• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Tribunekultur

Started by Lasaron, March 21, 2015, 10:21:39 AM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

Lasaron

Jeg aner en utvikling på supportertribunen som, hvis den fortsetter, jeg tror er uheldig. Tribunen politiseres mer og mer. Man er opptatt av at UEFA er mafia. Man prøver å ta med seg Ukrainaflagg inn. Man viser Palestinaflagg. Alt dette skjedde i går.

I dette innlegget sier jeg med vilje ikke min mening om de tre tingene, for det er ikke poenget. Men jeg tror at om det blir flere og flere politiske elementer inn på tribunene, vil det bli mindre inkluderende. Det fins heldigvis andre arenaer der man kan bedrive og markere politiske standpunkt.

Og, nei, jeg er ikke kategorisk motstander av å markere politiske standpunkter fra tribunen. Men jeg ser en utvikling der det blir mer og mer. Jeg tror det skader tribunekulturen, og dermed skader Brann, om det får utvikle seg videre.
Tren på langskudd

Corran

Dette er vel ikke noe unormalt?
Dette med UEFA er jo en ting og ville skjedd når som helst i historien da supportere alltid er i opprør mot det etablerte
Det er jo også kanskje ekstra viktig å vise dem litt fingen når de prøver å kneble folk på den måten de gjør. Trodde uefa skulle være litt bedre enn Fifa men det viser de jo at de ikke er.

De to andre sakene er også slikt jeg tror ville skjedd når som helst i historien.

Jeg er mao ikke helt enig i at tribunen politiseres mer og mer, men jeg er enig om at det ikke må bli for mye markeringer og standpunkt. Spesielt ikke ting som kan splitte supportertribunen.
Av de tre tingene er vel det kun den med Palestina flagg som kan være litt splittende
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Lasaron

Jeg kan selvsagt ha unngått å få med meg ting. Men dette er første gang der jeg har lagt merke til tre ting på en gang.
Tren på langskudd

ostraume

At fotball er politikk er vel ikke noe nytt? Ser ikke at det er noen trend/utvikling her.
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

ostraume

Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

Corran

Quote from: Lasaron on March 21, 2024, 09:09:55 AMJeg kan selvsagt ha unngått å få med meg ting. Men dette er første gang der jeg har lagt merke til tre ting på en gang.
Det sier vel mest om tiden vi lever i
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Kagain

Quote from: Lasaron on March 21, 2024, 08:26:55 AMJeg aner en utvikling på supportertribunen som, hvis den fortsetter, jeg tror er uheldig. Tribunen politiseres mer og mer. Man er opptatt av at UEFA er mafia. Man prøver å ta med seg Ukrainaflagg inn. Man viser Palestinaflagg. Alt dette skjedde i går.


Om man vil snu det til noe positivt så kan man jo forsøke seg på å henvise til at Union Berlin er ganske politisk motivert i det de gjør. Eller Athletic Bilbao som kun rekrutterer spillere med baskisk bakgrunn...

Lasaron

Men om utviklingen fortsetter, øker sjansen for splittelse. Altså at det markeres ting som det langt fra er unison enighet om på tribunen. Jeg ville bare mildt advare mot en tendens jeg ser, at den ikke fortsetter. Så får folk gjøre som de vil.
Tren på langskudd

Corran

Quote from: Lasaron on March 21, 2024, 15:15:35 PMMen om utviklingen fortsetter, øker sjansen for splittelse. Altså at det markeres ting som det langt fra er unison enighet om på tribunen. Jeg ville bare mildt advare mot en tendens jeg ser, at den ikke fortsetter. Så får folk gjøre som de vil.
Som sagt er dette ikke noe nytt.
Det er sikkert en del som ble sure over disse regnbuefargene og hvorfor en skal dra det inn over alt.
Samme med Uefa og Ukraina, men det er ikke så mange som tør å ta den diskusjonen og dermed blir det på sånne saker liten splittelse

Når det gjelder Palestina så er det nok en sak som kan skape litt mer splittelse men fremdeles er den nok innenfor i at det ikke skaper noe særlig splittelse på en supporter tribune.

Men en bør ikke dra inn saker med mer splittet syn enn dette for da kan det fort skje noen splittelser.
Så ser poenget ditt, men tror ikke det er noe fare for det enda og tror ikke det vi ser nå er en vridning til mer politiske markeringer, Mer heller at det nå er en del ting som kommer samtidig

In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Leffen

Vi må slutte å synge at Bergen er en republikk, kan splitte tribunen.

huleste

Ser FFK-B/G og kommer på hvor god akustikk det er på den stadioen. Det er vegger på utsiden av kortsidene, noe som sender lyden fremover. Nå har det kommet en vegg ved øvre A på Frydenbø, men ikke på øvre D der felt Z er. Vil tro akustikken er mye bedre på øvre A enn på øvre D. Kan ikke være så mye jobb å få opp en vegg for å bedre akustikken ved øvre D.

opplett

Fredrikstad stadion må vel være en av Norges beste. Veldig tett på banen på langsidene, og fine tribuner med sjarm.
Norling skryter likevel av oppholdet i Norge . - Menneskene i Brann var fantastiske. Klubben var vakker som s****.

Optimist

Definitivt min favorittstadion bak Brann stadion.
Kokende idiot

Lasaron

Fredrikstad stadion er fin, den. Men den har søyler, pluss diverse annet plukk.
Tren på langskudd

Giles

Hvis fotballen politiseres utover det idrettslige er det over og ut for meg. Og for fotballen.

Optimist

Quote from: Lasaron on April 02, 2024, 05:52:58 AMFredrikstad stadion er fin, den. Men den har søyler, pluss diverse annet plukk.

Jeg er der at jeg synes sånt plukk er sjarmerende. Heller en litt sleten, men gjennomført stadion enn en «perfekt» stadion a la Viking sin. Men der er jo smaken som baken 😃
Kokende idiot

Lasaron

Det er ikke sånt plukk jeg mener.

Avstanden fra kortsidene til krittlinjen er for stor.

Ingen tribuner i hjørnene.

Søyler.

Ellers er den brillefin.
Tren på langskudd

opplett

En ting jeg kom på nå før hjemmekamp som jeg har merket meg de siste årene. Bruken av skjerf under Heia Brann har virkelig dabbet av. Er ikke veldig mange som tar seg det lille bryet.
Norling skryter likevel av oppholdet i Norge . - Menneskene i Brann var fantastiske. Klubben var vakker som s****.

RepublikkenBergen

Quote from: opplett on April 02, 2024, 19:15:17 PMEn ting jeg kom på nå før hjemmekamp som jeg har merket meg de siste årene. Bruken av skjerf under Heia Brann har virkelig dabbet av. Er ikke veldig mange som tar seg det lille bryet.

Heia Brann eller Byen e Bergen?

opplett

Selvfølgelig siste, hadde bare siste strofe på hjernen da jeg skrev..
Norling skryter likevel av oppholdet i Norge . - Menneskene i Brann var fantastiske. Klubben var vakker som s****.

David

Engasjerer meg ikke så veldig i sangvalgene, men hadde heller ikke klaget dersom den trege, dystre og melodiøst deprimerende "Sus over stadion" hadde blitt pensjonert etterhvert. Nå er jeg stort sett kun på sangfeltet på bortekamper, men når den kommer tar jeg som regel en pause.

Lasaron

Ironisk at en sang med en tekst som beskriver hvor god stemningen er, legger en demper på stemningen.
Tren på langskudd

Optimist

Har sett videoer av den melodien som er kul før. Men blir litt dølt når ikke alle synger den. Hadde hele Store Stå sunget, ca 1000, så hadde jo den også blitt bedre. Meeen er jo enig i at det ikke er den sangen man ser mest frem til.
Kokende idiot

Erlend

Det hjelper jo ikke akkurat på at den gjerne skal kjøres 20 ganger på rad heller...

Optimist

Neida, men om den hadde blitt sunget et par runder med skikkelig trøkk kunne jeg likt den. Men det gjelder jo sånn sett de fleste sanger, alle sanger blir jo gøyere desto høyere de blir sunget. Tenk hvor kjedelig «Gullet ska hem» eller «Byen e Bergen» hadde virket om bare 50-100 av 4000 på Frydenbø hadde sunget med.
Kokende idiot

Corran

Det er vel en av sangene som har utspilt sin rolle og nå er mer et pliktløp
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Eivind

Quote from: David on April 03, 2024, 15:08:58 PMEngasjerer meg ikke så veldig i sangvalgene, men hadde heller ikke klaget dersom den trege, dystre og melodiøst deprimerende "Sus over stadion" hadde blitt pensjonert etterhvert. Nå er jeg stort sett kun på sangfeltet på bortekamper, men når den kommer tar jeg som regel en pause.

Desidert den mest stemningsdrepende låten vi har ja.

Spelaren

"Det gÃ¥r et sus" synges i dur, men føles som moll.  8)
GÃ¥ av.

Leffen

Den unge generasjonen elsker moll-sanger! Nye "Solen skinner over løvstakken" er også moll

Lasaron

Den der Solen skinner over Løvstakken har jeg ikke hørt, tror jeg. Har noen en link, eller lignende?


Noe av det jeg har likt med Branns supporterkultur, er at alle sangene går i dur. Det er glede og liv. Det kjipeste jeg hører fra norske tribuner er treig messing i moll. Litt karikert og overdrevent, med unntak, er det slik:

Dur = glede
Moll = sorg

Jeg vil ha glede.
Tren på langskudd


Lasaron

Tren på langskudd

Lasaron

Nei, det opptaket var for dårlig til å få noe inntrykk.
Tren på langskudd

Lasaron

Ny sesong.

Jeg vil benytte anledningen til å slå et slag for denne ekstremt undervurderte og relativt nye sangen. Den har alt. ALT! sier jeg eder. Den er veldig sangbar, morsom, original og gøy. Jeg tror det er Atle Berge som laget den i sin tid.

Melodien er Hode, skulder, kne og tå

Huse, Hassan, Horneland, Horneland
Huse, Hassan, Horneland, Horneland
Raymond Sanden, Jimmi, Helge, Dan
Huse, Hassan, Horneland, Horneland


Ok. Så er Jimmy Nail ute av bildet. Men sangen er simpelthen for god til å ditches. Dessuten går det an å bytte ut Jimmi med Ove.
Tren på langskudd

RepublikkenBergen

Quote from: Lasaron on April 05, 2024, 15:23:49 PMNy sesong.

Jeg vil benytte anledningen til å slå et slag for denne ekstremt undervurderte og relativt nye sangen. Den har alt. ALT! sier jeg eder. Den er veldig sangbar, morsom, original og gøy. Jeg tror det er Atle Berge som laget den i sin tid.

Melodien er Hode, skulder, kne og tå

Huse, Hassan, Horneland, Horneland
Huse, Hassan, Horneland, Horneland
Raymond Sanden, Jimmi, Helge, Dan
Huse, Hassan, Horneland, Horneland


Ok. Så er Jimmy Nail ute av bildet. Men sangen er simpelthen for god til å ditches. Dessuten går det an å bytte ut Jimmi med Ove.


Er et par dager siden 1 April :p

Lasaron

Dette er helt seriøst. Argumentene taler for seg. Seriøst.
Tren på langskudd

RepublikkenBergen

Quote from: Lasaron on April 05, 2024, 16:51:02 PMDette er helt seriøst. Argumentene taler for seg. Seriøst.

Skal vi ta oss på hode og knærne og?

Lasaron

Tren på langskudd

Skumling

Quote from: Lasaron on April 05, 2024, 13:03:43 PMNoe av det jeg har likt med Branns supporterkultur, er at alle sangene går i dur. Det er glede og liv. Det kjipeste jeg hører fra norske tribuner er treig messing i moll. Litt karikert og overdrevent, med unntak, er det slik:

Dur = glede
Moll = sorg

Jeg vil ha glede.

Helt enig! Det er et særpreg som man må holde fast på. Glade og optimistiske sanger, og flere sanger som er mulig for hele Stadion å bli med på av og til. Ikke sanger om typer og reis opp hvis du elsker Brann (ellers er du kjip) i tide og utide. Utnytt potensialet med inkluderende liv og noen enkle rop, så blir stemningen på Stadion overlegen alt annet i Norge.

Lasaron

Tren på langskudd

Dickens

For et antiklimaks i går. I typisk Brann-stil. Nesten utsolgt Stadion og det er duket for fest. Ove Thue-marsj hvor det var varslet 5000 stk, men som i realiteten var en brøkdel. Hadde store forventninger til en ny sesong og ble virkelig trigget av en nydelig TIFO.

Men så ender det med mageplask. Man kan si hva man vil om kampen og frustrasjon, men stemningen på Frydenbø går bare én vei.

Det finnes ikke samkjøring og det synges fortsatt to-tre sanger samtidig. Ila kampen så er kanskje tribunen samlet like mange ganger. Men da ofte helt på slutten av sangene.

Jobbes det virkelig ikke internt i den harde kjernen? Eller har man gitt opp? Når ble det laget en ny, fengende, sang? Heggebø sin? Den om Løvstakken minner mer om en dyster salme enn noe annet.

Dette går bare én vei om det ikke tas tak.

Corran

Den Løvstakken sangen var forferdelig.
Føltes som en intetsigende shalalalalala sang og jaggu sto de ikke å slo på noe for å holde takten også. De gjorde det i et par andre sanger og. Var ikke tromme, men det er samme skitten.
Har ikke hørt det så tydelig før.

In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

fortune

Quote from: Dickens on April 08, 2024, 13:38:02 PMFor et antiklimaks i går. I typisk Brann-stil. Nesten utsolgt Stadion og det er duket for fest. Ove Thue-marsj hvor det var varslet 5000 stk, men som i realiteten var en brøkdel. Hadde store forventninger til en ny sesong og ble virkelig trigget av en nydelig TIFO.

Men så ender det med mageplask. Man kan si hva man vil om kampen og frustrasjon, men stemningen på Frydenbø går bare én vei.

Det finnes ikke samkjøring og det synges fortsatt to-tre sanger samtidig. Ila kampen så er kanskje tribunen samlet like mange ganger. Men da ofte helt på slutten av sangene.

Jobbes det virkelig ikke internt i den harde kjernen? Eller har man gitt opp? Når ble det laget en ny, fengende, sang? Heggebø sin? Den om Løvstakken minner mer om en dyster salme enn noe annet.

Dette går bare én vei om det ikke tas tak.

Man kom skjevt ut allerede fra kampstart i går, da felt Z med overlegg startet fengende sanger midt i bataljonens shalala-sanger. Er også en del relativt ferske medlemmer begge steder, så det går seg kanskje til litt etterhvert.

Bra kommer det imidlertid aldri til å bli, siden gamle grinebitere som meg selv verken ønsker for sterk organisering eller shalala-sanger. Strengt tatt ønsker vi ikke å ha bataljonen så tett på i det hele tatt.
First is first, second is nothing

David

Jeg hører "vi skal koke her i hundre år, ååÅÅåå", og det høres faktisk ut som noe som har kokt på middels varme omtrent så lenge.

Beklager at jeg gjentar det, jeg skal ikke skrive mer her. Jeg synes generelt denne tråden er alt for surmaget og kudos til de som lager liv, men akkurat den sangen der fikser jeg bare ikke.

Optimist

April 08, 2024, 16:14:56 PM #744 Last Edit: April 08, 2024, 16:43:11 PM by Optimist
Veldig skuffende stemning i løpet av kampen i går. Det virker på mange her som at det er sangvalgene som er problemet. Det blir altfor billig for meg. Tydelig at det er et klart hovedproblem på tribunen, og det er at en veldig stor andel ikke har det i seg å synge (med mindre det er europacup eller cupfinale hvor «alle» blir med). Kall meg gjerne diskriminerende, men om man er på Frydenbø og ikke synger med, er på mobilen eller er mer opptatt av å analysere hva som skjer, så høres en av de tre andre tribunene mer passende ut.

PS: Ove Thue marsjen og Tifo var derimot meeeeget vellykket :-)
Kokende idiot

huleste

Jeg syns det er helt utrolig hvor dårlig stemningen er.

Tifo og marsj var fantastisk! Jeg synger som en gal på alle sangene, også de jeg ikke liker.. Men anerkjenner veldig at det er mye kjedelige sanger som gjør at vi høres ut som VIF.

Blir helt feil å starte kampen med shalalal i flere minutter. Var en glede at noen avbrøt med Byen e Bergen.

Optimist

Quote from: huleste on April 08, 2024, 16:24:43 PMTifo og marsj var fantastisk! Jeg synger som en gal på alle sangene, også de jeg ikke liker.. Men anerkjenner veldig at det er mye kjedelige sanger som gjør at vi høres ut som VIF.

Veldig enig her. Det er flere sanger jeg synes er kjedelig, men synger til jeg mister stemmen uansett. I tillegg - jeg ser to tydelige forskjeller mellom Brann og Vif:
1. Brann har flere gøye sanger enn Vif. Så når stemningen er rett blir det et sinnsykt trøkk på de gøye sangene.
2. Vif er flinkere på å synge de kjedelige sangene, så de kjedelige sangene høres «kulere» ut når de synger enn når vi gjør det.

Også tror jeg det er umulig, og da mener jeg helt umulig, å bare ha gøye sanger. Det blir litt som spillelister på Spotify, ingen er helt perfekt. Man får seg alltid noen favorittsanger, mens andre sanger får man ikke samme godfølelse av.
Kokende idiot

Eivind

Hvilke "gøye" sanger har vi da?

Optimist

Quote from: Eivind on April 08, 2024, 19:05:47 PMHvilke "gøye" sanger har vi da?


Det er jo subjektivt :-) Men føler det er en generell enighet om at klassikerne «Byen e Bergen», «Gullet ska hem», «Vi e berømte Brann fra Bergen», «gi meg en B» og vekselropet er gøy (vet at de to siste er rop og ikke sanger). I tillegg virker det som at mange synes noen spillersanger som dukker opp er gøy. Der har vi blant annet «Ruben e skallet» og «Auge Heggebø», selv om de begge kanskje har hatt sin storhetstid.
Kokende idiot

fortune

Quote from: Optimist on April 08, 2024, 19:19:41 PM
Quote from: Eivind on April 08, 2024, 19:05:47 PMHvilke "gøye" sanger har vi da?


Det er jo subjektivt :-) Men føler det er en generell enighet om at klassikerne «Byen e Bergen», «Gullet ska hem», «Vi e berømte Brann fra Bergen», «gi meg en B» og vekselropet er gøy (vet at de to siste er rop og ikke sanger). I tillegg virker det som at mange synes noen spillersanger som dukker opp er gøy. Der har vi blant annet «Ruben e skallet» og «Auge Heggebø», selv om de begge kanskje har hatt sin storhetstid.

Her må jeg slå et slag for «Her kommer Bergen (igjen)» som vi har adoptert fra munnspillorkesteret. Må være en av de mer avanserte supportersangene som finnes, men skaper stemning og humør når det dras til.
First is first, second is nothing

Go Up