• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.

Tribunekultur

Started by Lasaron, March 21, 2015, 10:21:39 AM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

Lasaron

Har nettopp lest en lengre artikkel i den nyeste utgaven av Josimar. Den handler om ultras, og både Alexander Osdal og Thomas André Madsen kommer til orde. Etter å ha lest den vil jeg si at det positive ultras har kommet med er tifo og andre visuelle momenter før kampene. Det er stilig, gøy og stemningsskapende. Sånn ellers er jeg helt på linje med Osdal, og trommer er døden.

Dermed syns jeg egentlig at dagens tribunekultur på Stadion er tilnærmet perfekt, bortsett fra at stemningen generelt kan være bedre.
* Vi har ingen instrumenter, bortsett fra nevene og stemmene våre.
* Ingen megafoner.
* Ingen forsangere som står med ryggen til.
* Ingen musikk som settes på ved mål.
* Ingen dystre, monotone sanger.

Det eneste som er å utsette noe på (bortsett fra generell stemning), er at flagg veives mens spill pågår.
Tren på langskudd

Spelaren

Enig. Vi kan sikkert diskutere at det ser trist og kjedelig ut når supporterfeltet er halvfullt og resten av Stadion øde - og at det kunne ha sett og hørtes livligere ut om vi dekket til med flagg, shalalallet i det evige og dunket i trommer, men det ville likefullt ha vært et pinlig skue. Falskt og oppkonstruert.
Vår tribunekultur fungerer naturligvis best når laget presteres, og tribunene fylles. Enkelte av kampene i fjor høst er prakteksempler på hvor godt det fungerer når det går vår vei foran et fullt Stadion. Rosenborg- og Sogndalkampen er for meg herlige opplevelser der omtrent alt stemte.
Gå av.

1908

Ingen musikk som settes på ved mål??

Lasaron

Quote from: 1908 on March 21, 2015, 16:49:54 PM

Ja, det settes ikke på musikk når vi scorer mål, og slik skal det fortsette.
Tren på langskudd

Gulløl

En gang gikk det fint med 9000 paraplyer på Stadion :). Mange fine bilder fra en annen tid.
http://www.bt.no/nyheter/lokalt/lokalhistorie/Gje-meg-en-B-3325639.html?xtor=RSS-2
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

Spelaren

Fra mine tidligere dager i Klokkesvingen ble paraplyer fjernet med makt.
Gå av.

Brann_ruler86

Quote from: Lasaron on March 21, 2015, 17:20:21 PM
Quote from: 1908 on March 21, 2015, 16:49:54 PM

Ja, det settes ikke på musikk når vi scorer mål, og slik skal det fortsette.

Hadde det vært opp til meg skulle mål automatisk blitt annulert hvis det blir spilt musikk i etterkant.
Gå ta banen!

Larsi ?en

Quote from: Lasaron on March 21, 2015, 10:21:39 AM

Dermed syns jeg egentlig at dagens tribunekultur på Stadion er tilnærmet perfekt, bortsett fra at stemningen generelt kan være bedre.
* Vi har ingen instrumenter, bortsett fra nevene og stemmene våre.
* Ingen megafoner.
* Ingen forsangere som står med ryggen til.
* Ingen musikk som settes på ved mål.
* Ingen dystre, monotone sanger.

Det eneste som er å utsette noe på (bortsett fra generell stemning), er at flagg veives mens spill pågår.

Så du har aldri tenkt at nå kunne det vært greit med EN forsanger? Som f.eks. Mjøndalen borte da det gikk 3 forskjellige sanger samtidig og alle var like svake og dårlige? At man ikke skal samle det opp til EN sang? nei det ville jo vært forferdelig for kulturen i Bergen. De siste kampene på stadion gikk det også flere sanger samtidig, skapte kaos og alle sangene døde ut ti sekunder etter de ble startet.
Hva med problemet med at hansa tribunen rett og slett blir 3-stemt? Det samme skjer der også. Sangen blir startet, det kommer litt trøkk og folk synger på minst tre forskjellige steder i sangen. Igjen dør sangen ut.
Har folk helt tunnel syn her? En capo trenger ikke å være som lillestrøm og resten av europa der de fyrer opp publikum og får med seg både kortsider og langsider.. Jeg har et lite ønske om at man faktisk kan få sunget samme sang, og ha en høy og klar stemme, istedenfor 2-3 mumlende sanger som dør ut.
Opp med det flagget!

Lasaron

Jeg tror de som brenner ekstra for samstemt sang vil oppnå det de ønsker om en dedikert gruppe står samlet og samarbeider om å starte sanger.

Poenget med en forsanger blir borte hvis publikummet ikke følger med på forsangeren. Og jeg mener publikum skal følge med på det som skjer på banen, ikke på en person som står med ryggen til banen. Derfor syns jeg forsanger på fotballkamper blir teit og irriterende, og det dreier fokus litt vekk fra kampen.
Tren på langskudd

krøvel vellevold

Quote from: Lasaron on March 27, 2015, 10:55:16 AM
Jeg tror de som brenner ekstra for samstemt sang vil oppnå det de ønsker om en dedikert gruppe står samlet og samarbeider om å starte sanger.

Poenget med en forsanger blir borte hvis publikummet ikke følger med på forsangeren. Og jeg mener publikum skal følge med på det som skjer på banen, ikke på en person som står med ryggen til banen. Derfor syns jeg forsanger på fotballkamper blir teit og irriterende, og det dreier fokus litt vekk fra kampen.

Gjør ikke noe med noen som tar i et tak hvis stemningen er drit eller tribunen er upassende for samstemt synging. Men det må være i nødstilfeller.
Legg ned hele klubben!

OhAhCantona

Stemningen blir nok bedre straks Bataljonen innser at de synger stort sett alle sangene sine for fort.

huleste

Vi har nok en gang fått føle på hvor bra bortetribunen i Fredrikstad er, så må det gå an å få til en sidevegg på Frydenbø-tribunen. Det må være det enkleste vi kan gjøre for å få bedre trøkk, spesielt fra felt Z.

Klaus_Brann

Quote from: huleste on April 08, 2015, 11:51:28 AM
Vi har nok en gang fått føle på hvor bra bortetribunen i Fredrikstad er, så må det gå an å få til en sidevegg på Frydenbø-tribunen. Det må være det enkleste vi kan gjøre for å få bedre trøkk, spesielt fra felt Z.

Dette har vært etterlyst lenge, men kommer nok ei heller i år. Kanskje Bataljonen kan ta en tlf til Mohn og tilby han plaster?

Sent from my iPhone using Tapatalk
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

I_Medgang_Og_Motgang

Jeg skriver i dette emnet for det er her jeg synes det passer best inn.

Jeg registrerte i dag under kampen mot Hønefoss at folk begynte å forlate Stadion før kampen var blåst av, spesielt på BT og Fjordkraft. Jeg synes dette er en uting. Er du på kamp så støtter du laget til kampen er slutt om så laget ligger under med 0-10 og SPESIELT når laget VINNER.

Spørsmålet er om Store Stå kan gjøre noe for å påvirke at dette ikke skjer. I England synger de "Is there a fire drill?" men hvordan kan dette best oversettes?

Det er ikke sikkert alle forstår ironien hvis et sånt rop inneholder ordet brann.

Hva med ropet/tonefallet "Verdens beste keeper"? Det kan eventuelt lages om til "Skal vi evakueres?"
Success is temporary, loyalty is forever

Corran

Håper ikke det er første gang du registrerer det for da kan du ikke ha vært mye på staddaen ;-)
Dette har skjedd i alle år og ingenting å gjøre med
Etter Lyn i cupen for en god del år siden var det en del som lærte men de har vel nå glemt det :-)
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

blobby winters

Det er ikke akkurat trafikk kø etter kampene for tiden så forstår ikke helt hva folk skal oppnå med å forlate Stadion tidlig.
Uansett er det vanskelig å vite hva noen kan gjøre for å hindre det. At de i det minste møter opp på Stadion i stedet for å sitte hjemme på sofaen må være positiv.

Klaus_Brann

Det er faktisk en del kø i fra Gimle skole og videre, men det er ikke så galt som tidligere.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Utmedsnolken

Folk må da få lov å gå fra stadion når de vil, det kan være alle mulgige grunner til at se går, vær heller fornøyd med at de var blant de 7000 som gadd å komme på kampen
"og der snubler Sæternes igjen"

Klaus_Brann

Enig.
Jeg tror nok vi heller skal juble for de som kommer i stedet for å slenge sanger etter de som går litt tidligere.

krøvel vellevold

Og nå kommer snart megafonen på Store Stå. Det er visst så vanskelig å få med seg at det startes sanger. Vi er jo en sånn gigantisk gjeng på 100 meter x 100 meter.
Legg ned hele klubben!

Spelaren

Megafon? Hvem i all verden synes det er en god idé? Vi har jo tilogmed hatt en smågutt som forsanger i år.
Gå av.

Nixon

Quote from: Spelaren on August 24, 2015, 10:12:13 AMHvem i all verden synes det er en god idé?

Tipper det er noen Glade Gutter som ikke er så glade som de ønsker å være.
Rød makt på Hansa

Corran

Når en 4 åring kan være forsager uten megafon må vel noen glade gutter klare det og????????
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

krøvel vellevold

Quote from: Corran on August 24, 2015, 18:49:23 PM
Når en 4 åring kan være forsager uten megafon må vel noen glade gutter klare det og????????

Ingen på SS kan påstå at de ikke hører den som starter sanger. Vi er ikke akkurat 4 000 i gjengen...
Legg ned hele klubben!

Lasaron

Siden Bataljonen er invitert på håndballkamp, kan de jo benytte anledningen til å prøve ut bjeller  ;)
Tren på langskudd

Gulløl

Quote from: Lasaron on October 28, 2015, 19:17:16 PM
Siden Bataljonen er invitert på håndballkamp, kan de jo benytte anledningen til å prøve ut bjeller  ;)

Håndball er hands. Ingen ekte Bataljons medlemmer går på håndballkamp.

Corran

Håndball er vel en jente idrett er det ikke?

Jose Arrogantio

Håndball er for damer og menn og alle i mellom.

krøvel vellevold

Quote from: Jose Arrogantio on October 28, 2015, 23:19:44 PM
Håndball er for damer og menn og alle i mellom.

Handball er ein idrett for gutar og jentar, gamle og unge, høg og låg.
Legg ned hele klubben!

Spelaren

Nå som Molde tappert baner vei for en mer aksepterende, inkluderende, varm og hyggelig tone i norsk fotballkultur - er det vel på tide at Bataljonen følger opp, eller? Her er et forslag til nye versjoner av sangene våre:

"Tåler Lillestrøm SK, tåler Viking og VIFF... Tåler Rosenborg Baaallklubb, og Sportsklubben Brann elsker vi"

"Her kommer Bergen sine gutter, alle kjenner oss. E det nokken som kaster boss, bare kom igjen med oss, vi kan vise deg et SPANN hele gjengen. Og i kveld skal vi ut og ha det koselig, med [motstanderlag].

Vi har vært på butikken hele gjengen, Bybanen hentet oss... osv etc"
Gå av.

Corran

Men hater NFF sangen slipper vi aldri

Finfin respons

Ja, nå skal vi ikke harselere med det koselige da. I 2007 fikk jeg gleden av å overvære en baseballkamp med LA Dodgers. (Ja, det er en kjedelig sport som handler om baser). Der spilte de tidvis orgel for å bygge opp stemningen. Det var jo veldig koselig. https://youtu.be/7zG-GPc8a5c Nancy Bea trakterte orgelet slik hun alltid gjør.

Nå vet jeg ikke om dette er veien å gå sånn seriøst, men det kunne jo vært et prøveprosjekt dersom man relanserte Nordic Legaue. Her er en av organistene i Notre Dame-katedralen i gang med en improvisasjon over Den 12.manns Heia Brann: http://www.bt.no/tv/#!/101954/01m55s
Kanskje.

Ricky

Quote from: Corran on November 02, 2015, 22:57:45 PM
Men hater NFF sangen slipper vi aldri

Hater, hater, hater hatsanger!

Corran

Man skal ikke kjimse av hatsanger
Er det ikke deilig å ha noen å hate

Gulløl

Corran

Mener Bergen hockey klubb hadde denne i garderoben før rbk
Så den kommer fra Bergen til Trondheim Vi er ferdige med den
Skal også sies at videoen jeg så i BA fra BIK inneholdt ingen ropert eller trommer

krøvel vellevold

Quote from: Gulløl on November 08, 2015, 11:41:25 AM

"Tusenvis" står det i artikkelen. Bildene kan vanskelig dokumentere mer enn et par hundre.

Legg ned hele klubben!

Klaus_Brann

Ja, det var tusenvis. Det er bare å se på noen andre videoer som gir bedre oversikt.

Paikjetil

Neste år hører vi nok "Shalalalalalala, åh SK Brann" fra Bergens glade megafongutter. Eg frykter det.

Gulløl

Ja folkens skal vi innføre Island-klappen på Frydenbø når kampene nå starter opp igjen. Er vel innenfor tribunekulturen på Stadion ? :)
Kunne byttet "hooh" ropet ut med noe mer lokalt, f.eks. "moohn", så drypper det vel noe mer penger inn i kassa ;)
https://www.youtube.com/watch?v=0ZbMV6JvL6E

Klaus_Brann

Om det er én tribunesang vi burde innført er det selvfølgelig 'Will Grigg's on fire'.
Eller kanskje ikke, den hypen har nok gjort at folk blir litt lei den snart.

Corran

Islandsropet kunne vel gå med Brann istedenfor Ohhh
Ellers hørtes det ut som Portugal eller Polen supporterne i går prøvde seg på den men mislykkes totalt blant annet pga at de startet for raskt. Dvs det hørtes ut som en dårlig avslutning på Island sin
Men må innrømme at Island sin har vært meget bra og effektfull

viks

Da Miller lobbet inn 4-1 -hans tredje scoring for kvelden -rett før slutt, gikk et fullsatt Brann Stadion helt av hengslene. Folket reiste seg og sang "Rosenborg rykker ned!", så det hørtes nesten helt opp til Trondheim" (VG 20.06.05)

Spelaren

Quote from: viks on July 01, 2016, 12:08:01 PM

Er det ikkje hodeskaller fra falne fiender de slår på? Skuff.
Gå av.

Nixon

Trommer? Island er død for meg!
Rød makt på Hansa

Buljongmannen

To ting:

Vi som starter sanger på Felt Z lover å følge med mer på hva som skjer på SS under kampen. Det har skjedd litt for ofte at vi har startet sanger når SS allerede er i gang med en annen sang. Vi fikk øyekontakt med sentrale folk på SS et par ganger mot Molde, da funket det bra. Jeg tar kontakt med forsangerne i dag, forhåpentligvis kan vi bli litt mer samstemt.

Apropos kultur: I morgen blir det fullt hus mot Sandefjord. Veldig mange enkeltpersoner og familier dukker opp på de plassene som vanligvis står tomme. Dette er folk som ikke går ofte nok på Stadion til å vite kadetgåri. De barnefamiliene som havner midt i gjengen, husk å gjøre som vi alltid gjør: guide dem bort til bedre seter (alltid noe ledig, selv på 16. mai).

Gulløl

Quote from: Buljongmannen on May 15, 2017, 09:00:35 AM
Vi som starter sanger på Felt Z lover å følge med mer på hva som skjer på SS under kampen. Det har skjedd litt for ofte at vi har startet sanger når SS allerede er i gang med en annen sang. Vi fikk øyekontakt med sentrale folk på SS et par ganger mot Molde, da funket det bra. Jeg tar kontakt med forsangerne i dag, forhåpentligvis kan vi bli litt mer samstemt.

Flott. Ellers et innspill fra en som sitter i omtrent samme avstand fra SS og felt Z, lenger borte på Frydenbø. Merker meg at på en del sanger kommer de to feltene i ganske utakt med hverandre Et forslag her er at megafonen kan brukes noen sekunder innimellom(ikke for mye) for å justere inn slik at en kommer i takt med hverandre igjen. Lyden blir mye kraftigere når feltene er samstemt og da er det lettere å få med seg de andre feltene og tribuneseksjonene også, og få frem en kanonstemning nesten opp mot 2007 nivå. Kanskje 16 mai i år kan årsbeste i stemning om feltene jobber godt i sammen.
Ellers er det et viktig moment for å bygge opp stemningen at det som spilles over høytalerne før kampen er stemningsoppbyggende og de "rette sangene" velger. Her burde Bataljonen sammen med forsangerne hatt et møte med den som spiller musikken over høytalerne for å få dette til å klaffe. På 16 mai har allsangen noen ganger vært i gang en halvtime før kampstart, la oss håpe at det blir tidlig full fyr i morgen også og at de sangsterke er tidlig ute.

Klaus_Brann

Det høres bra ut det, det går jo begge veier.

Det aller viktigste er dog at vi blir mer samstemte. Jeg står rett utafor Bataljonens felt lengst vekk fra Z og det er ikke vanskelig å høre at de to gruppene er i utakt med hverandre. Mot Molde virket det som om folk på et par sanger klarte å justere seg.
Spesielt på 'Byen e Bergen' kommer vi inn i ulike tempoer etter lallingen. Sikkert fordi lallingen nesten ikke høres, så det er vanskelig å vite hvor man egentlig er.

Amatøren

Barmen army

Corran

Nei takk til Megafon
Heller litt sjarmerende utakt enn megafon

Torvanger

Jeg syns personlig megafon er helt ok, tilstøtende tribunedeler kan høre, istedenfor at en står og skriker lungene av seg. Megafonbruk er en av årsakene til at man har to samstemte svinger, uten sammenligning for øvrig, på Stade Velodrome i Marseille. 13.000 syngende fans pr sving, Virage Nord, der fansen står i hvite hjemmedraker og Virage sud, der fansen står i OMs oransje bortedrakter.

krøvel vellevold

Noen steder er man så mange syngende at megafon er en nødvendighet. Andre steder ikke.

Når det gjelder Marseille, så var jeg jo der da Brann spilte der i 2008. Og trøkket mellom de to kortsidene var vanvittig. De hadde et vekselrop som var helt hinsides. Og den gang hadde de ikke tak over engang. Nå har de det.

For øvrig er Marseille de mest bedritne arrangørene jeg noen gang har vært borti. Når de velger å samle alle bortesupportere i et bur utenfor stadion helt frem til det er fem minutter til kampstart - uten dass og uten info om hva som egentlig foregår og når de har tenkt å slippe bortefansen inn, så ber de jo strengt tatt om amper stemning. At dette er veien å gå når f.eks. PSG kommer på besøk, kan jeg ikke fatte og begripe. For noen år siden leste jeg at ManU-fansen var blitt utsatt for det samme tilbakestående opplegget. Bortetribunen er jo også et bur, så hvorfor ikke likegodt få bortefansen inn der med en gang?
Legg ned hele klubben!

Miller

Quote from: Corran on May 22, 2017, 09:31:13 AM
Nei takk til Megafon
Heller litt sjarmerende utakt enn megafon

Veldig enig! Megafon er en virkelig uting

Nixon

Quote from: krøvel vellevold on May 22, 2017, 19:05:08 PMNår det gjelder Marseille, så var jeg jo der da Brann spilte der i 2008. Og trøkket mellom de to kortsidene var vanvittig. De hadde et vekselrop som var helt hinsides. Og den gang hadde de ikke tak over engang. Nå har de det.

Ja, det var en opplevelse. Og vi hadde vel "flaks" i den kampen at det var noe minnegreier slik at det kom en del flere tilskuere enn det normalt sett hadde kommet mot vesle Brann.

Forøvrig husker jeg at du var litt stresset da vi stod ute i innhegningen og minuttene tikket mot kampstart!;)
Rød makt på Hansa

krøvel vellevold

Quote from: Nixon on May 22, 2017, 20:35:52 PM
Quote from: krøvel vellevold on May 22, 2017, 19:05:08 PMNår det gjelder Marseille, så var jeg jo der da Brann spilte der i 2008. Og trøkket mellom de to kortsidene var vanvittig. De hadde et vekselrop som var helt hinsides. Og den gang hadde de ikke tak over engang. Nå har de det.

Ja, det var en opplevelse. Og vi hadde vel "flaks" i den kampen at det var noe minnegreier slik at det kom en del flere tilskuere enn det normalt sett hadde kommet mot vesle Brann.

Forøvrig husker jeg at du var litt stresset da vi stod ute i innhegningen og minuttene tikket mot kampstart!;)

Jupp. Ikke engang vår helt fra siste halvdel av 80-tallet, fransktalende Redouane Drici (som for øvrig var å se på bortetribunen i Sogndal også - i tillegg til Grinemannen) klarte å få noe info ut av det arrogante franske politiet.
Legg ned hele klubben!

Billy Elliott

Det er vel bare å bite i det sure eplet og innrømme at megafon har fungert bra. Bør fortsettes med. Selvsagt kun for å starte sanger, og for å samstemme de ulike feltene.
- You always get what you deserve.

Bill Elliott, Brann-trener 1974-1978

Corran

Megafon synes jeg ikke har fungert noe bedre enn forsanger uten megafon. Sitter godt bakom SS og har aldri problemer med å hør forsanger

Torvanger

Quote from: krøvel vellevold on May 22, 2017, 19:05:08 PM
Noen steder er man så mange syngende at megafon er en nødvendighet. Andre steder ikke.

Når det gjelder Marseille, så var jeg jo der da Brann spilte der i 2008. Og trøkket mellom de to kortsidene var vanvittig. De hadde et vekselrop som var helt hinsides. Og den gang hadde de ikke tak over engang. Nå har de det.

For øvrig er Marseille de mest bedritne arrangørene jeg noen gang har vært borti. Når de velger å samle alle bortesupportere i et bur utenfor stadion helt frem til det er fem minutter til kampstart - uten dass og uten info om hva som egentlig foregår og når de har tenkt å slippe bortefansen inn, så ber de jo strengt tatt om amper stemning. At dette er veien å gå når f.eks. PSG kommer på besøk, kan jeg ikke fatte og begripe. For noen år siden leste jeg at ManU-fansen var blitt utsatt for det samme tilbakestående opplegget. Bortetribunen er jo også et bur, så hvorfor ikke likegodt få bortefansen inn der med en gang?

Lasaron

Det er blitt en fin stadion.
Tren på langskudd

Billy Elliott

Quote from: Corran on May 23, 2017, 11:54:00 AM
Megafon synes jeg ikke har fungert noe bedre enn forsanger uten megafon. Sitter godt bakom SS og har aldri problemer med å hør forsanger

Jeg sitter omtrent samme sted, muligens et stykke lenger bak, og har ikke samme erfaring som deg. Hører sjeldent forsanger. Synes også rop som startes med megafonen er betydelig mer samlende mellom SS og Felt Z, samt varer lenger og synges høyere.

Gulløl

Uansett når det gjelder megafonbruk, er det bare snakk noen sekunder og tre fire fem ord. Og det har vært brukt slik de gangene det har blitt brukt i fjor og i år. Det har aldri vært snakk om ubegrenset bruk/misbruk. Ellers skal en huske på at det er krevende for stemmebandene å være forsanger uten å aldri bruke megafon, et hensyn å ta der også.

Ellers har jeg en idé om at et par av de dyktigste forsangere burde plassert seg midt på øvre Frydenbø C og en av fremste rekkene. Altså strategisk mellom Store Stå og felt Z, med blikk kontrakt med sentrale folk på begge feltene. Ville fått sykronisert feltene bedre og løftet stemningen høyere. Ville også fått med seg mer folk på øvre B og C der vi allerede er mange engasjerte supportere som bare trenges sparkes mer i gang. Burde testes ut i noen kamper, tror det kan bli megabra når det setter seg og er innkjørt.

krøvel vellevold

Helt enig. Det er ikke flere som synger (og det synges ikke høyere) når en sang startes med megafon. Og de gangene vi bare er 400 stykk (dvs som oftest) er det ingen problemer å høre forsangeren uten megafon. Eneste gangene det KAN være vits i megafon, er når det er masse folk på feltet.
Legg ned hele klubben!

yashin

Quote from: krøvel vellevold on May 23, 2017, 20:18:58 PM

Helt enig. Det er ikke flere som synger (og det synges ikke høyere) når en sang startes med megafon. Og de gangene vi bare er 400 stykk (dvs som oftest) er det ingen problemer å høre forsangeren uten megafon. Eneste gangene det KAN være vits i megafon, er når det er masse folk på feltet.

Megafonen bør kun brukes av Dan Riisnes.

Torvanger

Hvorfor denne motstanden mot Megafon? Musikk ved mål og dødballer, der er vi alle samstemte, men at man innimellom hører ralling fra en megafon, hva i himmelens navn skader det? Er man så livredde for å ende opp som Kanarifansen og Kjernen? Det er jo bare et hjelpemiddel for å koordinere allsangen!

yashin

Megafonen funker litt bedre nå enn første gangen den var i bruk, men fremdeles gjør den mer skade enn nytte, synes jeg. Fortsatt brukes den for mye til feil tider, og i de tilfellene der det virkelig er behov for forsanger, er det uansett så stille at denne blir hørt, uten megafon.

Er det så mye lyd på Stadion at du trenger megafon, så trengs det jo ikke noen megafon!

Fremdeles blir den for ofte passiviserende for resten av Stadion. Den siste tiden har faktisk atmosfæren på Stadion vært ganske bra, også utenom ståfeltet. Når megafonen blir brukt, bevisst eller ubevisst, mens A-feltet er i gang med "Heia Brann" eller øvre Hansa trampeklapper for et eller annet, så er det faktisk sabotasje av Stadion-publikum.

Derfor er jeg motstander av megafon.

Lasaron

Quote from: yashin on May 24, 2017, 12:33:28 PM

Er det så mye lyd på Stadion at du trenger megafon, så trengs det jo ikke noen megafon!

Hør, hør! Godt sagt. Tommel opp.
Tren på langskudd

krøvel vellevold

Legg ned hele klubben!

Gulløl

Quote from: krøvel vellevold on July 03, 2017, 20:08:23 PM

Uffja, reagerte på dette. Ble veldig overdreven bruk. Megafonen ljomet oppunder taket der vi satt.

Nixon

Gi de lillefingeren...
Rød makt på Hansa

Corran

helt enig På øvre hørte vi dessuten helt greit når det ble ropt gje meg en B osv osv uten megafon. Tror det var den i alle fall for det slo meg at jeg hørte det nesten like bra som med megafon men uten den jævlige megafon lyden.
Den lyden bringer bare minner om en tulling med sydvest fra dalen

Lasaron

Kort og surmaget reisebrev fra "Storestå"

Jeg hadde kanskje ikke gjort hjemmeleksen, så når jeg kjøpte billetter på felt C visste jeg ikke at jeg skulle havne midt blant de mest ihuga. Det første som slo meg var veiving med flagg som gjorde at jeg ikke alltid så spillet. Som om jeg ikke hadde gått glipp av deler av kampen allerede. Selv om jeg kom til Stadionporten 10-12 minutter før avspark skulle jeg ikke slippe inn før mange minutter av kampen var gått. SK Brann skulle nemlig spare penger og ha få innganger åpen. Elendig av SK Brann. Vel, videre lot jeg meg raskt fascinere over at enkelte av tilskuerne var mer opptatt av å se på oss enn på kampen. Liten overdrivelse der, kanskje, men det var betydelige deler av kampen de ikke fulgte med på. Jeg lot meg også forbause over hvor viktig det var å synge nidviser om Marek Sapara. Så er det jo sånn at man får mer med seg av tekstene når man står midt i. Muligens ble det sunget om "Republikken" i en tredjedel av sangene. Hva er greien med Republikken?

Men det var til tider bra trøkk :)
Tren på langskudd

Corran

hehehe bra innlegg men du kan da ikke gå mye på Hansa tribunen. Det var i dag (når jeg kom) hele 3 dører åpen og det har skjedd i kamper med 14-16000 tilskuere at kun en eller to dører har vært åpen
Så i dag var det luksus.
Og helt enig med sappara sangene Ka faen var det? Noen var i overkant opptatt av Sappara

Og trøkket var bedre når SS kom opp under taket ja

Lasaron

Inngang 10 var helt stengt.
Tren på langskudd

Corran

Nei eg gikk inn inngang 10 hvor det var 3 åpne dører Og eg var der kvart på

Lasaron

Jeg skrev/husket feil. Inngang 12 var stengt.
Tren på langskudd

krøvel vellevold

Ble jaget vekk av tre damer på sikkert 80 som absolutt skulle sitte der jeg stod, for der hadde de fått plass iflg. billetten - midt i supporterseksjonen. Og ja, de skulle selvsagt sitte.
Legg ned hele klubben!

Corran

Det er en del eldre som har partoutkort på den tribunen. Er en del av de som måtte flytte fra gamle sitte og som har hatt partoutkort i en mannsalder eller to.
Men det var veldig dårlig opplyst om at SS skulle flytte til det feltet selv eg som var innom stadion for å hente billetten fikk ikke hentydning til at det var der de skulle stå.

Gulløl

Quote from: krøvel vellevold on July 21, 2017, 21:41:49 PM
Ble jaget vekk av tre damer på sikkert 80 som absolutt skulle sitte der jeg stod, for der hadde de fått plass iflg. billetten - midt i supporterseksjonen. Og ja, de skulle selvsagt sitte.

Spelaren

Quote from: Gulløl on July 22, 2017, 11:37:01 AM
Om de er de tre gamle damene på øvre felt B du mener er de trofaste supportere og et sjarmerende innslag på det feltet.

Om enn litt pratsomme midt under kampen. Men å foretrekke framfor den tidligere nevnte skrikehyleren.
Gå av.

dokken

Quote from: Lasaron on July 20, 2017, 21:25:50 PM
Kort og surmaget reisebrev fra "Storestå"

Jeg hadde kanskje ikke gjort hjemmeleksen, så når jeg kjøpte billetter på felt C visste jeg ikke at jeg skulle havne midt blant de mest ihuga. Det første som slo meg var veiving med flagg som gjorde at jeg ikke alltid så spillet. Som om jeg ikke hadde gått glipp av deler av kampen allerede. Selv om jeg kom til Stadionporten 10-12 minutter før avspark skulle jeg ikke slippe inn før mange minutter av kampen var gått. SK Brann skulle nemlig spare penger og ha få innganger åpen. Elendig av SK Brann. Vel, videre lot jeg meg raskt fascinere over at enkelte av tilskuerne var mer opptatt av å se på oss enn på kampen. Liten overdrivelse der, kanskje, men det var betydelige deler av kampen de ikke fulgte med på. Jeg lot meg også forbause over hvor viktig det var å synge nidviser om Marek Sapara. Så er det jo sånn at man får mer med seg av tekstene når man står midt i. Muligens ble det sunget om "Republikken" i en tredjedel av sangene. Hva er greien med Republikken?

Men det var til tider bra trøkk :)

Litt fascinert over at en som er fast stadiongjenger ikke skjønner greien med Republikken. Det er da en gammel klassiker, både i sanger og tifo. (Bergen ut av Norge etc,)

Men vi er alle forskjellige. Du er tydeligvis utrolig lite interessert i tribunekultur, men sikkert veldig interessert i å se alle taktiske nyanser i spillet. For mange er interessen omvendt. Jeg får ikke alltid med meg alle detaljer som skjer på banen, men bidrar heller til stemningen.

Kjekt at du syntes trykket var bra, i alle fall. Jeg skulle ønske Store Stå flyttet permanent opp under taket, selv om det nok er vanskelig å få til.

dokken

For øvrig: Her er en forsker som kan fortelle hvordan vi skal få bedre stemning. Vi må bare få til "inkoherent addisjon". Da kan ti stykker høres ut som 100, og 500 høres ut som 5000-

http://forskning.no/2017/07/er-fotballbrol-selvforsterkende

Lasaron

Jeg er vel egentlig en Storeståer, inni meg. Sluttet å stå blant de syngende for å fortsatt å ha noen kjente å gå med. Har veldig mange meninger om hva som er god supporterkultur, uten å bidra så mye selv. "Eg esje fra Norge, eg e fra Bergen" er sjarmerende nok, men den endeløse rallingen om Bergen ut av Norge og republikk blir fremmed for meg, særlig når man ikke mener det.
Tren på langskudd

Corran

Kem har sagt en ikke mener at Bergen skal ut a Norge?

Utmedsnolken

Må man mene alt som synges? Da blir det fort stille på tribunene
"og der snubler Sæternes igjen"

Nixon

Vi vinner serien i år...
Rød makt på Hansa

Lasaron

Tren på langskudd

Ricky

Quote from: Corran on July 31, 2017, 15:25:50 PM
Kem har sagt en ikke mener at Bergen skal ut a Norge?

Bergen ut av Europa.

Egen kontinentalcup, og den skal domineres.

Lasaron

Ap folk tropper opp på trening med synging og bluss i en tung periode for laget, det har jeg sansen for.
Tren på langskudd

Billy Elliott

August 25, 2017, 01:22:08 AM #88 Last Edit: August 25, 2017, 01:29:01 AM by Billy Elliott
Noe av det flaueste jeg har lest på lang tid, og attpåtil fra en av vår egne. Her er en som er skikkelig lei seg for at Hordene "hate Bergen".

https://www.bt.no/btmeninger/debatt/i/72pjK/Hater-Bergen

Hvis man lurer på hvorfor folk heller ser til England, og ikke gidder å gå på norske kamper lenger, så kan nok noe av forklaringen ligge i krenkelseshysteriet illustrert over. Flaut, flaut, flaut.

Spelaren

Det var litt triggered snowflake over the den der, ja. Og det er for øvrig ikkje sjelden me hater både det ene og det andre framfor å heie på eget lag.
Gå av.

krøvel vellevold

Kan ikke akkurat si at jeg føler meg krenket over den slags nei. Tvert imot tenker jeg at de må ha enorme komplekser for oss. Det er en anerkjennelse for oss at de gidder å bruke så mye energi på oss, selv om de påstår at de er "storebror".
Legg ned hele klubben!

Brann_ruler86

Quote from: Billy Elliott on August 25, 2017, 01:22:08 AMHvis man lurer på hvorfor folk heller ser til England, og ikke gidder å gå på norske kamper lenger, så kan nok noe av forklaringen ligge i krenkelseshysteriet illustrert over. Flaut, flaut, flaut.

Helt enig! Kenneth Fredheim sa vel i forbindelse med både Molde-RBK og LSK-VIF nylig at ord som "hat" ikke har noen ting i fotballen å gjøre. Latterlig!
Gå ta banen!

krøvel vellevold

Quote from: Brann_ruler86 on August 27, 2017, 11:07:47 AM
Quote from: Billy Elliott on August 25, 2017, 01:22:08 AMHvis man lurer på hvorfor folk heller ser til England, og ikke gidder å gå på norske kamper lenger, så kan nok noe av forklaringen ligge i krenkelseshysteriet illustrert over. Flaut, flaut, flaut.

Helt enig! Kenneth Fredheim sa vel i forbindelse med både Molde-RBK og LSK-VIF nylig at ord som "hat" ikke har noen ting i fotballen å gjøre. Latterlig!

Kommer an på hvor mye man legger i ordet.
Legg ned hele klubben!

Torvanger

Quote from: Billy Elliott on August 25, 2017, 01:22:08 AM
Noe av det flaueste jeg har lest på lang tid, og attpåtil fra en av vår egne. Her er en som er skikkelig lei seg for at Hordene "hate Bergen".

https://www.bt.no/btmeninger/debatt/i/72pjK/Hater-Bergen

Hvis man lurer på hvorfor folk heller ser til England, og ikke gidder å gå på norske kamper lenger, så kan nok noe av forklaringen ligge i krenkelseshysteriet illustrert over. Flaut, flaut, flaut.

Amen.

Fyre!

Bare lagt merke til på ulike fotball kamper i usa og i europa at når de har forsanger på ulike felt bruker de ikke megafon men har tegn me fingrene for å signalisere hvilke sanger de vil starte seg imellom så de blir synkront og bra trøkk. kunne vi gjort det?

Buljongmannen

Uting å synge Nystemten når Brann bare leder med ett mål. Vi har prøvd det før i år, uten suksess.

Corran

Ja Nystemten kom alt for tidlig lørdag. Var enkelte som reagerte litt vel kraftig med småpiping, men Nystemten skal IKKE synges før seieren er helt sikker

Spelaren

Saftbøndene drev for øvrig med utidig dunking under Nystemten før kamp.
Gå av.

Lasaron

Tren på langskudd

Malimba

Quote from: Lasaron on September 27, 2017, 08:44:08 AM
http://www.tv2.no/sport/9389878/

En slags drøm å ha det slik hos oss.

At alle supportere på alle 4 tribunene jubler, synger med og klapper?? Jo, det kan skje hos oss og? Om vi vinner serien iår, og ligger på 1 plass etter 5 spilte runder neste sesong.
Har vert rundt på de tre andre tribunene gjennom flere sesonger, men stått på storestå de 2-3 siste sesongene.
På både Brannallmenningen og Fjordkraft tribunen blir du uglesett om du ikkje sitter heilt i ro, og klapper bare når andre klapper!! Litt meir aktivitet er det på BOB`en.

Om Bataljonen kunne fått til dette sammen med Brann, så hadde vi fått flere til å synge med, vi hadde klart å involvere flere i sangene vi synger på storestå!

5-10 stk spredt på Brannallmenningen, 5 stk på BOB og 5-10 stk spredt på Fjordkraft. Disse skal vere "forsangere" til å dra igang disse feltene når vi starter sanger.
Er en del som synger på disse feltene, men disse synger så lavt + at de slutter å synge fordi ingen andre synger!

Frydenbø --> Vi er Brann, Bærgens stolhet
Brannallmenningen/Fjordkraft og BOB : --> SK Brann Bærgens Stolthet!

Hvilken stemning vi hadde fått!! Folk hadde gått heim fra kamp med eit smil rundt munnen... :)
E bonde som kjøre traktor, ikkje le av meg då!!

dudo

And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

krøvel vellevold

Folk gidder ikke engang å reise seg på oppfordring fra Store Stå når vi leder 3-0 på 16/5...
Legg ned hele klubben!

Spelaren

Aldri i verden om det blir sånn hos oss.

Kanskje. Kanskje om en kjører hele regionen inn i en nedadgående dødsspiral målt mot alle levekårsindekser av betydning, lar det vokse fram politiske og religiøse bevegelser som former samfunnet slik at fotballen blir en arena for ekstrempatriotisme. Eg tipper det ligger fryktelig mye forskjellige grunner i bunn for at tyrkiske fans er så kok på stadion som de er, og det skal veldig mye til for at det blir lignende tilstander her :) .
Gå av.

Kagain

Vi er jo allerede i gang da. Det er jo en masse oppslag om hvordan Bergen sliter økonomisk. Hvem vet, kan hende at det fører til litt spenning i arbeidslivet?

Malimba

E bonde som kjøre traktor, ikkje le av meg då!!

actanon

Jeg synes generelt supporterne på Brann stadion bør bli flinkere til å feire som gale selv om vi vet målet sannsynligvis blir annullert. Dette gjelder også spillerne. Jamfør maradonas psykologi da han scoret med hånden. Se fra 13:20 her. Han har så rett. Hvis vi på tribunen feirer som gale uansett og det samme med spillerne tror jeg vi får flere avgjørelser med oss! Det gjør ikke noe om det er litt flaut hvis målet blir annullert. Vi skal feire til spillet er igang igjen!

https://www.youtube.com/watch?v=2vfIv9o-XOE
Rikard Norling er vår mann!

Lasaron

Det er blitt veldig populært å filme jubel og feiring i garderobene etter en seier, og legge det ut på facebook osv. Har inntrykk av at det feires slik etter hver seier for mange lag, også nede i divisjonene. Er dette nytt? At det skjer så ofte, altså? Eller er det bare nytt at det legges ut så ofte?

Uansett, noe er nytt. Og jeg lurer på om dette kan bidra til et løft for jubel og kok generelt. Både blant spillere ute på banen, og publikum. Jeg håper det.
Tren på langskudd

Nixon

Er det ikke et snev av ironi når en supportergruppe med megafon synger at de skal "knuse trommen" til en annen supportergruppe?
Rød makt på Hansa

Lasaron

Tren på langskudd

Pelle

Husker eg som Barn var på Brann stadion en fantastisk udelt positiv opplevelse !

Ingen som slengte negativt uttrykk overfor noen.

Bor i Rogaland og har ikke vert på Stadion på 20 år men følger med Brann på TV pga den barndoms opplevelsen.

Ser på "andre arenaer" der er så mye "negativitet" mot motstander lagene.

Tror ikke dette er så bra for sensitive "barn".

Kjekkere og synge og glede seg over eget lag tror det også øker lysten til foreldre og barn til å gå på kamper :-)

"Det er kjekkere å logre med halen en å gå rundt å bjeffe!"

- Pelle

Billy Elliott

Quote from: Pelle on April 23, 2018, 19:07:38 PMHusker eg som Barn var på Brann stadion en fantastisk udelt positiv opplevelse !

Ingen som slengte negativt uttrykk overfor noen.

Bor i Rogaland og har ikke vert på Stadion på 20 år men følger med Brann på TV pga den barndoms opplevelsen.

Ser på "andre arenaer" der er så mye "negativitet" mot motstander lagene.

Tror ikke dette er så bra for sensitive "barn".

Kjekkere og synge og glede seg over eget lag tror det også øker lysten til foreldre og barn til å gå på kamper :-)

Regner med dette var ironi? Tonen på tribunene var da mye røffere før. Ikke bare var tonen skarpere, tidvis var det jo også en del vold. Hvem kan glemme slaget på Stadion, da Klanen tok seg over sperringene og inn blant hjemmefansen på midten (?) av 90-tallet.

EDIT: Leste innlegget ditt igjen, og er nå 100% sikker på at det var ironi, så beklager at jeg er sen i oppfattelsen.

Corran

Eg e jaggu ikkje sikker på om det er ironi eller ikkje.

Pelle

Det var alvorlig ment !

Men som sagt har jeg ikke mye erfaring fra stadion pga jeg ikke bor i Bergen , hadde eg hatt anledning hadde jeg nok gått !

Greit med piping over ting som hender på banen.

Men er det greit med trakassering mot mennesker som ikke har noe med det som blir utført på banen å gjøre ?

Kjekt å lese det har blitt mye mindre røffere ;-)

Siktet ikke til Brann stadion her og det er dere som har peiling det er laaaang tid siden eg var der.

Håper å få tatt en tur i år sannsynligvis får eg ikke plass den dagen gullet deles ut ;-)

- Pelle

Corran

Jo lengre en går tilbake jo verre var det med hetsing.
Min far forteller om ganske harde kår tilbake på 60 og 70 tallet
Tribunekulturen har vel aldri vært så snill i formen som den er nå

Pelle

April 24, 2018, 14:10:35 PM #114 Last Edit: April 24, 2018, 14:12:29 PM by Pelle
Quote from: Corran on April 24, 2018, 13:20:47 PMJo lengre en går tilbake jo verre var det med hetsing.
Min far forteller om ganske harde kår tilbake på 60 og 70 tallet
Tribunekulturen har vel aldri vært så snill i formen som den er nå

Høres bra ut :-)

Den gode opplevelsen eg hadde var på 60 - 70 tallet  :-)

Kanskje eg sammenligner opplevelsen eg hadde, med Tanten til min mor som tok meg med på et menighetsmøte, og der var det en svovel predikant ?

- Pelle

gladiporno

Quote from: Billy Elliott on April 23, 2018, 19:27:07 PMRegner med dette var ironi? Tonen på tribunene var da mye røffere før. Ikke bare var tonen skarpere, tidvis var det jo også en del vold. Hvem kan glemme slaget på Stadion, da Klanen tok seg over sperringene og inn blant hjemmefansen på midten (?) av 90-tallet.
.

1995, så midten av 90-tallet er en meget presis beskrivelse

Gulløl

April 24, 2018, 18:00:09 PM #116 Last Edit: April 24, 2018, 18:03:11 PM by Gulløl
Før kastet en inn glassflasker, ikke bare brusflasker, de lommevennlige 60 % spritflaskene ble brukt av og til.
Og gud hvor mange paraplyer som ble slått med og kastet, mest et fenomen fra 60-70-80 tallet.
Småstein var populært en gang, noe en fant rikelig av i klokkesvingen.
Småmynter var populært, nå er det problemet vipset bort.
Den berømte biljardkulen husker vel mange fra 2008 mot Everton.
https://www.nettavisen.no/sport/tilsto-pa-brann-stadion/1648236.html
Kaste egg var ganske populært i noen tiår, spesielt mot Steffen Iversen, tok vel slutt etter 2006.
https://www.nrk.no/sport/fotball/kastet-egg-pa-steffen-1.1201058
I 2008 var det populært å kaste flaggstenger inn på banen, skjedde to ganger og noe Brann ble bøtlagt for.
https://www.tv2.no/a/1977185/
Snakket for en stund siden med en som var linjemann en del på Stadion på 70-tallet. Han ble pepret med mynter, spyttet på, dratt i dommerdrakten og utskjelt etter noter sa han. Det var den gang det var kun et lavt reklameskilt som skilte mot banen og kort avstand til sidelinjen.
I dag kaster en inn et pappbeger eller til nød en lighter om en blir skikkelig forbanna. Jeg synes tribunekulturen har blitt supersnill og bra er vel det   : )

Pelle

Quote from: Gulløl on April 24, 2018, 18:00:09 PMFør kastet en inn glassflasker, ikke bare brusflasker, de lommevennlige 60 % spritflaskene ble brukt av og til.
Og gud hvor mange paraplyer som ble slått med og kastet, mest et fenomen fra 60-70-80 tallet.
Småstein var populært en gang, noe en fant rikelig av i klokkesvingen.
Småmynter var populært, nå er det problemet vipset bort.
Den berømte biljardkulen husker vel mange fra 2008 mot Everton.
https://www.nettavisen.no/sport/tilsto-pa-brann-stadion/1648236.html
Kaste egg var ganske populært i noen tiår, spesielt mot Steffen Iversen, tok vel slutt etter 2006.
https://www.nrk.no/sport/fotball/kastet-egg-pa-steffen-1.1201058
I 2008 var det populært å kaste flaggstenger inn på banen, skjedde to ganger og noe Brann ble bøtlagt for.
https://www.tv2.no/a/1977185/
Snakket for en stund siden med en som var linjemann en del på Stadion på 70-tallet. Han ble pepret med mynter, spyttet på, dratt i dommerdrakten og utskjelt etter noter sa han. Det var den gang det var kun et lavt reklameskilt som skilte mot banen og kort avstand til sidelinjen.
I dag kaster en inn et pappbeger eller til nød en lighter om en blir skikkelig forbanna. Jeg synes tribunekulturen har blitt supersnill og bra er vel det   : )

Tusen takk !

For tiden entusiasmen med å svare.

Har virkelig lysten til å ta turen til Bergen og stadda i år.

Synes det er mye bra med laget i år håper de lykkes videre ;-)

- Pelle

huleste

Det dirret i TVen i går! Hørtes ut som det var et saftig trøkk på tribunen

Spelaren

Gi meg en B - ropene hadde et fantastisk ekko frå andre siden i hvert fall. Og så godt som alle oppe på øvre B stemte i.
Gå av.

Nixon

Ja, det var god stemning i går. Rart hvordan folk responderer på å bli underholdt!;)
Rød makt på Hansa

Lasaron

Spørsmål. Jeg har vanligvis ikke vært så flink til å stå igjen etter kamp, har pleid å gå under Kokkalele. De to siste kampene har jeg stått igjen og nytt stemningen, og begge gangene har spillerne også gått bort på motstatt kortside til slutt og tatt bølgen der. Er det noe nytt?
Tren på langskudd

huleste

Nei, tror ikke det. Husker de fikk litt kjeft for at de ikke gjorde det for 2 år siden eller noe sånt. Etter det tror jeg de har pleid å gå bort til de få som står igjen der

Spelaren

Får alltid med meg kokkalele!
Gå av.

Corran

Har Brann vunnet så står eg alltid igjen og får med meg kokkalele. Skjønner ikke de som går før den. Skaper en ekstra god følelse etter kampen

dex1974

Hvorfor må folk klappe på omtrent alle sanger?
På engEn kampen sist ble det omtrent klappet på hver bidige sang og det både overdøvet og tok brodden ut av mange sanger samt det virket som om at det var en konkurranse om å klappe fortest og ikke minst i utakt!
Klapping har vært et stort problem tidligere, men siste hjemmekampen må ha vært noe av det verste!

Ekte lidelse fra 1982 frem til no!

Kagain

Når du sier klappe, mener du da klapping som en del av et "kamprop" eller spredt klapping under kampene? Eller klappes det fra andre deler av stadium i det dere synger?

Hvorfor klapper folk? Vel. Jeg vet at jeg synger ikke fordi jeg har verdens styggeste sangstemme, og jeg ønsker ikke at de rundt meg skal utsettes for den. Det er derimot omtrent umulig å klappe "falskt" (utakt, javisst, men ikke falskt). Samt at det er en litt mer vanlig måte å verdsette underholdning på (les: på konserter etc.)

dex1974

Jeg kan ta et eksempel...kanskje det verste!

«Her kommer Bergen igjen»

Når man begynner å klappe på «å heidididitt å heidididitt ådihei» klarer folk rett og slett ikke klappe i takt med sangen, men øker og øker tempoet så resten av sangen nesten drukner i all klappingen!

Er blitt flere sanger og kamprop som har klapping i seg, så kanskje problemet ligger i at resten av stadion ikke hører sangene men tror det skal klappes?

På bortekamper er det ikke like ille!

Husker for mange år siden noen gjorde narr av klappingen på en pub før en bortekamp ved å klappe så fort de kunne til «Nystemten» 😉

Ekte lidelse fra 1982 frem til no!

Corran

Litt av problemet er vel at andre enn de som synger (resten av tribuner) blir revet med av stemningen og vil være med og dermed klapper. Lyden bærer sakte av sted og da blir det gjerne litt i utakt også det at Z og store stå er så i utakt når de synger samme sanger hjelper jo heller ikke på når folk kaster seg på med klapping 2 forskjellige steder i sangen.
Siste delen av problemet er at folk gjerne blir litt ivrige og det da klappes litt for fort.

MEN det kan en vel ikke klage på? Det er ikke kor konkurranse, men en spontan stemning og godt humør.
Heller masse usynkront og spontant enn uspontant og synkront.
Finnes ikke være enn følelsen av at stemningen er organisert og ikke ekte

huleste

Klapping er helt grusomt når det synges og burde aldri gjøres, om ikke klapping er en del av ropet, som f. eks "Kom igjen! Klapp, klapp". På de sangene folk i klapper, er det definitivt best trøkk. 

Corran

Så en bør ikke klappe selv om det da er mest trøkk???????

Spelaren

Stod det "Ringnes" og "homo-ett eller annet" på bannerne til andre omgang i dag? Noen med bedre utsikt?  :)
Gå av.

SK

"Homohater" (tror jeg det var), "Ringnes", "Fagermo", og et par andre bannere med negativt ladede begreper som jeg ikke husker.

Stril Power

Ringnes, homohets, Fagermo, Bård Fi**e, rasisme, sensur, valdtekt, forbode i Bergen.

tintin

Såg noen hadde spurt om det før, men såg ikke noe svar. Ka var det nedtellingsgreiene mot Molde? Hørte gilli ble sunget for etter noen av nedtellingene, men mener eg hørte andre sanger etter også... var bra trøkk, men fikk ikke med meg hva det var:-)

Spelaren

Quote from: tintin on July 06, 2018, 12:48:26 PMSåg noen hadde spurt om det før, men såg ikke noe svar. Ka var det nedtellingsgreiene mot Molde? Hørte gilli ble sunget for etter noen av nedtellingene, men mener eg hørte andre sanger etter også... var bra trøkk, men fikk ikke med meg hva det var:-)

Me scorte seks imaginære mål på slutten av kampen. På siste målet var jubelen nesten som på ekte.
Gå av.

Billy Elliott

Quote from: tintin on July 06, 2018, 12:48:26 PMSåg noen hadde spurt om det før, men såg ikke noe svar. Ka var det nedtellingsgreiene mot Molde? Hørte gilli ble sunget for etter noen av nedtellingene, men mener eg hørte andre sanger etter også... var bra trøkk, men fikk ikke med meg hva det var:-)

Det er «en greie» kopiert fra engelske fans. Originalen går som følger: «Let's pretend, let's pretend, let's pretend we scored a goal!», og så bryter hele feltet ut i hemningsløs jubel. Funker ganske bra som tiltak for å løfte et slagent supporterfelt i motgang.

Lasaron

Jeg satt på langside.  Syntes det var morsomt hver gang. Ikke alle delte mitt syn.
Tren på langskudd

Nixon

Forøvrig kudos til BGG/Bataljonen som har klart å finne to forsangere med gode lunger og ikke et påtrengende behov for å se på kampene.

Det er sånt vi har ledd av fra andre steder, men men...
Rød makt på Hansa

Paikjetil

Quote from: Nixon on August 19, 2018, 21:04:43 PMForøvrig kudos til BGG/Bataljonen som har klart å finne to forsangere med gode lunger og ikke et påtrengende behov for å se på kampene.

Lurer på om disse står med ryggen mot skjermen på puben når guttene med stilige armbevegelser skal boikotte kampen mot fuglene.

Finfin respons

Quote from: Paikjetil on September 15, 2018, 01:25:23 AM
Quote from: Nixon on August 19, 2018, 21:04:43 PMForøvrig kudos til BGG/Bataljonen som har klart å finne to forsangere med gode lunger og ikke et påtrengende behov for å se på kampene.

Lurer på om disse står med ryggen mot skjermen på puben når guttene med stilige armbevegelser skal boikotte kampen mot fuglene.

Apropos fugler. Ikke bare holdt de nullen idag, de hadde et Unnskyld, Jørgen-banner.
Det var jo okey.

Sånn sett fra tv-stova må jeg si at det Mind the Gap-banneret hadde såpass mange betydningsnivå at det var både fiffig og usmakelig. Men hadde jeg vært på stadion hadde jeg klikket rabiat på gamle sitte.
Kanskje.

Nixon

Jeg lurer på når forsangerne til BGG/Bataljonen skal skjønne at «reis opp» ikke er et stemningsskapende rop, men må ha god stemning i forkant for å ha noe effekt. Og selv da er det et sjansespill. Så når den er noe av de første som startes etter baklengsmålet er det helt dødfødt.
Rød makt på Hansa

atlascopo

Se fra 4.50
https://www.youtube.com/watch?v=0hJCbFSrmzU&t=326s

eller fra 2.20 her:
https://www.youtube.com/watch?v=WUrvK-iEB6M

På høy tid å få innført noen trommesanger her i Bergen også nå. Flere arenaer i PL som nå har innført trommer også.
Blandt andre Crystal Palce. Det er jo for tiden kamper hver dag på tv som viser hvor dårlig stemningen er på de engelske arenaene for tiden, i CL og PL, kontra Ajax, Juventus, PSG osv. Er jo helt stille i England. Sikkert en del pga alle de norske og andre anglofile som kjøper opp plassene. Men uansett. 

Ellers er jo Haugesund borte i fjor ( da Hjertelsag virkelig slo gjennom) ett eksempel på at vi ikke er så langt vekke uansett. Se om igjen videoklipp, så hører dere at vi faktisk brukte hamring i reklameskilt som tromme, for å holde sangen i gang. Hvorfor ikke bare få en skikkelig tromme. 95% av bergensgutter kan jo tromme...

Kagain

Å hå hå, det var litt av en brannfakkel. Det har jo vært noe som de mest uttalte Brannfansene har holdt mot andre fans: at Brannfansen i det minste ikke bruker tromme. Det er vel også noen sanger eller kamprop som hetser motstanderens tromme?

Lasaron

Innføres det tromme får jeg mindre lyst til å gå på Stadion. Sånn er det med den saken. Syns heller ikke noe om at speaker prøver å fyre opp stemningen med oppfordringer underveis. For meg er det flaut, irriterende og minner om håndball.
Tren på langskudd

Corran

Quote from: atlascopo on April 11, 2019, 14:41:42 PMSe fra 4.50
https://www.youtube.com/watch?v=0hJCbFSrmzU&t=326s

eller fra 2.20 her:
https://www.youtube.com/watch?v=WUrvK-iEB6M

På høy tid å få innført noen trommesanger her i Bergen også nå. Flere arenaer i PL som nå har innført trommer også.
Blandt andre Crystal Palce. Det er jo for tiden kamper hver dag på tv som viser hvor dårlig stemningen er på de engelske arenaene for tiden, i CL og PL, kontra Ajax, Juventus, PSG osv. Er jo helt stille i England. Sikkert en del pga alle de norske og andre anglofile som kjøper opp plassene. Men uansett. 

Ellers er jo Haugesund borte i fjor ( da Hjertelsag virkelig slo gjennom) ett eksempel på at vi ikke er så langt vekke uansett. Se om igjen videoklipp, så hører dere at vi faktisk brukte hamring i reklameskilt som tromme, for å holde sangen i gang. Hvorfor ikke bare få en skikkelig tromme. 95% av bergensgutter kan jo tromme...
Det siste først. 95% av bergensgutter kan IKKE tromme. Og mange av de som er slagere i bauekorps kan heller ikke tromme.

De to klippene du linker til viser jo bare hvor mye en tromme ødelegger. Begge og spesielt første hadde vært mye råere uten trommene.

Og at andre innfører trommer er ikke noe argument for at Brann supportere skal innføre det og.

Tromme er og blir irriterende til denne bruken.
Eneste er på enkelte storkamper som cupfinale at det er kjekt med slagerne som marsjerer og lager litt røre men ikke som en del av det normale supporterlivet.

Neste du foreslår er vel at vi skal få mer monotone sanger og helst uten eller med så lite tekst som mulig

Nixon

Quote from: Lasaron on April 11, 2019, 17:18:51 PMSyns heller ikke noe om at speaker prøver å fyre opp stemningen med oppfordringer underveis. For meg er det flaut, irriterende og minner om håndball.

Det er en uting. Det irriterer mange der jeg sitter på Z i alle fall, men så lenge det ser ut til å fungere sånn noenlunde er jeg redd for at det kommer til å fortsette.
Rød makt på Hansa

Spelaren

Quote from: Lasaron on April 11, 2019, 17:18:51 PMInnføres det tromme får jeg mindre lyst til å gå på Stadion. Sånn er det med den saken. Syns heller ikke noe om at speaker prøver å fyre opp stemningen med oppfordringer underveis. For meg er det flaut, irriterende og minner om håndball.

Ja, synes speaker kan gi seg. Du får bare ikkje gamle gubber til å synge med, spesielt når det er masse tomme seter.
Gå av.

SeLyren

Det ble vist flott tribunekultur fra Brannfansen i går! Veldig bra.

Lasaron

Kristoffer Espeland skriver i BT i dag om delingen mellom felt Z og bataljonen. At ulike sanger synges samtidig, at det er frustrerende osv. Jeg syns han stiller betimelige spørsmål. Han mener løsningen er at grupperingene står samlet og synger sammen.

Hvorfor er det blitt slik? Slik jeg har oppfattet det kan det oppsummerest slik: felt Z syns bataljonen er teite. (Litt mye slik)
Tren på langskudd

fortune

Man hevder vel ikke at bataljonen er «teite», men at de nå står for en annerledes tribunekultur enn hva mange er vokst opp med på gamle Store Stå.

Jeg synes en del av det som bataljonen og BGG holder på med er veldig bra (Tifo for eksempel), mens forsangere, bruk av ropert og sanger hvor man skal «sette seg ned om man hater lag X» ikke har noe på stadion å gjøre.

Da velger jeg å søke sammen med andre som har det på samme måten, men som fremdeles ønsker å synge. Alternativet for min del er hovedtribunen og ingen synging.
First is first, second is nothing

Corran

Korriger meg om jeg tar feil, men begynte ikke FeltZ med at mange av den eldre garde fra store stå flyttet opp på felt Z når pølsevip ble bygget?
Og at de var en gjeng som flyttet opp dit sammen pga at de var altfor gamle til å stå etterhvert?
Mener å huske at det i utgangspunktet ikke var pga uenighet med bataljonen o.l, men at de heller trakk seg litt tilbake. Så ble det etterhvert et populært alternativ og spesielt når det ble litt uenighet om hvilken tribunekultur en følte passet en best.

Men er jo enig med at det irriterer når det er 4-5 ord/takter mellom de to seksjonene. Av og til er det Z som starter feil sted og av og til er det SS
Kanskje en ide å lage en supportersang på en kanon sang som f.eks Jeg gikk en tur i skogen. Da skal en jo starte litt forskjellig?

Jeg gikk en tur på landås og søkte byens ro
Da hørte jeg fra stadion en gjeng som var kokko

Og om ikke det var tidenes dårligste sang forslag så blir eg litt skremt ;-)

1908

Gjennomsnittsalderen på store stå er jo blitt passe lav de siste årene da.....

Paikjetil

Det er nok noe sant i at Z ikke er helt med på det disse glade guttene (noen av de med ryggen mot kampen) holder på med.

Dette ultras-inspirerte greiene med at alt skal være organisert, dirigert og diktert hører hjemme på Åråsen og det som eventuelt verre er, ikke på Brann stadion. Det skaper en passivitet og avventende holdning. Folk står bare og venter på beskjed om hva de skal synge og hvordan de skal bevege hender og føtter.

Når sanger som gjerne skulle vært kvelt ved fødselen startes og repeteres i det uendelige som om det var kanaris som holdt på, er det ikke veldig stemningsskapende og det er nok lett for at de «som egentlig står på felt D» (sitat slutt) starter noe annet fordi de er lei av lallingen.

Mitt inntrykk er at felt z aldri henger seg på disse evigvarende sangene som startes på kommando i hytt og gevær av de som ikke er på stadion for å se kampen, og at tempoet i sangene z starter ødelegges av den nedre delen av tribunen. Det synges altfor fort på nedre del. Noe så enkelt som barmen-ropet ender opp i en ihjelkokt grøt fordi man ikke forstår rytmen, og/eller er mer fokusert på å starte en sang så man kan stå og riste på hodet fordi folk klapper når de ikke skulle klappet.

Og denne «e det bare meg, eller koker hele Bergen» kan sløyfes. Det er bare deg.

Lasaron

Når jeg skrev at jeg oppfatter det slik at Felt Z syns Bataljonen er teite, så mente jeg ikke nødvendigvis at Felt Z er teit. Supporterkulturmessig hører jeg hjemme i Felt Z.
Tren på langskudd

Kagain

Jeg tror at dette er et skisma hvor frøene har vært sådd for lenge siden. Det var jo en tid der det føltes som BST og Klanen hadde en gjensidig konkurranse om hvem som var "de beste supporterne", en konkurranse som det tidvis følte var viktigere enn det som skjedde på banen. BST er historie nå, og i dets sted har Bataljonen dukket opp. Men da jeg begynte å frekventere dette debattforumet og før det det BST sitt debattforum var det også et høyst aktivt miljø hos Barten (Totto Mjelde og den gjengen).

Allerede da var det en del som mente at det bare var barn og "juletrær" (altså de som sto der i full Brannskrud) som sto på Store Stå. Det var også skrevet en del kritisk om supporterkulturen som det ble følt at BST sto for, at det bare skulle handle om å "støtte laget uansett". Det virket også som en del av de som deltok i "gjesteboken" hos Barten (da Barten ikke hadde et forum) følte de var for gamle til dette, og trakk seg derfor gradvis vekk fra Store Stå. Slik var det også med andre supportere som hadde blitt "voksne".

Jeg syns også å huske at det var en drastisk forskjell i tonen på forumet til BST og skbrann.org, hvor sistnevnte var mer åpen for kritiske betraktninger rundt det Brann og de rundt klubben gjorde.

Men igjen, her kan det hende at jeg bare snakker helt subjektivt og ikke har peiling.

Det kan legges til at et annet problem med å få hele stadion til å bli et stort blandet kor kan ha med lydens hastighet å gjøre. Om de som står lengst oppe på Frydenbø hadde vært midt på en av langsidene kunne de antageligvis fått med seg flere der. 

Spelaren

Gå av.

Kagain

Om jeg ikke tar helt feil (og jeg er forberedt på at jeg tar veldig feil) så var det vel en periode Brann skulle bli "kjempegod på nett". De hentet da to av folkene bak Skbrann.org og ga de jobb i Brann. Jeg mistenker jo også at de ville ta ned siden for det kunne ut av adressen se ut som det var en organisasjonsside for Brann...

Optimist

Jeg tror det hadde hjulpet hvis den klumpen av BGG folk på midten av store stå hadde spredd seg litt rundt på feltet. Jeg legger merke til at det er veldig mange rundt meg som ikke synger med, selv om det er på store stå. Spesielt mange når det er de kjedelige sangene som bare går på automatikk uten noe trøkk
Kokende idiot

Optimist

Ingen TIFO på ubestemt tid? ☹️
Kokende idiot

Nixon

Apropos tifo. At hele Stadion skal holde en pappbit over hodet når spillerne kommer inn er kanskje visuelt fint, men stemningen, lyden og trykket synker jo som en stein når folk ikke kan klappe. Så er ikke så veldig begeistret skal jeg være helt ærlig.
Rød makt på Hansa

Optimist

Syntes det er fascinerende jeg. Men det optimale hadde jo vært tifo på frydenbø, Fjordkraft og BOB. Da hadde spillerne kommet inn til stilig tifo foran seg og på sidene, og SPV gjengen som klapper bak der de kommer ut fra
Kokende idiot

Optimist

Meen så blir det ikke noe tifo på søndag og det syntes jeg er synd
Kokende idiot

Corran

Har eg gått glipp av noe her? Hvorfor ingen Tifo på en stund?

Nixon

May 23, 2019, 13:59:17 PM #164 Last Edit: May 23, 2019, 14:02:18 PM by Nixon
De glade guttene har lagt ut dette på sin Facebookside. Sikkert noen som har reagert på at det blir veldig mye søppel, ikke minst mye engangsplast, etter disse tifoene.

*TIFO avlyst*.

Fullstappet tribuner mot RBK med nok en fantastisk TIFO, denne gangen for å hedre 100-årsjubileumet til Brann Stadion. TIFO på alle 4 tribuner, svært banner på Store stå og full kok.
To store TIFO på kun 12 dager og utklassing hva angår Norsk tribunekultur.
Enorm innsats fra engasjerte supportere som ønsker å vise Brann og Bergen fra sin beste side. Utallige dugnadstimer unnagjort for å planlegge og rigge disse showene, ikke minst et stort økonomisk bidrag fra oss supportere.

Seks dager før avspark kommer beskjeden: Det blir ikke TIFO. Brann ønsker en mer grønn profil... Det har kommet noen negative reaksjoner fra hemmelige personer.

Man kan gjerne diskutere og argumentere om det, og vi kunne sikkert gjort noen justeringer, men ikke seks dager før et TIFO-show som er innkjøpt og klart til bruk.

Ivrige supportere drives av motivasjon og engasjement. Det er hovedingrediensene til at vi gidder å bruke kveldene på å planlegge neste TIFO-show, bruke helgene til å lage TIFO og kampdag til å skape stemning. Akkurat nå mangler motivasjonen og engasjementet, på ubestemt tid.
På søndag blir det ingen TIFO fra oss, og slik forblir det på ubestemt tid fremover.
Rød makt på Hansa

SKBCPH

Men herregud da, TIFOen til søndag er jo allerede produsert, plasten er allerede produsert... Blir for dumt å avlyse denne TIFOen nå. Man kan heller sette seg ned i etterkant og diskutere hovrdan man kan gjøre det mer miljøvennlig, men dette blir bare symbolpolitikk for å please noen få sutrehuer som har klaget på all engangsplasten...
- Vi har den treneren vi har.

Nixon

Quote from: SKBCPH on May 23, 2019, 14:28:07 PMMen herregud da, TIFOen til søndag er jo allerede produsert, plasten er allerede produsert...

Tja, man kan jo argumentere med at vel er plasten allerede produsert, men den har ikke blitt boss enda. Og nå unngår man det.
Rød makt på Hansa

Gulløl

May 23, 2019, 14:49:38 PM #167 Last Edit: May 23, 2019, 14:52:34 PM by Gulløl
Tipper det her er Miljøpapiret de Grønne som har fått en ny fanesak for å prøve å komme over 5 % i Bergen. Eller så er det Bompengepapiret som endelig har fått sin sak nummer to.
STOPP forsøplingen på Brann Stadion er vel blitt ropt ut og noen har fått tenning på det.
Da er det bare å ønske godt valg og god bedring til alle vriompeiser og sutrehuer  ; )

SKBCPH

Quote from: Nixon on May 23, 2019, 14:44:48 PM
Quote from: SKBCPH on May 23, 2019, 14:28:07 PMMen herregud da, TIFOen til søndag er jo allerede produsert, plasten er allerede produsert...

Tja, man kan jo argumentere med at vel er plasten allerede produsert, men den har ikke blitt boss enda. Og nå unngår man det.

Så den skal bare lagres et sted i overskuelig fremtid? Eller kanskje en anne klubb i rødt og hvit kan få den, så er det i det i det minste ikke Brann som ødelegger miljøet..

Nixon

Jeg skjønner godt at supporterne reagerer på at Brann først kommer nå. Men på en annen side leser jeg at dette var noe som var oppe til diskusjon også før 16. mai-kampen der det ble utplassert engangsplast på alle fire tribunene, så helt ut av det blå kom dette ikke. Kanskje litt naivt av tifo-gjengen å bare kjøre på i samme spor til neste kamp også. Det har tross alt vært MYE fokus på dette den siste tiden.
Rød makt på Hansa

SKBCPH

Hva med å produsere det i et litt sterkere plast, eller et annet materiale som tåler litt mer, og så gå for gjenbruk.

Vizitery

Forventer at Brann går foran som et godt eksempel og kjører elbil til EL kvaliken, evt sier fra seg plassen. Meningsløse turer man utsetter klimaet for da man åpenbart ikkje vinner EL likevel.

SK

For noe tull. Dette plastfokuset er et helt useriøst overdrevet hysteri.
Dette viser elendige holdninger hos klubben, hvor noen tilfeldige sytepaver prioriteres fremfor de som legger ned en god innsats for å skape en flott ramme rundt kampene. Kjenner at lysten til å gå på kamp synker når pri 1 tydeligvis er å gjennomsyre arrangementet med politisk korrekt idioti.
At man ikke engang kan ha ballonger i en TIFO, viser at Brann har meldt seg på molbomesterskapet.

Lasaron

At det tar mange timer å rydde opp må med i beregningen. Det må være avklart på forhånd hvem som gjør.

Forøvrig, hvis plasten havner i bosset er problemet til de grader overdrevet. Forskjellen på plast i naturen og plast i bosset er enormt stor. Håper ikke folk helt ukritisk måker på med hyling mot plast.

Konklusjon: Havner plasten i bosset, og jobben gjøres på en avklart måte mellom bgg og Brann, er dette uproblematisk. Jeg tror Brann dummer seg ut her.
Tren på langskudd

Spelaren

Tilbakestående dydsposering. Et spark i leggen til de som driver dugnad.
Gå av.

Optimist

Kampen mot Rosenborg var ikke noe gøy, det kan vi være enig om. Men noe som var utrolig gøy i løpet av kampen var da hele frydenbø, pluss en del på både SPV og Fjordkraft var med på å synge «Rosenborg rykker neeed». For et trøkk!
Kokende idiot

Nixon

Ja, det var til tider bra trøkk. Men en ting som ødelegger en del er at sangfeltet synger så fort. Sangene raser jo av gårde og det blir veldig vanskelig å høre hva de faktisk synger. Man skulle jo tro at forsangerne som står med ryggen til banen skulle klare å holde tempoet nede.
Rød makt på Hansa

Kagain

Jeg beskuet kampen trygt forankret i en meget komfortabel lenestol (yep, jeg er HAN fyren). Det hørtes ut som det var veldig godt trykk på staddaen i går. Hørtes ut som det var veldig mange som var med på "La oss stave Brann"-saken.

Nixon

https://www.brann.no/nyheter/stadion-er-for-alle

Under neste hjemmekamp mot Lillestrøm blir det viktigere enn noen gang at sangfeltet til Bataljonen holder tempoet nede slik at døvetolken kan holde følge!:)
Rød makt på Hansa

Lasaron

I hjembygden min har vi både bibliotek i kebab i sentrum. Familien mente vi skulle ha kebab til middag, denne første pinsedag. Siden den må lages, hva passer vel bedre enn å ta seg inn på det meråpne biblioteket i ventetiden? (Meråpent bibliotek er en type selvbetjent bibliotek utenfor ordinære åpningstider der vel ansette personer som meg kan låse seg inn med bibliotekkortet sitt).

Jeg satt meg ned med en utgave av Josimar, og ble rammet av Josimar-dilla, noe jeg ikke har hatt på lenge (blant annet fordi de i for stor grad skriver om fotballpolitikk). Jeg lånte med meg fem blad av tidsskriftet. Etter en middels kebab begynte jeg å lese om oppgjøret mellom Fredrikstad og Moss i fjor sommer, det som satte publikumsrekord for nivå 3 i Norge med 10 413 tilskuere. Artikkelen er skrevet av Nils Henrik Smith, en som skriver aldeles utmerket, og det på nynorsk.

Jeg skal her sitere et par setninger fra artikkelen: "Som venta pressar heimelaget hardt frå start, og når den finske høgrekanten Joona Veteli sender FFK i leiinga etter ni minutt, eksploderer publikum i takksam jubel, slik publikum er meint å gjere. Men her kan eg diverre ikkje unngå å måtte gje uttrykk for krass kritikk: Arrangementsavviklinga på Fredrikstad stadion er for øvrig prikkfri og står til Laud, men kva i Herren Jesu Kristi Nasaréarens heilage namn kan vere poenget med å spele idiotisk "musikk" straks etter scoring, overdøve publikums jubel og såleis tøme fotballens magiske augneblink for all sin magi?"

Dette er godt skrevet. La det være en påminning til oss om at slike tilstander aldri må finne sted hos oss. Aldri.
Tren på langskudd

fortune

October 25, 2019, 11:20:29 AM #180 Last Edit: October 25, 2019, 11:29:42 AM by fortune
https://www.bt.no/sport/i/jdM6x0/brann-flytter-store-staa

Da blir det på flyttefot for min del, forsangere, megafoner og å sitte ned om man hater lag X har jeg intet ønske om å få tettere på meg. Ender vel med at jeg ikke fornyer partoutkortet i det hele tatt.

Nixon

Helt utrolig latterlig hvordan Brann gir etter for den sutregjengen! Her er det mange trofaste supportere som må flytte seg. Og i verste fall er det mange som ikke kommer til å fornye partoutkortet sitt.
Rød makt på Hansa

Lasaron

Skeptisk til dette prosjektet. Et plaster på såret kan være at de som må flytte får partoutkort til sterkt redusert pris.

Apropos, skal vi fortsette med LAN som trener, tror jeg det er lurt å redusere prisen på partoutkort over hele linja, men altså sterkt redusert pris i 2020 for de som må flytte pga syngende supportere.
Tren på langskudd

Lasaron

Brann skriver at de som mister plassene sine på grunn av dette er blitt kontaktet med forskjellige tilbud. Jeg håper noen kan lyse oss opp om hva disse tilbudene består i.
Tren på langskudd

Spelaren

Det visuelle ødelegges jo ytterligere nå. "Ytterlig" siden det allerede er ganske tynt befolket på Store Stå ettersom publikumsoppmøtet havarerer. Med en flytting opp blir det ordinære, lite attraktive plasser rett bak mål som skal fylles opp av vanlig sittende, og Den Røde Veggen er med andre ord historie.
Gå av.

Corran

Quote from: Lasaron on October 25, 2019, 19:13:34 PMBrann skriver at de som mister plassene sine på grunn av dette er blitt kontaktet med forskjellige tilbud. Jeg håper noen kan lyse oss opp om hva disse tilbudene består i.
En epost med litt reduserte priser og første rett til å velge andre ledige seter på stadion Tilbudet kom for 2 dager siden og gjelder til 31 okt. Mao liten frist

Eg blir påvirket og mister det eg mener er kanon plasser. Sendte en sur epost til Brann og forklarte skuffelsen og hva de risikerte av færre partoutkort.
Her er deler av svaret jeg fikk

"Vi har drøftet temaet gjennom mange møter med supporterutvalg, medlemsutvalg og sentrale personer i  forskjellige supportermiljøer.
Representanter fra Felt Z har også vært involvert.
Vi vet at mange av dere som sitter der oppe har blitt flyttet før, og det er derfor vi ikke har lyst til å plassere dere «hvor som helst».
Dere får velge fra hele Stadion til samme eller billigere pris enn hva dere betalte på øvre Frydenbø i fjor.
Argumentene med TV-bilder og rød vegg er gode argumenter i mot flytting, og vi har prøvd å se det store bildet.
Vi tror vi har landet på en beslutning som er til det beste for Brann på sikt."

Eg vet det er mange der jeg sitter som ikke kommer til å fornye og de 3 jeg sitter sammen med er nærmere å ikke fornye enn å fornye. Trist om en 25 års tradisjon (med partoutkort) skal ende slik, men det ser skremmende nok slik ut

Nixon

Quote from: Corran on October 26, 2019, 21:04:07 PMlitt reduserte priser og første rett til å velge andre ledige seter på stadion

Jeg kjenner flere som er rasende over Brann fordi de må flytte på et så tynt grunnlag, og de er også i tenkeboksen om de skal fornye partoutkortet, eller bare kjøpe enkeltbilletter på utvalgte kamper. For de er ikke veldig imponert over "tilbudet" fra Brann. Førsterett på plasser er jo litt misvisende da de beste setene allerede er tatt, og mange skal jo også kjøpe flere ved siden av hverandre som selvsagt innskrenker utvalget ytterligere. Og litt redusert pris i 2020 er jo bare dette ene året, de må regne med full pris pris fra 2021 og fremover på disse dårligere plassene. Og, som en på flyttefot skrev til meg på SMS på fredag, "mens gjengen som overtar øvre del får rabattert pris hvert år - selv med slike plasser!"
Rød makt på Hansa

Lasaron

Brann må tilby kraftig redusert pris til de det gjelder i 2020.
Tren på langskudd

Corran

Under er det en sparer, men legg merke til de tar ikke hensyn til hva du sparer i forhold til det en betaler i dag men hva prisen på tribunen er som fullpris.
De har da priset nedre del av Hansa til det samme som øvre del kostet i fjor og så trukket fra litt

I tillegg så er det ren løgn at de som flytter fra øvre har første rett på ledige seter da flere jeg kjenner som satt på andre steder (ikke på øvre Hansa) har nå kjøpt seg partoutkort på nedre Hansa.

Du kan velge mellom

Ny plass på Frydenbø-tribunen. Det kommer noen skikkelig fine plasser på nedre felt hvor Store Stå er plassert i 2019. Klikk her
2000,- for voksen. Du sparer fra 400,-
500,- for barn. Du sparer fra 100,-

Ny plass på BOB, Fjordkraft eller Sparebanken Vest - Rosa felt. Klikk her
2500,- for voksen. Du sparer fra 350,-
500,- for barn. Du sparer fra 100,-
1200,- for Honnør. Du sparer 500,-

Ny plass på premiumplasser på Fjordkraft eller Sparebanken Vest. Klikk her
2850,- for voksen. Du sparer fra 800,-
600,- for barn. Unikt tilbud kun tilgjengelig for deg.

Gulløl

Quote from: Corran on October 27, 2019, 16:03:10 PMI tillegg så er det ren løgn at de som flytter fra øvre har første rett på ledige seter da flere jeg kjenner som satt på andre steder (ikke på øvre Hansa) har nå kjøpt seg partoutkort på nedre Hansa.
Brann har informert på sine sider om at partoutkortsalget starter i morgen 28. oktober. Hvordan kan flere da allerede fått kjøpt ?

Spelaren

Tipper mellom 1000-1500 kommer til å velge å spare atskillig mer neste år.
Gå av.

1908

Hvis LAN er med videre neste år, så vil MANGE droppe å fornye..

Corran

Quote from: Gulløl on October 27, 2019, 19:24:31 PM
Quote from: Corran on October 27, 2019, 16:03:10 PMI tillegg så er det ren løgn at de som flytter fra øvre har første rett på ledige seter da flere jeg kjenner som satt på andre steder (ikke på øvre Hansa) har nå kjøpt seg partoutkort på nedre Hansa.
Brann har informert på sine sider om at partoutkortsalget starter i morgen 28. oktober. Hvordan kan flere da allerede fått kjøpt ?
Kan tenke med de fikk linken av noen andre og gikk inn og kjøpte. vet med 100% sikkerhet at det har skjedd

Lasaron

Gårsdagens kamp er den stilleste jeg har vært på av seriekamper på Stadion i hele mitt liv. Selv er jeg kommet dit hen at jeg må ta meg litt sammen for å reise meg når Brann scorer. Jeg tolker BBB sin manglende synging som manglende engasjement, til dels apati. De gidder ikke lenger. Jeg tror ikke det var en stille protest, men jeg avviser heller ikke muligheten for det. Stillheten var påtakelig.

Jeg lurer på om ledelsen tenker: "Ja, dette vil vi ha mer av. Denne utviklingen liker vi. La oss fortsette å ha tro på prosjekt LAN."
Tren på langskudd

Billy Elliott

Hva var det som ble sunget etter 1-0-scoringen til B/G i går? Det kom såpass spontant at det nesten virket planlagt, men kombinasjonen av få syngende og innfløkt tekst gjorde at jeg ikke fikk med meg innholdet.

Nixon

Etter de siste par kampene, og spesielt kampen i går, skjønner jeg litt mer hvorfor Brann gikk inn for flyttingen. De har overført konseptet "De hjelpeløses hjelper" fra banen og over på tribunen...
Rød makt på Hansa

Corran

SS har vært dårligere og dårligere i det siste og i går var det bare trist. Oppsanger prøvde, men valg av sanger var jo helt i offside. Når det er så få så blir det dumt å starte en sang med klapping som viktig effekt når det kun er 10-12 som klapper med.
Var til og med på en sang hvor en hørte B/G supporterne over SS og eg sitter bak SS

Kagain

Ja, det var to forskjellige sanger som ble forsøkt avsunget oppe på Frydenbø ved ett eller to tilfeller. Etter byttene til LAN var det også litt back-tilpassede sanger og utrop. Gi meg en B, gi meg en A, gi meg en C, gi meg en K, hva blir det, Back etc.

Lasaron

"Jeg er så frustrert over at de slemme guttene fra Oslo stjal flagget, at jeg må bare sende fem-seks bluss ut på banen en halvtime etterpå. Det krever jeg forståelse for."
Tren på langskudd

Corran

Blussene hadde nok kommet uansett. Var nok også en takk for sist nå apeberget fyrte bluss på staddaen.
Det interessante nå er om grupperingen som fikk banner frastjålet følger reglene og legger ned?

Nixon

Quote from: Corran on November 03, 2019, 22:20:52 PMBlussene hadde nok kommet uansett. Var nok også en takk for sist nå apeberget fyrte bluss på staddaen.
Det interessante nå er om grupperingen som fikk banner frastjålet følger reglene og legger ned?

Ja, det var jo ikke akkurat slik at de løp ut i bussen og hentet blussene da flagget ble tatt. Bluss hadde det blitt uansett. Men kanskje ikke kastet på banen?

Det var jo uansett ikke særlig smart i forhold til å få bedre rammer for blussingen. Nå får jo NFF bare sterkere argumenter for at det skal være totalforbud under kampene.

For det må jo være mulig å bli enige om et kompromiss. Fri flyt av bluss har jeg ingen tro på. Bluss og alkohol er som kjent en farlig kombinasjon, og det ville bare vært et tidsspørsmål før noen eller noe hadde blitt skadet. Men hva med å ha dedikerte folk, uten masker, som har lov til å blusse i godkjente soner i løpet av kampen?
Rød makt på Hansa

Corran

Om det hadde blitt lov med blussing i kontrollerte former ville nok noe av det vi så i dag forsvunnet, men slike kamper vil uansett få fram idiotene

Kagain

Quote from: Corran on November 03, 2019, 22:20:52 PMBlussene hadde nok kommet uansett. Var nok også en takk for sist nå apeberget fyrte bluss på staddaen.

Var de like fancy med masker og greier som "gutta fra Oschlo" var på Staddaen?

Lasaron

Tren på langskudd

Kagain

Oh man. Den "kule hacker-estetikken" til Alan Walker har truffet fotballen også!

Yngve

Blei det ein dyr kveld for deko med bluss i går?

Corran

Litt på siden ang disse blusserne. Når eg kom i går så var det noen meget strikse vakter og han som visiterte meg skulle absolutt ha meg til å ta av hetten. Eg var litt grinete og sa han kunne jo kjenne på den men av tok eg den ikkje for det regnet/sluddet så jævlig.
Han ble litt sur og ga seg ikkje så til slutt sa eg te han at bluss klarte de jo ikkje å finne på supportere så det er mest sannsynlig ikkje i hetten man gjemmer ting og da ga han seg.

DumboMumbo

Brannsupporterenes problem har alltid vært en grunnleggende usikkerhet på hvordan man skal oppføre seg og kle seg.

Ta Martin Andresens retur til stadion året etter at han ledet Brann til seriegull. Fikk han noen anerkjennelse fra de beinharde supporterne på SS ? Nei selvsagt ikke.
Det var en gyllen mulighet for SS til både å vise og få respekt som kommer hvert 50. år.

Corran

Quote from: DumboMumbo on February 06, 2020, 12:50:35 PMBrannsupporterenes problem har alltid vært en grunnleggende usikkerhet på hvordan man skal oppføre seg og kle seg.

Ta Martin Andresens retur til stadion året etter at han ledet Brann til seriegull. Fikk han noen anerkjennelse fra de beinharde supporterne på SS ? Nei selvsagt ikke.
Det var en gyllen mulighet for SS til både å vise og få respekt som kommer hvert 50. år.
Problemet med MA var vel at han på gullfesten gikk høyt ut og snakket om neste sesong og så gikk det et par måneder og så stakk han til vif
Da fikk han jo litt stempel som sviker

Lasaron

Par månader? Par veker, tenkjer eg vi seier. Knappast.
Tren på langskudd

Corran

Quote from: Lasaron on February 06, 2020, 22:19:32 PMPar månader? Par veker, tenkjer eg vi seier. Knappast.
Husket ikke helt så ville ikke overdrive men ja.....

DumboMumbo

Quote from: Corran on February 06, 2020, 16:02:26 PM
Quote from: DumboMumbo on February 06, 2020, 12:50:35 PMBrannsupporterenes problem har alltid vært en grunnleggende usikkerhet på hvordan man skal oppføre seg og kle seg.

Problemet med MA var vel at han på gullfesten gikk høyt ut og snakket om neste sesong og så gikk det et par måneder og så stakk han til vif
Da fikk han jo litt stempel som sviker

Jeg husker ikke eksakt hva han sa, men han tok ihvertfall forbehold det husker jeg. Noe sånt som at "Brann skal ta gull til neste år" ikke "Jeg skal ta en sesong til og vi skal vinne".

Her har vi jo de kronisk usikre Brannsupporterene i et nøtteskall, det at han gikk til Vif var større enn at han ledet Brann til gull.

Gikk jo selvfølgelig ikke an å vise storsinn. Ja, ja kanskje det dukker opp en lignende mulighet neste gang vi vinner gull om 30-40 år.

SK

Det han sa var omtrent «når vi står her igjen neste år og feirer gull», og ble vel av de fleste oppfattet som noe man typisk sier i jubelrus og som man ikke kan legge for mye i.   

Og ja - behandligen og mottakelsen MA fikk da han kom tilbake med VIF var tvers igjennom ynkelig og patetisk. Som du er inne på var det et enormt mindreverdighetskompleks som kom til syne hos mange.

Corran

En kan da ikke hylle en mann som stikker fra klubben når klubben endelig e på topp når han var en av de aller viktigste brikkene?
En kan da heller ikke hylle en vif spiller på staddaen?

Lasaron

Eg undrast på om dei forskjellige "partia" i denne debatten er dei same som i Mjelde vs Andresen.
Tren på langskudd

SK

Quote from: Corran on February 07, 2020, 22:11:39 PMEn kan da ikke hylle en mann som stikker fra klubben når klubben endelig e på topp når han var en av de aller viktigste brikkene?

Selvsagt kan man det. Her bekrefter du jo det som sies lenger oppe - man gjør mer ut av at han var i VIF, enn at han ledet oss til det første gullet på 44 år. Er vi virkelig så usikre på oss selv?

DumboMumbo

Quote from: Corran on February 07, 2020, 22:11:39 PMEn kan da ikke hylle en mann som stikker fra klubben når klubben endelig e på topp når han var en av de aller viktigste brikkene?

Bra karikatur av en 14 åring på Store Stå.

Sett ut i fra et historisk perspektiv så er det selvsagt ingen tvil om at Brann supporterene burde gitt Martin Andresen en form for anerkjennelse.

Dette er jo noe som skjer jevnlig i utlandet. Senest forrige helg mellom Dortmund og Union, men selvsagt SS vet jo alltid best.

Corran

Quote from: SK on February 08, 2020, 02:39:24 AM

Selvsagt kan man det. Her bekrefter du jo det som sies lenger oppe - man gjør mer ut av at han var i VIF, enn at han ledet oss til det første gullet på 44 år. Er vi virkelig så usikre på oss selv?
Nei man kan ikke det MA var jo hyllet som Brann spiller til de grader før han byttet klubb. Så byttet han klubb og kom her med en motstander og da ser jeg ingen grunn til å hylle ham.
Dere er vel de samme som mener det var feil å slenge dritt til Hore Andre Flo og?

Corran

Quote from: DumboMumbo on February 08, 2020, 10:52:39 AM

Sett ut i fra et historisk perspektiv så er det selvsagt ingen tvil om at Brann supporterene burde gitt Martin Andresen en form for anerkjennelse.

Dette er jo noe som skjer jevnlig i utlandet. Senest forrige helg mellom Dortmund og Union, men selvsagt SS vet jo alltid best.

Han fikk masse annerkjennelse og i ettertid har han også fått det. Men han er ikke en klubblegende. Han er en dyktig leiesoldat som var her 2,5 sesong (om jeg husker rett).
Og å da hylle ham når han kommer som motstander er bare tøv.
Selvfølgelig var han viktig og selvfølgelig skal han ha mye ære men ikke under en kamp mot en rival.
MA forventer heller ikke noe annet.
I tillegg e jo MA et klæssetryne av dimensjoner på banen så selv om han var vårt klæssetryne en stund kan vi jo ikke bare stå som idioter og elske alle under kamp.

Men enkelte er jo mer opptatt av å slenge dritt om egne enn mot motstandere

DumboMumbo

Quote from: Corran on February 08, 2020, 15:09:56 PM
Quote from: DumboMumbo on February 08, 2020, 10:52:39 AM

Han fikk masse annerkjennelse og i ettertid har han også fått det. Men han er ikke en klubblegende. Han er en dyktig leiesoldat som var her 2,5 sesong (om jeg husker rett).
Og å da hylle ham når han kommer som motstander er bare tøv.
Selvfølgelig var han viktig og selvfølgelig skal han ha mye ære men ikke under en kamp mot en rival.
MA forventer heller ikke noe annet.
I tillegg e jo MA et klæssetryne av dimensjoner på banen så selv om han var vårt klæssetryne en stund kan vi jo ikke bare stå som idioter og elske alle under kamp.

Men enkelte er jo mer opptatt av å slenge dritt om egne enn mot motstandere

Da får vi bare konkludere med at det å kunne anerkjenne en motspiller ikke er en del av Brann kulturen.

Ryktet vår står på spill om vi kunne finne på å utvise en fin gest mot en spiller, en gang på 50 år.

Men hva er det du er så redd for Corran ? Hva hadde konsekvensene vært om man sang "Martin Andresen" noen ganger i hans første retur til Stadion.

Corran

Quote from: DumboMumbo on February 08, 2020, 15:37:08 PMDa får vi bare konkludere med at det å kunne anerkjenne en motspiller ikke er en del av Brann kulturen.

Ryktet vår står på spill om vi kunne finne på å utvise en fin gest mot en spiller, en gang på 50 år.

Men hva er det du er så redd for Corran ? Hva hadde konsekvensene vært om man sang "Martin Andresen" noen ganger i hans første retur til Stadion.

Håper det var greit at eg ikke tok med alt i sitatet. Begynte å bli langt ;-)

Jo en kan gjerne anerkjenne en motspiller, men det kommer helt an på for hva og situasjonen.

Og dette små latterlige om at ryktet står på spill og slikt svada er pisspreik. MA var hyllet og har siden blitt hyllet så hva er problemet om han ikke blir hyllet under en kamp. Er du redd for å såre følelsene hans?
MA er jo også en spiller som er vant til slikt og forventer slikt. Han er nok litt mer tykkhudet enn andre.

Jeg er ikke redd for noe, men hadde folk under kamp begynt å hylle MA så hadde for meg vært merkelig. Om en hadde en markering i pausen eller før kampen så why not. Men ikke under kamp.

Fotball dreier seg mye om oss mot dem, rivalisering og litt hat (under kamp) Det er litt av gøyen med å være supporter. Eg har ingen problemer med drittslenging mot vif og klanen, men eg e også i stand til å sitte å ta en pils med vifsupportere eller andre supportere for den del.

Konsekvensen av å hylle en motspiller under kampen er å gi ham en boost og god følelse. Målet under kamp bør jo vær mer å få ham ut av fatning.

Og til slutt for å være helt ærlig så husker eg ikkje hverken jubling eller drittslenging av MA på hans første kamp tilbake på stadion. Og eg satt jo riktig nok da på motsatt side av SS.
Eg husker godt drittslenging og piping på andre spillere som har returnert så det jo ikke ha vært så ille.

SK

Om ikke MA er en klubblegende, så har han bidratt langt mer enn mange såkalte klubblegender. Ingen MA til Brann i 2005, intet gull til Brann i 07. Enkelt og greit. Å i stedet fokusere på at han kommer som VIF-spiller, blir bare stakkarslig.

Og ikke blande Flo inn i dette. Verste fyren som noensinne har vært ikledd Brann-drakten, har ingen likhetstrekk med MA annet at de gikk fra Brann på et tidspunkt.

Corran

Quote from: SK on February 08, 2020, 20:33:23 PMOm ikke MA er en klubblegende, så har han bidratt langt mer enn mange såkalte klubblegender. Ingen MA til Brann i 2005, intet gull til Brann i 07. Enkelt og greit. Å i stedet fokusere på at han kommer som VIF-spiller, blir bare stakkarslig.

Og ikke blande Flo inn i dette. Verste fyren som noensinne har vært ikledd Brann-drakten, har ingen likhetstrekk med MA annet at de gikk fra Brann på et tidspunkt.
Stakkarslig?
Det som er stakkarslig er behovet for å måtte hylle en spiller og trener hos en motstander under en kamp.
Mannen ble hyllet masse etter gullet og det er/var mange anledninger til å hylle ham, men det er da ikke nødvendig under en kamp vel?
Og at de ikke hadde fått gullet uten ham er ikke usannsynlig, men dog ikke noe en kan vite og rett og slett ikke enkelt og greit som du sier. De hadde mye ressurser og om det var en annen like sterk/tydelig kaptein som kom og som ikke forlot oss rett etter gullet så kanskje vi hadde fått flere gode år istedenfor starten på nedturen som kom når MA stakk.

Blir bare stakkarslig å fokuser på at han kommer som en helt, bygge ham opp og hylle ham når han kommer for å gjøre det han kan, og med alle sine skitne triks, for å ta 3 poeng fra klubben du støtter.

DumboMumbo

Quote from: Corran on February 08, 2020, 21:59:15 PM
Quote from: SK on February 08, 2020, 20:33:23 PMOm ikke MA er en klubblegende, så har han bidratt langt mer enn mange såkalte klubblegender. Ingen MA til Brann i 2005, intet gull til Brann i 07. Enkelt og greit. Å i stedet fokusere på at han kommer som VIF-spiller, blir bare stakkarslig.

Stakkarslig?
Det som er stakkarslig er behovet for å måtte hylle en spiller og trener hos en motstander under en kamp.
Mannen ble hyllet masse etter gullet og det er/var mange anledninger til å hylle ham, men det er da ikke nødvendig under en kamp vel?
Og at de ikke hadde fått gullet uten ham er ikke usannsynlig, men dog ikke noe en kan vite og rett og slett ikke enkelt og greit som du sier. De hadde mye ressurser og om det var en annen like sterk/tydelig kaptein som kom og som ikke forlot oss rett etter gullet så kanskje vi hadde fått flere gode år istedenfor starten på nedturen som kom når MA stakk.

Blir bare stakkarslig å fokuser på at han kommer som en helt, bygge ham opp og hylle ham når han kommer for å gjøre det han kan, og med alle sine skitne triks, for å ta 3 poeng fra klubben du støtter.

Nå er det  en gang slik at en tidligere spillers første hjemmekamp er supporternes sjanse til å vise hva de mener. Andre former for organisert hyllest er selvsagt ikke problem å få til. For en tidligere spiller så er det den ultimate anerkjennelsen å få hyllest av supporterne. Helt noe annet enn å få blomsterbukett av direktøren.
La oss bare bli enige om at på Brann stadion så skal ingen tidligere spillere under noen omstendigheter møtes med annet enn piping.
Sånn er Stadion kulturen vår.

Corran

Quote from: DumboMumbo on February 09, 2020, 07:14:51 AM
Quote from: Corran on February 08, 2020, 21:59:15 PM

Stakkarslig?

Nå er det  en gang slik at en tidligere spillers første hjemmekamp er supporternes sjanse til å vise hva de mener. Andre former for organisert hyllest er selvsagt ikke problem å få til. For en tidligere spiller så er det den ultimate anerkjennelsen å få hyllest av supporterne. Helt noe annet enn å få blomsterbukett av direktøren.
La oss bare bli enige om at på Brann stadion så skal ingen tidligere spillere under noen omstendigheter møtes med annet enn piping.
Sånn er Stadion kulturen vår.
Det blir så latterlig og snurt når folk skal overdrive meninger til andre og hele tiden sette det på spissen. Måten du avslutter innlegget er forferdelig dårlig måte å diskutere på.
Hvorfor skal vi bli enige om at ingen tidligere spillere under noen som helst omstendighet skal møtes med noe annet enn piping? Dette er ikke i nærheten av det jeg mener eller sier.
Og nei sånn er ikke stadion kulturen vår.
Når det gjelder MA så var ikke dette første mulighet til å hylle MA etter gullet. Han hadde blant annet blitt hyllet på en smekkfull festplass på en måte vi ikke har sett maken til i min livstid i Bergen.

Nixon

Quote from: Corran on February 09, 2020, 14:34:27 PMDet blir så latterlig og snurt når folk skal overdrive meninger til andre og hele tiden sette det på spissen.

Får meg til å savne Krøvel!;)

Ellers er jeg helt enig at det ikke på noen måte var naturlig å hylle Andresen da han kom tilbake første gang i blå drakt. Følelser snur fort i fotball, og man kan ikke ha en fast "kultur" for å hylle tidligere Brannspillere som Mumbo ønsker seg. Hver gjenkomst lever sitt eget liv.

Men nå kunne jeg klappet inn Andresen dersom han kom inn på banen i pausen på en kamp.
Rød makt på Hansa

DumboMumbo

Quote from: Nixon on February 10, 2020, 10:53:42 AM
Quote from: Corran on February 09, 2020, 14:34:27 PMDet blir så latterlig og snurt når folk skal overdrive meninger til andre og hele tiden sette det på spissen.

Får meg til å savne Krøvel!;)

Ellers er jeg helt enig at det ikke på noen måte var naturlig å hylle Andresen da han kom tilbake første gang i blå drakt. Følelser snur fort i fotball, og man kan ikke ha en fast "kultur" for å hylle tidligere Brannspillere som Mumbo ønsker seg. Hver gjenkomst lever sitt eget liv.

Men nå kunne jeg klappet inn Andresen dersom han kom inn på banen i pausen på en kamp.

Det ønsker jeg heller ikke. Slike hyllester skal henge høyt. Det bør være en spiller som har bidratt til edelt metall på en sentral måte.

Når man ikke finner det naturlig å hylle kapteinen som ledet Brann til sitt første seriegull på 3 millioner år så kan jeg ikke skjønne i hvilke andre situasjoner det liksom skulle passe.

Lasaron

Eg har benytta meg av alle hovudaksjonsmåtane, fleire gonger. Applaus, buing, og ingenting. Det kjem heilt an på.

Eg var ikkje på den mykje omtala kampen då MA kom tilbake, men at det blei bua på han har sjølvsagt med å gjere at han sa "Vi" og "neste år" på Festplassen, og kort tid etter figurerte i Vålerengendrakt medan han var under kontrakt med Brann.

Møter Brann Andreas Vindheim i e-cup ein gong kjem eg sikkert til å klappe. Ikkje det at han var så stor for oss, men han er lokal, har spelt for oss, og klarte seg ganske greitt. Han er liksom ein av våre. Det leiar meg inn på ein digresjon som eg vi gjenta. For meg er det viktig at vi har spelarar vi kan sei er "ein av oss." Ikkje berre drakta, altså.
Tren på langskudd

Corran

Må si meg enig med Lasaron
Noen spillere blir en av oss enten etter lang og tro tjeneste eller at de er lokale eller andre ting som har gjort dem til publikumsfavoritter. Kvisvik var jo en slik type spiller.

MA ble jo aldri "en av oss", men kun en leiesoldat som viste at det var nettopp det han var når han forsvant, noe egentlig alle viste at han ville gjøre da dette var på det nærmeste klart allerede om sommeren. 

Elfakiri

Martin Andresen ledet ikke Brann til noe seriegull. Viktig del av klubben som kaptein. Men er mange som skal ha æren for at gullet kom hem. Spillere,Mons Ivar,Hardball. Det at gullet kom hem var et teamarbeid og ikke noe som utelukkende ble gjort mulig av en person.
I don't think you can the rules! - Mons Ivar Mjelde.

Lasaron

Quote from: Elfakiri on April 20, 2020, 18:31:02 PM

Martin Andresen ledet ikke Brann til noe seriegull. Viktig del av klubben som kaptein. Men er mange som skal ha æren for at gullet kom hem. Spillere,Mons Ivar,Hardball. Det at gullet kom hem var et teamarbeid og ikke noe som utelukkende ble gjort mulig av en person.

Det seier du berre fordi du Er Hassan El Fakiri. Bevares, du var god den høsten du og.
Tren på langskudd

Spelaren

Quote from: Lasaron on April 20, 2020, 19:53:00 PMDet seier du berre fordi du Er Hassan El Fakiri. Bevares, du var god den høsten du og.

Det er et innlegg mot Lyn i 2007 de fleste kommer til å huske til de tar på seg tredressen.
Gå av.

Lasaron

Ja. Men Fakiren hadde også ein utsøkt målgivande som berga uavgjort borte mot Start. Pluss eit flaksemål mot Fredrikstad. Og så var han god på innkast og proffesional faults.

Tren på langskudd

Lasaron

https://www.youtube.com/watch?v=CQVLn2KBN8M&feature=youtu.be&fbclid=IwAR0dGvFyW_GhoxuZ18Ss4dJQNluirpMhcqDmICXZvZwEAl0N01JyupmwK8o

Jeg fikk tilsendt denne, visste ikke at den fantes. Det er Brann-Viking 2007, med massevis av gullfeiring. Og det er gullfeiringen jeg tenker på.

Jeg var på kampen, og særlig kvarteret mellom kampslutt og medaljeutdelingen var überfantastisk. Det kvarteret har jeg letet etter, men ikke funnet. Her er den ikke i sin helhet, men et par minutter etter kampslutt er med, pluss de siste 3-4 minuttene før medaljeutdelingen. I tillegg til hele medaljeutdelingen og diverse etterpå.

Altså, det som skjedde etter kampslutt der, er mitt beste minne med Brann noensinne. Og FOR en tribunekultur vi oppviste der. Verdensklasse! Vi måkte på med sang etter sang, hyllest etter hyllest. Hele Stadion. Alle sammen. Alle tribunene. Syngende rødt. Og alt dette klarte vi uten musikk over høytalerne. Ingen kunstig stimuli, som egentlig passiviserer. Som døyver lyden av vår egen jubel.

Ja, jeg har skrevet om dette før, men jeg syns det er viktig, og måtte bare nå når jeg så og hørte denne feiringen igjen. Alle andre bør lære av oss. Og vi må lære av historien, slik at neste gullfeiring også blir gjort uten musikk.

God fornøyelse :)
Tren på langskudd

SK

August 12, 2020, 21:10:03 PM #234 Last Edit: August 12, 2020, 21:14:51 PM by SK
Når man er inne på sånt og 2007, vil jeg også trekke frem Lyn-kampen og stemningen fra 2-1 og spesielt etter kampen. Har aldri opplevd større kok og elektrisk stemning noensinne på Stadion, og spørs om det noensinne har vært det. I tillegg var det annonsert flaggdag, slik at det var enormt mange med flagg på alle tribuner. Klippet under er fra Frydenbø, men alle de andre tribunene var noe i retning av dette. 10-15 minutter etter kampslutt var det knapt noen som var gått hjem.

https://m.youtube.com/watch?v=0L5ESnL0y78

Corran

Tårer i øynene nesten
Hadde partoutkort den gangen og så fikk med meg alle kampene Var stort.

Kanskje en ide å vise det til dagens spillere så de kan se ka de kan oppleve om de underholder nok

opplett

Jeg fortsetter diskusjonen her som jeg startet på i kamptråden fra KBK-kampen.

Quote from: Optimist on September 29, 2021, 22:15:01 PMHelt enig. Unngå alt annet enn stemmer når det kommer til lyd.

Skjønner at folk er skeptisk til SS på øvre del. Men lydmessig tror jeg at det er et hakk opp, til og med uten gjengen på felt z. Ellers er det forståelig at det er mye følelser rundt dette, og det bryter med tradisjonen å få SS og felt z mer samlet

Jeg sto/satt på nedre Frydenbø på søndag, og til å være så folk på stadion synes jeg det var bra trøkk. Akustikken man får av å være oppe hjalp nok en del på dette også. Må si jeg også merket at det er mye lettere å hive seg på sangene når man står under SS og får sangen bakfra, siden man i større grad føler at man står i gjengen og det er høyere volum på sangen. Så håper at det kan gjøre at folk som hverken er på Z eller SS hiver seg på.

Nå skjønner jeg at det er delte følelser rundt forsangerne, men personlig syntes jeg ikke det gjorde noe at en av dem var helt nede på Frydenbø og hauset oss på de nedre feltene. Hvis man kan være litt smart med plassering av forsangere og unngå dem der  man vet at det ikke faller i god jord (les Felt Z), så kan det fungere greit.
Norling skryter likevel av oppholdet i Norge . - Menneskene i Brann var fantastiske. Klubben var vakker som s****.

Lasaron

Kardemommeloven er jo grei å bruke her. Ikke plag andre med å ta vekk sikten, kjefte på de som ikke synger, irritere med megafon, etc. Syng når man vil. Hopp når man vil. Etc.
Tren på langskudd

Optimist

Fint reflektert fra en som verken er på store stå eller felt z, Opplett.

Quote from: Lasaron on September 30, 2021, 13:31:30 PMKardemommeloven er jo grei å bruke her. Ikke plag andre med å ta vekk sikten, kjefte på de som ikke synger, irritere med megafon, etc. Syng når man vil. Hopp når man vil. Etc.

Sikten har da ikke blitt ødelagt av at SS flyttet seg? Og megafon blir vel heller ikke brukt? (Mulig de gjør det, men jeg har ikke fått det med meg). Enig i at det ikke skal være kjefting og «press», men synes at det er helt greit å prøve å få de andre på supportertribunen til å synge med. Nøkkelelementet for meg er at det må være engasjerende, ikke kjeftende. Men folk tolker vel slik forskjellig
Kokende idiot

Kagain

Quote from: Optimist on September 30, 2021, 15:19:52 PMEnig i at det ikke skal være kjefting og «press», men synes at det er helt greit å prøve å få de andre på supportertribunen til å synge med. Nøkkelelementet for meg er at det må være engasjerende, ikke kjeftende. Men folk tolker vel slik forskjellig

For all del, det burde være greit å prøve å få andre med, så lenge det blir akseptert at folk som meg er ikke på stadion for å synge, men for å se fotball og heie. Og det tror jeg egentlig det er. Jeg ender ofte på kortsiden med supporterne da de jeg går på kamp med er gamle supporter-gamper. De synger og hoier, men jeg føler ikke helt for mannskor så jeg er stille. Har aldri merket noe kjeft for det.

Lasaron

Observasjon: Jeg vet ikke om det skyldtes at mennesker gir mindre klang enn tomme tribuner. Men jeg hørte de syngende supporterne dårligere i går. Jeg sitter nesten på midtstreken, men litt nærmere bortesupporterne. Og når de trøkket på i går hørte jeg de klart bedre. Det betyr at mange flere enn meg gjorde det samme, i enda større grad.
Tren på langskudd

Spelaren

Også på felt G, som er hakket nærmere Bataljonen enn der Lasaron sitter, var det irriterende god lyd fra de blå. Det burde klistres opp eggekartonger i taket der :P  .
Gå av.

Lasaron

Jeg leser hva Aleksander Osdal skriver på Twitter, og slutter meg til det. Man må kunne ha god kok uten å sperre sikten for de som faktisk vil se kampen. Det går an å koke og se samtidig også. Skal folk som både vil koke og se, måtte velge mellom koking og seing? Å sperre for sikten er faktisk dårlig gjort.

Forøvrig, jeg lurer på om at det å stille seg oppunder taket først og fremst er god indremedisin, og lite annet. Jeg sitter på Fjordkraft, omtrent 10 meter til høyre for midten. Vi som sitter i det området hører bortesupporterne mye bedre enn Bataljonen, og vi hører Bataljonen merkbart mindre nå enn da de stod nede. Dette er verdt å merke seg etter en kamp der veldig mange var fornøyd med koket der oppe.
Tren på langskudd

opplett

Er man på Store Stå eller rett ved siden av bør man vel forvente flagg og bannere osv.?
Norling skryter likevel av oppholdet i Norge . - Menneskene i Brann var fantastiske. Klubben var vakker som s****.

Lasaron

Quote from: opplett on April 24, 2022, 09:33:11 AMEr man på Store Stå eller rett ved siden av bør man vel forvente flagg og bannere osv.?

Hvorfor bør man forvente flagging etc mens spillet pågår? Hvorfor skal det være normalt? Man er jo der først og fremst for å se en fotballkamp. Det går an å flagge etc når det ikke pågår spill. Det går an å synge, heie, skrike og hoppe uten at det flagges.

Hvorfor skal folk som irriterer seg over at sikten tas fra dem, føle at de må velge mellom koking og seing?
Tren på langskudd

opplett

Quote from: Lasaron on April 24, 2022, 09:54:10 AMHvorfor bør man forvente flagging etc mens spillet pågår? Hvorfor skal det være normalt? Man er jo der først og fremst for å se en fotballkamp. Det går an å flagge etc når det ikke pågår spill. Det går an å synge, heie, skrike og hoppe uten at det flagges.

Hvorfor skal folk som irriterer seg over at sikten tas fra dem, føle at de må velge mellom koking og seing?

Skal ikke si at jeg ikke forstår problemstillingen. Er kanskje derfor jeg også er veldig fan av hvordan de har gjort hele kortsiden på Intility til en ståtribune. Da kan man ha koking og flagg og det man ønsker sentralt på feltet, og koking uten visuelle blokkeringer rundt. Men alle står sammen i en klynge likevel og kokingen smitter over på alle på tribunen.

Synes vi lider litt av at Store Stå feltet på stadion er såpass lite og og avgrenset, med nummererte plasser på resten av tribunen. Det blir et skille mellom de som koker og resten. Hadde hele tribunen vært en ståtribune hadde alle naturlig klynget seg mot midten av tribunen, og «kokingen» hadde mye lettere smittet over på resten av tribunen siden man er klynget sammen. Man hadde sikkert mistet noen gamle travere som liker at ting er som de alltid har vært, men tror man kunne vunnet mye også.

Corran

Synes stemningen og syngingen var veldig bra i går MEN
Flagg vifting mens spillet pågår er en uting. Er mange som liker å være inne blant de som synger og vil se kampen.
Få vekk roperten. Ble vel ikke så mye brukt i går. Når en mann kan dra "Gi meg en B" for hele tribunen så må de klare seg uten ropert. Vi som sitter nedenfor hører ikke hva som blir skreket i den uansett for lyden blir så forvridd

Eg er også for pyro og har tidligere gitt støtte moralsk og økonomisk til både pyro og tifo
Men når de står bak på en tribune så kan det ikke fyres opp bluss o.l.. Da må en stå nederst.
I går regnet det med små gnister over oss på tribunen foran og eg fikk 2-3 små gnister på meg. I utgangspunktet ikke så farlig, men om en hadde snudd seg for å se på det så kunne de truffet en i øynene.
Mulig litt gammel gretten gubbe nå, men dette er jo noe de burde tenkt konsekvensen av før de flyttet opp på øvre delen

Wingfoot

Helt enig med Corran og Lasaron, flagging mens spillet er i gang er en uting.
Holdt på å rable for meg når jeg ikke fikk med meg hva som skjedde i flere Brann-angrep i første omgang fordi det var ørten flagg som vaiet foran meg på store stå, selv om jeg hadde posisjonert med helt ute til ene siden.
Står på Frydenbø og synger av full hals!

Lasaron

Fetisjen for flagg må ikke ødelegge for de som går på fotballkamp for å se fotballkamp. Det går helt fint å synge uten flagg.
Tren på langskudd

Nixon

Det finnes en gjeng som er mer fornøyd etter en tapt kamp med god stemning, enn en vunnet kamp med dårlig stemning.
Rød makt på Hansa

Kagain

Quote from: Nixon on April 25, 2022, 11:54:18 AMDet finnes en gjeng som er mer fornøyd etter en tapt kamp med god stemning, enn en vunnet kamp med dårlig stemning.

Spørsmål fra sidelinjen. Jeg ser det er noen som kaller seg for Brann ultras nå på en del kamper. Er dette tidligere Bergens glade gutter, eller er det en ny gruppering?

Corran

Når vi er inne på det Jeg må si at jeg liker dårlig at vi på stadion også har fått et par mann som mesteparten av kampen har ryggen til banen og bare er oppsangere.
Hvor er da spontaniteten?
Greit med ham som står med ryggen til banen når han drar i gang Gje meg en B......... for det er bare en kort stund og er en tradisjonsrik greie.

Men nå ble det litt vel mye gamlefar takter og alt var så mye bedre før ;-) 

Kagain

Quote from: Corran on April 25, 2022, 21:53:10 PMNår vi er inne på det Jeg må si at jeg liker dårlig at vi på stadion også har fått et par mann som mesteparten av kampen har ryggen til banen og bare er oppsangere.
Hvor er da spontaniteten?
Greit med ham som står med ryggen til banen når han drar i gang Gje meg en B......... for det er bare en kort stund og er en tradisjonsrik greie.

Men nå ble det litt vel mye gamlefar takter og alt var så mye bedre før ;-) 

Vi kan forsøke å gi det en positiv spinn da. Brann er fra Bergen. Bergen var hovedsetet for hanseatene for noen hundre år siden. Hanseatene var tyskere. I tysk fotball er det vanlig med ultras, hvor det er en som styrer showet og en gjeng som hopper etter (forsøker du deg på noen spontaniteter på langsidene får du sjelen response. Dette er i alle fall min konklusjon etter jeg så Dortmund live). Så Brann følger bare opp den tyske arven sin.

Jeg må konkludere med at jeg er usikker på om dette ble et veldig positivt spinn...

Optimist

Liker at det er litt blanding mellom tysk og engelsk stil på stadion jeg. Det er fortsatt mye spontanitet på tribunene, spesielt bortekamper. Samtidig blir det litt mer organisert og evt. mer trøkk når det er noen som starter opp så alle synger det samme.
Det med flagg kan jeg skjønne at folk irriterer seg over. Men inntrykket mitt er at de fleste på Frydenbø er der mest for stemningen, ikke å se kampen (spesielt store stå). Det er jo et mål om at hele Frydenbø skal være en tribune hvor alle synger. Og det vil da alltid være en del plasser på Frydenbø hvor man både kan være med på stemning og samtidig se kampen?
Kokende idiot

opplett

Jeg henger meg på Optimist her. Liker at vi har en slags blandingskultur. Det beste av engelsk kultur (sanger med faktiske tekster, gode melodier, morsomheter, spissfindigheter og spontanitet) og tysk kultur (det visuelle i form av flagg, bannere, pyro).  Litt organisering for å starte første setning i noen av sangene gjør meg ingenting. Det er ikke akkurat sånn at den megafonen blir misbrukt, som den gjør mange andre steder.

Corran

Quote from: opplett on April 27, 2022, 09:19:56 AMJeg henger meg på Optimist her. Liker at vi har en slags blandingskultur. Det beste av engelsk kultur (sanger med faktiske tekster, gode melodier, morsomheter, spissfindigheter og spontanitet) og tysk kultur (det visuelle i form av flagg, bannere, pyro).  Litt organisering for å starte første setning i noen av sangene gjør meg ingenting. Det er ikke akkurat sånn at den megafonen blir misbrukt, som den gjør mange andre steder.

Man kan fin ha oppsanger UTEN megafon
Megafon senker oss i norge ned på nivå med/under kanarifansen
Flagg og bannere er jeg helt for men ikke flagg mens det er pågår spill på banen
Pyro e konge men da  kan de ikke utføre det på øverste halvdel

Corran

Quote from: Optimist on April 26, 2022, 23:39:53 PMMen inntrykket mitt er at de fleste på Frydenbø er der mest for stemningen, ikke å se kampen (spesielt store stå).
Neppe
Alle på nedre del og  og på andre siden av SS er der for å se kampen og stemning
Og at noen er på kamp mest for stemningen så blir det FOR MEG helt feil

Optimist

Det er nok mange av de. Jeg er egentlig litt slik selv, men vil jo selvfølgelig helst se kampen i tillegg. Da føles syngingen for laget mer ekte føler jeg. Forflytter meg litt rundt på Frydenbø fra kamp til kamp, og de gangene jeg IKKE er på store stå, har jeg nesten aldri hatt problemer med å se banen. Så synes egentlig at det er litt storm i vannglass dette her. Så lenge det er høylytt og de fleste synes det er kjekt på stadion, er jeg fornøyd.
Kokende idiot

Lasaron

Jeg så Liverpool-kampen i går, og det var mektig å høre trøkket fra publikum. Vi er ikke så mange, men det er jo noe å strekke seg etter, når det gjelder stemmebruk pr person.

Flagging er kult å se på, fra tv, eller fra en annen tribune. Og sikkert for spillerne. Men jeg foreslår at det bare brukes under innmarsj, ved målfeiring, og lignende situasjoner der det passer og det ikke foregår spill.

Vi snakker stadig om at NFF ikke har respekt for supporterne når de bare går for raske penger i forhold til tv-avtaler, og flytter og skalter og valter med kamptidspunkter etc. Vel, er det respekt for medsupportere å ta fra de sikten til kampene de har betalt for å se? Nei, det er helt saklig og objektivt verre enn hva NFF holder på med.
Tren på langskudd

Optimist

Noen som vet her om det planlegges noe tifo til 16. mai?
Kokende idiot

erlend@bataljonen.no

Quote from: Optimist on May 05, 2022, 08:30:50 AMNoen som vet her om det planlegges noe tifo til 16. mai?

Ja, det er det!

Optimist

Kokende idiot

opplett

https://www.bataljonen.no/oppsummering-fra-tribunemote-2-mai-2022/

Jeg er ikke medlem av Bataljonen, men er alltid på Frydenbø. Synes dette var veldig spennende lesning, og det virker utenfra som Bataljonen har blitt veldig proaktiv. Jeg får vel melde meg inn snart  ;)

Nixon

Bataljonen har absolutt steppet opp og tatt steg siden det noe mer sedate forrige regime. De må bare passe på at det ikke blir for striglet og regissert. Og med et evig mas om at hele kortsiden må synge til en hver tid når de nå skal ha flere såkalte sideforsangere. Det er ikke så populært alle steder. For eksempel på den ene øvre delen jeg jeg har plass. Mener å huske at noen ivrige ungdommer har blitt jaget vekk ved noen anledninger...;)
Rød makt på Hansa

opplett

Forståelig, kanskje man bør tilpasse det litt. Antar det er Felt Z du snakker om. Hvis ikke feltet ønsker å ha forsanger foran seg er det nok unødvendig å plassere en der, da blir det vel heller fort litt amper stemning.

Lasaron

I det store og hele en veldig flott utvikling. Jeg meldte meg inn som støttemedlem for nettopp å støtte det gode arbeidet.

Her er det om å gjøre å finne en balanse som på den ene siden gjør at utviklingen i mengde og kok fortsetter, samtidig som man ikke støter fra seg folk med mikrofoner, flagging, regisserte opplegg etc.

Jeg syns det er synd at en del nå føler seg tvunget mellom kok og dårlig sikt, og mindre kok og god sikt.

Jeg sitter på langsiden. Når spillet pågår ser jeg på kampen, ikke på vaiende flagg på tribunen. Men jeg kan se kampen og høre synging samtidig, og av og til henge meg på syngingen.
Tren på langskudd

Corran

Skremmende at det er vurdert PA anlegg og at det er vedtatt mer bruk av megafon
Blir vel innført tromme snart og da

Optimist

Quote from: Lasaron on May 11, 2022, 11:41:30 AMMen jeg kan se kampen og høre synging samtidig, og av og til henge meg på syngingen.

Det er bra det fortsatt er en del folk som deg som sitter på langsiden og av og til er med på syngingen 😉

Ellers vil jeg bare henvende meg til det jeg sa tidligere med at det fortsatt er veldig lett å kunne være med på koket, uten å miste sikt. Kjøper man billett (på Frydenbø) på alle andre felt enn store stå, er det ikke ofte man får noe foran seg etter min erfaring.
Kokende idiot

Corran

Quote from: Optimist on May 11, 2022, 21:38:25 PM
Quote from: Lasaron on May 11, 2022, 11:41:30 AMMen jeg kan se kampen og høre synging samtidig, og av og til henge meg på syngingen.

Det er bra det fortsatt er en del folk som deg som sitter på langsiden og av og til er med på syngingen 😉

Ellers vil jeg bare henvende meg til det jeg sa tidligere med at det fortsatt er veldig lett å kunne være med på koket, uten å miste sikt. Kjøper man billett (på Frydenbø) på alle andre felt enn store stå, er det ikke ofte man får noe foran seg etter min erfaring.
Det er titt og ofte noen tullinger der
Senest sist kamp hadde jeg to over ivrige flagg viftere foran meg

Optimist

Quote from: Corran on May 11, 2022, 21:33:28 PMSkremmende at det er vurdert PA anlegg og at det er vedtatt mer bruk av megafon

Enig i at tromme er fy fy. Men hva er det egentlig som er så gale å benytte seg av megafon i 3 sek i starten av en sang for å få hele feltet med seg? Mulig du er uenig med meg, men jeg synes ikke at vi ødelegger kulturen bare av å bruke et redskap som gir forsanger høyere stemme i noen få sekunder.
Kokende idiot

Corran

Quote from: Optimist on May 11, 2022, 21:41:03 PM
Quote from: Corran on May 11, 2022, 21:33:28 PMSkremmende at det er vurdert PA anlegg og at det er vedtatt mer bruk av megafon

Enig i at tromme er fy fy. Men hva er det egentlig som er så gale å benytte seg av megafon i 3 sek i starten av en sang for å få hele feltet med seg? Mulig du er uenig med meg, men jeg synes ikke at vi ødelegger kulturen bare av å bruke et redskap som gir forsanger høyere stemme i noen få sekunder.
For det første så høres det helt jævlig forvrengt ut alle andre retninger enn den veien de synger i den.
For det andre så høres det veldig regissert ut og lite spontant.
Det er noe eg forbinder med kanarifansen og slikt riff raff.

For meg er det på nivå med trommer slik bruken er i dag
Og hvorfor trenger man den?
Han som starter Gi meg en B ropet trenger den ikke for å bli hørt på hele tribunen.

Vi går nå i en retning der de som er forsanger blir sure om andre enn dem starter sanger

1908

Hvis du ser kamper på tv, så hører man hvor ille det er når en gruppe bruker megafon i starten..

Optimist

Quote from: 1908 on May 11, 2022, 21:52:02 PM

Hvis du ser kamper på tv, så hører man hvor ille det er når en gruppe bruker megafon i starten..

Ja har hørt det på en del kamper selv, og skjønner hva du mener. Personlig synes ikke jeg det er så gale hvis én bruker det litt noen sekund på stadion. Men dette er nok veldig smak og behag. Fotball og tribunekultur er følelser, og folk føler forskjellig. Det finnes ikke noe fasit på hvordan ting skal være, men de fleste har en viss enighet om at det skal være høyest mulig lydnivå på stadion.
Kokende idiot

1908

Quote from: Optimist on May 11, 2022, 22:00:08 PM
Quote from: 1908 on May 11, 2022, 21:52:02 PM

Ja har hørt det på en del kamper selv, og skjønner hva du mener. Personlig synes ikke jeg det er så gale hvis én bruker det litt noen sekund på stadion. Men dette er nok veldig smak og behag. Fotball og tribunekultur er følelser, og folk føler forskjellig. Det finnes ikke noe fasit på hvordan ting skal være, men de fleste har en viss enighet om at det skal være høyest mulig lydnivå på stadion.

Får ikke høyere lydnivå på stadion med bruk av megafon. Det handler om at folk på supporterfeltene gjør jobben sin..

Optimist

May 11, 2022, 23:26:27 PM #274 Last Edit: May 13, 2022, 08:53:21 AM by Optimist
Jeg er ikke noen spesiell pådriver for megafon, men klarer å se poengene til bataljonen når de nevner det. Så klart ansvaret ligger hos folket generelt på tribunen, men veldig ofte tar det et helt vers før sidene blir med, og da slutter mange av de som var med i starten av sangen. Derfor tester de dette ut, så folk på sidene hører med en gang at nå er det sang på gang, og synger med. Er en grunn til at megafon brukes av noen, det er ikke bare for å være jævlig med resten.
Kokende idiot

Lasaron

Høyest lydnivå mulig? Tja, for å spissformulere det: Da er det jo bare å sette på kjempehøy musikk, iallfall på scoringer. Da blir volumet kjempehøyt. Men det er kunstig, fjusk og motbydelig. Vi vil høre vår egen jubel. Megafon er faktisk litt likt som å sette på musikk. Litt likt.
Tren på langskudd

Optimist

May 12, 2022, 07:44:35 AM #276 Last Edit: May 13, 2022, 08:52:44 AM by Optimist
Med høyest mulig lydnivå mente jeg selvfølgelig supporterne sine stemmer. Det skjønte du vel 😉
Kokende idiot

opplett

Gulløl

Mulig at denne nyheten står på en mer fornuftig plass å lese det men legger ut en link her:

https://klanen.no/blogger/trond-l/nyheter-om-pyro-paa-tribuna

Gulløl

May 14, 2022, 08:55:04 AM #279 Last Edit: May 14, 2022, 08:56:44 AM by Gulløl
Oppdatert sangside ser det ut til. Godt jobbet.
https://www.bataljonen.no/sanger/

Håper siden blir godt oppdatert fremover både med nye sanger ikke minst at de sangene som synges mest ligger øverst til enhver tid.

Optimist

Bataljonen har også skrevet et «tribunemanifest»
https://www.bataljonen.no/pa-supportertribunen/

Ser ut som at det er et mål om å faktisk være best i Norge. Føler at det aldri var noe tydelig med den gamle lederen. Er det noe Brannsupportere har potensiale til er det å være de mest høylytte supporterne i Norge, så artig at det står på et manifest nå!
(Kan godt hende at dette har vært et tydelig mål før. Men det har ikke jeg sett)
Kokende idiot

Lasaron

Det er blitt veldig in, hipt og kult med banestorming. I Norge er den foreløpig bare på et veldig uskyldig plan. Men tror vi NFF ser på norsk fotball som et vakuum? I Europa er det på kort tid skjedd en del kjipe ting i forbindelse med banestorminger. Jeg kan ikke huske en slik hyppighet noen gang. Fortsetter denne trenden, frykter jeg at man smekker opp kjipe gjerder igjen.

Noe å tenke på?
Tren på langskudd

Optimist

June 01, 2022, 00:41:46 AM #282 Last Edit: June 01, 2022, 00:44:23 AM by Optimist
Jeg digger hvordan tribunekulturen og stemningen har vært rundt Brann de siste månedene. Jeg har så og si bare positivt å si for tiden. Men, det er én ting jeg sliter med. Det er så flaut når noen drar i gang «hvis du elsker Brann reis opp», uten at de andre tribunene reiser seg, så denne sangen kan vi bare droppe. Den ble sunget 4 ganger mot Mjøndalen, og ingen på de andre tribunene reiste seg noen av gangene. Da er det flaut å stå på store stå og synge den. Det er ikke særlig mye futt i sangen heller. Folk må bare godta at folk på de tre sittetribunene reiser seg når det passer dem, uten å bli oppfordret til det. For det skjer av og til at hele stadion reiser seg naturlig, da er det god stemning!
Kokende idiot

Nixon

Problemet med den sangen er som oftest timingen. Hvis den skal fungere må den ri på en bølge, komme når stemningen er på et toppunkt, når folk er på nippet til å reise seg på egen hånd. Og ikke som nå helt random, også når det er helt dødt både på banen og tribunen. Da har den aldri fungert.

Her kunne jeg selvsagt kommet med en sylskarp observasjon om at de som starter disse sangene står med ryggen til kampen og har ikke peiling på hva som skjer. Men skal la være...
Rød makt på Hansa

Lasaron

Det er ikke farlig om det ikke bys opp til organisert sang hele tiden. Stemningen kommer ikke til å dø ut, om forsangerne holder litt igjen av og til. Tipper jeg.
Tren på langskudd

Optimist

Quote from: Nixon on June 01, 2022, 06:41:30 AMHer kunne jeg selvsagt kommet med en sylskarp observasjon om at de som starter disse sangene står med ryggen til kampen og har ikke peiling på hva som skjer. Men skal la være...

Som en som går på store stå kan jeg bekrefte det. Men skal ikke si så mye på det, de gjør jobben sin bra. Eneste jeg har noe å si på er at timingen/valg av sang kunne vært bedre av og til, og at det er lov med en pause på 1-2 minutter en gang i blant. Er begrenset hvor mye en stemme tåler!
Kokende idiot

opplett

Tror det som irriterer meg mest er at vi ikke utnytter potensialet for trøkk i sangene. Vi har mange gode sanger og melodier, men synes det som blir dratt i gang på store stå ofte er i et for dypt stemmeleie til å få ordentlig trøkk. Når man må hente frem sin indre bass-stemme så er det alt for dypt.

I tillegg går det ofte alt for fort, men det er kanskje ikke like lett å justere når det er en levende organisme som skal holde et noenlunde likt tempo.

Dypt + for fort = sangene dør lettere ut/halvsynges.

Corran

Eg er jo som oftest litt surmaget mot store stå, men syntes de i år (og i fjor)har laget noen bra sanger som er godt trøkk i
Og på Bella Ciao synger til og med noen av mine kompiser med og de har eg aldri sett synge før bortsett fra nystemten.

Nixon

Ingen tvil om at det har blitt gjort en god jobb med stemningen de par siste sesongene. All ære for det. Så grinebiter-innvendingene er egentlig bare småting i det store bildet. De må gjerne synge non-stop dersom de ønsker det, men kanskje også ha et halvt øye på det som skjer på banen slik at spontaniteten ikke forsvinner. Og også være flinkere til å lese stemningen med tanke på hva slags sanger som blir startet.
Rød makt på Hansa

Henki

Quote from: Optimist on June 01, 2022, 00:41:46 AMJeg digger hvordan tribunekulturen og stemningen har vært rundt Brann de siste månedene. Jeg har så og si bare positivt å si for tiden. Men, det er én ting jeg sliter med. Det er så flaut når noen drar i gang «hvis du elsker Brann reis opp», uten at de andre tribunene reiser seg, så denne sangen kan vi bare droppe. Den ble sunget 4 ganger mot Mjøndalen, og ingen på de andre tribunene reiste seg noen av gangene. Da er det flaut å stå på store stå og synge den. Det er ikke særlig mye futt i sangen heller. Folk må bare godta at folk på de tre sittetribunene reiser seg når det passer dem, uten å bli oppfordret til det. For det skjer av og til at hele stadion reiser seg naturlig, da er det god stemning!

I forbindelse med den der "Reis opp hvis du elsker Brann"-sangen, vil jeg faktisk si at den der "Sitt ned hvis du hater xxxxxxx"-delen av sangen er flere og mange hakk kleinere.
Ballen skal fremover!

Corran

Den har irritert meg og.

Wingfoot

Det der er 2 forskjellige sanger.

"Reis opp" er en sang, som kun går i det.

I "hvis du hater xxx sitt ned"-sangen, så synges det "hvis du elsker Brann så hopp"  ;)  :)
Står på Frydenbø og synger av full hals!

Lasaron

Ett er iallfall sikkert: Til lags åt alle kan ingen gjera.
Tren på langskudd

Optimist

Aiaiai folkens. De siste par dagene har det vært noen opphetede diskusjoner om tromme på tribunen! Jeg er ganske sikker på at flesteparten er sterkt imot tromme, men det er noen sterke stemmer (jeg vil tro i BGG) som gjerne vil ha tromme. Og man skal ikke skimse av makten til BGG på store stå. Blir spennende å følge med tribunemøtene i månedene/årene fremover!
Kokende idiot

Corran

Med tromme så latterliggjør BGG alle Brann supportere opp gjennom årene.
Vi har alltid latterliggjort supportergrupper som har brukt trommer og til og med hatt sanger mot dem.
Å da komme med trommer viser alle at nå er Brann supporterne like dårlige som vi har sagt andre er.

Trommer gjør også alt mer monotont

All respekt for dem vil forsvinne når de først kommer med ropert og så med trommer.

Hørte forresten at det var mange som trodde de hadde hatt trommer sist men at dette bare var stoler som "klappet".

Lasaron

Er trommefolket de samme som kjefter på folk på bortekamper som ikke synger med? Som står med ryggen til fordi stemningen er viktigere enn alt og fotballen ikke er så viktig? Som syns det er gøyere å se inn i et veivende flagg enn å se hva om skjer på banen?

Kan ikke de begynne å heie på Åsane i stedet? De mangler syngende supportere. Der kan de sikkert spille tromme så mye de orker, uten å irritere "ikke-relevante gubber" på felt Z.

Eller de kan skrinlegge trommeplanene sine og fortsette å heie på Brann.

Men hvis trommer, flagg og dirigering med ryggen til er viktigere enn fotball, så kan de gå til Åsane.
Tren på langskudd

Optimist

Stemmer Corran. Bare at det var folk som hoppet på metall- og treunderlag som lagde den tromme-lignende lyden. Så ingen tromme enda!

Lasaron, selv om de kanskje ikke holder på slik som det var på 90-tallet, så er de enormt viktige for stemningen. Personlig vil jeg ikke ha tromme, men uten den gjengen, så hadde stemningen aldri vært så god som den har vært i 2022. Det er viktig å sette pris på alle supportere - også gretne gamle gubber på felt z. Også er det enormt viktig at alle som bryr seg om tribunekulturen deltar på tribunemøtene. Det skal ikke skje noe omfattende nytt uten at det går gjennom der. Tribunemøter er åpent for alle, og dersom alle som bryr seg deltar, får vi svaret på hva folk flest vil ha på tribunen.
Kokende idiot

Finfin respons

Jeg uttaler meg på vegne av alle supportere som p.t. bor på deler av nordvestlandet, vi har hatt et zoom møte og blitt enige om at vi ikke vil ha trommer eller vuvuzuele. Men noen er svake for innføring av sånne store supporterhandsker som er vanlige i NFL, men jeg vet ikke hvor representativt det synspunktet er.
Kanskje.

1908

Sidelinjen

Hvis noen brannsupportere stiller med tromme på kamp bør de bortvises for livstid på stadion.

1908

July 31, 2022, 09:09:08 AM #300 Last Edit: July 31, 2022, 09:15:26 AM by 1908
..

1908

Trommer og PA anlegg................

[/quote]

Nixon

Jeg tror ikke det vil bli innført trommer eller PA-anlegg i overskuelig fremtid. Stemningen er god for tiden, så ingen grunn til å revolusjonere noe.

Men dersom det blir resesjon på stemningsfronten en gang i fremtiden, kan nok gjengen som bryr seg mer om stemningen enn om kampene være troendes til hva som helst.
Rød makt på Hansa

Optimist

Denne diskusjonen blusset nok mye mer opp enn det er nødvendig. Det er ikke mange som har et genuint ønske om å bruke tromme. I alle fall ikke mange nok til at det faktisk kan innføres.
Kokende idiot

Optimist

Er det noen som vet hva originalsangen til «Biggen hadde rett, hadde rett, OBOS e for lett. Lalalalalalalalalalala»?
Hørte den i går, men har helt glemt navnet.
Kokende idiot

Lasaron

Jeg tror det er noe slikt som dette: Baby give it up, give it up.....
Tren på langskudd

Corran

Quote from: Lasaron on August 02, 2022, 16:36:05 PMJeg tror det er noe slikt som dette: Baby give it up, give it up.....
Give it up med KC & the sunshine band fra 1982
https://www.youtube.com/watch?v=IeqtAB1WgEw

Corran

August 03, 2022, 00:39:49 AM #308 Last Edit: August 03, 2022, 00:42:12 AM by Corran
Quote from: 1908 on August 02, 2022, 22:22:11 PMhttps://www.vg.no/nyheter/meninger/i/5G9m91/haaland-kritikken-er-langt-innenfor?fbclid=IwAR01UdYNZuxUiYWO2u0j9OaeUGnJ5sfD0GRuhuZhvMFLX-D4TqKkEGwfLsg
Meget bra av Welhaven
BTW denne politikeren som skulle kaste Brann drakten i bosset er jo tidenes selvmotsigelse.
Han kritiserer enkelte individers mening for at de går mot en spiller og straffer Brann som klubb for det disse supporterne gjorde.
Mao gjør han akkurat det samme som han mener supporterne gjør
KLOVN

Nixon

Storm i et vannglass den saken der. Men alt med denne Braut lager mye oppmerksomhet for tiden. Bare vent til han skårer sitt første PL-mål...
Rød makt på Hansa

Optimist

Quote from: Corran on August 02, 2022, 17:24:32 PM
Quote from: Lasaron on August 02, 2022, 16:36:05 PMJeg tror det er noe slikt som dette: Baby give it up, give it up.....
Give it up med KC & the sunshine band fra 1982
https://www.youtube.com/watch?v=IeqtAB1WgEw

Takk! Denne skal jeg grave frem og få hele vorset med på fredag.
Kokende idiot

Lasaron

Litt rar tråd å poste i, men ting jeg har tenkt på også.

1. Helt enig. Det er tullete. Kanskje de tror de selger flere reservedrakter av det, uten at det går på bekostning av originalene? Dumt likevel.

2. Kanskje dommerne er tillatt personlige preferanser? Greit nok. Men jeg også er såpass gammeldags at jeg syns de kan ha svarte drakter mest mulig. Litt som at jeg syns de alltid skal være to i midtsirkelen ved avspark.

3. Underskrudde stoppballer, som Maradona var en mester i, savner jeg stort. Stort. Det vil jeg se mer av, eller i det hele tatt se. Godt poeng.
Tren på langskudd

Corran

Quote from: Lissabon on August 04, 2022, 11:20:49 AM3 Hvorfor vanne naturgressbaner før avspark, en ny og tullete oppfinnelse fra omtrent 90-tallet. Fotball er mangfoldighet, mange forhold, sol, varme, kulde, regn, vind, sludd, snø osv det er jo hele sjarmen. Jeg skjønner at noen vil at "ballen skal gå fort", men man mister andre ting, muligheten til underskrudde stoppballer bl a. PS Brann vannet banen før Strømmenkampen i 2015 tross +2 grader.

Vanning og klipping/ikke klipping av gress er da ikke noe nytt?
Husker ikke hva/hvem men tilbake på 80 tallet var det noen som lot gresset være litt lengre slik hjemmelaget skulle får en fordel da motstander var mer spillende lag

Lasaron

Til dere som ivrer for trommer. Ekte spørsmål: Hvordan syntes dere det var å høre på trommene til Start-supporterne i dag?
Tren på langskudd

Optimist

Quote from: Lasaron on August 04, 2022, 20:49:04 PMTil dere som ivrer for trommer. Ekte spørsmål: Hvordan syntes dere det var å høre på trommene til Start-supporterne i dag?

Ingen her inne som ivrer etter tromme. I såfall blir jeg overrasket. Tror uansett ikke det er mer enn 5-10 stk av titusenvis av Brannsupportere som er fristet til å bruke tromme.
Kokende idiot

Lasaron

Quote from: Optimist on August 04, 2022, 21:27:59 PM
Quote from: Lasaron on August 04, 2022, 20:49:04 PMTil dere som ivrer for trommer. Ekte spørsmål: Hvordan syntes dere det var å høre på trommene til Start-supporterne i dag?

Ingen her inne som ivrer etter tromme. I såfall blir jeg overrasket. Tror uansett ikke det er mer enn 5-10 stk av titusenvis av Brannsupportere som er fristet til å bruke tromme.

Jeg tipper det iallfall er lesere her inne som ivrer for det. Kanskje passive eller aktive brukere også. Jeg har jo forstått det slik at noen av de mest aktive på kampene, er trommetilhengere. Så de er vel opptatt av å diskutere Brann på ulike måter også. Så det kan jo være.
Tren på langskudd

Spelaren

Skarptromme. Sikkert nok av slagere her i byen.
Gå av.

boven

En slagerrekke kan jo være stilig i noen sammenhenger, men huff så håpløst det er med tromme under kampen, som noen over her påpekte var det jo bare å høre på Start-kampen hvor ille det høres ut.

Var fantastisk trøkk fra Frydenbø ved ca 18 minutter i dag på Vi e brann bergens stolthet, litt skuffende at ikke man klarte å komme over 10.000 solgte på en så fin søndagskveld.

Corran

Som sagt i en annen tråd så hadde jeg min første hjemmekamp via tv og i tillegg til at Hanøy var dritt så må eg si at når ropertens metalliske stemme kom så vrei det seg i meg.
Kan ikke med min beste evne forstå hvorfor man ønsker dette.
Det må da være noen oppsangere med kraftig nok stemme?
Vi snakker jo ikke om å bli hørt på en stadion med 70-80000 mennesker her.

Optimist

Quote from: Corran on August 14, 2022, 21:21:26 PMSom sagt i en annen tråd så hadde jeg min første hjemmekamp via tv og i tillegg til at Hanøy var dritt så må eg si at når ropertens metalliske stemme kom så vrei det seg i meg.

Roperten kom nok for å bli for noen år siden. Synes uansett ikke at lyden er så gale live, og det er definitivt lettere å høre, og dermed komme i gang å synge når man hører megafonen kontra bare stemme. Det var for øvrig ved flere anledninger andre enn forsangerne som startet sanger på feltet i dag. Det var kjekt. Som Boven skriver også så var det veldig bra trøkk etter 18 minutter, og ved en del andre anledninger, til tross relativt lave tilskuertall.
Kokende idiot

Lasaron

Ja, det var bra trøkk i går.
Tren på langskudd

fortune

Quote from: Corran on August 14, 2022, 21:21:26 PMSom sagt i en annen tråd så hadde jeg min første hjemmekamp via tv og i tillegg til at Hanøy var dritt så må eg si at når ropertens metalliske stemme kom så vrei det seg i meg.

Ganske håpløst ja, man får nøyaktig samme effekt av å stå 5-6 mann litt langt bak og starte sangene derfra. Men da synes man ikke så godt for sine medsupportere og får heller ikke lov til å kjefte på dem mens man selv har ryggen mot banen. Dette virker å være veldig viktig for dem som står på plattformen foran bataljonen, fremstår i det minste for meg som en skikkelig egotripp.

Corran

Quote from: Optimist on August 15, 2022, 00:36:49 AM

Roperten kom nok for å bli for noen år siden. Synes uansett ikke at lyden er så gale live, og det er definitivt lettere å høre, og dermed komme i gang å synge når man hører megafonen kontra bare stemme. Det var for øvrig ved flere anledninger andre enn forsangerne som startet sanger på feltet i dag. Det var kjekt. Som Boven skriver også så var det veldig bra trøkk etter 18 minutter, og ved en del andre anledninger, til tross relativt lave tilskuertall.

Sitter vanligvis på feltet nedenfor roperten og der er den ofte vrengt slik at det er vanskelig å høre ka de gauker i den. Men når de roper uten ropert hører vi det mye bedre/tydligere

Lasaron

Jeg så et par norske kamper i helgen.

1. Det skal være oppnåelig å gi hjemmebanefølelse til spillerne våre i bortekampen mot Ulf.

2. Sånn som Rbk-supporterne messer avgårde i timesvis med samme sang, er det ikke rart om det "klikker" for spillerne deres, som da Pereira hadde en hjerneblødning av et innkast, etterfulgt av en kjempeglipp av keeperen.
Tren på langskudd

1908

2 busser utsolgt til Sandnes. Det jobbes med buss nr 3..

Lasaron

Min mening, som ingen har bedt om:

Jeg har alltid syns at den der Bergen ut av Norge og Republikken-greien er litt tullete. Å synge Nystemten under nasjonalsangen under en cupfinale med eget lag, var et lavmål i så måte, og direkte barnslig.
Tren på langskudd

Spelaren

"Vi er fra Bergen og vi anerkjenner ikke at staten Norge har blitt noe annet enn stat med Bergen som hovedstad".
Litt vittig, men også litt lite folkeskikk.
Gå av.

Optimist

Har et stort ønske om at samtlige på de midterste feltene, både øvre og nedre, på Frydenbø neste år har som norm å stå hele kampen. Aller helst hele tribunen, men tenker det må være step by step.
Kokende idiot

Corran

Quote from: Lasaron on November 05, 2022, 20:44:40 PMMin mening, som ingen har bedt om:

Jeg har alltid syns at den der Bergen ut av Norge og Republikken-greien er litt tullete. Å synge Nystemten under nasjonalsangen under en cupfinale med eget lag, var et lavmål i så måte, og direkte barnslig.

Men ble det ikke her forklart at de allerede hadde startet på Nystemten når nasjonalsangen begynte og ikke fikk det med seg? Mao at det ikke var en bevist handling men litt uflaks/flaks?

Når det er sagt så er Bergen ut av Norge og republikken helt konge og noe jeg alltid har funnet artig og jeg må ærlig innrømme at jeg hele livet har hatt et nærere forhold til Nystemten som Bergens nasjonalsang enn Ja vi elsker.
Glemmer aldri nå en var ute på 17 mai på 80 og 90 tallet og folk reiste seg og spontant sang Nystemten og ikke Ja vi elsker som de gjorde når jeg flyttet til Oslo.
Har også alltid følt meg mer Bergenser enn Norsk. Eller er vel rettere å si først Bergensk og så Norsk.

Husker en gang på slutte av 80 tallet når eg var i verdens nest største land, Syden, og Taxi sjåføren trodde Bergen var et eget land for Bergensere svarte alltid at de var fra Bergen og resten av nordmenn svarte Norge. Så han var emget overasket når vi forklarte at Bergen var Norges nest største by

Corran

Quote from: Optimist on December 23, 2022, 13:06:27 PMHar et stort ønske om at samtlige på de midterste feltene, både øvre og nedre, på Frydenbø neste år har som norm å stå hele kampen. Aller helst hele tribunen, men tenker det må være step by step.
Det håper eg virkelig ikkje.
Har dessverre ikkje bein til å stå en hel omgang.
Og når de i fjor presset meg vekk fra min mangeårige plass på øvre så kan eg vel no få lov å sitte på nedre?

Optimist

Quote from: Corran on December 23, 2022, 22:19:11 PM
Quote from: Optimist on December 23, 2022, 13:06:27 PMHar et stort ønske om at samtlige på de midterste feltene, både øvre og nedre, på Frydenbø neste år har som norm å stå hele kampen. Aller helst hele tribunen, men tenker det må være step by step.
Og når de i fjor presset meg vekk fra min mangeårige plass på øvre så kan eg vel no få lov å sitte på nedre?

Ja selvfølgelig! Folk må selvfølgelig gjøre det de vil. Men hvordan var det for deg på for eksempel 16. mai, hvor hele tribunen var oppreist store deler av kampen? Fikk du sett noe?
Kokende idiot

Corran

Quote from: Optimist on December 24, 2022, 10:42:52 AM
Quote from: Corran on December 23, 2022, 22:19:11 PM

Ja selvfølgelig! Folk må selvfølgelig gjøre det de vil. Men hvordan var det for deg på for eksempel 16. mai, hvor hele tribunen var oppreist store deler av kampen? Fikk du sett noe?
Ja Men måtte ta pauser og led for det noen dager etterpå
Skal sies det var en del kamper med mye ståing i år og forventer ikke mindre neste år.
Var en kamp der eg hadde to som sto på skrått foran meg. En lang jævel og en kort. Spurte pent om de kunne bytte plass og det gikk greit. Han korte var så pass kort at eg kunne sitte bak ham :-D

Optimist

Finnes ofte fine løsninger:-) håper du slipper å ha for mye vondt i beina etter kamp neste år!
God jul 🎅🏼
Kokende idiot

Corran

Quote from: Optimist on December 24, 2022, 14:05:50 PMFinnes ofte fine løsninger:-) håper du slipper å ha for mye vondt i beina etter kamp neste år!
God jul 🎅🏼
Nå skal det jo sies at det vonde merkes mindre i en sesong som i fjor kontra den i forfjor. Da er det jævlig vondt å gå oppover bakkene til bilen ;-)

Lasaron

Corran, hvis ståkulturen utvides på Hansa, så kan det rett og slett være du bør vurdere å skifte tribune.
Tren på langskudd

Corran

Quote from: Lasaron on December 25, 2022, 08:59:29 AMCorran, hvis ståkulturen utvides på Hansa, så kan det rett og slett være du bør vurdere å skifte tribune.
Det var oppe til vurdering, men det er jo billigere der og vi liker oss jo der og har vært der i ganske mange år. Var jo aldri noen problemer før SS flyttet opp heller.¨
Er vel over 10 år på den tribunen nå.
Havnet på BT etter at våre faste plasser ble pølsevipp tribune og vi ble kastet vekk om vi ikke betalte x antall tusen for 15 år(?) i tillegg til partoutkort prisen.
BT satt vi på når det ble seriemesterskap, men var aldri en tribune vi følte oss vel på så vi flyttet til noen meget gode plasser på øvre Hansa (frydenbø) hvor vi vel følte oss mest hjemme siden forrige tvangsflytting.
Så ble vi igjen tvangsflyttet fra våre gode plasser.

Ikke bra dette for et vane menneske som ikke liker for mye unødvendige forandringer.
På tidligere arbeidssted så var jeg eneste av 20 mann som hadde fast plass i lunchen.
EDIT: Det finnes vel en diagnose på det

Lasaron

Utgjort. Vel, lykke til med å finne ut av det. Håper du trives på Stadion fremover, om det blir sånn eller slik.
Tren på langskudd

Corran

Trives på stadion er vel helt opp til det som skjer på banen ;-)
Men å være der kommer eg til i mange år til Har vel nå hatt partoutkort i nesten 30 år og kommer sikkert (håper eg) å ha det i 30 til

Optimist

Slik det var med store stå på nedre var det vanskelig å få resten av tribunen med på koket. Nå på øvre ser man at resten mye oftere blir med. Og når potensialet og målet er at hele tribunen skal være stående/syngende, var nesten flyttingen nødvendig. Selvfølgelig kjedelig når folk må flytte seg, men i det hele vil jo tribunekulturen tjene på det:-)
Kokende idiot

Corran

Så lenge det ikke blir trommer og for lite spontant så er det vel greit nok
Men må ærlig innrømme at de som står med ryggen mot banen i 80-90 minutter ser drit dumt ut og noe veldig mange synes er for dumt på tribunene. Kaller det for kanarifans.
Litt mindre av det og ropert og litt mer spontanitet så tror jeg resten av tribunen er med.
Når det gjelder ropert så har jeg hørt kommentarer rundt meg hvor det nektes å syne med så lenge ropert brukes. Tenker det ikke bør være det som avgjør om en synger eller ikke, men for noen er dette veldig tabu.
En må jo huske at i det en går inn på staddaen til en Brann kamp så legges fornuft og rasjonalitet igjen på utsiden og med seg inn på tribunen har en kun følelser.

Han som drar på med Gi meg en B skal ha mye kred for det er slikt som får opp stemningen og får flere med. Ser også reaksjonen på ungene rundt der når han kommer ned er fantastisk og med på å gjøre det  gøyere/kulere på stadion med tribuneliv også for den yngre garde.

Optimist

December 26, 2022, 16:45:43 PM #340 Last Edit: December 26, 2022, 16:49:00 PM by Optimist
Folk har sine prinsipper, og det er ikke så lett å gjøre noe med. Jeg synger for eksempel aldri med på «hvis du elsker Brann reis opp». Synes den blir brukt altfor mye, og da blir det kleint. Det med forsangere (de som står med ryggen til) er jeg til dels enig i deg med, blant annet at det blir litt mindre spontant. Samtidig, uten forsangere hadde vi heller ikke hatt «gi meg en B», som du er positiv til. Og det hadde også blitt mye lengre stilleperioder. Nå med forsangere er det sjeldent stille i mer enn 1 min.

Min generelle erfaring er at tribunekultur er smak og behag. Etter min mening går kulturen veldig i riktig retning nå, og er nesten på nivå med overhype-tiden fra 2005-2009. Eneste jeg er skeptisk til er litt mindre spontanitet. Forsangerne virker litt maktsyke, hvor de ignorerer andre som prøver å starte opp noe. Heldigvis blir ofte resten av feltet/tribunen med hvis noen prøver å starte noe. Da blir forsangerne meg og.

Edit: Det er ikke alle forsangerne som virker maktsyke, jeg har sett flere som er flink å hjelpe de som prøver å starte opp noe.
Kokende idiot

Corran

Stort sett enig med deg og ikke noe i mot forsangere i seg selv. De er viktige og gjør som oftest en kjempe jobb.
Men når de står med ryggen mot banen meste parten av kampen og gjerne "saboterer" eller blir irritert på andre som starter noe spontant er for dumt. Men det verste er denne ropterten de ser seg nødt til å bruke innimellom.
Den er rett og slett flau. Og når det står med ryggen til halve tribunen så blir lyden fra den forvrengt slik at de den må være beregnet på får en forvrengt lyd der det kan være veldig utydelig på hva i he****e de prøver å synge

MEN
Man skal også rose dem for at stemningen i år har vært fantastisk bra til tider og de har fått med mange nye unge folk ser det ut til.
Så skal ikkje bare være sur gammel mann.
De fortjener mer ros enn ris (selv om eg e kastet vekk fra min fantastiske plass og de buker ropert)

Men begynner de med trommer så ........ Det er det ingen tilgivelse for

Optimist

Håper at forsangerne har som vane etter hvert å stå helt foran på tribunen, så det er mer mulig for alle å høre. Enten ropert eller stemme 😉
Kokende idiot

1908

Kommer det noe referat fra medlemsmøte i dag? =)

erlend@bataljonen.no

Quote from: 1908 on January 28, 2023, 17:22:52 PMKommer det noe referat fra medlemsmøte i dag? =)

Det er planen å få ut på bataljonen.no ja

Lasaron

Tribune og tribune, men det handler om supporterkultur iallfall. Kult med disse kick-offene (selv om jeg ikke skal). Lykke til, dere som skal der i kveld.

Artig at også Åsane prøver seg med noe lignende. Lurer på hvordan det går.

https://www.asanefotball.no/nyheter/kick-off-30.mars?fbclid=IwAR1N9pQWdzjNQ-e95y0O5oxEISghMfM_7WZ7zN_klD2vP1RXS0jOeQQB89o
Tren på langskudd

Lasaron

Bluss. Jeg forbinder det med magisk stemning og kok. Jeg er glad for at NFF er blitt liberale der. Men slik Odd holdt på i kveld mister det sin verdi. De blusser "hele" tiden, selv om de ligger under 0-4 og ingenting spesielt skjer.

Jeg håper ikke det blir slike tilstander blant oss.
Tren på langskudd

Corran

B/G har jo vist flere ganger hva de mener om supportere

RepublikkenBergen

Leser på facebook at trommebruk skal taes opp på møte.. Tanker om dette?

Corran

Trommer e det verste en supporter gjeng kan holde på med.
Siste sort.
Eg hater ropert, men trommer e myyyyyyeee verre

All respekt for supportergjengen forsvinner med trommer.
I alle år har vi sunget spottende til supportergrupper som bruker trommer så om vi bruker det selv så sier det seg jo sjøl at en latterliggjør seg selv.
Bare det å ta det opp er nok til at andre kan slenge dritt selv om de selv bruker trommer

Lasaron

Trommebruk vil forringe stadionopplevelsen min betydelig, og mange andre sin.
Tren på langskudd

fortune

Jeg trodde at man aldri kom til å ha en diskusjon om emnet engang, siden motstand mot tromme er nedarvet gjennom årtier og en viktig del av Brann-supportenes identitet. Yngre krefter inspireres åpenbart mer av kontinentet enn av England, men inntil nå har jeg ansett det som helt usannsynlig at trommer skulle bli en del av supportermiljøet.

Jeg synes det er plagsomt og pinlig med både megafon og sitte-ned/hoppe-sanger (vi er supportere, ikke et blandakor), men disse elementene er i det minste bare plagsomme i relativt korte deler av kampene. En tromme vil overgå dette tifolds og forringe hele stadionopplevelsen betydelig.

Gulløl

March 21, 2023, 15:43:44 PM #353 Last Edit: March 21, 2023, 15:46:13 PM by Gulløl
Tromme vil være det verste som er blitt innført på Stadion tribunene etter tusenårsskiftet. Kan aldri tenke meg at det blir innført, da blir det krig mellom supporter fraksjonene. "Og vi skal knuse trommen"-sangen blir den som mest runger mest på Stadion helt til trommingen opphører. Det trommes kun på Stadion på 16 mai, og det av buekorps, slik er det bare.

Lasaron

Å gå inn for trommer for å please ungdommen vil føre til elendig stemning supportere imellom, dårligere opplevelser for mange, splittelse og frafall.

Ergo uklokt.
Tren på langskudd

Corran

Er det noe som kan føre til splittelse og synging mot egne supportere (eg er blant dem som hadde hengt seg på) så er det trommer

Leffen

Jeg er også i mot trommer, absolutt. Men sånn jeg skjønner det ønsker man kun å bruke det for at hele tribunen skal treffe samme takt, ikke som et lydspor i seg selv. Så mer som engen, mindre som LSK altså. Er jo faktisk en vesensforskjell der.

Gulløl

Quote from: Leffen on March 23, 2023, 08:14:35 AMJeg er også i mot trommer, absolutt. Men sånn jeg skjønner det ønsker man kun å bruke det for at hele tribunen skal treffe samme takt, ikke som et lydspor i seg selv. Så mer som engen, mindre som LSK altså. Er jo faktisk en vesensforskjell der.
Uff da nei. Blir nok nok fort slik som da megafon ble tatt i bruk, var snakk om ganske forsiktig bruk der også for å få det innført, og så sklidde det mer og mer ut. Gir du fanden lillefingeren så tar han hele hånda, garantert.

Nixon

Jeg klarer ikke helt å se for meg denne vesensforskjellen. Og det er ganske mye rytme allerede med hoppingen på plattformen foran SS og slag på reklameplakatene, det burde egentlig holde i massevis.

Men jeg er litt bekymret. Noen av de sentrale og mest toneangivende "eldre" supporterne som egentlig ikke vil ha tromme, er litt vel opptatt av å tekkes de yngre som har kommet opp. De er redd for at de skal surne og ikke bli med videre. Joda, den nye vinen har gjort mye bra for stemningen, all ære, men de kan ikke få alt de peker på. Og grensen må settes på trommer!
Rød makt på Hansa

fortune

Quote from: Gulløl on March 23, 2023, 08:46:03 AM
Quote from: Leffen on March 23, 2023, 08:14:35 AMJeg er også i mot trommer, absolutt. Men sånn jeg skjønner det ønsker man kun å bruke det for at hele tribunen skal treffe samme takt, ikke som et lydspor i seg selv. Så mer som engen, mindre som LSK altså. Er jo faktisk en vesensforskjell der.
Uff da nei. Blir nok nok fort slik som da megafon ble tatt i bruk, var snakk om ganske forsiktig bruk der også for å få det innført, og så sklidde det mer og mer ut. Gir du fanden lillefingeren så tar han hele hånda, garantert.

Definitivt. I starten skulle megafonen bare brukes til å synge de første ordene på storkamper. Nå brukes den så godt som hver kamp og forsangerne kjører «monologer» hvor de forteller hva som skal synges og forsøker å hause stemningen.

Corran

Quote from: fortune on March 23, 2023, 13:00:26 PM
Quote from: Gulløl on March 23, 2023, 08:46:03 AM

Definitivt. I starten skulle megafonen bare brukes til å synge de første ordene på storkamper. Nå brukes den så godt som hver kamp og forsangerne kjører «monologer» hvor de forteller hva som skal synges og forsøker å hause stemningen.
Ja den er blitt som fryktet.

Og trommer uansett grunn er et stort NEI.
Det er jo litt av sjarmen at alt ikke er i takt og planlagt. Skal være spontanitet og litt "stygt" innimellom
Ellers kan en jo drive med korps eller orkester/kor o.l.

Spelaren

Red Bull Brann Bergen med lilla drakter, kunstgras og trommer 2025.  8)
Gå av.

RepublikkenBergen

Noen som var på møte i går? Hva kom de frem til?

Optimist

Hvis tromme bidrar til at folk slutter å slå på reklameplakatene er jeg helt for det. Eeeeer så lei det urytmiske støyet fra plakatene! Foretrekker ingen av delene da:)
Kokende idiot

RepublikkenBergen

https://www.youtube.com/watch?v=Mq3V_F7ZraE&ab_channel=1ailin

La oss håpe vi får oppleve noe som dette igjen. Begynner å bli noen år siden =)

opplett

Førsteomgang i går var et salig rot. Fint at de prøvde å få med mer av tribunen med forsangere nede bak mål, men da må man være våken eller kommunisere så man ikke dreper de spontane sangene som starter andre steder på tribunen.

Gulløl

April 11, 2023, 07:27:43 AM #366 Last Edit: April 11, 2023, 08:51:32 AM by Gulløl
Quote from: opplett on April 11, 2023, 06:40:41 AMFørsteomgang i går var et salig rot. Fint at de prøvde å få med mer av tribunen med forsangere nede bak mål, men da må man være våken eller kommunisere så man ikke dreper de spontane sangene som starter andre steder på tribunen.
Vi sitter et stykke borte på Fjordkraft nærmere midten. Den røde veggen  var et flott syn å bivåne og oppleve derfra, et av toppøyeblikkene var flaggingen før kamp i vinden.. Men første omgang var som du skriver et salig rot. Synes helt ukritisk bruk av megafonen ødelegger mye, synes repertoaret i antall sanger blir redusert og spontanitet forsvinner. Og så den helt ukritiske bruk av "reis opp, hvis du elsker Brann" for ofte og på helt feil steder. Noterte meg at megafon mannen prøvde å sette denne i gang allerede etter 2 min og deretter etter 8 min, det var bare kleint og såg ikke en person som reiste seg på Fjordkraft. Dette er vel en sang som fungerer på noe nærmere stemningstopper, ikke for å få få i gang stemning når det skjer lite på banen ?

Spelaren

"Reis opp, hvis du elsker Brann" fungerer ihvertfall ikkje på 0-0.
Gå av.

Leffen

Full støtte til de unge som koker og gjør en kjempeinnsats.

Men det at de lar seg inspirere av Argentina og Marokko fører utvilsomt til klinsj på tribunen. Denne "å, denne klubben" sangen ble sunget veldig mange ganger. Det er en typisk evighetssang som er sånt LSK driver med. Håper dette blir luket bort før det får satt seg på tribunen.

fortune

Det er et veldig strekk i feltet på supportertribunen nå, mellom den kontinentale og den engelske supporterkulturen. Foruten tromme som selvfølgelig er fy-fy (og strengt tatt megafon og rene klovnesanger hvor man hopper og setter seg) bør man ha takhøyde for å prøve nye ting.

Jeg er imidlertid ikke særlig begeistret for samlokaliseringen hvor sha-la-la-gjengen på bataljonsfeltet presset seg helt innpå den eldre garde på felt Z. Da blir det i langt større grad interne stridigheter og følelsen av at BGG-gjengen og deres likesinnede forsøker å presse ut den eldre garde. Kan nok fort føre til ytterligere splittelse og at felt Z-gjengen enten relokaliserer eller går i oppløsning.

Corran

Det var flere små tilrop mot megafonen i går.
Om dette fortsetter så vil nok dette bre seg og bli mer og mer og en kan ende opp med supportere som synger mot egne supportere eller boikotter.
Eg sjøl gidder ikke involvere meg når det står en tulling (eller verre 2 tullinger) med ryggen mot banen og gauker "kom igjen nå, nå starter vi denne sangen" inn i en megafon (eller 2)
Eg blir nesten litt flau og føler det blir nærmere og nærmere kanarifansen som vi alltid har synes har en dritt suporter kultur

David

April 11, 2023, 12:22:09 PM #371 Last Edit: April 11, 2023, 12:26:45 PM by David
Jeg vil helt overordnet skryte av de som åpenbart har gjort mye innsats for å løfte stemningen. Har lite å vise til for egen del der, så den er grei.

Ikke helt fan av megafon, men det er akseptabelt nok til å sette i gang starten på sanger. Men jeg synes det blir litt mye å rope ut lange beskjeder. Dette merkes ofte særlig godt på tv-sendinger, og det høres tidvis litt småflaut ut.

Mulig jeg husker feil, men stemmer det at Frydenbø-tribunen kjørte en egen sang mens Ove Thue gikk på anlegget i går? Var det en grunn til det? Hørtes litt rart ut, men det er mulig jeg roter litt her.

Optimist

Quote from: David on April 11, 2023, 12:22:09 PMMulig jeg husker feil, men stemmer det at Frydenbø-tribunen kjørte en egen sang mens Ove Thue gikk på anlegget i går? Var det en grunn til det? Hørtes litt rart ut, men det er mulig jeg roter litt her.

Slik jeg husker det sang vi som stod på Frydenbø bare med på «heia Brann». Men kanskje det bare var området jeg stod på store stå, for det er ikke alltid så lett å høre det som skjer andre steder.

Det virker som at mange her tenker at alle på store stå tenker likt, slik er det ikke. Selv om jeg står på store stå, betyr det ikke at jeg liker sanger som bare går og går, uten spesielt bra trøkk. Samme gjelder spontaniteten. Jeg liker ikke når Brann for eksempel får en corner, og forsangerne fortsetter på samme monotone sang istedenfor å gønne på med bra trøkk på «heia Brann, heia Brann, heia Brann».
Samtidig ser jeg veldig godt hva de ivrigste prøver på. De vil jo at hele tribunen skal være samlet, noe som de er veldig klare på. Spørsmålet er jo bare hvordan, for det er nok ikke så lett som mange tror. Dette er jo en grunn til at de ikke stod på nedre Frydenbø i andre omgang. De følte at det ikke fungerte, og da prøvde de heller å sentrere trøkket på og rundt store stå.
Kokende idiot

Finfin respons

Hva med å prøve litt anarki i stedet for ledelse? Kunne vært spennende å testet det?
Kanskje.

fortune

Virkemidlene som brukes for å oppnå en enhetlig supportertribune er nettopp det deler av tribunen misliker mest med utviklingen på bataljonsfeltet. Man klarer aldri å få felt Z til å innrette seg ved å bruke forsangere, megafon, endeløse sha-la-la-sanger og folk som kjefter på sine medsupportere.

Mange på Z forlot bataljonsfeltet nettopp for å slippe unna den type virkemidler og da ender man fort med «sabotasje» ala å starte en sang på felt Z mens forsangeren kjører monolog på bataljonsfeltet.

Lasaron

Du sa det godt i starten der. Det som skjer nå er ikke samlende, men splittende.
Tren på langskudd

Optimist

Tror det beste er hvis Store stå og felt z møtes på midten. Gode argumenter fra begge sider. KOMMUNIKASJON er det eneste som hjelper hvis noe er splittende, ikke drittslenging frem og tilbake.
Kokende idiot

opplett

Jeg er forsåvidt enig med deg Optimist, så lenge begge parter møtes med et ønske om å finne ut av det sammen. Hvis man prøver å møtes fysisk, men ikke egentlig ønsker å legge noe i det, så hjelper det ikke så mye. Isberget og Forza i Tromsø er et godt eksempel på det.

Optimist

Quote from: opplett on April 13, 2023, 15:33:28 PMJeg er forsåvidt enig med deg Optimist, så lenge begge parter møtes med et ønske om å finne ut av det sammen. Hvis man prøver å møtes fysisk, men ikke egentlig ønsker å legge noe i det, så hjelper det ikke så mye. Isberget og Forza i Tromsø er et godt eksempel på det.

Helt sant. Og slik vil vi jo ikke ha det. «Heldigvis» for Tromsø så er den ene gruppen døende mens den andre vokser seg større og større, så etter hvert er det i praksis bare en supportergruppe igjen.
Uansett, som du sier er det viktig at alle parten møter opp og diskuterer dette. Derfor er disse tribunemøtene som arrangeres viktig å delta i.
Kokende idiot

Corran

Faren med at "feil" tribunekultur vinner og blir mer dominerende er at resten av supportere og tribunegjengere tar avstand til dem og dermed så er det aldri noen stemning/synging på de andre tribunene

Lasaron

Faren kan være større. La oss hypotetisk si at det blir trommer, endeløse sanger, olé olé og scoringsmusikk. Da slutter jeg sannsynligvis å gå. Andre også. Og folk har forskjellig grense.
Tren på langskudd

Hickok

Quote from: Lasaron on April 14, 2023, 05:56:31 AMFaren kan være større. La oss hypotetisk si at det blir trommer, endeløse sanger, olé olé og scoringsmusikk. Da slutter jeg sannsynligvis å gå. Andre også. Og folk har forskjellig grense.

Er flere enn deg som slutter å gå om det blir slik!