannsupporter.

pidre

Quote from: Superjack on September 22, 2022, 10:02:13 AM

Eventuelt kanskje sesong i november og mars utgår totalt, fordi klubbene ikke har råd å fyre strøm / varme under banene?

Vel, vi har jo denne plastduken, eller?
Saludar a los monos!

Superjack

Ja, stemmer. Ikke glemme plastduken
Brannsupporter.

Lasaron

Jeg sitter og ser på Inter-Barcelona. Og jeg gruer meg til VAR neste år. Huttetu!
Tren på langskudd

pidre

Quote from: Lasaron on October 04, 2022, 21:31:21 PMJeg sitter og ser på Inter-Barcelona. Og jeg gruer meg til VAR neste år. Huttetu!

Vel, men utfallet av VAR burde passe oss bra, og RBK, VIF og andre til einkvar tid NFF favoritter dårlig. 
Saludar a los monos!

Lasaron

Tja. Vil de så vil de.

Det var to handssituasjoner de brukte lang tid på. Den ene så var en Barcaspiller ani ballen såvidt, uten at den skiftet retning, og uten at han visste det selv. Det var ikke med vilje. Rett etter den berøringen havnet ballen hos en annen Barcaspiller som scorte. Den ble annullert for hands.

Den andre var en Interspiller som hadde hånden rett ut, ballen traff og endret retning. Den kan ha vært med vilje. Resultat: Ikke straffe.
Tren på langskudd

krakra

Moberg sier i siste episode av "Ballspark-TV" at han har fått signaler fra Brann om at en forlengelse kan være aktuell hvis han holder seg skadefri. Det er vel også signaler om at de ønsker å forlenge med Knutsen og de forhandler om forlengelse med Holmen Johansen.

Hvis de skal beholde hele stallen, med unntak av Hove og de utlånte, og i tillegg hente et par klare forsterkninger så skjønner ikke jeg hvordan de skal klare å rydde plass til flere unggutter. Stallen har vel allerede flere etablerte enn sportsplanen tilsier?

Ser man fullstendig vekk fra talentsatsingen, så har både Horneland og Jimmy argumentert for at det er viktig å unngå en for stor stall. Klarer de å unngå dette, eller blir det for fristende å hente nye og for vanskelig å gi slipp på de som er her?

Falkman

Quote from: krakra on October 05, 2022, 13:44:32 PMMoberg sier i siste episode av "Ballspark-TV" at han har fått signaler fra Brann om at en forlengelse kan være aktuell hvis han holder seg skadefri. Det er vel også signaler om at de ønsker å forlenge med Knutsen og de forhandler om forlengelse med Holmen Johansen.

Hvis de skal beholde hele stallen, med unntak av Hove og de utlånte, og i tillegg hente et par klare forsterkninger så skjønner ikke jeg hvordan de skal klare å rydde plass til flere unggutter. Stallen har vel allerede flere etablerte enn sportsplanen tilsier?

Ser man fullstendig vekk fra talentsatsingen, så har både Horneland og Jimmy argumentert for at det er viktig å unngå en for stor stall. Klarer de å unngå dette, eller blir det for fristende å hente nye og for vanskelig å gi slipp på de som er her?

Det er gode og relevante funderinger det der, altså Skal det hentes et par forsterkinger, og stallen ikke skal bli for stor, må definitivt noen etablerte spillere ut for å rydde litt plass til den yngre garde.

Noe kan muligens løse seg «naturlig» i vinter, gjennom salg, melder noen  interesse for Rasmussen f.eks,  tror jeg det er gode  sjanser for at han forsvinner, forutsatt at han er hypp på det selv.  Men skal man tolke signalene fra Pamer og co er interessen visstnok laber.

Ergo må noen avskiltes. Holmen står først i den køen, men jeg kjøper argumentet for å beholde ham, ettersom Petersen rett og slett ikke kan regnes med i keeper-ligningen. Til det regnestykket hører det med at jeg ikke kjenner godt nok til Børsheim, hvis han er et så stort talent som enkelte hevder, ser bildet annerledes ut.

Den neste på listen er Moberg. Virker som en strålende fyr, men det holder ikke.

Det samme gjelder et godt stykke på vei for Pallesen.  Han kan (under tvil) bli en av de tre etablerte stopperne, men da er det ikke rom for å hente inn en ny stopper, med mindre Kristiansen utelukkende skal sees på som en backup på venstreback, og stallen skal bestå  av tre etablerte stoppere, pluss et talent (trolig Holten). Alternativet da blir å selge Skovgård, det er mulig, men lite sannsynlig. Og da er ikke Kolskogen en gang med i vurderingen, men hans dager regner jeg med er talte.

Corran

Pallesen og Moberg må/bør sendes på dør
Her må de klare å være litt kyniske

Pedersen kan lånes ut om han er frisk ved sesongstart så kan Børsheim være 3 keeper

Et annet spørsmål er hvor viktige enkelte spillere er for samholdet og humøret i gruppen.

De sier jo dette er helt fantastisk nå så hva har disse spillerne å si der?

gladiporno

Jeg synes heller ikke at man skal regne med at de utlånte automatisk forsvinner. Kolskogen er fremdeles ganske attraktiv med mindre han havner helt i kulden hos Jerv i de siste kampene, men når det gjelder Delaveris og Simba står det per nå neppe en lang kø med beilere. Skal ikke se bort i fra at minst én av de blir værende i Brann i 2023.

Konklusjonen min er at Palle, Holmen og Moberg bør ut. Det er simpelthen ikke rom for middelmådige 26-30-årige reserver i dagens Brann-stall mtp størrelse og alderssammensetning. De har utgående kontrakt som ikke bør forlenges.

Superjack

Holmen mener jeg det kan være rom for. All den tid at en ung keeper ikke vil få spille. Da er det bedre å beholde Holmen.
Den unge keeperen bør få spille på Brann 2 i forhåpentlig PostNord ligaen. Og ha en fin utviklingarena der.

Palle og Moberg, enig at de må ut.
Moberg virker kjempetrivelig. Men det er ikke nok.

Supersub som angriper har vi allerede i Finne.
Brannsupporter.

krakra

https://www.ba.no/vanskelige-forhandlinger-branns-tilbud-er-ikke-godt-nok/s/5-8-2034482

Rasmussen er frittalende som alltid.

Hvis Brann er nødt til å prioritere hvem de skal forlenge med så forventer jeg at Kniklas er øverst ti av ti ganger. Jeg tar heller en forlengelse med Kniklas alene enn både Rasmussen, Dyngeland og Knutsen.

Rasmussen er god, men har gjentatte ganger signalisert at fokuset hans i Brann er veldig kortsiktig. Da er det ikke nødvendig å strekke seg alt for langt. Tror ikke vi kan få spesielt mye penger for ham.

gladiporno

Kniklas er pri 1 by a mile.

Rasmussen er god, men han spiller i en posisjon vi har gode alternativer i.

Lasaron

Wassberg viktigst. Dernest Dyngeland, Rasmussen og Pallesen.
Tren på langskudd

Pyton

Quote from: krakra on October 06, 2022, 13:06:33 PMhttps://www.ba.no/vanskelige-forhandlinger-branns-tilbud-er-ikke-godt-nok/s/5-8-2034482

Rasmussen er frittalende som alltid.

Hvis Brann er nødt til å prioritere hvem de skal forlenge med så forventer jeg at Kniklas er øverst ti av ti ganger. Jeg tar heller en forlengelse med Kniklas alene enn både Rasmussen, Dyngeland og Knutsen.

Rasmussen er god, men har gjentatte ganger signalisert at fokuset hans i Brann er veldig kortsiktig. Da er det ikke nødvendig å strekke seg alt for langt. Tror ikke vi kan få spesielt mye penger for ham.

Lukter litt at Rasmussen forsvinner i neste vindu. Og det er vel eneste mulighet for at vi skal få noe penger for han. Tror heller ikke det «bare» er ren økonomi men sikkert en form for klausul om å få gå om det kommer et tilbud fra en klubb han ønsker seg til.

Det var bra at Brann takket nei til tilbudene på Wolfe og Niklas men det ligger en mulig nedside i dette at Brann ikke selger hvis riktig klubb (for spiller) kommer på banen. Her kan man fort komme i motstridende interesser. Hva spillere sier utad er en ting men tenk om Wolfe egentlig hadde lyst til å spille i Molde og være med ut i Europa? Han har egentlig ingenting han skulle ha sagt dersom Brann sier nei. 11 mil for en norsk back uten ES erfaring er ikke noen dårlig pris.

Kanskje også agenten til Niklas tenker i samme baner? Hvis han binder seg til Brann for 3-4 år og så kommer et tilbud på 25 mill? Brann sier nei men spiller vil gjerne? Da bestemmer Brann - igjen. Tror kanskje dette ligger i bakhodet til både Rasmussen (som ikke fikk gå til Lillestrøm i fjor) og Niklas i de kommende forhandlinger vel så mye som ren økonomi. På det siste pleier ikke Brann å være så dårlige.

Det er en vanskelig balansegang mellom det og utvikle spillere, både for salg og eget lag, slik at alle parter er fornøyde. Rasmussen har vel vært tydelig i et annet BA intervju at han mener Brann priser han for høyt.

Håper fremdeles vi får en kontrakt med Niklas (og det tror jeg kommer) men det vil nesten helt sikkert ligge en «klausul» ett sted om å få gå dersom riktig klubb kommer på banen. Forsetter Niklas som nå og slipper skader vil vi neppe ha han i klubben mer enn maks 12 mnd til uansett. Men vi vil selvfølgelig få godt betalt.

Corran

Rasmussen ser jo ut at de ikke er for langt fra hverandre og han har vist seg fram i år. Han har heller ikke lagt skjul på at neste sommervindu er et perfekt tidspunkt for et nytt forsøk i utlandet
Her er det bare å selge om det kommer bud og de ikke er enige MEN ikke til norsk klubb.

Så er det Wassberg. Denne er vanskelig. Hvor mye er han verdt pr nå?
Hvor god kontrakt fortjener en 18 åring som ikke er 100% fast i første lag enda.
Og hva skal en gjøre om de ikke blir enige?
Jeg mener de må strekke seg, men ikke for langt for det står nye i kø bak ham og venter på en sjanse. Hjorteseth og Haaland er vel begge klare for mer spilletid

Og så er siste momentet at de kanskje ikke har råd å miste både Wassnberg og Rasmussen samtidig

Superjack

Rasmussen og Kniklas er vel de to med høyest potensiale.

Begge bør reforhandles.
Brannsupporter.

gladiporno

Og Rasmussen selges naturligvis i dette vinduet hvis han ikke signerer. Markedsverdien hans faller for hvert minutt som går i 2023.

Pyton

Brann skal jo være en selgende klubb - i forrige vindu skjedde ingenting verken ut eller inn. Så noe må jo nesten skje i dette vinduet, både i form av spillere ut og inn. Og pt er vel Rasmussen den med «best stats» for å selges? Andre salgsobjekter har vi vel stort sett lyst til å beholde?

Lasaron

Usikker på om dette er den beste tråden, men det handler jo om Brann også, og sesongen 2023.

Jeg tenker publikum.

Denne sesongen har vært litt både og. At Brann i flere runder har hatt flest tilskuere, er urovekkende. Men det er noen enkeltkamper som gir grobunn for håp om en liten publikumseksplosjon. Derbyet mellom Engen og Lillestrøm. Entusiasmen og oppmøtet i Bodø, også i Europa. Rosenborg. Molde har hatt et par bra oppmøter i Europa. Viking hadde en del bra i vår, Lillestrøm også. Og litt sånn.

Klarer Brann en form for naturlig progresjon i fra årets sesong, siden vi rykker opp, så vil det hjelpe veldig på. Og så har vi det at TV2 overtar. Klarer de å gjenta hypen fra 00-tallet, så kan neste sesong koke bra. Det blir gøy. Samtidig er norske klubber kanskje på et noe høyere nivå enn på 00-tallet.
Tren på langskudd

esp123

Samtidig har folk flest vesentlig dårligere økonomi. Elefanten i rommet for hele fotball-Norge er som alltid pris. Men det er veldig få som ønsker å ta innover seg at det er en viktig variabel.

pidre

October 07, 2022, 12:08:28 PM #49 Last Edit: October 07, 2022, 14:10:32 PM by pidre
Quote from: gladiporno on October 07, 2022, 10:10:11 AMOg Rasmussen selges naturligvis i dette vinduet hvis han ikke signerer. Markedsverdien hans faller for hvert minutt som går i 2023.

Det spørs kor attraktiv ein OBOS-spiller er i utlandet, og i Norge/Skandinavia bør vel SKB være det beste alternativet utenom klubber som kan tilby Europa neste år. Er han aktuell for BG, Molde, RBK, eller tilsvarende i Sverige/Danmark? Tviler.

Kanskje B-klubber i Østerrike, Nederland, Belgia, Tyrkia, etc. er interesert å hente han, men disse vil nok ikke være villige til å gi annet enn småpenger.
Saludar a los monos!

Lasaron

Quote from: esp123 on October 07, 2022, 11:25:21 AMSamtidig har folk flest vesentlig dårligere økonomi. Elefanten i rommet for hele fotball-Norge er som alltid pris. Men det er veldig få som ønsker å ta innover seg at det er en viktig variabel.

Det er trist og dumt.
Tren på langskudd

krakra

Dagens gode nyhet er at Fana slo Brodd i dag og da blir det høyst sannsynligvis Brann 2 eller Fana som rykker opp.

gladiporno

Quote from: krakra on October 08, 2022, 17:17:45 PMDagens gode nyhet er at Fana slo Brodd i dag og da blir det høyst sannsynligvis Brann 2 eller Fana som rykker opp.

Ville kanskje foretrukket uavgjort der. Ser at vår gamle venn Yevgen Martynenko scoret for Fana.

Lasaron

https://www.tv2.no/sport/fotball/knutsen-reagerer-pa-cup-avgjorelse-skadelig-for-norsk-fotball/15181734/

Cupen neste år blir fullverdig, med finale på slutten av året. Flott!

KK er sur, og jeg forstår ikke helt hva han mener i denne saken når han snakker om walk over som de fikk. Noen andre som forstår?

Det er riktig at cupen har sunket i verdi mellom 2. runde og finalen. Men det mener jeg i stor grad skyldes NFF sine egne grep, som stadig vekk har hatt nedprioritering over seg.

Og så må både NFF og klubber belite seg på at man i perioder må spille to kamper i uka. Det er ganske normalt i Europa, som man ønsker å sammenligne seg med.
Tren på langskudd

Superjack

October 12, 2022, 18:15:19 PM #55 Last Edit: October 12, 2022, 18:17:11 PM by Superjack
Om Cupen gir kvallik til EL, Seriemester til CL, og 2/3 plass i serie til Conference league bør cupen få høyere status for klubbene.

Og ja, NFF har vel selv vært med å nedgradere sin egen turnering.
Brannsupporter.

Corran

En ting jeg ikke skjønner er at en skal liksom få mindre belastning når cup går over 2 år.
Ja 2023 blir det en del flere kamper men i normal år så er det jo like mange cupkamper om det er 2 halve cuper eller en hel?

Lasaron

Quote from: Corran on October 12, 2022, 20:39:06 PMEn ting jeg ikke skjønner er at en skal liksom få mindre belastning når cup går over 2 år.
Ja 2023 blir det en del flere kamper men i normal år så er det jo like mange cupkamper om det er 2 halve cuper eller en hel?

Norske lag har sjelden mange e-cupkamper om våren, men av og til en del om høsten. Tror det kan være derfor. Man syns det er dumt at de siste rundene i cupen, innspurten i serien og gruppespillkamper i e-cup kommer "samtidig."
Tren på langskudd

Lasaron

Jeg har sett litt på eliteserien i dag, og er ikke vettskremt av hverken Tromsø, Odd eller Godset. Jeg tror det er oppnåelig med poeng der.
Tren på langskudd

gladiporno

RBK blir dessverre å regne med i gullkampen neste år, selv med Rekdal som trener. Skjøt gullfuglen med Tengstedt, som ikke bare er knallgod selv, men gjør andre bedre.

Molde, Glimt og VIF blir vanskelig å ta, ellers er eliteserien på ingen måte fryktinngytende.

Palle, Kristiansen og Heltne Nilsen blir dog for primitive i eliteserien hvis de skal spille samtidig. 

Corran

Er det riktig å nevne vif i samme åndedrag som b/g og molde?
lsk er foran dem på tabellen og synes de har vært veldig ujevne.
Tror nok at det blir molde, b7g og rbk neste år og. Så blander et eller annet lag seg inn der og som regel et lag som får god flyt fra start

Lasaron

Du insinuerer at en femteplass er mulig. Jeg tror Lillestrøm blir for gode også. I tillegg regner jeg med at flere lag blir det, og at sjetteplass ikke kommer til å skje. Topp ti vil jeg være godt fornøyd med.
Tren på langskudd

gladiporno

Quote from: Corran on October 15, 2022, 19:50:58 PMEr det riktig å nevne vif i samme åndedrag som b/g og molde?
lsk er foran dem på tabellen og synes de har vært veldig ujevne.
Tror nok at det blir molde, b7g og rbk neste år og. Så blander et eller annet lag seg inn der og som regel et lag som får god flyt fra start

Utifra spill og potensiale synes jeg VIF vrker både bedre og mer lovende enn LSK uansett tabellposisjon akkurat nå. Jeg tror det blir  "enklere" for Brann å komme over LSK i 2023 enn VIF. LSK imponerer på entusiasme og dødballer, men virker litt primitivt over tid.

Men selvsagt, jeg kan ta feil. Den siste kampen til VIF der de skapte 0 sjanser på 90 minutter kom like overraskende som det var gledelig. 

gladiporno

Quote from: Lasaron on October 15, 2022, 19:52:00 PMDu insinuerer at en femteplass er mulig. Jeg tror Lillestrøm blir for gode også. I tillegg regner jeg med at flere lag blir det, og at sjetteplass ikke kommer til å skje. Topp ti vil jeg være godt fornøyd med.

Jeg håper Brann sikter mot "ikke nedrykkstrid" i 2023. Da forventer jeg (sikkert forgjeves) at Brann primært bruker spillere for fremtiden. Skulle Brann gå for LAN/Soltvedt-prioritering er kun medalje og e-cup godt nok.

Lasaron

Jeg har såpass troen på Geir Bakke som trener, som utvikler av spillere, at jeg tror Lillestrøm er gode så lenge han er der.
Tren på langskudd

Corran

lsk, vif og forsåvidt også viking er alle lag som virker veldig ustabile.
De har veldig gode perioder og de har veldig dårlige perioder

krakra

Quote from: Corran on October 16, 2022, 12:55:56 PMlsk, vif og forsåvidt også viking er alle lag som virker veldig ustabile.

Det er Brann også

esp123

Jeg vil si Viking er stabilt ganske dårlige for tiden. Til en viss grad LSK også. LSK er veldig avhengig av duellspill, «trøkk» og dødballer. Uten det er det ikke så veldig mye å falle tilbake på. I starten av sesongen overprestere de i forhold til xG ganske kraftig og etter hvert har realiteten innhentet de.

Superjack

ES lever alltid sitt eget liv.

Hvor Brann ender neste år er helt i det blå. Kan sikkert ende på alle plasser mellom 3 og 15. Tror det er form mange som potensielt er bedre, og garantert ett som er vesentlig dårligere.

Tror nesten viktigst for Brann er om Glimt ender på 4. eller 5. plass i år. For da vil ikke de være i stand til å styrke seg, kanskje heller at de må selge unna. Og man unngår at musklene i Bodø vokser seg for store .
Brannsupporter.

Corran

Quote from: krakra on October 16, 2022, 14:43:05 PM
Quote from: Corran on October 16, 2022, 12:55:56 PMlsk, vif og forsåvidt også viking er alle lag som virker veldig ustabile.

Det er Brann også

Har vel vært ok stabil i år
Jeg tenker i år ikke over siste 20 år for da gjelder det vel omtrent alle

Lasaron

Mjøndalen kan fortsatt rykke opp.
Tren på langskudd

Pyton

Når du ser på Molde-RBK så er det veldig mye mer fysikk og tøffe dueller enn hva jeg har sett i Obos. Stor forskjell også nedover i ES. Har vi en tropp til å takle det? Og det går fryktelig mye raskere i tillegg. Håper vi finner lag å matche oss mot i vinter som kan gjøre oss klar for dette.

esp123

October 23, 2022, 19:42:20 PM #72 Last Edit: October 23, 2022, 19:45:33 PM by esp123
Inntrykket mitt er at kontringsfotballen har tatt over Eliteserien. Hverken Rosenborg eller Molde er særlig spennende å se på med ball. Mye løping, trøkk og kontringer. Itillegg har de ekstreme spillere på topp. Man kan ikke stille med Skovgaard og Pallesen mot Molde, for å si det sånn.

Molde er jo nesten på grensen til stygge. Breivik skulle definitivt hatt et rødt kort.

EDIT: Så må det også påpekes at vi bør sikte under Molde/Rosenborg neste sesong.

gladiporno

Quote from: Pyton on October 23, 2022, 19:28:09 PMNår du ser på Molde-RBK så er det veldig mye mer fysikk og tøffe dueller enn hva jeg har sett i Obos. Stor forskjell også nedover i ES. Har vi en tropp til å takle det? Og det går fryktelig mye raskere i tillegg. Håper vi finner lag å matche oss mot i vinter som kan gjøre oss klar for dette.

PT er jeg ganske trygg på at Brann havner et stykke unna den styggeste nedrykksstriden. Der bør ambisjonen for 2023 ligge.

Men laget blir klart svekket hvis vi kvitter oss med en av våre beste og viktigste spillere (Skovgaard) uten å erstatte ham med tilsvarende kvalitet. Da er jeg ikke like trygg.

Superjack

5-3-2 er noe flere lag har lagt opp til for å stå imot 4-3-3 og da spesielt Glimt.
Og legger opp til at lagene vil være trygg hjem og ta overganger heller enn å styre kamper selv.

Glimt har i det siste fått tak på disse 5-3-2 lagene bl.a utnytter de mye bedre rommet som kommer på sidene på midten når lag ligger med 5 bak.

Ellers var dagens kamp Glimt mot KBK første 15-20 minutter som mange kamper Brann har hatt i Obos. KBK full i respekt og ikke en gang forsøkte å spille. Presset god inn mot egen 16. meter, nervøst og ikke noen forsøk på en gang å kontre.
Slikt er trist å se.

Glad Glimt tok den i dag på grunn av det.
Brannsupporter.

ostraume

Quote from: gladiporno on October 23, 2022, 19:53:09 PMMen laget blir klart svekket hvis vi kvitter oss med en av våre beste og viktigste spillere (Skovgaard) uten å erstatte ham med tilsvarende kvalitet. Da er jeg ikke like trygg.

Kan du utdype litt hva som gjør Skovgaard til en av våre beste og viktigste? Han var god i vår, og er kjempegod i oppspillsfasen. Dette er veldig gunstig når vi dominerer stort som vi har gjort i år.

Men han er samtidig svært treg, og heller ikke spesielt duellsterk. Men riktig makker (type Ørn2) så flott, men dette er leie svakheter som kan koste i ES. Så beste og viktigste? Er ikke det å gå langt? Jeg ville jo pekt på SHN, Rassmussen, Dyngeland, Ruben og til og med Heggebø før Skovgaard der.
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

gladiporno

Jeg baserer min vurdering på spillertroppen pt. Midtstopperne og ankeret er svært sentrale i angrepsoppbyggingen og har mye balltid ila kampen. Blant midtstopperne er det kun Skovgaard som kan og tør spille over ledd og vri spillet over på motsatt side. Dette er spesielt viktig mot lag som ligger kompakt i forsvaret. Det er jeg helt sikker på mange lag vil gjøre på Stadion også i eliteserien. Med Palle, RK og Heltne Nilsen i de sentrale rollene, blir angrepsspillet til Brann tregt, forutsigbart og lett å forsvare seg mot for helprofesjonelle forsvarspillere. 

De andre spillerne som du nevner har Brann gode, om ikke helt optimale spillere som kan ersatte, med unntak av Dyngeland. Skovgaards pasningsfot har man ikke i Brann-stallen p.t. og jeg blir overrasket om Brann kan erstatte tilsvarende kvalitet med de midlene de har.

Jeg er ellers ikke helt enig med deg mtp hans duellstyrke. Den er ikke på Palles nivå, men han har god timing i luften og tar for seg i duellene. Han er i mine øyner ikke svak i duellene. Han er treg, ja, derfor må han ha en rask spiller ved siden av seg.

pidre

Oppfatter Skovgaard som vår beste stopper.
Saludar a los monos!

esp123

Kolskogen hadde sin beste sesong ved siden av en semilignende spillertype i Vegard Forren. Til forskjell er Skovgaard mye tøffere i posisjonsspillet og mer mobil.

Lasaron

Jeg tror Kolskogen og Skovgaard har muligheter til å bli et stopperpar av bra eliteseriestandard neste år.
Tren på langskudd

fortune

Quote from: Lasaron on October 24, 2022, 12:04:34 PMJeg tror Kolskogen og Skovgaard har muligheter til å bli et stopperpar av bra eliteseriestandard neste år.

Et anstendig stopperpar dersom man tør og evner å stå høyt, mens det ikke er et spesielt bra stopperpar for å ligge dypere og forsvare egen boks.
First is first, second is nothing

esp123

Slik som mange i Eliteserien spiller, så tror jeg vi kommer til å måtte styre de fleste kamper selv. Selvfølgelig kommer det til å være enkeltkamper og perioder i kamper der vi må ligge lavt, men vårt brød og smør må være høyt press med tilhørende høy forsvarlinje. I mine øyne.

krakra

Det handler ikke bare om hvorvidt vi får styre selv eller ikke, men også hvor hardt lag vi spiller lave kan straffe oss. Jeg mener vi har hatt en rekke kamper i år med et presisjonsnivå og en struktur som hadde blitt straffet knallhardt i Eliteserien, også blant de svakere lagene.

Superjack

Spesielt Sivert må slutte med hodemistpassningene sine neste år. Det har vært mange i år som ikke har blitt straffet.

Neste år blir det straffet. Ref hvordan mange lag spiller i år i ES
Brannsupporter.

fortune

Quote from: Superjack on October 24, 2022, 17:12:27 PMSpesielt Sivert må slutte med hodemistpassningene sine neste år. Det har vært mange i år som ikke har blitt straffet.

Neste år blir det straffet. Ref hvordan mange lag spiller i år i ES

Det kommer han helt sikkert til å redusere betraktelig, men da må man også forvente at de offensive bidragene reduseres. Risiko og kreativitet henger sammen i fotball, på alle nivåer.

Superjack

Jeg håper helst at konsentrasjonen blir bedre.
Mange av feilene til Sivert har vært upressede og stygge feil.

Brann er avhengig av en sentral på midten som også kan være farlig fremover i banen.

Brannsupporter.

fortune

Quote from: Superjack on October 24, 2022, 20:55:39 PMJeg håper helst at konsentrasjonen blir bedre.

Brann er avhengig av en sentral på midten som også kan være farlig fremover i banen.

De færreste lag har dyptliggende midtbanespillere i 433 som bidrar vesentlig fremover. Oppgaven deres offensivt er først og fremst å styre tempoet, ta lav risiko og legge til rette for at andre kan slå seg løs offensivt.

Selv Patrick Berg, sannsynligvis den defensive midtbanespilleren i 433 som har vært best offensivt i eliteserien siste 20 år, har på siste to hele sesonger bare 7 mål og 5 målgivende tilsammen. Til sammenligning har Heltne Nilsen, som primært er en defensiv kraft hele 5 mål og 11 målgivende denne sesongen. Det sier seg selv at de tallene kommer til å nærmest elimineres neste år og at Nilsen samtidig kommer til å ta mye lavere risiko når Brann tar steget opp i eliteserien.

Corran

Håper ikke SHN blir mer defensiv eller trukket lengre tilbake.
Håper de heller får inn to kjappe stoppere som tar opp det rommet om det slås kontra
Det er et ekstra angrepsvåpen når også SHN er med oppover

Eg mener de ikke skal endre spillestil selv om de kommer opp en divisjon.
Ja de kommer til å få seg noen smeller, men stort sett kommer det til å gå bra.
Så får en heller jobbe for å ta siste stegene og klare det mot de beste også.

Superjack

October 26, 2022, 13:34:21 PM #88 Last Edit: October 26, 2022, 13:36:42 PM by Superjack
Quote from: fortune on October 24, 2022, 21:48:40 PM
Quote from: Superjack on October 24, 2022, 20:55:39 PMJeg håper helst at konsentrasjonen blir bedre.

De færreste lag har dyptliggende midtbanespillere i 433 som bidrar vesentlig fremover. Oppgaven deres offensivt er først og fremst å styre tempoet, ta lav risiko og legge til rette for at andre kan slå seg løs offensivt.

Selv Patrick Berg, sannsynligvis den defensive midtbanespilleren i 433 som har vært best offensivt i eliteserien siste 20 år, har på siste to hele sesonger bare 7 mål og 5 målgivende tilsammen. Til sammenligning har Heltne Nilsen, som primært er en defensiv kraft hele 5 mål og 11 målgivende denne sesongen. Det sier seg selv at de tallene kommer til å nærmest elimineres neste år og at Nilsen samtidig kommer til å ta mye lavere risiko når Brann tar steget opp i eliteserien.

Berg har få mål og målgivende, helt rett, men uten å sjekke i data så vet jeg at han har veldig veldig mange nøkkelpassninger og 3. sistepasninger.

Og det må Sivert også bidra med. Da må han løse oppgaver hurtig, og med gode valg som gir muligheter fremover, ikke som under LAN der trygghet gikk fremfor alt.  Men han kan nok ikke gå like mye inn i boks neste år, for det må balanseres bedre i ES.

Sivert og Patrick er ikke så veldig ulike der de løper og styrer sentralt i banen.
Brannsupporter.

esp123

Den viktigste kreative jobben til Sivert er å greie å håndtere balleb i pressende situasjoner itillegg til å få ballen fremover i banen. Være med å sette tempoet i kampen. Itillegg være offensiv i posisjoneringen.

Lasaron

Noe alle kan øve på, særlig Sønnen og backrekken, det er hardere pasninger når man spiller på tvers. Det må kunne gå an å bli bedre på, selv om man er "gammel."
Tren på langskudd

Superjack

Quote from: Lasaron on October 26, 2022, 16:27:25 PMNoe alle kan øve på, særlig Sønnen og backrekken, det er hardere pasninger når man spiller på tvers. Det må kunne gå an å bli bedre på, selv om man er "gammel."

Liker
Brannsupporter.

Lasaron

Det er lenge siden jeg har blitt så glad for et Tottenham-mål som nå nettopp. Scoring og avansement fem minutter på overtid.

Men så bruker de tre minutter på å annulere målet. Hater VAR. Er redd hatet kommer til å vokse neste år.
Tren på langskudd

Corran

Quote from: Lasaron on October 26, 2022, 21:58:39 PMDet er lenge siden jeg har blitt så glad for et Tottenham-mål som nå nettopp. Scoring og avansement fem minutter på overtid.

Men så bruker de tre minutter på å annulere målet. Hater VAR. Er redd hatet kommer til å vokse neste år.

Er du sikker på at det ikke hadde blitt annullert om det ikke var VAR?
Men en hadde jo sluppet å vente i 3 minutter på den avgjørelsen.

Jeg er veldig i tvil om jeg er for eller i mot VAR.
Rettferdighetsprinsippet mot Sjelen/Spontaniteten

Lasaron

Jeg tåler både korrekte annulerte mål, og feilannulerte mål. Både for mitt lag og det andre laget. Men jeg tåler dårlig den tiden det skal ta.
Tren på langskudd

Superjack

Om VAR brukes «rett» er jeg betinget positiv.

F.eks at linjedommere praktiserer tunge flagg, og gode angrep får en avslutning. Så får heller offsiden komme etterpå om det faktisk var det, og filming / skadesituasjoner. Det gir dommer mulighet å la tvilssituasjoner gå, og heller dømme i etterkant av at angrep eller situasjoner er avklart.

Brannsupporter.

Lasaron

Her er de jeg regner som sikre i neste års A-stall:

Dyngeland
Pettersen
Crone
Skovgaard
Kristiansen
Wolfe
Rasmussen
Sønnen
Felix
Skaanes
Børsting
Heggebø
Finne
Castro
Blomberg
Tomar

Mer enn usikker, pga utlån, kontraktslengde etc:

Kniklas
Pallesen
Moberg
Kolskogen
Simba
Delaveris

I tillegg tror jeg kanskje Børsheim blir utleid, om vi beholder Holmen, noe jeg håper vi ikke gjør.

Og så har vi jokere som Holten, Haaland, Kvinge, Myrlid, Trengereid og Torsvik. Kanskje flere.
Tren på langskudd

pidre

Vel, det eg liker med VAR er at egosentriske, partiske og ubrukelige dommere blir satt på plass, og ikkje lenger kan herse som dei vil under kampar. Er nok å nevne Ola Hobber Nilsen, Viking-Brann 2019.   
Saludar a los monos!

Lasaron

Det jeg syns er gøyest med å være supporter av et lag, for min del Brann, er å kunne juble uhemmet ved scoringer. Derfor hater jeg VAR.
Tren på langskudd

Corran

Quote from: Lasaron on October 28, 2022, 16:13:53 PMDet jeg syns er gøyest med å være supporter av et lag, for min del Brann, er å kunne juble uhemmet ved scoringer. Derfor hater jeg VAR.
Man slutter vel ikke med det?
Er ikke så annerledes. Først jubler en spontant så kaster man et blikk på linjemannen og flagget hans og så dommeren.
Er ikke få ganger jubelen er blitt kvelt av en dommer.
Forskjellen nå er at det kommer spontan jubel og så skuffelse eller ny jubel

Men igjen eg vet ikkje om eg liker det eller ikke

Lasaron

Forskjellen er at det skjer mye oftere og/eller lenge etter scoringen.
Tren på langskudd

Gulløl

Noen som har fått med seg Tv2 sine planer for kamptidspunkter når som de overtar rettighetene. Alle kamper på søndag kveld eller andre planer ? Noe som er greit å vite når en er i vurderingsfasen for å kjøpe partoutkort, ser fristen for å få kjøpe til Obos priser går ut ved midnatt.
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

Corran

Det blir slik at en god del er misfornøyd, noen er fornøyd og noen går uansett 

Huff

Rart spørsmål som trenger kjappe svar (i kveld).

Er felt Z fremdeles på D-feltet på Frydenbø?

fortune

Quote from: Huff on October 31, 2022, 21:41:40 PMRart spørsmål som trenger kjappe svar (i kveld).

Ja, kan anbefale lave setenumre på D Øvre, fra rad 20 og bakover. Passe avstand fra forsangere og megafo og stort sett bra stemning.

Huff

Quote from: fortune on October 31, 2022, 21:53:14 PM
Quote from: Huff on October 31, 2022, 21:41:40 PMRart spørsmål som trenger kjappe svar (i kveld).

Ja, kan anbefale lave setenumre på D Øvre, fra rad 20 og bakover. Passe avstand fra forsangere og megafo og stort sett bra stemning.

Fikk ikke svart i går, men takker og bukker.

krakra

https://www.bt.no/fotball/i/9zzPr9/dette-sier-sportssjefen-til-brann-supportere-som-haaper-paa-medalje-i-eliteserien

Jimmy snakker om mål for neste sesong og det kommende vinduet. Et spørsmål er jo om det etter hvert stilles krav om en spillerlogistikk som i større grad er i tråd med den sportsplanen Jimmy lagde i fjor. Da må antallet "førstelagsspillere" ned og antallet utviklingsspillere opp. At man angivelig jobber med å forlenge med både Palle, Moberg og Holmen Johansen peker i retning av at det ikke er tilfellet. I så fall må media sette søkelyset på dette. Hver gang Brann kollapses pekes det på kortsiktige valg og mangel på strategi og rød tråd, men denne kritikken må jo komme med en gang klubben begynner å fravike fra sine uttalte og vedtatte strategier, og gjør kortsiktige valg. Ikke fem år etterpå når alt kollapser.

I fjor mente jeg at Brann ville ha godt av et nedrykk. Det mener jeg fortsatt. Nå mener jeg også at en medalje neste år kan være skadelig for Brann. Jeg ser ikke på stallen som god nok for medalje i utgangspunktet. En medalje vi da være et resultat av en overprestasjon som man neppe klarer å gjenskape i 2024. Dette vil, hvis Brann-historien gjentar seg, gi en overvurdering av hvor vi står og utløse krav om kortsiktige grep som skal føre oss helt til toppen. Krav om at "toppspillere" skal signeres. Stabilitet og langsiktig utvikling må være grunnsteinene i Branns sportslige satsing i flere sesonger til. Resultatmål bør begrenses til å overleve. Tenker det holder med et mål om 40 poeng. Skulle Brann ta medalje neste år, som jo kan skje da nyopprykkede lag ofte overpresterer, så er det viktig at man fortsetter å fokusere på stabilitet og langsiktig utvikling og ikke ser på seg selv som et topplag som skal satse for å kjempe om gullet.

pidre

Er vel meir sannsynlig at klubben rykker ned igjen, enn at det blir medalje. Ellers er eg enig i at klubben må følge sportsplanen.

PS - Rekdal starta med ein 15-åring sist. At ikkje Horneland ga våre unge kamptid i OBOS, er framleis uklart for meg.
Saludar a los monos!

krakra

Tviler sterkt på at vi rykker ned. Stallen er sterkere og bedre sammensatt enn i fjor høst, og da tok vi i utgangspunktet nok poeng til å holde plassen selv om vi fikk dårlig betalt. I tillegg har man flyt og selvtillit.

pidre

Trur heller ikkje vi rykker ned, men ser ikkje at vi skal ta meir poeng enn Molde, BG og RBK. Får vi ein dårlig start, kan dette laget fort bli rævkjørt. Utan meir kvalitet i midtforsvaret kan det bli mange baklengs. Er også usikker på Crone sin defensive kvalitet. Han virker veik.
Saludar a los monos!

gladiporno

Sedvanlig BT-kvalitet på intervjuene. Rører på overflaten uten noe som helst forsøk på å grave litt mer i dypden.

Det er så mye man kunne spurt sportslig leder om, også ender man opp med noe pjatt og lite substansielt.

Stor forskjell på kvalitet sammenlignet med de intervjuene BA hadde med Aksel Bergo og Jansen/Flatberg.

Lasaron

Det ser ut til at Brann styrer mot et fremtidig generasjonsskifte. Jeg advarer herved mot dette.

Løsning: Følg sportsplanen.
Tren på langskudd

krakra

Quote from: gladiporno on November 08, 2022, 10:39:34 AMSedvanlig BT-kvalitet på intervjuene. Rører på overflaten uten noe som helst forsøk på å grave litt mer i dypden.

Det er så mye man kunne spurt sportslig leder om, også ender man opp med noe pjatt og lite substansielt.

Stor forskjell på kvalitet sammenlignet med de intervjuene BA hadde med Aksel Bergo og Jansen/Flatberg.

BAs dekning av Branns ungdomssatsing har da stort sett bestått av å spørre Mjelde hva han syns, og han syns selvfølgelig ikke at man trenger å satse noe mer på unge spillere. Jeg har ikke sett noen saker i verken BA eller BT som tar utgangspunkt i Branns egen sportsplan, som så vidt er ett år gammel, og utfordrer sportssjefen(og kanskje også styreleder) på hvor godt man følger de delene som faktisk er konkret. Som stallsammensettingen og spillerlogistikken.

pidre

Fornøyd om vi følger sportsplanen og berger plassen.
Saludar a los monos!

gladiporno

Quote from: krakra on November 08, 2022, 11:21:01 AM
Quote from: gladiporno on November 08, 2022, 10:39:34 AMSedvanlig BT-kvalitet på intervjuene. Rører på overflaten uten noe som helst forsøk på å grave litt mer i dypden.

BAs dekning av Branns ungdomssatsing har da stort sett bestått av å spørre Mjelde hva han syns, og han syns selvfølgelig ikke at man trenger å satse noe mer på unge spillere. Jeg har ikke sett noen saker i verken BA eller BT som tar utgangspunkt i Branns egen sportsplan, som så vidt er ett år gammel, og utfordrer sportssjefen(og kanskje også styreleder) på hvor godt man følger de delene som faktisk er konkret. Som stallsammensettingen og spillerlogistikken.

Forsplite muligheter, tenker jeg ofte når BT intervjuer Nagel Jacobsen, Ludvigsen eller andre man ønsker å vite mer av. Mye pjatt om det litt enkle som riktignok kan fyre opp noen sjeler i Ballspark-forumet, men man står som regel tilbake uten å bli noe særlig klokere.

BA har selvsagt mye å gå på de også, men jeg mener det er jevnt over mer kvalitet over artiklene deres når de først gidder å skrive. For eksempel det nevnte Bergo-intervjuet og med gubbene som endte i kvinnefotballen.

fortune

Quote from: gladiporno on November 08, 2022, 13:24:43 PM
Quote from: krakra on November 08, 2022, 11:21:01 AM

Forsplite muligheter, tenker jeg ofte når BT intervjuer Nagel Jacobsen, Ludvigsen eller andre man ønsker å vite mer av. Mye pjatt om det litt enkle som riktignok kan fyre opp noen sjeler i Ballspark-forumet, men man står som regel tilbake uten å bli noe særlig klokere.

BA har selvsagt mye å gå på de også, men jeg mener det er jevnt over mer kvalitet over artiklene deres når de først gidder å skrive. For eksempel det nevnte Bergo-intervjuet og med gubbene som endte i kvinnefotballen.

BT må i større grad bruke Bøyum på denne type saker, han har aldri vært redd for å stille kritiske spørsmål.

Så kan resten av journalistene konsentrere seg om feelgood-saker og spillerportretter.

Lasaron

Hvem ønsker vi som divisjonskollega neste år?

I går vant Kongsvinger borte mot KFUM. Når jeg så publikum på kampen, tenker jeg det er greit. Virker som at Kongsvingersupporterne dominerte på bortebane, og Kongsvinger vil nok ha et større publikumssnitt neste år i eliteserien, enn KFUM.

Men så håper jeg Start slår Kongsvinger igjen, og videre at Start slår hvem det skulle være de møter i endelig kvalik. De er et nummer 1-lag fra en norsk storby, og vil samle flest tilskuere.
Tren på langskudd

pidre

November 09, 2022, 09:41:38 AM #117 Last Edit: November 09, 2022, 10:32:00 AM by pidre
Quote from: Lasaron on November 09, 2022, 08:26:25 AMHvem ønsker vi som divisjonskollega neste år?

I går vant Kongsvinger borte mot KFUM. Når jeg så publikum på kampen, tenker jeg det er greit. Virker som at Kongsvingersupporterne dominerte på bortebane, og Kongsvinger vil nok ha et større publikumssnitt neste år i eliteserien, enn KFUM.

Men så håper jeg Start slår Kongsvinger igjen, og videre at Start slår hvem det skulle være de møter i endelig kvalik. De er et nummer 1-lag fra en norsk storby, og vil samle flest tilskuere.

Tar gjerne Kongsvinger, liker den togturen til dei djupe skogar og avstikkaren til Sweden. Ender nok med Kristiansund.
Saludar a los monos!

gladiporno

Jeg har sett begge kvalikkampene hittil, og jeg synes Kongsvinger imponerer faktisk. Fortjent seier begge ganger.

Selv om jeg ikke tror Brann havner i bunnstriden neste år er det alltid betryggende å ha dårlige lag i divisjonen som Brann forhåpentlig kan havne over. Jo dårligere ligaen er, jo høyere opp kommer Brann.

Av lagene som kjemper om en eliteserieplass neste år anser jeg KBK som det klart beste laget. Derfor ønsker jeg dem ned. Start kan fort bli god om de rykker opp, og kan derfor gjerne bli værende i OBOS. De øvrige lagene tror jeg er litt hipp som happ.

pidre

November 09, 2022, 10:57:35 AM #119 Last Edit: November 09, 2022, 14:48:04 PM by pidre
Ja vi bør kunne holde Kongsvinger bak oss, men nå er jo Vegard Hansen aktuell som trener derborte. Det er ein gamechanger. 
Saludar a los monos!

Huff

Med Vegard Hansen som potensiell trenerkandidat i KIL er valget fryktelig enkelt.

Start må opp. Start er bra for ligaen, og har et bra nok toppnivå til å ha en skikkelig mulighet mot KBK, det tror jeg ikke KIL har.

Dessuten mener jeg vi har et bra tak på  Start. Vi taper nesten garantert i Kristiansund neste sesong, i Kristiansand derimot, kan vi vinne. Det er og langt mindre sjanse for at Kniklas eller Wolfe kvestes av en eller annen psykopat på motsatt banehalvdel i Kristiansand, i alle fall nå som slakteren fra Minde er gått til Brann.

Corran

Det er vel ett fett hvem som rykker opp eller ned.
Brann skal være foran disse på tabellen neste år.

Spelaren

Juli-kamp i Kristiansand er fint.
Gå av.

Huff

Quote from: Corran on November 09, 2022, 22:29:28 PMDet er vel ett fett hvem som rykker opp eller ned.
Brann skal være foran disse på tabellen neste år.

Uenig. Selv om Brann havner foran disse lagene på tabellen er det ikke dermed irrelevant hvem som rykker opp og ned.

For å ta et tenkt eksempel så er Start vesentlig bedre enn Mjøndalen. Likevel har jeg mye større tro på poeng på Sør Arena enn Nedre Eiker. Disse poengene har og selvsagt betydning for hvor Brann havner på tabellen til slutt -uavhengig av hvor langt foran disse lagene vi havner.

Corran

En dag blir vi kvitt det mjøndalen spøkelset og

Som Brann supporter vil jeg aldri gå inn i en sesong og frykte for at vi skal tape for mange poeng mot nedrykkslagene. I alle fall ikke nå når vi går ut av en veldig god sesong.
Men at det skjer er en helt annen sak

Lasaron

Hva vil det si å bli kvitt spøkelset? Vi knuste de 7-0 i år, til orientering. Og der følte jeg at spøkelset slapp. Det var mitt høydepunkt for sesongen. Å bli kvitt et spøkelse betyr ikke at man aldri mer taper for dem.
Tren på langskudd

krakra

Moberg er ferdig i Brann i følge BA. Har en liten mistanke om at også Palle kan forsvinne hvis Brann får stopperforsterkningen de ønsker.

Gulløl

November 11, 2022, 10:30:29 AM #127 Last Edit: November 11, 2022, 10:33:12 AM by Gulløl
Quote from: Lasaron on November 11, 2022, 07:56:47 AMHva vil det si å bli kvitt spøkelset? Vi knuste de 7-0 i år, til orientering. Og der følte jeg at spøkelset slapp. Det var mitt høydepunkt for sesongen. Å bli kvitt et spøkelse betyr ikke at man aldri mer taper for dem.
1975 var sist gang Brann vant i Mjøndalen. 12 kamper uten seier, kjenn på det. Dette er også et spøkelse som det hadde vært veldig greit å blitt kvitt. I følge familie jeg har i den byen slår de seg fremdeles på brystet hvor lett det har vært å slå Brann på Nedre Eiker Stadion og Consto Arena gjennom nærmere 50 år. Så spøkelset i 3050 lever i høyeste grad i beste velgående.

pidre

Klart det er eit kompleks, sjølv om vi vann 7-0 var det Mjøndalen som hindra oss null OBOS-tap. Dei kunne altså le tilsist.
Saludar a los monos!

pidre

Om det stemmer at Modalen er ferdig, er det i samsvar med sportsplanen.   
Saludar a los monos!

Corran

Quote from: Lasaron on November 11, 2022, 07:56:47 AMHva vil det si å bli kvitt spøkelset? Vi knuste de 7-0 i år, til orientering. Og der følte jeg at spøkelset slapp. Det var mitt høydepunkt for sesongen. Å bli kvitt et spøkelse betyr ikke at man aldri mer taper for dem.
Er vel fremdeles et bortespøkelse der er det ikke?
Er jo noen år og kamper siden vi vant mot dem på bortebane.
Var i alle fall det jeg tenkte på

Huff

Sandefjord moste KIL i dag. Så ikke kampen, men resultatet sier nok litt om hvor mye høyere nivået i Eliteserien er kontra OBÅS. Neste sesong blir trolig krevende.

esp123

Quote from: Huff on November 16, 2022, 21:56:14 PMSandefjord moste KIL i dag. Så ikke kampen, men resultatet sier nok litt om hvor mye høyere nivået i Eliteserien er kontra OBÅS. Neste sesong blir trolig krevende.
Refererer til gladiporno sine innlegg i «Andre lag»-tråden. Dette var et skadeskutt Kongsvinger-lag, som fikk to spillere utvist mot Start.

Corran

Quote from: Huff on November 16, 2022, 21:56:14 PMSandefjord moste KIL i dag. Så ikke kampen, men resultatet sier nok litt om hvor mye høyere nivået i Eliteserien er kontra OBÅS. Neste sesong blir trolig krevende.
Sandefjord - KIL sier ingenting om Brann sitt nivå kontra ES
Brann spilte vel borte mot to ES lag i fjor (ja treningskamper men dog) og begge vant de lett 2-0
De er også 35 poeng bedre enn kil samt har vel 73 mål bedre målforskjell

Sier ikke at det blir lett for Brann neste år, men Brann i år er mange hyller opp fra kil 

Nixon

xhttps://www.ba.no/brann-kan-bli-realityserie-vurderer-a-slippe-tv-kameraene-inn-i-det-aller-helligste/s/5-8-2066551

Det er stor interesse for at Brann 2023 skal bli en realityserie.

Tipper at markedsavdelingen sier ja og Horneland nei.
Rød makt på Hansa

krakra

Tror Horneland også sier ja, med noen forbehold.

SKBCPH

2021-sesongen hadde jo av åpenbare grunner blitt meget god TV..
- Vi har den treneren vi har.

Superjack

Brann har etter ryktene blitt spurt flere ganger.

For underholdningsverdien for andre enn dem som liker Brann så tror jeg 2021 sesongen ville være en stor suksess.

Tror 2023 sesongen blir kjedelig for tv.
Brannsupporter.

SKBCPH

Telia hadde jo to episoder ute der de fulgte Brann i en litt mindre skala sist sommer, den satsingen stoppet greit og smidig etter nachspiel-skandalen :)

Pyton

Kan vi klare å vurdere litt om hva som virkelig er klubbens ambisjoner i 2023 når vi ser nivå og klubber som det blir satset på i treningskampene? Håper det ikke blir for mange lokale 3 div oppgjør...

Lasaron

Jeg er overveiende positiv til de nye kamptidspunktene.
Tren på langskudd

krakra

17.00 fredag og mandag blir jo litt tett, men ser at man får maks to slike hjemmekamper og det er jo veldig bra.

Lasaron

Er det oppgitt klokkeslett for fredag og mandag?
Tren på langskudd

Superjack

Når disse ukekampene skal være typen lokaloppgjør så blir jo LSK-Vif, Molde -Ålesund av den sorten. Usikker på hva TV2 mener er lokaloppgjør for Brann.  For det er ikke akkurat å kjøre etter jobb for en kamp i Haugesund eller Ålesund.
Brannsupporter.

David

For Brann må det vel bli hjemmekampen mot Haugesund? Antar bortekampen legges til en lørdag. Ellers tipper jeg de definerer klubber i nærheten av Flytoget som "lokalt" nok, men det gjelder jo for alle andre også.

Hvis jeg har forstått det riktig, så vil ca 25 av 240 eliteseriekamper spilles på fredag eller mandag? (Kan ta feil, har ikke finlest på dette.) I så fall er hvert lag involvert i en sånn kamp 3,125 ganger. De fleste lag bør vel da regne med å få 27 helgekamper, og i alle fall ha grunn til å føle seg snytt om det blir færre enn 26.

Superjack

Jeg håper fokuset til Horneland, Huseklepp og Co blir å bli best mulig.

Og med det mener jeg at de gjør alt i å terpe på offensive relasjoner frem mot seriestart.

Fart og presisjon, kombinert med et gegenpress uten kompromisser.

Husk at før 2019 sesongen hadde Glimt vært ekstremt nær nedrykk i 2018, mange av de mest sentrale spillerene hadde gått ut, og inn hadde det kommet noen skikkelig First Price spillere. Fra benker i Norge og Danmark.

Klart Brann kan bli gode, men da må de fokusere knallhardt på å øve i vinter. Og ikke tenke så mye resultater, men prestasjoner.

Brannsupporter.

1908

Kampoppsettet for Eliteserien 2023. Når kommer det? =)

Nixon

Quote from: 1908 on December 07, 2022, 19:58:36 PMKampoppsettet for Eliteserien 2023. Når kommer det? =)

På fredag mener jeg å ha lest.
Rød makt på Hansa

Falkman

Quote from: Nixon on December 07, 2022, 20:29:54 PM
Quote from: 1908 on December 07, 2022, 19:58:36 PMKampoppsettet for Eliteserien 2023. Når kommer det? =)

På fredag mener jeg å ha lest.

Stemmer. Presenteres  klokken 14 på fredag

Superjack

Jeg vil vedde på at Brann får 15 hjemmekamper, 15 bortekamper . Ville nok tatt sjansen på at det blir hjemmekamp 16. mai også.

Brannsupporter.

fortune

Quote from: Superjack on December 08, 2022, 09:08:26 AMJeg vil vedde på at Brann får 15 hjemmekamper, 15 bortekamper . Ville nok tatt sjansen på at det blir hjemmekamp 16. mai også.

Skal vi våge oss på to kamper mot hvert lag også?

Gulløl

December 08, 2022, 12:06:32 PM #151 Last Edit: December 08, 2022, 12:11:28 PM by Gulløl
Tipper at NFF "feirer" Brann sin tilbakekomst i eliteserien med å tildele laget kamp mot et av storlagene i første hjemmekamp. Rosenborg, Glimt, Molde eller Lillestrøm. De to førstnevnte har jeg mest tro på, kamper som kan selge ut Stadion som første hjemmekamp. 16 mai blir nok som vanlig kamp mot et av lagene med minst publikumsappell, blir 16-17.000 uansett.

Corran

Ikke dumt med et av de forventede topplagene i første rundene De er som oftest ikke helt i form enda da.
Og en seier i åpningskamp mot et godt lag gir en god selvtillits boost

Larsendos

Quote from: Superjack on November 24, 2022, 18:53:19 PMNår disse ukekampene skal være typen lokaloppgjør så blir jo LSK-Vif, Molde -Ålesund av den sorten. Usikker på hva TV2 mener er lokaloppgjør for Brann.  For det er ikke akkurat å kjøre etter jobb for en kamp i Haugesund eller Ålesund.
Én gang i året kan man kjøre de 2 timene og 11 minuttene til Haugesund etter jobb. Ålesund med sine 6 timer er vel i en annen kategori.

Lasaron

Kanskje Superjack er fra Høyanger, sør for Sognefjorden?
Tren på langskudd

Superjack

Quote from: Lasaron on December 09, 2022, 08:07:40 AMKanskje Superjack er fra Høyanger, sør for Sognefjorden?

Åpenbart...
Brannsupporter.

Lasaron

Spenstig av NFF å sette oss opp hjemme mot Haugesund i første serierunde, en måned etter cupkampen mot nettopp Haugesund, i nettopp Bergen.
Tren på langskudd

aso008

"Fantastisk" med 4 av 5 første hjemmekamper på hverdager..

aso008

Quote from: aso008 on December 09, 2022, 14:10:34 PM"Fantastisk" med 4 av 5 første hjemmekamper på hverdager.. 3 av 5 på mandag

aso008

krakra

Blir gøy med lokaloppgjør mot Sandefjord og RBK.

Nixon

Greit oppsett, men trodde ikke at mandagskampene også skulle begynne klokken 17.00. Det går greit for min del, men sikkert mange som kommer til å slite med logistikken.
Rød makt på Hansa

Lasaron

Mandag 8. mai kl 19. Mandag 29. mai kl 17, men det er andre pinsedag.
Tren på langskudd

Lasaron

Som vil si at det ikke teller som en mandagskamp. Og en av de senere kampene kan utmerket godt bli flyttet til en mandag, vil jeg tro.
Tren på langskudd

Giles

Her er det ikke mye å klage på.

Finfin respons

Quote from: Larsendos on December 09, 2022, 01:15:04 AM
Quote from: Superjack on November 24, 2022, 18:53:19 PMNår disse ukekampene skal være typen lokaloppgjør så blir jo LSK-Vif, Molde -Ålesund av den sorten. Usikker på hva TV2 mener er lokaloppgjør for Brann.  For det er ikke akkurat å kjøre etter jobb for en kamp i Haugesund eller Ålesund.
gang i året kan man kjøre de 2 timene og 11 minuttene til Haugesund etter jobb. Ålesund med sine 6 timer er vel i en annen kategori.

Jeg prøvde sistnevnte, bare motsatt vei, i 2013 og kan bekrefte at det ikke bare er bare bare selv på bart sommerføre.
Det snodige var at UP-typene lo faktisk hjertelig da jeg sa hvor jeg kom fra og hva jeg prøvde å rekke. Sikkert sånne bittre Gamle-sitte-folk, det var i alle fall ingen nåde, bortsett fra av at de lot meg beholde lappen og det var jo litt nåde da.
Kanskje.

Superjack

Quote from: Finfin respons on December 13, 2022, 09:51:19 AM
Quote from: Larsendos on December 09, 2022, 01:15:04 AM
gang i året kan man kjøre de 2 timene og 11 minuttene til Haugesund etter jobb. Ålesund med sine 6 timer er vel i en annen kategori.

Jeg prøvde sistnevnte, bare motsatt vei, i 2013 og kan bekrefte at det ikke bare er bare bare selv på bart sommerføre.
Det snodige var at UP-typene lo faktisk hjertelig da jeg sa hvor jeg kom fra og hva jeg prøvde å rekke. Sikkert sånne bittre Gamle-sitte-folk, det var i alle fall ingen nåde, bortsett fra av at de lot meg beholde lappen og det var jo litt nåde da.

På Vestlandet er vanskelig å komme seg fort frem. Ferger og lite veier for å holde god fart på.

At det tar over 4 timer fra Bergen til Stavanger er jo bare trist.
Burde tatt 2-2 1/2 time.
Da kunne både Haugesund og Viking blitt lokaloppgjør
Brannsupporter.

Lasaron

Strømsgodset er jo en klubb som vi kanskje kan klare å slå på tabellen. At de nå har fått Jørgen Isnes som trener, er vel da kanskje ikke helt greit? Eller? Han går vel for å være flink?
Tren på langskudd

pidre

Quote from: Lasaron on December 17, 2022, 13:44:56 PMStrømsgodset er jo en klubb som vi kanskje kan klare å slå på tabellen. At de nå har fått Jørgen Isnes som trener, er vel da kanskje ikke helt greit? Eller? Han går vel for å være flink?

Det kan bli bra - altså for Strømsgodset.
Saludar a los monos!

gladiporno

Jeg så Glimt - Brann på Aspmyra fra 2019 om igjen i går. Brann best og vinner fortjent 2-1 mot et Glimt-lag med nesten samme oppstilling som det laget vant overlegent året etter.

Marius Lode gjør en feil som trolig ville gjort ham avskrevet av media + mange supportere hvis han hadde spilt i rødt. Feilen resulterer i 1-0 til Brann fordi Brann hadde en god bakromspiller i Bamba.

Vi ser at Glimt forsøker å gjøre mye av det som de skulle lykkes så mye med senere. I denne kampen ble det mye nesten. Lode forsøkte flere ganger å gjøre det som ble varemerket sitt: Drar av pressledd, starte angrep. Lykkes han ikke, forsøkte han igjen. Og igjen, helt til han lyktes.

Det hadde vært fint om både presse, publikum og trenere i Bergen kunne vise samme tålmodighet mot spillere (og laget ) med tydelig stort potensiale. Spillerne må få lov til å gjøre feil for å bli bedre.

Corran

TV2 in fotballpakke er klar og det blir 399,- pr mnd mot 179,- hos Discovery (fikk det gratis via altibox).
De putter masse fjas som spansk fotball, damafotball, obos, håndball, cl og hockey i samme pakke for å "bevise" at en får så mye for pengene.
Personlig så gidder eg ikkje betale over 3500 for 15 bortekamper (har partoutkort på hjemmekamper) og knapt nok det.
Det er minst 240,- pr kamp og det er alt for dyrt for meg.

Ser i BA at mange klager/raser så håper at om en er misfornøyd med prisen så betaler en ikke for det heller.
https://www.ba.no/brann-fansen-raser-over-tv-2-sine-priser/s/5-8-2106515

Så for meg blir det pub og sosialt samvær eller ingen kamp i det hele tatt

Lasaron

TV2 Play har såpass mye å by på innen mitt interessefelt (norsk fotball, CL, La Liga, Disney +), at jeg lever greit med prisen. Jeg kommer til å tegne abonnement. Jeg ser jo gjerne mer norsk fotball enn bare Brannkamper.
Tren på langskudd

gladiporno

Altfor dyrt for meg + null interesse for den pakken fra TV2 bortsett fra norsk fotball. Seriene + underholdningsprogrammene hadde jeg trolig ikke sett på om jeg hadde fått betalt for det.

Jeg har sett svært mye eliteserie og 1. divisjon de siste årene pga gunstig opplegg med Eurosport/Discovery. Til neste år blir jeg trolig like blank på norsk fotball som den jevne BT-sportsjournalisten/kommentatoren.

Nixon

Quote from: Corran on December 20, 2022, 22:17:29 PMPersonlig så gidder eg ikkje betale over 3500 for 15 bortekamper (har partoutkort på hjemmekamper) og knapt nok det.
Det er minst 240,- pr kamp og det er alt for dyrt for meg.

For min del som har de to åpne TV2-kanalene via Altibox, vil prisen per kamp bli enda dyrere. For jeg regner jo med at noen av bortekampene vil gå på disse to kanalene. Pluss at jeg nok vil reise på ett par borteturer i løpet av sesongen. Men jeg har IPTV for å få sett mitt engelske lag, og nå vil det også bli brukt på norsk fotball.
Rød makt på Hansa

ostraume

Genialt billig opplegg på Discovery med fotball + tennis, men alt godt må ta slutt og TV2-pakken inneholder jo lite interessante ting. Så det blir pub (som strengt tatt fort blir dyrt!) på bortekampene.

For de som håper på en ny TV2-hype så vet jeg ikke helt. Har folk fortsatt tilgang på denne kanalen? For min del som fast titter av TV-sporten i "gamle dager" er dette long gone etter at strømmetjenestene tok over verden.

esp123

Nei, jeg ser aldri på lineær TV. Alt går gjennom strømmetjenester.

Slik ting som dette gjør norsk fotball en bjørnetjeneste. Spesielt i disse tider bør det blir mer tilgjengelig, ikke mindre. Folk sliter med høye priser på alt annet, og ikke minst konkurransen norsk fotball opplever fra en rekke andre underholdningstilbud.

Samme med billettpriser. Prisene må ned. På sikt tror jeg en slik strategi ville gitt mest inntekter. Og ikke minst skape mest interesse.

Corran

Disney og serier o.l. er ikke med i pakken til 399,- om noen trodde det.
Dette er kun for utvalgt sport

La oss si at alle bortekampene går på lukkede kanaler. Da blir prisen for å se 15 Brann borte kamper nesten det dobbelte av hva jeg betaler for å se Brann live på 15 hjemmekamper.
Var vel 2000,- partoutkortet kostet meg i år og det er 133 pr kamp mot 240 pr kamp for å se bortekampene på tv.

Nixon

Quote from: Corran on December 21, 2022, 11:22:05 AMDisney og serier o.l. er ikke med i pakken til 399,- om noen trodde det.

Er du sikker på det? TV2 Play Total som koster 399 kroner skal inneholde dette:

Nyheter og aktualitet
Eksklusivt norsk innhold
TV 2s direktekanaler
Alt av film og serier
Sport
Norsk fotball
Champions League
La Liga
Disney+
Britbox
4 skjermer
4K (utvalgte kamper)

https://play.tv2.no/pakker
Rød makt på Hansa

Christian

Ja, det var vel ikke annet å vente. Denne pakkingen av allverdens innhold for å kunne skru opp prisen har vi jo sett mer og mer av. Kynisk og gammeldags. Skuffet er eg likevel.

Corran

Quote from: Nixon on December 21, 2022, 11:46:26 AM
Quote from: Corran on December 21, 2022, 11:22:05 AMDisney og serier o.l. er ikke med i pakken til 399,- om noen trodde det.

Er du sikker på det? TV2 Play Total som koster 399 kroner skal inneholde dette:

Nyheter og aktualitet
Eksklusivt norsk innhold
TV 2s direktekanaler
Alt av film og serier
Sport
Norsk fotball
Champions League
La Liga
Disney+
Britbox
4 skjermer
4K (utvalgte kamper)

https://play.tv2.no/pakker
Ser sånn ut på linken du la ut ja, men forsto det annerledes i artikkel jeg leste
Blant annet
"Kanalen lager kun én pakke, og der ligger Eliteserien, Toppserien, NM og 1. divisjon fotball for kvinner og menn. I pakken ligger også Champions League og spansk La Liga, pluss flere norske toppserier i andre idretter, som ishockey og basketball."

Men kan være jeg misforsto det, men like fult så er det ikke snakk om at jeg gidde å betal det de ønsker. Disney har eg vel til 69 kr pr mnd

Kagain

Jeg må jo si at ved siden av norsk fotball så er Disney+ og Britbox interessante ting. Men på den andre siden abonnerer jeg allerede på tre strømmetjenester (Netflix, HBO Max olg Sky Showtime) og jeg klarer ikke å utnytte dem maks. Så enda en haug med strømmetjenester er kanskje ikke så saliggjørende for min del...

ostraume

Jeg har og Disney+, og hele dette konseptet med en "pakke" med allverdens ræl og noe du kanskje eller kanskje ikke allerede har tilgang til må da ha gått totalt ut på dato?

Kagain

Quote from: ostraume on December 22, 2022, 09:50:46 AMJeg har og Disney+, og hele dette konseptet med en "pakke" med allverdens ræl og noe du kanskje eller kanskje ikke allerede har tilgang til må da ha gått totalt ut på dato?

Ja, jeg syns ikke det ville være verdt å betale 399 kr bare for å få Britbox og Disney+ og litt norsk fotball når jeg allerede har tjenester jeg abonnerer på. Riktignok har jeg både Sky showtime og HBO max på 50% billigere (introduksjonstilbud eller hva de kalte det), men det er fremdeles noe nord for 200 kr i måneden. Jeg ser ikke så mye på TV at jeg kan forsvarer 400 kr oppå det igjen...

Corran

Quote from: Kagain on December 22, 2022, 11:40:10 AM
Quote from: ostraume on December 22, 2022, 09:50:46 AMJeg har og Disney+, og hele dette konseptet med en "pakke" med allverdens ræl og noe du kanskje eller kanskje ikke allerede har tilgang til må da ha gått totalt ut på dato?

Ja, jeg syns ikke det ville være verdt å betale 399 kr bare for å få Britbox og Disney+ og litt norsk fotball når jeg allerede har tjenester jeg abonnerer på. Riktignok har jeg både Sky showtime og HBO max på 50% billigere (introduksjonstilbud eller hva de kalte det), men det er fremdeles noe nord for 200 kr i måneden. Jeg ser ikke så mye på TV at jeg kan forsvarer 400 kr oppå det igjen...
nei for meg er det helt uaktuelt å betale mer for å se fotball på tv enn det koster meg å gå på staddaen
Og for de kampene som kun går på betal kanal så tar eg heller å går på pub og spanter på meg et par tre halvlitere og godt selskap

Superjack

Starter Brann i morgen?

Er spent på status når alle stiller tilbake på trening.
Er alle fit til å starte med gode treninger?
Har noen vært mer glad i ribbefett og marsjipan, og mindre på tredemøllen?

Brannsupporter.

Gulløl

Quote from: Superjack on January 01, 2023, 11:27:47 AMStarter Brann i morgen?
Brann begynner oppkjøringen til sesongen 9. januar.

krakra

Molde selger unna nøkkelspillere for fantasisummer. Det virker jo veldig bra for dem, men på kort sikt(i år) så kan det åpne muligheter for et offensivt, godt sammensatt Brann-lag fylt med selvtillit. Det er ikke bare, bare å sette sammen et helt nytt lag og få de til å prestere fra start. Uansett hvor mye penger man har.

Glimt fortsetter trolig strategien med å bruke hundrevis av millioner på hente hjem gamle helter og andre som er ferdig med sine utenlandskarrierer. Der tror jeg de vil gå på en smell. RBK har Rekdal som trener.

Det er ikke sikkert at gullkampen vil holde et så skyhøyt nivå i år, som mange tror.

pidre

Håpet kan ingen ta frå oss.
Saludar a los monos!

Nixon

Tviler på at det er et skyhøyt nivå som skal holde oss unna gullkamp i år. Et helt greit ES-nivå tror jeg skal gjøre susen i så måte.
Rød makt på Hansa

krakra

January 02, 2023, 15:59:26 PM #189 Last Edit: January 02, 2023, 16:03:56 PM by krakra
Det er vel egentlig et spørsmål om hvor jevnt det blir, enn hvor høyt nivået er. Man kan være så god man bare vil, men det er fortsatt maks tre poeng hver kamp. Hvis Molde og Glimt blir ustabile og avgir overraskende poeng nok, så er det muligheter for Brann. Jeg mener vi står kvalitetsmessig sterkere til Eliteserien enn vi gjorde i 2016. Klarer vi å holde bunnivået høyt, slå alle lagene som på papiret er svakere enn oss og også stjele noen poeng fra de som er bedre så er det ikke umulig med 60 poeng.

Si at stallen vår er, på papiret, den 6. beste i Eliteserien bak RBK, Molde, Glimt, VIF og LSK. Da er det ti lag som er svakere. Klarer vi å slå alle disse, med to feilskjær-tap og ett feilskjæruavgjort så gir det alene 52 poeng. Klarer vi samtidig et poengsnitt på ett poeng mot de fem som på papiret er bedre enn oss, så ender vi på 62.

Superjack

Sesongen 2023 kan bli alt fra helt i topp til helt i bunn.
ES er fortsatt litt bingo liga, og det har ikke endret seg selv om noen klubber selger for 10 og 100 talls millioner.

Molde sine to største X faktorer denne sesongen var Magnus W Eikrem og Forana.
Eikrem kommer nok til å være ES beste midtbanespiller også i 2023, om han holder seg skadefri.

At Molde og Glimt nå etter hvert selger spillere for enorme beløp viser at utenlandske klubber ser til Norge, og at prisnivået i internasjonal fotball er blitt veldig veldig høyt.
En Braut Haaland og en Ødegaard viser seg frem som de mest sentrale i PL nr 1. og 2. gjør nok at Norge og ES er mer aktuell enn noen gang.

Brann må fortsette i samme retning som de gjorde i 2022, men med enda mer fokus på å erstatte eldre med yngre når mulighetene byr seg.
Det er viktig å få spillere som kan vise seg internasjonalt også. Og får vi noen som kan få spille jevnt på U-21, og aller helst være med på litt A-landslag så blir dette bare bra.

Å se seg blind på hvem som bruker mest penger / har mest penger er ikke veien å gå.
Glimt ble best uten penger.

Og til dem som tenker at Brann ikke har penger, så er det direkte feil. Brann har fortsatt ett av norges største budsjetter, inkludert lønnsbudsjett. Så det er ingen grunn til at ikke Brann skal være i stand til å nå toppen (topp 3-5) om det bare måles etter pengemuskler.

Problemet til Brann er at de har manglet en del andre muskler.

Brannsupporter.

pidre

Eg er usikker på Hornis - OBOS var for lett. Stallen er ganske bra, den er grei, men har trenarteamet kvalitetane som skal til - det er, etter mitt syn, det største spørsmålet.
Saludar a los monos!

krakra

Horneland er i alle fall en trener med svært gode lederegenskaper, som har klart å bygge en kultur og mentalitet som vi egentlig ikke har sett i Brann før. Så er jeg usikker på hans taktiske ferdigheter, men samtidig tror jeg en som Fakiri er veldig sterk på dette feltet og at Fakiri(taktisk), Huseklepp(individuelle ferdigheter) og Haugen(fysikk) utgjør en god spillerutviklingstrio.

Lasaron

BT har sak om Simba, Delaveris og Kolskogen. Alle tre møter på trening på mandag. Delaveris skal prøve å kjempe seg inn på laget. Kolskogen også, forsåvidt, men han vektlegger spilletid og vil se hvordan det går i løpet av vinteren.

Agenten til Simba spår et kjempeår. At han vil eksplodere (i positiv forstand) denne sesongen. Og så hevdes det at Brann vil prøve ut Simba som back.
Tren på langskudd

fortune

Simba som back trenger ikke å være så dumt isolert sett, men Brann har allerede to ganske ok venstrefoter på backen, så jeg tviler på at det blir særlig spilletid på svensken.

På høyrekanten burde det derimot være mye enklere å få spilletid og Simba har mange av egenskapene laget mangler. Likevel virker klubben å ha gitt ham opp som ving.

krakra

At Simba skal være back og Blomberg ving syns jeg gir lite mening.

esp123

January 04, 2023, 14:49:45 PM #196 Last Edit: January 04, 2023, 14:52:10 PM by esp123
Simba spilte vel primært (ving)back før Brann hentet han?

Simba er altfor dårlig på å starte i bakrom (og generelt løp uten ball) til å spille høyrekant i Brann. Han trives best med å få ball på fot og utfordre. Og det er det ikke plass til slik Brann spiller nå.

krakra

Det høres ut som områder en klubb som er dyktig på spillerutvikling burde være i stand til å utvikle en spiller på, uten store problemer.

Gulløl

Darvin Musa er et kult navn på agenten til Simba.
Darlin Musa er et enda kulere navn og det riktige BT !

fortune

Quote from: esp123 on January 04, 2023, 14:49:45 PMSimba spilte vel primært (ving)back før Brann hentet han?

Simba er altfor dårlig på å starte i bakrom (og generelt løp uten ball) til å spille høyrekant i Brann. Han trives best med å få ball på fot og utfordre. Og det er det ikke plass til slik Brann spiller nå.

Nå bruker vi jo allerede en høyreving som aldri utfordrer bakrom og som stort sett står ute på vingen og får ballen på fot. Så sånn sett burde vel Simba passe perfekt? For rask og god til å drible kanskje, men det kan han læres av med.

For å være litt seriøs så burde det være fullt mulig å innprente de ønskede bevegelsene i Simba så lenge han har de riktige egenskapene. Og for meg synes Simba å ha mye av det vi mangler i frontleddet..

Huff

Interessant sak dette her. Jeg leser det som står om Simba og backposisjonen som spekulasjoner fra BTs side, og synes det virker litt merkelig at han skal vurderes som høyreback, der vi har solide Crone. Jeg antok uansett at Simba var iskald, men skal vi ta agenten på ordet kan det virke som han har en sjanse til å bli satset på.

Kolskogen-saken er og interessant. I forrige Ballspark var Pamer inne på at Kolskogen til dels var tatt inn i varmen i klubben igjen, noe han knyttet til det vanskelige stoppermarkedet.

Jeg er fornøyd med at man har revurdert situasjonen til Kolskogen, men om det Pamer var inne på stemmer fremstår det som totalt inkompetent spillerlogistikk fra Branns side.

Gulløl

Overgangsvinteren: Dette skjer med din klubb i Eliteserien
TV 2 har undersøkt planene til samtlige klubber i Eliteserien foran en overgangsvinter som allerede er godt i gang.

https://www.tv2.no/sport/fotball/overgangsvinteren-dette-skjer-med-din-klubb-i-eliteserien/15402068/

fortune

Molde jakter Berisha for «titalls millioner». Synd han ikke fikk det til i Brann, men vi la vel ikke akkurat forholdene til rette for siddisen heller.

Huff

Quote from: Gulløl on January 06, 2023, 11:13:57 AMOvergangsvinteren: Dette skjer med din klubb i Eliteserien
TV 2 har undersøkt planene til samtlige klubber i Eliteserien foran en overgangsvinter som allerede er godt i gang.

https://www.tv2.no/sport/fotball/overgangsvinteren-dette-skjer-med-din-klubb-i-eliteserien/15402068/

Her var det ikke noe interessant for Branns del. TV2s journalist var tydeligvis av samme oppfatning, derav dette totalt ubegrunnede hintet om at Vindheim kan være aktuell.

Gulløl

January 06, 2023, 13:49:50 PM #204 Last Edit: January 06, 2023, 14:05:47 PM by Gulløl
Horneland har sagt i vinter at han er ute etter rette typer og er ikke så opptatt av posisjon. Vindheim er en god høyreback men her er vi god forspent med Svenn Crone som holder god eliteserie standard. Hvordan Vindheim har utviklet seg som "type" etter mange år i utlandet vet jeg ikke, vet bare at han er blitt en ganske god back og vingback. Hvor stor tillitt han har i Sparta Praha vet jeg ikke, men registrer at han har hatt en utlånsperiode. Har ikke tatt meg tid til å sjekke skadehistorikken i nyere tid, noen andre som vet ? Om Horneland eventuelt vil hente han må han ha en plan for hvor han skal bruke han siden han bare er på jakt etter "rett inn på laget spillere". Kan Vindheim forsterke oss på høyrekanten, en bedre spiller/type enn Børsting og Blomberg ? Kan han brukes som høyre midtstopper foran Kolskogen og Pallesen ?? Vindheims sin kontrakt går ut sommeren 2024 ser jeg, koster vel en del. Bør være i en fin alder som fotballspiller med 27 år og er lokal, kan være mulig å få hjem igjen til Bergen etter syv år i utlandet uten å sprenge lønnsbudsjettet. Lån kan kanskje også være aktuelt. Men det store spørsmålet er om Brann har behov for han og om han kan heve laget.

Et lite google søk viser at han har vært noe skadeplaget i utlånsperioden i Schalke ser jeg nå.
https://www.eurosport.no/fotball/vindheim-ferdig-i-schalke-vender-tilbake-til-sparta-praha_sto8928372/story.shtml

krakra

Vindheim er nok en bedre back enn Crone, men om han er så mye bedre at det er verdt å binde opp betydelige lønnsmidler på ham er noe annet. Han er vel ingen utpreget ledertype heller?

esp123

January 07, 2023, 11:45:17 AM #206 Last Edit: January 07, 2023, 12:22:22 PM by esp123
Brann er et bunnlag i følge Pamer. Er han snurt fordi Brann holder kortene tett til brystet? Hvorfor henger folk seg så mye opp i AAFK fra 2020. Det er ett lag i én sesong, attpåtil covid-påvirket. Det er da mange eksempler på det motsatte.

Selv om konklusjonen ikke nødvendigvis så kontroversiell er analysen provoserende svak. Den baserer seg stort sett på:
1. «Ja, men se på AAFK i 2020!!»
2. Vi har ikke nok spillere som kjenner Eliteserien.

Itillegg må vi være bedre forberedt på å ligge lavt og kontre. Men hvor mange kamper kommer vi til å få lov til det? Skal vi prestere i Eliteserien er min påstand at vi må videreutvikle spillet mot etablert.

Jeg skjønner Pamer er frustrert. Det er nada å skrive om Brann for tiden, og da går jo de arbeidsløse i BT-sporten.

pidre

Quote from: esp123 on January 07, 2023, 11:45:17 AMBrann er et bunnlag i følge Pamer. Er han snurt fordi Brann holder kortene tett til brystet? Hvorfor henger folk seg så mye opp i AAFK fra 2020. Det er ett lag i én sesong, attpåtil covid-påvirket. Det er da mange eksempler på det motsatte.

Nettopp, drøssevis av eksempel på at nyopprykka lag har gjort det bra - til og med, hald dykk fast (trommevirvel-lyd), i PREMIER LEAGUE!

Tøvete artikkel, men så lever Pamer av klikk. 
Saludar a los monos!

fortune

Quote from: esp123 on January 07, 2023, 11:45:17 AMBrann er et bunnlag i følge Pamer. Er han snurt fordi Brann holder kortene tett til brystet? Hvorfor henger folk seg så mye opp i AAFK fra 2020. Det er ett lag i én sesong, attpåtil covid-påvirket. Det er da mange eksempler på det motsatte.

Med utgangspunkt i den stallen de ulike lagene har akkurat nå tenker jeg det er et helt greit tips fra Pamer. Stopperparene våre fra i fjor vil, avhengig av hvem som spiller, få store problemer når de settes under press i egen boks, utfordres i bakrom eller motstander spiller raske kombinasjoner langs bakken. Vi har heller ikke noe godt utviklet overgangsspill, bruker i begrenset grad spillere som behersker dette og har en høyrekant som knapt nok deltar i angrepsspillet. Sånt slipper man neppe unna med når man tar steget opp.

Fordelen til Brann er at vi bare trenger to nye spillere for å forbedre oss massivt, en stopper og en høyrekant. Dette tipper jeg vi får inn før sesongen og at vi derfor ender rundt midt på tabellen.

Lasaron

Pamer sin analyse er jeg til dels ganske uenig i. Men konklusjonen er grei, den. Jeg er ok fornøyd om det blir 13. plass. Topp ti er glimrende. Særlig om det skjer sammen med utvikling av spill og spillere.
Tren på langskudd

1908

Pamer begynner vel å bli utålmodig og fyrer opp stemningen litt.... ;)

esp123

January 07, 2023, 12:54:51 PM #211 Last Edit: January 07, 2023, 12:59:37 PM by esp123
Bettingselskapene har oss rundt midten av tabellene, og hos Norsk Tipping får man bare 18 i odds på Brann-gull. Det er ikke noe bunnlag.

Jeg skjønner heller ikke behovet for å skrive det. Vi er i januar. Det er lenge til seriestart. Var det litt for mye positivitet for tiden?

gladiporno

Quote from: esp123 on January 07, 2023, 12:54:51 PMBettingselskapene har oss rundt midten av tabellene, og hos Norsk Tipping får man bare 18 i odds på Brann-gull. Det er ikke noe bunnlag.

Jeg skjønner heller ikke behovet for å skrive det. Vi er i januar. Det er lenge til seriestart. Var det litt for mye positivitet for tiden?

Det er vel BT som har behov for å trykke noe Brann-relatert. Siden de ikke finner noe på overgangsfronten, og Brann stort sett ikke vil snakke med dem, må Pamer finne på noe å skrive om. Helst noe som skaper reaksjoner slik at det genererer klikk og oppmerksomhet. Det har han tydeligvis lykkes med.

For øvrig, mulig Pamer får rett i det han skriver, men det er viktig å være klar over at  hans mening om Branns styrke i forhold til andre lag i eliteserien neppe er basert på dype analyser av hvert enkelt lag. Med fare for å bli kjeftet på igjen for å være for BT-negativ, så er det ingen tvil om at ingen i sportsredaksjonen deres følger særlig med på norsk toppfotball. Det er bare å høre på et par episoder av Ballspark så er tvilen borte.

Pyton

Quote from: gladiporno on January 07, 2023, 15:33:48 PM
Quote from: esp123 on January 07, 2023, 12:54:51 PMBettingselskapene har oss rundt midten av tabellene, og hos Norsk Tipping får man bare 18 i odds på Brann-gull. Det er ikke noe bunnlag.

Det er vel BT som har behov for å trykke noe Brann-relatert. Siden de ikke finner noe på overgangsfronten, og Brann stort sett ikke vil snakke med dem, må Pamer finne på noe å skrive om. Helst noe som skaper reaksjoner slik at det genererer klikk og oppmerksomhet. Det har han tydeligvis lykkes med.

For øvrig, mulig Pamer får rett i det han skriver, men det er viktig å være klar over at  hans mening om Branns styrke i forhold til andre lag i eliteserien neppe er basert på dype analyser av hvert enkelt lag. Med fare for å bli kjeftet på igjen for å være for BT-negativ, så er det ingen tvil om at ingen i sportsredaksjonen deres følger særlig med på norsk toppfotball. Det er bare å høre på et par episoder av Ballspark så er tvilen borte.

Hans «analyse» baserer seg på et Aalesund-lag fra mange år tilbake. Prøv heller å sammenligne med et B/G-lag fra året før (som hadde scoringsrekorden) eller sammenlign med en analyse av de lag som faktisk spiller i ES til neste år og hvilke spillere de har i de forskjellige lagdelene som er vesentlig bedre/dårligere enn dagens Brann lag. BT/Pamer har hektet seg litt mye opp i Aalesund pga poengrekorden.

gladiporno

Det er en vanskelig oppgave å analysere Branns styrkeforhold sammenlignet med andre norske lag når man kun ser Brann i Norge.

Superjack

Quote from: gladiporno on January 07, 2023, 16:58:40 PMDet er en vanskelig oppgave å analysere Branns styrkeforhold sammenlignet med andre norske lag når man kun ser Brann i Norge.

Veldig
Og Pamer sine analyser blir da ofte veldig lite verdifulle for å analysere Brann i forhold til andre lag.
Brannsupporter.

Optimist

Quote from: Superjack on January 07, 2023, 18:29:13 PM
Quote from: gladiporno on January 07, 2023, 16:58:40 PMDet er en vanskelig oppgave å analysere Branns styrkeforhold sammenlignet med andre norske lag når man kun ser Brann i Norge.

Veldig
Og Pamer sine analyser blir da ofte veldig lite verdifulle for å analysere Brann i forhold til andre lag.

Han kommer nok til å lage flere slike kommentarer som dette. Synes for så vidt at artikkelen er helt greit, han gjør jo bare et forsøk på å plassere de på en uhøytidelig tabell per dags dato, selv om det ikke har noe å si enda. Personlig hadde jeg ikke plassert de mye høyere selv i et foreløpig tabelltips. Kanskje 10. plass?
Blir bra når ting setter seg litt etter fullført overgangsvindu og noen treningskamper gjennomført. Da får vi sett om vi har troen eller ikke!
Kokende idiot

gladiporno

January 07, 2023, 20:59:37 PM #217 Last Edit: January 07, 2023, 21:11:36 PM by gladiporno
Jeg er selv usikker på rekkevidden til keeper og tempoet i laget (spesielt i forsvar og på høyrekant). Man må gjerne være skeptisk, fordi det er svakheter i laget som ikke ble utfordret godt nok i fjor, men å plassere Brann på bunnen av eliteserietabellen i januar noen dager etter at overgangvinduet ble åpnet - uten selv å orientere seg om eller vise interesse for norsk toppfotball synes jeg blir veldig tynt og bidrar lite til debatten om Branns styrkeforhold.

Og det å sammeligne med Aalesund hele tiden virker også merkelig da det laget ble trent av Lars Bohinen. Samme fyr som også rykket ned i stor stil med Sandefjord som nyopprykket noen år tilbake. I alle andre år de siste årene har vinneren av 1. div holdt seg oppe - flere gjorde det veldig bra i eliteserien.

Optimist

Du har gode poenger. Tar meg selv i å ha så lave forhåpninger til Pamer at det ikke er mye som skal til før det er en ok artikkel. Tenker det er greit å sjekke hvordan status til Brann er i forhold til andre lag i januar. Men eneste han gjør er som sagt at han sammenligner med Ålesund, og sier at de ikke har gjort noen nye signeringer enda. Finner ikke ut så mye da.
Kokende idiot

Corran

Jeg er små optimist for året som kommer, men forventer ikke for mye.
Om Brann tør å spille som i fjor og videreutvikle seg samt får en ok start så tror jeg det blir godt opp på øvre halvdel.
Om de skal begynne å tilpasse spillet til at de møter bedre motstand i for stor grad så er jeg redd det blir en sesong på øvre del av nedre halvdel.
Stallen pr nå er at de har en god eliteserie keeper. Ikke landslagsklasse, men han har vært der og selv om det etter den tiden gikk litt nedover for ham spilte han på seg masse selvtillit i fjor.

Og la det være klart. Spillerne spilte på seg selvtillit og selv om det var i Obos så tar de det med seg i eliteserien. Så får de en god nok start så er ikke eliteserien bedre enn at de kan blande seg inn blant topp 3-5.

Så tilbake til laget. Midtstopperne er etter min mening største svakheten i laget, men de skal klare med de valgene de har å ikke ha den dårligste stopper duoen i eliteserien. Helt sikkert ikke topp ti, men heller ikke blant de aller dårligste.

Backene er gode og backupene gode nok til at de fint er blant topp 10 back par i eliteserien.
Mao så er forsvaret sammen med keeper langt fra nedrykks nivå.
Når en så legger til SHN og andre på midtbanen sin defensive evne så er det ikke bunnlag vi snakker.
Vi vet også at midtbanen han mye ,mål i seg og at alle første og andre valgene er i stand til å både score  og få assist.
Kan godt styrke oss på kant, men om det ikke kommer inn et klart førstevalg så tenker jeg at en eller annen som er der overasker/blomstrer.
Spissene er også ok standard på og Heggebø var tross alt litt skarpere i ES enn i Obos etter manges mening så kanskje en hel sesong der vil gi 15+ mål?

Til sammen er jeg meget usikker på hvor laget står og mye er avhengig av at de får en god start som bekrefter selvtilliten de har med seg fra i fjor.
Men at de er et bunnlag er jeg ikke med på pr nå.

Giles

Pamer har ikke mye peiling men i denne saken har han rett. Ikke mange i eliteserien som ville «forsterket» stopperplass med Ruben, Palle og Kolskogen. Virker ekstremt naivt. Det burde vært sett etter forsterkninger i alle lagdeler. Alle lag forsterker seg, et hakk opp må det forsterkes mye.

Superjack

Hadde overskriften vært, det er helt umulig å vite hvor Brann er, så ville den vært bedre. Og det er jo det han er inne på i artikkelen.

Overskriften er litt klick-bait

Pamer har jo selv påpekt at Brann nok må vente til de store og utenlandsvinduet har gjort seg ferdig, før Brann kan handle.

Om man ser på fjoråret så freste Brann gjennom Obos, og klarte seg meget bra mot ES motstand når de prøvde seg i et par treningskamper.

Har Pamer i det hele tatt oversikt over de andre ES lagene?
Sett bort fra Glimt og Molde, hvem har forsterket seg så langt i vinter?

Kamikazetabellen i 7. januar er ganske tynn når man ikke har mye annen kunnskap enn som man leste av tabellen fra i fjor.

Litt usikker på om Pamer fulgte med på imponerende mange ES kamper i fjor. Han er vel en uttrykt PL mann.

Greit å huske på at frem til nå har Brann vært i rød sone. Noe som ender seg med opprykket og bortfall av gjeld.

Hvorfor skulle Brann gjøre så mye i fjor sommer og høst, med mindre det kom noe meget spesielt på banen?

Personlig tror jeg Brann er vesentlig bedre enn Odd, Haugesund, Sandefjord, Viking, Tromsø  og Strømsgodset. Og i stand til å ta poeng mot alle.

Det også basert på det jeg så av disse lagene i fjor.

Molde, Rosenborg og Glimt må det en god porsjon flaks for å ta poeng mot.

Brannsupporter.

gladiporno

Quote from: Superjack on January 08, 2023, 00:50:45 AMHar Pamer i det hele tatt oversikt over de andre ES lagene?
Sett bort fra Glimt og Molde, hvem har forsterket seg så langt i vinter?

Kamikazetabellen i 7. januar er ganske tynn når man ikke har mye annen kunnskap enn som man leste av tabellen fra i fjor.

Litt usikker på om Pamer fulgte med på imponerende mange ES kamper i fjor. Han er vel en uttrykt PL mann.

Tviler på om noen i BT så en hel eliteseriekamp i fjor. Litt av problemet med å sende en populær podcast hver uke i flere år er at kunnskapsnivået til paneldeltakerne kommer klart fram. Når det gjelder generell fotballkunnskap vil jeg mene at de ligger på nivået til de fleste andre sportsjournalister. Så kan man diskutere hvor høyt det er.
Det er imidlertid lite tvil om at de er lite interesserte i og er dårlig orientert om norsk toppfotball, i hvert fall med tanke på at de faktisk dekker sport for a living. Og i BT betyr sport 90% Brann. De ser ikke på kampene som Brann ikke spiller i og de kjenner ikke til ordninger og regler som har eksistert i 10 til 25 år. Det er litt påfallende at det måtte en BA-journalist til for å avklare at Brann ikke kunne forlenge med Kniklas før han hadde passert 18 år. Åsmund Gullachsen ropte med entusiasme foran KFUM-Brann at han hadde funnet ut at Delaveris kunne spille mot Brann selv om han er utlånt fra klubben. Det at klubber ikke har lov til å avtale med utlånte spillere om å ikke spille mot klubben som eier dem, har vært praktisert siden Tor Trondsen-saken for rundt 20-22 år siden. Jeg kan ramse opp minst 10-12 lignende saker på sparket, men da får jeg vel kjeft igjen for å være gjentagende.

En annen ting er de redaksjonelle vurderingene som tas i avisen. Mens BA i vinter har levert interessante artikler om sportsvask, Qatar-VM-boikott, Brann-Akademiet som faller i anseelse, høy kostnad for ungdommer som vil bli god osv, er BT mer opptatt av å dvele ved Mobergs lille stikk mot Nagel + rimelige substansløse kommentarinnlegg som dette. Men BT selger, og Ballspark selger. Folk er ikke kravstore, og Brann-supportere flest virker å være enda mindre orienterte og interessert i norsk toppfotball enn det de gjør. Da er vel alt bra da.

Lasaron

Den siste setningen der er interessant. Jeg ser det samme. Det deilige, voksende supporterkoket rundt Brann, har mange individer som klart uttrykker at de er mer interessert i stemning enn fotball. Målet for sesongen er løsrevet fra Brann sine sportslige resultater, og er å koke mest mulig rundt i Norge, og på hjemmebane.
Tren på langskudd

gladiporno

Quote from: Lasaron on January 08, 2023, 11:50:55 AMDen siste setningen der er interessant. Jeg ser det samme. Det deilige, voksende supporterkoket rundt Brann, har mange individer som klart uttrykker at de er mer interessert i stemning enn fotball. Målet for sesongen er løsrevet fra Brann sine sportslige resultater, og er å koke mest mulig rundt i Norge, og på hjemmebane.

Jeg er noe ambivalent i forhold til denne tendensen. Det er utrolig kjekt at stemningen er bedre på lenge. Den har vært altfor dårlig i altfor mange år. Nå høres supporterne hele tiden, de kommer i store antall (i hvert på bortebane) og de synes. Brann-supporterne er blitt et begrep i norsk fotball etter å ha ligget i dvale i en del år. Dette er supert.

Samtidig merker jeg at jeg sliter med å kjenne meg igjen i mye av det som skjer på tribunen. Det synges om Tuva Hansen uten hun har vært involvert i spillet på mange minutter. Det synges om Heggebø når han er blitt byttet ut. Før kunne man høre et sug fra publikum når Brann nærmer seg motstanders mål. Nå går sangene mer i ett uavhengig av hva som skjer på banen.

Men folk må få velge hva de selv er interessert i. Noen er mer opptatt av det som skjer på tribunen enn fotballen. De siste sesongene har vist at de trengs, for vi andre er altfor dvaske til å løfte opp stemningen.

Lasaron

Ja. Jeg syns først og fremst det er utrolig kjekt med koket. Og så må det jo gå an å samtidig håpe på at det ikke bikker over i korøving og posering.
Tren på langskudd

Superjack

Av grunnene nevnt over så har jeg kuttet mitt Bt abonnement. Ba fortsetter. Måtte velge.
Brannsupporter.

Finfin respons

Quote from: Lasaron on January 08, 2023, 12:41:43 PMJa. Jeg syns først og fremst det er utrolig kjekt med koket. Og så må det jo gå an å samtidig håpe på at det ikke bikker over i korøving og posering.

Kamerater! Fra et fagforeningsperspektiv vil jeg si at gutta som står med ryggen til banen og dirigerer og leder sangen burde ha den formelle kompetansen på plass. Å vare sangpedagog og dirigent er yrker. Alt for ofte ser vi lekfolk stikke av med disse oppgavene uten å respektere profesjonen. Jeg stiller spørsmål med om dette er i tråd med Branns verdier.

Ps. Med forbehold om at jeg ikke kjenner yrkesbakgrunnen til dem det gjelder (Og derfor legger jeg til et Omforladels hvis jeg taktløst tråkket en dirigent på fingrene.)
Kanskje.

fortune

Quote from: gladiporno on January 08, 2023, 12:15:47 PM
Quote from: Lasaron on January 08, 2023, 11:50:55 AMDen siste setningen der er interessant. Jeg ser det samme. Det deilige, voksende supporterkoket rundt Brann, har mange individer som klart uttrykker at de er mer interessert i stemning enn fotball. Målet for sesongen er løsrevet fra Brann sine sportslige resultater, og er å koke mest mulig rundt i Norge, og på hjemmebane.

Jeg er noe ambivalent i forhold til denne tendensen. Det er utrolig kjekt at stemningen er bedre på lenge. Den har vært altfor dårlig i altfor mange år. Nå høres supporterne hele tiden, de kommer i store antall (i hvert på bortebane) og de synes. Brann-supporterne er blitt et begrep i norsk fotball etter å ha ligget i dvale i en del år. Dette er supert.

Samtidig merker jeg at jeg sliter med å kjenne meg igjen i mye av det som skjer på tribunen. Det synges om Tuva Hansen uten hun har vært involvert i spillet på mange minutter. Det synges om Heggebø når han er blitt byttet ut. Før kunne man høre et sug fra publikum når Brann nærmer seg motstanders mål. Nå går sangene mer i ett uavhengig av hva som skjer på banen.

Men folk må få velge hva de selv er interessert i. Noen er mer opptatt av det som skjer på tribunen enn fotballen. De siste sesongene har vist at de trengs, for vi andre er altfor dvaske til å løfte opp stemningen.

Det har definitivt endret seg ja, nå er det mer jevn og monoton lyd, mens det tidligere varierte fra dype daler til høye topper. Noe av ultras-virksomheten er bra og hever stemningen, mens sanger av den typen som skal ha folk til å hoppe og sitte ned synes jeg er pinlig.

Forsangere synes jeg også bare er tull, man får samme effekten ved å stå helt bakerst og faktisk se på kampen, men noen liker vel oppmerksomheten og det å kjefte på folk. Burde heller meldt seg som befal i HV:)

Bataljon-lederen trakk vel frem en TIFO som sesongens øyeblikk i en sesong hvor vi setter poeng- og målrekord i OBOS. Det indikerer i det minste at selve supporterlivet for mange er viktigere enn det sportslige.

Finfin respons

Quote from: fortune on January 08, 2023, 20:00:39 PM
Quote from: gladiporno on January 08, 2023, 12:15:47 PM

Det har definitivt endret seg ja, nå er det mer jevn og monoton lyd, mens det tidligere varierte fra dype daler til høye topper. Noe av ultras-virksomheten er bra og hever stemningen, mens sanger av den typen som skal ha folk til å hoppe og sitte ned synes jeg er pinlig.

Forsangere synes jeg også bare er tull, man får samme effekten ved å stå helt bakerst og faktisk se på kampen, men noen liker vel oppmerksomheten og det å kjefte på folk. Burde heller meldt seg som befal i HV:)

Bataljon-lederen trakk vel frem en TIFO som sesongens øyeblikk i en sesong hvor vi setter poeng- og målrekord i OBOS. Det indikerer i det minste at selve supporterlivet for mange er viktigere enn det sportslige.
Enig med mye, både det positive og negative.

Til det aller siste: Jeg hadde holdt frem et tifo-øyeblikk 10 av 10 ganger fremfor statistikk fra årets sesong. Uansett dens rekordaktige innhold. Tifo er gjerne  det man husker når det har gått litt tid og minnene har flyttet inn i langtidshukommelsen. Tifo er et symbol som eleverer virkeligheten. Hvem kan vel glemme Da Capo?

Eksempel fra 90-tallet: Jeg husker "Scoringen til Flo", jeg husker plystringen på 16. Mai og jeg husker krepp-papiret som ble kastet på grasiøst vis fra store stå. Og en av sålefintene til Bakkerud. Det er de store øyeblikkene som faller en i hu.

Så kanskje det bekrefter din påstand om at supporterlivet er viktigere enn det sportslige. I  så tilfelle vil jeg protestere, og si at det er en falsk dikotomi.
Kanskje.

fortune

Statistikk er selvfølgelig ikke årets øyeblikk, men i en såpass bra sesong burde det i det minste være nok av sportslige kandidater. For meg personlig vil for eksempel aldri en tifo kunne toppe Mobergs matchvinner-scoring mot Skeid.

Nixon

Quote from: fortune on January 08, 2023, 20:00:39 PMBataljon-lederen trakk vel frem en TIFO som sesongens øyeblikk i en sesong hvor vi setter poeng- og målrekord i OBOS. Det indikerer i det minste at selve supporterlivet for mange er viktigere enn det sportslige.

Ja, den bybane-tifoen har gitt våte bukser til mange brannsupportere, og er årets høydepunkt for enda noen flere, så det er helt klart litt ulikt fokus. Men selv om jeg ikke skjønner det helt, så er det helt greit. Selv om det er flere ting, som nevnt over, som irriterer, så er oppsiden av engasjementet større slik at vi gamle grinebitere får bite det i oss!;)
Rød makt på Hansa

Corran

Vil jo heller trekke fram Ove Thue tifo og "minnekampen" hans
Den knuste bybane tifo for meg

1908

Quote from: Corran on January 08, 2023, 23:19:40 PMVil jo heller trekke fram Ove Thue tifo og "minnekampen" hans
Den knuste bybane tifo for meg

Helt enig.. En verdig markering!

krakra

January 09, 2023, 10:54:30 AM #234 Last Edit: January 09, 2023, 10:58:41 AM by krakra
En del unggutter med på første trening. Har sett Holten og mener jeg har sett Trengereid og Myrlid også.

Edit:  Markus Haaland, Marius Trengereid, Elias Myrlid, Martin Ljunggren og Rasmus Holtan er med i følge BA. Av a-lagsspillerne er bare Castro borte. Han skal være småsyk.

Lasaron

Forøvrig er det jo alltid interessant å se hvem av de utenfor A-stallen som får være med på første trening. Det sier noe om hvem de har tro på, hvem som fortsatt er i klubben. Slik sett er det mest oppsiktsvekkende at Martin Ljunggren er med.

Dette trenger selvsagt ikke bety mye. Men litt interessant er det jo. Og at Myrlid fortsatt er i klubben, som andreårs senior. Det liker jeg, fordi det betyr at de sannsynligvis mener alvor med 2. divisjon.
Tren på langskudd

krakra

Det var en veldig lett økt da, så kan hende at de så en anledning til å gi Ljunggren et mykt møte med a-laget.

David

Angående BT, så synes jeg de gjør en god jobb for å holde interessen varm, men jeg må likevel si det er litt oppsiktsvekkende at de (i forrige episode) ikke husket navnet på klubben Simba var utlånt til, og at de denne gangen sitter og googler stedet på direkten, et år etter at han dro. Forventer ikke at folk på gaten eller noen her på forumet skal ha stålkontroll på disse tingene, men jeg skulle tro at de som jobber fulltid med å følge denne lille spillergruppen ville satt av noen timer av arbeidstiden på å sette seg inn hva utlånte spillere går til, på det tidspunktet de drar. Hvilken klubb det er, spillestil, forutsetninger for utvikling, trivsel, osv. Men i BT-sporten vet de ikke en gang sånn ca hvor på kartet klubben befinner seg. Greit nok at klubben er en oppkomling, men det burde ikke være så vanskelig.

Finfin respons

Quote from: David on January 09, 2023, 18:57:25 PMAngående BT, så synes jeg de gjør en god jobb for å holde interessen varm, men jeg må likevel si det er litt oppsiktsvekkende at de (i forrige episode) ikke husket navnet på klubben Simba var utlånt til, og at de denne gangen sitter og googler stedet på direkten, et år etter at han dro. Forventer ikke at folk på gaten eller noen her på forumet skal ha stålkontroll på disse tingene, men jeg skulle tro at de som jobber fulltid med å følge denne lille spillergruppen ville satt av noen timer av arbeidstiden på å sette seg inn hva utlånte spillere går til, på det tidspunktet de drar. Hvilken klubb det er, spillestil, forutsetninger for utvikling, trivsel, osv. Men i BT-sporten vet de ikke en gang sånn ca hvor på kartet klubben befinner seg. Greit nok at klubben er en oppkomling, men det burde ikke være så vanskelig.

Er dette en rimelig forventning?
Jeg mener det, og er derfor enig. Om ikke "noen timer" så i alle fall 30 minutt. Ta noen telefoner, etc. Osv. Esc.
Kanskje.

Corran

Ser Mjelde og Grønner i BA i dag synser om hvem som bør finne seg nye klubber og hvem som er usikkre.
Litt overasket over at de mener Hjorteseth bør finne seg en ny klubb.
Blir Wassberg solgt kan han fort ta hans plass i gruppen.
Er flere av de "usikkre" jeg heller ville latt gå enn ham

Pyton

Quote from: Corran on January 09, 2023, 23:31:22 PMSer Mjelde og Grønner i BA i dag synser om hvem som bør finne seg nye klubber og hvem som er usikkre.

Begrunnelsen for Hjorteseth var vel at han trengte spilletid på et høyere nivå enn 2 div. så gå på utlån til en Obos klubb var kanskje beste løsning? Det blir tøft med spilletid på den midtbanen vi har pt selv om det kan komme mer skader og kort i ES.

SKBCPH

Quote from: Pyton on January 09, 2023, 23:57:49 PM
Quote from: Corran on January 09, 2023, 23:31:22 PMSer Mjelde og Grønner i BA i dag synser om hvem som bør finne seg nye klubber og hvem som er usikkre.

Begrunnelsen for Hjorteseth var vel at han trengte spilletid på et høyere nivå enn 2 div. så gå på utlån til en Obos klubb var kanskje beste løsning? Det blir tøft med spilletid på den midtbanen vi har pt selv om det kan komme mer skader og kort i ES.

Da burde de presisere det. Når de kun melder at han bør dra så er det for meg en indikasjon på at salg, ikke utlån, selv om det er utlån jeg tror de mener.

krakra

Hvis det er sånn at Hjorteseth er alt for god for 2. divisjon er det jo kritikkverdig at han ikke spilte mer i fjor.

Lasaron

Trene med A-laget, få innhopp for A-laget, og spille mye i 2. divisjon. Det blir bra, det.
Tren på langskudd

Superjack

Stor tro på Hjorteseth

Blir å imponere i 2 divisjon og prøve seg jevnlig i ES.

Brannsupporter.

pidre

Hjorteseth, tja, tipper han ender opp som en middels TL-spiller, og det er jo bra det.
Saludar a los monos!

Corran

Quote from: krakra on January 10, 2023, 12:38:45 PMHvis det er sånn at Hjorteseth er alt for god for 2. divisjon er det jo kritikkverdig at han ikke spilte mer i fjor.
Ikke nødvendigvis. Er tross alt et par divisjoner mellom 2 div og den suverene toppen av Obos.
Og han kjemper vel om en plass der det var mange konkurrenter.
Er vel en mindre der nå så litt nærmere er han jo.
Tror også Skaanes forsvinner litt bakover i køen om Hjorteseth viser utvikling

Lasaron

Hm. Jeg har nettopp skumlest en sak om Glimt. De har visst en plan. Blant annet om at alle nykommerne skulle være klare før de drar til Syden. Nå er fem nye klare - før de drar til Syden. Videre skal de spille kamp hver torsdag, (begynte i går), for å være i modus til de møter et polsk lag i ecup en torsdag sent i februar. Da er de i torsdagskampmodus, med innkjørt tropp.

Det høres ut som en plan.
Tren på langskudd

zeta

Jeg synes Brann gjorde en god jobb i fjor. De spilte god fotball og fikk god flyt i spillet. Mange har rykket opp med mye mer rævva spill

Så gjelder det å bygge videre på dette, beholde flyten i spillet, tilføre gradvis mer kvalitet

Akkurat hvor gode Brann er er veldig vanskelig å si. Det blir tøff motstand, men ikke uoverkommelig. Wolfe og Knik er veldig spennende og kan tilføre noe ekstra.

Lasaron

BA har en gladsak om Blomberg. At Hornis spår en kjempesesong, tatt store steg mentalt, ville startet om det var seriestart i morgen, vil forlenge.
Tren på langskudd

Superjack

Quote from: Lasaron on January 18, 2023, 16:03:39 PMBA har en gladsak om Blomberg. At Hornis spår en kjempesesong, tatt store steg mentalt, ville startet om det var seriestart i morgen, vil forlenge.

Historisk så er vel dette den klassiske januar-jinxen og Blomberg flopper og går på salg eller utlån i sommer....
Brannsupporter.

krakra

Blomberg har ett år igjen av kontrakten, Brann vil forlenge, Horneland skryter hemningsløst av ham i media og spår en kjempesesong.

Jeg tipper disse tingene henger litt sammen.

fortune

Det har nok fort en sammenheng ja. Om man virkelig hadde en sånn enorm tro på Blomberg hadde han nok fått spilt mer i fjor. Konkurransen på høyrevingen var relativt begrenset og fra st hans visste man jo også at man kom til å rykke opp. Om man ikke finner plass til en talentfull (men ikke spesielt ung) bergenser i et slikt scenario, uttrykkes det ikke særlig tiltro.

Lasaron

Jeg kjøper argumentasjonen til Hornis. Blomberg har masse flotte fotballferdigheter, og manglet det kanskje litt i skallen (pluss at han fikk litt få kamper fra start, syns jeg). Om han nå har fått skallen på plass også, kan han bli en skikkelig god eliteseriespiller.
Tren på langskudd

Pyton

Quote from: Lasaron on January 18, 2023, 19:39:12 PMJeg kjøper argumentasjonen til Hornis. Blomberg har masse flotte fotballferdigheter, og manglet det kanskje litt i skallen (pluss at han fikk litt få kamper fra start, syns jeg). Om han nå har fått skallen på plass også, kan han bli en skikkelig god eliteseriespiller.

Var vel endel B/G spillere som ga mye fortjeneste til sin mentale trener for sin fremgang. Ikke umulig at det kan løse Blomberg sin «prestasjonsangst» men det gjenstår å se når alvoret starter. Gir han ikke mer enn 50/50 sjanse for å starte første treningskamp.

Huff

Quote from: Pyton on January 18, 2023, 19:55:43 PMVar vel endel B/G spillere som ga mye fortjeneste til sin mentale trener for sin fremgang. Ikke umulig at det kan løse Blomberg sin «prestasjonsangst» men det gjenstår å se når alvoret starter. Gir han ikke mer enn 50/50 sjanse for å starte første treningskamp.

Glimt var forøvrig meget begeistret for Blomberg, noe som kanskje sier litt.om dette potensialet Horneland indikerer at han er i ferd med å få ut.

Spennende å se om dette påvirker Branns spillerjakt. Hvis Horneland mener noe mer med dette utspillet enn å få forlenget Blomberg bør ny kant skyves nedover på prioriteringslisten til Jimmy Nail.

fortune

Quote from: Huff on January 18, 2023, 22:00:20 PM
Quote from: Pyton on January 18, 2023, 19:55:43 PMVar vel endel B/G spillere som ga mye fortjeneste til sin mentale trener for sin fremgang. Ikke umulig at det kan løse Blomberg sin «prestasjonsangst» men det gjenstår å se når alvoret starter. Gir han ikke mer enn 50/50 sjanse for å starte første treningskamp.

Glimt var forøvrig meget begeistret for Blomberg, noe som kanskje sier litt.om dette potensialet Horneland indikerer at han er i ferd med å få ut.

Spennende å se om dette påvirker Branns spillerjakt. Hvis Horneland mener noe mer med dette utspillet enn å få forlenget Blomberg bør ny kant skyves nedover på prioriteringslisten til Jimmy Nail.

Jeg synes ikke ny kant bør skyves nedover uansett. Om man skal klare å utvikle det offensive spillet er man avhengig av at man har flere spillere som kan bekle de samme rollene på omtrent samme måte. Ellers ender man med en rask, truende og kontringssterk ving den ene kampen, før han pådrar seg en skade og så har man en stasjonær indreløper i samme posisjon den neste kampen.

Pyton

January 18, 2023, 22:29:45 PM #257 Last Edit: January 18, 2023, 22:31:28 PM by Pyton
Quote from: Huff on January 18, 2023, 22:00:20 PM

Litt interessant at første «rykte» som kommer er en midtbanespiller. Det tyder på at det foregår mer på stadion enn de sier og vi vet. Det er vel den eneste lagdelen hvor ingen her inne har etterlyst forsterkninger? Så langt fra sikkert at det er noen ny kant som det letes etter. Kan virke som Hornelands utsagn om at de leter mer etter «rette type» dvs en som er så god at han går rett inn på start11 enn spiller i en konkret posisjon. Eller at det foreligger mer konkrete diskusjoner rundt noen på midten enn det som er kjent. Det er jo langt fra umulig. Ville nesten være rart om ikke noen «snuser» på Rasmussen

I mine øyne skal Blomberg ha ganske stor fremgang om han skal være god nok for ES. De kampene han startet var i beste fall middels Obos nivå. Men ingenting hadde vært mer hyggelig enn at han tok store steg i år. Men vi får se på lengden på avtalen, det gir vel et godt signal på hvor god de mener han er/kan bli.

krakra

Offensivt er i alle fall Blomberg langt bedre enn Børsting. Så får vi tro Horneland og co klarer å lære ham litt defensiv posisjonering. Såpass bør vi forvente fra dette trenerteamet. Han har farten og fysikken til å bli bedre enn Børsting også defensivt.

Corran

Quote from: fortune on January 18, 2023, 19:19:09 PMDet har nok fort en sammenheng ja. Om man virkelig hadde en sånn enorm tro på Blomberg hadde han nok fått spilt mer i fjor. Konkurransen på høyrevingen var relativt begrenset og fra st hans visste man jo også at man kom til å rykke opp. Om man ikke finner plass til en talentfull (men ikke spesielt ung) bergenser i et slikt scenario, uttrykkes det ikke særlig tiltro.
Selv om de har hatt stor tro på ham er det ikke nødvendigvis det samme som om at han hadde fått starte flere kamper.
De mener han ikke var god nok i fjor og begrunner det mye med psyken.
De mener at nå slipper han seg løs og dermed får ut mer.

Om de ikke hadde troen på ham så tviler eg på at de hadde ville forlenge.
Og å skryte bare for å få ham til å forlenge øker jo samtidig forhandlingsgrunnlaget hans

krakra

Det er jo litt påfallende at mens det var veldig mye fokus på mål i duellen mellom Finne og Heggebø, så var det nesten ikke noe snakk om det i duellen mellom Børsting og Blomberg. Selv om Blomberg var vår nest mest produktive spiller når man ser på målpoeng i forhold til spilletid, mens Børsting med suveren margin var den minst produktive, hvis man ser vekk fra forsvarsspillerne og keeperne.

Han var faktisk nærmere Finne i minutt per målpoeng enn Rasmussen, som var nummer tre på produktivtetslisten.

Minutt per målpoeng:

Finne: 52
Blomberg: 67
Rasmussen: 90
Moberg: 93
Castro: 95
Myhre: 108,5
Heggebø: 120,5
Wassberg: 128
Skaanes: 128
Heltne Nilsen: 180
Børsting: 327

(Hjorteseth: 45)

Blomberg var fem ganger mer produktiv enn Børsting, mens Finne var omtrent 2,5 ganger så produktiv som Heggebl.

esp123

Nå skal de sies at tallene til Finne og Blomberg er noe blåst opp, i og med at de stort sett spilte avslutningene av kampene mot slitne og resignerte halv-proffer. Altså med særdeles enklere arbeidsforhold.

Tallene til Finne for eksempel er vesentlig svakere hvis du kun inkluderer kampene hvor han startet.

krakra

Blombergs snitt hadde nok gått ned hvis han hadde spilt alle kampene, men trolig ligget langt over Børstings elendige tall likevel. Så hvis Horneland virkelig har så sterk tro på Blomberg burde det ikke være noe spørsmål om hvem som skal være fast på høyrekanten av de to i år.

Lasaron

Quote from: Huff on January 18, 2023, 22:00:20 PMJimmy Nail.

Jeg har vanligvis litt pigger ut mot anglofisering av språket, men den der var dritkul. Jeg tror jeg tar den i bruk.
Tren på langskudd

esp123

Quote from: krakra on January 19, 2023, 07:33:56 AMBlombergs snitt hadde nok gått ned hvis han hadde spilt alle kampene, men trolig ligget langt over Børstings elendige tall likevel. Så hvis Horneland virkelig har så sterk tro på Blomberg burde det ikke være noe spørsmål om hvem som skal være fast på høyrekanten av de to i år.
Jeg er Team Blomberg, men jeg må påpeke at målpoeng er ikke alt. Det som teller er et fungerende lag - og Børsting spilte fast i angrepsrekken som scoret 95 mål på 30 kamper i 2022. Helt ubrukelig er han ikke.

Blomberg var ikke lysende i de kampene han startet, men det kan ha vært det mentale. Han har helt klart vesentlig mer spennende ferdigheter enn Børsting.

krakra

January 19, 2023, 10:10:16 AM #265 Last Edit: January 19, 2023, 10:12:09 AM by krakra
Jeg tror angrepsrekken hadde scoret mer med en annen høyrekant enn Børsting, f.eks. Blomberg. Børsting var førsteelverens svakeste kort og jeg ser ikke at han har egenskaper som Blomberg ikke har forutsetninger for å matche.

At Blomberg ikke var lysende i de kampene han spilte kan ha med det mentale å gjøre. Det kan også ha en sammenheng med at han kun startet tre kamper, med minst seks kamper i mellom seg.

fortune

Quote from: esp123 on January 19, 2023, 09:57:49 AM
Quote from: krakra on January 19, 2023, 07:33:56 AMBlombergs snitt hadde nok gått ned hvis han hadde spilt alle kampene, men trolig ligget langt over Børstings elendige tall likevel. Så hvis Horneland virkelig har så sterk tro på Blomberg burde det ikke være noe spørsmål om hvem som skal være fast på høyrekanten av de to i år.
Jeg er Team Blomberg, men jeg må påpeke at målpoeng er ikke alt. Det som teller er et fungerende lag - og Børsting spilte fast i angrepsrekken som scoret 95 mål på 30 kamper i 2022. Helt ubrukelig er han ikke.

Blomberg var ikke lysende i de kampene han startet, men det kan ha vært det mentale. Han har helt klart vesentlig mer spennende ferdigheter enn Børsting.

Børsting spilte fast i angrepsrekken på et lag som scoret mye mål, men angrepsrekken bidro langt mindre enn man skulle forvente (justert for alle målene Finne scoret etter at de semi-profesjonelle motstanderne sluttet å løpe). Og i denne angrepsrekken bidro Børsting med klart minst, selv mindre enn backen som spilte bak ham.

Børsting er langt fra ubrukelig som fotballspiller, men som angrepsspiller er det ikke langt unna. Burde satses på som indreløper dersom vi nå mister Skaanes.

Kagain

Quote from: fortune on January 19, 2023, 10:17:13 AMBørsting spilte fast i angrepsrekken på et lag som scoret mye mål, men angrepsrekken bidro langt mindre enn man skulle forvente (justert for alle målene Finne scoret etter at de semi-profesjonelle motstanderne sluttet å løpe). Og i denne angrepsrekken bidro Børsting med klart minst, selv mindre enn backen som spilte bak ham.

Børsting er langt fra ubrukelig som fotballspiller, men som angrepsspiller er det ikke langt unna. Burde satses på som indreløper dersom vi nå mister Skaanes.

Dersom Brann mister Skaanes? De har ikke meldt det på Brann sine egne sider enda. Han er heller ikke tatt vekk fra oversikten over a-laget. Andre medier har meldt at han er klar for Aafk. Det kan fremdeles skje noe selvsagt, men jeg tror det er overhengende sannsynlig at Skaanes er ute. Men han kommer sikkert tilbake om et par år.

Ellers enig med at Børst'n er en klar backup som indreløper om Kniklas er skadd eller helt ute av form. Så kan Rasmussen og FHM konkurrere om den andre indreløperplassen. Jeg ser ellers at spillere som ble forsøkt på høyrekanten i fjor (Kniklas, Børst'n og Skaanes) er oppført som midtbanespillere. FHM er også oppført som midtbanespiller nå, mens de mer faste vingene (Finne, Castro) er oppført som angripere på lik linje som Blomberg, Simba og Delaveris.

Huff

Quote from: Lasaron on January 19, 2023, 09:27:49 AM
Quote from: Huff on January 18, 2023, 22:00:20 PMJimmy Nail.

Jeg har vanligvis litt pigger ut mot anglofisering av språket, men den der var dritkul. Jeg tror jeg tar den i bruk.

Så er jo hovedpersonen her dansk. Der nede er de jo ekstreme på anglofisering.

SKBCPH

Hjemmekamp mot Sandefjord/Odd i en eventuell semifinale i Cupen 2022.

SKBCPH

Og Skeid/Molde - Stabæk/Bryne på bortebane i en eventuell semifinale.

Falkman

January 19, 2023, 12:18:01 PM #271 Last Edit: January 19, 2023, 12:21:49 PM by Falkman
Molde i semi blir vrient. Men Odd eller Sandefjord i kvart bør være overkommelig.

Positivt at Bodø eller rbk garantert er ute innen semi

esp123

Blir vel hjemmekamper hele veien hvis vi møter ES-motstand?

SKBCPH

Quote from: esp123 on January 19, 2023, 12:22:20 PMBlir vel hjemmekamper hele veien hvis vi møter ES-motstand?

Jeg bare gikk ut ifra at det ble borte når Branns kvartfinale ble trukket sist, men når du sier det så er jeg neimen ikke sikker. Er det fordi Brann blir regnet som lag fra nivå 2 fortsatt, siden det er Cupen 2022?

Gulløl

January 19, 2023, 12:47:09 PM #274 Last Edit: January 19, 2023, 13:00:25 PM by Gulløl
.

Superjack

Cupfinale 2022!!  Det er nå så mange som ikke vet hva en cupfinale er i Bergen by, at det kan bli en ufattelig folkefest i mai.

Brannsupporter.

gladiporno

Quote from: SKBCPH on January 19, 2023, 12:29:10 PM
Quote from: esp123 on January 19, 2023, 12:22:20 PMBlir vel hjemmekamper hele veien hvis vi møter ES-motstand?

Jeg bare gikk ut ifra at det ble borte når Branns kvartfinale ble trukket sist, men når du sier det så er jeg neimen ikke sikker. Er det fordi Brann blir regnet som lag fra nivå 2 fortsatt, siden det er Cupen 2022?

Brann får hjemmekamp fram til og med semifinalen om de møter eliteseriemotstand. Divisjonsstatusen i 2022 blir gjeldende ut turneringen.

Superjack

Quote from: gladiporno on January 19, 2023, 12:56:37 PM
Quote from: SKBCPH on January 19, 2023, 12:29:10 PM

Brann får hjemmekamp fram til og med semifinalen om de møter eliteseriemotstand. Divisjonsstatusen i 2022 blir gjeldende ut turneringen.

Takk for avklaring.
Det kan være en stor fordel. :-)
Brannsupporter.

Nixon

Det snur fort i fotballen. Nå vil Brann og Horneland forlenge med Kolskogen, melder BA.
Rød makt på Hansa

krakra

Å få beskjed om at man er overflødig er omtrent det motsatte som å høre at man har full tillit.

Gulløl

January 19, 2023, 16:43:33 PM #280 Last Edit: January 19, 2023, 17:09:36 PM by Gulløl
Nå var det vel media og på diverse forum og sosiale medier som har spekulert i dette. Den såkalte "BA-avsløringen" for kort tid siden i desember om at Kolskogen hadde fått beskjed om at han sto fritt til å finne seg en ny klubb har aldri blitt bekreftet fra noen i Brann, agent eller Kolskogen selv. Eirik Horneland bedyrer i BA i dag at det ikke er tilfellet at Kolskogen har fått beskjed at han er overflødig. Kolskogen sier at det ikke er helt nye tanker eller at det er så overraskende at Brann vil forlenge med han. Da er den ballen lagt død, Kolskogen er ønsket. BA tok en pokersjanse som de bommet på, men kunne truffet på ; )

To klipp fra dagens BA:

- Mine personlige tanker rundt «Kol» er som følger: Jeg håper at han forlenger kontrakten med Brann og at han utvikler seg sammen med oss. Vi må huske at han er 21 år. Vi har langt fra sett det beste fra ham ennå, han kommer til å være i utvikling, sier Hornland nå.

- Horneland delte disse tankene med meg nettopp. Jeg vil ikke si at det er helt nye tanker eller at det er så overraskende, men det er hyggelig at de sier de har tro på meg. Og så må jeg gå noen runder med de rundt med, sier Kolskogen, som har askøyværing Daniel Steinfeld som agent.

Lasaron

Jeg registrerer en ny dynamikk. At Hornis uttaler seg i media om hvilke spillere Brann skal forlenge med. Er dette avklart med Jimmy Nail?
Tren på langskudd

Gulløl

January 24, 2023, 12:02:02 PM #282 Last Edit: January 24, 2023, 12:26:57 PM by Gulløl
Hvordan er egentlig skadesituasjonen i Brann troppen for tiden ? Altså listen over spillere som ikke kan trene med full belastning nå i januar og hvilke skadeproblemer de har.  Nå er det blitt kjent at Skaanes har kjørt et alternativt treningsopplegg siden fjorårssesongen ble avsluttet grunnet en overbelastning i lysken. Og at skaden er så alvorlig at Aalesund ikke vil kjøpe han, de føler vel risikoen for at det er noe kronisk og langvarig er for stor. Andre i troppen som er på den listen med alternativt treningsopplegg ?? Før om årene var BT og BA mer flinke å holde oss oppdatert på slikt og andre ting, nå virker det som de er sjelden på treningene og får så mye med seg. Ballspark podcasten er blitt ytterligere mer fjas og tull etter at Knut Høibraaten kom inn og ganske lite info og Brann nyheter derfra. Doddo var nå i det minste på en del treninger i fjor og fikk en del med seg, "ekspert Høibraaten" er et par steg ned, han har vel kun vært på årets første trening tipper jeg. Hadde vært greit å fått skade status i troppen med jevne mellomrom, i januar har vi ikke hørt noe. Tror ikke Horneland holder det hemmelig om media graver og spør.

Lasaron

Daniel Pedersen (32) signerer kontrakt ut 2024. Nei, ikke den Daniel Pedersen. Men en Daniel Nordheim Pedersen. Han skal være analyseansvarlig i trenerteamet. Lokal gutt. Heier på Brann i utgangspunktet. Virker å ha ok CV for alderen. Les sak på Brann.no.
Tren på langskudd

Lasaron

Det er visst like før Blomberg forlenger nå, skriver BA. Mest sannsynlig før de reiser til Syden.
Tren på langskudd

Gulløl

January 24, 2023, 18:03:35 PM #285 Last Edit: January 24, 2023, 18:06:30 PM by Gulløl
Håper på minst ut 2025 for Blomberg. At det ikke blir nødvendig med ny forhandlingsrunde allerede om et år.

Pyton

Fått sett endel av treningskampene og ingen har egentlig imponert så langt. Litt merkelig resultater så tidlig i sesongen om ikke annet. Det som imidlertid slår meg som en stor forskjell fra Obos - i tillegg til høyere tempo - er den fysiske delen av spillet. Det gås til betydelig tøffere i duellene og det skal mer til før det blåses.

Vi må nok forvente flere kort og noen flere skader i denne sesongen. Så spørs det om vi evner å gi tilsvarende tilbake. Der er jeg spent.

esp123

Vi var på Eliteserie-nivå i duellspillet ifjor. Det var menn mot gutter i flere kamper, og det gjorde st vi kun spille som vi gjorde. I tillegg har vi en enorm mental styrke i dette laget. Det er ledertyper over hele banen.

Der er jeg ikke bekymret.

Og jeg har aldri sett et Eliteserie-lag som imponerer i januar. Det skal man ikke heller.

Gulløl

January 28, 2023, 00:21:22 AM #288 Last Edit: January 28, 2023, 00:24:30 AM by Gulløl
Mange ungdommer er med Brann til Marbella. To 15 åringer, to 17 åringer og to 18 åringer.

BT:
Lørdag reiser Brann til Syden. Der skal de trene i tre uker. Med laget på flyet, er to ungdomsskoleelever.
Det er 15 år gamle Jesper Eikrem og den jevngamle målvakten Mathias Klausen.
- Det er to spillere vi er nysgjerrige på. De går på skole og er ikke med A-laget så mye i det daglige. De ligger langt fremme i utviklingen i sin alder, og er begge på aldersbestemte landslag, sier Eirik Horneland.
Han sier juniorspillerne ikke bare er med på treningsleir for å «overleve», men for å være med å prege treningene.
I tillegg til de to 15-åringene, er juniorspillerne Rasmus Holten (17) og Markus Haaland (17) med på treningsleiren i Marbella. Det samme er de mer etablerte juniorspillerne Niklas Jensen Wassberg og Isak Tomar Hjorteseth.
- Vi gleder oss vilt til å kjenne på nivået på treningskampene! Det kan være vi får nivået midt i trynet, sier Horneland før treningsleiren. Der møter Brann Hammarby 4. februar, Aalesund, 9. februar og Sarpsborg 17. februar.

fortune

Quote from: esp123 on January 27, 2023, 23:48:29 PMVi var på Eliteserie-nivå i duellspillet ifjor. Det var menn mot gutter i flere kamper, og det gjorde st vi kun spille som vi gjorde. I tillegg har vi en enorm mental styrke i dette laget. Det er ledertyper over hele banen.

Der er jeg ikke bekymret.

Og jeg har aldri sett et Eliteserie-lag som imponerer i januar. Det skal man ikke heller.

Jeg er helle ikke bekymret for fysikken, med mindre man av en eller annen grunn skulle bli tvunget til å spille med Ruben som stopper over en lengre periode.

Den store utfordringen blir imidlertid tempo, alt går raskere i eliteserien og Brann har lagt seg til en ganske ambisiøs spillestil. Om vi ikke får den til å fungere i eliteserien blir det spennende å se hva vi har å falle tilbake på.

gladiporno

Quote from: Gulløl on January 28, 2023, 00:21:22 AMMange ungdommer er med Brann til Marbella. To 15 åringer, to 17 åringer og to 18 åringer.

BT:
Lørdag reiser Brann til Syden. Der skal de trene i tre uker. Med laget på flyet, er to ungdomsskoleelever.
Det er 15 år gamle Jesper Eikrem og den jevngamle målvakten Mathias Klausen.
- Det er to spillere vi er nysgjerrige på. De går på skole og er ikke med A-laget så mye i det daglige. De ligger langt fremme i utviklingen i sin alder, og er begge på aldersbestemte landslag, sier Eirik Horneland.
Han sier juniorspillerne ikke bare er med på treningsleir for å «overleve», men for å være med å prege treningene.
I tillegg til de to 15-åringene, er juniorspillerne Rasmus Holten (17) og Markus Haaland (17) med på treningsleiren i Marbella. Det samme er de mer etablerte juniorspillerne Niklas Jensen Wassberg og Isak Tomar Hjorteseth.
- Vi gleder oss vilt til å kjenne på nivået på treningskampene! Det kan være vi får nivået midt i trynet, sier Horneland før treningsleiren. Der møter Brann Hammarby 4. februar, Aalesund, 9. februar og Sarpsborg 17. februar.

Det er flott, men betyr det at Martin Børsheim ikke er med, og at Brann reiser med Dyngeland, Holmen og Klausen som keepere?

Lasaron

Hm. Mange spillere forlater norsk fotball for tiden. Sammenlignet med mange andre klubber, vil Brann ha et svært samkjørt og innspilt lag. Det kan gi noen ekstra poeng.
Tren på langskudd

Lasaron

Castro skadet. Kanskje strekk i lår.
Tren på langskudd

Superjack

Quote from: Lasaron on January 31, 2023, 21:37:05 PMHm. Mange spillere forlater norsk fotball for tiden. Sammenlignet med mange andre klubber, vil Brann ha et svært samkjørt og innspilt lag. Det kan gi noen ekstra poeng.

Tror dette kan utgjøre mange poeng for Brann i år.

Merker at jeg godt kan leve fint med en 6-9. plass, men tror fort Brann kan overraske meget positivt i år.
Brannsupporter.

Lasaron

Og der fikk jeg et nytt argument for spillerlogistikken jeg ivrer for. Når spillere som forsvinner i stor grad blir erstattet av interne opprykk, og så henter man en og annen i Japhet-klassen, så bevarer man dette med samspillhet og relasjoner.

Dette i motsetning til at man skal hente mange Peter Orry Larsener og Jon Helge Tveitaer.
Tren på langskudd

Superjack

Stallfyll bør så langt som mulig være hentet fra egne og yngre rekker.

Hent heller få enere. Enig.
Brannsupporter.

Superjack

February 14, 2023, 10:42:39 AM #296 Last Edit: February 14, 2023, 10:47:37 AM by Superjack
Veldig usikker på om denne posten skulle være her, i økonomi eller kanskje Brann i en Europa tråd.
Slik det ser ut pr i dag vil årets sesong gi 2 kvallikplasser til CL. Det vil også si at vinneren av årets ES går rett til play-off for CL, og dermed garantert EL spill om de ikke klarer den. Altså minst 100+ mill på konto.

Det er også interessant at ved en topp 15 plass på rankingen så får Norge også en EL plass, som går til cupvinner.  Som er status pr i dag.
Jeg er usikker på om det da vil gjelde cupfinalen som går i år, eller om den vil regnes fra fjorårets ranking, eller nasjonsranking på det tidspunkt finalen går eller trekningen foregår.

Det skillet som er i Norsk fotball kan fort bli vestentlig større i løpet av neste par årene, spesielt om Glimt, Molde og RBK kommer seg ut i Europa.   

https://www.norskfotball.com/blogg/norge-kan-faa-to-champions-league-plasser

Brannsupporter.

krakra

Quote from: Superjack on February 14, 2023, 10:42:39 AMVeldig usikker på om denne posten skulle være her, i økonomi eller kanskje Brann i en Europa tråd.
Slik det ser ut pr i dag vil årets sesong gi 2 kvallikplasser til CL. Det vil også si at vinneren av årets ES går rett til play-off for CL, og dermed garantert EL spill om de ikke klarer den. Altså minst 100+ mill på konto.

Det er også interessant at ved en topp 15 plass på rankingen så får Norge også en EL plass, som går til cupvinner.  Som er status pr i dag.
Jeg er usikker på om det da vil gjelde cupfinalen som går i år, eller om den vil regnes fra fjorårets ranking, eller nasjonsranking på det tidspunkt finalen går eller trekningen foregår.

Det skillet som er i Norsk fotball kan fort bli vestentlig større i løpet av neste par årene, spesielt om Glimt, Molde og RBK kommer seg ut i Europa.   

https://www.norskfotball.com/blogg/norge-kan-faa-to-champions-league-plasser

På den andre siden trenger man fort én god sesong, i én turnering, for å komme inn i det gode selskap. Og selv om disse klubbene har veldig mye penger, så får de ikke hentet veldig mye bedre spillere. Stallen til Glimt er svært, men kvaliteten på førsteelveren er ikke bedre enn den var i 2020/21, og relasjonene er trolig dårligere. Molde har også hatt en del utskiftinger og sliter med skader. RBK er vanskelig å si noe om. Det har en rimelig ung stall, og mistet toppscoreren som løftet dem opp i medaljestriden i fjor.

Hvis økonomien i det hele hadde vært helt ukjent, så tror jeg ikke det er mange som ville vurdert det som tøffere å blande seg inn i toppstriden i år enn i fjor. Da klarte LSK og Viking det i en periode, med spillerstaller som ikke er nevneverdig bedre enn vår.

Jeg tror vi har en voldsom fordel i samspillet, selvtilliten og sulten i gruppen vår nå og jeg er veldig spent på hvordan dette nye Glimt-prosjektet slår ut. Jeg tror helt oppriktig at det kan ende i fiasko. Særlig hvis de kommer skjevt ut fra hoppkanten.

Pyton

Quote from: Lasaron on February 13, 2023, 15:17:19 PMCastro skadet. Kanskje strekk i lår.

Skaden ble avdramatisert i BT tv fra Spania i dag. Var ikke så ille som man trodde. Men det spørs nok om kampen på fredag kommer vel tidlig.

fortune

Quote from: krakra on February 14, 2023, 11:01:12 AMHvis økonomien i det hele hadde vært helt ukjent, så tror jeg ikke det er mange som ville vurdert det som tøffere å blande seg inn i toppstriden i år enn i fjor. Da klarte LSK og Viking det i en periode, med spillerstaller som ikke er nevneverdig bedre enn vår.

Jeg tror vi har en voldsom fordel i samspillet, selvtilliten og sulten i gruppen vår nå og jeg er veldig spent på hvordan dette nye Glimt-prosjektet slår ut. Jeg tror helt oppriktig at det kan ende i fiasko. Særlig hvis de kommer skjevt ut fra hoppkanten.

«En periode» er stikkordet her, jeg tror også at Brann kan holde følge med Molde og Glimt over 5-10 kamper, men vi har hverken kvalitet eller bredde nok til å holde det gående hele sesongen.

Molde er neppe bedre enn i fjor, men det er jeg rimelig sikker på at Glimt blir. Kanskje toppnivået faller noen prosent sammenlignet med 21-sesongen, men bredden vil tillate dem å også ta trepoengere på dårlige dager og når de presumptivt beste er skadet eller ute av form. Jeg tror heller ikke vi holder følge med RBK, men midtsjiktet i eliteserien er bredt og det er ofte ikke så mye som skiller lag nummer 4 og lag nummer 12 på tabellen.

Personlig er jeg resultatmessig fornøyd med øvre halvdel slik spillerstallen fremstår nå.

Lasaron

Nå forsvinner Matthew fra Lillestrøm. Jeg tror jo ikke vi når igjen de allerede i år, de har Geir Bakke som trener. Men det aktualiserer noe jeg tenker mer og mer på.

Brann virker godt trent, jeg vil tro vi er på middels eliteserienivå der. Det er sterkt for et nyopprykket lag, om det er rett. I tillegg virker vi å være topp fem når det gjelder relasjoner og samspilt tropp, kanskje til og med topp tre. På toppen av dette har vi (foreløpig) svært lite skader. Vi har selvtillit og litt momentum. Det ser ut til at vi klarer å utnytte momentum.

Kvalitet spiller for spiller tror jeg er topp tolv, eller bedre. Til sammen borger dette for en ganske ok sesong.
Tren på langskudd

Corran

Eg tror Brann er over snittet godt trent i ES
Sikkert topp 5

SKBCPH

Glimt taper i Poznan etter sjansesløseri, og Norge faller utenfor topp-15. Vi skal dermed havne blant topp fire, og ikke blant topp fem, for å få Europacup neste år.

Superjack

Og cupseier gir ikke EL kvallik.
Brannsupporter.

SKBCPH

Ikke Cupen 2022 nei. Men fra sesongen 24/25 gir Cupseier Europa League for landet på 16. plass. Så seier i NM 2023 gir plass i EL 24/25.

Brann skal forresten vinne Cupen 2022 for å få muligheten til å delta i den siste sesongen med tradisjonelt gruppespill i europacupene. Fra neste sommer er det én stor gruppe bestående av alle klubbene i hver av de tre Europacupene...

Norlings Hund 2

Quote from: Superjack on February 23, 2023, 23:02:09 PMOg cupseier gir ikke EL kvallik.

Gir ikke seier i cupen Europacup i år?

SKBCPH

Quote from: Norlings Hund 2 on February 24, 2023, 01:46:33 AM
Quote from: Superjack on February 23, 2023, 23:02:09 PMOg cupseier gir ikke EL kvallik.

https://kassiesa.net/uefa/AccessList2023.html

Nei, vi er rangert som nummer 17 i sommer, så vi misser akkurat EL for Cupvinner. Vinner vi Cupen kommer vi inn i Q3 i Conference League.

Gulløl

February 24, 2023, 09:21:07 AM #307 Last Edit: February 24, 2023, 09:23:51 AM by Gulløl
Quote from: SKBCPH on February 24, 2023, 09:11:34 AMVinner vi Cupen kommer vi inn i Q3 i Conference League.
Dette har jeg ikke innsikt i. Når begynner kampene i Q3 og tidsrom kampene spilles, og hvor mange kamper kan det være snakk om (min/max) ? Kan Brann potensielt møte noen attraktive og spennende klubber i Q3 som kan trekke folk til Stadion ?

Lasaron

Her snakkes det rundt hverandre.

E-cup og Europa League er ikke det samme. Sistnevnte er en del av førstnevnte, sammen med CL og konferanseligaen.
Tren på langskudd

SKBCPH

Quote from: Gulløl on February 24, 2023, 09:21:07 AM
Quote from: SKBCPH on February 24, 2023, 09:11:34 AMVinner vi Cupen kommer vi inn i Q3 i Conference League.
Dette har jeg ikke innsikt i. Når begynner kampene i Q3 og tidsrom kampene spilles, og hvor mange kamper kan det være snakk om (min/max) ? Kan Brann møte attraktive og noen spennende klubber i Q3 som kan trekke folk til Stadion ?

Vel, om vi ser på den tredje kvalikrunden denne sesongen så ble den spilt i første halvdel av august. Blant de mer kjente lagene var AIK, Brøndby, Anderlecht, Basel, Twente, Slavia Praha og Panathinaikos.

Viking møtte Sligo Rovers, Lillestrøm møtte Royal Antwerp og Molde møtte Kisvarda.

Det gjenstår kun én kvalikrunde før gruppespill etter tredje kvalikrunde, så her bør man evt heller håpe på dårlig motstand, så kan vi heller ta de attraktive og spennende klubbene i et gruppespill.

Veldig teoretisk, men ser ingen grunn til at Brann ikke skal kunne vinne Cupen senere i vår.

SKBCPH

Quote from: Lasaron on February 24, 2023, 09:24:11 AMHer snakkes det rundt hverandre.

E-cup og Europa League er ikke det samme. Sistnevnte er en del av førstnevnte, sammen med CL og konferanseligaen.

Det er sant! Jeg leste "Europacup" som "Europa League", my bad :D

Norlings Hund 2

Quote from: SKBCPH on February 24, 2023, 09:11:34 AM

Nei, vi er rangert som nummer 17 i sommer, så vi misser akkurat EL for Cupvinner. Vinner vi Cupen kommer vi inn i Q3 i Conference League.

Ah, OK - så Conference League. Det hadde jo vært stas det også, er jo mye penger der om man klarer å kvalifisere seg.

SKBCPH

Quote from: Norlings Hund 2 on February 24, 2023, 09:33:01 AM

Ah, OK - så Conference League. Det hadde jo vært stas det også, er jo mye penger der om man klarer å kvalifisere seg.

Absolutt. Molde tjente 60 millioner ved å nå gruppespillet denne sesongen.

Norlings Hund 2

Quote from: SKBCPH on February 24, 2023, 09:39:08 AM

Veldig mye penger i ES-måletstokk, og det uten særlig gode resultater. Er jo noe å håpe på, siden vi tross alt får den letteste veien til finalen pga. OBOS-statusen 😂

Norlings Hund 2

Vi kan vel ikke møte verken Molde, Glimt eller RBK før finalen heller, er det ikke slik?

Gulløl

February 24, 2023, 10:36:59 AM #315 Last Edit: February 24, 2023, 10:40:48 AM by Gulløl
Quote from: Norlings Hund 2 on February 24, 2023, 10:35:41 AMVi kan vel ikke møte verken Molde, Glimt eller RBK før finalen heller, er det ikke slik?
Molde i semifinalen er nok mest sannsynlig. Om Brann kommer så langt, noe jeg tror de faktisk klarer.

https://www.fotball.no/turneringer/nm-menn/2023/nm-her-er-trekningen-for-kvart--og-semifinaler/

Falkman

Sprøtt at en 3.rangs, og på mange måter helt unødvendig turnering, generere så mye penger.

SKBCPH

Quote from: Gulløl on February 24, 2023, 10:36:59 AM
Quote from: Norlings Hund 2 on February 24, 2023, 10:35:41 AMVi kan vel ikke møte verken Molde, Glimt eller RBK før finalen heller, er det ikke slik?
Molde i semifinalen er nok mest sannsynlig. Om Brann kommer så langt, noe jeg tror de faktisk klarer.

https://www.fotball.no/turneringer/nm-menn/2023/nm-her-er-trekningen-for-kvart--og-semifinaler/

Ja, Sandefjord/Odd hjemme i evt kvartfinale og Skeid/Molde - Stabæk/Bryne i semi. Er vel kun garantert hjemmekamp i semi om det blir Molde, som det nok blir.

SKBCPH

February 24, 2023, 10:44:48 AM #318 Last Edit: February 24, 2023, 10:48:06 AM by SKBCPH
Quote from: Falkman on February 24, 2023, 10:42:05 AM

Sprøtt at en 3.rangs, og på mange måter helt unødvendig turnering, generere så mye penger.

Synes ikke den er unødvendig i det hele tatt. Et godt grep fra UEFA for å gi flere klubber sjansen til å spille E-cup. Som fan av Brann og norsk fotball er det utelukkende positivt spør du meg. Og jeg er glad for at E-cup ikke kun er forbeholdt Liverpool, Real Madrid, Bayern etc.

Og interessen fra både Roma- og Feyenoord-fan for finalen i fjor er det vanskelig å si at det ikke er en suksess. Mourinho tok også turneringen blodseriøst, så det blir det useriøst om ikke Brann-fans skal gjøre det samme. :)

SKBCPH

https://issuu.com/makegraphics/docs/sportsklubben_brann_-_aarsrapport_2022?fr=sNmM5YjU1NzMyNjc

Foreslått budsjett for sesongen: 158,5 millioner.

Opp fra 108 millioner i fjor og 123 millioner i 2019, ser solid ut :)

Wingfoot

Er totalbudsjett for herrer og kvinner.
ca 25 mill er kvinnene.
Står på Frydenbø og synger av full hals!

Lasaron

Det er ikke meningen å virke for optimistisk. Jeg er fortsatt innstilt på at topp ti er kjempebra. Men jeg har en følelse av at treningsleiren i Spania var skikkelig bra. Og at Åsane-kampen var flatterende - et resultat av noen dager fri etter en kjempepra treningsleir - og dertil litt tunge bein og hoder. Men at vi kommer sterkt.

Samtidig føler jeg på meg at vi taper for Engen på fredag. Så det er ikke lett å navigere her. Men jeg har tro på topp ti i år, og blir ikke ekstremt overrasket om vi havner på øvre halvdel.

Jeg tror vi matcher mange på å være godt trent, og på å være godt samspilt. Det i seg selv kan bringe oss brukbart langt. Ja, på det med å være samspilt kan vi være på topp tre. Støtte fra tribunene likeså, topp tre. Til neste sesong er vi kanskje på topp tre på treningsanlegg også. Da snakker vi.
Tren på langskudd

krakra

Kjører du disse rangeringene med andre lag i tankene, eller slenger du bare ut tall?

Lasaron

Quote from: krakra on February 27, 2023, 19:43:04 PMKjører du disse rangeringene med andre lag i tankene, eller slenger du bare ut tall?

En mellomting.
Tren på langskudd

krakra

Jeg tror vi er det mest samspilte laget i ES. I alle fall blant de som kan forventes å kjempe på øvre halvdel. Jeg er mer usikker på hvor godt trent vi er sammenlignet med resten av ES, men det vil vise seg.

Lasaron

Vi har iallfall virket godt trente i treningskampene, og rapportene fra treningsleiren etc tyder på at det trenes godt.
Tren på langskudd

Corran

Alle rapporter og "ekspert" uttalelser tilsier at Brann er veldig godt trent.

Lasaron

Ok.

- Vi er godt trente

- Vi er godt samspilte

- Vi har litt momentum og selvtillit

- Vi har/er gode og mange supportere

Det er et bra utgangspunkt for sesong.
Tren på langskudd

Belfort

Quote from: Lasaron on February 27, 2023, 20:02:13 PMVi har iallfall virket godt trente i treningskampene, og rapportene fra treningsleiren etc tyder på at det trenes godt.

Kan ikke huske en vinteroppkjøring der noen har påpekt at man ikke har trent godt fysisk 😁

Gulløl

February 28, 2023, 14:17:28 PM #329 Last Edit: February 28, 2023, 14:22:57 PM by Gulløl
Quote from: Belfort on February 28, 2023, 11:33:44 AMKan ikke huske en vinteroppkjøring der noen har påpekt at man ikke har trent godt fysisk 😁
Det har du helt rett i. Utallige ganger siste tiårene har det også blitt påpekt at akkurat DENNE VINTEREN har vært veldig bra treningsmessig for Brann og bedre enn i fjor og bla, bla, bla ...... 😉. Når Teitur f.eks. kjørte laget på løpeturer rundt Tveitevannet var det ikke måtte på hvor god formen til spillerne ble, troen på gull steg mellom syv fjell 😆. Og etter alle treningsskiftene har "alle" de nye trenerne sagt at de har hatt en stor jobb med å få den fysiske forfatningen til spillerne opp på et akseptabelt nivå.

Lasaron

Men de har vært friske i treningskampene, eller?
Tren på langskudd

pidre

Var nevnt ein plass at når norske spillere kom til utenlandske klubber fikk de "trenings-sjokk", altså det vil si mye tøffere treninger. Vet ikkje om det stemmer. Har ikkje erfart det sjølv...
Saludar a los monos!

kabelmann

Quote from: pidre on February 28, 2023, 15:58:22 PMVar nevnt ein plass at når norske spillere kom til utenlandske klubber fikk de "trenings-sjokk", altså det vil si mye tøffere treninger. Vet ikkje om det stemmer. Har ikkje erfart det sjølv...
Ikke jeg heller.

Corran

De er ikke bare bedre trent nå mellom sesongene. De var også bedre trent i fjor selv om motstanderne var dårlige og Brann kunne gjøre gode bytter så sto spillerne godt i 90 minutter.

Lasaron

For en tid tilbake, var det en sak som jeg tror ble forbigått i stillhet her på Forumet. Jeg kom på det nå. At Hornis nå snakker norsk, og ikke engelsk, når han er på jobb. Og at han da er en bedre trener, fordi han slipper å famle etter ord innimellom. Det gav veldig mening for meg. At det hjelper. Da blir formidlingen hans mye mer effektfull.

Nøkkelen for å få mest mulig ut av trenerteamet sin formidling/kommunikasjon, er da at alle spillerne forstår norsk/skandinavisk.

Det spiller en stor rolle for spillerlogistikken, og man kan gå glipp av gull enkelte steder. Men at man mener totalen er best slik det er nå.

Jeg er enig. Nå vet jeg ikke situasjonen i de andre klubbene. Det er nok delt. Men dette kan være en faktor som teller positivt for oss, i sesongen.
Tren på langskudd

pidre

March 05, 2023, 16:53:13 PM #335 Last Edit: March 05, 2023, 16:54:48 PM by pidre
Det blir VAR i år, og sidan vi jevnt over har blitt bort-dømt, bør det være fordel oss. Men, så er det desse VAR-folka. Kven er er dei, kor sit dei. Er det NFF-folk som sit på Ullevål? Burde vel være uavhengig NFF og dommarstanden.

Om VAR følger opp ser eg for meg ein god del situasjoner, spesielt med type dommere som Ola Hobber Nilsen, altså blant dei som er på det laveste nivå.

Saludar a los monos!

pidre

Saludar a los monos!

Finfin respons

Quote from: Lasaron on March 05, 2023, 10:33:39 AMFor en tid tilbake, var det en sak som jeg tror ble forbigått i stillhet her på Forumet. Jeg kom på det nå. At Hornis nå snakker norsk, og ikke engelsk, når han er på jobb. Og at han da er en bedre trener, fordi han slipper å famle etter ord innimellom. Det gav veldig mening for meg. At det hjelper. Da blir formidlingen hans mye mer effektfull.

Nøkkelen for å få mest mulig ut av trenerteamet sin formidling/kommunikasjon, er da at alle spillerne forstår norsk/skandinavisk.

Det spiller en stor rolle for spillerlogistikken, og man kan gå glipp av gull enkelte steder. Men at man mener totalen er best slik det er nå.

Jeg er enig. Nå vet jeg ikke situasjonen i de andre klubbene. Det er nok delt. Men dette kan være en faktor som teller positivt for oss, i sesongen.

Godt poeng. Når det er god stemning, god flyt og god tid og gode resultater er det kanskje ikke noe stress å snakke engelsk.
Men når det er stress, Jag, småkrise, når det er lett ulming eller noe ikke er helt optimalt i gruppen, da er klart språk en enorm fordel, skulle jeg tro. Jeg tror det teller 2 til 4 prosent. Bare for å gi det et tall uten kontekst.
Kanskje.

Finfin respons

Quote from: pidre on March 05, 2023, 16:53:13 PMDet blir VAR i år, og sidan vi jevnt over har blitt bort-dømt, bør det være fordel oss. Men, så er det desse VAR-folka. Kven er er dei, kor sit dei. Er det NFF-folk som sit på Ullevål? Burde vel være uavhengig NFF og dommarstanden.

Om VAR følger opp ser eg for meg ein god del situasjoner, spesielt med type dommere som Ola Hobber Nilsen, altså blant dei som er på det laveste nivå.

Skjebnen ville ha det til at den lokale teknikeren ble intervjuet i dagens avis. Han på stadion heter Alf, og heier på Førde og er ellers nøytral og likegyldig til Brann.

Selve dommerbølingen som skal måle opp offsidelinje og manipulere tv-bildene i et passelig antall minutter sitter nok i et kontor på Ullevål. Det er de mørke menneskene.De lønnes av NFF og får sikkert gratis kaffe og twist av dem. Så de er neppe uavhengig.

Så man får synge Hater NFF og Oslo by på egen risiko. De ser deg. De hører alt du sier. Og vet hva du tenker i ditt hjerte.
Kanskje.

fortune

VAR tok knekken på min interesse for å se utenlandsk fotball på TV. Når man ikke vet om mål teller før etter 30 sekunder mister i det minste jeg den emosjonelle delen av spillet. Da kan jeg like gjerne se kamper i opptak eller kamper med lag som jeg ikke bryr meg om.

Jeg er spent på hvor sterk negativ effekt dette har på stadionopplevelsen.

Christian

Mitt inntrykk, utelukkende fra engelsk fotball, er at dette med tid har blitt mykje bedre. Det dukker fremdeles opp situasjoner som tar lengre tid, men jevnt over går det greit. Så blir det sikkert en del krøll i starten i Norge, som med alt nytt.

Så må jo supportergrupperinger få ytre sin mening, men denne kampen må jo være tapt. Om Norge sier nei til VAR,  vil norske dommere forsvinne ut av internasjonal fotball. Konsekvensen av det vil være mindre interesse for dommervervet og dårligere norske dommere.

Corran

Er det VAR det står om i BT i dag som supportere skal demonstrere mot?

Lasaron

Ja.

Jeg er enig, men tror 99% at det er en tapt kamp.

Jeg vurderer å omfavne VAR, og samtidig juble ved hvert mål som om det ikke er VAR. Vanskelig balanse, men klarer jeg det blir det best for meg.
Tren på langskudd

Corran

VAR e jo kommet for å bli i internasjonal fotball så det er jo greit at spillere her hjemme blir vant til det og. Både når klubber og landslag skal ut i den store verden å spille.
Eg som andre litt skeptisk og regner med det kommer mye rot i starten før det går seg til.

Og som pessimistisk (egentlig realistisk) Brann supporter så er jeg vant til at Brann alltid blir bortdømt så det er sjelden eg jubler for et mål uten å ha et halvt øye til dommer og linjemann.

osoerli

Kvifor bruka energi på å protestera mot noko som blir innført uansett?
Eg trur eg ville brukt all energi på å få Brann til å prestera best mogleg.
KUNSTGRAS ?? GLØYM DET !!

Christian

Quote from: osoerli on March 07, 2023, 09:35:29 AMKvifor bruka energi på å protestera mot noko som blir innført uansett?
Eg trur eg ville brukt all energi på å få Brann til å prestera best mogleg.
Enig. Greit nok med et banner en gang, men ser ikkje poenget med en kampanje gjennom sesongen.

Gulløl

Quote from: Christian on March 07, 2023, 10:53:09 AMEnig. Greit nok med et banner en gang, men ser ikkje poenget med en kampanje gjennom sesongen.
Ja slik som en drøss med markeringer mot mandags kamper. Stille de første 10 min av kampen, og de greiene der. Meningsløst, går kun ut over laget som mister støtte.

David

Jeg hater VAR noe helt jævlig. Jeg driter i dommertabber, man har levd med det siden 1880 uten at det har tatt knekken på sporten. Nå har det gått snart fem år, så jeg vil ikke høre mer om at "det går seg til", det er som det er. Ingenting kan stoppe det, men ingenting skal få stoppe meg i å klage over det heller.

Lasaron

Quote from: Gulløl on March 07, 2023, 11:11:37 AM
Quote from: Christian on March 07, 2023, 10:53:09 AMEnig. Greit nok med et banner en gang, men ser ikkje poenget med en kampanje gjennom sesongen.
Ja slik som en drøss med markeringer mot mandags kamper. Stille de første 10 min av kampen, og de greiene der. Meningsløst, går kun ut over laget som mister støtte.

Er det mandagskamper i år? 😉
Tren på langskudd

ostraume

Jeg er mer urolig for at plan A dersom Nilsen er ute er å erstatte med Rassmussen; altså en rimelig annerledes spillertype. Burde ikke troppen ha en backupløsning som ligner mer på Nilsen?

Pyton

Quote from: ostraume on March 07, 2023, 15:41:42 PMJeg er mer urolig for at plan A dersom Nilsen er ute er å erstatte med Rassmussen; altså en rimelig annerledes spillertype. Burde ikke troppen ha en backupløsning som ligner mer på Nilsen?

Både FHM og Pedersen er bedre alternativ i den rollen enn Rasmussen. Skjønner ikke helt hvorfor han skal velges.

Gulløl

Candy King

Fikk push-varsel på minfotball sin app om at Rosenborg- Brann er flyttet til onsdag 3. mai kl 18.

Finner ikke info på verken Brann eller RBK sine sider. Noen som aner hva som er årsaken? Kjipt å miste denne kampen da den klaffet så bra i august :/

Gulløl

March 13, 2023, 18:53:36 PM #353 Last Edit: March 13, 2023, 19:12:14 PM by Gulløl
Quote from: Candy King on March 13, 2023, 18:20:29 PMFikk push-varsel på minfotball sin app om at Rosenborg- Brann er flyttet til onsdag 3. mai kl 18.

Finner ikke info på verken Brann eller RBK sine sider. Noen som aner hva som er årsaken? Kjipt å miste denne kampen da den klaffet så bra i august :/
Ser at NFF har fått opp denne endringen ja. Årsak er vanskelig å finne opplysninger om.

Gulløl

March 13, 2023, 19:31:02 PM #354 Last Edit: March 13, 2023, 19:56:29 PM by Gulløl
Der fant jeg årsaken. Rosenborg ønsker hvile mellom oppgjørene i 3. runde av kvalifiseringa til Conference League.
Og da hopper selvsagt NFF.
https://www.rbkweb.no/vis/16603

Om det blir semifinale på Brann som er ganske sannsynlig blir det denne rekken:

Lørdag 22.04: Brann - VIF
Onsdag 26.04: Sannsynlig semifinale, mest sannsynlig mot Molde.
Lørdag 29.04: B/G - Brann
Onsdag 03.05: Rosenborg - Brann.

Blir ikke mye hvile på Brann i hvert fall på de 11 dagene med fire storkamper. Men det dritter vel NFF totalt i >:(

Superjack

March 13, 2023, 19:55:24 PM #355 Last Edit: March 13, 2023, 19:57:24 PM by Superjack
Det er uttalt fra NFF ( Og dette støtter vel også SKB) at Ecup skal få prioriter.

Har egentlig ikke mye problem med den. Og mye bedre å justere nå, enn i siste liten i juni/juli.

Jeg tror på et Brann i vårform og at dette bare blir en rekke med knallsolide resultater i april og mai.

Om Brann vinner cupen går de inn i Conference league 3. kvallikrunde.

Tenk om RBK er utslått og Brann skal spille 😉
Brannsupporter.

RepublikkenBergen

NFF gjør som de gjorde i 2019. Påfører Brann et enormt tøft program som vil slite på spillere i denne perioden..

gladiporno

Jeg så Viking-Rosenborg på søndag. RBK skapte ikke én målsjanse ila kampen. De virker å være helt ufarlige uten Tangstedt, Vecchia, Holse og Sæter. De idiotene har solgt unna de to førstnevnte, mens de to siste er skadet, og er en del skadet. Det kan derfor være en fordel å møte dem før høstvinduet. Ikke umulig at de da henter Tangstedt tilbake på lån.

Lasaron

Ja, men de blir nok bedre etterhvert, uansett.

Husk oss mot KFUM i cupen i fjor.
Tren på langskudd

SKBCPH

Quote from: Gulløl on March 13, 2023, 19:31:02 PMDer fant jeg årsaken. Rosenborg ønsker hvile mellom oppgjørene i 3. runde av kvalifiseringa til Conference League.

Blir ikke mye hvile på Brann i hvert fall på de 11 dagene med fire storkamper. Men det dritter vel NFF totalt i >:(

NFF setter altså opp Rosenborg - Brann i den uken de nærmest vet at RBK kommer til å be om å få flyttet kampen, og flytter kampen til 3. mai, samme måned som de to klubbene møtes i Bergen og midt i et allerede hektisk program for Brann mot flere av de antatt beste mostanderne i landet.

Har de gitt oppgaven med å sette opp terminlisten til praktikanter?

Lasaron

Vi sukker gjerne over at man prøver å bytte vekk kamper. De kan vel klare to kamper i uken en periode, som så mange andre lag i Europa gjør.

Jeg tenker iallfall slik.

Da syns jeg det er dårlig stil om jeg skal klage over at Brann får tett kampprogram i en periode.

La oss heller takle det på en god og offensiv måte.
Tren på langskudd

Lasaron

Jeg tror det var i 2019. Brann så gode ut på vinteren, og var særlig gode på høyt press. Men i en av de siste treningskampene klarte Glimt å spille seg ut av presset noen ganger, og vant kampen. Da kastet LAN hele prosjektet på bosset og det var tilbake i rammo. Forventet han at vi skulle vinne alle kampene, eller?

Hvorfor skriver jeg dette? For å minne oss på at om vi blir utspilt og taper en kamp, tross høyt press, så betyr det ikke at det ikke funker. La oss lære av historien. Det kan være Sandefjord spiller seg ut av vårt høye press i kveld og scorer to mål på den måten, og slår oss ut. Skal vi da la den ene kampen definere alt? Og plutselig endre strategi? Selv om det har gått veldig bra i mange andre kamper? Nei.
Tren på langskudd

fortune

March 19, 2023, 10:13:12 AM #362 Last Edit: March 19, 2023, 10:16:47 AM by fortune
Nå vet ikke jeg hva som utløste LANs omlegging, men kanskje det var mot Glimt han innså at det er nærmest umulig å stå høyt så lenge man har en defensiv midtbanespiller som taper 99 % av hodeduellene og 80 % av kroppsduellene?

Med Yttergård Jensen som den dypeste på Branns midtbane kunne motstander når som helst lempe en ball i retning RYS+motspiller og de beholdt ballen nesten hver gang. Da er det tungt å presse høyt.

Det finnes heldigvis ingen så åpenbare mangler i dagens Brann-lag, men jeg er ikke helt trygg på stopperne våre. Spesielt om Japhet blir skadet.

RepublikkenBergen

Quote from: Gulløl on March 13, 2023, 19:31:02 PMDer fant jeg årsaken. Rosenborg ønsker hvile mellom oppgjørene i 3. runde av kvalifiseringa til Conference League.

Brann får da 3 bortekamper på 1 uke.. Heia NFF...

Gulløl

March 19, 2023, 14:29:09 PM #364 Last Edit: March 19, 2023, 14:36:19 PM by Gulløl
Quote from: RepublikkenBergen on March 19, 2023, 14:06:19 PMBrann får da 3 bortekamper på 1 uke.. Heia NFF...
Ja er nok i så mye sprut i Brann spillerne når de kommer til Trondheim etter en Bærum tur og en Bodø tur. Godt planlagt av den dynamiske duoen NFF/RBK. Tap på Lerkendal er vel ganske sikkert på avslutningen av dette programmet.

Foreslår at Brann legger en smart plan for å motvirke.  En treningsleir på en uke strategisk plassert i forhold til de tre byene fokusert på minst mulig reiseavstander og optimal hvile mellom kampene. Korte opphold i Bergen mellom kampene med unger som skriker på nettene og koner som maser etter mye reising er langt fra optimalt før ny reise.

Men først må Sandefjord overvinnes.

Go Up