• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Vi må ha sportssjef

Started by Lasaron, November 27, 2014, 08:26:00 AM

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Go Down

Bybanen

Quote from: krakra on March 13, 2015, 20:11:10 PM
Quote from: Bybanen on March 13, 2015, 20:08:11 PM
Quote from: krakra on March 13, 2015, 19:36:22 PM
Det er drittsekker å tvinge klubbent til salg ved å true med å stikke. Det skinner igjennom at det ikke var alt han gjorde også.


Oppfatter verken far eller agent som særlig sympatisk.


Ok du om det, jeg kjenner ikke disse folkene. Men synes det er feil å snakke ned en unggutt med drømmer og ambisjoner. Er Brann dette handler om. Om de vil beholde spillerne sine så gjør de det. Ingen tvinger de til å selge.
Når spilleren presser frem en ovegang med å true med å stikke som bosman og mer enn det så er det ikke så mye Brann kan gjøre. Ideelt hadde man hentet en bedre spiller og satt Vindheim på benken, men den muligheten har vi ikke.

Oppførselen til Vindheim er illojal og utakknemmelig ovenfor en klubb som har satset på ham siden han var 13 år og droppet en islandsk landslagsspiller for å satse på ham.


Hadde egentlig tenkt å gi meg her, men unnskyld. Ja vi skulle gjerne beholdt Vindheim, men det er ikke illojalt av en ung mann å ønske seg til en større og bedre klubb. Det er den naturligste ting på jord. Et middelmådig OBOS-lag eller en regjerende seriemester som skal ut i CL-kvalik, samt dobbel lønn? Ehh hadde nesten blitt bekymret på Vindheim's vegne om han hadde blitt.

Så slutt med det illojal pisset ditt. Om Brann var en toppklubb i Norge ok. Men vi er en ubetydelig drittklubb i OBOS-ligaen, og det virker helt usannsynlig at vi skal se Tippeligaen igjen på en stund. Disse ungguttene bør selvsagt komme seg til helvete vekk fra klubben, om de har noe som minner om ambisjoner. Sad But True.

krakra

Hadde han holdt seg til å ønske det, men vise litt lojalitet og takknemmelighet og respektert at det er opp til Brann, så hadde det ikke vært noe problem.

Men jeg skjønner at du koser deg over situasjonen og ærlig talt er litt glad for at et av våre største talenter forsvant. Det er ikke en eneste spiller i Brann som ikke tåler en sesong i OBOS.

dr_cyanid

Quote from: krakra on March 13, 2015, 20:49:42 PM
Hadde han holdt seg til å ønske det, men vise litt lojalitet og takknemmelighet og respektert at det er opp til Brann, så hadde det ikke vært noe problem.

Men jeg skjønner at du koser deg over situasjonen og ærlig talt er litt glad for at et av våre største talenter forsvant. Det er ikke en eneste spiller i Brann som ikke tåler en sesong i OBOS.


Du synes at det er rart at en talentfull spiller heller velger CL og 1.2 mill i året fremfor, 600k i året, OBOS-liga og en klubb i total oppløsning? Hvofor i all verden skulle Vindheim bli værende i Brann? sett fra hans eget synspunkt er det jo helt ko-ko.

Lasaron

En av sportssjefens viktigste oppgaver skal være å ha en plan klar hvis treneren av ulike grunner plutselig slutter. Norling bør, i aller høyeste grad, sitte utrygt nå. Soltvedt, hvis han gjør jobben sin, har allerede oversikt over aktuelle kandidater som skal kunne passe Brann. Kanskje han også bør innlede uformelle samtaler med f.eks. Arne Sandstø.

Ok, Sandstø gir oss ikke ståpels, men det gjorde Norling......
Tren på langskudd

Corran

In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

krakra

Da tar jeg heller Soltvedt

Lasaron

Jeg får ikke vann i munnen av Giske.
Tren på langskudd

Gepard

Soltvedt skal selvsagt prioriteres milevis foran Giske.

Men helst burde man skaffe seg en langt større kapasitet, om det er realistisk for et Obos-lag kan man dog tvile på..

Svante, Pol, Tfkarlsen eller Tjærnås ville etter min mening vært solide tilvekster.

krakra

Kan være lurt å satse på det man har istedenfor å bare tenke på at gresset et grønnere på den andre siden.

dudo

Karlsen hadde gjort meg entusiastisk. Soltvedt virker som et fornuftig og trygt valg. Føler at de konstituerte gjør en god jobb og virker som trygge valg i den situasjonen vi er i nå.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

viks

Karlsen fremstår vel som et trygt valg om vi skal opprettholde kontinuitet i forhold til ledere som er best i alt. Mannen har en god cv men blir jo aldri lenge på samme plass. Har en mistanke om at dette skyldes at mannen ikke akkurat er en langspiller. Jeg ønsker kontinuitet, langsiktighet og teamarbeid i verdensklasse i sportslig avdeling for å redusere personavhengighet. Da tror jeg TKK faller ut fort..
Da Miller lobbet inn 4-1 -hans tredje scoring for kvelden -rett før slutt, gikk et fullsatt Brann Stadion helt av hengslene. Folket reiste seg og sang "Rosenborg rykker ned!", så det hørtes nesten helt opp til Trondheim" (VG 20.06.05)

Lasaron

Jeg liker heller ikke tanken på Karlsen. Mannen til denne stillingen må se for seg å være hos oss lenge, mye lenger enn en trener vanligvis er. Dessuten skal en sportssjef ha ansvaret for mer enn å bygge en god og robust A-stall. Der er jeg også usikker på Karlsen.
Tren på langskudd

Yngve

Quote from: Lasaron on April 04, 2015, 08:58:22 AM
Jeg får ikke vann i munnen av Giske.


Spørst om det er far eller dotter du tenkjer på..

Ricky

Med Anders Giske som sjef hadde nok Brann stilt lag i eliteserien for damer om ikke så altfor lenge (samarbeid med Sandviken/Arna-Bjørnar)

Smartface

Hva er det egentlig Brann søker i en Sportsjef? Vet de det selv eller synser de. Har de brukt tid og krefter på å undersøke dette. Hvordan fungerer dette ellers i Skandinavia eller Europa? Dette er jo en stilling som ellers i Europa oppleves som øverste sjef på Sportslig avdeling.
Når jeg leser annonsen til rekrutteringselskapet som skal hjelpe dem så er jo den syltynn.
I mine øyne så har Brann behov for topp kompetanse på spillerlogistikk, kort og langsiktig. Få bygget et speidernettverk i Skandinavia, få inn en sterk person med erfaring som kan forhandle med klubber og agenter. En som kan og har forståelse for hvordan dynamiken er inforballmarkedet !! De har behov for ett menneske som har ett nettverk internasjonalt og nasjonalt. Nå må klubben slutte å ta praktiske løsninger fordi noen er hyggelige, lojale ansatte som rykker opp i stillingene.
Den som ansettes som Sportsjef har ikke behov for trenerutdannelse, det finnes masse gode trenere med kompetanse i Brann. Både i U stall og A stall. Brann må finne en sjef som kan være den røde tråden med overordnet kompetanse i Sportslig avdeling. Denne personen skal selvsagt rapportere direkte til Styret, og ikke til Daglig leder. Jeg føler at selv dem som skal ansette folk i denne stillingen ikke har kompetanse til å ansette riktig person. Er det derfor de lager en stillingsannonse som favner så bredt? Denne ansettelsen er noe av det viktigste som skjer utenfor bannen denne sesongen, og kan ikke overlates til tilfeldigheter.

viks

Klart Brann har en intern kravspekk, funksjonsbeskrivelse og rapporteringsvei på denne stillingen. At stillings annonsen ikke tar for seg allt ned til minste detalj er jo helt naturlig og vanlig innenfor denne type annonser.
Da Miller lobbet inn 4-1 -hans tredje scoring for kvelden -rett før slutt, gikk et fullsatt Brann Stadion helt av hengslene. Folket reiste seg og sang "Rosenborg rykker ned!", så det hørtes nesten helt opp til Trondheim" (VG 20.06.05)

Kagain

Ja, det er ikke bare slik for den sorten annonser, men det store flertallet av stillingsannonser (utenom det offentlige) er noe vage. Nettopp for å få flest mulig søkere, og så blir det å se hvem som kommer nærmest de interne kravspesifikasjonen. Disse blir innkalt til intervju...

Xminator

Nå får vi ett kontaktnett ut over det vi har i dag gjennom Tjernås. Noe tilsvarende i sportssjef, noen som kan kikke litt utenfor vår egen badedam og bruke kompetanse i klubben til å holde rede på vår egen lokalt badedam er det jeg vil foretrekke.

Lasaron

Tore Strand skriver nå om sportsjefen, at den viktigste rollen blir spillerlogistikk. Jeg er kanskje enig, men det er litt merkelig å skrive så mye om den rollen uten å nevne at vi får speider. Jeg er forøvrig enig i at utviklingssjefen bør rapportere til sportssjefen.
Tren på langskudd

pidre

Mye bra i det som Strand skriv.
Saludar a los monos!

dr_cyanid


Kagain

...vel, han er da fotballkommentator :)

pidre

Jepp, men er det like opplagt for alle?
Saludar a los monos!

Kagain

Tja, for mange i alle fall. Ikke nødvendigvis for meg. Men jeg tenkte nå bare at om man skal kommentere fotball så må man vel lire av seg noe som oppfattes som selvfølgeligheter for andre...

Joggi Bogga

En sportssjef skal ikke være en speider i dress.

Han skal sikre kvalitet, kontinuitet og rekruttering i alle funksjoner som er knyttet opp mot sport. Jeg er sterkt i mot en POL-type som ikke evner å ha flere baller i luften til samme tid.
Brann trenger en moralbooster. Alle mann til prøvespill!

Huff

Quote from: Joggi Bogga on April 10, 2015, 11:22:45 AM
En sportssjef skal ikke være en speider i dress.

Han skal sikre kvalitet, kontinuitet og rekruttering i alle funksjoner som er knyttet opp mot sport. Jeg er sterkt i mot en POL-type som ikke evner å ha flere baller i luften til samme tid.


Det er nesten som om en mistenker Strand for å ha publisert noe han hadde liggende på PCen i årevis, vi har jo hentet speider.

Hadde vi derimot ikke hatt speider måtte vel noen hatt dette ansvaret, og da er vel kanskje sportsdir mest logisk.

Klaus_Brann

Quote from: dudo on April 04, 2015, 11:16:34 AM
Karlsen hadde gjort meg entusiastisk. Soltvedt virker som et fornuftig og trygt valg. Føler at de konstituerte gjør en god jobb og virker som trygge valg i den situasjonen vi er i nå.


Trygge hvis man legger lista lavt.
Jeg liker de, men for å "ta" Soltvedt siden han diskuteres nå.
Han har null erfaring fra stillingen og han har ikke noe nettverk. På plussiden skal det legges til at han kjenner klubben og ser viktigheten av å se talentutviklingen i klubben an. Om det er nok er jeg ikke sikker på.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Lasaron

Han har da ikke null erfaring, Klaus.

Jostein Flo, derimot, hadde null erfaring.
Tren på langskudd

Kagain

Ser ut som Soltvedt på subtilt vis kaster hatten sin inn i ringen for å bli fast ansatt som Daglig leder

http://www.bt.no/100Sport/fotball/forstediv/Innrommer-at-jobben-som-Brann-sjef-gir-mersmak-516967_1.snd

Fra artikkelen

- Jobben har gitt mersmak. Jeg trivdes veldig godt da jeg var utviklingssjef, men for meg har dette vært knallgøy.

- Du har lyst å fortsette?

- Jeg tenker mye på det, så får vi se. Det er en krevende jobb, som man lever seg veldig inn i. Det har vært utfordrende, sier Soltvedt. Han understreker at han ikke utelukker å bli utviklingssjef igjen.

Lasaron

Daglig leder? Sikker på at du ikke roter nå?
Tren på langskudd

kabelmann

Kort vei fra sportssjef til daglig leder. Bare spør RBH.
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

Kagain

Quote from: Lasaron on April 11, 2015, 11:06:22 AM
Daglig leder? Sikker på at du ikke roter nå?



Jeg er sikker på at jeg roter. Det var selvsagt sportssjef jeg mente :)

Lasaron

Er det grunn til å tro at Lars Tjærnås vil bli noe mer enn speider? At han vil bli en nyttig samtalepartner for sportssjef osb når det gjelder viktige ting i avdeling sport?
Tren på langskudd

krakra

Fortsatt tidliig, men Soltvedt ser ut til å ha truffet bra på signeringene i år. Ikke RBH-nivå iallefall. Og midtbanen som han ble slaktet for å ikke forsterke ser bra ut med Demi og Haugen. Ikke en dårlig start på kanskje en permanent sportssjefsjobb.

Soler

Quote from: krakra on May 03, 2015, 23:26:49 PM
Fortsatt tidliig, men Soltvedt ser ut til å ha truffet bra på signeringene i år. Ikke RBH-nivå iallefall. Og midtbanen som han ble slaktet for å ikke forsterke ser bra ut med Demi og Haugen. Ikke en dårlig start på kanskje en permanent sportssjefsjobb.


Nå må snart klubben våkne fra dette komaet vi vært i siden Roald Bruun Hanssen inntok klubbens lokaler. Soltvedt er more of the same, og har null oversikt over spillermarkedet. De som har kommet inn har kommet fra Start, hvor Hauge tilfeldigvis kommer fra. Her må vi noen med erfaring og gjennomføringsevne, slik at vi snarest mulig er tilbake i toppen av norsk fotball. Soltvedt kan gjerne være læregutt. Men skal han øve seg på å være sportssjef kan han gjøre det et annet sted enn Brann.

krakra

Hvilke av signeringene er du misfornøyd med?

tsrqpo

Det jeg syns taler mot han er utelukkende manglende arbeidserfaring. Jeg har ingenting å utsette på signeringene. Skepsisen grunner i at han kun har hatt utviklingsansvar, og han har bare vært i Brann, under ledere som jeg ikke er særlig imponert over. Han har ikke "gått en god skule" i en klubb med vinnerkultur.
Når det er sagt så har jeg et godt inntrykk av Soltvedt.

Herman1

Quote from: kabelmann on April 11, 2015, 12:14:26 PM
Kort vei fra sportssjef til daglig leder. Bare spør RBH.


"Nice one, centurion". (Tok du 'an? Intern humor). ;)

Soler

Quote from: krakra on May 04, 2015, 19:54:33 PM
Hvilke av signeringene er du misfornøyd med?


Er mest misfornøyd med at han ikke har forsterket midtbanen. Liker heller ikke måten han håndterer Lillejord på. Men mest av alt mangler han erfaring.

Er mer nysgjerrig på hvorfor du var så negativ til Bruun når du er såpass varm forsvarer av strategien hans?

krakra

Strategien hans? RBH hadde ingen strategi. Han kjøpte etter innfallsmetoden, planløst og dyrt. Soltvedt har forsterket laget,med økonomisk overskudd. Han ha uttrykt klart og tydelig at han ønsker en satsing på kompetanse på spillerlogistikken. Ikke kun ved å en speider, men ved å utvikle rutiner som klubben kan nytte også etter at speideren er vekk.

Jeg lurte på hvilke signeringer du var misfornøyd med. Du svarte ikke. Du kommer med noe pirk om "håndteringen av Lillejord" og at vi ikke hentet en midtbanespiller. Vi har en solid midtbaneduo. Skulle klubben brukt midler på en midtbanespiller måtte det vært en som kan være med opp og bidra i TL, for det vi har holder der vi er.
Så kan man slakte Sootvedt for å ikke finne denne midtbanespilleren, som om det er en selvfølge å finne en solid TL-midtbanespiller til en økonomisk skakkjørt OBOS-klubb på kort varsel, men jeg syns det er bra vi prioriterte å hente høyreback og stopper hvor behovet for forsterkning av førsteelveren var større og backup på keeperplassen hvor konsekvensene av å mangle backup er større enn på keeperplass. Så får man heller bruke litt tid på å finne den rette midtbanespilleren.

Hvordan skulle Lillejord værr håndtert? Skulle Soltvedt gått i åpen konflikt mot mannen som sitter på flertallet av våre apillere og en drøss av andre spillere?

Nixon

Soltvedt har gjort en bra jobb. Han har hentet spillere som vi trenger og han er flink i media. Han har vist at han kan være en reell kandidat.

Men han har safet veldig med spillerne som han har hentet (noe jeg forsåvidt ikke holder mot han, Brann måtte minimere risikoen slik situasjonen var) og han har ikke blitt utfordret veldig mye av pressen. Så er han som en spiller som er god i Obos-ligaen, men som ikke er god nok til å spille fast hvis/når Brann skal kjempe i toppen av TL? Det er det store spørsmålet her.
https://datesnow.life"]Actual Women[/URL]

Klaus_Brann

Nuvel.
Horwath, Nouri, Acosta og Castro altså. Tre av fire kom pga. assistentreneren. Jeg er ikke nødvendigvis mot Soltvedt, men utfra det lille han har utrettet kan jeg ikke se at han har gjort en spesielt bra jobb.
Det er selvsagt et minus at han har null erfaring fra denne rollen.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Lasaron

Quote from: Klaus_Brann on May 05, 2015, 19:18:20 PM
Nuvel.
Horwath, Nouri, Acosta og Castro altså. Tre av fire kom pga. assistentreneren. Jeg er ikke nødvendigvis mot Soltvedt, men utfra det lille han har utrettet kan jeg ikke se at han har gjort en spesielt bra jobb.
Det er selvsagt et minus at han har null erfaring fra denne rollen.


Udjus også.
Tren på langskudd

Huff

Basert på det som har skjedd sålangt under Soltvedt som sportsdirektør er kandidaturet hans sålangt styrket litt slik jeg ser det. Men, så har en det som har skjedd i klubben ellers. Vi har fått et nytt styre som jeg håper er dyktig, men som jeg ikke kan se har noe annet enn en svært begrenset fotballkompetanse. Dersom trenerspørsmålet dukker opp i løpet av sesongen tror jeg vi styret trenger en sportsdirektør med skikkelig pondus å støtte seg til (uansett hva en faller ned på), hvorvidt Soltvedt er denne mannen er et åpent spørsmål. Dessuten blir klubbens utviklingsavd neppe svekket av at denne dyktige mannen vender tilbake dit.

Det aller viktigste spørsmålet rundt hvorvidt Soltvedt skal fortsette som sportsdirektør eller ikke kan vel uansett ingen her svare på. Det mest avgjørende er vel strengt tatt hva som ligger i bunken med søknader til stillingen foruten Soltvedt. Giske har vel søkt, og vekker vel lite entusiasme, men hvem er alle de andre?

Klaus_Brann

Quote from: Lasaron on May 05, 2015, 19:22:26 PM
Quote from: Klaus_Brann on May 05, 2015, 19:18:20 PM
Nuvel.
Horwath, Nouri, Acosta og Castro altså. Tre av fire kom pga. assistentreneren. Jeg er ikke nødvendigvis mot Soltvedt, men utfra det lille han har utrettet kan jeg ikke se at han har gjort en spesielt bra jobb.
Det er selvsagt et minus at han har null erfaring fra denne rollen.


Udjus også.


Ja, han glemte jeg i farta. To keepere inn i ett vindu er ikke hverdagskost.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

krakra

Man kan ikke bruke gode overganger imot en sportssjef bare fordi det var spillere vi kjente til fra før. Det viktigste er at spilerne er gode, og det har alle signerine vært.

Klaus_Brann

Selvsagt kan man det når det går på hans manglende kontakter og oversikt, for det er jo ikke slik at det er en uttømmelig brønn med gode spillere som vi kjenner til fra før.
Får vi inn en sportssjef med lengre erfaring og større kontaktnettverk er det fort bedre enn Soltvedt.
Det som dog taler for Soltvedt er at han er glad i klubben og mest sannsynlig kan bli her i mange år fremover som sportssjef hvis han blir ansatt. I tillegg er han opptatt av et langsiktig perspektiv med tanke på klubbyggingen og et større bilde, gjerne i større grad enn en fra utsiden.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

krakra

May 06, 2015, 00:09:40 AM #397 Last Edit: May 06, 2015, 00:13:35 AM by krakra
Selvfølgelig ikke. Man skal jo gå for de spillerne man er mest sikre på. Hva skulle Soltvedt gjort? Droppet Acista og gått for et uskkert kort fordi Acosta var fra feil klubb?
Så lenge spillerne har den kvaliteten vi ønsker har det lite å si hvor de kommer fra.

Soltvedt kunne selvsagt droppet de sikre kortene gå gått for noen langt mer usikre i et forsøk på å vise fram oversikt og teft, men det ville vært noe RBHsk over det og neppe veldig smart.

Soltvedt har erkjent begrenset oversikt og uttrykt at klubben må satse på spillerkartlegging. Han innser altså sine egne begrensninger, vil utvikle dette og jobber på de styrkene vi hadde i dette vinduet. Dermed ser det ut som vi traff godt denne gangen.

Klaus_Brann

Quote from: krakra on May 06, 2015, 00:09:40 AM
Selvfølgelig ikke. Man skal jo gå for de spillerne man er mest sikre på. Hva skulle Soltvedt gjort? Droppet Acista og gått for et uskkert kort fordi Acosta var fra feil klubb?
Så lenge spillerne har den kvaliteten vi ønsker har det lite å si hvor de kommer fra.

Soltvedt kunne selvsagt droppet de sikre kortene gå gått for noen langt mer usikre i et forsøk på å vise fram oversikt og teft, men det ville vært noe RBHsk over det og neppe veldig smart.

Soltvedt har erkjent begrenset oversikt og uttrykt at klubben må satse på spillerkartlegging. Han innser altså sine egne begrensninger, vil utvikle dette og jobber på de styrkene vi hadde i dette vinduet. Dermed ser det ut som vi traff godt denne gangen.


Selvsagt ikke, men vi fikk ikke hentet en sentral midtbane, som en med oversikt gjerne hadde fått til.
Skulle vel bare mangle at han ser sine egne begrensninger og at han har mye å jobbe med, men jeg er ikke sikker på om det holder. Han er en fin fyr som jeg gjerne ser lykkes i den rollen, men jeg vil altså ha inn bevist kvalitet.
Det blir noe litt RBHsk over å signere en med null erfaring fra denne jobben...
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

krakra

May 06, 2015, 00:54:58 AM #399 Last Edit: May 06, 2015, 00:57:34 AM by krakra
Det å hente en sentral midtbanespiller som holder bra TL-nivå til en klubb i OBOS med så stram økonomi at vi måtte leieut Askar for å lønne Acosta er ikke gjort på et blunk. Det er ingen grunn til å hente en midtbanespiller bare for å henteen midtbanespiller. Han må være minst på nivå med Haugen og Demidov, rett type og innenfor være økonomiske rammer. Det må være greit at man tar seg litt tid med å finne den rette og jeg syns det var rett å prioritere stopper, samt høyreback da Vindheim forsvant og backup for Piotr.

Hvor mange av de suksessfulle sportssjefene i Norge hadde erfaring som sportssjef på forhånd? Soltvedt har oppnådd gode resultater iBrann, han er fotballfaglig sterk, har en personlighet som passer bra i rollen i Brann og har gjennomført et overgangsvindu der vi styrket stallen og gikk med økonomisk overskudd.

Go Up