• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Innspill til årsmøtet:

Started by Torvanger, October 24, 2017, 09:12:12 AM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

Billy Elliott

Quote from: Torvanger on October 24, 2017, 09:12:12 AM
Noen klubber har nedfelt hvordan man ønsker at klubben skal fremstå, det fins sågar nesten detaljerte vedtak på hvilken type fotball man ønsker at klubben skal spille.


Hvilke klubber er dette?
- You always get what you deserve.

Bill Elliott, Brann-trener 1974-1978

Torvanger

October 24, 2017, 09:49:58 AM #2 Last Edit: October 24, 2017, 09:51:57 AM by Torvanger

Billy Elliott

Nå vet jeg ikke hvilken sammenheng dette er tatt fra, da du ikke lenker, men dette høres da mer ut som en orientering, ikke et vedtak?
- You always get what you deserve.

Bill Elliott, Brann-trener 1974-1978

Torvanger

Quote from: Billy Elliott on October 24, 2017, 10:07:36 AM
Nå vet jeg ikke hvilken sammenheng dette er tatt fra, da du ikke lenker, men dette høres da mer ut som en orientering, ikke et vedtak?



Vedtak, ønske, veiledning.... Du skjønner vel hva jeg mener? Fokus er vel nøkkelord. LAN er opptatt av å ta poeng, uansett hvordan det ser ut, er vi fornøyd med den innstillingen?

Billy Elliott

Quote from: Torvanger on October 24, 2017, 10:35:44 AM
Quote from: Billy Elliott on October 24, 2017, 10:07:36 AM
Nå vet jeg ikke hvilken sammenheng dette er tatt fra, da du ikke lenker, men dette høres da mer ut som en orientering, ikke et vedtak?


Vedtak, ønske, veiledning.... Du skjønner vel hva jeg mener? Fokus er vel nøkkelord. LAN er opptatt av å ta poeng, uansett hvordan det ser ut, er vi fornøyd med den innstillingen?


Det er ganske stor forskjell på at sportslig ledelse orienterer om hvilke valg som er tatt og hvorfor, og det å vedtaktsfeste hvilken formasjon og spillestil klubben skal ha.

Jeg er absolutt for en mer offensiv fotball enn det LAN vanligvis velger, men mine innsigelser på spillestilen har ingenting på årsmøtet å gjøre.
- You always get what you deserve.

Bill Elliott, Brann-trener 1974-1978

Torvanger

Hvor skal man ellers få kanalisert dette, om ikke på årsmøtet? Innspill til styret, som er i dialog med sportslig ledelse? At man skal bruke alle midler for å holde plassen, eller å rykke opp, det er en sak, men ellers bør det ligge en formulering på en eller annen måte, som gjenspeiler hvordan Brannfansen ønsker at laget skal spille fotball.

Billy Elliott

Quote from: Torvanger on October 24, 2017, 11:52:57 AM
Hvor skal man ellers få kanalisert dette, om ikke på årsmøtet? Innspill til styret, som er i dialog med sportslig ledelse? At man skal bruke alle midler for å holde plassen, eller å rykke opp, det er en sak, men ellers bør det ligge en formulering på en eller annen måte, som gjenspeiler hvordan Brannfansen ønsker at laget skal spille fotball.


Her på forumet f.eks., eller i leserinnlegg til avisene, på din private blogg eller på supportermøter. Egentlig hvorsomhelst. Du kan selvsagt også ta det opp på årsmøtet, hvis det finnes et passende punkt på agendaen for medlemsinnspill, men det jeg først siterte var din påstand om at ulike klubber vedtaksfester spillerstil og formasjon. Det kan man ikke gjøre. Taktikk er ikke noe man kan vedta, det må være trenerens direkte, og sportssjefens overordnede ansvar.
- You always get what you deserve.

Bill Elliott, Brann-trener 1974-1978

Torvanger

Jeg kan forsikre deg om at det er lagt føringer for dette i RBK, som Ingebrigtsens etterkommer også må forholde seg til.

SK

Spillestil o.l. har ikke noe på årsmøtet å gjøre. Det vil være å gripe inn i et område der treneren må være suveren. Hva som ønskes i Bergen er godt kjent. Det er, som folk nevner, mange kanaler hvor dette kan tas opp. Noe som også gjøres.
Hadde vi tatt sølv i fjor hvis LAN ikke hadde fått kjørt stilen sin slik han ønsker ? Man kan ikke frata treneren handlingsrommet sitt, det er en vanskelig nok jobb fra før av.


ACHTUNG

Det er vel et kommende årsmøte, en gang på høsten og der bør medlemmene som reagerer på det som har skjedd rundt Heltne-overgangen, la sin stemme bli hørt. Hva har egentlig skjedd. Om styret, sammen med Soltvedt akseptert Horsens bud, da bør det stilles spørsmål ved om man har tillit til det sittende styret. Dersom Soltvedt har handlet ut ifra en fullmakt, så bør man få en klarhet i om styret er ok med det som nå er i ferd med å skje. (i og med at overgangen ikke er bekreftet)

Denne saken kan spise opp Brann innenfra, det er etter alle solemerker misnøye også i deler av spillergruppen, her må alt på bordet og det må ryddes grundig opp.

Nixon

Quote from: ACHTUNG on July 30, 2018, 11:31:13 AMDet er vel et kommende årsmøte, en gang på høsten

Årmøtet er om våren i mars.
Rød makt på Hansa

ACHTUNG

Kan det kalles inn til ekstraordinært årsmøte?

Nixon

Quote from: ACHTUNG on July 30, 2018, 11:36:08 AMKan det kalles inn til ekstraordinært årsmøte?

Det kan det. Enten av styret selv eller 1/3 av medlemmene. Men vi kan vel slå fast at det ikke kommer til å skje etter dette salget.
Rød makt på Hansa

ACHTUNG

Quote from: Nixon on July 30, 2018, 11:39:39 AM
Quote from: ACHTUNG on July 30, 2018, 11:36:08 AMKan det kalles inn til ekstraordinært årsmøte?

Det kan det selvsagt. Enten av styret selv eller 1/3 av medlemmene. Men vi kan vel slå fast at det ikke kommer til å skje etter dette salget.


Dersom Brann faller sammen som et korthus, kommer man selvsagt til å peke på salget av Heltne og omstendighetene rundt. Her snakker vi om vi har tillit til dagens styre og sportslige ledelse, når skandaløse overganger som den pågående, kan finne sted.

krakra

Du mener man skal innkalle til ekstraordinært årsmøte for å kaste styret (og ledelsen??!?!) som har løfet klubben fra et konkursbo i OBOS-ligaen til en toppklubb med stadig sterkere og sunnere økonomi på grunn av ett spillersalg?

Spelaren

Det blir nok anledning i et medlemsmøte.
Gå av.

ACHTUNG

Har man tillit til et styre som godkjenner et salg til underpris, til en nedrykksklubb fra det danske bondelandet?

Superjack

Quote from: ACHTUNG on July 30, 2018, 13:26:25 PMHar man tillit til et styre som godkjenner et salg til underpris, til en nedrykksklubb fra det danske bondelandet?

Uttalelsene til Lunde på bt.no virker som at det ikke har vært enkelt å holde på Sivert. For å være enig, tror ikke laget ville være tjent med en sur Sivert i klubben.

Brannsupporter.

Nixon

Quote from: ACHTUNG on July 30, 2018, 13:26:25 PMHar man tillit til et styre som godkjenner et salg til underpris, til en nedrykksklubb fra det danske bondelandet?

Det får man eventuelt si noe om på det ordinære årsmøtet hvis man ønsker det. Det er utopisk å snakke om noe ekstraordinært årsmøte i denne saken.
Rød makt på Hansa

krakra

Det jeg ser «enkelte» ikke forstår, men som jeg håper årsmøtet forstår neste gang det avholdes er at når man er på et årsmøte så er man ikke en supporter som mener noe på et forum, debattinnlegg, puben, stadion, medlemsmøter eller andre steder det er naturlig å mene noe om Brann. Man er en del av et styrende organ i klubben. Det øverste organet faktisk. Da må man ha en viss rolleforståelse.

Årsmøtets rolle er ikke å analysere enkeltavgjørelser på sportslig nivå og vurdere tilliten til styret ut ifra det. Man skal forholde seg til de store linjene sportslig og økonomisk og også vurdere om klubben drives etter de verdier medlemmene har lagt til grunn gjennom vedtektene.
Og da snakker vi ikke om enkeltresultater verken sportslig eller økonomisk, men utvikling over tid. Med mindre man snakker ekstraordinære ting, men at klubben er i ferd med å gå konkurs etter dårlig styring eller rykker ned. At man selger det som anses som en viktig spiller er ikke ekstraordinært. Om vi ender på en femteplass er det ikke ekstraordinært. Det er ikke grunnlag for å kaste et styre.

Årsmøtet kan jo selvfølgelig kaste styret av hvilken som helst grunn de ønsker. De kan kaste styret fordi de mener Lunde kler seg dårlig, hvis de vil. Men skal man ha en velfungerende medlemsstyrt klubb så er man avhengig av at medlemmene skjønner sin rolle og ikke begynner med mikrostyring. Da er man på et dysfunksjonelt nivå. Så jeg håper virkelig ingen henger seg på Torvanger og begynner å lage støy og debatt om tilliten til styret på bakgrunn av ett spillersalg. Vi vet rett og slett ikke nok om hva som har skjedd, og har ikke kompetanse, til å skulle vurdere slike ting.

ostraume

Helt enig i det selvsagt, krakra, bra innlegg.

Et salg av SHN er i seg selv ikke "så ille". Dette er jo god spillerlogistikk, sånn som vi prøver å bli gode på. Hente gratis vrakgods, viderutvikle/foredle og selge med pen gevinst. Problemet er at prisen er latterlige 3 millioner. Og salget er til Horsens(!).
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

SK

July 30, 2018, 14:16:27 PM #22 Last Edit: July 30, 2018, 14:18:30 PM by SK
Et spillersalg isolert er ikke en sak som angår årsmøtet.
Men man kan spørre seg om klubben i det hele tatt er interessert i å vinne serien. Det går på hele troverdigheten og holdningene til klubben, og er ikke dette slik det bør være bør det stilles noen spørsmål til styret om hva de egentlig driver med. Enkeltsaker uavhengig av karakter, så lenge de har store nok konsekvenser, vil alltid kunne vært aktuelle som tema på et årsmøte.

Henki

Quote from: SK on July 30, 2018, 14:16:27 PMEt spillersalg isolert er ikke en sak som angår årsmøtet.
Men man kan spørre seg om klubben i det hele tatt er interessert i å vinne serien. Det går på hele troverdigheten og holdningene til klubben, og er ikke dette slik det bør være bør det stilles noen spørsmål til styret om hva de egentlig driver med. Enkeltsaker uavhengig av karakter, så lenge de har store nok konsekvenser, vil alltid kunne vært aktuelle som tema på et årsmøte.

Det er klart klubben har ett og annet de bør forklare når det gjelder ambisjonsnivået sitt, hvis dette er hvordan de forholder seg til det å være serieleder halvveis. Ekstraordinære årsmøter tror jeg derimot denne klubben ikke trenger flere av på en stund.
Ballen skal fremover!

ACHTUNG

July 30, 2018, 14:39:11 PM #24 Last Edit: July 30, 2018, 14:40:46 PM by ACHTUNG
 Jeg ser et ettergivende styre, som ikke spiller Hardball (les Lunde), når det er påkrevd at de spiller Hardball. Heltne er en profesjonell fotballspiller og som profesjonell fotballspiller så må han gjøre den jobben han er satt til, uansett. Og om det innebar at han måtte finne seg i å bli værende til ut sesongen, så måtte han bare ha innfunnet seg med det. LAN hadde nok også klart å få ham motivert, til å blø for det som visstnok er klubben i hans hjerte.

At ikke styret satte ned foten og ba Heltne om å forholde seg til kontrakten, gjør at jeg har mistet tilliten til Lunde & co.  Så får heller åndssnobbene, som er så opptatt av de store linjene gi tommelen opp.

Crispo 2

Quote from: ACHTUNG on July 30, 2018, 14:39:11 PMJeg ser et ettergivende styre, som ikke spiller Hardball (les Lunde), når det er påkrevd at de spiller Hardball. Heltne er en profesjonell fotballspiller og som profesjonell fotballspiller så må han gjøre den jobben han er satt til, uansett. Og om det innebar at han måtte finne seg i å bli værende til ut sesongen, så måtte han bare ha innfunnet seg med det. LAN hadde nok også klart å få ham motivert, til å blø for det som visstnok er klubben i hans hjerte.

At ikke styret satte ned foten og ba Heltne om å forholde seg til kontrakten, gjør at jeg har mistet tilliten til Lunde & co.  Så får heller åndssnobbene, som er så opptatt av de store linjene gi tommelen opp.

**word!**
Per Pettersen 1960-1964

krakra

Quote from: SK on July 30, 2018, 14:16:27 PMEt spillersalg isolert er ikke en sak som angår årsmøtet.
Men man kan spørre seg om klubben i det hele tatt er interessert i å vinne serien. Det går på hele troverdigheten og holdningene til klubben, og er ikke dette slik det bør være bør det stilles noen spørsmål til styret om hva de egentlig driver med. Enkeltsaker uavhengig av karakter, så lenge de har store nok konsekvenser, vil alltid kunne vært aktuelle som tema på et årsmøte.
an be styret redegjøre for prosessen og bakgrunnen for salget(selv om jeg tviler sterkt på at man får noen dypere redegjørelse enn det Lunde kom med i BT), og man kan uttrykke sin misnøye - også på årsmøtet. Det er det ikke det jeg snakker om. Jeg snakker om at enkelte mener man skal diskutere tilliten til styret eller ikke på bakgrunn av dette. Ekstraordinært møte eller ikke. Man vurderer ikke mistillit på bakgrunn av noe sånt. Da har man ikke forstått årsmøtets rolle. Og man "diskuterer" ikke tilliten til styret uformelt og lettbeint på et årsmøte. Da må det ligge en seriøs vurdering av tilliten til grunn. Altså et mistillitsforslag. Det er noe man må ta seriøst, og ikke slenge rundt seg fordi man er frustert eller misfornøyd med enkeltavgjørelser man er uenig i.

Dette er et styre og en ledelse som har ført Brann fra å være en konkurstruet OBOS-klubb til en gullkandidat med tryggere økonomi enn på ti år. Man kaster ikke, og diskutere ikke å kaste et slikt styre og ledelse på grunn av et spillersalg. Da er man i gulltåka.

Det er forskjell på å kritisere og å skulle kaste noen. Litt som at man kan ha forventninger til LAN og si at han ikke innfrir dem uten å ville kaste ham. På uformelle kanaler er det ikke så nøye, men på et årsmøte må man seriøst skjønne forskjellen og forstå hvor alvorlig grep det faktisk er å kaste et styre. Det handler ikke bare om personene og kompetansen man kaster ut, men støyen man skaper og signalene man sender. Begynner man å kaste styrer fordi de ikke er ambisiøse nok så risikerer man en ny runde med verdensmestere og gutteklubben grei som lover gull og grønne skoger og sender klubben til helvete igjen.

kabelmann

**Word!**

Så sant som det er sagt, krakra.
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

ACHTUNG

July 30, 2018, 15:59:13 PM #28 Last Edit: July 30, 2018, 16:04:45 PM by ACHTUNG
Jeg forventer et mer kynisk styre, enn slik dagens styre fremstår som. Å miste nøkkelspilleren Heltne nå, vet Lunde & co er til stor skade for Brann. Heltne med videre og et par forsterkninger, så hadde Brann vært for alvor med i gullkampen. Nå er realiteten at laget er kraftig svekket og befinner seg i en slags limbo, der man ikke aner noe om hvor slagkraftige vi blir til høsten. Heltnes avskjed har også skapt stor misnøye internt i spillergruppen, det kan bli en utfordrende jobb for Branns sportslige avdeling i tiden fremover. (jeg har mine kilder, ingen journalister, men en med god kontakt med en av spillerne) Og at Brann så åpenlyst melder seg ut av gullkampen, kommer til å påvirke tilskuertallene, i negativ forstand. Tilsynelatende liten tue kan velte et stort lass. Brann kan ende opp med å tape mange millioner. Derfor bør man vurdere om dagens styre er skikket.

SKBCPH

July 30, 2018, 18:08:03 PM #29 Last Edit: July 30, 2018, 18:44:22 PM by SKBCPH
Alle som messer om hvor godt og trygt klubben blir styrt nå; Tenker dere aldri at en fotballklubb ikke er en A4 bedrift. Man er i underholdningsbransjen, da er det ikke nok å bare drive sunt og edruelig. Dette er SPORTSKLUBBEN Brann, ikke "Brann & Sønn AS - Alt innen brannsikkerhet".

Man skal underholde, man skal være ambisøse, og man skal tørre og satse, for uten satsing, underholdning og sportslig suksess er det ingen SK Brann, bare et Brann AS, og det finner ikke bergenserne seg i, det kan man se på tilskuertallene de seneste sesongene.
- Vi har den treneren vi har.

kabelmann

Vel og bra med underholdning, men la oss holde den på banen, ikke årsmøtene. Det har vært nok sirkus der opp gjennom årene.
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

Norlings Hund 2

Quote from: SKBCPH on July 30, 2018, 18:08:03 PMAlle som messer om hvor godt og trygt klubben blir styrt nå; Tenker dere aldri at en fotballklubb ikke er en A4 bedrift. Man er i underholdningsbransjen, da er det ikke nok å bare drive sunt og edruelig. Dette er SPORTSKLUBBEN Brann, ikke "Brann & Sønn AS - Alt innen brannsikkerhet".

Man skal underholde, man skal være ambisøse, og man skal tørre og satse, for uten satsing, underholdning og sportslig suksess er det ingen SK Brann, bare et Brann AS, og det finner ikke bergenserne seg i, det kan man se på tilskuertallene de seneste sesongene.

Lurer på hvor du har vært det siste tiåret. Den nåværende ledelsen er på vei til å få oss til å bli en stabil toppklubb, noe vi ikke har vært på år og dag, etter at vi lå nede med brukket rygg etter den forrige ledelsens vanstyre (der vi ikke tok en eneste medalje etter gullet i 2007 til tross for stor satsning).

Å begynne å snakke om å kaste det nåværende styret på grunn av et spillersalg man ikke liker, attpåtil flere uker før vinduet stenger, er da selvsagt galskap.

Vi aner heller ikke hvilke spillere som kommer inn enda, eller om vi kommer svekket eller styrket ut av dette vinduet. Gud bedre!

SK

July 31, 2018, 11:53:57 AM #32 Last Edit: July 31, 2018, 11:59:37 AM by SK
Å redusere denne saken til et spillersalg, vitner om forsøk på bortforklaring.
Slik det er nå, er dette en manifestasjon av en klubb som skriker ut til omgivelsene at de ikke er interessert i å være en vinnerklubb. At de bevisst saboterer egne gullmuligheter selv om det kunne vært unngått. Da hjelper det ikke å snakke om at man har hatt stabil og trygg drift i flere år. Enkeltepisoder som dette kan på egenhånd rive ned og ødelegge mye av det som er bygget opp. Hva i all verden er for eksempel poenget med å ha jobbet bra for å ha fått klubben (overraskende) til en gullmulighet, når man i neste håndvending saboterer dette for egen maskin ?

Det er et minimum for både ledelse og styre å forstå at de har et ansvar overfor dem som bruker tid og penger på Brann. Et minimum å forvente er at man gjør et skikkelig forsøk på gull når man faktisk har sjansen. Ikke å bevisst bestemme seg for å ikke engang prøve. Noe de har bevist denne uken. Åpne om det i media er de heller ikke.

SKBCPH

Quote from: Norlings Hund 2 on July 31, 2018, 02:20:23 AM
Quote from: SKBCPH on July 30, 2018, 18:08:03 PMAlle som messer om hvor godt og trygt klubben blir styrt nå; Tenker dere aldri at en fotballklubb ikke er en A4 bedrift. Man er i underholdningsbransjen, da er det ikke nok å bare drive sunt og edruelig. Dette er SPORTSKLUBBEN Brann, ikke "Brann & Sønn AS - Alt innen brannsikkerhet".

Man skal underholde, man skal være ambisøse, og man skal tørre og satse, for uten satsing, underholdning og sportslig suksess er det ingen SK Brann, bare et Brann AS, og det finner ikke bergenserne seg i, det kan man se på tilskuertallene de seneste sesongene.

Lurer på hvor du har vært det siste tiåret. Den nåværende ledelsen er på vei til å få oss til å bli en stabil toppklubb, noe vi ikke har vært på år og dag, etter at vi lå nede med brukket rygg etter den forrige ledelsens vanstyre (der vi ikke tok en eneste medalje etter gullet i 2007 til tross for stor satsning).

Å begynne å snakke om å kaste det nåværende styret på grunn av et spillersalg man ikke liker, attpåtil flere uker før vinduet stenger, er da selvsagt galskap.

Vi aner heller ikke hvilke spillere som kommer inn enda, eller om vi kommer svekket eller styrket ut av dette vinduet. Gud bedre!

Snakker aldeles ikke om å kaste styret. Men med episoder som dette må det være lov å spørre om styre og ledelse kanskje var vel og bra for å få oss ut av sumpen, men har de det som skal til for å holde oss i toppen? Jeg har mine tvil.

Og, det er vel ingen av oss som drar på stadion annenhver helg for å se på trygg og sunn drift?
- Vi har den treneren vi har.

krakra

July 31, 2018, 12:06:33 PM #34 Last Edit: July 31, 2018, 12:08:52 PM by krakra
Komisk å se hvordan Heltne Nilsen  har gått fra å være en utskjelt «balltaper» til en spiller vi angivelig ikke har sjans på gull uten. Heltne Nilsen har vært  viktig og god, men joda. Vi kan godt ta gull uten ham. På samme måte som vi kunne røket med ham. Hvor svekket vi er får resten av vinduet vise.
Vil folk tilbake klovneveldet? For skal man kvitte seg med en ledelse og styre som har bygd opp klubben fra ruinene med bakgrunn i en krisemaksimerende hjemmelaget ekspertanalyse om at man har «gitt opp gullet» etter -ett- spillersalg så er det fort der man havner igjen. Overambisiøse, korttenkte ledere som driver klubben for å booste egen popularitet. Folk som er redde for å gjøre upopulære, vanskelige valg i frykt for omgivelsene. Den samme destruktive utålmodigheten la mye av grunnlaget for nedturen etter gullet.
Både styre og ledelse har gjort seg fortjent til både tålmodighet og tillit til at de faktisk har gjort en reell vurdering i denne saken. Ikke krisemaksimering basert på bruddstykker av virkeligheten. Og nei: Vi har ikke krav på hele grunnen til at man lar Heltne Nilsen gå. Det har ikke spillerne heller.
Det er dagens ledelse som har satt oss i en posisjon der vi kan ta gull. Men det tenkes ikke på hos de kortsiktige. De tenker her og nå, og skjønner ikke at resultater kommer av et fundament lagt gjennom flere år med godt arbeid. Å kvitte seg med en ledelse som har lagt dette fundamentet på grunn av et spillersalg, med beskjeden om at de ikke er ambisiøse nok kan fort rive vekk dette grunnlaget og gjøre at vi havner  nedrykksstriden før vi er i gullkamp igjen.



De viser til en avtale. En avtale enkelte eksperter sier de «lett» kunne brutt. Det er ikke så lett. Det avhenger av hvordan avtalen er formulert. Hvis Brann gjør det til en vane å bryte avtaler de inngår så vil disse avtalene være null verdt i framtiden. Ingen vil la seg lokke til Brann på bakgrunn av lovnader, fordi en vet at Brann ikke kan stoles på. At avtalen ikke gjelder etter en kontraktsforlengelse er en gjetting. Det vet man ikke. Man vet ikke om Heltne Nilsen kunne gått ut kontrakten og fått bedre lønn. Man gjetter og konkluderer basert på gjettinger.


SK

July 31, 2018, 12:24:47 PM #35 Last Edit: July 31, 2018, 12:28:34 PM by SK
Det er et ekko fra klovneveldets tid, dette snakket om langsiktighet. Det var dette som ble trukket frem gang etter gang da folk var misfornøyde, man kunne ikke forvente at klubben skulle få til noe før om x antall år på grunn av at det tok tid på bygge opp o.s.v.

Dette er, både i dette tilfellet og på klovneveldets tid, en bortforklaring. Det er noe man argumenterer med for å slippe å stå til rette for feilvalg man tar her og nå. Fotball er per sin definisjon kortsiktig. Det interesserer få at alt skjer etter en plan hvor ting kanskje blir bra om noen år. Man må gjøre ting rett både på kort og lang sikt, ikke kun sistnevnte. Stråmannsargumentasjon er det også - for det å bevisst svekke egne gullsjanser i en situasjon når man har en reell sjanse til det, står ikke i motsetning til å holde seg til en fornuftig langsiktig plan. Det er vel ingen som har snakket om å sprenge banken eller lignende. Men det å gjøre et skikkelig forsøk på gull og legge en ekstra innsats i det på det tidspunktet man faktisk har sjansen, det forventes av en vinnerklubb (av enhver klubb, egentlig). Da hører det ingen steder hjemme å bevisst gjøre det stikk motsatte.

Jeg og mange med meg kjøper ikke argumentet til Brann om denne såkalte avtalen med Heltne. Som Pamer skriver i dagens BT, slike "avtaler" er det dusinvis av i fotballen og det er alltid rom for vurderinger. Brann har vært tøffere med andre spillere tidligere i lignende situasjoner. Huseklepp, Piotr for å nevne noen. At de ikke kunne være det i situasjonen Heltne også, er ikke forståelig. Da er det nærliggende å tro at ikke alt blir fortalt. Det er et valg klubben tar å ikke fortelle oss det, men da er det en naturlig konsekvens at folk kan miste tilliten til dem. Og den forsvinner fort, slik dette har vært håndtert.


krakra

Tull. Klovneveldets tid var preget av flotte ord og dyre kjøp av «profiler» med høy lønn. Hvert år. I stor grad etter ambisjonspress fra omgivelsene som ikke taklet at man brukte etter enn ett år på å bygge noe skikkelig, og som ble frelst hver gang klubben sprengte banker for profiler. Det var måten man dempet kritikken på, dyre spillerkjøp som viste «ambisjoner».
Dagens styre og ledelse snakker ikke. De leverer klovneveldet siste sesong startet med gullsnakk og sluttet med nedrykk. Etter det har vi opprykk, sølv i Eliteserien, femteplass i Eliteserien og en serieledelse etter 16 kamper med seks poeng til fjerde og ni poeng til sjetteplass. Økonomien har utelukkende pekt oppover og vi har endelig kommet oss ut av rød sone, vi er ikke avhengig av Mohn for å betale løpende utgifter og unngå konkurs. De har ikke -snakket- om langsiktighet. De har levert. De har bygd et fundament som er sterkere enn på over ti år. Et fundament som ikke faller sammen om vi får en knekk. Et fundament som gjør at vi kan kjempe regelmessig om medaljer.
Men som vi ofte ser er det enkelte som ikke tåler suksess. Tre år etter at vi lå på nedre halvdel i OBOS-ligaen snakkes det altså om å bytte ut styret og ledelsens om har snudd både det sportslige og økonomiske fra katastrofe til suksess, fordi man ikke viser nok gullambisjoner. Det virker som en parodi. Noe Davy Wathne kunne sagt med overdrivelser eller andre lags supportere brukt for å latterliggjøre Brannfansen. Men det er altså realiteten.
Vi vet ikke hele bakgrunnen for at Heltne Nilsen gikk. Vi vet ikke hvilke konsekvenser det kunne fått å tvinge ham til å bli på lengre sikt. Om det kunne ødelagt troverdigheten med spillere vi hadde prøvd oss på i framtiden. Vi vet ikke om det lå personlige årsaker bak. Og vi har ikke noe krav om å vite det heller.
Det vi vet er at fundamentet blir bedre og bedre for hvert år. Etter en eksplosjon fra 2015-2016. Fortsatt er det noen åpenbare utfordringer. Vi utvikler ikke spillere større klubber vil betale mer enn 3-4 millioner for. Vi er ikke attraktive for lovende, ambisiøse norske spillere, vi er direkte svake på talentutviklingen, vi klarer ikke spille underholdende fotball i mer enn en liten del av sesongen. Gjerne startet - slik at folket går inn i juleferien med et minne om kjip fotball. Men det snakkes det lite om. Istedenfor fokuserer man på ett overgangsvindu og skal kaste styret fordi det ikke er «ambisiøst nok».
Jeg tar gjerne ambisjoner, men man skal ikke ofre det langsiktige fundamentet fordi man har en liten sjanse på gull.


ACHTUNG

Vel talt, SK, intet å tilføye. I en så stor klubb som Brann, må det være konsekvenser om graverende feil blir gjort. Å bagatellisere en klar svekkelse midtveis i en potensiell gullsesong og vise til de STORE linjene, er å gi rom for ansvarsfraskrivelse. Har feil blitt gjort og kunne avgangen fått et annet utfall? Man bør gå ut fra at Brann har en fast advokat de forholder seg til. Har denne fått innsikt i materien før Heltne ble sluppet fri?


SK

July 31, 2018, 13:02:57 PM #38 Last Edit: July 31, 2018, 13:08:44 PM by SK
Quote from: krakra on July 31, 2018, 12:39:20 PMTull. Klovneveldets tid var preget av flotte ord og dyre kjøp av «profiler» med høy lønn. Hvert år. I stor grad etter ambisjonspress fra omgivelsene som ikke taklet at man brukte etter enn ett år på å bygge noe skikkelig, og som ble frelst hver gang klubben sprengte banker for profiler. Det var måten man dempet kritikken på, dyre spillerkjøp som viste «ambisjoner».
Dagens styre og ledelse snakker ikke. De leverer klovneveldet siste sesong startet med gullsnakk og sluttet med nedrykk. Etter det har vi opprykk, sølv i Eliteserien, femteplass i Eliteserien og en serieledelse etter 16 kamper med seks poeng til fjerde og ni poeng til sjetteplass. Økonomien har utelukkende pekt oppover og vi har endelig kommet oss ut av rød sone, vi er ikke avhengig av Mohn for å betale løpende utgifter og unngå konkurs. De har ikke -snakket- om langsiktighet. De har levert. De har bygd et fundament som er sterkere enn på over ti år. Et fundament som ikke faller sammen om vi får en knekk. Et fundament som gjør at vi kan kjempe regelmessig om medaljer.
Men som vi ofte ser er det enkelte som ikke tåler suksess. Tre år etter at vi lå på nedre halvdel i OBOS-ligaen snakkes det altså om å bytte ut styret og ledelsens om har snudd både det sportslige og økonomiske fra katastrofe til suksess, fordi man ikke viser nok gullambisjoner. Det virker som en parodi. Noe Davy Wathne kunne sagt med overdrivelser eller andre lags supportere brukt for å latterliggjøre Brannfansen. Men det er altså realiteten.
Vi vet ikke hele bakgrunnen for at Heltne Nilsen gikk. Vi vet ikke hvilke konsekvenser det kunne fått å tvinge ham til å bli på lengre sikt. Om det kunne ødelagt troverdigheten med spillere vi hadde prøvd oss på i framtiden. Vi vet ikke om det lå personlige årsaker bak. Og vi har ikke noe krav om å vite det heller.
Det vi vet er at fundamentet blir bedre og bedre for hvert år. Etter en eksplosjon fra 2015-2016. Fortsatt er det noen åpenbare utfordringer. Vi utvikler ikke spillere større klubber vil betale mer enn 3-4 millioner for. Vi er ikke attraktive for lovende, ambisiøse norske spillere, vi er direkte svake på talentutviklingen, vi klarer ikke spille underholdende fotball i mer enn en liten del av sesongen. Gjerne startet - slik at folket går inn i juleferien med et minne om kjip fotball. Men det snakkes det lite om. Istedenfor fokuserer man på ett overgangsvindu og skal kaste styret fordi det ikke er «ambisiøst nok».
Jeg tar gjerne ambisjoner, men man skal ikke ofre det langsiktige fundamentet fordi man har en liten sjanse på gull.

Dette stemmer ikke. Dyre kjøp av profiler med høy lønn, var det mye av inn mot gullet i 2007 (dette ga altså resultater), samt i de umiddelbart påfølgende årene. Etter dette var det en gjennomgangsmelodi at man ikke kunne satse mer fordi man måtte tenke langsiktig og ikke hadde økonomi til annet. Hvor mye betalte vi overgangssum under trenerne Nilsen, Skarsfjord og Norling ? Stort sett var det en og annen profil inn med høy lønn, men ofte ingen overgangssum. Tidvis finansiert eksternt fra. Var alt dette fornuftig ? Definitvt ikke. Mye av det kan uansett tilskrives elendig håndverk av RBH som ikke hadde peiling på hva han drev med, mer enn at det er feil å satse. Det er ikke feil å bruke penger på spillere, så lenge det er de riktige spillerne. Selvsagt innen rimelighetens og fornuftens grenser. Satsing må ikke gå så langt som RBHs galskap, med alt for høye lønninger til spillere.

For øvrig et feilaktig verdensbilde du legger til grunn i mye av det du skriver. Som om det er en motsetning mot å gjøre et seriøst forsøk på å ta gullet nå når man leder serien halvveis, fremfor langsitkig satsing. Som sagt, å snakke om den langsiktige satsingen i et slik tilfelle er kun en bortforklaring da det som skjer nå vanskelig kan forsvares. Det vitner også om et merkelig fokus. Som om et diffust langsiktig perspektiv liksom er viktigere enn å vinne gull, så lenge det faktisk er nå vi har sjansen. Det er ingen som kritiserer styret for å ikke ha ambisjoner og samtidig skade økonomien med dyre spillerkjøp ved å ikke gå for gull før en sesong. Men når vi faktisk er midt oppi det, forventes det at man i hvert fall gjør et forsøk.
Og disse forsøkene på rettferdiggjøring av salget av Nilsen ? Kjenner igjen akkurat samme forsøkene på argumentasjon fra da Helstad ble solgt. Det er like feil nå som det var den gangen.


krakra

July 31, 2018, 13:04:55 PM #39 Last Edit: July 31, 2018, 13:15:20 PM by krakra
Bentley, Haugen, Badji, Korcsmar, Huseklepp og Demir ble iallefall kjøpt under Skarsfjord. Pluss en drøss av andre spillere som ble hentet som bosman.

Det er feil å bruke penger man ikke har, slik at man havner i store økonomiske problemer hvis de ikke slår til. "Hvis man kjøper  de rette spillere" er jo som en gamblingavhengig skulle satt hus og formue på roullette og sagt "Det går bra så lenge jeg vinner". Det er ingen garanti for suksess når man henter spillere. Uansett hvor god sportssjefen er.

SKBCPH

https://www.nrk.no/sport/nff-vil-granske-heltne-nilsen-overgang-1.14147760

Så viser det seg at naiviteten, snillismen og det amatørmessige med å ha slike muntlige avtaler i en profesjonell klubb også er ulovlig, skal si.
- Vi har den treneren vi har.

krakra

Nei, det viser seg at NFF gransker det.

Og du ville foretrukket at vi aldri hentet SHN?

Lasaron

Er en slik muntlig avtale formelt sett mer enn en gentlemen's agreement?
Tren på langskudd

Finfin respons

Kommer an på hvordan man formulerer seg til slutt, med håndtrykket. Nyansen er slik: «Da har vi en forståelse»,
VS
«Den é Brun».
Sistnevnte er ikke like forpliktende for partene.
Kanskje.

Lasaron

Quote from: Finfin respons on August 01, 2018, 08:52:27 AMKommer an på hvordan man formulerer seg til slutt, med håndtrykket. Nyansen er slik: «Da har vi en forståelse»,
VS
«Den é Brun».
Sistnevnte er ikke like forpliktende for partene.

LOL
Tren på langskudd

ACHTUNG

Quote from: ACHTUNG on July 30, 2018, 15:59:13 PMJeg forventer et mer kynisk styre, enn slik dagens styre fremstår som. Å miste nøkkelspilleren Heltne nå, vet Lunde & co er til stor skade for Brann. Heltne med videre og et par forsterkninger, så hadde Brann vært for alvor med i gullkampen. Nå er realiteten at laget er kraftig svekket og befinner seg i en slags limbo, der man ikke aner noe om hvor slagkraftige vi blir til høsten. Heltnes avskjed har også skapt stor misnøye internt i spillergruppen, det kan bli en utfordrende jobb for Branns sportslige avdeling i tiden fremover. (jeg har mine kilder, ingen journalister, men en med god kontakt med en av spillerne) Og at Brann så åpenlyst melder seg ut av gullkampen, kommer til å påvirke tilskuertallene, i negativ forstand. Tilsynelatende liten tue kan velte et stort lass. Brann kan ende opp med å tape mange millioner. Derfor bør man vurdere om dagens styre er skikket.



Det er å forvente at man tar opp salget av Heltne på det kommende årsmøte, uavhengig av om det fører til konsekvenser eller ei. Noe jeg mener det burde ha fått, når man ser resultatet av skandalesalget.

ACHTUNG

Quote from: ACHTUNG on July 30, 2018, 14:39:11 PMJeg ser et ettergivende styre, som ikke spiller Hardball (les Lunde), når det er påkrevd at de spiller Hardball. Heltne er en profesjonell fotballspiller og som profesjonell fotballspiller så må han gjøre den jobben han er satt til, uansett. Og om det innebar at han måtte finne seg i å bli værende til ut sesongen, så måtte han bare ha innfunnet seg med det. LAN hadde nok også klart å få ham motivert, til å blø for det som visstnok er klubben i hans hjerte.

At ikke styret satte ned foten og ba Heltne om å forholde seg til kontrakten, gjør at jeg har mistet tilliten til Lunde & co.  Så får heller åndssnobbene, som er så opptatt av de store linjene gi tommelen opp.


Denne gjelder også fortsatt.


SK

Salget av Heltne er en skandale av slike dimensjoner at den ikke skal glemmes. Å bevisst gi slipp på sjansene til gull midt i en sesong hvor man har tidenes mulighet, er en så grov tjenesteforsømmelse at de ansvarlige ikke må få fred. Dette er jo kjernen i hva klubben driver med, og vi suportere er blitt holdt for narr så til de grader.

Go Up