• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Ny flaggnekt frå NFF.

Started by MortenM, May 15, 2015, 11:02:49 AM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

MortenM

May 15, 2015, 11:02:49 AM Last Edit: May 15, 2015, 12:20:05 PM by MortenM
Eg og eit par andre Brann-supportarar ville bruke 16. mai-kampen til å markere avstand til homofobi, og feire likeverd. Det er ein sentral verdi i Brann sine lover. NFF sa derimot nei til å erstatte dagens hjørneflagg med regnbogeflagget.

Les heile saka i Josimar.

Eg håper flest mulig kan dele denne saka på sosiale medier. NFF fortjener ikkje å sleppe unna med slike ikkje-svar som at dei ikkje vil ha markeringar inne på bana. Sjølv har dei trumfa gjennom Handshake for Peace.

Spelaren

Gå av.

Giles

Som supporter kan du flagge som du vil. Hvis hjørneflaggene skal markere all slags særinteresser og mer eller mindre gode formål så melder jeg pass. Det er et ubetinget gode å gå på fotballkamp uten andre agendaer, der er vi alle like.
Dette er ingenting å klage på.

Spelaren

Tenk om solen titter fram innimellom regnbygene de har meldt i morgen? Får vi bot om det blir regnbue?
Gå av.

Ricky

Har ingen problemer med å skjønne NFFs argumentasjon her.

Tror nok heller ikke at dette er til spesielt stort hinder for MortenMs muligheter til å flagge og feire likeverd på 16.mai.

krakra

Quote from: Ricky on May 15, 2015, 11:49:31 AM
Har ingen problemer med å skjønne NFFs argumentasjon her.

Tror nok heller ikke at dette er til spesielt stort hinder for MortenMs muligheter til å flagge og feire likeverd på 16.mai.


dudo

For meg handler det om likeverd, og at fotballen sier at homofile ikke får være med på likeverdskampanjer. Eller, fotballen i Norge. For dette har blitt gjort f eks i Sverige.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

krakra

Jeg tror poenget som gjøres i artikkelen om at NFF ikke vil ha kampanjer de selv ikke står bak er ganske på spilerens hode. At man ikke kan ha markeringer på banen er bare sprøyt. Vi har jo også handshake for peace i Norge.

krakra

Quote from: dudo on May 15, 2015, 12:11:57 PM
For meg handler det om likeverd, og at fotballen sier at homofile ikke får være med på likeverdskampanjer. Eller, fotballen i Norge. For dette har blitt gjort f eks i Sverige.
Enig. Jeg støtter fult ut prinsippet om at fotballen skal være politisk nøytral. Derfor skal man ikke tillate kampanjer alà "Hjelp Syria-flykningene", "Nei til oljeboring i Lofoten" eller slikt på fotballarenaer. Jeg hadde også en forståelse for NFFs skepsis til kampanjen rettet mot antihomo-lovene i Russlan, fordi dette var et politisk budskap.

Denne saken mener jeg derimot ikke handler om politikk. Det er en holdningskampanje rettet mot fotballen. Der budskapet er at fotballen skal være for alle og at ingen skal stenges ute gjennom diskriminering og trakassering. Slike kampanjer har man sett mange av i fotball-verden, også i Norge. Særlig rettet mot antirasisme. Kampen mot homofobi har ingen forskjell fra kampen mot antirasisme og bør behandles helt likt.

J

Corran

Dette er tiltak på lik linje med Handshake for Peace, antirasisme og Mot
Er helt horribelt at NFF ikke kan støtte noe slikt.
I alle fall ikke all den tid at homofobi er et problem som finnes i sport/idrett og i fotball

Hater NFF skjerfet kommer på i morgen og håper noen lager noen store regnbueflagg som en markerer med under innmarsj og etter pause
Skulle også hatt et svært flagg med noe alla "Støtt Homofiles rettigheter selv om NFF gir faen"
Dårlig forslag dette, men folk ser hvor jeg vil :-)
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Spelaren

Det er en drøy påstand at NFF "gir faen" hva kamp for homofiles rettigheter og likeverd angår. At de rir paragrafene sine i vel stor grad er en ting, men kamp for likeverd er solid nedfelt i forbundets verdier.
Gå av.

Corran

Det kan godt være men for at verdiene deres skal bli tatt på alvor så bør de også vise det i handling
Ikke noe problem for meg å skrive ned noen verdier jeg står for men de betyr ikkje en dritt om eg ikkje viser det i handling.
Hvis jeg sier her at jeg er for homofiles rettigheter og i morgen roper jævla homse te dommeren så betyr vel ikke det jeg skrev her en dritt?
Hadde dette vært en enkeltstående sak så er den litt kritikkverdig men det er jo ikke en enkeltstående sak.
Handshake for Peace var heller ikke innenfor det internasjonale fotball reglementet som de henviser til i denne saken. Men de gjennomførte det og det ble internasjonal, positiv, oppmerksomhet rundt det.
Her kunne de sagt Ja til Brann og de hadde sikkert høstet positiv kritikk her også.

Og vil jo også henvise til siste setningen min i forrige innlegg hvor jeg sier at den teksten jeg skrev var et dårlig forslag og dermed er det vel innforstått at jeg mente at det ikke skulle stå det jeg skrev
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

ostraume

NFF eier produktet. Skal noen markere noe skal det betales først. Frivillighet og idealisme får en holde på med på fritiden utenfor Stafion.
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

Ricky

Quote from: krakra on May 15, 2015, 12:42:06 PM
Jeg tror poenget som gjøres i artikkelen om at NFF ikke vil ha kampanjer de selv ikke står bak er ganske på spilerens hode. At man ikke kan ha markeringer på banen er bare sprøyt. Vi har jo også handshake for peace i Norge.


Nå har ikke jeg tenkt å bruke hele dagen på å være djevelens advokat i en sak som jeg selv støtter, men jeg synes det kom veldig tydelig frem fra NFF-representanten at han snakket om markeringer på banen i rent bokstavelig forstand. Altså på selve gresset, stenger og målnett, krittmerking, hjørneflagg o.s.v.  Ting som normalt skal være standardisert og nøytralt under kampens gang.

En helt standard markering á la Gi Rasisme Rødt Kort ute på banen før kampstart eller evt et pauseinnslag hadde det sikkert vært mulig å få til, men det har man kanskje ikke søkt om?

Spelaren

Quote from: Corran on May 15, 2015, 14:11:55 PM
Hvis jeg sier her at jeg er for homofiles rettigheter og i morgen roper jævla homse te dommeren så betyr vel ikke det jeg skrev her en dritt?


NFF er jo for homofiles rettigheter og viser det ved verdiene forbundets drift er forankret i, ved opplæring av dommere, trenere og andre som involveres i idretten, ved holdningskampanjer og på andre måter. Ikkje på en eneste plass går de på tvers av verdiene og viser en motsatt holdning. Det at de har en svakt begrunnet holdning til å ikkje tillate markeringer utover sine egne påfunn betyr ikkje at de plutselig jobber mot likeverd heller - eller slik twittertytet i skrivende stund tyder på - ikkje jobber mot homofobi i fotballen i det hele tatt:



"Gjør NFF noe som helst" - omg her nekter man å skifte noen cornerflagg og så plutselig er alt det andre arbeidet NFF gjør for likeverd, mot rasisme og så videre ingenting liksom. Makan til overdrivelser.

Kroneksempel på at twitter er dårig til annet enn å skrike høyt og lage sine egne narrativ.

---

NFF burde ha tillatt markeringen. Twitter burde ha telt til ti.
Gå av.

Corran

Ja for så vidt, men ved å nekte et slikt initiativ fra en klubb og supportere (ikke en interesseorganisasjon) så viser de ikke at de står for sine verdier mener jeg. Som sagt er ikke dette et enkeltstående tilfelle. Vi husker jo alle landskampen mot Russland hvor de skulle nekte folk å ha med regnbueflagg inn på tribunen.
Så dette er ikke et enkelttilfelle.

Jeg synes dette er smålig av NFF og et tiltak som er på lik linje med flotte tiltak som Rødt kort til rasisme og MOT.
I Norsk fotball/tribunekultur er nok hets mot homofili større problem en rasisme (en skal IKKE slutte å forbygge mot det) Samtidig som det er fremdeles veldig vanskelig for homofile fotballspillere å komme ut av skapet.
Så dette er noe som NFF bør vise utad ved å ikke legge kjepper i hjulene for slike uskyldige markeringer
 
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

krakra

Jeg syns Russland-kampen var noe helt annet. Der var jo formålet å protestere mot Russlands nye homolover. Altså en politisk aksjon. Dette er en kampanje som etter min forståelse er rettet mot å få diskriminering og hets ut av fotballen, med fokus på homohetsen i denne omgang. Fotballen skal være politisk nøytral, så aksjoner som i Russland-kampen må unngås.
Men en idrett der folk skremmes vekk i frykt for å bli mobbet for sin legning, etnisitet, kjønn eller annet er jo ikke politisk eller ideologisk nøytral. Derfor er det legitimt å jobbe for å få fjernet den dritten.

Homofober må få lov å gå på kamp, men legge igjen homofobien ved stadioporten sammen med paraplyen.

Henki

Trøste og bære for en møkkaorganisasjon NFF nok en gang beviser at de er. De kunne ha latt denne markeringen for et svært godt tiltak gå sin gang. I stedet velger de å ri et regelverk som åpenbart trenger oppfrisking.
Brann burde ha kjørt på i denne saken, i anstendighetens navn. Hvis NFF hadde turd å klage på det i ettertid hadde det blitt en pr-katastrofe.
Ballen skal fremover!

Herman1

May 15, 2015, 16:38:55 PM #19 Last Edit: May 15, 2015, 16:41:25 PM by Herman1
Quote from: MortenM on May 15, 2015, 11:02:49 AM
Eg og eit par andre Brann-supportarar ville bruke 16. mai-kampen til å markere avstand til homofobi, og feire likeverd. Det er ein sentral verdi i Brann sine lover. NFF sa derimot nei til å erstatte dagens hjørneflagg med regnbogeflagget.

Les heile saka i Josimar.

Eg håper flest mulig kan dele denne saka på sosiale medier. NFF fortjener ikkje å sleppe unna med slike ikkje-svar som at dei ikkje vil ha markeringar inne på bana. Sjølv har dei trumfa gjennom Handshake for Peace.


Registrerer at jeg ikke gidder å engasjere meg noe spesielt jf. ovennevnte.
Har ingenting imot forslaget, men jeg vil påstå at homofile og lesbiske, i hvert fall i Norge, har samme mulighet til å delta som heterofile...

Kvinnefotballen er jo et godt bevis for det.

Edit: Og hvorfor skulle ikke eks. org. "Med Israel for fred" få flagge Davidsstjernen som et symbol på kampen mot økt antisemittisme, om dette er en generelt prinsipp?

Northside

Jeg ser strengt tatt ikke poenget med handshake for peace, antirasisme-kampanjer eller homofobi-kampanjer i Norsk fotball. Det er ikke et problem i det hele tatt i Norge, spesielt ikke innen Norsk fotball
(MOT er ok å ta med).

Dog skal det sies at når NFF først kjører på med alt dette, så kunne de gjerne inkludert homofobi også.

Håper folk går på Stadion for å fokusere på klubben og ikke alt annet.

Bærtur

Quote from: Northside on May 15, 2015, 16:40:45 PM
Jeg ser strengt tatt ikke poenget med handshake for peace, antirasisme-kampanjer eller homofobi-kampanjer i Norsk fotball. Det er ikke et problem i det hele tatt i Norge, spesielt ikke innen Norsk fotball
(MOT er ok å ta med).

Dog skal det sies at når NFF først kjører på med alt dette, så kunne de gjerne inkludert homofobi også.

Håper folk går på Stadion for å fokusere på klubben og ikke alt annet.


Akkuratt det er jeg veldig uenig i. Mange på tribunene har selv idag behov for å bruke "homo" som skjellsord, og kampen mot homofobi er ikke vunnet før folk innser at selv det er ganske nedverdigende. Mange anser det kanskje som en bagatell, men det er ikke opp til dem å vurdere. Det er opp til de homofile, altså dem som faktisk føler seg støtt av at man bruker deres legning som et skjellsord for en handling enten en dommer, motspiller eller medspiller gjør. Videre kan man ikke si at det ikke er noe poeng å ha slike markeringer når det fortsatt ikke er noen som har stått frem som homofil enda. Det er viktig at klubben og supporterklubben setter en presedens og standard om at man tar avstand fra homohets slik at andre blir gjort oppmerksom på at deres handlinger er sårende eller gale. Jeg tror ikke at det er så mange homofober på fotballstadioner egentlig, men at mange blir revet med av en "macho"-kultur og sier ting de ikke egentlig er stolte av eller som de vil være bekjent av.
Bare se på det videoklippet som gikk rundt for noen dager siden om hun kvinnelige reporteren som skulle intervjue fans utenfor en fotballstadion og noen kjempekule* og kjempetøffe* mannfolk ventet på en anledning til å si: "Fuck her in the pussy". De kunne ikke forsvare eller begrunne sin handling med annet enn at det var "hillarious" og var ikke istand til å se at slikt er sårende og nedverdigende.

Jeg tror det er viktig å på en eller annen måte de kommende årene virkelig sette fokus på kampen mot homofobi på lik linje med kampen mot rasisme. Begge deler dreier seg om at man bedømmer personer på grunnlag av den personen man er født som, og ikke på grunnlag av handlingene man gjør. På den måten blir det lettere den dagen det er en person som står frem som homofil. Man må jobbe mot at dette ikke er en big deal. Jeg er overbevist om at vi fortsatt ikke er der helt enda.

Jeg synes NFF kunne latt dette gå siden denne saken er så utrolig viktig å ta tak i. Men likevel så er det greit for en så stor organisasjon å ha et klart regelverk som de følger slik at man slipper å måtte forsvare unntakene i 20 år fremover når en eller annen obskur organisasjon krever sine flagg på cornerflagget eller sin logo i midtsirkelen neste gang. Et unntak vil bli brukt mot NFF, og desto flere unntak som gjøres desto vanskeligere er det å holde reglene. Sånn i utgangspunktet.

*Ment sarkastisk
Diskuterer hovedsaklig Emil Hansson, homohets og Israel & Palestinakonflikten

Northside

Jeg kan strengt tatt ikke huske én eneste gang siste årene at noen har ropt "jæva homo" til dommer eller motspiller. Derfor mener jeg dette ikke er et tema for Norsk fotball. På lik linje med de andre kampanjene.

Skulle det komme et slikt rop, eller noe rasistisk, så er jeg sikker på at indrejustisen på tribunen ville ordnet opp raskt og forklart vedkommende at dette ropet var lite gjennomtenkt.

Jeg er derimot ikke enig i argumentasjonen til NFF. Skal de først ha en drøss av kampanjer, så bør de inkludere homofobi. Og cornerflaggene er ikke standardisert slik de hevder, nesten hver eneste klubb i Tippeligaen har sin egen versjon.

Ninja-Bob

Offentlig kudos til Bærtur!

Herman1

Godt skrevet, Bærtur.

Som heterofil mann har jeg ikke vært borti slikt, i hvert fall ikke i voksen alder.
Kanskje det er en kognitiv bias jeg har, hvor jeg ikke legger merke til denslags?

Jeg vet ikke. Men samtidig; hva om Bataljonen erter Tromsø-supporterne med "Sami Ednan" og "same-tilrop"?
Kan man blir for hårsår også?
Tenker bare høyt her.

Herman1


Men igjen; hva om jeg hadde startet en kampanje for å sette slike vimpler i hjørnene på Brann Stadion - for å markere avstand mot antisemittisme?:

http://en.wikipedia.org/wiki/Flag_of_Israel

Om Palestinere eller muslimer her hjemme skulle bli provosert av dette, blir det ikke likevel prinsipielt det samme som å henge opp Homo-flagget?

Lasaron

Jeg kaster meg inn i debatten på Støre-vis. Jeg reflekterer og diskuterer, uten å ha en egen mening.

Jeg vil nok tro at fotballen er mer homofob enn godt er, og at det er et større problem i norsk fotball enn antisemmitisme er. Det er blitt såpass "vanlig" at kjendiser står frem som homo i mange sammenhenger, så det er kanskje påfallende at vi ikke har sett det i fotball. I skrivende stund sliter jeg med å komme på eksempler på menn som står frem som homo i idrett generelt. "Homo" er fortsatt i bruk som skjellsord i skolegården også, gjerne blant tøffe gutter som spiller fotball.

Men, om det blir gjennomført, så kan det skape presedens. Eller det vil kunne føre til urettferdig behandling seinere. "Same" er definitivt et skjellsord på tribunene våre når vi spiller mot nordnorske lag eller nordnorske trenere blir omtalt. Man kan da likesågodt markere med sameflagget (som jo ligner litt). Og, som Hermann er inne på, det kan vise seg å bli like mye på sin plass å la det være davidsstjerner på cornerflaggene om en tid.
Tren på langskudd

Daniel_Instebø

Twitter: @Insty89

Eilif

Mitt inntrykk er at vi er bedre enn de fleste i Norge på homohets, men at det ikke forekommer spontane rop som "jævla homo" eller lignende på Store Stå eller andre steder er feil. Helt rett og veldig viktig av Brann og Bataljonen å fronte denne saken, på samme måte som Vålerengen og Klanen gjorde det samme med rasisme for en del år siden.

Neste steg kan være å kutte ut episoder som den vanvittig pinlige "få se på daiene"-sangen mot den kvinnelige vekteren i Fredrikstad, men vi får ta en ting om gangen.

dudo

Hvor mange homofile kjenner folk til i fotballen? Jeg vet om én, i hele verden. Han spiller ikke i Norge. Det er for meg ganske åpenbart at fotballen har et problem når det gjelder homofili.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Kagain

Quote from: Northside on May 15, 2015, 17:05:53 PM
Jeg kan strengt tatt ikke huske én eneste gang siste årene at noen har ropt "jæva homo" til dommer eller motspiller. Derfor mener jeg dette ikke er et tema for Norsk fotball. På lik linje med de andre kampanjene.

Skulle det komme et slikt rop, eller noe rasistisk, så er jeg sikker på at indrejustisen på tribunen ville ordnet opp raskt og forklart vedkommende at dette ropet var lite gjennomtenkt.


Northside

Quote from: Eilif on May 15, 2015, 23:18:49 PM
Neste steg kan være å kutte ut episoder som den vanvittig pinlige "få se på daiene"-sangen mot den kvinnelige vekteren i Fredrikstad, men vi får ta en ting om gangen.


Og ikke minst "Mere hår enn hjerne" til dommeren. Eller "for en gjeng med bønder" mot bønder.
Så må man ikke glemme alt vi kaller VIF: Pakk, Navere, Narkiser, Heroinbønder.
Alt nord for Trondheim blir kalt Samer, det må vi også kutte ut.

Til syvende og sist må vi oppføre oss fint og omtale motstanderen med pene ord.

Torvanger

May 17, 2015, 06:11:33 AM #32 Last Edit: May 17, 2015, 06:13:29 AM by Torvanger
Norge befinner seg lysår foran andre nasjoner når det kommer til aksept for andre legninger og etnisitet. Det er å sparke inn en åpen dør, ikke lag dette til en problemstilling nåt det ikke er det. At en og annen fullemann roper jævla jøde eller homo får man ikke gjort noe med, men aksepten er der i det brede lag og spesielt hos de oppvoksende generasjoner. Regnbueflagg på cornerne er bare god natt, her skal det spilles fotball og Norling må gå.

Bærtur

Quote from: Northside on May 16, 2015, 11:22:30 AM
Quote from: Eilif on May 15, 2015, 23:18:49 PM
Neste steg kan være å kutte ut episoder som den vanvittig pinlige "få se på daiene"-sangen mot den kvinnelige vekteren i Fredrikstad, men vi får ta en ting om gangen.


Og ikke minst "Mere hår enn hjerne" til dommeren. Eller "for en gjeng med bønder" mot bønder.
Så må man ikke glemme alt vi kaller VIF: Pakk, Navere, Narkiser, Heroinbønder.
Alt nord for Trondheim blir kalt Samer, det må vi også kutte ut.

Til syvende og sist må vi oppføre oss fint og omtale motstanderen med pene ord.


Quote from: Torvanger on May 17, 2015, 06:11:33 AM
Norge befinner seg lysår foran andre nasjoner når det kommer til aksept for andre legninger og etnisitet. Det er å sparke inn en åpen dør, ikke lag dette til en problemstilling nåt det ikke er det. At en og annen fullemann roper jævla jøde eller homo får man ikke gjort noe med, men aksepten er der i det brede lag og spesielt hos de oppvoksende generasjoner. Regnbueflagg på cornerne er bare god natt, her skal det spilles fotball og Norling må gå.


Nettopp dette er gode bevis på at vi i Norge ikke ligger så langt foran alle andre, selv om man ikke har de store skandalene. Dere ufarliggjør og rettferdiggjør hatske og sårende ytringer. Jeg synes at vi skal kunne erkjenne at man har kommet langt på dette området men på ingen måte slå seg til ro og si seg fornøyd med den situasjonen. Det er en enorm skandale at man ikke har klart å utrydde homofobi og rasisme fullstendig, og enhver sårende ytring som går på legning eller opphav bør ikke aksepteres på grunn av selvforskyldt rus. At folk liker å drikke er helt greit for meg, men du får ta konsekvensen av hva du gjør og sier selv når du er påvirket. Skriker du ut "homo", "jøde" eller "neger" så får du ikke noe sympati fra meg dersom du må til tannlegen dagen etter.

Dette er en reell problemstiling og en veldig viktig en som sådan.
Diskuterer hovedsaklig Emil Hansson, homohets og Israel & Palestinakonflikten

Torvanger

Brann skal ikke brukes til politikk, punktum. Ha fokus på det Brannfansen skal, rose og rise ved behov

Bærtur

For det første er den uttalelsen i seg selv ansvarsfraskrivende med tanke på at du skriver at "Sånn politikk og sånn får de jækla politikarne styre me, når eg e på stadion ska'kje eg ha nåkke sånn propaganda tredd over trynet på meg". Idretten og Sportsklubben Brann har et ansvar for å hindre at slik diskriminering finner sted. Videre så er idretten en arena hvor folk samles uavhengig av samfunnsklasse, tilhøringhet, hudfarge, etnisitet og legning. Legningen betyr ikke noe for hvordan man utøver sporten og burde vært irrelevant. Homofile bør få den respekten de fortjener, også på idrettsbanen. Idretten har et ansvar for å gå foran her, spesielt når resultatene på fotballbanen er totalt fraværende.

Selvfølgelig skal Brann brukes til politikk når det er for å fremme fred, kjærlighet, likeverd og respekt. Brann deltar allerede i politikken på relativt omfattende måter. Det aller meste er politikk. At Brann velger å støtte barneklinikken såpass mye som de gjør er politikk. At de er med på MOT er politikk. At de iverksetter sterke tiltak for å bøte med rasisme er politikk. Jeg ser ingen grunn for at ikke homofili skal komme inn under denne kategorien.

En brannsupporter som hetser på bakgrunn av hudfarge eller legning er ingen brannsupporter i min bok. Han skal bli irettesatt og så kan han komme tilbake når han har satt seg litt inn i hvor stort problem man har tilknyttet rasisme og homofobi i verden, også i Norge. Når de klarer å oppføre seg og behandle folk med folkeskikk og respekt kan de komme tilbake.
Diskuterer hovedsaklig Emil Hansson, homohets og Israel & Palestinakonflikten

Torvanger

Jeg gir blaffen i hvilken legning spillere har  Fashanu homofil? So what? De som ikke aksepterer homofili er det ikke håp for

Henki

Quote from: Torvanger on May 17, 2015, 09:30:29 AM
Brann skal ikke brukes til politikk, punktum. Ha fokus på det Brannfansen skal, rose og rise ved behov


Men dette dreier seg jo ikke om politikk, men om grunnleggende menneskerettigheter.
Ballen skal fremover!

Torvanger

Quote from: Henki on May 17, 2015, 12:37:15 PM
Quote from: Torvanger on May 17, 2015, 09:30:29 AM
Brann skal ikke brukes til politikk, punktum. Ha fokus på det Brannfansen skal, rose og rise ved behov


Men dette dreier seg jo ikke om politikk, men om grunnleggende menneskerettigheter.



Politikk er det okke som, det er en kampsak, som jeg støtter, nen som man ikke trenger  blande inn på alle arenaer. Jeg er f.eks.fortørnet over Israels overgrep mot palestinerne, men det blir feil å flagge denne kampsaken under f.eks et idrettsengasjement som en fotballkamp er. MOT-kampanjen i regi av NFF, med reklame for MOT på alle TL-drakter er en bedre måte å gjøre det på. Når det gjelder regnbue-cornerflagg tror jeg bare det hadde provosert homohaterne ytterligere, for det er jo dem man ønsker å nå og tro meg, det er ikke på denne måten man bør gjøre det. Når det er sagt, tror jeg mange er lost cases uansett.

Bærtur

Diskuterer hovedsaklig Emil Hansson, homohets og Israel & Palestinakonflikten


Bærtur

Tviler ikke et sekund på at du vet hva du snakker om. Fordi det å prøve å opprettholde norsk lovgivning på Brann Stadion og drive med litt folkeopplysning og å sette fokus på et problem mange anser som en bagatell men som oppleves som et stort problem for de utsatte i våres eget land er likestilt med å blande seg inn i en konflikt ingen ser ut til å være i stand til å løse et annet sted i verden.. Det er liksom likestilt politisk aktivisme begge deler. Ja, nå snakker jeg med en ekspert merker jeg.

Det er ingen forskjell på å si "Gi deg med den mobbingen, det sårer" og å ta stilling til hvilken side man eventuelt støtter opp om under en krig. Hverken Israel eller Palestina er stuerene i den konflikten, og ved å støtte den ene parten støtter man opp om drap og lidelse. Helt det samme som homokampen.
Diskuterer hovedsaklig Emil Hansson, homohets og Israel & Palestinakonflikten


Bærtur

Jens er homofil, men synes det er helt greit at homofile får gjennomgå på ungdomsskolen.
- Det skulle da bare mangle. Litt hets og mobbing har vært med på å skape meg til å bli den personen jeg er idag. Jeg har mye å takke mobbingen for. Jeg er mye mer tykkhudet enn jeg hadde vært hadde det ikke vært for dem som gjorde meg en tjeneste og mobbet meg.

Når Jens blir konfrontert om homofili og idrett, og at det forekommer hets fra norske tribuner svarer han:
- Jeg synes ikke det er noen big deal. Vi er litt lei av dette med at vi skal være så lik alle andre. Vi klarer oss fint selv og vil ikke at dere heterofile skal blande dere inn i vår bissniss. Alle har godt av litt god gammeldags tribunehets.
Diskuterer hovedsaklig Emil Hansson, homohets og Israel & Palestinakonflikten


Klaus_Brann

Quote from: Henki on May 17, 2015, 12:37:15 PM
Quote from: Torvanger on May 17, 2015, 09:30:29 AM
Brann skal ikke brukes til politikk, punktum. Ha fokus på det Brannfansen skal, rose og rise ved behov


Men dette dreier seg jo ikke om politikk, men om grunnleggende menneskerettigheter.


Og det er helt fair, men det bør fortsatt ikke på cornerflagget.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

ostraume

Quote from: Klaus_Brann on May 17, 2015, 22:39:47 PM
Og det er helt fair, men det bør fortsatt ikke på cornerflagget.


Hvorfor ikke? Jeg ser ikke helt det store problemet.
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

Torvanger

Quote from: ostraume on May 18, 2015, 08:02:08 AM
Quote from: Klaus_Brann on May 17, 2015, 22:39:47 PM
Og det er helt fair, men det bør fortsatt ikke på cornerflagget.


Hvorfor ikke? Jeg ser ikke helt det store problemet.



Hvorfor i himmelens navn skal det på cornerflagget? Dette er en fiks idè noen har fått og når de har fått et helt valid og greit nei, så gir man seg ikke. Dette er like håpløst som ropene "Hater, hater, hater NFF!". Alt er ikke en konspirasjon mot Brann, Brann må følge regler som alle andre klubber.

Henki

Quote from: Klaus_Brann on May 17, 2015, 22:39:47 PM
Quote from: Henki on May 17, 2015, 12:37:15 PM
Quote from: Torvanger on May 17, 2015, 09:30:29 AM
Brann skal ikke brukes til politikk, punktum. Ha fokus på det Brannfansen skal, rose og rise ved behov


Men dette dreier seg jo ikke om politikk, men om grunnleggende menneskerettigheter.


Og det er helt fair, men det bør fortsatt ikke på cornerflagget.


Vel, jeg mener at jo det bør det. Det er blitt trukket frem av andre i debatten at homofile har mye større rettigheter i Norge enn i mange andre land, og at det er lettere å være homofil her. Det ser jeg ikke vekk fra at er et godt poeng. Men den markeringen som man prøvde å få til på Stadion var jo ikke rettet mot det norske samfunnet generelt, men mot norsk fotball. Og der er utfordringene mye større enn ellers i samfunnet. Det at NFF setter foten ned er i så måte symptomatisk.
Ballen skal fremover!

MortenM

Viss folk ser på likeverd som politikk, då har dei eit problem. Viss folk ser på likeverd som samanliknbart med Israel-Palestina-konflika, så har dei eit problem. viss ein ser på kamp mot homofobi som eit politisk standpunkt på lik linje med partipolitiske meiningar, så har ein misforstått. Homofobi er eit stort problem i norsk fotball, men det betyr ikkje at det er institusjonalisert eller har eit ekstremt stort omgang. Det er eit lite mindretal som er homofobe, òg i fotballen.

For meg er fotball eit samfunn som har tydelege problem med inkludering. NFF tydeleggjer problema til fotballen ved å ikkje støtte ein uavhengig markering mot homofobi. Dette blir ekstra spesielt når dei omtalar regnbogeflagget som reklame. Det blottlegg ignoransen deira.

Det negative svaret som NFF har gitt til Brann er ikkje "valid og greit". NFF sitt reglement har to oversettelsesfeil frå FIFA sine Laws of the game. I sin manglande engelskkunnskap har dei viska ut skiljet mellom kommersiell og ikkje-kommersiell reklame, samt skiljet mellom representative og ikkje-representative logoar og emblem. FIFA sitt reglement opnar for ikkje-kommersiell reklame på hjørneflagg, medan NFF sitt regelverk gjer ikkje det. Samtidig seier dei at dei lener seg på eit internasjonalt regelverk.

Go Up