• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Vi må ha sportssjef

Started by Lasaron, November 27, 2014, 08:26:00 AM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

dokken

Utviklingsavdeling er helt OK, og det virker som om de gjøre en god jobb.

Dette er likevel en liten detalj sammenliknet med viktigheten av kjøp og salg av spillere. Alle moderne fotballklubber er bygget på kjøp og salg - det er vel ingen som tror at årets juniormestre om fem år utgjør a-laget til Brann? Slik var det på 50-tallet, det er for lengst slutt.

Hvis tre av juniormestrene fra i år er i a-lagsstallen om fem år, er det en stor prestasjon. men da er det fortsatt 17 plasser som må fylles. Og nøkkelspillerne vil høyst sannsynlig være innkjøpte.

Spelaren

Moderne fotballklubber er bygget på mediepenger, billettinntekter og sponsormidler. Kjøp og salg av spillere, spesielt her til lands, er bare brøkdelen av inntekten.
Gå av.


Lasaron

Tren på langskudd

Lasaron

Tren på langskudd

Xminator

Quote from: Lasaron on December 02, 2014, 17:01:47 PM


Jeg er 100% overbevist om at vi hadde kommet like langt med å bruke mer av kompetansen på samarbeid med de andre klubbene istedenfor å prøve å monopolisere talentutviklingen i Brann. Det hadde også vert vesentlig billigere enn hva man nå driver med.

Stammen i Branns 2.divisjonlag burde være etablerte lokale spillere som ikke helt nådde opp tidlig (late bloomers), men som fortsatt kan ha en utvikling der de senere i karrieren blomstrer til noe mer. Sannsynligvis vil aldri noen av dem ta steget opp som noe mer enn stabile 1. divisjonspillere, men dette er de som skal holde Branns andrelag stabile gjennom sesongen. Dette er spillere som normalt ville spille 10 år av karrieren i byens 2. og 3. divisjonsklubber, der ett tettere samarbeid med disse klubbene gir enkeltspillere en slik mulighet til å trene på ett høyere nivå. Det er også her kunnskapsutvekslingen om de virkelig potensielle talentene vil komme.

Dette andrelaget har to funksjoner, gi de unge spillerene som er i skorpen til tippeligaspill en kamparena. Og være en mulighet for de etablerte som av en eller annen grunn ikke spiller 1. lag få kamptrening. Igjen, over en hel sesong skal de to gruppene ikke ha majoriteten av kampene for andrelaget. Det er her de "nesten" gode nok er så viktige.

Dette var den modellen Per Ove Ludvigsen styrte mot da han "la ned" talentsatsingen i Brann. Typer som Skaanes og Vindheim hadde nok dukket opp i vannskorpen også i hans regime.

Nixon

Quote from: Xminator on December 02, 2014, 17:45:15 PMDette var den modellen Per Ove Ludvigsen styrte mot da han "la ned" talentsatsingen i Brann.


Jeg snakket i dag med en som mente at POL slett ikke la ned talentsatsingen slik myten skal ha det til. Han ville derimot omstrukturere arbeidet og skille A-lag og talentarbeidet med en egen talentsjef. Sannsynligvis hadde han da ansvaret for begge deler. Det var styret som la ned talentarbeidet. Jeg husker selv ikke detaljene og har hele tiden trodd at initiativet kom fra POL. Men han jeg har det fra har bra oversikt over Sportsklubben.

Når det gjelder hva som er best av å utvikle spillere i Brann eller i de lokale klubbene tror jeg at det er best å gjøre det i Brann. Dette går på mye mer enn bare det rent sportslige, men å forberede spillerne på å bli toppspillere. På banen, men kanskje like viktig utenfor banen. Vi har sett flere eksempler på lokale stjerner som gjerne dominerte seniorfotballen i ung alder, men som kom for sent til Brann, og klubben måtte nærmest oppdra de på nytt. I tillegg fikk flere problemer med de økte treningsmengdene. Brødrene Møvik er to eksempler, og sistemann ut i denne gruppen var Kristoffer Larsen. Jeg tror han hadde gjort det bedre dersom han hadde kommet tidligere til Brann.
https://datesnow.life"]Actual Women[/URL]


Joggi Bogga

Quote from: Xminator on December 02, 2014, 20:45:50 PM
De burde heller minnes på Solskjær. Som ikke spilte tippeliga som 18-åring. Eller Bratseth. Det er veldig mange norske talenter som hadde nådd ett betydelig høyere maksnivå om de siktet den virkelige karrierestarten inn mot tidlig 20-år, og ikke som barnestjerner.


Det er to HELT forskjellige verdener.

Da Solskjær dro til ManU var Karel Poborsky den spilleren i troppen som var hentet lengst vekke. Helt fra Tsjekkia i Sentraleuropa. Det fantes 5 søramerikanere i PL. Tre fra Brasil og en hver fra Uruguay og Colombia.

Konkurransen var minimal og norske spillere ettertraktet. Solskjær hadde aldri blitt hentet i dag.
Brann trenger en moralbooster. Alle mann til prøvespill!

Fusentast

Hvordan bør arbeidsfordelingen mellom trener og sportssjef se ut? Skal de være sidestilt og rapportere til daglig leder?
I don't think you can the rules!

Xminator

December 03, 2014, 12:03:09 PM #110 Last Edit: December 03, 2014, 12:06:38 PM by Xminator
Quote from: Joggi Bogga on December 02, 2014, 21:02:35 PM
Quote from: Xminator on December 02, 2014, 20:45:50 PM
De burde heller minnes på Solskjær. Som ikke spilte tippeliga som 18-åring. Eller Bratseth. Det er veldig mange norske talenter som hadde nådd ett betydelig høyere maksnivå om de siktet den virkelige karrierestarten inn mot tidlig 20-år, og ikke som barnestjerner.



Det er to HELT forskjellige verdener.

Da Solskjær dro til ManU var Karel Poborsky den spilleren i troppen som var hentet lengst vekke. Helt fra Tsjekkia i Sentraleuropa. Det fantes 5 søramerikanere i PL. Tre fra Brasil og en hver fra Uruguay og Colombia.

Konkurransen var minimal og norske spillere ettertraktet. Solskjær hadde aldri blitt hentet i dag.

Xminator

Quote from: Fusentast on December 03, 2014, 10:50:20 AM
Hvordan bør arbeidsfordelingen mellom trener og sportssjef se ut? Skal de være sidestilt og rapportere til daglig leder?


BT vil ha ham direkte under styret. Jeg tror ikke dette virker i dagens system fordi daglig leder uansett vil sitte på pengesekken.

Herman1

December 03, 2014, 12:14:45 PM #112 Last Edit: December 03, 2014, 12:17:12 PM by Herman1
Quote from: Xminator on December 03, 2014, 12:03:56 PM
Quote from: Fusentast on December 03, 2014, 10:50:20 AM
Hvordan bør arbeidsfordelingen mellom trener og sportssjef se ut? Skal de være sidestilt og rapportere til daglig leder?


BT vil ha ham direkte under styret. Jeg tror ikke dette virker i dagens system fordi daglig leder uansett vil sitte på pengesekken.


Jeg tror det vil bli mye rot av å sidestille dem. Mener treneren èn ting og sportssjefen en annen ting, så må jo en annen person høyere i systemet ta en avgjørelse etter vurdering av disse to sine meninger.
Da vil vi fort se at den daglige lederen tar mange slike avgjørelser på sportslige spørsmål. RBH, med andre ord.

Og tittelen "sportssjef" legger jo visse føringer i så måte: Hvem skal han da egentlig være sjef for?

Fusentast

Quote from: Herman1 on December 03, 2014, 12:14:45 PM
Quote from: Xminator on December 03, 2014, 12:03:56 PM
Quote from: Fusentast on December 03, 2014, 10:50:20 AM
Hvordan bør arbeidsfordelingen mellom trener og sportssjef se ut? Skal de være sidestilt og rapportere til daglig leder?



BT vil ha ham direkte under styret. Jeg tror ikke dette virker i dagens system fordi daglig leder uansett vil sitte på pengesekken.


Jeg tror det vil bli mye rot av å sidestille dem. Mener treneren èn ting og sportssjefen en annen ting, så må jo en annen person høyere i systemet ta en avgjørelse etter vurdering av disse to sine meninger.
Da vil vi fort se at den daglige lederen tar mange slike avgjørelser på sportslige spørsmål. RBH, med andre ord.

Og tittelen "sportssjef" legger jo visse føringer i så måte: Hvem skal han da egentlig være sjef for?



Jeg ser på det å implementere en sportssjefsfunksjon som en svært utfordrende prosess, og jeg er ikke overbevist om at Brann er klar for det pr i dag.

Det jeg mener er den største utfordringen er at rollens antatte arbeidsoppgaver i stor grad overlapper med oppgaver som tradisjonelt sett har ligget hos administrerende direktør og hovedtrener, og at det derfor fort kan oppstå konflikt og maktkamp. Det som er kritisk for Brann ved ansettelsen av en eventuell sportssjef er at det tydelig defineres hvilke oppgaver hhv administrerende direktør, sportssjef og hovedtrener skal ha og at dette er forankret hos de respektive stillingene. Det må ikke være noen uklarheter eller overlappende oppgaver. Det er også viktig at viktige prosesser, for eksempel spillerkjøp, er tydelig definert med en utvetydig rollefordeling. Videre er man helt avhengig av at de tre funksjonene er besatt av personer med riktig kompetanse og evne til å samarbeide.

Jeg mener at sportssjef og hovedtrener bør være sidestilte og rapportere til administrerende direktør, og at det er opp til administrerende direktør å fatte endelige avgjørelser og rapportere til styret. Det vil være uhensiktsmessig om det er uenighet mellom administrerende direktør og sportssjef, og begge disse skal rapportere til styret.
I don't think you can the rules!

Herman1

Quote from: Lasaron on December 02, 2014, 17:22:57 PM


Jeg har ved flere anledninger blitt imponert av Tjernås sine grundige analyser av kamper, spillestil m.v. som ekspert-kommentator i media.
Jeg ser at han dessuten har en ganske bred erfaring som sportssjef, trener og analyseansvarlig i div. fotball-klubber og som ansatt i NFF. (http://no.wikipedia.org/wiki/Lars_Tj%C3%A6rn%C3%A5s).

Det jeg er mer usikker på er hvilke resultater han har oppnådd der, samt. hvilken teft, oversikt og kontakter han har når det gjelder den såkalte "spillerlogistikken".
Kunne han fungert i en slik rolle sammen med en speider hyrt inn som konsulent, eks. POL?
(For øvrig en rimeligere løsning for Brann enn å ansette en speider i en fast stilling, vil jeg tro).

RBK inngikk som eksempel en tilsvarende avtale med Stig Torbjørnsen etter å ha samarbeidet mer "løselig" med agenten siden 2006.
Hvilke resultater dette samarbeidet har avstedkommet så langt er jeg ikke helt sikker på.

http://www.rbk.no/news/article/12tk0yq11go3y1fvdx08cjmnoy/title/speider-kun-for-rbk.

Samme Torbjørnsen anbefaler Sportsklubben å samarbeide nettopp med en slik agent:

http://www.aftenposten.no/100Sport/fotball/eliteserien/Anbefaler-Brann-a-ansette-talentspeider-209787_1.snd

Bergenser og agent Stig Lillejord er nok int. i et slikt samarbeid:

http://www.ba.no/sport/fotball/brann/article7415757.ece

https://twitter.com/haraldsc/status/502708840874643457

Så var det dette med bukken og havresekken, da.

Semb har for øvrig blitt lansert som en kandidat til en sportssjef-stilling i Brann fra flere hold.
Utvilsomt en dyktig og erfaren kar med et stort kontaktnett i både klubber og forbund.
Han har dog takket nei til alt av tilbud et par år nå.
Og vil vi egentlig se Semb/Drillo-fotball i Brann?
Spesielt kompatibelt med Norling sine tanker er det nok heller ikke.

http://www.dagbladet.no/2013/11/17/sport/fotball/tippeligaen/brann/bergen/30368220/

Lasaron

Jeg mener følgende om forholdet mellom trener og sportssjef:

* Treneren tar ut laget, og står ellers for alt det taktiske i løpet av kampene.
* Treneren leder laget i forberedelsene til kampene.
* Treneren er i det daglige sjef for trenerteamet.
* Treneren er ansvarlig for treningshverdagen til laget.
* Sportssjef tar seg av spillerlogistikk i samråd med treneren, men sportssjefen har veto da denne skal se til at det hele tiden er en balanse i forhold til typer, alder, geografi og posisjoner. Dette for å sikre langsiktig suksess.
* Sportssjef tar seg av kontraktsforhandlinger.
* Sportssjef skal legge til rette for at treneren kan gjøre en god jobb. Sørge for gode treningsforhold, treningsleire osv.
* Sportssjef skal i samråd med treneren plukke ut trenerteamet, også her har sportssjef veto.
* Sportssjef skal se til at treneren jobber i tråd med retningslinjer som er lagt. Her snakker vi om de store linjer, ikke detaljert. For eksempel: Hvis det foreligger et vedtak om at Brann skal spille offensiv og ballbesittende fotball (eller lignende), og treneren i flere kamper på rad legger opp til defensiv og destruktiv fotball, da skal sportssjefen ta tak i treneren.
* Sportssjef skal sy sammen et opplegg som gjør at det er god kommunikasjon mellom trener og u-avdelingen, og følge dette opp.
Tren på langskudd

dudo

En ypperlig liste, Lasaron.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Herman1

Quote from: Lasaron on December 03, 2014, 16:18:08 PM
Jeg mener følgende om forholdet mellom trener og sportssjef:

* Treneren tar ut laget, og står ellers for alt det taktiske i løpet av kampene.
* Treneren leder laget i forberedelsene til kampene.
* Treneren er i det daglige sjef for trenerteamet.
* Treneren er ansvarlig for treningshverdagen til laget.
* Sportssjef tar seg av spillerlogistikk i samråd med treneren, men sportssjefen har veto da denne skal se til at det hele tiden er en balanse i forhold til typer, alder, geografi og posisjoner. Dette for å sikre langsiktig suksess.
* Sportssjef tar seg av kontraktsforhandlinger.
* Sportssjef skal legge til rette for at treneren kan gjøre en god jobb. Sørge for gode treningsforhold, treningsleire osv.
* Sportssjef skal i samråd med treneren plukke ut trenerteamet, også her har sportssjef veto.
* Sportssjef skal se til at treneren jobber i tråd med retningslinjer som er lagt. Her snakker vi om de store linjer, ikke detaljert. For eksempel: Hvis det foreligger et vedtak om at Brann skal spille offensiv og ballbesittende fotball (eller lignende), og treneren i flere kamper på rad legger opp til defensiv og destruktiv fotball, da skal sportssjefen ta tak i treneren.
* Sportssjef skal sy sammen et opplegg som gjør at det er god kommunikasjon mellom trener og u-avdelingen, og følge dette opp.


Ja, utgangspunktet for å ansette en sportssjef er jo å ha en ansatt som kan besørge en sportslig kontinuitet mens trenere kommer og går.
Det gjelder både tropp, spillestil og spillerlogistikk.

altmanalt

Tjærnås som sportssjef, førsteprioritet.

Klavenes inn i styret, gjerne Arne Møller også. POL vil visst ingenting desverre.
Og så hadde det vært fint med å få inn i styret en businessmann med dokumeterte knallresultater med en viss peiling på fotball, bankende Brannhjerte,stort nettverk i næringslivet.
Norling sendte et topplag ned, og spillerflukten tar helt av, blir ikke opprykk da. Norling ut Mohn-penger inn please. IKKE SELG FLERE.

Nixon

Quote from: altmanalt on December 03, 2014, 18:40:01 PMOg så hadde det vært fint med å få inn i styret en businessmann med dokumeterte knallresultater med en viss peiling på fotball, bankende Brannhjerte,stort nettverk i næringslivet.


Vi fikk det ved forrige korsvei. Jeg kan ikke se at det har gjort oss godt på noen som helst måte.
https://datesnow.life"]Actual Women[/URL]

SK

Quote from: altmanalt on December 03, 2014, 18:40:01 PM
Og så hadde det vært fint med å få inn i styret en businessmann med dokumeterte knallresultater med en viss peiling på fotball, bankende Brannhjerte,stort nettverk i næringslivet.


Egil Austbø ? :D

krakra

Quote from: SK on December 03, 2014, 18:53:26 PM
Quote from: altmanalt on December 03, 2014, 18:40:01 PM
Og så hadde det vært fint med å få inn i styret en businessmann med dokumeterte knallresultater med en viss peiling på fotball, bankende Brannhjerte,stort nettverk i næringslivet.


Egil Austbø ? :D
Rolf Barmen...

Lasaron

Quote from: krakra on December 03, 2014, 18:58:45 PM
Quote from: SK on December 03, 2014, 18:53:26 PM
Quote from: altmanalt on December 03, 2014, 18:40:01 PM
Og så hadde det vært fint med å få inn i styret en businessmann med dokumeterte knallresultater med en viss peiling på fotball, bankende Brannhjerte,stort nettverk i næringslivet.


Egil Austbø ? :D
Rolf Barmen...


Du misforstår. SK foreslo Austbø på tull.
Tren på langskudd

krakra

Og jeg understrekte sarkastisk at mannen stråmyhr beskriver er vår styreleder. Som jeg tror alle er enige i ikke var helt den fresleren vi håpet på.

Lasaron

Er Altmanalt Stråmyhr? Jeg trodde han bare var opptatt av plastduk og obskure talenter.
Tren på langskudd

krakra

Jeg ble overbevist da han skrev om sportssjefens oppgaver som bkant annet å sitte på benken og hviske til treneren.

Lasaron

Quote from: krakra on December 03, 2014, 19:35:15 PM
Jeg ble overbevist da han skrev om sportssjefens oppgaver som bkant annet å sitte på benken og hviske til treneren.


Det var et rimelig spesielt forslag, ja.
Tren på langskudd

altmanalt

Quote from: Herman1 on December 03, 2014, 13:05:31 PM
Quote from: Lasaron on December 02, 2014, 17:22:57 PM


Jeg har ved flere anledninger blitt imponert av Tjernås sine grundige analyser av kamper, spillestil m.v. som ekspert-kommentator i media.
Jeg ser at han dessuten har en ganske bred erfaring som sportssjef, trener og analyseansvarlig i div. fotball-klubber og som ansatt i NFF. (http://no.wikipedia.org/wiki/Lars_Tj%C3%A6rn%C3%A5s).

Det jeg er mer usikker på er hvilke resultater han har oppnådd der, samt. hvilken teft, oversikt og kontakter han har når det gjelder den såkalte "spillerlogistikken".
Kunne han fungert i en slik rolle sammen med en speider hyrt inn som konsulent, eks. POL?
(For øvrig en rimeligere løsning for Brann enn å ansette en speider i en fast stilling, vil jeg tro).

RBK inngikk som eksempel en tilsvarende avtale med Stig Torbjørnsen etter å ha samarbeidet mer "løselig" med agenten siden 2006.
Hvilke resultater dette samarbeidet har avstedkommet så langt er jeg ikke helt sikker på.

http://www.rbk.no/news/article/12tk0yq11go3y1fvdx08cjmnoy/title/speider-kun-for-rbk.

Samme Torbjørnsen anbefaler Sportsklubben å samarbeide nettopp med en slik agent:

http://www.aftenposten.no/100Sport/fotball/eliteserien/Anbefaler-Brann-a-ansette-talentspeider-209787_1.snd

Bergenser og agent Stig Lillejord er nok int. i et slikt samarbeid:

http://www.ba.no/sport/fotball/brann/article7415757.ece

https://twitter.com/haraldsc/status/502708840874643457

Så var det dette med bukken og havresekken, da.

Semb har for øvrig blitt lansert som en kandidat til en sportssjef-stilling i Brann fra flere hold.
Utvilsomt en dyktig og erfaren kar med et stort kontaktnett i både klubber og forbund.
Han har dog takket nei til alt av tilbud et par år nå.
Og vil vi egentlig se Semb/Drillo-fotball i Brann?
Spesielt kompatibelt med Norling sine tanker er det nok heller ikke.

http://www.dagbladet.no/2013/11/17/sport/fotball/tippeligaen/brann/bergen/30368220/



L T har utviklet seg mye de senere årene og gitt treffsikre analyser både om Engelsk og Norsk fotball, han prediket vel Brendans feilkjøp både før fjoråret i iår som slo til ihvertfall når det gjaldt forsvaret.

Han har tro på våre juveler ;

http://www.lyn1896.no/2014/2-divisjon/for-kampen-lyn-brann-2  

"15 år gamle Emil Hansson skapte jubel i NFF-korridorene da han annonserte at han ville velge det norske landslaget fremfor det svenske. Lars Tjærnås sammenlignet midtbanespilleren med Erik Mykland, og talentet er ikke mindre enn at bare en FIFA-regel til for å hindre overgang til Feyenoord, jevnt over regnet som Europas ledende talentfabrikk."

Fra SA før 08-kampen som endte 1-2

" Få bedre lag har rykket ned

De to avisene Bergens Tidende og Bergensavisen følger klubben tett, og i Bergens Tidene har de tatt høyde for at laget kan rykke ned. Avisa har intervjuet Arne Scheie og Lars Tjærnås, som begge klonkluderer med at Brann-laget vil i så fall være blant de beste som har rykket ned. Bergens Tidende har denne uka publisert en artikkel med tittelen «Neste helg kan Brann ha rykket ned».

Når et veldig godt lag rykker ned tenker jeg at det er treneren som har hovedansvaret, nesten hele ansvaret.
Norling sendte et topplag ned, og spillerflukten tar helt av, blir ikke opprykk da. Norling ut Mohn-penger inn please. IKKE SELG FLERE.

Henki

December 03, 2014, 20:16:45 PM #128 Last Edit: December 03, 2014, 20:19:42 PM by Henki
edit: rot
Ballen skal fremover!

Henki

Quote from: altmanalt on December 03, 2014, 20:09:13 PM

L T har utviklet seg mye de senere årene og gitt treffsikre analyser både om Engelsk og Norsk fotball, han prediket vel Brendans feilkjøp både før fjoråret i iår som slo til ihvertfall når det gjaldt forsvaret.


Hvem er Brendan og har har vedkommende hatt noe med Brann å gjøre det siste året?
Ballen skal fremover!

Klaus_Brann

Quote from: Lasaron on December 03, 2014, 16:18:08 PM
Jeg mener følgende om forholdet mellom trener og sportssjef:

* Treneren tar ut laget, og står ellers for alt det taktiske i løpet av kampene.
* Treneren leder laget i forberedelsene til kampene.
* Treneren er i det daglige sjef for trenerteamet.
* Treneren er ansvarlig for treningshverdagen til laget.
* Sportssjef tar seg av spillerlogistikk i samråd med treneren, men sportssjefen har veto da denne skal se til at det hele tiden er en balanse i forhold til typer, alder, geografi og posisjoner. Dette for å sikre langsiktig suksess.
* Sportssjef tar seg av kontraktsforhandlinger.
* Sportssjef skal legge til rette for at treneren kan gjøre en god jobb. Sørge for gode treningsforhold, treningsleire osv.
* Sportssjef skal i samråd med treneren plukke ut trenerteamet, også her har sportssjef veto.
* Sportssjef skal se til at treneren jobber i tråd med retningslinjer som er lagt. Her snakker vi om de store linjer, ikke detaljert. For eksempel: Hvis det foreligger et vedtak om at Brann skal spille offensiv og ballbesittende fotball (eller lignende), og treneren i flere kamper på rad legger opp til defensiv og destruktiv fotball, da skal sportssjefen ta tak i treneren.
* Sportssjef skal sy sammen et opplegg som gjør at det er god kommunikasjon mellom trener og u-avdelingen, og følge dette opp.


Veldig bra liste. Møt opp og fortell Barmen hvordan vi skal ha det;)
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

altmanalt

Ville bare fram til at Lars virkelig følger fotballen meget nøye både her hjemme og naturligvis i England. Selv om han har base på østlandet tror jeg han vet svært mye om både Brann og andre klubber. Han har også god oversikt over talentene i klubben som ikke spiller på a-laget, se egen sak , ev

http://www.lyn1896.no/2014/2-divisjon/for-kampen-lyn-brann-2
Norling sendte et topplag ned, og spillerflukten tar helt av, blir ikke opprykk da. Norling ut Mohn-penger inn please. IKKE SELG FLERE.

Fusentast

Quote from: Lasaron on December 03, 2014, 16:18:08 PM
Jeg mener følgende om forholdet mellom trener og sportssjef:

* Treneren tar ut laget, og står ellers for alt det taktiske i løpet av kampene.
* Treneren leder laget i forberedelsene til kampene.
* Treneren er i det daglige sjef for trenerteamet.
* Treneren er ansvarlig for treningshverdagen til laget.
* Sportssjef tar seg av spillerlogistikk i samråd med treneren, men sportssjefen har veto da denne skal se til at det hele tiden er en balanse i forhold til typer, alder, geografi og posisjoner. Dette for å sikre langsiktig suksess.
* Sportssjef tar seg av kontraktsforhandlinger.
* Sportssjef skal legge til rette for at treneren kan gjøre en god jobb. Sørge for gode treningsforhold, treningsleire osv.
* Sportssjef skal i samråd med treneren plukke ut trenerteamet, også her har sportssjef veto.
* Sportssjef skal se til at treneren jobber i tråd med retningslinjer som er lagt. Her snakker vi om de store linjer, ikke detaljert. For eksempel: Hvis det foreligger et vedtak om at Brann skal spille offensiv og ballbesittende fotball (eller lignende), og treneren i flere kamper på rad legger opp til defensiv og destruktiv fotball, da skal sportssjefen ta tak i treneren.
* Sportssjef skal sy sammen et opplegg som gjør at det er god kommunikasjon mellom trener og u-avdelingen, og følge dette opp.

Slik jeg ser det er den viktigste oppgaven til en sportssjef å sørge for en velfungerende sportslig struktur i klubben gjennom en balansert spillertropp og riktig sportslig kompetanse. Klubben skal være strukturert slik at en hovedtrener ikke skal kunne bruke penger som en full sjømann og potensielt kjøre klubben i grøften på noen få år, slik vi har sett mange eksempler på nasjonalt og internasjonalt de senere år.

Det er viktig med godt samarbeidsklima mellom hovedtrener og sportssjef, og at de klarer å etablere en dialog når det gjelder spillerlogistikk, kontraktsforhandlinger og trenerteam. Det er fornuftig og etter hensikten at sportssjef har siste ordet, og derfor er det avgjørende at en sportssjef besitter fotballfaglig kompetanse, diplomatiske evner samt evne til å kunne fatte upopulære beslutninger. Når det er sagt, så er det er essensielt at hovedtrener har mulighet til å påvirke hvilke spillertyper laget trenger og hvilke spillere som bør/ikke bør få fornyet kontrakt. Slik jeg har forstått det så var forholdet mellom Norling og sportssjef i Malmø anstrengt og bidro sterkt til at Norling sluttet.

Jeg må også si jeg er litt skeptisk til styrevedtak når det gjelder spillestil, da jeg mener slike ting må være opp til hovedtrener å ta stilling til før hver kamp basert på tilgjengelige spillere og motstander.
I don't think you can the rules!

krakra

Skjønner ikke hvordan Norling har havnet på kant med flere sportssjefer. Han har virket totalt uinteressert i spillerlogistikken i Brann.

Fusentast

Quote from: krakra on December 04, 2014, 08:39:30 AM
Skjønner ikke hvordan Norling har havnet på kant med flere sportssjefer. Han har virket totalt uinteressert i spillerlogistikken i Brann.


Det kan være fordi han ikke vil avsløre at han ikke har noen som helst kjennskap til det norske spillermarkedet. Det er jo også spekulert i om han motsatte seg at Brann skulle ha en sportssjef, og det tyder jo på at han liker å ha makten på egne hender.
I don't think you can the rules!

Fusentast

Quote from: altmanalt on December 03, 2014, 20:24:28 PM
Ville bare fram til at Lars virkelig følger fotballen meget nøye både her hjemme og naturligvis i England. Selv om han har base på østlandet tror jeg han vet svært mye om både Brann og andre klubber. Han har også god oversikt over talentene i klubben som ikke spiller på a-laget, se egen sak , ev

http://www.lyn1896.no/2014/2-divisjon/for-kampen-lyn-brann-2


Tviler ikke på den fotballfaglige kompetansen til Lars Tjernås, men synes ikke han fremstår som en person med pondus og evne til å stå i mot når en profilert hovedtrener krever nye spillere. Tror han ville vært en mye bedre assistenttrener.
I don't think you can the rules!

Fusentast

Quote from: Fusentast on December 04, 2014, 08:44:23 AM
Quote from: altmanalt on December 03, 2014, 20:24:28 PM
Ville bare fram til at Lars virkelig følger fotballen meget nøye både her hjemme og naturligvis i England. Selv om han har base på østlandet tror jeg han vet svært mye om både Brann og andre klubber. Han har også god oversikt over talentene i klubben som ikke spiller på a-laget, se egen sak , ev

http://www.lyn1896.no/2014/2-divisjon/for-kampen-lyn-brann-2


Tviler ikke på den fotballfaglige kompetansen til Lars Tjernås, men synes ikke han fremstår som en person med pondus og evne til å stå i mot når en profilert hovedtrener krever nye spillere. Tror han ville vært en mye bedre assistenttrener.
Quote from: Fusentast on December 04, 2014, 08:44:23 AM
Quote from: altmanalt on December 03, 2014, 20:24:28 PM
Ville bare fram til at Lars virkelig følger fotballen meget nøye både her hjemme og naturligvis i England. Selv om han har base på østlandet tror jeg han vet svært mye om både Brann og andre klubber. Han har også god oversikt over talentene i klubben som ikke spiller på a-laget, se egen sak , ev

http://www.lyn1896.no/2014/2-divisjon/for-kampen-lyn-brann-2


Tviler ikke på den fotballfaglige kompetansen til Lars Tjernås, men synes ikke han fremstår som en person med pondus og evne til å stå i mot når en profilert hovedtrener krever nye spillere. Tror han ville vært en mye bedre assistenttrener.


Eller pondus til å forhandle med klubber, agenter osv.....
I don't think you can the rules!

krakra

Quote from: Fusentast on December 04, 2014, 08:41:36 AM
Quote from: krakra on December 04, 2014, 08:39:30 AM
Skjønner ikke hvordan Norling har havnet på kant med flere sportssjefer. Han har virket totalt uinteressert i spillerlogistikken i Brann.


Det kan være fordi han ikke vil avsløre at han ikke har noen som helst kjennskap til det norske spillermarkedet. Det er jo også spekulert i om han motsatte seg at Brann skulle ha en sportssjef, og det tyder jo på at han liker å ha makten på egne hender.
Likevel lot han RBH styre nesten fritt på overgangsmarkedet og i realiteten funke som sportssjef. Tror heller ddt var RBH som ikke evnet å finne noen.

Fusentast

Quote from: krakra on December 04, 2014, 08:48:03 AM
Quote from: Fusentast on December 04, 2014, 08:41:36 AM
Quote from: krakra on December 04, 2014, 08:39:30 AM
Skjønner ikke hvordan Norling har havnet på kant med flere sportssjefer. Han har virket totalt uinteressert i spillerlogistikken i Brann.


Det kan være fordi han ikke vil avsløre at han ikke har noen som helst kjennskap til det norske spillermarkedet. Det er jo også spekulert i om han motsatte seg at Brann skulle ha en sportssjef, og det tyder jo på at han liker å ha makten på egne hender.
Likevel lot han RBH styre nesten fritt på overgangsmarkedet og i realiteten funke som sportssjef. Tror heller ddt var RBH som ikke evnet å finne noen.


Han fikk Orlov, og Brann prøvde seg vel også på en annen svenske der klubbens pris var alt for høy. Så helt anonym har han vel ikke vært. Når det brant som mest i høst, så tror jeg han lot seg overtale om at Pedersen var en målscorer med internasjonal erfaring som venter på å slå ut i full blomst.
I don't think you can the rules!


pidre

Voldsomt travelt med å ansette sportssjef nå - mistenker dette er for å fjerne fokus på ledelsen. 
Saludar a los monos!

krakra

Her går man for lokale og joviale fremfor litt tyngre folk med kompetanse og sterk røst.

krakra

Sitter med et inntrykk av at man er mer opptatt av å styrke gutteklubben grei enn å styrke Branns sportslige apperat. Det er et av problemene med at RBH tviholder på jobben. Alle hans ansettelser vil vøre tainted. Kanskje er Hauge en god sportssjefskandidat, men der er svært usikkert og med lokal bakgrunn og fortid som ansatt under RBH kommer ikke tvilen ham til gode.

Huff

Det er selvsagt fullt mulig at Hauge er en kjempekandidat, jeg har ikke forutsetninger til å vurdere dette. Men, ved første inntrykk stinker dette gammel kompis, kameraderi og gutterklubben grei lang vei.

Henki

For meg er det nå slik at uansett hvem RBH ansetter har jeg null tillit til vurderingene som ligger bak.
Ballen skal fremover!

krakra

I følge Tv2 er han aktuell som enten sjefen eller assistenten til Norling. Jeg syns det sier sitt om seriøsiteten i denne prossessen og avslører at man i realiteten ikke ser etter en ny leder for avdeling sport, men mer en adminstrativ assistennt som skal løse arbeidsoppgaver som speiding, forhandling og tilrettelegging, men ikke ha noen sterk lederrollen der man staker ut kursen og styrer utviklingen.

Nixon

December 04, 2014, 10:34:47 AM #146 Last Edit: December 04, 2014, 10:37:43 AM by Nixon
http://www.ba.no/sport/fotball/brann/article7719821.ece

BA melder at det aldri har vært snakk om sportssjefsstillingen, men som assistent til Norling.

Men jeg må si at jeg syns det er litt på kanten av Brann å først kvitte seg med to personer i trenerteamet med begrunnelsen svak økonomi, for så å ansette en annen i tilnærmet samme funksjon nå som vi har fått enda dårligere økonomi pga nedrykket.
https://datesnow.life"]Actual Women[/URL]

altmanalt

POL
Hauge
Soltvedt
Tjærnås
Karlsen?

Hvem er beste kandidat ?
Norling sendte et topplag ned, og spillerflukten tar helt av, blir ikke opprykk da. Norling ut Mohn-penger inn please. IKKE SELG FLERE.

krakra

Jeg vil ha Joachim Jonsson. Av de samme grunnene som jeg tror gjør at RBH og co. ikke vil ha ham.

krakra

Visstnok kun aktuell som assistent. Det virker mer fornuftig, selv om det virker rart at de setter i gang en ansettelsesprossess før denne viktige evalueringen er over og før det er avklart om RBH og Norling blir i Brann.


Go Up