• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Lokal forankring = suksess

Started by Petter Puddefjord, November 04, 2015, 13:42:33 PM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

krøvel vellevold

Quote from: Klaus_Brann on November 08, 2015, 19:15:33 PM
Quote from: krøvel vellevold on November 08, 2015, 17:27:33 PM
Quote from: Klaus_Brann on November 08, 2015, 17:14:38 PM
Jeg prøver for siste gang;

Det nytter ikke å bare overføre resultatene direkte og si at vi hadde rykket ned..
Hvis man i Spania mot slutten av sesongen ligger på 15. plass er det jo ingen stor krise og man vet at man mest sannsynlig ender opp i ingenmannsland.
Gjør man det i Norge ligger man på direkte nedrykk og da prøver man garantert hardere enn om man hadde ligget på trygg plass.

Selv om du vil overføre det direkte, noe som er helt feil, hadde de vel sikkert rykket ned færre ganger enn vi har gjort.
Ja, de har oppnådd mye mer enn vi har gjort i sin klubbhistorie så hvorfor skulle jeg ikke ville byttet?
Den eneste grunnen som gir grunnlag for å tvile må være 04 og 07.



Men selv kan du tydeligvis overføre ABs resultater i Spania for mange tiår siden direkte til norsk fotball som bevis for at det hadde gått an i Norge i 2015? Du kan altså selv overføre at AB aldri har rykket ned, over til norsk fotballs 10/12/14/16-lagsserier og en sammenligning med Branns mange nedrykk? Ville vi rykket ned med 20-lagsserie, tror du?

Når du bruker som argument at de aldri har rykket ned - mens vi har det, så må man jo også ta med i betraktningen at man må være nr. 18-20 i Spania for å rykke ned, mens man i Norge historisk har kunnet rykket ned selv ved å være nr. 9 (før 1972). Da vi rykket ned i heisperioden var vi nr. 10-12. Dette er hva du regner som gode plasseringer når du snakker om AB, mens i Norge ville man frem til midten av 90-tallet altså rykket ned med slike plasseringer.

Men du forholder deg jo uansett ikke til det trådstarters diskusjon handler om; og det er om det er mulig å få til en stabil toppklubb med lokale krefter. AB er ingen stabil toppklubb i Spania. At de var det for mange tiår siden da det var mye mer lokale krefter og mye mindre penger i klubbene generelt, har ingenting med hva som er mulig i dagens fotball å gjøre.  Og jeg regner med det er det som er trådstarters spørsmål.


Det er ikke som bevis på at det ville fungert her, jeg bare fastslår at de har klart seg ganske bra når man ser hva de kjemper mot.
Uansett er hovedpoenget at jeg ikke tror vi historisk sett hadde hatt noe mindre suksess med denne modellen, det er jo ikke sånn at vi har voldsomt bra resultater og når man i tillegg ser på hvilke muligheter vi har i denne byen har vi underprestert så til de grader. Et ekstremt fokus på å dyrke de lokale, slik som AB har, tror jeg ville fungert.

I det siste har det blitt til en ren AB vs. Brann diskusjon og det har du selv vært like mye med på.
Tidligere i tråden var jeg inne på trådstarters emne i større grad, men det overser du galant.


Vel, det var du som kom trekkende med AB som bevis på at det går an.

Men trådstarter var neppe opptatt av om det gikk an å få til et stabilt lag med lokale spillere i fortid - på 80-tallet og denslags. Han var opptatt av om det hadde vært en vei å gå videre, og da må man se på hva AB har prestert i nyere tid under den moderne fotballens forutsetninger. Og der har de nesten aldri vært i toppen - med andre ord har de IKKE et stabilt topplag som trådstarter var ute etter. Altså er ikke AB noe bevis på at det går an, slik du hevder...
Legg ned hele klubben!

Nixon

Quote from: Klaus_Brann on November 08, 2015, 19:15:33 PM
Uansett er hovedpoenget at jeg ikke tror vi historisk sett hadde hatt noe mindre suksess med denne modellen, det er jo ikke sånn at vi har voldsomt bra resultater og når man i tillegg ser på hvilke muligheter vi har i denne byen har vi underprestert så til de grader. Et ekstremt fokus på å dyrke de lokale, slik som AB har, tror jeg ville fungert.


Her er du utvilsomt på villspor. At vi ikke har prestert så bra betyr ikke at en annen tilnærming hadde gjort det bedre. Det kunne like gjerne gjort det verre. Og jeg er overbevist om at Brann ikke hadde holdt seg alle årene i øverste divisjonen mellom 1986 og 2014 dersom vi hadde holdt en like eller tilnærmet like ekstrem lokal profil. Selv om vi da selvsagt hadde hatt en helt annen talentsatsning i løpet av disse årene. Det hadde ikke hjulpet uansett.
Rød makt på Hansa

Klaus_Brann

Vi kan jo ikke se inn i fremtiden, derfor må man altså se bakover. At du velger å sette grensen der du setter den er opp til deg, men er ikke mer rett av den grunn. Jeg tror fortsatt det går an å gjøre det bra i Norge med en lignende måte, men det får vi nok aldri vite. Nei, de er ikke et stabilt topplag, men de har bra resultater. Suksess er ikke kun ligaen heller, de har lykkes forholdsvis bra i ecupen de siste årene. Forøvrig er de en av kun tre klubber som aldri har rykket ned fra la liga, de to andre er Real Madrid og Barcelona...

I Spania er det mye vanskeligere pga. de enorme pengesummene. At de klarte 4. plass for et par sesonger siden er egentlig helt sinnsykt, men du ser det kun som en 4. plass.

Til slutt;
Jeg tror det er fullt mulig å skape en stabil toppklubb i Norge både hvis man hadde kjørt AB sin måte og hvis man hadde kjørt en blanding, med fokus på lokale fra ung alder.
Begge disse to måtene ville dog ha krevd en mer unorsk tilnærming til talentarbeidet både innad i klubben og også i andre klubber i Hordaland, slik som f.eks. guttene fra Dalen har jobbet i de senere år.

Uansett om man går for en av disse eller en helt annen variant er det andre faktorer som spiller nesten like stor rolle og det går selvsagt på hvordan klubben blir drevet.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Klaus_Brann

Quote from: Nixon on November 08, 2015, 20:06:00 PM
Quote from: Klaus_Brann on November 08, 2015, 19:15:33 PM
Uansett er hovedpoenget at jeg ikke tror vi historisk sett hadde hatt noe mindre suksess med denne modellen, det er jo ikke sånn at vi har voldsomt bra resultater og når man i tillegg ser på hvilke muligheter vi har i denne byen har vi underprestert så til de grader. Et ekstremt fokus på å dyrke de lokale, slik som AB har, tror jeg ville fungert.


Her er du utvilsomt på villspor. At vi ikke har prestert så bra betyr ikke at en annen tilnærming hadde gjort det bedre. Det kunne like gjerne gjort det verre. Og jeg er overbevist om at Brann ikke hadde holdt seg alle årene i øverste divisjonen mellom 1986 og 2014 dersom vi hadde holdt en like eller tilnærmet like ekstrem lokal profil. Selv om vi da selvsagt hadde hatt en helt annen talentsatsning i løpet av disse årene. Det hadde ikke hjulpet uansett.


Hehe, ganske morsomt at du så bombastisk kan slå fast at jeg bommer når du sitter på akkurat like elendige muligheter som meg til å tippe det og du har ikke et eneste argument for hvorfor det ikke ville fungert annet enn at du sier at det ikke ville fungert.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Nixon

Sånn er det når man ikke har eller har mulighet til noe fasit!;)
Rød makt på Hansa

krøvel vellevold

November 08, 2015, 20:15:59 PM #105 Last Edit: November 08, 2015, 20:18:09 PM by krøvel vellevold
Quote from: Klaus_Brann on November 08, 2015, 20:06:50 PM
Vi kan jo ikke se inn i fremtiden, derfor må man altså se bakover. At du velger å sette grensen der du setter den er opp til deg, men er ikke mer rett av den grunn. Jeg tror fortsatt det går an å gjøre det bra i Norge med en lignende måte, men det får vi nok aldri vite. Nei, de er ikke et stabilt topplag, men de har bra resultater. Suksess er ikke kun ligaen heller, de har lykkes forholdsvis bra i ecupen de siste årene. Forøvrig er de en av kun tre klubber som aldri har rykket ned fra la liga, de to andre er Real Madrid og Barcelona...

I Spania er det mye vanskeligere pga. de enorme pengesummene. At de klarte 4. plass for et par sesonger siden er egentlig helt sinnsykt, men du ser det kun som en 4. plass.

Til slutt;
Jeg tror det er fullt mulig å skape en stabil toppklubb i Norge både hvis man hadde kjørt AB sin måte og hvis man hadde kjørt en blanding, med fokus på lokale fra ung alder.
Begge disse to måtene ville dog ha krevd en mer unorsk tilnærming til talentarbeidet både innad i klubben og også i andre klubber i Hordaland, slik som f.eks. guttene fra Dalen har jobbet i de senere år.

Uansett om man går for en av disse eller en helt annen variant er det andre faktorer som spiller nesten like stor rolle og det går selvsagt på hvordan klubben blir drevet.
Legg ned hele klubben!

Klaus_Brann

Ja, men da er litt rart å være så bombastisk. At du tror det er dog helt greit.
RBK i deler av sin storhetstid er jo trukket inn tidligere. De hadde vel en ganske stor andel av lokale i alle fall. Nærmeste "bevis" vi kommer på at det kunne vært mulig i alle fall.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Klaus_Brann

Quote from: krøvel vellevold on November 08, 2015, 20:15:59 PM
Quote from: Klaus_Brann on November 08, 2015, 20:06:50 PM
Vi kan jo ikke se inn i fremtiden, derfor må man altså se bakover. At du velger å sette grensen der du setter den er opp til deg, men er ikke mer rett av den grunn. Jeg tror fortsatt det går an å gjøre det bra i Norge med en lignende måte, men det får vi nok aldri vite. Nei, de er ikke et stabilt topplag, men de har bra resultater. Suksess er ikke kun ligaen heller, de har lykkes forholdsvis bra i ecupen de siste årene. Forøvrig er de en av kun tre klubber som aldri har rykket ned fra la liga, de to andre er Real Madrid og Barcelona...

I Spania er det mye vanskeligere pga. de enorme pengesummene. At de klarte 4. plass for et par sesonger siden er egentlig helt sinnsykt, men du ser det kun som en 4. plass.

Til slutt;
Jeg tror det er fullt mulig å skape en stabil toppklubb i Norge både hvis man hadde kjørt AB sin måte og hvis man hadde kjørt en blanding, med fokus på lokale fra ung alder.
Begge disse to måtene ville dog ha krevd en mer unorsk tilnærming til talentarbeidet både innad i klubben og også i andre klubber i Hordaland, slik som f.eks. guttene fra Dalen har jobbet i de senere år.

Uansett om man går for en av disse eller en helt annen variant er det andre faktorer som spiller nesten like stor rolle og det går selvsagt på hvordan klubben blir drevet.


Voksen måte å starte svaret på, det skal du ha. Oser respekt for folk som mener annet enn deg.
Jeg har sagt det jeg vil si, du får holde på å gjespe på egenhånd.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

krøvel vellevold

November 08, 2015, 20:20:14 PM #108 Last Edit: November 08, 2015, 20:27:37 PM by krøvel vellevold
Quote from: Klaus_Brann on November 08, 2015, 20:18:32 PM
Quote from: krøvel vellevold on November 08, 2015, 20:15:59 PM
Quote from: Klaus_Brann on November 08, 2015, 20:06:50 PM
Vi kan jo ikke se inn i fremtiden, derfor må man altså se bakover. At du velger å sette grensen der du setter den er opp til deg, men er ikke mer rett av den grunn. Jeg tror fortsatt det går an å gjøre det bra i Norge med en lignende måte, men det får vi nok aldri vite. Nei, de er ikke et stabilt topplag, men de har bra resultater. Suksess er ikke kun ligaen heller, de har lykkes forholdsvis bra i ecupen de siste årene. Forøvrig er de en av kun tre klubber som aldri har rykket ned fra la liga, de to andre er Real Madrid og Barcelona...

I Spania er det mye vanskeligere pga. de enorme pengesummene. At de klarte 4. plass for et par sesonger siden er egentlig helt sinnsykt, men du ser det kun som en 4. plass.

Til slutt;
Jeg tror det er fullt mulig å skape en stabil toppklubb i Norge både hvis man hadde kjørt AB sin måte og hvis man hadde kjørt en blanding, med fokus på lokale fra ung alder.
Begge disse to måtene ville dog ha krevd en mer unorsk tilnærming til talentarbeidet både innad i klubben og også i andre klubber i Hordaland, slik som f.eks. guttene fra Dalen har jobbet i de senere år.

Uansett om man går for en av disse eller en helt annen variant er det andre faktorer som spiller nesten like stor rolle og det går selvsagt på hvordan klubben blir drevet.


Voksen måte å starte svaret på, det skal du ha. Oser respekt for folk som mener annet enn deg.
Jeg har sagt det jeg vil si, du får holde på å gjespe på egenhånd.

Gratulerer med å møte deg selv i døren. Litt lenger oppe i tråden svarte du med "Krøvel, du er umulig å diskutere med. Gjør det redelig eller så kan du drite i å svare meg". Alt jeg hadde gjort var å holde meg til tabellplasseringer fra moderne tid. Klasse!
Legg ned hele klubben!

Nixon

Quote from: Klaus_Brann on November 08, 2015, 20:16:59 PM
Ja, men da er litt rart å være så bombastisk. At du tror det er dog helt greit.
RBK i deler av sin storhetstid er jo trukket inn tidligere. De hadde vel en ganske stor andel av lokale i alle fall. Nærmeste "bevis" vi kommer på at det kunne vært mulig i alle fall.



Klart det finnes lag som har mange lokale spillere i en periode. Du skriver jo selv "i deler av stohetstiden". Men det er noe helt annet å ha det som filosofi og gjøre det år etter år. Det har ikke Rosenborg vært i nærheten av å gjøre. Så det er ikke mye til bevis etter min mening.
Rød makt på Hansa

Spelaren

AB er en anekdote. Et unntak av en klubb, og eg hadde irritert meg grønn om Brann var så lite i vater om de prøvde samme metode.
Gå av.

Corran

Må si at alt som skjedde i fotballen før 90 tallet ikke har mye med den moderne fotballen å gjøre
Skal en sammenligne klubber for forutsetninger i dagens fotball er det liten vits å gå lengre tilbake enn 2000 da utviklingen av spillet, økonomi, overganger ja egentlig det aller meste har endret seg stort.
Og å trekke inn rbk som bevis på lokal suksess blit litt feil Ja de hadde lokale spillere også men stort sett nordlendinger, østlendendinger, vestlendinger og en og annen sørlending. Strengt tatt støvsugde de det norske markedet
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Klaus_Brann

Quote from: krøvel vellevold on November 08, 2015, 20:20:14 PM
Quote from: Klaus_Brann on November 08, 2015, 20:18:32 PM
Quote from: krøvel vellevold on November 08, 2015, 20:15:59 PM
Quote from: Klaus_Brann on November 08, 2015, 20:06:50 PM
Vi kan jo ikke se inn i fremtiden, derfor må man altså se bakover. At du velger å sette grensen der du setter den er opp til deg, men er ikke mer rett av den grunn. Jeg tror fortsatt det går an å gjøre det bra i Norge med en lignende måte, men det får vi nok aldri vite. Nei, de er ikke et stabilt topplag, men de har bra resultater. Suksess er ikke kun ligaen heller, de har lykkes forholdsvis bra i ecupen de siste årene. Forøvrig er de en av kun tre klubber som aldri har rykket ned fra la liga, de to andre er Real Madrid og Barcelona...

I Spania er det mye vanskeligere pga. de enorme pengesummene. At de klarte 4. plass for et par sesonger siden er egentlig helt sinnsykt, men du ser det kun som en 4. plass.

Til slutt;
Jeg tror det er fullt mulig å skape en stabil toppklubb i Norge både hvis man hadde kjørt AB sin måte og hvis man hadde kjørt en blanding, med fokus på lokale fra ung alder.
Begge disse to måtene ville dog ha krevd en mer unorsk tilnærming til talentarbeidet både innad i klubben og også i andre klubber i Hordaland, slik som f.eks. guttene fra Dalen har jobbet i de senere år.

Uansett om man går for en av disse eller en helt annen variant er det andre faktorer som spiller nesten like stor rolle og det går selvsagt på hvordan klubben blir drevet.


Voksen måte å starte svaret på, det skal du ha. Oser respekt for folk som mener annet enn deg.
Jeg har sagt det jeg vil si, du får holde på å gjespe på egenhånd.

Gratulerer med å møte deg selv i døren. Litt lenger oppe i tråden svarte du med "Krøvel, du er umulig å diskutere med. Gjør det redelig eller så kan du drite i å svare meg". Alt jeg hadde gjort var å holde meg til tabellplasseringer fra moderne tid. Klasse!


Ja, for du tilla meg ikke en mening som jeg ikke hadde.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Klaus_Brann

Quote from: Nixon on November 08, 2015, 20:21:03 PM
Quote from: Klaus_Brann on November 08, 2015, 20:16:59 PM
Ja, men da er litt rart å være så bombastisk. At du tror det er dog helt greit.
RBK i deler av sin storhetstid er jo trukket inn tidligere. De hadde vel en ganske stor andel av lokale i alle fall. Nærmeste "bevis" vi kommer på at det kunne vært mulig i alle fall.



Klart det finnes lag som har mange lokale spillere i en periode. Du skriver jo selv "i deler av stohetstiden". Men det er noe helt annet å ha det som filosofi og gjøre det år etter år. Det har ikke Rosenborg vært i nærheten av å gjøre. Så det er ikke mye til bevis etter min mening.


Nei, det er ikke bevis på at det fungerer over lengre tid, men over en periode om ikke annet, men det er jo egentlig et veldig interessant tema dette med å klare å være et stabilt topplag over lengre perioder, det er veldig, veldig få forunt.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

krøvel vellevold

Quote from: Klaus_Brann on November 08, 2015, 22:12:57 PM
Quote from: krøvel vellevold on November 08, 2015, 20:20:14 PM
Quote from: Klaus_Brann on November 08, 2015, 20:18:32 PM
Quote from: krøvel vellevold on November 08, 2015, 20:15:59 PM
Quote from: Klaus_Brann on November 08, 2015, 20:06:50 PM
Vi kan jo ikke se inn i fremtiden, derfor må man altså se bakover. At du velger å sette grensen der du setter den er opp til deg, men er ikke mer rett av den grunn. Jeg tror fortsatt det går an å gjøre det bra i Norge med en lignende måte, men det får vi nok aldri vite. Nei, de er ikke et stabilt topplag, men de har bra resultater. Suksess er ikke kun ligaen heller, de har lykkes forholdsvis bra i ecupen de siste årene. Forøvrig er de en av kun tre klubber som aldri har rykket ned fra la liga, de to andre er Real Madrid og Barcelona...

I Spania er det mye vanskeligere pga. de enorme pengesummene. At de klarte 4. plass for et par sesonger siden er egentlig helt sinnsykt, men du ser det kun som en 4. plass.

Til slutt;
Jeg tror det er fullt mulig å skape en stabil toppklubb i Norge både hvis man hadde kjørt AB sin måte og hvis man hadde kjørt en blanding, med fokus på lokale fra ung alder.
Begge disse to måtene ville dog ha krevd en mer unorsk tilnærming til talentarbeidet både innad i klubben og også i andre klubber i Hordaland, slik som f.eks. guttene fra Dalen har jobbet i de senere år.

Uansett om man går for en av disse eller en helt annen variant er det andre faktorer som spiller nesten like stor rolle og det går selvsagt på hvordan klubben blir drevet.


Voksen måte å starte svaret på, det skal du ha. Oser respekt for folk som mener annet enn deg.
Jeg har sagt det jeg vil si, du får holde på å gjespe på egenhånd.

Gratulerer med å møte deg selv i døren. Litt lenger oppe i tråden svarte du med "Krøvel, du er umulig å diskutere med. Gjør det redelig eller så kan du drite i å svare meg". Alt jeg hadde gjort var å holde meg til tabellplasseringer fra moderne tid. Klasse!


Ja, for du tilla meg ikke en mening som jeg ikke hadde.


Det er helt riktig observert. Og det var heller ikke det du begrunnet din kommentar med i ettertid.

At du kalte meg "uredelig" fordi jeg brukte resultater utelukkende fra de siste tiårene (og ikke 30-80 år gamle resultater) for å vurdere muligheten for å bli et stabilt opplag i DAGENS fotball med lokale krefter -  og at du åpenbart ikke forstår hvorfor det i en diskusjon om mulighetene pr 2015 er uinteressant å vise til hva som skjedde for en masse tiår siden, får være ditt problem.

Jeg for min del velger å vurdere mulighetene for å få et stabilt topplag med lokale krefter ut fra DAGENS virkelighet. Ikke hva som gikk an i 1984 eller på 30-tallet.
Legg ned hele klubben!

Klaus_Brann

Mhm.

Jeg skrev:
Vi kan vel si at de omtrent har prestert på nivå med det vi har gjort hvis vi sammenligner historiene til klubbene. Mao. Kunne vi like godt valgt den modellen.

Du skrev:
Med andre ord; du syns det er helt ok at vi fortsatt presterer på samme svake nivå som vi har gjort.

Jeg sammenlignet historiene. Fortid, ikke fremtid, derfor er det selvsagt at du tillegger meg en mening jeg ikke har.

Dagens virkelighet? Du gikk 30 år tilbake i tid!
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

krøvel vellevold

November 08, 2015, 23:39:07 PM #116 Last Edit: November 08, 2015, 23:50:30 PM by krøvel vellevold
Quote from: Klaus_Brann on November 08, 2015, 23:02:02 PM
Mhm.

Jeg skrev:
Vi kan vel si at de omtrent har prestert på nivå med det vi har gjort hvis vi sammenligner historiene til klubbene. Mao. Kunne vi like godt valgt den modellen.

Du skrev:
Med andre ord; du syns det er helt ok at vi fortsatt presterer på samme svake nivå som vi har gjort.

Jeg sammenlignet historiene. Fortid, ikke fremtid, derfor er det selvsagt at du tillegger meg en mening jeg ikke har.

Dagens virkelighet? Du gikk 30 år tilbake i tid!
Legg ned hele klubben!

Klaus_Brann

Quote from: krøvel vellevold on November 08, 2015, 23:39:07 PM
Quote from: Klaus_Brann on November 08, 2015, 23:02:02 PM
Mhm.

Jeg skrev:
Vi kan vel si at de omtrent har prestert på nivå med det vi har gjort hvis vi sammenligner historiene til klubbene. Mao. Kunne vi like godt valgt den modellen.

Du skrev:
Med andre ord; du syns det er helt ok at vi fortsatt presterer på samme svake nivå som vi har gjort.

Jeg sammenlignet historiene. Fortid, ikke fremtid, derfor er det selvsagt at du tillegger meg en mening jeg ikke har.

Dagens virkelighet? Du gikk 30 år tilbake i tid!


Ikke lat som du ikke forstår.
1. Det var for å sammenligne klubbenes historie, da er ikke 30 år nok, man må gå langt tilbake.
2. For fremtiden er selvsagt ikke hva som skjedde for 25 år siden relevant. Maks noen få år siden.

Jeez. I det innlegget jeg sikter til snakket jeg bare om historien.
I andre innlegg har jeg snakket om nåtid og fremtid.

Jeg driter i potensialet hvis vi aldri får det ut. Hvis valget står mellom evige 6. plasser fra et lokalt lag eller evige 6. plasser med et mer innkjøpt lag vet jeg hva jeg velger.

Forøvrig synes jeg IKKE at det er ok om vi fortsetter å prestere middelmådig. Nå har du det rett frem svart på hvitt, så slipper du å tolke ting feil, Krøvel. Vær så god.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

krøvel vellevold

November 09, 2015, 01:11:29 AM #118 Last Edit: November 09, 2015, 01:17:24 AM by krøvel vellevold
Quote from: Klaus_Brann on November 09, 2015, 00:11:47 AM
Quote from: krøvel vellevold on November 08, 2015, 23:39:07 PM
Quote from: Klaus_Brann on November 08, 2015, 23:02:02 PM
Mhm.

Jeg skrev:
Vi kan vel si at de omtrent har prestert på nivå med det vi har gjort hvis vi sammenligner historiene til klubbene. Mao. Kunne vi like godt valgt den modellen.

Du skrev:
Med andre ord; du syns det er helt ok at vi fortsatt presterer på samme svake nivå som vi har gjort.

Jeg sammenlignet historiene. Fortid, ikke fremtid, derfor er det selvsagt at du tillegger meg en mening jeg ikke har.

Dagens virkelighet? Du gikk 30 år tilbake i tid!


Ikke lat som du ikke forstår.
1. Det var for å sammenligne klubbenes historie, da er ikke 30 år nok, man må gå langt tilbake.
2. For fremtiden er selvsagt ikke hva som skjedde for 25 år siden relevant. Maks noen få år siden.

Jeez. I det innlegget jeg sikter til snakket jeg bare om historien.
I andre innlegg har jeg snakket om nåtid og fremtid.

Jeg driter i potensialet hvis vi aldri får det ut. Hvis valget står mellom evige 6. plasser fra et lokalt lag eller evige 6. plasser med et mer innkjøpt lag vet jeg hva jeg velger.

Forøvrig synes jeg IKKE at det er ok om vi fortsetter å prestere middelmådig. Nå har du det rett frem svart på hvitt, så slipper du å tolke ting feil, Krøvel. Vær så god.
Legg ned hele klubben!

Klaus_Brann

Quote from: krøvel vellevold on November 09, 2015, 01:11:29 AM
Quote from: Klaus_Brann on November 09, 2015, 00:11:47 AM
Quote from: krøvel vellevold on November 08, 2015, 23:39:07 PM
Quote from: Klaus_Brann on November 08, 2015, 23:02:02 PM
Mhm.

Jeg skrev:
Vi kan vel si at de omtrent har prestert på nivå med det vi har gjort hvis vi sammenligner historiene til klubbene. Mao. Kunne vi like godt valgt den modellen.

Du skrev:
Med andre ord; du syns det er helt ok at vi fortsatt presterer på samme svake nivå som vi har gjort.

Jeg sammenlignet historiene. Fortid, ikke fremtid, derfor er det selvsagt at du tillegger meg en mening jeg ikke har.

Dagens virkelighet? Du gikk 30 år tilbake i tid!


Ikke lat som du ikke forstår.
1. Det var for å sammenligne klubbenes historie, da er ikke 30 år nok, man må gå langt tilbake.
2. For fremtiden er selvsagt ikke hva som skjedde for 25 år siden relevant. Maks noen få år siden.

Jeez. I det innlegget jeg sikter til snakket jeg bare om historien.
I andre innlegg har jeg snakket om nåtid og fremtid.

Jeg driter i potensialet hvis vi aldri får det ut. Hvis valget står mellom evige 6. plasser fra et lokalt lag eller evige 6. plasser med et mer innkjøpt lag vet jeg hva jeg velger.

Forøvrig synes jeg IKKE at det er ok om vi fortsetter å prestere middelmådig. Nå har du det rett frem svart på hvitt, så slipper du å tolke ting feil, Krøvel. Vær så god.


Har sagt det hundre ganger at den delen var en sidediskusjon. Du vet selv at det skjer titt og ofte her på forumet.

For nåtiden og fremtiden er det få lag om noen som har prøvd ut et lignende prosjekt, RBK er de siste som hadde veldig stor suksess med mange lokale, ispedd andre fra Norge.

Akkurat, jeg skriver det, hvis ikke du kan holde deg til det er det umulig å diskutere med deg. Det blir ikke mer rett hva du mener at jeg mener selv om du gjentar det til det kjedsommelige.

Jeg har sagt at AB har prestert like bra i Spania som Brann har i Norge de siste 50 årene og historisk sett. Historisk sett er det vel feil, der har vel de prestert en del bedre. De siste 50 årene er det en minimal forskjell.
Du satte grensa ved 30 år. Tilfeldigvis vant de to seriegull rett før det.
De har to seriegull de siste 33 år, vi har ett.
De har ett cupgull siste 33 år, vi har to.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

krøvel vellevold

Quote from: Klaus_Brann on November 09, 2015, 01:53:50 AM

Har sagt det hundre ganger at den delen var en sidediskusjon. Du vet selv at det skjer titt og ofte her på forumet.

For nåtiden og fremtiden er det få lag om noen som har prøvd ut et lignende prosjekt, RBK er de siste som hadde veldig stor suksess med mange lokale, ispedd andre fra Norge.

Akkurat, jeg skriver det, hvis ikke du kan holde deg til det er det umulig å diskutere med deg. Det blir ikke mer rett hva du mener at jeg mener selv om du gjentar det til det kjedsommelige.

Jeg har sagt at AB har prestert like bra i Spania som Brann har i Norge de siste 50 årene og historisk sett. Historisk sett er det vel feil, der har vel de prestert en del bedre. De siste 50 årene er det en minimal forskjell.
Du satte grensa ved 30 år. Tilfeldigvis vant de to seriegull rett før det.
De har to seriegull de siste 33 år, vi har ett.
De har ett cupgull siste 33 år, vi har to.

Men hvis det var en "sidediskusjon"; hvorfor blir du da sur (sier jeg uredelig og er umulig å diskutere med) når undertegnede setter diskusjonen inn igjen på sporet ved å se på NYERE TIDS resultater, som har mye mer relevans til diskusjonens tema enn en masse titler AB vant for mange tiår siden? Du har selv påstått at det skal være mulig å få til et stabilt topplag på AB-måten, men den eneste argumentasjonen du har for å "bevise" det er at AB har vunnet en masse titler for lenge lenge siden.

Og angående å tillegge andre meninger og gjenta det til det kjedsommelige (som du anklager undertegnede for): Jeg har ikke satt noen grense ved 30 år for å ekskludere ABs to siste seriegull. Jeg har vist forskjellene både for siste 5 år, siste 10 år, siste 15 år, siste 16 år, siste 20 år - og siste 30 år. Siste 30 år var for å vise hva vi har vunnet siden sist AB vant noe - som altså er 31 år siden. Men i forhold til dagens fotball (som trådstarters diskusjon handler om) er det ikke relevant å ta med hva AB fikk til med et lokalt lag for over 30 år siden. Ei heller hva de fikk til på 30-tallet eller rundt 1900 da de vant cupen en del. Fotballen har de siste 30 år utviklet seg enormt når det gjelder kjøp/salg. Der man for 30 år siden gjerne hadde mest nasjonale spillere - og sikkert en god del lokale - i de fleste klubber i verden, så har dette siden blitt totalt forandret. Bl.a. pga CLs inntog i første halvel av 90-tallet. Situasjonen som er nå med en globalisering og mye penger i fotballen, er noe som har vært de siste ca 20 årene. Så hevder du (selvsagt for å være like selektiv som du påstår jeg er) at det i så fall bare er de aller siste årene som kan telle. For i de årene har AB tilfeldigvis gjort det bra. Men man kan ikke måle om en klubb har blitt en stabil toppklubb etter noen få år. Da må man se i hvert fall over ti år. AB fikk 4.plass (etter 12.plass året før) i 2014 og 7.plass i 2015. To år blant topp 7, er ikke å være et stabilt topplag.

Men siden du er så opptatt av å sammenligne lenger bakover enn 30:

Siste 35 ses: AB har 4 topp tre (83-86) og ett cupgull - Brann har 6 topp tre og to cupgull
Siste 40 ses: AB har 6 topp tre og ett cupgull - Brann har 7 topp tre og tre cupgull
Siste 50 ses: AB har 7 topp tre og tre cupgull - Brann har 8 topp tre og fire cupgull
Siste 60 ses: AB har 10 topp tre og fem cupgull - Brann har 10 topp tre og fire cupgull.
Siden det norske seriesystemet startet i 1948/49: AB har 12 topp tre og syv cupgull - Brann har 11 topp tre og fire cupgull.

Vi må altså dra historien mer enn 60 år tilbake i tid før AB har flere topp tre-plasseringer enn oss, og vi må dra den mer enn 50 år tilbake i tid før AB har flere cupgull enn oss.

Snittplasseringer:
(Her har jeg regnet Brann som nr. 18 i år, 13 i årene vi rykket opp på 80-tallet):

Siste 35 ses: AB i snitt nr. 8,2 - Brann nr. 7,7
Siste 40 ses: AB i snitt nr. 7,9 - Brann nr. 7,7
Siste 54 ses: AB i snitt nr. 7,7 - Brann nr. 7,4

Den norske toppdivisjonen var todelt før 1961/62, så det er ikke vits i å regne lenger bakover.

Så disse historiske resultatene som har vært bedre hos AB, må vi altså tilbake til før vi hadde et skikkelig seriesystem i Norge for å finne.


Legg ned hele klubben!

Klaus_Brann

Ja, så lenge man er inne blant topp tre er det bare å sidestille det med seriegull.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

krøvel vellevold

Quote from: Klaus_Brann on November 09, 2015, 17:11:25 PM
Ja, så lenge man er inne blant topp tre er det bare å sidestille det med seriegull.


??

AB har tatt tre seriegull i Spania i løpet av de årene det har vært spilt seriespill i Norge. På de årene har også Brann tatt tre seriegull.
Legg ned hele klubben!

Nixon

Men rett skal være rett, Krøvel. De to første gullene ble vunnet med nesten utelukkende lokale spillere, og stallen i 2007 er i så måte unntaket og ikke regelen. Så jeg vet ikke helt...;)
Rød makt på Hansa

Klaus_Brann

Quote from: krøvel vellevold on November 09, 2015, 17:41:58 PM
Quote from: Klaus_Brann on November 09, 2015, 17:11:25 PM
Ja, så lenge man er inne blant topp tre er det bare å sidestille det med seriegull.


??

AB har tatt tre seriegull i Spania i løpet av de årene det har vært spilt seriespill i Norge. På de årene har også Brann tatt tre seriegull.


Siste 35 sesongene f.eks.
Da har de flere seriegull enn oss, men med litt fiffig skrivemåte ser det bare ut som vi har gjort det bedre enn dem...
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Klaus_Brann

Quote from: Nixon on November 09, 2015, 18:05:03 PM
Men rett skal være rett, Krøvel. De to første gullene ble vunnet med nesten utelukkende lokale spillere, og stallen i 2007 er i så måte unntaket og ikke regelen. Så jeg vet ikke helt...;)


Interessant. Det har allerede fungert her! Rydd forsidene, her er det bare én vei å gå for Brann i fremtiden.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

krøvel vellevold

Quote from: Klaus_Brann on November 09, 2015, 18:10:15 PM
Quote from: krøvel vellevold on November 09, 2015, 17:41:58 PM
Quote from: Klaus_Brann on November 09, 2015, 17:11:25 PM
Ja, så lenge man er inne blant topp tre er det bare å sidestille det med seriegull.


??

AB har tatt tre seriegull i Spania i løpet av de årene det har vært spilt seriespill i Norge. På de årene har også Brann tatt tre seriegull.


Siste 35 sesongene f.eks.
Da har de flere seriegull enn oss, men med litt fiffig skrivemåte ser det bare ut som vi har gjort det bedre enn dem...
Legg ned hele klubben!

krøvel vellevold

Quote from: Nixon on November 09, 2015, 18:05:03 PM
Men rett skal være rett, Krøvel. De to første gullene ble vunnet med nesten utelukkende lokale spillere, og stallen i 2007 er i så måte unntaket og ikke regelen. Så jeg vet ikke helt...;)


Alle lag vant serien med nesten utelukkende lokale spillere i gamle dager. Sikkert også i Spania.
Legg ned hele klubben!

Klaus_Brann

Quote from: krøvel vellevold on November 09, 2015, 18:15:34 PM
Quote from: Klaus_Brann on November 09, 2015, 18:10:15 PM
Quote from: krøvel vellevold on November 09, 2015, 17:41:58 PM
Quote from: Klaus_Brann on November 09, 2015, 17:11:25 PM
Ja, så lenge man er inne blant topp tre er det bare å sidestille det med seriegull.


??

AB har tatt tre seriegull i Spania i løpet av de årene det har vært spilt seriespill i Norge. På de årene har også Brann tatt tre seriegull.


Siste 35 sesongene f.eks.
Da har de flere seriegull enn oss, men med litt fiffig skrivemåte ser det bare ut som vi har gjort det bedre enn dem...


Gi deg, du ramset jo opp det for to-tre poster siden selv! Ja, ta med 60 år også.

1984 har lite med dagens realiteter å gjøre, spesielt i Spania. I Norge er ikke forskjellene så store, derfor tror jeg altså at det kunne vært mulig her.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Corran

Er da store forskjeller også i Norge på før og nå
Store forskjeller i Norge og vil jeg si
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Klaus_Brann

Ja, forskjellen på før og nå er også markante her, men ikke så ille som i Spania.
Skal du ha en toppspiller her kan man betale rundt 5-10 mill.
I Spania kan du gange det ganske mye opp.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Corran

Ja og det kan en på lønn og økonomi og alt annet også
Det blir jo bare latterlig å overføre direkte på den måten?
Vi hører til en liten bakgårdsliga og Spania er en a de 4 største ligaene
Og det er maaaaange ligaer på nivåer mellom oss
Det er like fult like markante forskjeller på her som i Spania. Dvs akkurat nå er jo vår klubb litt retro pga at vi er kjørt i grøften ;-)
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Soler

Hadde ikke Atletic Bilbao lagt opp til den tvangstrøyen med bare baskiske spillere hadde de levert langt bedre de siste 30 årene enn det de har gjort. Vil tro de også kunne truet hegemoniet til Barca og Real i langt større grad. Det er ingen grunn til at de skal være svakere enn Valencia, Atletico og Sevilla. Denne strategien bidrar blant annet til at de beste baskerne heller spiller for andre klubber hvor sjansen for å vinne ting er langt større. Da sitter man igjen med de nest beste lokale spillerne, akkurat som Brann. Her har Barca funnet en langt bede modell.

Klaus_Brann

Quote from: Corran on November 09, 2015, 23:24:24 PM
Ja og det kan en på lønn og økonomi og alt annet også
Det blir jo bare latterlig å overføre direkte på den måten?
Vi hører til en liten bakgårdsliga og Spania er en a de 4 største ligaene
Og det er maaaaange ligaer på nivåer mellom oss
Det er like fult like markante forskjeller på her som i Spania. Dvs akkurat nå er jo vår klubb litt retro pga at vi er kjørt i grøften ;-)


Forskjellene er større i Spania. Se hva spesielt Real betaler for spillere vs. hva andre lag betaler.
Så kan man ta RBK vs. andre her.

Jeg mener det er mye lettere å gjøre noe sånt her, fordi de andre lagene i ligaen ikke kan dra inn så voldsomt gode spillere uansett. Toppen er på en måte nådd med gode svensker og dansker, pluss at de er heldig med noen afrikanere nå og da.
Men men. Nå begynner denne diskusjonen å bli langdryg snart;)
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Spelaren

Men hvorfor gjøre noe sånt? Hvorfor pålegge seg en unødvendig tvangstrøye? Rosenborg hadde neppe gjort det om de hadde en svakere årgang.
Gå av.

Lasaron

Klaus, et oppklarende spørsmål: Mener du at Brann bør drives etter AB-modellen?
Tren på langskudd

Klaus_Brann

Nei.
Da måtte vi endret så mye så drastisk at det hadde tatt voldsomt lang tid å få det til.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Go Up