• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Fotballfilosofi, LAN og romantisering kontra disiplinert og effektiv fotball

Started by Norlings Hund 2, April 20, 2018, 16:32:31 PM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

Norlings Hund 2

Verden har gått videre siden slutten av 90-tallet og begynnelsen av dette århundret, da fotballen var veldig annerledes og angrep var det beste forsvar.

I dag er det effektiv fotball som gjelder, og det er kun lagene som henter de aller beste fotballspillerne (enten de har fått det til med ressurser som overgår alle andre, eller med ekstremt godt arbeid i forhold til spillerlogistikk) som kan være i nærheten av å tenke i de baner.

En annen del av debatten er også hva som er underholdende - er det kun opprulling av angrep, finter, flott småspill og kombinasjoner, eller er det også flott å se på «trykkfotball» med ekstremt hardt arbeid og et kollektiv (jfr. Tyskland) kombinert med enkelte flotte prestasjoner?

Hva synes folket? Selv har jeg vært drittlei av den enten offensive og naive eller på den annen side destruktive fotballen til Brann i en årrekke, og priser meg lykkelig over LANs tilnærming.

Kagain

Det LAN har gjort sålangt er bra greier. Han fikk Brann opp fra OBOS, Sølv i den påfølgende sesongen og en 5. plass i sesong nr 3. Om han kjører sesongen ut får man en litt bedre pekepinn på hva man kan forvente av LAN videre. Det skal bare en formdupp til for at det ser verre ut for Brann enn det det gjør nå. Men havner han mellom 5. og 1. på slutten av sesongen så lover det bra. Havner han under 5. på slutten av sesongen kan skepsisen kanskje våkne.

Når det gjelder type fotball så antar jeg at grunnen til at LAN primært søker spillere med gode fysiske ferdigheter (utholdenhet, styrke) og ståpåvilje, lagånd og arbeidskapasitet er at han på sikt ønsker å få til en "trykkfotball" hvor Brann er det laget som springer mest og sliter i et hardtarbeidende kollektiv. Jeg har ikke sett Brann i år (ja, det er en skandale, jeg vet...), men i fjor var det tidvis litt hjelpesløst. Jadda, spillerne sprang men de klarte ikke alltid å sette det totale trykket på motstanderne. De klarte å løse den defensive delen av oppgaven sin ganske greit (og drev da med destruktiv fotball) men de klarte ikke å få det samme trykket i angrep. Da kan det bli kjedelig. Det er begrenset hvor mange ganger det var interessant å se at Piotr få ballen, legge den ned og måke den opp på venstresiden av banen (man kunne omtrent peke hvor denne ville lande) hvor vingene ikke alltid fulgte med.

Det er et langt hopp fra fotball i eliteserien til Bundesliga, men de kampene jeg har sett der inneholdt ofte både tekniske finurligheter og et løpevillig lag. Om man skal dømme på resultatene fra i år og hvordan kampene har utspilt seg i følge de som har sett dem (og det er det eneste jeg kan gjøre) så tror jeg at det faktum at Kromosomen har kommet til Brann har gitt mulighet for litt mer tekniske finurligheter samtidig som Marengsen virker som han er litt mer trygg i sin rolle. Om Skålevik begynner å virke 100% kan det bli artig å se kamper da vi her har litt artister og et kollektiv som fungerer.   

Go Up